Varning för känsliga tittare...

#1 - 24 januari 2007 12:23
Hur kan man...? Men som sagt... Jag brukar inte vara så känslig men de här gav mig kväljningar:

[COLOR=#800080]http://www.glumbert.com/media/dolphin[/COLOR]

[COLOR=#800080]http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs....meet_your_meat[/COLOR]
#2 - 24 januari 2007 12:43
Fy fan säger jag bara[:-28] [:-28] [:-28] [:-28] [:-28]
#3 - 24 januari 2007 12:43
jadu.. tyvärr så tror folk att alla djur har det bra innan de slaktas för att bli mat.
#4 - 24 januari 2007 12:44
"jag äter inte tonfisk för att det är synd om delfinerna".
någon som ser något konstigt i den meningen..?
#5 - 24 januari 2007 12:45
Jag blev lite kallsvettig...men jag har sett film från svenskt slakteri tidigare också... Mycket sanning i denna film men grisarna blir gasade innan i sverige...
Och de har det lite bättre också... Denna film var från USA?.
#6 - 24 januari 2007 12:46
bena skrev:

Inget konstigt alls... men det finns delfin fri tonfisk också...
#7 - 24 januari 2007 12:47
Jag gick jordbrukslinjen så var man tvingad att stänga av vattnet hos "sinsuggorna" när de inte matades för annars fyllde de stallet med vatten.... för de hade så tråkigt...
#8 - 24 januari 2007 12:53
Vilken propaganda av vegetarianer/veganer..

Min erfarenhet av Svenskt lantbruk med djurhållning är en helt annan.
Klart att jag inte kan garantera att det aldrig förekommit ngt liknande här, men det som visades på filmen var Delfinfiske från Japan och djurhållning i USA!
#9 - 24 januari 2007 12:54
bena skrev:

Tycker ingen synd om Tonfisken???
#10 - 24 januari 2007 12:56
Jag vågar inte titta...

[:o]
#11 - 24 januari 2007 12:56
Det finns fruktansvärda sanningar. De som minns filmen om djuren som fick pälsen avsliten (flådda levande) (finns här på zoopet i någon länk) och fortf. levde efter tror jag inte någon drömde söta drömmar den natten. Det gör man nog inte efter dessa filmer heller.

//Camilla
#12 - 24 januari 2007 12:57
Vilken fin jävla art jag tillhör [:(] Med tanke på hur mycket vi förstår är nog människan den grymmaste djurarten på jorden.

Men kor och grisar känner inte mindre smärta eller ångest än delfiner...
#13 - 24 januari 2007 13:01

Jag tror knappast det? Menar du att filmen inte visar verkligheten? Tror du att det där är inscensatt i Hollywood med hjälp av special effects???
#14 - 24 januari 2007 13:04

Om du menar mig så är jag långt ifrån vegetarian! :)
#15 - 24 januari 2007 13:06
Smågrisarna behandlas lika här i sverige (utan bedövning)... förutom att de brukar inte klippa av svansarna som förebyggande...
#16 - 24 januari 2007 13:07
Om du menar mig så är jag långt ifrån vegetarian! :)

Inte jag heller fast man blir ju inte så sugen på kotletten som ligger i kylen;)
#17 - 24 januari 2007 13:11
Och så kan det heta...

Hur kan man...? Men som sagt... Jag brukar inte vara så känslig men de här gav mig kväljningar:

[COLOR=#800080]http://www.glumbert.com/media/dolphin[/COLOR]

[COLOR=#800080]http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs....meet_your_meat[/COLOR]

:mad: att vi beter oss som DJUR!!!! Vad menas egentligen med det? Inget djur kan i alla fall bete sig som en människa = det största odjuret som fått ett intellekt de sällan använder.[:(!]
#18 - 24 januari 2007 13:23
solbacka skrev:
Smågrisarna behandlas lika här i sverige (utan bedövning)... förutom att de brukar inte klippa av svansarna som förebyggande...

Fast är det så himla farligt egentligen? Det ligger ju väldigt ytligt sas...
#19 - 24 januari 2007 13:38
inga roliga bilder. stackars djur!!
#20 - 24 januari 2007 13:42

batski skrev:
Jag tror knappast det? Menar du att filmen inte visar verkligheten? Tror du att det där är inscensatt i Hollywood med hjälp av special effects???

Klart att det är propaganda, det är ju reklam för ett veg-mat starter kit. Varför skulle dom visa djur som har det bra, det säljer inte vegmat. Måste säga att jag blev lite besviken när budskapet var att "bli vegetarian för att rädda djuren... och förresten ni kan köpa vegmaten hos oss".

Men givetvis är bilderna genuina och att veta att sådant här förekommer får det att vända sig i magen och skapar rejäl nedstämdhet. Dock anser jag att det är ganska långt ifrån verkligheten i Sverige.

*kryper ner under skrivbordet och väntar på tomaterna*
#21 - 24 januari 2007 13:43
Skulle tippa på att den här är asiatisk som en del av dom andra liknande filmerna brukar vara.
#22 - 24 januari 2007 13:58
Långås skrev:
Klart att det är propaganda, det är ju reklam för ett veg-mat starter kit. Varför skulle dom visa djur som har det bra, det säljer inte vegmat. Måste säga att jag blev lite besviken när budskapet var att "bli vegetarian för att rädda djuren... och förresten ni kan köpa vegmaten hos oss".

Men givetvis är bilderna genuina och att veta att sådant här förekommer får det att vända sig i magen och skapar rejäl nedstämdhet. Dock anser jag att det är ganska långt ifrån verkligheten i Sverige.

Ja, det är väldigt riktat såklart... Och jag tror inte heller att det hjälper att vi helt slutar äta kött. Välj "bättre" kött istället...
#23 - 24 januari 2007 14:09
Långås skrev:

Nu är det inte så att djurrätts/djurskyddsmänniskor drivs av ekonomiska intressen (det har däremot djurindustrin - enorma sådana!). Lika lite som Amnesty driver sitt människorättsarbete av ekonomiska skäl. Och företagen som producerar vegmaten använder sig knappast av såna här bilder för att sälja sina produkter. Så nej jag tror verkligen inte att syftet med filmen är att sälja vegmat. De djurrättsgrupperna som även säljer vegmat (finns vad jag vet inga i Sverige) gör det antagligen för att öka tillgängligheten och möjligen för att driva in pengar som går till djurrättsarbetet. De är knappast vinstdrivande företag som Scan eller Arla.

Långås skrev:

Det finns många djur i Sverige som lever i ett helvete på jorden. Kycklingarna t ex. De är ju framavlade för att bli så stora som möjligt på så kort tid som möjligt. De växer så onaturligt fort att deras skelett inte klarar att bära deras kroppsvikt. De hålls inomhus i stora bygnader och en del kan inte ens ta sig fram till maten och vattnet. En del dör innan det är dags för slakt. När de ska samlas in för slakt är det ganska många som bryter vingar och ben.

Värphönorna här det om möjligt ännu jävligare. Att djur har det bra i Sverige är en myt som sprids av djurindustrin. Visserligen har de det något mindre jälvigt än i andra länder, men jag kan garantera att ingen av oss skulle vilja byta plats med dem.

Långås skrev:

Hur var det? Blev det många tomater? ;)
#24 - 24 januari 2007 14:14
Ja, det är väldigt riktat såklart... Och jag tror inte heller att det hjälper att vi helt slutar äta kött. Välj "bättre" kött istället...

Nu förstår jag inte riktigt. Om efterfrågan miskar minskar även hanteringen.

Jag tycker att det är beklämmande att varje gång någon försöka visa bilder från djurens verklighet så reagerar en del folk med att säga att det rör sig om propaganda. I så fall så är nyhetsprogrammen de största reklammakarna som visar en massa elände.
#25 - 24 januari 2007 14:14
Spelar ju knappast ngn roll vilket land filmerna kommer ifrån, då det faktiskt ser förjävligt ut på en del svenska slakterier/transporter/bondgårdar med!
Jag är inte veg på ngt sätt och kommer aldrig att bli. Men det hindrar inte att jag arbetar för att göra mitt bästa just för situationer likt dessa.
Höndelser likt dessa slutar inte att ske, bara för att man slutar äta kött.
#26 - 24 januari 2007 14:21
tur att man bara äter svenskt kött,, då kan man ha lite bättre samvete,, för djuren i sverige har det väldigt mycket bättre än så här.

känner en som har grisar och slaktar,, jag pratade med honom om etdär med kastrering utan bedövning och han sa att det nästan inte förekommer i sverige.. det har hänt och då sprids det rykten om att alla djuren i sverige misshandlas innan slakt men så är inte fallet..
#27 - 24 januari 2007 14:26
Alla djur i Sverige har det inte bra! Jag skulle tom säga att de flesta faktiskt inte har det så bra. Hallå jag har sett en del elände i det här landet med mina egna ögon. Men det kanske är bekvämt att leva i den föreställningen...
#28 - 24 januari 2007 14:29
Hmmm, om nu alla skulle sluta att äta kött - hur skulle djuren då bli behandlade? Massor av människor världen över lever ju av att producera kött, för att inte bli av med alla sina inkomster är det väl sannolikt att de tvingas sälja köttet till andra ändamål?

Vad blir det då av köttet? Kanske blir det en köttproduktion som ämnas till gödningsämnen, oljor, biobränsle och ett antal nya produkter som inte går att förutse.

Vem kommer sedan att bry sig hur köttet produceras när vi inte äter det? Kan det vara så att djuren ändå har ett visst skydd av det faktum att vi ska vilja konsumera det?
#29 - 24 januari 2007 14:30
qenzo skrev:
Höndelser likt dessa slutar inte att ske, bara för att man slutar äta kött.

