Inga kattälskare här inte ;)
Cats killing billions of animals
Jesper Broman skrev:Min grannes katt åt upp en entrecote för mig i somras när jag grillade, vände ryggen till några sekunder. Det kära ni är katt-terror ! :p
Knax skrev:Hahaha! Katten-Jesper 1-0! :D
Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
erikthur skrev:Och ingen människoälskare där...
ettfettbranamn skrev:Det blev plötsligt tyst i karet, alla fiskarna gjorde sig så små som möjligt i hopp om att någon annan skulle få ta smällen.. Ljuset tänds och en kall ström gick igenom karet.. Invånarna hade helt rätt i sin förnimming om att DET skulle hända igen.. En förvrängd silhuett dök upp utanför glaset.. Han var där.. Det var dags för gallringen, det stora nätet gick som en skördetröska medan "DODEN SIE UNTERVARELSEN" mullrade från himmelen.. När sanden lagt sig igen var det bara att räkna förlusterna, Eva, Linnea och Jonas var inte kvar i karet.. Kvarvarande invånare visste att det var offret som krävdes för att deras gud skulle hålla sig till att klaga på forum istället för att ge sig ut och skjuta hundar, katter, vargar och hundägare..
Vi vill tacka er som tar den här smällen..
Animaniac skrev:
Erik, misstänker att du aldrig har spelat Mass Effect, men det känns som om du har en viss likhet med "the pro-human organization Cerberus" som är en av fienderna i de spelen. Är de inte människor, är de fiender, typ...
håller med vi har tre katten och en killer jack russel haha:DMathias Nilsson skrev:Katter är bra, de håller skiten som råttor på en lägre nivå hos oss lantisar. Katt och Jack Russel-terrier, det är bra grejer att äga.
håller med vi har tre katter och en killer jack russel :DMathias Nilsson skrev:Katter är bra, de håller skiten som råttor på en lägre nivå hos oss lantisar. Katt och Jack Russel-terrier, det är bra grejer att äga.
ettfettbranamn skrev:det blev plötsligt tyst i karet, alla fiskarna gjorde sig så små som möjligt i hopp om att någon annan skulle få ta smällen.. Ljuset tänds och en kall ström gick igenom karet.. Invånarna hade helt rätt i sin förnimming om att det skulle hända igen.. En förvrängd silhuett dök upp utanför glaset.. Han var där.. Det var dags för gallringen, det stora nätet gick som en skördetröska medan "doden sie untervarelsen" mullrade från himmelen.. När sanden lagt sig igen var det bara att räkna förlusterna, eva, linnea och jonas var inte kvar i karet.. Kvarvarande invånare visste att det var offret som krävdes för att deras gud skulle hålla sig till att klaga på forum istället för att ge sig ut och skjuta hundar, katter, vargar och hundägare..
Vi vill tacka er som tar den här smällen..
erikthur skrev:Vad gäller entrecoten ovan har jag varit med om liknande men jag hann ikapp katten. Än värre dock var när taxen tog en fläskkotlett från min icke så mobila farmor - taxen var snabb men min farmor förvandlades till en oljad blixt....
Mathias Nilsson skrev:Min katt snöt grannens vädur..
Det var hälvjobbigt när en rar liten femåring plingade på dörren och frågade om katten var vår.
Hon fick en ny, finare kanin. Katten blev mätt. Alla nöjda, mest Arken och femåringen..
erikthur skrev:Och till de vanliga häcklarna: Jag vill tacka er för att jag numera puschats till en klarsyn vad gäller hin onde. Man kanske skulle bli jägare ändå....
