Varning om kattplågare i Bredsand

#1 - 16 september 2006 20:25
Läste i ST idag om en eller flera kattplågare som härjar i Bredsandsområdet. Förutom flera försvunna katter har en avsliten kattsvans hittats på en parkering.
Tänkte att ni som bor i närheten och inte hört om det kanske läser det nu. Släpp inte ut era katter utan att se efter dem eller ha dem i sele!
#2 - 16 september 2006 21:48
Usch vad hemskt. Jag bor i lägenhet och mina katter bor inne. Har sett hur en del grannar sparkar och slänger grejer efter katterna. Jag har sagt till dom som har katter ute men dom verkar inte bry sig... "Katten springer väl iväg om det gör ont", kan man få till svar...
#3 - 17 september 2006 07:58
Insomniac skrev:
Läste i ST idag om en eller flera kattplågare som härjar i Bredsandsområdet. Förutom flera försvunna katter har en avsliten kattsvans hittats på en parkering.

Tänkte att ni som bor i närheten och inte hört om det kanske läser det nu. Släpp inte ut era katter utan att se efter dem eller ha dem i sele!

Det finns nog tyvärr många "tuffa" människor som tycker det är roligt att slå/plåga smådjur som inte kan ge igen. Synd att sverige har så lama straff mot djurplågeri....ibland kan man läsa att det har rört sig om ett "pojksträck". Fast jag är övertygad om att det rör sig om mycket sjuka personer som borde för allmänhetens skull låsas in, för tycker man att sånt är roligt då är man inte normal.
#4 - 17 september 2006 08:26
Mina katter bor också inne. De får gå ut i sele, aldrig ensamma. Bodde förut i ett område med många barn i och märkte att det främst är barnen som jagar katter och slänger stenar och sådant.
Tycker det borde vara som hos hundarna att alla lösgående katter samlas in så får ägarna komma och hämta dem. Det skulle helt klart höja kattens status (nu är den mest en slit-och-släng leksak) om det blev olagligt att ha lösgående katter ute. Tyvärr finns det väl inga pengar till det.. Blir dock lika arg varje gång jag hittar lappar om borsprungna katter på anslagstavlan på Ica.
#5 - 17 september 2006 08:35
AHHH!! Blir så förbannad! Att det finns djurplågare överhuvudtaget är för mig ett mysterium. Mår man så dåligt att man vill plåga ett djur så är det bäst att söka hjälp! Ingen vettig människa kan väl se något nöje i att skära/eller dra av svansen på en stackars katt!
Bra att du varnade om detta Insomniac, att det händer sådant i detta område.
#6 - 17 september 2006 15:25
Bilar, ungar & psykfall är anledningen att våra katter aldrig får gå ut ensamma.
#7 - 17 september 2006 16:45
Azur skrev:
Bilar, ungar & psykfall är anledningen att våra katter aldrig får gå ut ensamma.

Undrar om varför just katter ska ha privilegiet bland våra husdjur att få bli utsläppta utan upsyn av dess ägare......
#8 - 17 september 2006 17:11
Tradition. I många länder har man som tradition att även låta hundar springa fritt utan uppsyn.
#9 - 17 september 2006 18:09
Azur skrev:
Tradition. I många länder har man som tradition att även låta hundar springa fritt utan uppsyn.

Men frågan är om det e rätt att låta katterna just få springa fritt. Jag skulle nog inte sparka till en katt eller slå den om den var hos mig, men definitivt skrämma den kraftfullt!
#10 - 17 september 2006 18:24
Det är snarare uppfattningen om att katter klarar sig själva utomhus: springer de bort så fångar de möss och lever lyckliga i skogen någonstans, och familjen skaffar en ny katt istället.
Det kan bero på att hundar kostar väldigt mycket också så folk håller mer koll på dem. Utekatter är i stort sett gratis.
#11 - 17 september 2006 19:13
De flesta katter klarar sig själva utomhus. Det gör de flesta hundar också.
En raskatt kostar från 5000:- uppåt. Det gör rashundar också.
En blandras kostar normalt runt tusingen. En blandrashund kostar fortfarande 5000:- uppåt.
Frispringande katter kan inte ställa till med allvarliga skador. En frispringande hund kan förstöra egendom, döda vilda & tama djur upp till en hästs storlek, eller skada människor.

