Värsta rekomendation???

#1 - 9 juni 2003 19:21
Vilken e den värsta rekomendation som ni varit med om???

Min värsta e när jag var inne i en affär som jag aldrig förr besökt o sa att jag inte kunde nått om akvarie o ville ha färgglada fiskar till ett 50 liters.
Försäljaren föreslog 2 st Hajmalar o sa att dom skulle passa perfekt.....
Döm av hans förvåning när jag kommer med svaret att jag helst inte vill behöva skaffa 1 akvarie på 1 000-2 000 liter inom nåt år, Då ändrar han sig helt o rekomenderar istället 2 paroonhajar.
Det hela slutar med att han skickar ut mig ur butiken efter att jag avslöjat att jag inte var nån nybörjare o att han inte kunde pracka på mig nåt........

Samma försäljare ville även ha 5-600 för o silikona om 1 60 liters.....

Ja, vad säger man?? E de nån som varit med om nåt värre???
#2 - 9 juni 2003 19:26
För mig är de tvärtom de avråder mig alltid från alla fiskar som är lite svår som e dyra och vill de värkar inte villja sälja till mig:(
#3 - 9 juni 2003 19:37
haha, vilken affär var det? Hade gärna velat försöka samma sak...

Jag har aldrig råkat ut för någonting sådant, men det kanske är för att jag aldrig spelar total nybörjare. Jag brukar alltid ta en tur och titta på fiskar, sedan anteckna namnen på de fiskar som ser intressanta ut, gå hem och titta på internet efter information och sedan, om de fortfarande är intressanta gå och inhandla dem.

På det sättet har jag undgått att bli lurad.
#4 - 9 juni 2003 19:37
min försäljare rekomenderade mig att köpa ett akvarium, the rest is history.
#5 - 9 juni 2003 19:46
jag spelade nybörjare på arken en gång och sa att jag ville löpa en mal till min guldfisk skål och dom ville att jag skulle köpa en gibbiceps för dom blev minsan inte så stora..... obs jag har ingen guldfisk skål
#6 - 9 juni 2003 19:53
Glömde de att han ville att jag skull betala följande:

komplett akvarie 50 liter:1800:-
2 Hajmalar :225:-
2 paroonhajar :300:-
1 gibbiceps :250:-
grus :200:-
3 svärdsplantor :300:-
______
3075:-

Gossit pris eller hur.....
#7 - 9 juni 2003 20:44
Det här är förstås inte en rekommendation från min djuraffär. Bara en parentes ang djuraffärernas ibland förekommande okunnighet. En av djuraffärerna här säljer just nu randig otocinclus som siamesisk algätare. Jag frågade lite försiktigt: "Är det verkligen fisken på bilden som ni har i akvariet?" "Javisst - du ser ju randen" sa de...

/A

otocinclus:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=329
siamesisk algätare:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=270
#8 - 9 juni 2003 20:58
Ursprungligen skickat av Lucipher

______

Man borde nästan anmäla honom! 200 spänn för grus till ett 50 liters, när jag betalade 180 spänn för grus till ett 200 liters.

Svärdsplantor för 100 spänn styck, när man kan få dem för 10 spänn på Hjortgatans Zoo... *kräks*

Fan, jag blir nästan upprörd :p

Jag har aldrig sett normalpriserna på fiskarna, så jag vet inte hur mycket jag skall skratta.
#9 - 9 juni 2003 21:01
jag hörde en handlare rekommendera alvedon brus mot vita prick....
#10 - 10 juni 2003 21:12
Ursprungligen skickat av Nemesis

[quote]Ursprungligen skickat av Lucipher

______

Man borde nästan anmäla honom! 200 spänn för grus till ett 50 liters, när jag betalade 180 spänn för grus till ett 200 liters.

Svärdsplantor för 100 spänn styck, när man kan få dem för 10 spänn på Hjortgatans Zoo... *kräks*

Fan, jag blir nästan upprörd :p

Jag har aldrig sett normalpriserna på fiskarna, så jag vet inte hur mycket jag skall skratta.
[/quote]