[:-11]
Berserken skrev:Ska bli intressant och se hur lång den här tråden blir
ettfettbranamn skrev:Ja det är fantastiskt faktiskt.. Vi försöker på alla vis utrota eller begränsa alla rovdjur, antingen avsiktligt eller oavsiktligt.. Samtidigt visar det ju kraftigt på att vi som art behöver ett rovdjur som sållar lite bland oss.. Utöver vårt ekonomiska system då.. Känner på något sätt att hellre tagen av en rottweiler, varg, katt eller annan mördarbest på vägen hem än att leva ett så skraltigt liv att man fryser ihjäl i en portuppgång eller för att man inte har råd att betala läkarvård eller helt enkelt bor i ett land där det inte finns läkarvård..
Mathias Nilsson skrev:Jag ska bättra mig, sorry :/
Vi vet nog alla varför det blir på det här viset ändå...
Kjell Fohrman skrev:Har raderat några inlägg i tråden
Animaniac skrev:Ja, ännu en tråd om "mördarbestar" kan ju alltid vara trevligt... Eller? :p Vilket djur står på tur härnäst, spänningen stiger... Jag gissar på en länk från Aftonbladdret, där en nymfparakit bitit nå´n i fingret så blodvite uppstod. Hände en kompis en gång, ingen vacker syn [:O]
malfunkshun skrev:Ser jag löskatter som springer över vägen så bromsar jag inte. Hatar katter som springer runt och dödar urskiljningslöst.
Har jobbat på en bondgård och det var inte bara möss och råttor som åkte dit när katterna var i farten. Hittade ihjälbitna ormar, kopparödlor, "vanliga" ödlor, grodor och tonvis med småfågel som bara bitits ihjäl för att sen ligga och ruttna.
Ha katthelvetet inne, utekatter är en ekologisk katastrof.
Mathias Nilsson skrev:Mitt förslag är väl att du flyttar ut i skogen och käkar kottar, du lär ju inte vara speciellt mycket bättre. Tänk bara på allt som sitter i grillen på din nytvättade bil när du rest hela två mil. Tråkigt att tvätta bort, det är det.
Det är tiotusentals insekter som du brutalmördat i din hänsynslösa bärsärkagång på väg till ditt arbete. Att höja sig själv över den biologiska mångfalden är föga lyckosamt. Lägg här till miljoner andra fordon, för du är ju inte den enda som är ute och bedriver en ren mordorgie på fauna och fä.
Jesus sade, låt den som är fri från synd kasta första stenen.
Du har här rullat upp ett ordentligt stenblock av episka proportioner, utan att på något vis se din katastrofala del i en hänsynslös kedja som tveklöst kommer att få armageddon att kännas som en len smekning på kinden från mödernet i jämförelse.
Det är ändå en skön filosofi. Kör man på någon så är det bäst om de är så unga som möjligt, då har vi sanerat bort ett potentiellt biologiskt massförstörelsevapen innan skadan har hunnit bli allt för omfattande. Alltid en klen tröst för alla som beter sig vårdslöst i trafiken...
malfunkshun skrev:Zoopet i ett nötskal.
malfunkshun skrev:1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
malfunkshun skrev:1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
malfunkshun skrev:Jag vet, och lagen gäller oavsett vad man själv tycker. Lösa katter är INTE bra för naturen. Det är fakta.
malfunkshun skrev:Jag vet, och lagen gäller oavsett vad man själv tycker. Lösa katter är INTE bra för naturen. Det är fakta.
Mathias Nilsson skrev:Inget är bra för naturen som har med ditt och mitt liv att göra. Katterna är fullkomligt harmlösa om vi ser till vad vi gör mot vår natur. De kör inte bil, att de dödar grodor må väl vara hänt men jag tar för givet att du aldrig kört bil på sommaren när det regnar? Mången tusen groda sätta livet till under däcken på alla fordon som framförs av alla mördare.
Är det ok att låta bli att bromsa om en mördarmaskin = människa går över vägen i ditt tycke? Förmodligen inte. Då har ett djur mer rätt att vara en massmördare än ett annat. Kan du konstruera en stege så att jag får se hur en dylik tanke ser ut?