Anledningen att man faktiskt inte får ha frispringande hundar om de inte är under uppsikt är just det faktum att en hund kan göra större skada - och trots den lagen inträffar varje år incidenter där frispringande hundar dödar får, skadar hästar, eller biter folk.

Enligt tradition i Sverige är katter värdelösa & hålls som halvvilda (de bodde i lagården, inte i bostadshuset) och frispringande. Att de pissade i rabatter eller dödade småfåglar och smågnagare var inte ett problem, och skulle en katt vara problematisk (t.ex. anfalla hönsen) så dödade man den - katter saknade helt det lagliga skydd hundar hade (och har).
Idag har vi en situation där katten har blivit husdjur, men fortfarande hålls som frigående och nu är pissandet i rabatter/bajsande i sandlådor ett problem. Dessutom finns föreställningen om katter som värdelösa kvar trots att de nu också räknas som egendom precis som hundar gör, och ofta nog kostar lika mycket.

Det är i den skärningspunkten man får spelrum för psykfallen.

Min personliga åsikt är att det är helt OK att skrämma bort en jobbig katt, precis som det är OK att skrämma bort en hund som springer in på tomten & skiter, men bortom det blir det till att tala med ägaren.

Borde katter få gå ute? Svaret på den frågan beror helt och hållet på hur sannolikt det är att den går och skiter i grannbarnens sandlåda, eller pissar på grannens utemöbler - för det är den skada en frispringande katt kan göra.
#12 - 17 september 2006 19:21
kul det där, Sally har alltid haft fri utgång och kommer och går som hon vill, Greeboo däremot kommer bli en ren innekatt om hon inte börjar likna sin namne, iså fall så tycker jag synd om den som försöker ta hennes svans.[:-30]
#13 - 17 september 2006 19:44
Vore inget fel med koppeltvång på katter tycker jag. Då vet man att dom har det bra osv och värdet stiger på dom om man dessutom måste märka katterna.

Azur: Vad menar du med psykfall förresten? Någon speciell sjukdom eller alla rakt av bara?
#14 - 17 september 2006 19:49
Azur skrev:
Borde katter få gå ute? Svaret på den frågan beror helt och hållet på hur sannolikt det är att den går och skiter i grannbarnens sandlåda, eller pissar på grannens utemöbler - för det är den skada en frispringande katt kan göra.

Ser man förbi alla med allergiproblem och astma så är det nog dom enda problemen... För att ha katter som springer på biltak, pissar i garage och våldgästar andras hem och egendom är ju tydligen helt normalt och vedertaget!
#15 - 17 september 2006 20:01
eriahl skrev:
Vore inget fel med koppeltvång på katter tycker jag. Då vet man att dom har det bra osv och värdet stiger på dom om man dessutom måste märka katterna.

Azur: Vad menar du med psykfall förresten? Någon speciell sjukdom eller alla rakt av bara?

Räcker det inte med att dom attackerar katter? Men jag minns fortfarande kissmannen och hemvärnarn i täby,,,
vet inte om jag gillar att man räknar "värde" på husdjur [:-116]
#16 - 17 september 2006 20:09
jolon: Det är väl bra om man gör djur mer värdefulla.
Det jag undrar är vad ett psykfall är. I mina öron låter det som folk som mår dåligt av olika anledningar. Jag kanske kopplar fel bara.
#17 - 17 september 2006 20:09
Eriahl: Med psykfall avsåg jag folk som dödar/torterar djur, ofta katter, för nöjes skull. Det är ganska vanligt. Du kan ersätta ordet med "vidriga svin" om du vill, för att skilja denna grupp människor med mentala störningar från den oerhört mycket större grupp människor med mentala störningar som inte begår övergrepp mot vare sig djur eller människor.