I min vanliga affär betala jag 59 kr/st för hajmalar t.ex...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 10 juni 2003 21:37
Kan hålla med om att man ofta kan råka ut för korkade råd i en zooaffär och jag anser t.ex. inte att vare sig paroonhajar, hajmalar eller red tail-malar överhuvudtaget hör hemma i akvarium.
Jag tycker dock att det är tämligen poänglöst att börja jämföra priser utan att då också prata om kvalitet och storlek på fisken.
Eller att skriva
"Svärdsplantor för 100 spänn styck, när man kan få dem för 10 spänn på Hjortgatans Zoo... *kräks*"
utan att ens tala om vilka svärdplantor det handlar om - det är ju ungefär som att skriva
"En volvo för 200.000 spänn styck, när man kan få dem för 1000 spänn på X-affären... *kräks*"[;)]
Lite måtta och sans får det vara - för övrigt så kostade 3 av 30 svärdplantor på Hjortgatan under 35 kronor så att påstå att svärdplantor i allmänhet kostar 10 spänn på Hjortgatan var väl att ta i ändå.
Men visst är det bra med pris- och kvalitetsmedvetna kunder och är man inte nöjd så skall man självklart handla på ett annat ställe.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#12 - 10 juni 2003 21:58
Jaja, man kan ju se det hur man vill, växter växer, det gör inte bilar. Storlek har alltså ingen betydelse om man tänker långsiktigt. Vad det gäller kvalitet så kan väl visssa växter vara kinkigare än andra, men jag tror inte att skillnaden är så pass stor vad det gäller kvaliteten på växten räknad över en längre tid.

Det enda problemet jag såg med svärdsplantorna jag handlade från Hjortgatan var att de knappt hade något rotsystem att tala om, och att de flöt upp till ytan titt som tätt i början. Nu, efter ett tag frodas de, växer ut nya blad, har rötter som är 8-9 cm långa och ser mycket fina ut. Jag tror att det var på sin höjd en månad sedan jag köpte dem.

Dessa köpte jag för tio kronor styck, och det var direktimporter från Singapore som skulle vara "svåra" att få igång. Man får sex växter till priset av en eller två, vilket enligt mig är en förträfflig deal.
#13 - 11 juni 2003 07:53
Ett ac de mest skumma råd jag fått från en handlare var att Discus passade bra som bräckvattenfisk... Detta var dock i USA.
( Jo då, jag pratar fullständigt flytande engelska så vi förstod varandra så till vida...)
Affärerna i USA var överlag rätt ojämna i kvaliten om man säger så.
#14 - 11 juni 2003 10:47
Så länge som de uppvisar något så när ödmjukhet och servicekänsla så brukar jag vara beredd att gå rätt långt vad det gäller att ge personalen i zoobutikerna "the benefit of the doubt".

De har trotts allt ett OERHÖRT stort område som de förväntas besita expertis inom. Jag menar ta bara alla fisktyper, misstänker att även de riktiga veteranerna inom hobbyn har "mörka fläckar" vad gäller vissa sorter man inte är så intresserad av. Lägg därtil alla sorters smågnagare, katter, hundar, reptiler, insekter, araknider och amfibier som en välsorterad zooaffär kan hålla sig med så förstår man ju att det är ett nästan omöjligt uppdrag att "kunna allt" om alla dessa...

I slutändan tycker jag ändå att det i huvudsak är upp till en själv som kund om man köper nåt olämpligt, man kan likssom inte skylla ifrån sig bara för att inte zooaffären vet allt.

/Bjorn
#15 - 12 juni 2003 00:07
Jag tror att du missa de vesentliga i mitt inlägg, nämligen att när jag berättade att jag kunde lite grann om akvariehobbyn så ändrade han sig helt o slängde ut mig efter att vi haft ett "ganska livligt samtal" där han försa sig om att han visste om att fiskarna skulle bli förstora för akvariet o han såg en chans å få sålt 1 större kar senare + att han bruka försöka ta ut överpriser när de e oerfarna kunder som handla......

Vet en som fick betala 1 000 för 10 st 6-8 cm stora guldfiskar i samma butik..... Han motiverade detta med att fiskarna skulle va av 110%-kvalite....
Dessa fiskar dog efter knappt en vecka och när köparen kom tillbaka så hade c.a 30% av guldfiskarna som gick i affärens kar dött av sjukdom och ägaren betalte bara tillbaka 250 kr.......
#16 - 12 juni 2003 01:44
Var ligger den butiken? 1000 kr fär lite guldfisk inte klokt ju!!!
#17 - 12 juni 2003 02:53
Den låg i Halmstad men bommade igen för ett tag sen....
#18 - 12 juni 2003 16:19
Jag har för mig att åtminstonde en i personalen ska vara utbildad på de djurgrupper som affären saluför. Kanske vet någon mer om det...
Det mest korkade jag har hört jällde inte fiskar, utan papegojor. En kvinna ville köpa en rolig papegoja som kunde lära sig prata, butiksinnehavaren rekomenderade en amazon (stor svår papegoja som behöver mkt syselsättning). som tur är är ju dessa djur lite dyrare en de flesta fiskar, vilket gör att folk kanske tänker efer lite innan de köper dem.

Annons