Givetvis inte. Det är därför som djurrättsmänniskor även arbetar med informationsspridning och politiskt arbete. MEN det är ett faktum att det är efterfrågan som styr produtktionen. Mindre efterfråga = mindre produktion. Och ingen efterfråga = ingen produktion.
#30 - 24 januari 2007 14:31
batski skrev:
Alla djur i Sverige har det inte bra! Jag skulle tom säga att de flesta faktiskt inte har det så bra. Hallå jag har sett en del elände i det här landet med mina egna ögon. Men det kanske är bekvämt att leva i den föreställningen...

jag hade inte väntat mig att du skulle hålla med eftersom du är vegan,, spelar ju ingen roll hur bra djuret har,, du skulle ändå säga att dom inte har det bra..
jag skulle istället säga att djuren i sverige har det bra för vi har mycket strängare regler än dom flesta andra länder.

dina fiskar då? hur kan du va så säker på att dom mår bra? har inte du haft dödsfall i ditt akvarium ganska nyss?
enligt mig har dina fiskar ganska dåligt i så fall.
#31 - 24 januari 2007 14:35
Piscator skrev:
Hmmm, om nu alla skulle sluta att äta kött - hur skulle djuren då bli behandlade?

Då skulle det inte födas upp några djur för köttproduktion.

Piscator skrev:
Massor av människor världen över lever ju av att producera kött, för att inte bli av med alla sina inkomster är det väl sannolikt att de tvingas sälja köttet till andra ändamål?

Om människor inte åt kött skulle de ändå behöva äta ;) Så man skulle lägga om sin produktion till mat som det skulle efterfrågas.

Piscator skrev:
Vad blir det då av köttet? Kanske blir det en köttproduktion som ämnas till gödningsämnen, oljor, biobränsle och ett antal nya produkter som inte går att förutse.

Som sagt om det inte fanns nån efterfråga på kött skulle det inte produceras kött. Gödningsämnen, oljor, biobränsle kan man få fram av annat än döda kroppar.
#32 - 24 januari 2007 14:39
men man tjänar inte lika mycket på att odla grönsaker som att föda upp kor batski och då skulle väldigt många bli arbetslösa, så den teorin håller inte.
#33 - 24 januari 2007 14:44
jag hade inte väntat mig att du skulle hålla med eftersom du är vegan,, spelar ju ingen roll hur bra djuret har,, du skulle ändå säga att dom inte har det bra..

jag skulle istället säga att djuren i sverige har det bra för vi har mycket strängare regler än dom flesta andra länder.

Men hallå! Jag tänker inte som jag gör för att jag är vegan. Jag är vegan för att jag tänker som jag gör. Men du missar poängen i det jag skrev tidigare. Det handlar inte om att hålla med eller inte. Det handlar om verkligheten. En verklighet som jag delvis har sett med mina egna ögon. Plus att jag har läst på en del med.

dina fiskar då? hur kan du va så säker på att dom mår bra? har inte du haft dödsfall i ditt akvarium ganska nyss?

enligt mig har dina fiskar ganska dåligt i så fall.

Visst har det varit dödsfall bland honorna i mitt endlersakvarium. Jag vet fortfarande inte varför. Ingen mer har dött sen jag påbörjade den tråden och alla mår bra nu.

Men jag tror faktiskt inte att du tycker det är samma sak att drabbas av en olycka som att medvetet och systematiskt föda upp djur under industriliknande förhållanden för att sedan ha ihjäl dem. Tycker faktiskt att det där var lite av ett slag under bältet.
#34 - 24 januari 2007 14:45
tur att man bara äter svenskt kött,, då kan man ha lite bättre samvete,, för djuren i sverige har det väldigt mycket bättre än så här.

känner en som har grisar och slaktar,, jag pratade med honom om etdär med kastrering utan bedövning och han sa att det nästan inte förekommer i sverige.. det har hänt och då sprids det rykten om att alla djuren i sverige misshandlas innan slakt men så är inte fallet..

Hur kan du vara så säker på att du äter bara svenskt kött och att djuren har det bättre här?

Pizzan??

Lunhrestaurangens mat?

Färdiglagade frysta maten?

Kebaben?

Hamburgaren?

Dansk fläskfile?

Korv?
#35 - 24 januari 2007 14:46
men man tjänar inte lika mycket på att odla grönsaker som att föda upp kor batski och då skulle väldigt många bli arbetslösa, så den teorin håller inte.

Inte som det ser ut i dag. Men om alla bara åt vetetabilier skulle situationen vara annorlunda. Dessutom skulle det behövas folk som jobbar med att framställa olika matvaror av dessa vegetabilier.
#36 - 24 januari 2007 14:48
bara för att du har hört eller sett att några djur i sverige int har det bra så betyder inte det att svenska djur har det dåligt och blir misshandlare,, det finns svin överallt och kommer alltid att finnas.
och en del av dom bönder som missköter sina djur har även fått sitt straff och får aldrig mer ha djur, så det är ju bra att dom försvinner.

men det är kanske 95% av sveriges bönder som sköter om sina djur på ett väldigt bra sätt, kanske ännu fler och det betyder att dom svenska djuren har det bra.
#37 - 24 januari 2007 14:51
bear skrev:
Hur kan du vara så säker på att du äter bara svenskt kött och att djuren har det bättre här?

Pizzan??

Lunhrestaurangens mat?

Färdiglagade frysta maten?

Kebaben?

Hamburgaren?

Dansk fläskfile?

Korv?

i en annan tråd som handlar om detta så har jag sagt att jag är noga med att äta svenskt kött utom just kebab o pizza o sånt för där kan man inte veta.

färdiglagade maträtter äter jag inte för det smakar apa.
varför just Dansk fläskfile?? du vet väl att det finns svensk fläskfile?
korv och köttbullar äter jag inte.
hemmagjorda köttbullar äter jag med nöje.

har gått hotell och resturang och även jobbat i resturang, jag vet att väldigt många resturanger bara tar in svenskt kött.
Bilagor:
#38 - 24 januari 2007 14:53
batski skrev:
Inte som det ser ut i dag. Men om alla bara åt vetetabilier skulle situationen vara annorlunda. Dessutom skulle det behövas folk som jobbar med att framställa olika matvaror av dessa vegetabilier.

fortfarande inte lika bra förtjänst på det skulle jag tro.
#39 - 24 januari 2007 14:57
Tråkigt...

...att det här också skulle bli en vegan diskussion... att det inte bara kan handla om djurens bästa utan alltid ska vara att vi ska sluta äta kött... Snart blir vi köttätare jämförda med pedofiler igen... :(
#40 - 24 januari 2007 14:59
Katharina skrev:
...att det här också skulle bli en vegan diskussion... att det inte bara kan handla om djurens bästa utan alltid ska vara att vi ska sluta äta kött... Snart blir vi köttätare jämförda med pedofiler igen... :(

håller med.. sorry för att jag började prata om det.
inte ska man skämmas för att man äter kött.
#41 - 24 januari 2007 15:04
i en annan tråd som handlar om detta så har jag sagt att jag är noga med att äta svenskt kött utom just kebab o pizza o sånt för där kan man inte veta.

färdiglagade maträtter äter jag inte för det smakar apa.

varför just Dansk fläskfile?? du vet väl att det finns svensk fläskfile?

korv och köttbullar äter jag inte.

hemmagjorda köttbullar äter jag med nöje.

har gått hotell och resturang och även jobbat i resturang, jag vet att väldigt många resturanger bara tar in svenskt kött.

Jajamän det finns svensk fläskfile också och oftast betydligt dyrare än den danska många väljer varor med plånboken.....

hemgjorda köttbullar här också, men är inte lika säker att färsen alltid består av svensk råvara.

importerat kött som mals och förädlas i Sverige kan märkas som Svenskt enligt gällande regler......
#42 - 24 januari 2007 15:09
Men hur man än vrider och vänder på det hela kommer det alltid finnas dessa hemskheter. I Kina äter de hundar, i Sverige har vi dem som sällskapsdjur. Olika kulturer som krockar. Tycker det inte rätt på något sätt att djuren skall lida vid slakt och jag föredrar svenskt kött, även om det kostar. Om vi väljer att äta kött eller inte är var sak. Man behöver inte klanka ner på vegitarianer likaså om du är svart, vit, indian eller jude.

//Camilla
#43 - 24 januari 2007 15:09
bear skrev:
Jajamän det finns svensk fläskfile också och oftast betydligt dyrare än den danska många väljer varor med plånboken.....

hemgjorda köttbullar här också, men är inte lika säker att färsen alltid består av svensk råvara.

importerat kött som mals och förädlas i Sverige kan märkas som Svenskt enligt gällande regler......

jag äter det jag tycker om och inte efter plånboken :)
vet man vilket slakteri köttet kommer ifrån så är det ingen fara.. man får väl kolla upp lite :)

där jag bodde förut var det bra.. ett litet samhälle som heter brålanda..
där finn dahlbergs slakteri (känner ägarna) dom skickar köttet till "roys sharketuri" (stavning?) som gjorde korv och pålägg och allting,, och sen vidare till affärerna.. bättre kan det inte bli.
#44 - 24 januari 2007 15:11
Jag kan inte tänka mig att man kan få alla att sluta äta kött direkt, så köttindustrin lär fortsätta vad man än gör. Däremot kan man arbeta för att djuren ska må bättre!
#45 - 24 januari 2007 15:16
batski skrev:

Vilken föreställning (som du menar är falsk) menar du då. Jag har själv levt på en gård i 17 år. Hur många minuter har du själv spenderat på gård??? Gillar inte att du anser att endast du har tillgång till sanningen om svenska djurs situation...

batski skrev:
Jag tycker att det är beklämmande att varje gång någon försöka visa bilder från djurens verklighet så reagerar en del folk med att säga att det rör sig om propaganda.

Jag tycker detta är lika mycket propaganda som att visa bild av djuruppfödsel utan problem. Skulle inte du bli upprörd om du såg en film om hur underbart alla djur har det när du vet att det inte stämmer överens med värkligheter för de flesta djur. Samma sak tycker jag om filmer som denna.

