Varning för katten!

#1 - 30 januari 2013 15:09
Inga kattälskare här inte ;)
Cats killing billions of animals
#2 - 30 januari 2013 15:15
Humans killing billions of animals too...
#3 - 30 januari 2013 15:36
Och ingen människoälskare där...
#4 - 30 januari 2013 16:07
Min grannes katt åt upp en entrecote för mig i somras när jag grillade, vände ryggen till några sekunder. Det kära ni är katt-terror ! :p

Denna katt har ställt till med alla möjliga jävelskaper så jag har varit fullständigt vansinnig, men jag har ändå svårt att inte tycka om katter :)
#5 - 30 januari 2013 16:10
Sv: Varning för katten!

Min grannes katt åt upp en entrecote för mig i somras när jag grillade, vände ryggen till några sekunder. Det kära ni är katt-terror ! :p

Hahaha! Katten-Jesper 1-0! :D

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#6 - 30 januari 2013 16:30
erikthur skrev:

Jodå, jag älskar människor också. Men vi är inte de enda som har rätt att finnas till...
#7 - 30 januari 2013 17:09
Varning för katten!

Min katt snöt grannens vädur..

Det var hälvjobbigt när en rar liten femåring plingade på dörren och frågade om katten var vår.

Hon fick en ny, finare kanin. Katten blev mätt. Alla nöjda, mest Arken och femåringen..
#8 - 30 januari 2013 17:11
Varning för katten!

Katter är bra, de håller skiten som råttor på en lägre nivå hos oss lantisar. Katt och Jack Russel-terrier, det är bra grejer att äga.
#9 - 30 januari 2013 17:16
Knax skrev:
Hahaha! Katten-Jesper 1-0! :D

Haha, ja och jag vill ju inte hämnas genom att ta hans mat heller, lite godare med entrecote :P
#10 - 30 januari 2013 17:22
Jaha, nu är det katter som får en släng av sleven, och utses till mänsklighetens nemesis :p Och en gång för alla, bara för att man gillar andra djur, och tycker att även de har rätt att finnas, innebär inte det att man hatar människor.

Erik, misstänker att du aldrig har spelat Mass Effect, men du har en viss likhet med "the pro-human organization Cerberus" som är en av fienderna i de spelen. Är de inte människor, är de fiender, typ...
#11 - 30 januari 2013 17:24
erikthur skrev:

Jaha, inte bara hundar, vargar, och björnar, nu är det katter som får en släng av sleven, och utses till mänsklighetens nemesis :p Och en gång för alla, bara för att man gillar andra djur, och tycker att även de har rätt att finnas, innebär inte det att man hatar människor.

Erik, misstänker att du aldrig har spelat Mass Effect, men det känns som om du har en viss likhet med "the pro-human organization Cerberus" som är en av fienderna i de spelen. Är de inte människor, är de fiender, typ...

För övrigt är det som vanligt människans eget fel, det är vi som har fört in en massa katter (och andra djur) överallt, dit de aldrig hade tagit sig på egen hand.
#12 - 30 januari 2013 17:33
Har hört om det där. Liknande artikel i DN; http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/katter--djurens-varsta-fiende
#13 - 30 januari 2013 17:42
Det blev plötsligt tyst i karet, alla fiskarna gjorde sig så små som möjligt i hopp om att någon annan skulle få ta smällen.. Ljuset tänds och en kall ström gick igenom karet.. Invånarna hade helt rätt i sin förnimming om att DET skulle hända igen.. En förvrängd silhuett dök upp utanför glaset.. Han var där.. Det var dags för gallringen, det stora nätet gick som en skördetröska medan "DODEN SIE UNTERVARELSEN" mullrade från himmelen.. När sanden lagt sig igen var det bara att räkna förlusterna, Eva, Linnea och Jonas var inte kvar i karet.. Kvarvarande invånare visste att det var offret som krävdes för att deras gud skulle hålla sig till att klaga på forum istället för att ge sig ut och skjuta hundar, katter, vargar och hundägare..

Vi vill tacka er som tar den här smällen..
#14 - 30 januari 2013 17:45
Det blev plötsligt tyst i karet, alla fiskarna gjorde sig så små som möjligt i hopp om att någon annan skulle få ta smällen.. Ljuset tänds och en kall ström gick igenom karet.. Invånarna hade helt rätt i sin förnimming om att DET skulle hända igen.. En förvrängd silhuett dök upp utanför glaset.. Han var där.. Det var dags för gallringen, det stora nätet gick som en skördetröska medan "DODEN SIE UNTERVARELSEN" mullrade från himmelen.. När sanden lagt sig igen var det bara att räkna förlusterna, Eva, Linnea och Jonas var inte kvar i karet.. Kvarvarande invånare visste att det var offret som krävdes för att deras gud skulle hålla sig till att klaga på forum istället för att ge sig ut och skjuta hundar, katter, vargar och hundägare..

Hähä [:-38]
#15 - 30 januari 2013 17:55
Animaniac skrev:

Erik, misstänker att du aldrig har spelat Mass Effect, men det känns som om du har en viss likhet med "the pro-human organization Cerberus" som är en av fienderna i de spelen. Är de inte människor, är de fiender, typ...

