Varning för Nikons usla service

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 15 juni 2006 11:39
Klantade till det och råkade tappa min NikonD70 i golvet i slutet av Interzoomässan.
Sånt händer och man måste då skicka den till Nikon i Stockholm för reparation och de lovar att åtgärda det inom 2-3 veckor. Det har nu gått 3 och en halv vecka sedan jag skickade kameran till dom utan att jag ens fått ett kostnadsförslag på vad reparationen skall kosta. Jag ringer en gång i veckan och klagar och de lovar varje gång att skynda på det hela.

Tycker att man skall tänka sig för både en, två och tre gånger innan man köper en Nikon-kamera. Visst kameran är väl OK men en sådan usel service när olyckan väl är framme drar ner betyget rejält.

Ni andra som har kameror av andra märken - hur funkar servicen för dessa.
#2 - 15 juni 2006 11:47
Jag använder Canon och har lyckligtvis aldrig tappat eller haft sönder någonting. Inte ens min Canon T70 från 1986, som fortfarande fungerar, men som mest samlar damm nuförtiden. Jag har därför aldrig behövt utnyttja Canons service.
#3 - 15 juni 2006 11:52
Farsa´n satte sig på sin lilla canon så det var något som sprak,han åkte och lämnade till Canon´s serviceställe i Mölnlycke och hade den lagad inom en vecka.Det gäller inte bara kameror även elektronikvararo,jag har märkt att det beror mycket på vilken serviceverkstad dom anlitar.
#4 - 15 juni 2006 12:09
Tro mig det kan vara värre lämnade in min PSP på ett garanti ärende i Februari!
15 juni o den e inte tillbaka än..........

sista gången jag någonsin köper något på siba

(ingen kamera men e sur på siba)
#5 - 15 juni 2006 12:26
Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo som är en auktoriserad Nikon-verkstad har ett rykte om sig att ha snabb och bra service.
http://www.europe-nikon.com/newsdetail.aspx?countryId=12&languageId=12&editorialId=115
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 juni 2006 12:33
[quote=Micke]Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo som är en auktoriserad Nikon-verkstad har ett rykte om sig att ha snabb och bra service.
http://www.europe-nikon.com/newsdetail.aspx?countryId=12&languageId=12&editorialId=115[/quote]
Synd man inte visste det innan - om Nikon nu inte själva lyckas reparera kameran till ett acceptabelt pris så kommer jag dock att kränga mina Nikonobjektiv etc. och köpa en annan kamera.
#7 - 15 juni 2006 12:36
[quote=Kjell Fohrman]Synd man inte visste det innan - om Nikon nu inte själva lyckas reparera kameran till ett acceptabelt pris så kommer jag dock att kränga mina Nikonobjektiv etc. och köpa en annan kamera.[/quote]
Då får du höra av dig :D
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 15 juni 2006 12:39
[quote=Micke]Då får du höra av dig :D[/quote]
Ha, ha du har väl redan tillräckligt med Nikonprylar:p - i alla fall för att vinna fototävlingar.
Nåväl nu går den väl förhoppningsvis att laga även om det kommer att kosta en hel del[:(!]
#9 - 15 juni 2006 12:52
[QUOTE=Kjell Fohrman]Ha, ha du har väl redan tillräckligt med Nikonprylar:p - i alla fall för att vinna fototävlingar.[/QUOTE]
Det hänger ju faktiskt inte på utrustningen... :D
#10 - 15 juni 2006 14:44
En AGFA digitalkamera köpt på Elgiganten hamnade mellan bilen och bildörren. Vi skickade lämnade tillbaka kameran till Elgiganten där vi köpt den och efter nån MÅNAD (!) fick vi en Nikon Coopix L101 efter en massa tjat. Nikon-kamerna är inte alls lika bra som den AGFAn.

Jag gillar inte heller Siba och Elgiganten, det är bättre om man har nån mindre butik där man bor istället. Det finns en mindre Expertbutik i närheten här jag bor som jag mycket hellre köper grejer hos! =)
#11 - 15 juni 2006 18:32
Det är precis sånt här man inte vill höra när ens D70 dött.
#12 - 15 juni 2006 19:27
Tja vad ska man säga.
Fick vänta på min konica minolta z5 i 3 månader, tillslut ringde jag varje dag.
Dom tröttnade och jag fick en z6 istället.
Nu 2 månader senare ska min fru ut till bilen där jag väntar, lägger ner kamera utan väska och min SE p910i i en plastpåse, och slår en praktvurpa ut ur huset. Ska bli kul att lämna in både kamera och telefon igen.
#13 - 16 juni 2006 01:16
lite offtopic men ändå, enligt gällande regler räknas 2 veckor som acceptabel väntetid för garantireparation.

om tiden överskrids har man rätt till antingen kompensation eller lånevara.
ovanstående information kommer från min lokala konsumentrådgivare.

Nocturna, du skulle alltså kunna kräva att få låna en psp om den gamla lagas på garantin.

men det är som Thomas&Anna säger.
lämnade in en video på siba som strulade, 3 arbetsdagar senare va den lagad.
displayen på mobiltelefonen gick åt h****e i vintras tog 10 arbetsdagar.

om man vet med sej att man brukar använda garantin kanske det kan va lämpligt att kolla upp hur garantinärenden sköts innan man köper.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 juni 2006 06:56
[quote=Azur]Det är precis sånt här man inte vill höra när ens D70 dött.[/quote]
Har din också lagt av?

lite offtopic men ändå, enligt gällande regler räknas 2 veckor som acceptabel väntetid för garantireparation.

Nu var ju just detta som sagt inte någon garantigrej eftersom det hade orsakats av min egen klantighet.

Fast kan ju nämna att ena Nikon-objektivet slutade funka strax efter ett års garantitiden gått ut. Men nu är det ju som så att om det är ett materialfel så är det en längre garantitid enligt konsumentköplagstiftningen. Jag sa detta till Cyperphoto där jag hade köpt kameran men fick som svar att detta bara gällde för privatpersoner och inte för företag. Kameran var visserligen inköpt av mitt företag men jag hade betalt exakt samma pris som om jag hade gjort det som privatperson trots att jag då fick sämre garantier.
#15 - 16 juni 2006 07:36
De har haft långa servicetider ett tag nu, förutom leveransproblemet på D200. Lev problemet är visserligen löst nu till stor del men verkstaden ligger efter, tror de blivit tagna på sängen av att så många köper digitala
systemare. Tyvärr är de inte ensamma om trassel, många är otroligt missnöjda med Canons verkstad. Och vi ska inte tala om de kameratillverkare som bestämde att all europeisk service ska ske i Portugal, en annan skickade till Tyskland och Belgien. Nu tror jag de anlitar verkstäder i Sverige igen pga det stora kund missnöjet.
Läste nånstans att Canon skulle starta en verkstad till men minns inte om de redan öppnat.