Men det positiva med diskussion är att folk blir mer medvetna och kan sätta press på matbranshen. För så länge folk inte tänker på att köttet i frysdisken kommer ifrån dödade djur så kommer inte någon bry sig om hur de hade det när de levde. Om det sedan leder till att folk blir vegetarianer eller till att matbranshen blir mer djurvänligt är ju vinst i vilket fall.
#46 - 24 januari 2007 15:22
batski skrev:
Kycklingarna t ex. De är ju framavlade för att bli så stora som möjligt på så kort tid som möjligt. De växer så onaturligt fort att deras skelett inte klarar att bära deras kroppsvikt. De hålls inomhus i stora bygnader och en del kan inte ens ta sig fram till maten och vattnet. En del dör innan det är dags för slakt. När de ska samlas in för slakt är det ganska många som bryter vingar och ben.

Värphönorna här det om möjligt ännu jävligare.

Här stämmer din bild med min. Jag var med och rensade ur ett hönshus när burhöns blev förbjudet (för att dra ihop pengar till en folbollsklubb). Detta är nu 3 år sedan och jag äter fortfarande helst inte kyckling.
#47 - 24 januari 2007 15:41
konstigt att det kan bli så fel på så många människor att dom betér säg på det sätter.....ska det vara så svårt att sköta slakten på ett bra sätt. :( [:(!]
#48 - 24 januari 2007 15:44
batski skrev:
Då skulle det inte födas upp några djur för köttproduktion.

Om människor inte åt kött skulle de ändå behöva äta ;) Så man skulle lägga om sin produktion till mat som det skulle efterfrågas.

Som sagt om det inte fanns nån efterfråga på kött skulle det inte produceras kött. Gödningsämnen, oljor, biobränsle kan man få fram av annat än döda kroppar.

Jag tycker att du missar poängen. För många människor lever av djurhållning för att kunna lägga ner bara för att inte människor vill äta köttet. Sannolikheten för att de kommer att ställa om sin produktion mot andra målgrupper är överväldigande, tycker jag.

Skinnet går fortfarande att sälja, eller ska vi sluta med skor också? :) Köttpriset kommer att gå ner så varför inte göra biobränsle av det? Mer spannmål kommer att efterfrågas, så varför inte göra gödning av köttet? Etc, etc...

Som sagt, köttpriset kommer att gå ner - ännu mer kött behöver produceras för samma vinst! Vem har då tid och råd att bry sig om hur de mår?

Det är vi konsumenter som efterfrågar KRAV odlad mat, kläder som inte producerats av barnahänder, etc. Det bästa vi kan göra för djuren tror jag är att efterfråga kött som har producerats på ett "humant" :) sätt. Att sluta äta kött är en dålig lösning för mångas hälsa, dvs de som inte klarar av eller har råd att skaffa sig alla näringsämnen kroppen behöver utan kött-tillskott i kosten.

Men den som inte vill äta kött ska naturligtvis inte göra det.
#49 - 24 januari 2007 15:47
http://www.djurensratt.se

ett sätt att hjälpa :)
#50 - 24 januari 2007 16:29
Nej, de där filmerna behöver jag inte se efter att ha läst vad ni skriver... Men, som någon skrev, inte f-n skall man skämmas över att vara köttätare!

/J
#51 - 24 januari 2007 16:38
FY FAN det ända jag kan säga!!!!

Så måste jag ju säga att det är skillnad på kött och kött. Efter detta kommer jag inte äta fisk nåt mer...

Men kött från djur som jag vet haft ett bra liv innan dom dog kommer jag äta som förut...
#52 - 24 januari 2007 16:38
Jo, jag skäms :( Hade inte min familj (man och äldsta son) älskat kött så hade jag nog inte ätit det...
#53 - 24 januari 2007 16:44
hur är det med krav-märkt kött? har de slaktats "snällare"?
#54 - 24 januari 2007 16:46
smurfmats skrev:
hur är det med krav-märkt kött? har de slaktats "snällare"?

Nepp dom äter bara kravodlad mat under sin livstid tror jag. Vete, korn, havre och hö M.m
#55 - 24 januari 2007 16:48
Tror inte det slaktas snällare.. men uppföds kanske snällare, på bättre mat.. Men sen måste ni tänka att filmen kommer från USA Sverige har strängare regler.
#56 - 24 januari 2007 16:58
Nee, jag vill inte se filmen. Jag kommer bara att må dåligt. (Har sett liknande förr.)
Jag kommer iaf att fortsätta med att äta kött och fisk.
Det är dock svårt för mej "vanligt dödlig" att hitta/välja ett bra kött. Dels för att jag inte har alla fakta. Dels pga priserna.
#57 - 24 januari 2007 17:00
solbacka skrev:
Jo, jag skäms :( Hade inte min familj (man och äldsta son) älskat kött så hade jag nog inte ätit det...

Men det hindrar väl inte dig från att äta vegetariskt/veganskt om du vill;)
#58 - 24 januari 2007 17:01
Kom på en grej till..
Anta att hela världens befolkning skulle bli veganer.
HUR skulle det bli då!?
#59 - 24 januari 2007 17:12
jag har tänkt på detta du säger gladys... min teori är att människorna kommer att öka lite till säg nån miljard... därefter kommer jordens resurser inte komma mätta dessa magar heller. dvs jag tror att det alltid kommer finnas svält på jorden. det finns för mycket männsikor redan... så att tro att köttminskningen skulle göra fler magar mätta är egentligen bara en kortsiktig lösning!

vad tror ni? nobelpris? ;)
#60 - 24 januari 2007 17:14
gladys skrev:
Dels pga priserna.

Kom på en grej till..

Anta att hela världens befolkning skulle bli veganer.

HUR skulle det bli då!?

det är billigare att äta grönt om man inte köper halvfabrikat.

en del djurarter skulle med stor sannolikhet inte avlas längre och på så sätt dö ut.
och det skulle bli bättre miljö och matresurserna skulle bli större (en stor del av det som odlas idag går som mat till djur som vi/ni sen äter. 50kg spannmål blir 1kg kött). och folk skulle förmodligen må bättre.
#61 - 24 januari 2007 17:18
fy faaan vilka sjuka filmer. stackars djuren
#62 - 24 januari 2007 17:43
Glenn skrev:
Men det hindrar väl inte dig från att äta vegetariskt/veganskt om du vill;)

Jo, Glenn inte roligt att laga 2 olika middagar... Om man skulle bli veg. helt så skulle man ju helt sluta att hantera djur produkter...
#63 - 24 januari 2007 17:46
solbacka skrev:
Jo, Glenn inte roligt att laga 2 olika middagar... Om man skulle bli veg. helt så skulle man ju helt sluta att hantera djur produkter...

Nej det kanske inte är så roligt men menade på det att går att bli veg om ma nu skulle vilja det:)
#64 - 24 januari 2007 17:48
Jo jag vet... kanske när barnen är stora :)
#65 - 24 januari 2007 18:27

Nu har jag kollat upp lite på nätet:

Från Djurskyddsmyndigheten.se

Regeringsuppdrag om kastrering av smågrisar

BAKGRUND

Sedan lång tid tillbaka kastreras en majoritet av de galtgrisar som föds i Sverige, liksom i övriga Europa, utan bedövning när de är mycket unga.

Anledningen till att grisarna kastreras är den s.k. galtlukt som kött från vissa intakta galtar avger, framför
allt då köttet värms upp. Lukten upplevs som mycket obehaglig av många konsumenter
och påverkar därför marknaden negativt..................................

Det som nedan betecknas som konventionell kastrering innebär att en lekman, oftast djurägaren själv eller en djurskötare, kastrerar smågrisarna.

Enligt 25 § djurskyddsförordningen (1988:539) måste grisarna vid kastreringen vara yngre än sju dagar(äldre djur får kastreras av veterinär efter bedövning).

Smågrisen hålls fast i knäet eller
placeras i en speciell kastreringsvagga. Med vasst skalpellblad eller en särskilt utformad
tång görs ett snitt i pungen varefter testikeln dras fram. Sädesledare och blodkärl
skärs av och såret lämnas öppet för avläkning.

Hela ingreppet sker utan föregående
bedövning. Ingreppet är smärtsamt för smågrisarna och börjar alltmer uppmärksammas
som ett djurskyddsproblem runt om i världen.

I Norge råder ett förbud mot kastrering av obedövade smågrisar som utförs av lekman
sedan augusti 2002, och ett totalförbud mot kastrering träder i kraft år 2009.

Det stundande totalförbudet har medfört att man i Norge är mycket aktiva i sökandet efter
alternativ till kastrering.
#66 - 24 januari 2007 19:05
He-Man skrev:
http://www.djurensratt.se

ett sätt att hjälpa :)

nja, om man nu vill lätta sitt samvete genom att öppna plånboken ja.

föredrar de utomparlamentariska grupperna som aktivt arbetar ute på gator och torg framför de som sitter på ett kontor och ringer samtal och skriver brev.

http://www.drinfo.se/sveda.htm
#67 - 24 januari 2007 21:15
Efter att ha sett delfinfilmen.. Jag bara undrar HUR kan man stå och skära i något som vrider sig i plågor?
#68 - 24 januari 2007 21:45
gladys skrev:
Efter att ha sett delfinfilmen.. Jag bara undrar HUR kan man stå och skära i något som vrider sig i plågor?

det händer överallt.
kycklingen folk äter får halsarna avskurna mekaniskt t ex. deras näbbar klipps av manuellt utan bedövning.
kycklingar av han-kön mals ofta levande.
etc etc

om slakterierna hade glasväggar så skulle nog en del välja bort kött.
#69 - 24 januari 2007 21:57
bena skrev:
det händer överallt.

kycklingen folk äter får halsarna avskurna mekaniskt t ex. deras näbbar klipps av manuellt utan bedövning.

kycklingar av han-kön mals ofta levande.

etc etc

om slakterierna hade glasväggar så skulle nog en del välja bort kött.