Du behöver inte misstänka mej för att ha spelat något dataspel förutom möjligen tetris. Flera söner har plöjt genom mina hårdiskar och inte hittat något och sedan tittat storögt på mej. Tittar knappast på tv heller. Sudoku och böcker däremot...
#16 - 30 januari 2013 17:55
Katter är bra, de håller skiten som råttor på en lägre nivå hos oss lantisar. Katt och Jack Russel-terrier, det är bra grejer att äga.
håller med vi har tre katten och en killer jack russel haha:D
#17 - 30 januari 2013 17:56
håller med vi har tre katter och en killer jack russel :D
#18 - 30 januari 2013 17:59
Vad gäller entrecoten ovan har jag varit med om liknande men jag hann ikapp katten. Än värre dock var när taxen tog en fläskkotlett från min icke så mobila farmor - taxen var snabb men min farmor förvandlades till en oljad blixt....
#19 - 30 januari 2013 18:04
Och till de vanliga häcklarna: Jag vill tacka er för att jag numera puschats till en klarsyn vad gäller hin onde. Man kanske skulle bli jägare ändå....
[:-11]
#20 - 30 januari 2013 18:05
Varning för katten!

det blev plötsligt tyst i karet, alla fiskarna gjorde sig så små som möjligt i hopp om att någon annan skulle få ta smällen.. Ljuset tänds och en kall ström gick igenom karet.. Invånarna hade helt rätt i sin förnimming om att det skulle hända igen.. En förvrängd silhuett dök upp utanför glaset.. Han var där.. Det var dags för gallringen, det stora nätet gick som en skördetröska medan "doden sie untervarelsen" mullrade från himmelen.. När sanden lagt sig igen var det bara att räkna förlusterna, eva, linnea och jonas var inte kvar i karet.. Kvarvarande invånare visste att det var offret som krävdes för att deras gud skulle hålla sig till att klaga på forum istället för att ge sig ut och skjuta hundar, katter, vargar och hundägare..

:d
#21 - 30 januari 2013 18:17
erikthur skrev:
Vad gäller entrecoten ovan har jag varit med om liknande men jag hann ikapp katten. Än värre dock var när taxen tog en fläskkotlett från min icke så mobila farmor - taxen var snabb men min farmor förvandlades till en oljad blixt....

Haha :D
#22 - 30 januari 2013 18:21
Min katt snöt grannens vädur..

Det var hälvjobbigt när en rar liten femåring plingade på dörren och frågade om katten var vår.

Hon fick en ny, finare kanin. Katten blev mätt. Alla nöjda, mest Arken och femåringen..

Alla nöjda, utom kaninen möjligtvis, hehe...
#23 - 30 januari 2013 18:55
erikthur skrev:
Och till de vanliga häcklarna: Jag vill tacka er för att jag numera puschats till en klarsyn vad gäller hin onde. Man kanske skulle bli jägare ändå....

[:-11]

Att börja prata om djävulen och lustdödande hjälper inte ditt fall..

Men ärligt, du måste ju ändå själv ha så mycket distans att du iaf inser att det är skitkul.. :) tack för underhållningen..
#24 - 31 januari 2013 01:08
Ska bli intressant och se hur lång den här tråden blir
#25 - 31 januari 2013 08:33
Berserken skrev:
Ska bli intressant och se hur lång den här tråden blir

Ja, ännu en tråd om "mördarbestar" kan ju alltid vara trevligt... Eller? :p Vilket djur står på tur härnäst, spänningen stiger... Jag gissar på en länk från Aftonbladdret, där en nymfparakit bitit nå´n i fingret så blodvite uppstod. Hände en kompis en gång, ingen vacker syn [:O]
#26 - 31 januari 2013 08:49
Ja eller grävlingar, där finns det ju en massa gamla otäcka skrönor. Bestar som inte slutar bita förräns dom känner ben som krossas :p
Eller räven som käkar söta harar och rådjurskid till frukost, en och annan liten sork med och dom kanske är söta ibland :D
#27 - 31 januari 2013 09:03
Varning för katten!

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732641-fiskare-kvavdes-ihjal-av-nyfangad-plattfisk

Fast fisk kanske inte är farliga i Småland..

Men se för nåden till att passa dig när du är i Gränna nästa gång, godis medför risker!!

https://www.flashback.org/t1575504

Se nu till att linda in dig i bomull, hitta en hylla på riksarkivet och göm dig. Då borde du komma undan livets farligheter, om nu inte en hylla rasar på dig..

Tur föresten med tetrisfrågan..

Spel är livsfarligt och borde förbjudas :)
http://nyheter24.se/nyheter/udda/719848-spelade-diablo-iii-i-40-timmar-dog
#28 - 31 januari 2013 09:34
Ja det är fantastiskt faktiskt.. Vi försöker på alla vis utrota eller begränsa alla rovdjur, antingen avsiktligt eller oavsiktligt.. Samtidigt visar det ju kraftigt på att vi som art behöver ett rovdjur som sållar lite bland oss.. Utöver vårt ekonomiska system då.. Känner på något sätt att hellre tagen av en rottweiler, varg, katt eller annan mördarbest på vägen hem än att leva ett så skraltigt liv att man fryser ihjäl i en portuppgång eller för att man inte har råd att betala läkarvård eller helt enkelt bor i ett land där det inte finns läkarvård..
#29 - 31 januari 2013 09:56
Varning för katten!

Ja det är fantastiskt faktiskt.. Vi försöker på alla vis utrota eller begränsa alla rovdjur, antingen avsiktligt eller oavsiktligt.. Samtidigt visar det ju kraftigt på att vi som art behöver ett rovdjur som sållar lite bland oss.. Utöver vårt ekonomiska system då.. Känner på något sätt att hellre tagen av en rottweiler, varg, katt eller annan mördarbest på vägen hem än att leva ett så skraltigt liv att man fryser ihjäl i en portuppgång eller för att man inte har råd att betala läkarvård eller helt enkelt bor i ett land där det inte finns läkarvård..

Ja, då blir något i alla fall mätt på kuppen..

Fattar inte hur man kan vara så rädd för allsköns skit.