Känner du till de två stora forumen som bara snackar Nikon? Kanonbra för info när nått har hänt eller man funderar på nått. Verkstaden Micke tipsar om har fått bra omdömen.

Rent generellt verkar dock de allra flesta fabrikanter oavsett vara prioritera att kränga grejjer istället för att ta ansvar för det som de redan sålt. Kortsiktigt tänkande som bara slår tillbaka mot de själva och gör att återförsäljarna kommer i dålig dager.
Detta skrivet av en som jobbat i butik och blivit hotad, fått saker kastade på sig, förolämpad osv pga att tillverkarnas verkstäder tar god tid på sig att laga kundernas produkter.
#16 - 16 juni 2006 08:52
[quote=Kjell Fohrman]Har din också lagt av?[/quote]Japp. Jag har en av de först producerade D70'orna, och de hade ett konstruktionsfel som gjorde att de kunde låsa sig medan de skrev till minnet, och det hjälper inte att ta ur batteriet. Felet kallas "blinking green led of death", eftersom ljudioden aldrig slutar blinka.
Nyare D70'or och D70S har inte detta konstruktionsfel.

Jag kommer dock att försöka byta in min D70'a, som jag aldrig varit helt nöjd med, mot en D200.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 20 juni 2006 11:09
Fick nu i alla fall tag i en på Nikon som gick ut på repartionsverksatden och kollade vad som hänt (eller rättare sagt vad som inte hänt:( ).
De hade tydligen glömt att skicka ut kostnadsförslaget trots att jag ringt 1-2 gånger i veckan och påmint om det.
Nåväl 3.000 skulle det gå på att laga den - som hittat:mad:
Dock inte så mycket att göra åt - bara de nu reparerar den också samt att den funkar när den kommer tillbaka
#18 - 22 juni 2006 20:17
[LEFT]Nikon gör bra grejor, jag har tappat nikon kameror i backen utan men, och D70 är ingen pro kamera precis utan en billig budgetmodell. Vill du ha en rejäl kamera så köp en D2X. Den ska tåla hård hantering för yrkesbruk. En otroligt fin kamera D2X men frågan är hur länge den är modern. Redan gammal modell egentligen och D3 är ju snart aktuell. D200 är väl den som är mest aktuell idag.[/LEFT]
#19 - 22 juni 2006 20:27
[quote=StefanA][LEFT]En otroligt fin kamera D2X men frågan är hur länge den är modern.[/LEFT]
[/quote] Inte länge till med tanke på att D2Xs redan presenterats. Men att välja en proffskamera för 53 000:- känns inte motiverat bara för att få en robust kamera. Då ligger väl D200 som kostar 1/4 som ett vettigare alternativ.
#20 - 22 juni 2006 20:45
[quote=Micke]Inte länge till med tanke på att D2Xs redan presenterats. Men att välja en proffskamera för 53 000:- känns inte motiverat bara för att få en robust kamera. Då ligger väl D200 som kostar 1/4 som ett vettigare alternativ.[/quote]

Jag tror dom går för runt 47k. Fast sen slukar dom dyra batteri rejält så ett par tre extra kanske behövs. D200 ligger bra till men inte riktigt samma kvalitet som D2x. Men antagligen flera gånger bättre än D70.
#21 - 22 juni 2006 21:02
[quote=StefanA]Jag tror dom går för runt 47k. Fast sen slukar dom dyra batteri rejält så ett par tre extra kanske behövs.[/quote]
Riktpriset för den kommande D2Xs är 52 995:-. Den ska ha bäst batterilivslängd på marknaden med över 3000 exponeringar på en laddning.
#22 - 22 juni 2006 21:24
Fast deras riktpriser ska man ta med en nypa salt, de allra flesta lägger sig klart under det. D2Xs ligger på 48-49k istället, D200an ligger runt 1500:- under riktpriset. Och det gör ju inget att det är priskrig på dom!
#23 - 22 juni 2006 21:34
[quote=Micke]Riktpriset för den kommande D2Xs är 52 995:-. Den ska ha bäst batterilivslängd på marknaden med över 3000 exponeringar på en laddning.[/quote]

Kan stämma men batteriet kostar rejält mycket minst sagt. Sen är den död utan. Vanliga alkaline kan inte funka länge, 10 bilder kanske? Det är felet med dagens digitalare, de slukar ju ström till vansinne. Hålla på med laddare är jobbigt.
#24 - 22 juni 2006 21:45
För en hobbyfotograf som vill ha en robust kamera så tror jag inte det spelar så stor roll om den kostar 48' eller 53', det är yrkesverktyg och kostar därefter. Men det är klart, har man 50' som man inte vet vad man ska göra med så kan det vara en trevlig leksak :) .
Annars är nog D200, som också har ett hus byggt magnesiumlegering, tillräckligt robust för de flesta hobbyfotograferna.
#25 - 22 juni 2006 21:50
[quote=StefanA]Det är felet med dagens digitalare, de slukar ju ström till vansinne. Hålla på med laddare är jobbigt.[/quote]
Batteritiden ser jag som en stor fördel med D70. Jag har aldrig behövt något extrabatteri trots att jag ofta plåtar väldigt flitigt, jag laddar inte heller särskillt ofta. Den har ett mycket bra batteri.
#26 - 22 juni 2006 22:11
Tyvärr är inte batteritiden lika fin på en D200 som på D70n, dock helt okej. Huset är mycket robust och ergonomiskt. När jag var på Nikons release av den i november sade deras tekniksnubbe att det är inga problem med vatten, det är bara att hälla ut och sen låta den torka så kan man köra vidare sen. Inget jag tänker testa iaf men det säger ju lite om att de tänkt på att göra en allsidig produkt. Ångrar definitivt inte köpet av kameran!
#27 - 22 juni 2006 22:26
[quote=Micke]För en hobbyfotograf som vill ha en robust kamera så tror jag inte det spelar så stor roll om den kostar 48' eller 53', det är yrkesverktyg och kostar därefter. Men det är klart, har man 50' som man inte vet vad man ska göra med så kan det vara en trevlig leksak :) .
Annars är nog D200, som också har ett hus byggt magnesiumlegering, tillräckligt robust för de flesta hobbyfotograferna.[/quote]

Fohrman är väl nära proffs då han levererar bilder, bra dessutom. De som lever på sin sysselsättning räknas väl till proffs. Men det är många proffs som köpte D70 för att de riktiga proffshusen kostade för mycket.
#28 - 22 juni 2006 22:42
[quote=Micke]Batteritiden ser jag som en stor fördel med D70. Jag har aldrig behövt något extrabatteri trots att jag ofta plåtar väldigt flitigt, jag laddar inte heller särskillt ofta. Den har ett mycket bra batteri.[/quote]

Har du haft den i fjällen ett par tre veckor ännu?

