Varning för krukor!!!

#1 - 28 februari 2004 21:30
Hej!
Jag vill bara varna alla här att ha "ler krukor" i sina akvarium med små "hål". En av mina kampfiskhonor har i dag fasnat mellan hålet.
Hon satt ordentligt fast när jag hittade henne och var svår att få låss. Jag fick lov att "trycka" ut henne igen bakåt.
Hon har skavt av hud och "kött" (eller vad ska jag säga?) det är jätte hemskt och hon är ju min favorit också rosa med blå fenor![:-118]
Hon är helt förstörd men jag vill ändå ge henne en chans att bli bra eftersom att hon är min "favorit".
Jag har henne i en Flaj box med doppvärmare och salt, och en växt. Något mer jag kan göra för henne?
Mvh/ Sarah
#2 - 28 februari 2004 21:58
Typ så där hände det för min kampfiskhona oxo för ett tag sen-men hon har klarat sej tack o lov,jag tror inte du kan göra så mycket mera..hoppas bara på det bästa,lycka till!
Fija
#3 - 28 februari 2004 22:03
Tryckte ut en gurami ur en akvarieprydnadsvas (sån där som ligger på botten och ser "tappad" ut). Den fick oxå avskavt men de läkte utan nån speciell behandling.
#4 - 29 februari 2004 07:40
Ja jag förstår mig inte på fiskarna i bland...jag hade en som lyckades hoppa in bakom bakgrunden på mitt 60L sicket slit att få fram henne igen...flera timmar...men nu är hon lycklig igen...vart lite stressad när jag fick fram henne...
#5 - 29 februari 2004 08:58
Hej!
Ett Tips ; Sätt igen hål i lerkrukor eller rötter med bitar av filterpatronen till ett innerfilter tex.
Lycka Till !
#6 - 29 februari 2004 10:51
Hej!
Tack för alla svar!
Kampfisken lever fortfarande men hon ligger bara på botten för det mesta. Jag hoppas att hon klarar sig. Hon har doppvärmare så det är varmt i vattnet. Jag hoppas inte att hon kommer att få svamp i såren.
Hon är ordentligt skrapad på undersidan. Det är ett stort jack in i kroppen utan något "kött".
Hur kunde jag vara så klantig? Jag borde ju tänkt på att någon fisk skulle kunna fastna[:-108]
Nu är det bara att hoppas på det bästa.. [:-28]
#7 - 29 februari 2004 10:55
om det blir svamp i såret så ska du behandla henne ensam med salt.
Hör vidare om mängd och typ osv ifall att hon får svamp.

/Anton

Du hade mig en hel del djur :-)
#8 - 29 februari 2004 11:08
Hej!
Hon är redan ensam i en Flaj box, temperatur ca 28 grader.
Hon har salt jag tog i ca 2 teskedar.
Hoppas att hon inte kommer få någon svamp...
Mvh/Sarah
#9 - 29 februari 2004 18:48
Bubblan89, lyckades också med det, med min nya fina vita hona :(

Hon rev upp hela sidan så man såg 'köttet', gav henne salt och sånt men hon fick svamp och dog .... Så jag håller tummarna för dig ! :)
#10 - 29 februari 2004 19:22
Tur att man inte har nån kruka i akvariet.8)

Annons