Som tur är finns det ju hjälp att få, bara man besitter en viss självinsikt och modet att söka den..
#30 - 31 januari 2013 11:01
tur att jag publicerade tråden i off-topic för så mycket av den varan som förekommer som svar i den här tråden hade jag ju inte förväntat mej. Att ni orkar?
:D
#31 - 31 januari 2013 11:31
Sv: Varning för katten!

Jobbigt när det blir off-off topic. :D

Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 31 januari 2013 13:18
Skärpning över lag.

Man har rätt att lägga upp konstigheter (i alla fall till en viss gräns) och man har då rätt att kritisera dessa konstigheter.

MEN det skall göras på ett hövligt sätt utan att vara oförskämda mot varandra.
#33 - 31 januari 2013 15:09
Varning för katten!

Jag ska bättra mig, sorry :/

Vi vet nog alla varför det blir på det här viset ändå...
#34 - 31 januari 2013 15:13
Jag ska bättra mig, sorry :/

Vi vet nog alla varför det blir på det här viset ändå...

Typ...

Ledsen Kjell, men lite svårt att vara tyst ibland, hehe...
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 31 januari 2013 15:16
Har raderat några inlägg i tråden
#36 - 31 januari 2013 15:23
Har raderat några inlägg i tråden

Jag märker det... Jag skrev inget olämpligt..
#37 - 31 januari 2013 15:27
Det jag skrev borde nog lästs och begrundats lite, för det är faktiskt så det verkar vara... Se inlägg #3... Ska nå´t inlägg bort, så är det väl det, då det är ett påstående som är helt felaktigt, och enbart verkar grundas på att man försvarar djuren.... Men men :p

Och så oförskämd tycker jag inte att jag var :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 31 januari 2013 15:39
Det enda som jag tillåter är att ni diskuterar är trådens ursprungsämne.

Det finns flera som kan tas bort tidigare i tråden - men de jag tar bort är enbart de som inte håller sig till ämnet efter mitt inlägg ovan

[COLOR=#ff0000]Allt annat deletas[/COLOR]
#39 - 1 februari 2013 16:21
Animaniac skrev:
Ja, ännu en tråd om "mördarbestar" kan ju alltid vara trevligt... Eller? :p Vilket djur står på tur härnäst, spänningen stiger... Jag gissar på en länk från Aftonbladdret, där en nymfparakit bitit nå´n i fingret så blodvite uppstod. Hände en kompis en gång, ingen vacker syn [:O]

Enligt USA:s nationella forskningsinstitut för biologi och zoologi så har uppsakttningsvis 33 djurarter utrotas. Ja mördarbestar är väl ett ganska passande namn;)
#40 - 1 februari 2013 18:39
laasesku skrev:
Enligt USA:s nationella forskningsinstitut för biologi och zoologi så har uppsakttningsvis djurarter utrotas. Ja mördarbestar är väl ett ganska passande namn;)

Men jag undrar vem som leder utrotningsligan, vi eller katten..
#41 - 2 februari 2013 09:47
"Antalet djur som dödas av katter är större än det totala antalet djur som dör i olyckor, förgiftningar eller andra människorelaterade orsaker, enligt en ny amerikansk studie. Katter uppskattas döda upp till dryga 24 miljarder djur varje år i USA." Inledning till Dn's artikeln jag länkade till. Men de är ju söta ändå:)
#42 - 2 februari 2013 10:44
Katter är massmördare, det är inget nytt. Men det är inget som har med nån rovdjursdebatt att göra, det är helt och hållet vårt fel som människor att det ser ut på det sättet. Vilda kattdjur rensar inte på det sättet.
#43 - 2 februari 2013 11:28
Katten är ett rovdjur. Givetvis är det inte katternas fel. Blir förvånad ändå hur långt det kan gå om man ser exempelvis i USA.
#44 - 4 februari 2013 12:48
Ser jag löskatter som springer över vägen så bromsar jag inte. Hatar katter som springer runt och dödar urskiljningslöst.
Har jobbat på en bondgård och det var inte bara möss och råttor som åkte dit när katterna var i farten. Hittade ihjälbitna ormar, kopparödlor, "vanliga" ödlor, grodor och tonvis med småfågel som bara bitits ihjäl för att sen ligga och ruttna.

Ha katthelvetet inne, utekatter är en ekologisk katastrof.
#45 - 7 februari 2013 00:48
#46 - 7 februari 2013 08:47
Tror du missat poängen med tråden lite...
#47 - 7 februari 2013 09:09
Ser jag löskatter som springer över vägen så bromsar jag inte. Hatar katter som springer runt och dödar urskiljningslöst.

Har jobbat på en bondgård och det var inte bara möss och råttor som åkte dit när katterna var i farten. Hittade ihjälbitna ormar, kopparödlor, "vanliga" ödlor, grodor och tonvis med småfågel som bara bitits ihjäl för att sen ligga och ruttna.

Mitt förslag är väl att du flyttar ut i skogen och käkar kottar, du lär ju inte vara speciellt mycket bättre. Tänk bara på allt som sitter i grillen på din nytvättade bil när du rest hela två mil. Tråkigt att tvätta bort, det är det.

Det är tiotusentals insekter som du brutalmördat i din hänsynslösa bärsärkagång på väg till ditt arbete. Att höja sig själv över den biologiska mångfalden är föga lyckosamt. Lägg här till miljoner andra fordon, för du är ju inte den enda som är ute och bedriver en ren mordorgie på fauna och fä.

Jesus sade, låt den som är fri från synd kasta första stenen.

Du har här rullat upp ett ordentligt stenblock av episka proportioner, utan att på något vis se din katastrofala del i en hänsynslös kedja som tveklöst kommer att få armageddon att kännas som en len smekning på kinden från mödernet i jämförelse.