Nej tror inte det. Funkar säkert bra tills kyla och oväder kommer. Fukt och elände i tält. Svamp innanför linserna får man se upp med. När det regnar en vecka är det kul i tält. Det dryper överallt. Myggen!

Fan vilken pessimist jag är, det värsta tänkbara. Händer dock nästan varje gång jag drar till fjälls.
Men ändock så underbara stunder man kan uppleva.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 23 juni 2006 08:02
Håller helt med Micke om att batteritiden är helt OK på D70. Man kan utan problem ta några hundra foton utan att det laddar ur - nu har jag visserligen ett extra batteri ändå men det är ytterst sällan jag behövt använda det.

Annars är nog D200, som också har ett hus byggt magnesiumlegering, tillräckligt robust för de flesta hobbyfotograferna.
Låter ju bra att den är robustare än D70 som också doctor skriver

Tyvärr är inte batteritiden lika fin på en D200 som på D70n, dock helt okej

Lite tråkigt - vet du hur mycket som skiljer?

Fohrman är väl nära proffs då han levererar bilder, bra dessutom. De som lever på sin sysselsättning räknas väl till proffs. Men det är många proffs som köpte D70 för att de riktiga proffshusen kostade för mycket.

Proffs och proffs - jag har ingen proffslön i alla fall:p - det är nog fel bransch man valt att bli proffs i:D
Kul att du gillar mina foton i alla fall

Har du haft den i fjällen ett par tre veckor ännu?

Där finns inga akvariefiskar - bara myggdjävlar - så va sjutton skall man dit för:p
#30 - 23 juni 2006 14:07
Just nu får jag ut ca 450 bilder från batteriet i D200an men det kommer förbättras för det ska ta mellan 10 och 12 laddcykler och jag är inne på den fjärde nu innan det når full kapacitet. Allt hänger på hur man använder skärmen, vilken optik som sitter på, om man kör inbyggda blixten osv. D70n kunde jag i vissa fall få ut nästan 2000 bilder från. Jag misstänker att jag kommer hamna runt 600-1000 bilder på den nya kameran. Ett batterigrepp skulle ju vara trevligt att ha för de långa utflykterna!
Har inget annat än positivt att säga om kameran, allt från den större sökaren till att den är snabbare och mer robust.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 23 juni 2006 14:50
den är snabbare och mer robust.

Hur menar du snabbare - är det autofokusen som är snabbare eller bländarinställning etc.
Själv är jag beroende av en snabb och exakt autofokus eftersom mina ögon inte riktigt är "kalibrerade" ihop med kameror[:o]
#32 - 23 juni 2006 15:04
Med snabbare med jag generellt snabbare, dvs allt ifrån att den kan ta 5 bilder i sekunden till att den fokuserar snabbare och mer exakt och tar bilden snabbare.
#33 - 23 juni 2006 15:27
Kände att en liten varning var på plats här :)

Att autofocus är snabbare är sant, men under vissa förhållanden så är det skillnaden mellan en snigel och en sköldpadda :)

Att ta en bild men en Nikkor 105:a med autofocus på nära håll kan vara minst sagt frustrerande. Ofta kör linsen bara förbi focus och jagar fram och tillbaka. Lägg sedan till att kameran inte alltid tar bilden fast man vill (om man kör på automatik) så kan det ta ett tag att få en bra bild.

Det är betydligt enklare med en 60mm, men i obra ljus jagar även denna lins focus ibland.

Detta gäller alltså på nära håll och utan god belysning.

[Edit] Förtydligande: Med att den är långsam menar jag alltså inte att den focuserar långsamt utan att den inte alltid lyckas.
#34 - 23 juni 2006 15:42
Nej någon helt säker fokusering får man nog inte på någon kamera med någon lins under alla ljusförhållanden. Men de jobbar nog på det de där flinka japanska ingenjörerna. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 28 juni 2006 14:32
Kan bara rapportera att jag fortfarande inte fått någon kamera tillbaka från Nikon.:(
Min varning i rubriken är helt klart i högsta grad befogad - tänk på detta om du har tänkt dig att köpa en Nikon-kamera
#36 - 28 juni 2006 22:27
Tråkigt att höra. Tog en vecka drygt ungefär att åtgärda en ganska kraschad Nikon FA som jag hade ,den funkade dock att ta bilder med. Tappat den hårt i isen. Delarna var billiga men jobbet kostade väldigt mycket.
#37 - 29 juni 2006 06:23
Vilken otur du har, första tappa kameran och sen kommer den in på verkstaden under högsäsongen och de klantar sig och nu tar det tid att få den. Vad händer sen, speditören tappar bort kameran? Oflyt och riktigt trist!

Sen som sagt alla kameraleverantörer har kassa servicetider så det spelar inte nån större roll vilken man tar man kan råka illa ut oavsett även om det såklart kan gå jättefort oxå. Fast nu verkar det som att branschen börjar ta sig i kragen och inte bara prioritera att sälja saker utan att ta hand om de saker som går sönder. Läste i nån branchtidning när jag jobbade i en hemelektroniklada att tillverkarna blivit tagna på sängen av kameraboomen så lite växtvärk har det nog varit oxå. Men det är ju en klen tröst när man råkar illa ut!
Hoppas att det löser sig snarast för dig!
#38 - 29 juni 2006 10:59
Kan tro att det måste kännas frustrerande när de inte håller utlovad servicetid.