Överallt alltså, även i Sverige? Har aldrig sett klippta näbbar i sverige. Ej heller malningen. Jag har inte mycket över för kycklingindustrin i Sverige men här skulle jag gärna villa ha lite referenser om var man sett detta.
#70 - 24 januari 2007 22:27
Långås skrev:
Överallt alltså, även i Sverige? Har aldrig sett klippta näbbar i sverige. Ej heller malningen. Jag har inte mycket över för kycklingindustrin i Sverige men här skulle jag gärna villa ha lite referenser om var man sett detta.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/F%C3%B6reskrifter/DFS_2004_12_L22_1_2.pdf

9 § Vid avlivning av levande okläckta, halvkläckta eller daggamla kycklingar i
kvarn med snabbroterande slagor, s.k. homogenizer, ska utrustningens kapacitet
vara tillräcklig för att snabbt avliva alla djur även då det är fråga om ett större
antal djur.
10 § Vid avlivning av daggamla kycklingar med koldioxid ska djuren föras in i
ett utrymme med högsta möjliga koncentration av koldioxid, som ska tillföras i
ren form. Djuren ska stanna i utrymmet till dess de har avlidit.

Från www.andrasidan.com

# Tuppkycklingarna mals ner levande

Varje år kläcks ca 10 000 000 kycklingar i den svenska äggindustrin. Ungefär hälften av dessa är tuppkycklingar. Till skillnad från sina systrar, som får tillbringa sina dagar i äggfabrikerna innan de anses uttjänta och slaktas efter ungefär ett och ett halvt år, sorteras tuppkycklingarna ut strax efter kläckningen.

Eftersom det är olika fågelraser som föds upp för äggproduktion respektive köttproduktion anses inte tuppkycklingar av värphönsras vara lönsamma nog att dödas för köttets skull.

Efter könssorteringen skickas de unga tupparna istället på ett löpande band till en köttkvarn där de mals ner levande. Detta är standardmetoden för slakt av tuppkycklingar i Sverige.

Enligt Djurskyddmyndigheten är detta tillåtet eftersom det anses gå så fort, mindre än en sekund, innan kycklingarna är döda. De nedmalda fåglarna räknas som "kategori 2"-avfall, vilket innebär att kadavren endast får användas till förbränning (efter att de malts ner till köttmjöl).
#
#71 - 24 januari 2007 23:26
Långås skrev:

det är förbjudet att klippa näbben i sverige, men jag har tidigare varit inne hos uppfödare/äggproducenter och sett det med egna ögon. detta var dock några år sen.

http://drinfo.se/resurs/rapport2_kyckling.pdf
har inte mycket till över för 'djurens rätt' som förbund, men de har en hel del rapporter som tål att läsas.
#72 - 25 januari 2007 07:04
Hur är det med "avhorningen" av kalvar? Jag har hört att de får bedövning nu, sant eller falskt?
När jag gick JO brände man hornämnena med brännjärn så de blev mjuka och slutade att växa. Utan bedövning för den stackars kalven..
#73 - 25 januari 2007 07:30
När jag praktiserade med vet, samt jobbade i ladugård, "pleggades" alla kalvar vid avhorning.
#74 - 25 januari 2007 08:15
qenzo skrev:
När jag praktiserade med vet, samt jobbade i ladugård, "pleggades" alla kalvar vid avhorning.

vet inte varför, men om man pleggar en häst så får inte hästen säljas för slakt/kött, men kalvar får man tydligen..?
#75 - 25 januari 2007 09:22
o vad är pleggas?
#76 - 25 januari 2007 09:27
solbacka skrev:
Hur är det med "avhorningen" av kalvar? Jag har hört att de får bedövning nu, sant eller falskt?

När jag gick JO brände man hornämnena med brännjärn så de blev mjuka och slutade att växa. Utan bedövning för den stackars kalven..

De måste bedövas. Oftast krävs lugnande medel oxå.
#77 - 25 januari 2007 09:27
smurfmats skrev:
o vad är pleggas?

Plegicil (tror det stavas så) är ett lugnande medel.
Det fanns förut i sirapsform som kunde ges av djurägaren. Numer finns det bara i injektionsform och får bara ges av veterinär.
#78 - 25 januari 2007 09:33
bena skrev:
vet inte varför, men om man pleggar en häst så får inte hästen säljas för slakt/kött, men kalvar får man tydligen..?

Det finns många olika medel. En del är ok.
#79 - 25 januari 2007 11:38
Sedan går det ju ur kroppen innan kalven är stor nog att skickas till slakt, för de avhornade blir ju oftast mjölkkor...
För 15 år sedan fick de inte bedövning.. tur utvecklingen går lite frammåt.
Avhordningen (utan bedövning) är nog det värsta innom djur industrin jag har varit med om :(
#80 - 25 januari 2007 16:58
Vad är så konstigt med detta, så fiskar man ju många sorters fisk. Eller är det bara för ni är vana att se delfiner hoppa efter bollar på kolmården det är så hemskt. De har antagligen ätit delfin i tusentals år utan att beståndet påverkats, det är nog någon annanstanns felet ligger.
#81 - 25 januari 2007 17:38
Vad är så konstigt med detta, så fiskar man ju många sorters fisk. Eller är det bara för ni är vana att se delfiner hoppa efter bollar på kolmården det är så hemskt. De har antagligen ätit delfin i tusentals år utan att beståndet påverkats, det är nog någon annanstanns felet ligger.

tyvärr har jag sett det ja.. de delfinerna har en relativt kort livstid jämnfört med de som lever fritt.
och jag äter inte fisk alls btw (bortsett från att jag inte tycker att det är ok att äta fisk, så har jag aldrig tyckt att fisk-smaken är gott).
#82 - 25 januari 2007 17:40

njae, det som är hemskt är ju hur de dödar dem, att de dödar dem är ju en annan sak... varför inte en kula i huvudet eller nåt annan de skär upp dem?
#83 - 25 januari 2007 18:00
Som vanligt är det nog ett kulturelt problem. Tror inte de här mäniskorna är elaka för skoj skull.
#84 - 25 januari 2007 18:20
nej verkligen inte. men även fast det är kultur så rättfärdigar det väl inte att man plågar djuren på det sättet?
#85 - 25 januari 2007 18:46
troligen så att folk ser olika på djur och djur. är de söta och fina kan man inte äta dem.
#86 - 25 januari 2007 19:09
Långås skrev:
Vilken föreställning (som du menar är falsk) menar du då. Jag har själv levt på en gård i 17 år. Hur många minuter har du själv spenderat på gård??? Gillar inte att du anser att endast du har tillgång till sanningen om svenska djurs situation...

Nej det gör jag inte. Gör du? Ja du har levt 17 år på EN gård. Det finns som jag tidigare sagt skillnader i den svenska djurhållningen. Men allt so jag beskrivit sker i Sverige.

Långås skrev:
Jag tycker detta är lika mycket propaganda som att visa bild av djuruppfödsel utan problem. Skulle inte du bli upprörd om du såg en film om hur underbart alla djur har det när du vet att det inte stämmer överens med värkligheter för de flesta djur. Samma sak tycker jag om filmer som denna.

Men skillnaden är att detta sker i verkligheten.

Långås skrev:
Men det positiva med diskussion är att folk blir mer medvetna och kan sätta press på matbranshen. För så länge folk inte tänker på att köttet i frysdisken kommer ifrån dödade djur så kommer inte någon bry sig om hur de hade det när de levde. Om det sedan leder till att folk blir vegetarianer eller till att matbranshen blir mer djurvänligt är ju vinst i vilket fall.

Ja jag tror också på att informera och diskutera och jag tror också att sånt driver utvecklingen vidare.
Bilagor:
#87 - 25 januari 2007 19:13
Jag kan inte tänka mig att man kan få alla att sluta äta kött direkt, så köttindustrin lär fortsätta vad man än gör. Däremot kan man arbeta för att djuren ska må bättre!

Om man tänker i en längre perspektiv är det inte omöjligt. Om inte annat kommer vi förr eller senare att bli tvungna till att minska på köttkonsumtionen reellt av miljöskäl.

Jag tror på att propagera för vegetraism OCH under arbeta för att djuren ska få det bättre/mindre jävligt.
#88 - 25 januari 2007 19:20
men nu är det så batski att alla inte vill bli vegetarianer, sen är det inte fel på nåt sätt att äta svenskt kött som kommer från svenska gårdar ,, nu är du ju där igen att du tycker att du bara gör rätt och att alla andra som äter kött gör fel,, men för väldigt många ät det du som gör fel , så vem har rätt?
låt dom som äter kött få göra det istället för att försöka påverka oss, alla har en egen vilja.
#89 - 25 januari 2007 19:25
Piscator skrev:
Jag tycker att du missar poängen. För många människor lever av djurhållning för att kunna lägga ner bara för att inte människor vill äta köttet. Sannolikheten för att de kommer att ställa om sin produktion mot andra målgrupper är överväldigande, tycker jag.

Jag tycker man måste se det i ett större perspektiv. Världen har förändrats många gånger tidigare och människor har alltid anpassat sig till de nya omständigheter. Rent miljömässigt är det ohållbart att fortsätta med den så omfattande djurindustrin vi har i dag.

Piscator skrev:
Skinnet går fortfarande att sälja, eller ska vi sluta med skor också? :) Köttpriset kommer att gå ner så varför inte göra biobränsle av det? Mer spannmål kommer att efterfrågas, så varför inte göra gödning av köttet? Etc, etc...

Nix, om vi slutar med dagens omfattande djuruppfödningen kommer det att efterfrågas mindre spannmål. I dag går t ex ca 70% av all soja som importeras till Sverige till djurfoder. Det är en del rapporter som pekar på att det krävs betydligt mer areal, energi och vatten för att mata en blandkostare än en vegetarian. Minst krävs det för att mata en vegan. Att föda upp djur för att sälja bara skinnet skulle nog inte vara lönsamt.

Piscator skrev:
Som sagt, köttpriset kommer att gå ner - ännu mer kött behöver produceras för samma vinst! Vem har då tid och råd att bry sig om hur de mår?

Om det produceras mindre kött kommer nog priset att gå upp istället.

Piscator skrev:
Det är vi konsumenter som efterfrågar KRAV odlad mat, kläder som inte producerats av barnahänder, etc. Det bästa vi kan göra för djuren tror jag är att efterfråga kött som har producerats på ett "humant" :) sätt. Att sluta äta kött är en dålig lösning för mångas hälsa, dvs de som inte klarar av eller har råd att skaffa sig alla näringsämnen kroppen behöver utan kött-tillskott i kosten.

