Vårstädning och grodyngel

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 13 april 2014 09:46
Igår tömde vi ner vattnet i dammen ca. 1 meter och städade bort lite slam på botten. Man kan ju undra hur många grodyngel det blir i år:confused: och snart börjar väl paddorna leka också (det finns fler paddor än det finns grodor i dammen).
Och idag ser dammen ut som på det nedersta fotot :D Nja knappast men om en dryg månad så kanske
#2 - 13 april 2014 12:42
Ja där fanns det visst lite rom :)
Här i Jönköping (vattenledningsparkens trenne dammar) har vi inte sett till grodorna än...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 13 april 2014 13:29
erikthur skrev:
Här i Jönköping (vattenledningsparkens trenne dammar) har vi inte sett till grodorna än...

Oj - är "våren" så mycket tidigare här. Det var nog 3 veckor sedan som jag såg den första rommen här.
#4 - 13 april 2014 15:47
Äter inte fiskarna upp rommen?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 april 2014 17:30
petnym skrev:
Äter inte fiskarna upp rommen?

jo säkert - men det lär nog ändå bli en hel del som klarar sig
#6 - 13 april 2014 18:01
Menar du att det kommit grodrom redan? Jag har inte sett tillstymmelse till aktivitet. Brukar det inte komma i Maj?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 13 april 2014 18:58
Juni skrev:
Menar du att det kommit grodrom redan? Jag har inte sett tillstymmelse till aktivitet. Brukar det inte komma i Maj?

Den visste i alla fall inte våra grodor:D
#8 - 13 april 2014 21:12
Nej, de har så dålig koll nuförtiden! -Var det daj eller maj?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 april 2014 07:28
Kanske 1 april:D
#10 - 20 april 2014 06:42
Har efter städningen lagt i grodrom, eller paddrom i dammen på ett grunt ställe där fisken inte kommer åt så länge det är i fast form;) några tips på hur jag kan sköta dem så jag kanske får en groda!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 20 april 2014 07:55
Juni skrev:
Har efter städningen lagt i grodrom, eller paddrom i dammen på ett grunt ställe där fisken inte kommer åt så länge det är i fast form;) några tips på hur jag kan sköta dem så jag kanske får en groda!

Det sköter sig självt. Grodrom ligger i klumpar medan paddrom ligger i långa strängar. Paddrom har jag ännu inte sett till i år. Förr var det alltid mer paddrom än grodromm i dammen men nu har de senare helt klart tagit över.
#12 - 21 april 2014 05:17
Hittade en stor klump med grodrom i min damm när jag vårstädade också , det verkar dock som att karparna och guldfiskarna inte äter rommen men däremot blir det krig om grodynglena när de väl kläcks , jag kommer ihåg hur det var förra året när jga släppte i 200-300 grodyngel , fiskarna var till och med uppe ibland stenarna för att få tag i dom små rackarna .
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 21 april 2014 08:46
Nu har grodynglen börjat kläckas - det är en av drygt 50 romhögar som har kläckts - undrar hur många det är i varje
#14 - 21 april 2014 10:23
Nu har grodynglen börjat kläckas - det är en av drygt 50 romhögar som har kläckts - undrar hur många det är i varje

Så är det redan försommar också Kjell! ;)

/Bengt

Annons