Ett servicebesök gör väl ingen statistik men det tog bara två dagar för Zieger att på garanti göra rent sensorn på en Pentax.
#39 - 29 juni 2006 12:24
Jag brukar passa på att lämna in kameran för avdammning när jag är på foto mässor för då har Nikon (oftast) ett krypin i sin monter där de sitter och gör rent kameror kostnadsfritt. Rätt skönt att lämna in den på väg in och sen när man klämt klart på alla saker på mässan hämtar man ut sin kamera ren o fin.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 29 juni 2006 13:22
Ringde nu till Nikon igen och dom hade ännu inte påbörjat reparationen:mad:

Nu lovade de att den skulle bli klar till nästa vecka - fan trot:(
#41 - 29 juni 2006 16:55
Vill bara flika in här.
Förra gången jag lämnade in min kamera tog det 3 månader en konica minolta.
Denna gången så tog jag först kontakt med försäkringsbolaget (arctic), och dom sa att försäkringen upphört och att den bara gällt ett år.
Det tyckte vi var konstigt för jag hade ju betalt via autogiro varje månad och den skulle ha upphört i april. Dom tyckte att jag kunde få tillbaka det jag har betalt in efter att försäkringen upphört. Efter mycket bråk och kontakt med fotoquick där jag köpt kameran, fick jag idag beskedet att fotoquick tar på sig det och jag kan komma in med min trasiga kamera och hämta ut en ny.
Lite glad idag iaf :D :D
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 30 juni 2006 09:22
Tänkte starta en tråd på http://www.d70sverige.net/ om detta men lyckas inte registrera mig där. När jag skall registerar mig där så dyker det hela tiden upp - Tyvärr ditt namn är reserverat och kan inte användas igen. Jag har testat flera namn och inget av dom finns med i medlemsregistret men det blir hela tiden samma fel.

Tyvärr kan jag ju inte fråga varför det inte funkar i det forumet eftersom jag inte kan regga mig. Någon som vet vad det kan vara för fel eller vem man skall kontakta och fråga (hittar inte det någonstans på sidan)
#43 - 30 juni 2006 10:02
om du skrollar ned , så längst till vänster, fins en länk att kontakta adm
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 30 juni 2006 10:17
[quote=janne dansk]om du skrollar ned , så längst till vänster, fins en länk att kontakta adm
mvh janne[/quote]
Ja där var det ja - tack för det
#45 - 30 juni 2006 18:59
[quote=Kjell Fohrman]Ja där var det ja - tack för det[/quote]
har du hunnit att titta på forumet, vad tyckar du om det ,
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 30 juni 2006 19:47
[quote=janne dansk]har du hunnit att titta på forumet, vad tyckar du om det ,
mvh janne[/quote]
Har redan hunnit lägga in en tråd om Nikons usla service - vi få se vad det ger
#47 - 30 juni 2006 20:28
[quote=Kjell Fohrman]Har redan hunnit lägga in en tråd om Nikons usla service - vi få se vad det ger[/quote]
har redan set det.men vad tyckar du om foromet i övrigt
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 30 juni 2006 20:58
[quote=janne dansk]har redan set det.men vad tyckar du om foromet i övrigt
mvh janne[/quote]
Har inte haft tid att kolla så mycket - kollade i några trådar men det var väl inte direkt något som jag hade så mycket nytta av.
Jag är ju egentligen inte ett dyft foto-, kamera- och teknikintresserad utan kameran är bara ett verktyg för att få fram bra fiskfoton och fiskfotografering diskuteras ju av naturliga skäl inte så mycket där.
Förhoppningsvis kan man dock få en del tips om bra objektiv och sådant där och det är ju värt en del
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 5 juli 2006 10:14
En liten uppdatering - jag har ännu inte fått tillbaks min kamera.
Nikon har nu haft den i 44 dagar - dvs drygt 6 veckor istället för de utlovade 2-3 veckorna[:(!]
#50 - 6 juli 2006 18:10
Men vart lämnade du den? Finns ju många Nikonverkstäder att välja på. Till Lasses kameraservice lämnade jag sist för utbyte av display. Tog max en vecka. Men nu kanske det är högsäsong med extra väntetid?
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 6 juli 2006 20:35
Jag lämnade den till Nikons egen verkstad

Vad jag vet så finns det bara den och just Lasses som du nämner.
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 7 juli 2006 12:58
Inget att förvåna sig över - men inte sjutton fick jag tillbaka min kamera heller denna vecka trots att de lovat det:(
Man blir ju förbannad över att de gång på gång ljuger för en i telefonen:mad:
#53 - 7 juli 2006 21:38
undra hur mycket nikon förlorar i längden på all dålig pr som kommer med långsamma reparationerr.
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 10 juli 2006 09:37
Ringde idag igen och dom hade ännu inte ens börjat reparera kameran:mad:
Dom lovade dock att ta tag i det och att jag skulle få tillbaka kameran igen i slutet av denna vecka - fan trot[:o]
#55 - 10 juli 2006 11:33
Pratar du med någon ansvarig för reparationerna när du ringer för dom borde väl kunna sätta lite eld i baken på teknikerna?
#56 - 10 juli 2006 11:37
[quote=Kjell Fohrman]Ringde idag igen och dom hade ännu inte ens börjat reparera kameran:mad:
Dom lovade dock att ta tag i det och att jag skulle få tillbaka kameran igen i slutet av denna vecka - fan trot[:o][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu håller jag tummarna för dig! Det är ju rent bedrövlig läsning och hårresande dålig service!!!:mad:[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 10 juli 2006 12:39
[quote=doctor]Pratar du med någon ansvarig för reparationerna när du ringer för dom borde väl kunna sätta lite eld i baken på teknikerna?[/quote]
Tror nog inte det finns någon ansvarig för reparationer på det företaget:mad:
Alla med kompetens kränger väl kameror och räknar stålar på sina bankkonton.
Hade det inte varit för att man hade haft en massa Nikonobjektiv, blixtra etc. så hade jag köpt en annan kamera istället.

Så vad ni gör köp inte Nikon det kommer ni bittert att få ångra.

Tack för omtanken Maria men jag tror inte det hjälper utan man borde kanske istället åka dit upp och ge dom en[B)] ;)
#58 - 10 juli 2006 13:27
[quote=Kjell Fohrman]Så vad ni gör köp inte Nikon det kommer ni bittert att få ångra.[/quote]
Jag köpte min första Nikon för 25 år sedan och det har blivit några stycken sedan dess. Jag har aldrig ångrat det valet eftersom dom aldrig går sönder. Kanske kan deras dåliga verkstadsservice bero på att dom är ovana vid att få en trasiga kameror ;)

Hoppas det löser sig snart! Det är inte kul att vara utan kamera, särskilt inte så här i semestertider.
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 10 juli 2006 13:33
[quote=Micke]Kanske kan deras dåliga verkstadsservice bero på att dom är ovana vid att få en trasiga kameror ;).[/quote]
Nåväl har under de senaste veckorna kommunicerat med rätt många som har haft problem sina Nikon-kameror så helt ensam verkar jag inte vara;)
Jag hade ju själv för övrigt också problem med ett Nikonobjektiv för några månader sedan.