Håller inte med. Ju fler som slutar äta kött desto bättre för djuren eftersom efterfrågan minskar. Vegetarisk mat är bättre för hälsan än kött och det går utmärkt att få i sig all näring man behöver av vegetabilier. Det enda vi i västvärlden behöver i så fall tänka på är B12.
#90 - 25 januari 2007 19:29
allt det här du skriver batski är vad du tror och tycker , det är ingen fakta vilket betyder att du inte behöver ha rätt..
du verkar tro att du är den enda som egentligen har rätt att utala dig om det här och allt annat som vi andra säger är skitsnack.
#91 - 25 januari 2007 19:31
men nu är det så batski att alla inte vill bli vegetarianer, sen är det inte fel på nåt sätt att äta svenskt kött som kommer från svenska gårdar ,, nu är du ju där igen att du tycker att du bara gör rätt och att alla andra som äter kött gör fel,, men för väldigt många ät det du som gör fel , så vem har rätt?

På vilket sätt kan det vara fel att bry sig om andra och försöka leva på ett sätt som innebär så lite lidande och död som möjligt?

låt dom som äter kött få göra det istället för att försöka påverka oss, alla har en egen vilja.

Nu låter det på dig som om jag inte skulle låta dig äta kött. Jag tror inte på tvång så nej jag kommer inte att tvinga vare sig dig eller någon annan att sluta äta kött. MEN jag kommer aldrig att kunna hålla tyst om den verkligheten som djuren lever i. Om folk vill äta kött så ska de även tåla att veta vad deras kostvanor innebär.
#92 - 25 januari 2007 19:36
det är inte det det handlar om.. givetbis vill alla att djuren vill må bra, som dom allra flesta djuren gör i sverige.

du vill kanske inte tvinga men du skulle gärna se att alla i hela världen blev vegetarianer
#93 - 25 januari 2007 19:38
bena skrev:
nja, om man nu vill lätta sitt samvete genom att öppna plånboken ja.

föredrar de utomparlamentariska grupperna som aktivt arbetar ute på gator och torg framför de som sitter på ett kontor och ringer samtal och skriver brev.

http://www.drinfo.se/sveda.htm

Nu tycker jag du är orättvis. Utan det arbetet som Djurens Rätt bedriver hade djuren haft det ännu jävligare och det kanske inte ens hade funnits autonoma djurrättsgrupper ;)
#94 - 25 januari 2007 19:41
du vill kanske inte tvinga men du skulle gärna se att alla i hela världen blev vegetarianer

Jag det skulle jag. Det skulle vara en mycket bättre värld för både djuren, människorna och miljön. Skulle inte du gärna se att alla krig och alla orättvisor och förtryck försvann?
#95 - 25 januari 2007 19:42

Jag måste bara påpeka att delfiner är däggdjur.
#96 - 25 januari 2007 19:43
batski skrev:
Jag det skulle jag. Det skulle vara en mycket bättre värld för både djuren, människorna och miljön. Skulle inte du gärna se att alla krig och alla orättvisor och förtryck försvann?

ännu bara en teori från din sida...
#97 - 25 januari 2007 19:48
ännu bara en teori från din sida...

Vad är det som är en teori menar du?
#98 - 25 januari 2007 19:53
Ok , det är synd om de delfiner som blev så respektlöst behandlade i videon. När det gäller fisk och det marina så tror jag inte hanteringen av fisken är det stora problemet utan att vi håller på att fiska ut haven i rasande takt, sen behöver vi inte bekymra oss om hantering, det finns inget att hantera.

Det här med dålig hantering av djur kommer att fortgå så länge man bedriver näring på detta, konsumentpåverkan genom att sluta äta kött och dylikt ska man hålla på med om man finner att man mår bra av det och ens samvete funkar bättre men det kommer aldrig vara lösning på problemet. Först när vi törs ifrågasätta vårt levnadssätt (marknadsekonomin) kan vi börja försöka hitta en lösning på detta, en politisk lösning. Jag vet, "man skall väl kunna bedriva ansvarsfull näring", nej, jag tror inte det, det ligger i sakens natur att allt skall effektiviseras och då kommer djurens väl i kläm.

Haven vet vi är utfiskade inom en nära framtid men ändå så diskuterar vi hur elakt man minsann dödar delfiner som är så söta och dessutom anses intelligenta.

Mvh Jari
#99 - 25 januari 2007 19:58
Alltså... exakt vad är det som säger att djurhållningen skulle bli bättre om folket slutar äta kött?
Snarare är det väl så att folket skulle skita fullständigt i "matdjuren", för de fyller inte längre ngt syfte.
Vad ska man med en ko till om den inte används till ngt?

Fö är även jag emot "jag har rätt och du har fel"-snacket.
Ingen människa med vett i skallen vill se djur lida. Inte ens köttätarna.
#100 - 25 januari 2007 20:01
jarinen skrev:
Det här med dålig hantering av djur kommer att fortgå så länge man bedriver näring på detta, konsumentpåverkan genom att sluta äta kött och dylikt ska man hålla på med om man finner att man mår bra av det och ens samvete funkar bättre men det kommer aldrig vara lösning på problemet. Först när vi törs ifrågasätta vårt levnadssätt (marknadsekonomin) kan vi börja försöka hitta en lösning på detta, en politisk lösning. Jag vet, "man skall väl kunna bedriva ansvarsfull näring", nej, jag tror inte det, det ligger i sakens natur att allt skall effektiviseras och då kommer djurens väl i kläm.

Precis, det går inte att möta den enorma efterfrågan som finns i dag utan att bedriva en industriell djuruppfödning och hantering. Det är ju pengarna som styr. Dock tror jag att det är möjligt att lösa problemet även i en marknadsekonomi.
#101 - 25 januari 2007 20:08
batski skrev:
Vad är det som är en teori menar du?

hur allt kommer se ut i framtiden om alla blev vegetarianer.

du säger ju hela tiden att så och så kommer det att bli och så och så funkar det inte då,, o köttpriserna kommer gå upp.

du har ingen aning, rena gissningar från din sida, du tror de du vill tro ska hända i framtiden så att komma med den föreläsningen som du håller på med tycker jag är fel.
#102 - 25 januari 2007 20:08
qenzo skrev:
Alltså... exakt vad är det som säger att djurhållningen skulle bli bättre om folket slutar äta kött?

Snarare är det väl så att folket skulle skita fullständigt i "matdjuren", för de fyller inte längre ngt syfte.

Vad ska man med en ko till om den inte används till ngt?

Det skulle inte finnas några "matdjuren" för folket att skita i. Jag tror att den dan som människor slutar betrakta djuren som mat och börja se dem helt enkelt som medvarelser som man delar jorden med så skulle respekten för deras behöv och deras liv öka markant.

Inte skiter vi i katter och hundar bara för att vi inte äter dem ;)

qenzo skrev:
Fö är även jag emot "jag har rätt och du har fel"-snacket.

Ingen människa med vett i skallen vill se djur lida. Inte ens köttätarna.

Nej klart inte. Men den krassa verkligheten är ändå att de lider och dör just för att folk vill äta dem.
#103 - 25 januari 2007 20:28
hur allt kommer se ut i framtiden om alla blev vegetarianer.

du säger ju hela tiden att så och så kommer det att bli och så och så funkar det inte då,, o köttpriserna kommer gå upp.

du har ingen aning, rena gissningar från din sida, du tror de du vill tro ska hända i framtiden så att komma med den föreläsningen som du håller på med tycker jag är fel.

Det finns olika officiella rapporter, både internationella och svenska - bl a en från naturvårdsverket, som pekar på att djurindustrin är skadlig för miljön och kräver både större areal, energi och vatten. Så det skulle vara möjligt att producera mat för fler människor på samma aeal samtidigt som man skulle göra av med mindre energi Det är inget som jag hittat på själv och det är inga gissningar. Du verkar utgå ifrån att jag inte vet vad jag pratar om. Det börjar kännas tröttsamt.

Att priset på en bristvara alltid brukar vara högre en en vara som massproduceras är välkänt.

Sen är det inte heller svårt att förstå att om man inte åt djur så skulle inga djur få lida eller dö i djurindustrin. Bara i Sverige dödas över 8 miljoner fåglar och däggdjur varje år.

Givetvis så vet jag inte hur allt skulle se ut i framtiden, men med lite sunt förnutf kan man ändå förstå hur det skulle påverka verkligheten. Världen har ju förändrats förut och kommer att fortsätta att förändras och människorna kommer att fortsätta att anpassa sig.
#104 - 25 januari 2007 20:32
och det finns precis lika många studier som visar att vi skulle må ännu bättre om vi åt mer kött och mindre grönt.
och många andra studier som visar att djuren har det bra i sverige,, så vem har rätt?
jag litar inte så mycket på dessa studier.

jag tror absolut att du kan mycket batski, det är inte det.
får säga likadant då.. jag börjar tröttna på att du tror att du är den enda som har rätt här inna och alla andra har fel (som äter kött)
#105 - 25 januari 2007 20:42
batski skrev:
Nu tycker jag du är orättvis. Utan det arbetet som Djurens Rätt bedriver hade djuren haft det ännu jävligare och det kanske inte ens hade funnits autonoma djurrättsgrupper ;)

fast djurens rätt arbetar öppet med att bli av med de utomparlamentariska grupperasn och fördömmer oss öppet i media som huliganer och terrorister trots att det ofta rör sig om flygbladsutdelning.
dessutom så har ledande medlemmar i djurens rätt hjälpt snuten att sätta dit celler inom dbf.

dock så är deras rapporter viktiga, men jag kommer inte samarbeta med dem innan de erkänner den utomparlamentariska rörelsen som nödvändlig.
#106 - 25 januari 2007 20:47
Alla seriösa rapporter pekar på att djurindustrin är en stor miljöbov. Läs gärna Naturvårdsverkets rapport "Biff och Bil?" från 1997.

Men du får givetvis tro vad du vill.

