Värsta baby boomen.. Vem har lagt ägg??

#1 - 21 december 2006 20:55
I mitt guppy kar har jag nu Ca: 20 guppy yngel och nu såg jag i det stora att det låg massa ägg på en rot.. Innan jag gav fiskarna mat simmade fjärillcikliderna ovanför äggen kan det vara deras?? Annars har jag guramis i akvariet men dom var inte ens i närheten.. Vad gör jag med äggen om jag vill behålla dom??Och hur kommer jag åt dom eftersom de ligger på roten?Äggen är rosa om det kan hjälpa??
#2 - 21 december 2006 20:59
Såg nu att det är fjärillcikliden för hon lägger flera.. Vad ska ja göra med dom.. Min älsklingsfisk ska ha bebisar!!
#3 - 21 december 2006 21:10
Grattis !
låt dem sköta det själva... om de leker tyder det på att de trivs... och trivs de så kommer de leka igen även om de kanske inte klarar första kullen..

om äggen kläcks kommer de vakta ynglen tills de är tillräckligt stora för att klara sej själva, dock bör man hålla ett vakande öga på större fiskar som kanske vill ta sej en tugga... när gulesäcken försvinner på ynglen så är det dags att börja mata med smått foder, gärna levande, men även finfördelade flingor uppblötta i lite vatten eller frysfodren cyklops och bosmider kan fungera... allarahelst rekommenderar jag artemia, sök här på forumet...

lycka till !
#4 - 21 december 2006 21:26
Ok men eftersom akvariet är ganska stort är det ju inte säkert dom får någon mat om dom kläcks? Blev helt lyrisk.. har nog fått min bästa julklapp iår.. =)
#5 - 22 december 2006 16:07
om du tar upp fodret i en "medicinspruta" så kan du rikta fodret till ynglen... eller är det bara ner med näven och smula i närheten...
#6 - 22 december 2006 19:50
Jättegrattis!

Jag har ha ft problem med mina fjärilar, skulle du kunna ge mig några tips om hur du har gjort med dem?:D

T.ex. Hur många fjärilar har du? Vilka andra fiskar har du dem tillsammans med? Vilken temperatur har du? Växter? Hur stort akvarium? Hur länge har du haft dem?

Måste säga grattis igen och jag hoppas det går hur bra som helst med dina ´"fjärilslarver"! ;)
#7 - 22 december 2006 21:20
HAr haft fiskarna i 3 veckor och det är två st..så dom är ganska nyinflyttade.. Har guramis och scalarer med dom. Akvariets temp är 26 grader och det är 160 l..Tror äggen är uppätna för de var borta i morse.. Men dom verkar trivas så det blir säkert fler gånger..
#8 - 23 december 2006 16:43
Ååå vad tråkigt... :( Okaj såpass.. jag köpte två också för ett tag sen blev helt kär i dem! Tyvärr dog båda efter inte alls lång tid.. av en sjukdom som orsakades av stress tror jag.. nu har ajg tagit bort det stressobjektet (två stora mosaikguramis) som jag har adopterat bort och så har jag köpt fyra nya som ser ut att trivas bra bland mina mollys och kampfiskar! och min snälla gurami hanne...

Jag önskar dig och mig lycka till med fortplantingen av världens gulligaste fiskar!
#9 - 25 december 2006 09:02
Jag tror att mina fjärilar är leksugna nu :D
De håller sig för sig själva mest (tillsammans) ovanför en platt sten som de hela tiden biter av alger från... Honan är lite röd om buken, inte mycket och hon har en vit grej som sticker ut från buken.. det är ungefär som på mollys har jag hört innan de föder.. Hoppas inte hon föder innan jag skaffat ett till akvarium!! Då blir det tråkigt för de andra att behöva stå ut med nödlösningar som yngelakvarium. Tar inge risker med mina älsklingarsbebisar!:p
#10 - 26 december 2006 00:23
Nu har Mirakel lagt ägg! :D så glad!!! Hon vaktar dem och jag har hjälpt henne lite genom att flytta ut de andra fiskarna till ett yngelakvarium... nu har hon och Max bara malar att tampas med men det ska nog gå bra eftersom de är ganska tuffa mina fjärilar! kan inte sova!
#11 - 28 december 2006 14:24
Qharma skrev:
I mitt guppy kar har jag nu Ca: 20 guppy yngel och nu såg jag i det stora att det låg massa ägg på en rot.. Innan jag gav fiskarna mat simmade fjärillcikliderna ovanför äggen kan det vara deras?? Annars har jag guramis i akvariet men dom var inte ens i närheten.. Vad gör jag med äggen om jag vill behålla dom??Och hur kommer jag åt dom eftersom de ligger på roten?Äggen är rosa om det kan hjälpa??

Du skiter i dom tills de försvinner. Då är de i en groop någon stans o sen väntar du ytterligare några dagar till de simamr fritt. Då åker dy till akvarieaffären och köper artemia. 'Tillagnings info' av artemia får du där.

:D
#12 - 28 december 2006 14:27
Nu har Mirakel lagt ägg! :D så glad!!! Hon vaktar dem och jag har hjälpt henne lite genom att flytta ut de andra fiskarna till ett yngelakvarium... nu har hon och Max bara malar att tampas med men det ska nog gå bra eftersom de är ganska tuffa mina fjärilar! kan inte sova!

Du behöver inte flytta dina fiskar till ett yngelakvarium. Fjärilarna kmr att skydda äggen med sina liv! :D

Annons