Servicen verkar dock funka hyfsat om man bor i Stockholm och kan gå dit med kameran eller det som skall repareras - medan de verkar skita i oss på "landet"
#60 - 10 juli 2006 18:30
Klart att det finns en ansvarig. Hade bra kontakt med dom i alla ärenden på mitt förra jobb där jag sålde deras produkter. Du kanske ska prata med försäljningschefen, det var en bra kille att ha att göra med. Ring och förklara läget helt enkelt så kanske han kan trycka på, säljare har en tendens att vilja sälja mer och det gör man ju inte om kundens utrustning befinner sig i deras verkstad! Du ska nog inte påstå att de skiter i folk på landet dock, brukar funka dåligt med dylika argument.

De problem du fått här kan man råka ut för vad gäller övriga tillverkare oxå tyvärr. Så du kommer nog inte bättre undan bara för att du har ett annat fabrikat och tappar kameran.

Hoppas på rapport med positiva besked!
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 10 juli 2006 18:50
Det handlar väl sannolikt helt enkelt "bara" om att de har underkapacitet i sin verkstad.
Jag har ringt och förklarat läget nu ett antal gånger och de ber varje gång väldigt vänligt om ursäkt och lovar att de garanterat skall se till att det fixas men lika ...... händer det inget.
Det är ju inte heller bara jag som drabbats som du kan läsa på Nikond70 hemsidan http://www.d70sverige.net/forum/viewthread.php?tid=6532 och det är ju ändå en hemsida för de som gillar Nikon. Jag har också fått direktmail från några som också haft stora problem med just Nikons service.

Jag har varit väldigt vänlig mot dom ända fram till idag - får se om det ger något resultat att vara mindre vänlig som jag var idag.

Det är möjligt att andra kameratillverkare är lika usla men det är definitivt inte något försvar för Nikons agerande. Jag hade aldrig köpt Nikon idag och det är möjligt att jag då istället kanske hade blivit lika förbannad då mot denna kameratillverkare men det är inget jag känner till så dessa kan jag knappast kritisera idag.
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 11 juli 2006 06:19
Idag är det 50-dagars jubileum sedan de fick kameran för reparation och som de lovade skulle vara klar inom 2-3 veckor:mad:

Jag hoppas att det inte blir fler sådana Nikonjubileer:p
#63 - 11 juli 2006 07:02
[quote=Kjell Fohrman]Idag är det 50-dagars jubileum sedan de fick kameran för reparation och som de lovade skulle vara klar inom 2-3 veckor:mad:
Jag hoppas att det inte blir fler sådana Nikonjubileer:p[/quote]

[:-76] [:-76] [:-76] [:-76] [:-76]

GRATTIS till jubiléet Nikon!!![:-24]

Jag undrar om ni också har rekordet i Sverige???[:-78]

:D [:(!]
#64 - 11 juli 2006 13:05
Det har dom inte för det innehas av den verkstad elgiganten anlitade för tv service (de kanske har samma nu) som hade min tv inne för service 5 gånger och varje gång kom tillbaka utan delar och med flera fel. Sista gången var det en glasflisa borta mitt på bildröret. Det är ca 7 cm tjockt glas på den modellen med rätt så hårt glas men de lyckades. Det är inte helt lätt att ens repa glaset på en vanlig crt tv om ni försöker på en skrottv nångång... När jag hade haft deras låne tv i 6 månader ringde jag och frågade om de möjligen var klara med min?! Slutade med att allt i tvn byttes utom bakstycket i plast. Så lång tid får vi väl hoppas att inte detta tar!

Elgiganten skötte sig väldigt snyggt ska tilläggas så ingen skugga på dom. Det var verkstaden som strulade.
#65 - 11 juli 2006 18:56
Nej, nej, nej, ni har fel allihop. Det som kommer att annonseras är att dom har hittat min D70 som jag lämnade in 13/3-06. Kan inte tänka mig något annat för dom ville ha just min mailadress. Eller ve och fasa, dom kanske bara vill maila mig för att informera mig att den försvunnit i det stora svarta Nikonhålet

/c
kopierat fra nikon d70 forum,skrivat av pappa c
det ser svart ut kjell
admin
Christian Alfredsson
#66 - 11 juli 2006 20:08
Det är positivt att du fått en himla massa tid att sortera dina bilder nu när du inte fotar nya.
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 11 juli 2006 20:37
[quote=admin]Det är positivt att du fått en himla massa tid att sortera dina bilder nu när du inte fotar nya.[/quote]
men jag har ännu inte fått dummiesboken till programmet så jag begriper mig på hur man sorterar fotona:( - fast det är inte NIkons fel;)
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 14 juli 2006 15:20
Jag hade väl inte räknat med det - men likafullt är det inte så kul att inte kameran som utlovat kom den här veckan heller:( .

Vad man blir allra mest [:-20] över är att de ljuger så [:-20]
Istället för att säga - nej vi hinner - det kommer att ta minst 3 månader innan vi hinner laga din kamera så blåljuger de fullkomligt ogenerat på Nikon.
Varje gång man ringer så är de så förstående och säger att så får det självklart inte gå till och de ber så väldigt mycket om ursäkt. De lovar att genast ta itu med det - efter 5-10 minuter ringer de också upp och säger att de nu pratat med den ansvarige på verkstaden och denne genast skall ta itu med det hela och de lovar att absolut senast skall få kameran inom en vecka.