Det är ändå en skön filosofi. Kör man på någon så är det bäst om de är så unga som möjligt, då har vi sanerat bort ett potentiellt biologiskt massförstörelsevapen innan skadan har hunnit bli allt för omfattande. Alltid en klen tröst för alla som beter sig vårdslöst i trafiken...
#48 - 7 februari 2013 11:50
Mitt förslag är väl att du flyttar ut i skogen och käkar kottar, du lär ju inte vara speciellt mycket bättre. Tänk bara på allt som sitter i grillen på din nytvättade bil när du rest hela två mil. Tråkigt att tvätta bort, det är det.

Det är tiotusentals insekter som du brutalmördat i din hänsynslösa bärsärkagång på väg till ditt arbete. Att höja sig själv över den biologiska mångfalden är föga lyckosamt. Lägg här till miljoner andra fordon, för du är ju inte den enda som är ute och bedriver en ren mordorgie på fauna och fä.

Jesus sade, låt den som är fri från synd kasta första stenen.

Du har här rullat upp ett ordentligt stenblock av episka proportioner, utan att på något vis se din katastrofala del i en hänsynslös kedja som tveklöst kommer att få armageddon att kännas som en len smekning på kinden från mödernet i jämförelse.

Det är ändå en skön filosofi. Kör man på någon så är det bäst om de är så unga som möjligt, då har vi sanerat bort ett potentiellt biologiskt massförstörelsevapen innan skadan har hunnit bli allt för omfattande. Alltid en klen tröst för alla som beter sig vårdslöst i trafiken...

[:-106]
#49 - 7 februari 2013 12:48
Zoopet i ett nötskal.
#50 - 7 februari 2013 14:21
Zoopet i ett nötskal.

Lite bättre förklaring behöver vi :confused:
#51 - 8 februari 2013 13:30
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
#52 - 8 februari 2013 13:58
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Det borde gälla för barn också...
#53 - 8 februari 2013 14:21

Du vet givetvis om att hundar o katter har helt o hållet två olika beteenden. Jag försvarar definitivt inte dom som låter katter springa fritt i bostadsområdena o pissa o skita i barnens sandlådor, men fakta är ju att en hund fostrar man på ett helt annat sätt än vad man kan göra med en katt. En hund har ett helt annat beteendemönster mycket beroende på att hunden är ett flockdjur där matte o husse är flockledarna. Katten däremot är domesticerad på ett helt annat sätt. Som ett ex är att katten är domesticerad till att jaga för att få sin föda. Hunden däremot vet om att det är flockledaren som förser den med mat.

Självfallet försvarar jag inte på något sätt dom som bor i bostadsområden o låter sina katter springa fritt. Bor själv på landet o här låter jag mina katter springa fritt med gott samvete. :)
#54 - 8 februari 2013 15:27
Jag vet, och lagen gäller oavsett vad man själv tycker. Lösa katter är INTE bra för naturen. Det är fakta.
#55 - 8 februari 2013 15:45
stefanr72 skrev:
Det borde gälla för barn också...

40-åring rimligen utan barn där...
#56 - 8 februari 2013 15:46
Jag vet, och lagen gäller oavsett vad man själv tycker. Lösa katter är INTE bra för naturen. Det är fakta.

Inget är bra för naturen som har med ditt och mitt liv att göra. Katterna är fullkomligt harmlösa om vi ser till vad vi gör mot vår natur. De kör inte bil, att de dödar grodor må väl vara hänt men jag tar för givet att du aldrig kört bil på sommaren när det regnar? Mången tusen groda sätta livet till under däcken på alla fordon som framförs av alla mördare.

Är det ok att låta bli att bromsa om en mördarmaskin = människa går över vägen i ditt tycke? Förmodligen inte. Då har ett djur mer rätt att vara en massmördare än ett annat. Kan du konstruera en stege så att jag får se hur en dylik tanke ser ut?

Jag tror generellt att området kring Vättern behöver genomgå en renässans så att folket som bor där börjar se sin del i all problematik innan de dömer ut allt annat. När den ena är ledig tar den andra över :)

Lösa människor är inte bra för naturen, det är fakta!

Tippande oljeriggar, dumpning av kemikalier, flygplan, överfiske, skövling av regnskog, torka sig i arslet, dricka cola, prata i mobilen, hämta barn på dagis, äta mediciner, använda datorn, se på tv, ha maten i kylskåp..

Varje del i allt vi gör påverkar miljön. Du menar att du är bättre än en katt?

Jag tror att du luras ;)
#57 - 8 februari 2013 17:04

Ska jag tolka ditt inlägg som om katten är farligare för naturen än vad människan är? Den dagen livet upphör på jorden... förutsatt att det händer innan solen förvandlas till en supernova o kollapsar o förvandlas till ett svart hål... :D... tror du då att det är katten ELLER människan som kommer att vara orsak till att livet o naturen slutade att existera på jorden? :D ... :D ... :D
#58 - 8 februari 2013 17:06
erikthur skrev:
40-åring rimligen utan barn där...

Stämmer bra det, men även "barnägare" borde gå efter den regeln :)
#59 - 8 februari 2013 21:09
Inget är bra för naturen som har med ditt och mitt liv att göra. Katterna är fullkomligt harmlösa om vi ser till vad vi gör mot vår natur. De kör inte bil, att de dödar grodor må väl vara hänt men jag tar för givet att du aldrig kört bil på sommaren när det regnar? Mången tusen groda sätta livet till under däcken på alla fordon som framförs av alla mördare.

Är det ok att låta bli att bromsa om en mördarmaskin = människa går över vägen i ditt tycke? Förmodligen inte. Då har ett djur mer rätt att vara en massmördare än ett annat. Kan du konstruera en stege så att jag får se hur en dylik tanke ser ut?