Torstenson: att pissa i garage räknar jag som att pissa på grannens utemöbler - det är samma typ av lindrig skada på egendom. Irriterande, och ofta svår att få ersättning för, tyvärr. Har själv råkat ut för sånt och önskat det fanns nåt bra sätt att få bort lukten.
Har man så svår allergi att man kan råka i allvarliga problem om ett djur kommer in bör man nog vidta åtgärder för att undvika det - för oavsett vad man tycker om det så finns det frispringande katter (och hundar).
#18 - 17 september 2006 20:23
Azur: Ok. Vidriga svin låter bättre tycker jag. När jag läste psykfall hakade jag upp mig på ordet bara. Har bland annat en schizofren fosterbror som aldrig skulle skada en katt eller annat djur för den delen.
#19 - 17 september 2006 20:56
Jag har hört att det finns en risk att de som plågar djur för nöjes skull senare kan begå liknande brott mot människor. De börjar med att döda djur, d.v.s. avreagera sig på dem, se`n bilr steget inte så stort till människor. Djurplågare får inte nonchas bort, de kan faktiskt, i vissa fall vara potentiella mördare
#20 - 17 september 2006 21:20
magdalena skrev:
Jag har hört att det finns en risk att de som plågar djur för nöjes skull senare kan begå liknande brott mot människor. De börjar med att döda djur, d.v.s. avreagera sig på dem, se`n bilr steget inte så stort till människor. Djurplågare får inte nonchas bort, de kan faktiskt, i vissa fall vara potentiella mördare

Bara det faktum att dom går på djur är skäl nog för mig att låta bli att noncha dom, men jag är kanske konstig när jag placerar djur lika högt som människor.
#21 - 17 september 2006 22:07
Nej, inte det minsta. Djurplågeri är för mig avskyvärt. Jag tycker det är upprörande att det sällan blir mycket mer än en tidningsnotis.Vad jag menar är att dessa typer även kan vara rent samhällsfarliga därför bör man göra allt för att ta reda på vem djurplågaren/djurplågarna är. Om det visar sig att det rör sig om barn hoppas jag inte det viftas bort som "streck" utan att utredningar följer. Att stämma i bäcken alltså.
#22 - 17 september 2006 23:26
Azur skrev:
..för oavsett vad man tycker om det så finns det frispringande katter (och hundar).

Jag vet att problemet existerar, men måste man då acceptera att det ska va så??
#23 - 18 september 2006 00:22
Jag vet att problemet existerar, men måste man då acceptera att det ska va så??

Acceptera, i motsats till vad?

Jag bor i lägenhet, jag släpper inte ut min treåriga dotter utan uppsikt, det skulle jag kunnat gjort om jag bodde i ett hus på landet utan landsväg om jag kände alla grannar, men nu gör jag inte det, om jag skulle tryggt kunna låta henne springa ut och in fritt som hon ville med åtgärder som är så enkla som att stänga en dörr, eller skaffa nätdörr eller fysprej så hade det inte varit någon tvekan.

Visst förstår jag att svår allergi är besvärligt, svårt eller omöjligt att bota, de som ropar högst brukar vara de som har fobi, vilket normalt sett är mycket enkelt att bota.

Det är alltid krångligt, en persons (och katts) frihet blir lätt en annan persons problem, ska det tas fram regler så blir det svårt att sätta gränser, det vore ganska svårt att få stöd för ett förbud mot stallkatter.

Att börja låsa in utekatter är knappast rimligt, och eftersom katter inte har registreringskrav är det inte rimligt att förbjuda folk att börja släppa ut katter, hur skulle man kontrollera att det rör sig om en "ny utekatt"?

Acceptera, tja, jag accepterar att det blir kallt och mörkt på vintern, även om jag hatar det, du liksom jag har en möjligheten att flytta, sällskapsdjur har bevisligen betydande positiv inverkan på sina ägare.

Jag har själv ingen katt, och jag har upplevt hur det luktar när en katt har pinkat i friskluftintaget till bilen, det kan jag stå ut med nån gång till under min livstid utan att tycka att katter ska förbjudas.

Om de lokala katterna verkligen skapar reella problem måste det gå att lösa dessa problem via hyresgästförening, bostadsrättsförening eller kommun.

Problem i klassen katt-tassavtryck på bilen och kattkiss i garaget brukar väl kallas I-landsproblem, alltså sådana problem som är en bra indikator på att om man irriterar sig på sånt bör man nog gå och kolla hjärtat, eftersom man förmodligen kommer att dra på sig en tidig hjärtinfarkt om man inte spänner av lite.
#24 - 18 september 2006 12:54
Klockrent inlägg Erik... speciellt slutklämmen =)

Annons