Men allt är lögn och förbannad dikt[:(!]
#69 - 14 juli 2006 15:55
Och sensmoralen är denna: tappa inte dyra kameror. *S*
Kan man inte telefonbomba nikon typ att folk ringer och frågar hur det går med din kamera HELA tiden? Det är inte snyggt men kan funka (har funkat för mig tidigare)
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 17 juli 2006 12:43
Ringde idag till Nikon igen och det nya var att de nu inte längre kunde lova när den var klar :p
Sedan fick jag också ett tel.nummer till den ansvarige som var "country manager" Johan Kling men på det numret finns det ingen som svarar:mad:

Idag har det gått 56 dagar sedan de fick kameran
#71 - 17 juli 2006 14:27
Jösses, jag hade blivit tokig. 56 dagar [:-43]
#72 - 17 juli 2006 22:43
[QUOTE=Kjell Fohrman]Ringde idag till Nikon igen och det nya var att de nu inte längre kunde lova när den var klar :p[/QUOTE]

ååhh dom har slutat snacka dynga ;)
nä ibland är de bättre å köpa nytt :rolleyes:
#73 - 17 juli 2006 23:46
[quote=Kjell Fohrman]Ringde idag till Nikon igen och det nya var att de nu inte längre kunde lova när den var klar :p
Sedan fick jag också ett tel.nummer till den ansvarige som var "country manager" Johan Kling men på det numret finns det ingen som svarar:mad:

Idag har det gått 56 dagar sedan de fick kameran[/quote]

Klart inte Johan Kling svarar, han måste vara helt utarbetad av alla missnöjda kunder som ringer och klagar = han har tagit en välbehövlig semester den stackarn:D

Man kan ju inte bli annat än förbannad på ett sådant bemötande.:mad:

Som tur är så kommer vi att ha med kamera till helgen, 2 st kanske, utifall du skulle komma i närheten och "råka" tappa den ena:p

//Calle
#74 - 19 juli 2006 07:46
[quote=Kjell Fohrman]men jag har ännu inte fått dummiesboken till programmet så jag begriper mig på hur man sorterar fotona:( - fast det är inte NIkons fel;)[/quote]

Vilket program använder du?
Vilket program är bäst?

/Per-Anders
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 19 juli 2006 07:57
[quote=peanjo]Vilket program använder du?
Vilket program är bäst?

/Per-Anders[/quote]
Adobe Photoshop Elements 4.0
Har nu fått boken men inte hunnit sätta mig i den. Det viktigaste för mig var att kunna sortera fotona i alfabetisk ordning och det verkar inte helt enkelt
#76 - 19 juli 2006 08:39
Nä den där sorteraren är lite klurig, tröttnade lite på den och satte upp en egen rutin för hur jag sparar och arkiverar istället för att kolla i den. Men som bildredigeringsprogram är det mycket bra, saknar endast kurvverktyget men de grejjerna kan man ju fixa i sin råkonverterare. Men när du har lärt dig den så kommer det väl en artikel i ämnet? :D
#77 - 19 juli 2006 08:49
Annars är ett nytt progam med riktigt bra sorteringsfunktioner på gång från Adobe. Det finns en betaversion av Adobe Lightroom att hämta här: http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/
#78 - 19 juli 2006 15:20
[quote=doctor]Men som bildredigeringsprogram är det mycket bra, saknar endast kurvverktyget men de grejjerna kan man ju fixa i sin råkonverterare.[/quote]
http://free.pages.at/easyfilter/curves.html
#79 - 19 juli 2006 15:59
Nämen, det där måste jag kolla upp. Tack för tipset!
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 21 juli 2006 11:57
Idag står glädjen högt i tak - jag är med kamera igen (batteriet laddas just nu):D
Men det var inte den som är på reparation som kom tillbaka - onej den låter fortfarande vänta på sig:(. Jag har istället fått köpa en ny för en himla massa pengar för att ha något att fota med - nu blir det havregrynsgröt och blodpudding resten av sommaren:p
#81 - 21 juli 2006 12:02
[quote=Kjell Fohrman] Jag har istället fått köpa en ny för en himla massa pengar för att ha något att fota med [/quote]
Bra, du får lämna lite rapporter om vad du tycker. Jag har snart väntat länge nog med att beställa.
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 21 juli 2006 12:08
[quote=Micke]Bra, du får lämna lite rapporter om vad du tycker. Jag har snart väntat länge nog med att beställa.[/quote]
Skall bli - skall försöka hinna med en vända ner till till Zoomässan nästa vecka och fota lite sydamerika, sedan blir det väl en del Irlandsfotande (med bl.a. 2 offentliga akvarier) och sedan upp till Kent i Nol när jag är tillbaka för att fota lite Viktoria och sedan också lite "fotojobb" som ger pengar (vilket behövs nu:D) när jag skall upp till "BTN" i augusti och fota den nya Slimline så kameran kommer nog att få bekänna färg framöver:D.
#83 - 21 juli 2006 12:14
[quote=Kjell Fohrman]Idag står glädjen högt i tak - jag är med kamera igen (batteriet laddas just nu):D
Men det var inte den som är på reparation som kom tillbaka - onej den låter fortfarande vänta på sig:(. Jag har istället fått köpa en ny för en himla massa pengar för att ha något att fota med - nu blir det havregrynsgröt och blodpudding resten av sommaren:p[/quote]

Man blir så trött på när folk inte kan sköta dem har lovat, så man får göra som dig många gånger, man får finna andra lösningar.[B)]

Kanske ska du denna gången ha kameran mer runt halsen och därmed förhoppningsvis undvika skador på den.;)

//Calle

Ps. Vilken kamera köpte du denna gången?? Ds
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 21 juli 2006 12:20
[quote=amazonfarmen]Kanske ska du denna gången ha kameran mer runt halsen och därmed förhoppningsvis undvika skador på den.;) [/quote]
Jodå - klanteriet var mitt:D. Dock till mitt försvar får jag säga att det var jobbigt att ha den hängade runt halsen när man skall bära en massa lådor och jag kunde inte heller längre den längre bort än att jag kunde se den annars hade den fått "ben"

Vilken kamera köpte du denna gången??

D200 - men det hade inte blivit en Nikon igen om det inet varit för att jag har en massa Nikonobjektiv
#85 - 21 juli 2006 12:26
[quote=Kjell Fohrman]Jodå - klanteriet var mitt:D. Dock till mitt försvar får jag säga att det var jobbigt att ha den hängade runt halsen när man skall bära en massa lådor och jag kunde inte heller längre den längre bort än att jag kunde se den annars hade den fått "ben"

D200 - men det hade inte blivit en Nikon igen om det inet varit för att jag har en massa Nikonobjektiv[/quote]

Du får väl göra som fallskärmshoppare gör,, montera den på huvet! :D

Får allt hoppas att du har bättre tur i framtiden med Nikon.