Men försök förstå hur jag tänker. Om du tyckte att nånting som pågår är ett fruktansvärt övergrepp och dessutom ett onödigt sådant, skulle inte du då tycka att det är fel att genom sitt livsstil bidra till att det övergreppet kan fortgå?

Jag vet att vi sätter fokus på helt olika saker här. När du diskuterar din mat diskuterar jag andras liv och död och lidande. Det är inte mitt liv eller min egen välfärd som hotas av köttätandet, så jag lägger fokus nån helt annan stans än min egen mat. Jag tycker att min rätt att äta vad jag vill aldrig får gå över någon annans liv om det inte är absolut nödvändigt. Och för oss i Sverige är det inte det.
#107 - 25 januari 2007 20:48
batski : Du vet vad du pratar om, helt klart, men du uttrycker dig ibland klantigt( på ett skriva folk på näsan sätt) likt detta "Men den krassa verkligheten är ändå att de lider och dör just för att folk vill äta dem."

Det där är en högst personlig slutsats du drar, den är inte speciellt rimlig att dra och framförallt inte presentera som en sanning för alla andra här på forumet. Irritation lär uppstå med såna uttryck, du beskyller ju faktiskt alla köttätare som skyldiga till djurplågeri.

Mvh Jari
#108 - 25 januari 2007 21:31
bena skrev:
fast djurens rätt arbetar öppet med att bli av med de utomparlamentariska grupperasn och fördömmer oss öppet i media som huliganer och terrorister trots att det ofta rör sig om flygbladsutdelning.

dessutom så har ledande medlemmar i djurens rätt hjälpt snuten att sätta dit celler inom dbf.

Ja jag är medveten om det. Särskilt i Malmö är situationen som du beskriver. En person jag känner från Djurens Rätt Lund har berättat det där med flygbladsutdelningen. Helt galet. Och ja jag tycker att situationen är lite galet ibland, men det gör inte att deras arbete inte är av betydelse för djuren.
#109 - 25 januari 2007 21:39
jarinen skrev:
batski : Du vet vad du pratar om, helt klart, men du uttrycker dig ibland klantigt( på ett skriva folk på näsan sätt) likt detta "Men den krassa verkligheten är ändå att de lider och dör just för att folk vill äta dem."

Det där är en högst personlig slutsats du drar, den är inte speciellt rimlig att dra och framförallt inte presentera som en sanning för alla andra här på forumet. Irritation lär uppstå med såna uttryck, du beskyller ju faktiskt alla köttätare som skyldiga till djurplågeri.

Mvh Jari

Men det ÄR ju så att djuren i djurindustrin föds upp och dör enbart för att det finns en efterfråga på kött och andra djurprodukter. Och de lider för att den enorma efterfrågan kräver en industriell uppfödning. Du har ju själv skrivit det, så nu förstår jag inte riktigt...

Och nej jag har inte kallat alla köttätare för djurplågare. Däremot jag jag sagt att om man äter kött bidrar man till att djur lider och dör. Nån som tror något annat?
#110 - 25 januari 2007 21:42
du vägrar att inse att alla djur inte har det så dåligt batski.
lyssna på någon annan än dig själv nångång.
#111 - 25 januari 2007 21:43
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Att sluta äta kött och fisk löser inte världsproblemen. Människan är en omnivor varelse. Om hela världen skulle ställa om sig till enbart vegetabilisk föda, hur kommer denna att produceras? Kommer det att ske under ekologiska former? Hur kan man garantera att den inte genmanipuleras, besprutas och "misshandlar" världens jordar? Protein och fett ger mer energi än kolhydrater så det innebär bara att du måste konsumera mera mat för att få maskinen som kallas kroppen att orka och fungera normalt. Du har en ädel och hedervärd övertygelse batski och det är tur att det finns människor som verkligen lever efter sin tro.

Jag tycker att ekologi är mycket viktigare än att sluta äta kött. Jorden kommer förmodligen att gå under av andra orsaker än av att människan åt för mycket kött! Jag lever efter mitt hjärta här, jag väljer ekologisk mat för att min övertygelse att detta är det rätta. Kor som betar och naturligt gödslar marken, kalvar som får dia sina mödrar och gårdar som verkligen tas om hand i ett ekosystem. Där finns framtiden enligt mig. Jag skulle aldrig i hela mitt liv köpa bananer som inte var ekologiskt odlade eller kaffe som inte var ekologiskt! För mig är det helt absurt att vägra äta kött men i nästa andetag en ta en fika med bananpaj på ett café. Att välja ekologiskt är att värna om djur, natur och kommande generationer. Så känner jag!

Många i min släkt är bönder så jag tar väldigt illa vid mig när du (batski) får det att låta som att det är mer regel än undantag att svenska djur far illa i svenska gårdar. Sanningen ligger långt därifrån, majoriteten bönder lever i mycket nära samklang med djur och natur. De vårdar sina marker med hjälp av sina djur och djuren är mycket väl omhändertagna. Vrid inte detta bara för att du själv sett skräckexemplen. Jag tycker du skall göra fler studiebeök på de gårdar som verkligen är engagerade och vårdar sina djur.

Gud så tråkigt att det blir så här långa "trista" diskussioner som bara uppmanar till ilska och "dragkamp". Inget konstruktivt som kommer ur dem dessvärre utan bara pajkastning på hög nivå.[/COLOR][/FONT]
#112 - 25 januari 2007 21:52
batski skrev:
Däremot jag jag sagt att om man äter kött bidrar man till att djur lider och dör. Nån som tror något annat?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vad är en lycklig ko enligt dig? En lycklig gris?

Alla djur lider inte. Långt ifrån! Majoriteten lever värdiga liv på sina gårdar där de är en del i en ekologisk näringskedja, så har det varit sedan tidernas begynnelse. De allra flesta bönder är det på grund av sin kärlek för djur, natur och miljö. Att vara bonde med djur är sannerligen inget vanligt arbete, det är ett kall! Vilken annan vettig människa går upp innan tuppen vaknat för att se hur djuren har det? För att se hur torrt det är i skogen, för att röjja sly osv? Dessutom för ynkliga pengar?

Jag äter kött och jag föder också mina barn med kött. När du uttrycker dig som du gör ovan så är det ett personligt påhopp på alla som äter kött!! Det måste du förstå! Det är knappast ett uttalande som omvänder köttätare till veganism i alla fall. Så vill du missionera får du ändra din marknadsföring ;)!
[/COLOR][/FONT]
#113 - 25 januari 2007 22:01
Batski använder du inte bomullkläder heller?
#114 - 25 januari 2007 22:07
du vägrar att inse att alla djur inte har det så dåligt batski.

lyssna på någon annan än dig själv nångång.

Det gör jag väl! Varför tror du att jag inte lyssnar på andra? Jag har ju sagt flera gånger att det är skillnader i djurhållningen. Har du läst det?

Sen att alla djur inte har det så dåligt hjälper inte dem som verkligen har det för jävligt. Och det är många. Men jag VET att det jag har beskrivit är sant (annars hade jag inte skrivit det). Och en del har tom bekräftats av andra som själva äter djur. Dessutom måste de dö för att folk sen ska få äta deras kroppar. Och alla vill leva.
#115 - 25 januari 2007 22:15
batski skrev:
Det gör jag väl! Varför tror du att jag inte lyssnar på andra? Jag har ju sagt flera gånger att det är skillnader i djurhållningen. Har du läst det?

Sen att alla djur inte har det så dåligt hjälper inte dem som verkligen har det för jävligt. Och det är många. Men jag VET att det jag har beskrivit är sant (annars hade jag inte skrivit det). Och en del har tom bekräftats av andra som själva äter djur. Dessutom måste de dö för att folk sen ska få äta deras kroppar. Och alla vill leva.

det hjälper väl om man äter svenskt kött eftersom dom svenska djuren har det bra. utom möjligtvis några få gårdar kanske.

så vart vill du komma nu batski när du säger att det inte hjälper att äta kött från djur som kommer från bra svenska gårdar?

tycker fortfarande att du låter negativ mot köttätare.
hjälper det inte menar du om alla äter kött från svenska gårdar?

tycker det här börjar spåra ur lite.

spelar ju ingen roll vad man säger längre.. du vrir och vänder på det ändå så att vi ska få dåligt samvete. men du misstager dig.
vill du tro att alla djur i hla världen har det dåligt så får du tycka det.. varsågod!
#116 - 25 januari 2007 22:18
batski skrev:

En bonde skulle säga att du plågar din hund om du bor i villa eller lägenhet... En bonde har en hund som springer fri hela dagarna och ofta arbetar med djurhållningen, som alltså blir stimulerat mentalt på ett sätt som mycket, mycket få människor kan åstadkomma åt sina hundar i andra miljöer.. ;)

Jag tog mycket illa vid mig att bli jämförd med en pedofil eller våldtäcksman.. Du skrev att bara för att jag vill äta kött så är det inte rätt och så kom jämförelsen med att en våldtäcksman vill våldta... [:(!]