Jag tror generellt att området kring Vättern behöver genomgå en renässans så att folket som bor där börjar se sin del i all problematik innan de dömer ut allt annat. När den ena är ledig tar den andra över :)
Lösa människor är inte bra för naturen, det är fakta!
Tippande oljeriggar, dumpning av kemikalier, flygplan, överfiske, skövling av regnskog, torka sig i arslet, dricka cola, prata i mobilen, hämta barn på dagis, äta mediciner, använda datorn, se på tv, ha maten i kylskåp..
Varje del i allt vi gör påverkar miljön. Du menar att du är bättre än en katt?
Jag tror att du luras ;)
elektronikfreak skrev:Ska jag tolka ditt inlägg som om katten är farligare för naturen än vad människan är? Den dagen livet upphör på jorden... förutsatt att det händer innan solen förvandlas till en supernova o kollapsar o förvandlas till ett svart hål... :D... tror du då att det är katten ELLER människan som kommer att vara orsak till att livet o naturen slutade att existera på jorden? :D ... :D ... :D
Själv satsar jag på kaniner som bara äter upp och förstör odlingar.Väck med dem bara.Och hadde inte rådjur varit så stora hadde jag rammat dem medmalfunkshun skrev:Ser jag löskatter som springer över vägen så bromsar jag inte. Hatar katter som springer runt och dödar urskiljningslöst.
Har jobbat på en bondgård och det var inte bara möss och råttor som åkte dit när katterna var i farten. Hittade ihjälbitna ormar, kopparödlor, "vanliga" ödlor, grodor och tonvis med småfågel som bara bitits ihjäl för att sen ligga och ruttna.
Ha katthelvetet inne, utekatter är en ekologisk katastrof.
Rebah skrev:20%? Vart har du hittat de siffrorna? Enligt det jag läst, vilket iofs var ett tag sen, är detta nåt som smittar via rått kött eller otvättad frukt och grönt som kommit i kontakt med kattbajs, och att det skulle vara så många smittade låter lite otroligt. Länk? :)
KristianE skrev:Jag kan inga siffror men dom rekommenderar ju att man inte sköter kattlådan medan man är gravid och om man måste så bör man ha handskar. Så det rör sig nog om mer än mat som kommit i kontakt med kattbajs.
Rebah skrev:Hm jo det med gravida kvinnor och kattlådor känner jag igen. Intressant om än rätt så skrämmande läsning. "..minskar den nedärvda kattskräcken hos både råttor och möss"- låter som om katterna har hittat det ultimata vapnet. Och jag som trodde att det var myrorna som skulle ta över världen.
Tobbe R skrev:Katten är ofta smittad av parasiten Toxoplasma som endast förökar sig sexuellt i kattens tarm. Parasiten kan smitta alla varmblodiga djur och till skillnad mot de flesta andra parasiter kan den ta sig in i hjärnan på människor. Ungefär 20% av alla människor i Sverige är smittade. Det finns en klar koppling mellan parasiten och beteenderubbningar, psykiatriska sjukdomar och olyckor. Smittade personer, som vanligen inte vet att de är smittade, löper 50% större risk att begå självmord enl en dansk undersökning.
Smittan skulle vara mycket ovanlig utan katter och kattägare är därför ansvariga även för annat elände än ödlemord.
Dessutom ger det ju en rimlig förklaring på en del kattägares uppförande.
Tobbe
elektronikfreak skrev:Att Toxoplasma finns i Sverige är ju fullt klart men att 20% av hela Sveriges befolkning skulle vara smittad låter... hmmm... extremt överdrivet. I synnerhet som att en människa som blivit smittad EN GÅNG är IMMUN för resten av sitt liv!
erikthur skrev:Det är kanske de små som styr världen...
Vad gäller toxoplasma har jag för mej att smittade kvinnor blir mer promiskuösa men män blir bara latare.