//Calle
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 21 juli 2006 15:24
[quote=Micke]Bra, du får lämna lite rapporter om vad du tycker. Jag har snart väntat länge nog med att beställa.[/quote]
Tycker lite si sådär. Blixtsnabb autofokus - nästan för snabb. Vilket gör att jag inte får till skärpan riktigt på små räkor - det funkade bra med D70. Måste antagligen hitta ett annat mätsystem där för att få till det.
Av någon underlig anledning sp syns skit på rutan bättre - trots att det är samma objektiv
Sedan är jag inte mina ögon riktigt överens med kameran om vilka färger som olika saker har. Gult blir gärna orange och grönt blir lite blekt
Bilagor:
#87 - 21 juli 2006 16:02
[QUOTE=Kjell Fohrman]Av någon underlig anledning sp syns skit på rutan bättre - trots att det är samma objektiv
[/QUOTE]

Visst är det jobbigt med en högupplöst kamera med snabb AF? =)
Det tar ett tag att lära sig D200an, inlärningströskeln är högre än den är för D70n. Men man lär sig. Man lär sig hitta rätt bra i manualen iaf efter ett tag!

PS, Du fotar väl i raw hoppas jag?
#88 - 21 juli 2006 16:07
[quote=Kjell Fohrman] Blixtsnabb autofokus - nästan för snabb. [/quote] Det fina med D200 ska ju vara att sökaren duger till manuell fokusering till skillnad från D70.
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 21 juli 2006 17:12
[quote=doctor]Du fotar väl i raw hoppas jag?[/quote]
Fotar just nu på "automatinställningarna" - att fota 700 raw-foton på en akvarieutställning är väl inte direkt heller vad man drömmer om:D
#90 - 21 juli 2006 17:20
Automat? Program auto menar du? Då kan du ju fortfarande plåta i raw ju. Då får du ju större möjlighet i efterbehandligen och man kan ju lägga ett automatscript i konvertaren när du gör om dom till jpg eller tiff ifall man inte vill dona med alla bilder var för sig. Så tar man finliret på de bilder man ha specialbehandlade sen.
Klart man vill fota 700 råfiler på en kväll?! Hähä det går ju rätt fort oxå nu när du kan smälla iväg 5 bilder i sekunden! :) Och så kör man ju såklart okomprimerade neffar så att det blir 15mb per bild. Då har man lite att pula med på kammaren sen. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 21 juli 2006 20:02
Tusan - det går ju inte att fota raw när man är ute på resa i alla fall.
44 foton kommer plats på ett 1GB minneskort.
Jag kan ju ta 400-500 på en dag och så går jag igen och deletar på hotellrummet på kvällen (on jag har med mig laptopen). Då skulle jag alltså behöva minneskort på minst 10GB:(
#92 - 21 juli 2006 20:29
Bara att handla fler kort! ;)
Har du valt komprimering av rå filerna? Då går det in ca 120 bilder på 1gb. Jag har 5gb i väskan när jag är ute, korten är billiga nu!
#93 - 21 juli 2006 20:34
stödjer inte nikon microdrive ?
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 21 juli 2006 20:38
[quote=doctor]Bara att handla fler kort! ;)
Har du valt komprimering av rå filerna? Då går det in ca 120 bilder på 1gb. Jag har 5gb i väskan när jag är ute, korten är billiga nu![/quote]
OK - men billigt och billigt kan ju diskuteras:p
Kjell Fohrman
Administrator
#95 - 21 juli 2006 20:39
[quote=Nocturna]stödjer inte nikon microdrive ?[/quote]
Inte en susning - rena grekiskan för mig
#96 - 21 juli 2006 20:43
Klart man kan slänga in en microdrive, de är dock rätt slöa. Satsade själv på flera kort. Sen kan man ju såklart köpa på sig en portabel lagringsenhet att tömma kortet på. Då klarar man sig ju med ett kort och de där kan man ju köra 60-100gb om man vill.
Kjell Fohrman
Administrator
#97 - 30 juli 2006 06:52
70 dagars jubileum

Nu har det gått 70 dagar sedan Nikon fick in min D70 för reparation och den har fortfarande inte kommit tillbaka. Jag orkar inte ringa dom längre eftersom jag är trött på alla deras lögner och sen har jag ju dessutom köpt en ny kamera eftersom jag inte klarar mig utan en kamera.

Försvinner ju nu iväg 14 dagar till Irland på semester men tänker skicka Nikon en räkning på kameran när jag är tillbaka. Jag tror nämligen att de har slarvat bort den för så jäkla usla kan de inte vara att de inte klarar av att reparera den på 70 dagar.
#98 - 30 juli 2006 09:44
Det är inte bara nikon som är urusla på reperationer.
3 månader tog det innan jag fick tillbaka min kamera fick iofs inte kameran jag lämnade in utan fick en nyare modell. Undrar var min gamla blev av??

Ha det så kul på irland :)
#99 - 14 augusti 2006 18:19
[quote=Azur]Det är precis sånt här man inte vill höra när ens D70 dött.[/quote] Lite positiva tongångar till denna tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63646
Kjell Fohrman
Administrator
#100 - 14 augusti 2006 18:40
Fick för övrigt tillbaka kameran + en faktura på 2.800 spänn idag
Det tog 84 dar för dom att laga kameran
#101 - 14 augusti 2006 18:54
Så du står med en värstingkamera för mycket i lådan nu då ?
Sälja kanske ? hehe
#102 - 14 augusti 2006 18:56
Sälja kanske ? hehe

Fy skäms Matte, Inga annonser i forumet. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 14 augusti 2006 18:59
[quote=drd]Så du står med en värstingkamera för mycket i lådan nu då ?
Sälja kanske ? hehe[/quote]
Vis av erfarenheten så har jag numera istället med mig 2 kameror på mina resor:p
#104 - 14 augusti 2006 19:05
[quote=Kjell Fohrman]Vis av erfarenheten så har jag numera istället med mig 2 kameror på mina resor[/quote]
Ja det är ju inte fel med två kamerahus så att man slipper byta objektiv hela tiden.
#105 - 14 augusti 2006 20:40
[quote=Guy Palm]Fy skäms Matte, Inga annonser i forumet. ;)[/quote]

Annons ?? Jag frågade bara ju [:o] :D
#106 - 15 augusti 2006 11:21
[QUOTE=Kjell Fohrman]Tycker att man skall tänka sig för både en, två och tre gånger innan man köper en Nikon-kamera.[/QUOTE]
Kunde inte sagt det bättre själv! :-)

Neh men ärligt talat så tror jag det finns ganska stora fördelar med att hålla sig till de lite mindre auktoriserade serviceställena än att skicka grejerna till Nikon eller Canon HQ. Då får man bättre och mer personlig service också.
#107 - 16 augusti 2006 11:12
Pratade idag med en handlare, denne höll med om att Nikon har den sämsta servicen :(

Ska skicka iväg min Konica Minolta för att byta en plastbit som har gått sönder, får se hur den servicen fungerar.