Jag tror generellt att området kring Vättern behöver genomgå en renässans så att folket som bor där börjar se sin del i all problematik innan de dömer ut allt annat. När den ena är ledig tar den andra över :)

Lösa människor är inte bra för naturen, det är fakta!

Tippande oljeriggar, dumpning av kemikalier, flygplan, överfiske, skövling av regnskog, torka sig i arslet, dricka cola, prata i mobilen, hämta barn på dagis, äta mediciner, använda datorn, se på tv, ha maten i kylskåp..

Varje del i allt vi gör påverkar miljön. Du menar att du är bättre än en katt?

Jag tror att du luras ;)

Din billiknelse håller inte så bra. Bilen är ett nödvändigt ont, det är inte katten. Jag är mer djurvän än människovän. Jag är nog mer misantrop än filantrop. Ser inget positivt som mänskligheten bidragit med överhuvudtaget. Vet att katten är "oskyldig" och den följer sina instinkter. Men det är människorna bakom katten som bidrar till den massdöd av smådjur som det blir i närområdet där katten härjar indirekt. Katten har genom den spridning som människan gett den utrotat många många djur. Skulle bli mycket ledsen om kungsfiskaren och rosenfinken försvann härifrån på grund av löskatter. Det är inte omöjligt. Jag vill ha en biologisk mångfald, inte enfald. Katter har inget ute i naturen att göra. Så är det bara.
Jag är för övrigt för utrotning av signalkräftan här i Vättern också. Den är minst lika förödande för den biologiska mångfalden som katten. Jag hatar utekatter, det gör jag. Smådjuren har det tufft nog som det är utan kringsmygande katter.

Detta leder ingenstans, blir bara ett skyttegravskrig utan vinnare.
Jag har aktivt jobbat med att rädda utrotningshotade arter. Har du det?

Ska jag tolka ditt inlägg som om katten är farligare för naturen än vad människan är? Den dagen livet upphör på jorden... förutsatt att det händer innan solen förvandlas till en supernova o kollapsar o förvandlas till ett svart hål... :D... tror du då att det är katten ELLER människan som kommer att vara orsak till att livet o naturen slutade att existera på jorden? :D ... :D ... :D

Alla vet att människan kommer orsaka sin egen undergång. Allt annat är bara naivt och fåfängt. Men att sprida djur i naturen som inte hör hemma där är FEL. Katten i naturen är FEL. Likaså mink, signalkräfta, regnbågsöring och en massa annat elände som folk tagit hit.
#60 - 8 februari 2013 21:30

Själv satsar jag på kaniner som bara äter upp och förstör odlingar.Väck med dem bara.Och hadde inte rådjur varit så stora hadde jag rammat dem med
#61 - 8 februari 2013 22:26
Katten är ofta smittad av parasiten Toxoplasma som endast förökar sig sexuellt i kattens tarm. Parasiten kan smitta alla varmblodiga djur och till skillnad mot de flesta andra parasiter kan den ta sig in i hjärnan på människor. Ungefär 20% av alla människor i Sverige är smittade. Det finns en klar koppling mellan parasiten och beteenderubbningar, psykiatriska sjukdomar och olyckor. Smittade personer, som vanligen inte vet att de är smittade, löper 50% större risk att begå självmord enl en dansk undersökning.
Smittan skulle vara mycket ovanlig utan katter och kattägare är därför ansvariga även för annat elände än ödlemord.
Dessutom ger det ju en rimlig förklaring på en del kattägares uppförande.

Tobbe
#62 - 8 februari 2013 22:56
20%? Vart har du hittat de siffrorna? Enligt det jag läst, vilket iofs var ett tag sen, är detta nåt som smittar via rått kött eller otvättad frukt och grönt som kommit i kontakt med kattbajs, och att det skulle vara så många smittade låter lite otroligt. Länk? :)
#63 - 8 februari 2013 23:03
Rebah skrev:
20%? Vart har du hittat de siffrorna? Enligt det jag läst, vilket iofs var ett tag sen, är detta nåt som smittar via rått kött eller otvättad frukt och grönt som kommit i kontakt med kattbajs, och att det skulle vara så många smittade låter lite otroligt. Länk? :)

Senaste numret av Forskning & Framsteg.
http://fof.se/tidning/2013/2/artikel/katter-sprider-parasit-i-hjarnan.

Tobbe
#64 - 8 februari 2013 23:04
Jag kan inga siffror men dom rekommenderar ju att man inte sköter kattlådan medan man är gravid och om man måste så bör man ha handskar. Så det rör sig nog om mer än mat som kommit i kontakt med kattbajs.
#65 - 8 februari 2013 23:06
KristianE skrev:
Jag kan inga siffror men dom rekommenderar ju att man inte sköter kattlådan medan man är gravid och om man måste så bör man ha handskar. Så det rör sig nog om mer än mat som kommit i kontakt med kattbajs.

Inga katter - inget kattbajs, eller hur?

Tobbe
#66 - 8 februari 2013 23:15
Det var väl ändå utekatter som var ursprungsproblematiken i den här tråden. Eftersom katter inte kommer gå att förbjuda så är ju den näst bästa lösningen innekatter, vilket då skapar problematiken att vi måste hantera deras avföring.
#67 - 8 februari 2013 23:15
Hm jo det med gravida kvinnor och kattlådor känner jag igen. Intressant om än rätt så skrämmande läsning. "..minskar den nedärvda kattskräcken hos både råttor och möss"- låter som om katterna har hittat det ultimata vapnet. Och jag som trodde att det var myrorna som skulle ta över världen.
#68 - 8 februari 2013 23:23
Rebah skrev:
Hm jo det med gravida kvinnor och kattlådor känner jag igen. Intressant om än rätt så skrämmande läsning. "..minskar den nedärvda kattskräcken hos både råttor och möss"- låter som om katterna har hittat det ultimata vapnet. Och jag som trodde att det var myrorna som skulle ta över världen.