Som kloka Lenmar säger, det är beundransvärt att brinna för sin sak men inte trampa på andra på sådär på vägen... Ingen tar till sig då... :p
#117 - 25 januari 2007 22:23
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Att sluta äta kött och fisk löser inte världsproblemen. Människan är en omnivor varelse. Om hela världen skulle ställa om sig till enbart vegetabilisk föda, hur kommer denna att produceras? Kommer det att ske under ekologiska former? Hur kan man garantera att den inte genmanipuleras, besprutas och "misshandlar" världens jordar?[/COLOR][/FONT]

Hmm, jag har aldrig påstått att om folk slutar att äta djur skulle det lösa hela världens problem. Men det skulle ha en enorm positiv påverkan på miljön.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Protein och fett ger mer energi än kolhydrater så det innebär bara att du måste konsumera mera mat för att få maskinen som kallas kroppen att orka och fungera normalt. Du har en ädel och hedervärd övertygelse batski och det är tur att det finns människor som verkligen lever efter sin tro..[/COLOR][/FONT]

Men det finns ju gott om protein och fett i vegetabilier. Jag tycker inte jag äter mer än folk som äter djurprodukter.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag tycker att ekologi är mycket viktigare än att sluta äta kött. Jorden kommer förmodligen att gå under av andra orsaker än av att människan åt för mycket kött! Jag lever efter mitt hjärta här, jag väljer ekologisk mat för att min övertygelse att detta är det rätta. Kor som betar och naturligt gödslar marken, kalvar som får dia sina mödrar och gårdar som verkligen tas om hand i ett ekosystem. Där finns framtiden enligt mig. Jag skulle aldrig i hela mitt liv köpa bananer som inte var ekologiskt odlade eller kaffe som inte var ekologiskt! För mig är det helt absurt att vägra äta kött men i nästa andetag en ta en fika med bananpaj på ett café. Att välja ekologiskt är att värna om djur, natur och kommande generationer. Så känner jag!.[/COLOR][/FONT]

I Sverige är iaf bilismen och djurindustrin som är de två största miljöbovarna. Och så är det även i många andra länder. Och förresten så får inte KRAV-kalvar heller dia sina mödrar längre än bara några få dagar. Givetvis finns det även annat som skadar miljön. Och ja jag slutade köpa icke-ekologiska bananer när jag blev medveten om hur mycket lidande de innebär för de stackars arbetarna och deras familjer.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Många i min släkt är bönder så jag tar väldigt illa vid mig när du (batski) får det att låta som att det är mer regel än undantag att svenska djur far illa i svenska gårdar. Sanningen ligger långt därifrån, majoriteten bönder lever i mycket nära samklang med djur och natur. De vårdar sina marker med hjälp av sina djur och djuren är mycket väl omhändertagna. Vrid inte detta bara för att du själv sett skräckexemplen. Jag tycker du skall göra fler studiebeök på de gårdar som verkligen är engagerade och vårdar sina djur..[/COLOR][/FONT]

Maria, jag tror inte att bönder är blodtörstiga djurplågare. Men jag vet att ingen av oss på denna lista skulle vilja byta plats med dessa djur.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Gud så tråkigt att det blir så här långa "trista" diskussioner som bara uppmanar till ilska och "dragkamp". Inget konstruktivt som kommer ur dem dessvärre utan bara pajkastning på hög nivå.[/COLOR][/FONT]

Jag tycker också att dessa långdragna diskussioner är jobbiga.
#118 - 25 januari 2007 22:29
Katharina skrev:
Jag tog mycket illa vid mig att bli jämförd med en pedofil eller våldtäcksman.. Du skrev att bara för att jag vill äta kött så är det inte rätt och så kom jämförelsen med att en våldtäcksman vill våldta... [:(!]

Jo sådant för mig irriterad också. Och lösningen på våldtäcksproblem är väl inte att förbjuda sex. Det är väl att sätta dit dom som missbrukar det. Detsamma gäller min inställning till djurhållning.

Men frågan är känslig och jag tror att man måste vara taktisk i sin metodik när man skall ifrågasätta hela rätten att folk äter kött. Här tycker jag att du har lite kvar att lära batski;) . Det är många som blir irriterade som du märker.

Sen får jag fortfarande inte ihop din totalsågning av djurhållning för mat skull (du kritiserar ju hela iden med att djur lever för att bli mat) medans du själv har akvariefiskar och hundar i en onaturlig miljö för skoj skull.
#119 - 25 januari 2007 22:53
Glenn skrev:

du menar nog ull...
bomull växer inte på djur.
#120 - 25 januari 2007 23:01
bena skrev:
du menar nog ull...

bomull växer inte på djur.

Nej jag menar bomull som är en växt!

Tänkte mest eftersom att det tex är ett hot mot sötvattensförsörjningen i syd då det går åt 29,000L vatten för att producera 1kg bomull plus att man använder sig av en fjärdedel av insektsbekämpningemedlen och en tiondel av ogräsmedlen vilket rubbar ekosystemen och får bönderna att insjukna i sjukdommar som också leder till barnarbete. Vilket också förgiftar områden runt omkring och vatten nedströms. Plus att det också hotar den biologiska mångfalden.
#121 - 25 januari 2007 23:02
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vad är en lycklig ko enligt dig? En lycklig gris?[/COLOR][/FONT]

En ko som får leva med sin flock och får vara utomhus och beta. En ko som inte är framalvad för att producera 10 ggr mer mjölk än vad som är naturligt. En ko som inte blir fråntagen sina kalvar och en ko som inte dödas efter bara några år eller tom månader. Kan även tilläga att köttkor i Sverige är antagligen de jordbruksdjuren som har det bäst så länge de får leva. Men sen kommer ändå slakten.

Grisar har det inte alls lika lätt som korna. De flesta grisarna får inte vara ute och böka, utan hålls inomhus i stinkande byggnader och får leva i boxar under förhållanden som jag inte skulle önska min värsta fiende.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Alla djur lider inte. Långt ifrån! Majoriteten lever värdiga liv på sina gårdar där de är en del i en ekologisk näringskedja, så har det varit sedan tidernas begynnelse. De allra flesta bönder är det på grund av sin kärlek för djur, natur och miljö. Att vara bonde med djur är sannerligen inget vanligt arbete, det är ett kall! Vilken annan vettig människa går upp innan tuppen vaknat för att se hur djuren har det? För att se hur torrt det är i skogen, för att röjja sly osv? Dessutom för ynkliga pengar?[/COLOR][/FONT]

Alla djur lider vid slakt. Och många djur lider hela sina liv. Mest lider nog kycklingarna och värphönorna. Men även många grisar och mjölkkor har det för jävligt. Det vanligaste är väl att man blir bonde för att ens föräldrar var bönder och man tar över gården. Jag är medveten om att det är många bönder som tycker om att arbeta med djur, annars hade de givetvis inte gjort det och jag anklagar inte heller bönderna för att vara onda och blodtörstiga. Men hela systemet bygger på att djur betraktas som produktionsenheter. Det är en motsägelse att ha ihjäl någon man bryr sig om. En motsägelse som bara kan leva vidare för att man är van vid en världsbild där det är det normala.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag äter kött och jag föder också mina barn med kött. När du uttrycker dig som du gör ovan så är det ett personligt påhopp på alla som äter kött!! Det måste du förstå! Det är knappast ett uttalande som omvänder köttätare till veganism i alla fall. Så vill du missionera får du ändra din marknadsföring ;)!

[/COLOR][/FONT]

Missionera? Usch vilka ord ni använder :( Det är inte min mening att hoppa på någon. Jag tycker det är viktigt att skilja mellan sak och person och behandla alla med respekt. Omvända köttätare? Nä jag tror inte jag har den makten. Men jag kan inte låta bli att diskutera det när någon tar upp frågan.
#122 - 25 januari 2007 23:02
batski skrev:
Hmm, jag har aldrig påstått att om folk slutar att äta djur skulle det lösa hela världens problem. Men det skulle ha en enorm positiv påverkan på miljön.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Säger vem? :rolleyes: Du vet ju sedan långt tillbaka hur jag står i frågan så mig kan du inte övertyga genom att svara så här kortfattat och totalt i avsaknad av vetenskaplig fakta ;)! Vad är det som säger att jorden inte kommer "misshandlas" av ensidigt jordbruk, genmaipulation för att få bönorna att bli större, besprutning för att minska de biologiska angreppen? Hur stora volymer kommer det inte att behövas för att täcka världsbefolkningens behov? Nu hoppar jag på dig och säger att din inställning är väldigt idealistisk! Förlåt för påhoppet! [:o][/COLOR][/FONT]

batski skrev:

Men det finns ju gott om protein och fett i vegetabilier. Jag tycker inte jag äter mer än folk som äter djurprodukter.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nämen........... Ahhhhhhhh......... Det finns INTE gott om proteiner i vegetabilier. Det finns däremot gott om kolhydrater och kostfiber i vegetabilier! För att få i dig tillräckligt samma mängd protein som ifrån kött så får du med dig mängder med kostfiber. Kostfiber i dessa mängder hindrar upptaget av mineraler och spårämnen. Fett finns där, ja, ja, men inte *mycket* protein. Animaliskt fett innehåller fler essentiella fettsyror och än vad som finns i vegetabilier. Och animaliskt protein innehåller därmed även fler essentiella aminosyror som är nödvändiga för kroppens uppbyggnad och normala funktioner. Ren fakta! Genom att äta kött gör man det enkelt för sig att få i sig alla näringsämnen för det är vetenskapligt belagt att kött innehåller mineraler och spårämnen som i samverkan gör det mycket enklare för kroppen att fungera. Varför göra det enkla svårt?? Jämför du proteininnehåll i kött med proteininnehåll i t ex sojabönor så är det också fakta att du måste trycka i dig en tredubbel volym av bönor för att nå samma resultat. Jag älskar bönor men jag är nöjd med min halva deciliter (75-100g??) per dag!! :p Mer än så, då får i alla fall jag avsmak! :p Jag hade B12 brist under en period i mitt liv och jag måste få säga att jag är innerligt glad att jag är köttätare![/COLOR][/FONT]

batski skrev:

I Sverige är iaf bilismen och djurindustrin som är de två största miljöbovarna. Och så är det även i många andra länder. Givetvis finns det även annat som skadar miljön. Och ja jag slutade köpa icke-ekologiska bananer när jag blev medveten om hur mycket lidande de innebär för de stackars arbetarna och deras familjer.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Växthuseffekten är långt mer skrämmande än djurhållningen tycker jag! Djurhållningen kommer på sikt att reda ut sig själv av anledningar som du själv anger. Vi äter för mycket kött och för lite kolhydrater i västvärlden och detta måste vi ställa om i framtiden. Bilindustrin däremot skrämmer mig!! När skall tillverkningen av miljövänliga bilar komma igång på allvar? Hur länge skall industrin få sopa problemet under mattan? Ungefär så länge det finns olja och den verkar vara på upphällningen om man skall se på takten som världens befolkning ökar. Vad händer när alla i Kina anser att de precis som oss i väst skall ha en egen bil och leva efter vår standard? Huh... det skrämmer.... Jag skulle mer än gärna tuffa omkring i en bil som gick på miljögas men än så länge är det för dyrt för mig... Gör en bil som jag har råd med och jag skulle gärna skrota min nuvarande bensindrivna bil![/COLOR][/FONT]

batski skrev:

Maria, jag tror inte att bönder är blodtörstiga djurplågare. Men jag vet att ingen av oss på denna lista skulle vilja byta plats med dessa djur.
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nä, den möjligheten kommer vi aldrig att ges eftersom vi är människor. Och den diskussionen vill jag inte ta för där har du och jag så fundamentalt olika åsikter. I min värld är det skillnad på djur och människor men för den sakens skull så innebär det inte att de är mindre värda. Däremot står de under mig i näringskedjan. Det är min bestämda åsikt!