//Calle
#108 - 16 augusti 2006 11:34
hoppas den kommer att funka bättre än min
#109 - 30 augusti 2006 17:58
Kan berätta att det tog ganska exakt två veckor för Nikon att reparera min döda D70.
Kjell Fohrman
Administrator
#110 - 30 augusti 2006 18:00
[quote=Azur]Kan berätta att det tog ganska exakt två veckor för Nikon att reparera min döda D70.[/quote]
Grattis:D

Gick du dit med det själv - det verkar ju som om de som går dit personligen får bättre service
#111 - 30 augusti 2006 18:05
Japp, jag lämnade in den personligen.
Kjell Fohrman
Administrator
#112 - 30 augusti 2006 19:42
[quote=Azur]Japp, jag lämnade in den personligen.[/quote]
Ante mig - men något positivt måste det väl vara med att bo i Stockholm:p
#113 - 31 augusti 2006 19:53
Förutom högre matpriser, hyror och bensinpriser än i resten av landet menar du? ;)

Nå, jag kan i alla fall meddela att Nikon nog känner till att de har lite dåligt rykte för långsam service. När jag hämtade kameran påpekade de flera gånger att kameran faktiskt varit klar i nästan en vecka (dvs tydligen var den klar på bara en vecka) men att de inte kunnat få tag i mig (och det är sant).
De berättade också att de 'farmar ut' service till kamera-service-firmor för att avlasta sin serviceavdelning - min kamera servades tydligen av Kameradoktorn.

Jag vet inte om de löst sina serviceproblem, men jag har som sagt ingen anledning att klaga (förutom då på hyror, matpriser och bensinpris...)

Jag frågade också när D80 skulle dyka upp i Sverige, och de hade inget exakt datum utan bara "mitten av september".
#114 - 31 augusti 2006 20:52
[quote=Azur]Jag frågade också när D80 skulle dyka upp i Sverige, och de hade inget exakt datum utan bara "mitten av september".[/quote]
Det skulle vara intressant att få veta när denna kommer :D.
#115 - 7 oktober 2006 21:23
Jag lämnade in min för en svart prick i bilden när jag fotograferade ej i gluggen skulle ta 2 veckor. Nu 3 veckor sen jag lämnade in den ej skymten av kameran
#116 - 27 oktober 2006 18:34
5 veckor hitentills, tror jag får den mån- tis för lite smuts. Ej elgigantens fel de lämnade den till nikon bra jobbat nikon:(.
#117 - 27 oktober 2006 19:49
Det värsta vill du nog inte höra, det brukar vara rätt så lätt att rengöra själv.
#118 - 27 oktober 2006 21:13
Okey om man är mer kunnig än jag. Jag försökte rengöra men vill inte pilla hur mycket som helst det är inga billiga saker.

Mvh Cecilia
#119 - 3 november 2006 18:46
Jippiee kameran tillbaka tog "bara 6 veckor". Skulle ta 2.
Nikon hade skickat den till fel butik vilket upptäcktes efter 3 veckor. Men elgiganten bjöd mig på kostnaden 550kr. Vilket ändå var en liten tröst.
#120 - 3 november 2006 22:15
Konica Minolta!!!!

Skickade in min kamera (KonicaMinolta 7D) i förra veckan för rep av en spärr i batterihållaren, ringde efter några dagar för att kolla läget, och fick då till svar att det skulle ta ca 2 veckor då de hade mycket jobb för tillfället.
I går ringde jag igen för att kolla läget, sa då att jag skulle åka förbi idag fredag, så var den klar så kunde jag hämta den direkt.
Den trevliga tjejen jag pratade med skulle då direkt prata med teknikern för att kolla om det gick att lösa, vilket resulterade i att teknikern ringde efter ca 2 tim och sa att den var klar och han hade gjort en fullständig genomgång för att kolla upp allt.
Hade i min "felrapport" även önskat att de skulle kolla upp om det var något fel ljusmätningen vid användning av extern blixt KM 5600 HS D, denna blixten fick jag av en USA polare i födelsedagspressent, så den har ingen garanti här.
Teknikern tyckte sa att om jag kom inom med den så skulle han även kolla upp blixten (som jag ej hade skickat med då jag inte trodde att det var något fel på den), så när vi kom dit idag så var batterierna slut i blixten och han envisades att han skulle stoppa i Panasonic batteri istället för de nya Maxell jag hade med mig:p
Mycket riktigt så konstaterades det att blixten behövdes justeras lite och han testade med ett antal olika objektiv inklusive mina egna, så nu är allt intrimmat helt utan kostnad:D

Detta kallar jag SERVICE!!!

Kan tillägga att killen även har pysslat med AltumScalare, vilka han hade odlat tidigare i sitt liv, men hade nu lagt av med akvarium.

Vill härmed ge Cyberphoto och Zeiger Teknik AB (Roy och övrig personal) i Linköping en stor eloge för ett otroligt bra bemötande, både innan OCH efter köp.

//Calle
#121 - 4 november 2006 11:10
Ja KM fick ju på pälsen för att de skickade ner allt till en central verkstad på kontinenten så de fick lov att börja serva grejjer i sverige igen. Kul att läsa att du fick bra hjälp!
#122 - 6 november 2006 18:12
#123 - 24 november 2006 12:18
Jag tappade min blixt i golvet (givetvis precis före utställningen i Malmö), oturen var framme och blixtröret knäcktes mitt av. Jag ringde runt till olika verkstäder (bl a Nikons egen) och den enda som kunde lämna prisuppgift var Lasses Kamerasevice i Saltsjö-Boo, så blixten skickades dit. Idag efter drygt två veckor ringde dom och meddelade att det tyvärr dragit ut på tiden eftersom dom fått beställa delar från Nikon men att den skickades idag.
Bra service tycker jag från en auktoriserad Nikonverkstad.
Synd bara att stora delar av de pengar jag tänkt att använda för att komplettera med en ny blixt istället gick åt till att reparera den gamla :(
#124 - 24 november 2006 12:22
Tänkte bara berätta om min erfarnhet av Nikon's service. Min slutare lyckades hänga sig för ett tag sedan. Jag lämnade in min kamera på datalätt i eslöv (där jag köpt kameran). Den skickades iväg på service och 2 veckor senare kom datalätt körande ut med kameran till mig. Mjukvaran vart updaterad, slutaren fixad och de hade rengjort den åt mig. Kan inte klaga på servicen där inte.. Garantin tog dessutom hela kostnade!

Jens

Annons