Inte myror eller katter, det är parasiterna som programmerar om mössen så de blir uppätna av en annan katt med snyggare parasithonor än de gamla skåpen i den förra katten.
Det är toxoplasma som styr världen.
Tobbe
#69 - 9 februari 2013 12:46
Tobbe R skrev:
Katten är ofta smittad av parasiten Toxoplasma som endast förökar sig sexuellt i kattens tarm. Parasiten kan smitta alla varmblodiga djur och till skillnad mot de flesta andra parasiter kan den ta sig in i hjärnan på människor. Ungefär 20% av alla människor i Sverige är smittade. Det finns en klar koppling mellan parasiten och beteenderubbningar, psykiatriska sjukdomar och olyckor. Smittade personer, som vanligen inte vet att de är smittade, löper 50% större risk att begå självmord enl en dansk undersökning.

Smittan skulle vara mycket ovanlig utan katter och kattägare är därför ansvariga även för annat elände än ödlemord.

Dessutom ger det ju en rimlig förklaring på en del kattägares uppförande.

Tobbe

Att Toxoplasma finns i Sverige är ju fullt klart men att 20% av hela Sveriges befolkning skulle vara smittad låter... hmmm... extremt överdrivet. I synnerhet som att en människa som blivit smittad EN GÅNG är IMMUN för resten av sitt liv!

Ett kort citat...
[COLOR=#000080]
[/COLOR][COLOR=#000080]Toxoplasma- parasiten finns överallt men är vanligare i varma, milda och fuktiga klimat jämfört med kalla. Den är vanligare i södra Sverige än i Norra och ändå vanligare i Syd-Europa framförallt i Frankrike, Italien och Spanien.
Toxoplasma parasiten kan smitta från djur till människor.
Huvudvärd för parasiten är katten (framförallt unga katter) som sprider smittan genom avföringen i jord och sand och kan överleva under mycket lång tid. Djur i området kan få i sig parasiterna, som sedan lagras upp i musklerna och kan också finnas på ytan av grönsaker och bär - frukt som haft kontakt med sådan jord.
Människan kan sedan smittas om hon äter rått, otillräckligt upphettat kött från sådana djur eller sådan frukt/bär som inte sköljts ordentligt.[/COLOR]
[COLOR=#000080]Parasiten dör vid uppvärmning över 65 grader och nedfrysning under -20 grader. Kokt kött eller kokta grönsaker och livsmedel som varit frysta är ofarliga.[/COLOR]
[COLOR=#000080]Smittan kan också överföras från kattens avföring eller vid jordigt arbete till människa genom att man får parasiter på händerna som sedan stoppas i munnen. Kattens och speciellt kattungens avföring kan innehålla stora mängder av parasiten därför bör den gravida kvinnan undvika kontakt med kattavföring.
De flesta katter i synnerhet innekatter utsöndrar inte toxoplasma parasiter. Även en katt med toxoplasmainfektion smittar endast med avföringen.Katten är i övrigt inte smittsam. Enligt de undersökningar som finns spelade kattinnehav ingen större roll för spridning av toxoplasmasmitta.[/COLOR]
[COLOR=#000080]Toxoplasmos smittar alltså om:[/COLOR]

[LIST]
[*][COLOR=#000080][FONT=Verdana][SIZE=2]man äter rått eller otillräckligt tillagat kött främst från gris, får och lamm som innehåller parasiten.Men även nötkött kan innehålla parasiten.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[*][COLOR=#000080][FONT=Verdana][SIZE=2]man äter osköljda eller råa grönsaker, frukter eller bär som har parasiten på ytan eller skalet.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[*][COLOR=#000080][FONT=Verdana][SIZE=2]om man får jord eller sand som är förorenad med parasiten på händerna vid till exempel vid trädgårdsskötsel eller i sandlådan och sedan för händerna in i munnen (utan att först tvätta sig).
[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[/LIST]
[COLOR=#000080]Däremot smittar inte toxoplasmos från människa till människa. Personer med toxoplasma-infektion är inte smittsamma för andra personer.[/COLOR]
[COLOR=#000080]Om en gravid kvinna får infektionen, kan toxoplasma parasiter föras över till fostret via moderkakan.
Toxoplasmos överförs inte vid amning.[/COLOR]

KÄLLA: http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=21
#70 - 9 februari 2013 13:31
Det är kanske de små som styr världen...
Vad gäller toxoplasma har jag för mej att smittade kvinnor blir mer promiskuösa men män blir bara latare.
Värre då för möss där en smittad mus inte längre är rädd för kattpiss utan mer nyfiken - vilket kan ha en dödlig effekt i längden.
Och teorin om att mikrober styr vädret fortfarande är aktuell - hörde på radion för några dagar sedan att man finner ganska många mikrober när man jagar dom på hög höjd.
Och människan då? Kanske bara en rörlig behållare till en sisådär 2 kg samling av bakterieflora som vi tydligen vet ganska lite om...
[:(!]
#71 - 9 februari 2013 13:57
Att Toxoplasma finns i Sverige är ju fullt klart men att 20% av hela Sveriges befolkning skulle vara smittad låter... hmmm... extremt överdrivet. I synnerhet som att en människa som blivit smittad EN GÅNG är IMMUN för resten av sitt liv!

Läs artikeln en gång till, jag vet att den är lång och innehåller flerstaviga ord men gör ett nytt försök så klarnar det kanske. Nya rön inom forskningen är vad det handlar om.