Värre då för möss där en smittad mus inte längre är rädd för kattpiss utan mer nyfiken - vilket kan ha en dödlig effekt i längden.
Och teorin om att mikrober styr vädret fortfarande är aktuell - hörde på radion för några dagar sedan att man finner ganska många mikrober när man jagar dom på hög höjd.
Och människan då? Kanske bara en rörlig behållare till en sisådär 2 kg samling av bakterieflora som vi tydligen vet ganska lite om...
:mad:
Tobbe R skrev:Läs artikeln en gång till, jag vet att den är lång och innehåller flerstaviga ord men gör ett nytt försök så klarnar det kanske. Nya rön inom forskningen är vad det handlar om.
Tobbe
elektronikfreak skrev:
Jag hänger inte riktigt med på vad du syftar på.
elektronikfreak skrev:Jag var till veterinären i tisdags för att kastrera en av mina honkatter o passade på att fråga läkaren hur farligt detta Toxoplasma virus egentligen är o hon sa rakt av att det i princip är helt ofarligt förutsatt att man har ett hyfsat immunförsvar. Även för äldre o de med nedsatt immunförsvar är det definitivt ingen fara. Merparten av befolkningen har kanske redan blivit smittade utan att veta om det o är på det sättet redan immuna för resten av livet. :) ... :)
Tobbe R skrev:Kan du inte läsa? Hela artikeln i F&F säger just det, att tidigare uppfattningar sannolikt är fel och att parasiten INTE är så oskyldig som man tidigare trott.
Det är just detta vetenskapen handlar om, nya rön som reviderar äldre kunskap.
/Tobbe
erikthur skrev:Ojojoj - den där freaken tror för mycket på sej själv och är nog föga redo att ta in relevanta fakta. Det är ju direkt inga nyheter att toxoplasman är en otrevlig bekantskap - spontan abort vid primär infektion torde vara nog - känt sedan årtionden. Att man sedan efter den första svininfluensaepidemin kunde konstatera att den inte blev så ödesdiger som befarat är väl ingen konst alls. Det är alltid lättare att konstatera vad som helst egentligen när det redan skett. Inom medicinvärlden kallar vi det skämtsamt för "retrospektoskopet" - det bästa instrumentet någonsin...
[:D]
Tobbe R skrev:Det verkar som att ju mindre man vet och ju mindre man förstår desto lyckligare är man. Det är märkligt men det kan kanske också upplevas som lite rättvist. Någon kompensation ska man väl ha.
För min del förstår jag inte människor som stoppar huvudet i sanden men enligt ovan måste strutsen vara den lyckligaste fågeln.
Om vi återgår till kattsmitta var det inte den akuta infektionen som var problemet utan små förändringar över tid som ackumuleras och ev. kan förändra beteenden och reflexer m.m.
Det är mycket intressant forskning, eftersom så många är smittade bör även små förändringar kunna påvisas statistiskt inom en befolkning.
Vad enstaka freaks tycker är förstås inte intressant och min ständigt pågående mission att minska dumheten i världen är naturligtvis meningslös, men jag kämpar oförtröttligt på.
Tobbe
elektronikfreak skrev:Man kan ju dra jämförelsen med alla miljönissar som snackar om växthuseffekt bla bla bla o som viftar med sin statistik baserad på de sista 100 åren eller kanske på sin höjd de senaste 1.000 åren när man kanske bör titta på de sista 1 miljard åren för att få en rättvis bild över jordens svängningar.
Därmed inte sagt att inte människans påverkan på jorden är av ondo. [:-28]
Tobbe R skrev:Din bild av klimatvetenskapen är en smula förenklad. Nu vet jag inte vad klimatvetenskap har med katter att göra men vad jag vet är kattsläktet oskyldigt i sammanhanget. Toxoplasman kan kanske bidra indirekt genom att göra människor lite dummare.
Hur många katter har du egentligen?
Tobbe