Tobbe
#72 - 9 februari 2013 16:02
erikthur skrev:
Det är kanske de små som styr världen...

Vad gäller toxoplasma har jag för mej att smittade kvinnor blir mer promiskuösa men män blir bara latare.

Värre då för möss där en smittad mus inte längre är rädd för kattpiss utan mer nyfiken - vilket kan ha en dödlig effekt i längden.

Och teorin om att mikrober styr vädret fortfarande är aktuell - hörde på radion för några dagar sedan att man finner ganska många mikrober när man jagar dom på hög höjd.

Och människan då? Kanske bara en rörlig behållare till en sisådär 2 kg samling av bakterieflora som vi tydligen vet ganska lite om...

:mad:

Visst är det dom små som styr världen. Dvs bakterierna o virus. Vissa påstår att råttan lär vara det sista som dör ut på vår planet när allt annat är dött. Men det innebär ju inte i sig att råttan är det mordiska djuret som tar död på allt annat levande utan att råttan är hyfsat immun mot bakterier o virus o själv sprider bakterier o virus. [:(!]

Se bara på alla dödliga sjukdomar som drabbat människan innan vi fått vaccinationer som digerdöden, TBC o nu senast HIV som kunde fått en ände med förskräckelse om den upptäckts för 100 år sedan.

Så katten behöver vi knappast vara rädd för. Däremot bakterier o virus som förökar sig med en oerhörd hastighet. Sedan är en annan sak att våra husdjur kan vara smittbärare men det är en helt annan sak.

Tobbe R skrev:
Läs artikeln en gång till, jag vet att den är lång och innehåller flerstaviga ord men gör ett nytt försök så klarnar det kanske. Nya rön inom forskningen är vad det handlar om.

Tobbe

Jag hänger inte riktigt med på vad du syftar på. Menar du att 20% av Sveriges befolkning i just detta specifika ögonblick skulle vara akut sjuka av toxoplasmosinfektion?

Att Studier visar att 14 % i Stockholm och 25 % i Skåne av de gravida kvinnorna haft toxoplasmos redan före graviditeten innebär ju inte att dessa kvinnor är representativa för Sveriges befolkning. Dessutom är ju de gravida kvinnorna tämligen få procent av samtliga Sveriges kvinnor som dessutom är ytterligare färre procent av Sveriges befolkning. Som bekant är ca 50% av Sveriges befolkning män o om dom nämns inga siffror över huvud taget.

Symptomen är: Toxoplasmosinfektionen ger oftast inga symtom alls eller mycket diffusa influensasymtom som trötthet, feber, huvudvärk, muskelvärk, svullna lymfkörtlar oftast på halsen. Lymfkörtlarna är inte smärtsamma och kan vara kvar i flera veckor.
Infektion med toxoplasmos hos den i övrigt friska icke gravida personen behöver inte behandlas.
Genomgången infektion ger ett livslångt skydd (immunitet). Detta kan undersökas med ett blodprov.

Förutsatt att män kan få Toxoplasmosinfektionen så har jag väl redan med stor sannolikhet blivit smittad redan i unga år då jag har för vana att äta jordgubbar, persilja, dill, fallfrukt mm otvättad o följaktligen är immun resten av livet. För övrigt har det ju ingen större betydelse om 100% av Sveriges befolkning någon gång i sitt liv skulle bli smittade eftersom de i samma ögonblick skulle bli immuna resten av livet. Gamla, svaga o redan sjuka av andra sjukdomar undantaget naturligtvis.

Btw, åkte själv på en "fågelvirussjukdom" Papegojsjukan våren 2002 via smittsamma duvor som kunde kostat mig livet. Fördelen är att jag nu är hyfsat immun mot både virus o infektioner. Har varken varit förkyld eller haft någon influensa sedan dess (2002). :) ... :D
#73 - 9 februari 2013 18:45

Jag hänger inte riktigt med på vad du syftar på.

Det har du alldeles rätt i....

Tobbe
#74 - 14 februari 2013 10:03
Jag var till veterinären i tisdags för att kastrera en av mina honkatter o passade på att fråga läkaren hur farligt detta Toxoplasma virus egentligen är o hon sa rakt av att det i princip är helt ofarligt förutsatt att man har ett hyfsat immunförsvar. Även för äldre o de med nedsatt immunförsvar är det definitivt ingen fara. Merparten av befolkningen har kanske redan blivit smittade utan att veta om det o är på det sättet redan immuna för resten av livet. :) ... :)
#75 - 14 februari 2013 14:50
Jag var till veterinären i tisdags för att kastrera en av mina honkatter o passade på att fråga läkaren hur farligt detta Toxoplasma virus egentligen är o hon sa rakt av att det i princip är helt ofarligt förutsatt att man har ett hyfsat immunförsvar. Även för äldre o de med nedsatt immunförsvar är det definitivt ingen fara. Merparten av befolkningen har kanske redan blivit smittade utan att veta om det o är på det sättet redan immuna för resten av livet. :) ... :)

Kan du inte läsa? Hela artikeln i F&F säger just det, att tidigare uppfattningar sannolikt är fel och att parasiten INTE är så oskyldig som man tidigare trott.
Det är just detta vetenskapen handlar om, nya rön som reviderar äldre kunskap.

/Tobbe
#76 - 14 februari 2013 15:49
Tobbe R skrev:
Kan du inte läsa? Hela artikeln i F&F säger just det, att tidigare uppfattningar sannolikt är fel och att parasiten INTE är så oskyldig som man tidigare trott.

Det är just detta vetenskapen handlar om, nya rön som reviderar äldre kunskap.

/Tobbe

Den där artikeln ger jag lika mycket för som alla som kraxade om svininfluensan för något år sedan som sa att alla som inte vaccinerade sig kunde råka ut för en pandomi. Nu när vi har facit i hand så visar det sig att det snarare var tvärtom - det var vissa som vaccinerade sig som blev rejält sjuka i narkolepsi. :mad:

Likadant är det med katter o toxoplasmosinfektionen. Människan har haft katten som husdjur sedan långt innan den här tideräkningen började o katten har enbart fört med sig gott genom att bl a hålla skadedjur borta eller i vart fall på en begränsad nivå. Om nu några viktigpettrar helt plötsligt kommer på andra tankar så tar jag inte mer allvar på detta än huruvida det blir soligt eller molnigt väder imorgon dvs noll. :)

Man ska sluta att oroa sig i onödan så blir livet betydligt mer njutningsfullt. :D
#77 - 14 februari 2013 16:04
Ojojoj - den där freaken tror för mycket på sej själv och är nog föga redo att ta in relevanta fakta. Det är ju direkt inga nyheter att toxoplasman är en otrevlig bekantskap - spontan abort vid primär infektion torde vara nog - känt sedan årtionden. Att man sedan efter den första svininfluensaepidemin kunde konstatera att den inte blev så ödesdiger som befarat är väl ingen konst alls. Det är alltid lättare att konstatera vad som helst egentligen när det redan skett. Inom medicinvärlden kallar vi det skämtsamt för "retrospektoskopet" - det bästa instrumentet någonsin...
:D
#78 - 14 februari 2013 21:02
Det verkar som att ju mindre man vet och ju mindre man förstår desto lyckligare är man. Det är märkligt men det kan kanske också upplevas som lite rättvist. Någon kompensation ska man väl ha.
För min del förstår jag inte människor som stoppar huvudet i sanden men enligt ovan måste strutsen vara den lyckligaste fågeln.

Om vi återgår till kattsmitta var det inte den akuta infektionen som var problemet utan små förändringar över tid som ackumuleras och ev. kan förändra beteenden och reflexer m.m.

Det är mycket intressant forskning, eftersom så många är smittade bör även små förändringar kunna påvisas statistiskt inom en befolkning.

Vad enstaka freaks tycker är förstås inte intressant och min ständigt pågående mission att minska dumheten i världen är naturligtvis meningslös, men jag kämpar oförtröttligt på.

Tobbe
#79 - 15 februari 2013 00:03
erikthur skrev:
Ojojoj - den där freaken tror för mycket på sej själv och är nog föga redo att ta in relevanta fakta. Det är ju direkt inga nyheter att toxoplasman är en otrevlig bekantskap - spontan abort vid primär infektion torde vara nog - känt sedan årtionden. Att man sedan efter den första svininfluensaepidemin kunde konstatera att den inte blev så ödesdiger som befarat är väl ingen konst alls. Det är alltid lättare att konstatera vad som helst egentligen när det redan skett. Inom medicinvärlden kallar vi det skämtsamt för "retrospektoskopet" - det bästa instrumentet någonsin...

[:D]

Tobbe R skrev:
Det verkar som att ju mindre man vet och ju mindre man förstår desto lyckligare är man. Det är märkligt men det kan kanske också upplevas som lite rättvist. Någon kompensation ska man väl ha.

För min del förstår jag inte människor som stoppar huvudet i sanden men enligt ovan måste strutsen vara den lyckligaste fågeln.

Om vi återgår till kattsmitta var det inte den akuta infektionen som var problemet utan små förändringar över tid som ackumuleras och ev. kan förändra beteenden och reflexer m.m.

Det är mycket intressant forskning, eftersom så många är smittade bör även små förändringar kunna påvisas statistiskt inom en befolkning.

Vad enstaka freaks tycker är förstås inte intressant och min ständigt pågående mission att minska dumheten i världen är naturligtvis meningslös, men jag kämpar oförtröttligt på.

Tobbe

Man kan ju dra jämförelsen med alla miljönissar som snackar om växthuseffekt bla bla bla o som viftar med sin statistik baserad på de sista 100 åren eller kanske på sin höjd de senaste 1.000 åren när man kanske bör titta på de sista 1 miljard åren för att få en rättvis bild över jordens svängningar.

Därmed inte sagt att inte människans påverkan på jorden är av ondo. [:-28]
#80 - 15 februari 2013 17:10
Man kan ju dra jämförelsen med alla miljönissar som snackar om växthuseffekt bla bla bla o som viftar med sin statistik baserad på de sista 100 åren eller kanske på sin höjd de senaste 1.000 åren när man kanske bör titta på de sista 1 miljard åren för att få en rättvis bild över jordens svängningar.

Därmed inte sagt att inte människans påverkan på jorden är av ondo. [:-28]

Din bild av klimatvetenskapen är en smula förenklad. Nu vet jag inte vad klimatvetenskap har med katter att göra men vad jag vet är kattsläktet oskyldigt i sammanhanget. Toxoplasman kan kanske bidra indirekt genom att göra människor lite dummare.
Hur många katter har du egentligen?
Tobbe
#81 - 22 februari 2013 09:10
Tobbe R skrev:
Din bild av klimatvetenskapen är en smula förenklad. Nu vet jag inte vad klimatvetenskap har med katter att göra men vad jag vet är kattsläktet oskyldigt i sammanhanget. Toxoplasman kan kanske bidra indirekt genom att göra människor lite dummare.

Hur många katter har du egentligen?

Tobbe

4 stycken. Samtliga omplaceringskatter. Äldsta... en Brittisk Korthår tog jag hand om hösten 2005. Yngst i flocken är två kattungar jag tog hand om förra sommaren där den ena är en korsning Ragdoll/bondkatt.

Annons