Det gör mig ont dock att du uttalar dig generaliserande om bönder och lantbruk och jag är ju inte den enda som reagerat på dina uttalanden där. Du måste ta till dig av kritiken på den punkten. Du har generaliserat kring svensk djurhållning och dessvärre i negativ klang. Det talar för att du inte har tillräckligt med goda erfarenheter av svensk djurhållning. Jag får en känsla av att din livsåskådning som vegan präglat och färgat dina intryck genom att du endast sökt de dåliga exemplen. Så upplever jag det åtminstone när jag läser dina inlägg i denna tråden.
[/COLOR][/FONT]

batski skrev:

Jag tycker också att dessa långdragna diskussioner är jobbiga.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Fast just nu känns de lite kul juh? ;)[/COLOR][/FONT]
#123 - 25 januari 2007 23:13
det hjälper väl om man äter svenskt kött eftersom dom svenska djuren har det bra. utom möjligtvis några få gårdar kanske.

så vart vill du komma nu batski när du säger att det inte hjälper att äta kött från djur som kommer från bra svenska gårdar?

tycker fortfarande att du låter negativ mot köttätare.

hjälper det inte menar du om alla äter kött från svenska gårdar?

tycker det här börjar spåra ur lite.

spelar ju ingen roll vad man säger längre.. du vrir och vänder på det ändå så att vi ska få dåligt samvete. men du misstager dig.

vill du tro att alla djur i hla världen har det dåligt så får du tycka det.. varsågod!

För det första så är kjag inte negativ mot köttätare, utan mot köttätandet. Och det skulle hjälpa betydligt mer om alla slutade äta djuren.

Javisst har det spårat ut. Det känns som om vi kommunicerar på två helt olika våglängder. Jag vill inte tro nånting. Jag tycker faktiskt att det är de som äter kött som gärna vill tro att verkligheten är skönare än vad den egentligen är.
#124 - 25 januari 2007 23:14
Glenn skrev:

Svar ja. Gör inte du det? Det finns knappast en massa alternativ, tyvärr!
#125 - 25 januari 2007 23:26
Katharina skrev:
En bonde skulle säga att du plågar din hund om du bor i villa eller lägenhet... En bonde har en hund som springer fri hela dagarna och ofta arbetar med djurhållningen, som alltså blir stimulerat mentalt på ett sätt som mycket, mycket få människor kan åstadkomma åt sina hundar i andra miljöer.. ;)

Det viktigaste för en hund är att vara med sin flockledare, men visst är det så att många människor inte ger sina hundar ett bra hundliv.

Katharina skrev:

Men jag har inte jämfört DIG med en pedofil. Jag har bara jämfört argumentet. Jag menade ju att bara för att man själv tycker att nånting är gott/skönt så är det inte ok att göra det om skadar nån annan. Och det har jag förklarat. Jag är ledsen om du uppfattde det som du gjorde. Det var inte min mening att jämföra dig personligen med nån pedofil.
#126 - 25 januari 2007 23:32
Långås skrev:
Men frågan är känslig och jag tror att man måste vara taktisk i sin metodik när man skall ifrågasätta hela rätten att folk äter kött. Här tycker jag att du har lite kvar att lära batski;) . Det är många som blir irriterade som du märker.

Kan det inte vara så att folk blir irriterade för att det här är en känslig fråga? Ingen gillar väl att bli ifrågasatt i sin livsstil. är det inte där som skon klämmer?

Långås skrev:
Sen får jag fortfarande inte ihop din totalsågning av djurhållning för mat skull (du kritiserar ju hela iden med att djur lever för att bli mat) medans du själv har akvariefiskar och hundar i en onaturlig miljö för skoj skull.

Jag har inga hundar men fiskar har jag och jag gör mitt bästa för att de ska leva i en så bra miljö som möjligt. Jag föder dem heller inte för att sedan ha ihjäl dem. Men visst det kan hända att jag gör fel där.
#127 - 25 januari 2007 23:34
batski skrev:
En ko som får leva med sin flock och får vara utomhus och beta. En ko som inte är framalvad för att producera 10 ggr mer mjölk än vad som är naturligt. En ko som inte blir fråntagen sina kalvar och en ko som inte dödas efter bara några år eller tom månader. Kan även tilläga att köttkor i Sverige är antagligen de jordbruksdjuren som har det bäst så länge de får leva. Men sen kommer ändå slakten.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Fast djur dör... De gör det!! Och de lider när de blir gamla... Så slakten kommer ändå. Även av barmhärtighet om djuret.[/COLOR][/FONT]

batski skrev:

Det vanligaste är väl att man blir bonde för att ens föräldrar var bönder och man tar över gården. Jag är medveten om att det är många bönder som tycker om att arbeta med djur, annars hade de givetvis inte gjort det och jag anklagar inte heller bönderna för att vara onda och blodtörstiga. Men hela systemet bygger på att djur betraktas som produktionsenheter. Det är en motsägelse att ha ihjäl någon man bryr sig om. En motsägelse som bara kan leva vidare för att man är van vid en världsbild där det är det normala.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]När man föds som bonddotter/-son så är det en uppväxt som präglar hela livet. Man har ju redan från barnsben en känsla för djuren och gården som sätter djupa spår och som man bara inte kan släppa. Jag har ännu inte träffat en enda bonde som ser ner på sina djur och som behandlar dem ovärdigt. Jag har heller inte träffat en enda bonde som inte håller sina djur för markens skull. Köttproduktion är inte alltid huvudorsaken till att de håller sina djur. Jag sa det innan men jag säger det igen. Att bli bonde är ett kall. Det är oftast inte fråga om ett yrkesval som att välja om man vill bli frisör eller ekonom. Det ÄR ett kall. De som inte hade kallet tog aldrig över gården, de blev frisörer eller ekonomer. Nu skriver du "många bönder".... Du borde skrivit "de allra flesta bönder"! De allra flesta bönder betraktar inte sina djur som produktionsenheter. De betraktas som en del i ekokedjan på gården!! Utan korna betas inte marken. Utan korna gödslas inte marken och därmed får du inte till all den biologiska mångfald som följer med detta. Än en gång måste jag säga att du generaliserar grovt efter dina egna värderingar. Visst har man ihjäl djuren men det är innebär inte alltid att man har ihjäl nån man bryr sig om. Det innebär även att man är barmhärtig mot dem man bryr sig om. Du ser det hela från ett väldigt svartvitt perspektiv. Det finns ett brett spektra av infallsvinklar i hela djurhållningen som du inte verkar se. Mängden irriterade svar på dina påståenden talar för sig.[/COLOR][/FONT]

batski skrev:

Missionera? Usch vilka ord ni använder :( Det är inte min mening att hoppa på någon. Jag tycker det är viktigt att skilja mellan sak och person och behandla alla med respekt. Omvända köttätare? Nä jag tror inte jag har den makten. Men jag kan inte låta bli att diskutera det när någon tar upp frågan.
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nu är DU motsägelsefull. Du uttrycker ju dig negativt om köttätande och djurhållning och eftersom här finns personer som känner sig kränkta av dina uttalanden så kan det vara så att du inte ser att det blir personligt av din sak.

Nä, ha en go kväll Paul!! Hoppas det blir lite endlershonor nu. Hoppas vi syns nästa västträff!![/COLOR][/FONT]
#128 - 25 januari 2007 23:39
batski skrev:
Kan det inte vara så att folk blir irriterade för att det här är en känslig fråga? Ingen gillar väl att bli ifrågasatt i sin livsstil. är det inte där som skon klämmer?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Visst är det en känslig fråga! Och visst ifrågasätter vi din livsstil som verkar helt onormal och väldigt full av fördummande fördomar ;)! Men det är ditt val och det respekterar jag!! :p[/COLOR][/FONT]
#129 - 26 januari 2007 00:10
batski skrev:
Svar ja. Gör inte du det? Det finns knappast en massa alternativ, tyvärr!

Jo det gör jag och jag äter kött med- då måste jag vara en dubbelt så hemsk människa som dig;)

Men det finns liksom för och nackdelar inom allt och jag tror att det är upp till var och en att väga dessa för och nackdelar emot varandra för att själva besluta om det är lämpligt att äta kött, använda bomull mm eller inte. För mig så överväger fördelarna med tex att äta kött och jag har absolut inte dåligt samvete för att x antal kor, grisar, oxar, kycklingar, fiskar mm får sätta livet till för mig.
#130 - 26 januari 2007 00:29
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Säger vem? :rolleyes: Du vet ju sedan långt tillbaka hur jag står i frågan så mig kan du inte övertyga genom att svara så här kortfattat och totalt i avsaknad av vetenskaplig fakta ;)! Vad är det som säger att jorden inte kommer "misshandlas" av ensidigt jordbruk, genmaipulation för att få bönorna att bli större, besprutning för att minska de biologiska angreppen? Hur stora volymer kommer det inte att behövas för att täcka världsbefolkningens behov? Nu hoppar jag på dig och säger att din inställning är väldigt idealistisk! Förlåt för påhoppet! [:o][/COLOR][/FONT]

Men det finns massor med vetenskaplig fakta. Läs gärna Naturvårdsverkets rapport "Biff och Bil?" från 1997, SLU:s "Vegan, vegetarian, allätare.", Worldwatch Institutes "Tillståndet i världen" 1992, 1997, 1999, 2000. Och det finns fler. Varför verkar alla tro att jag hittar på saker? Det känns faktiskt trist.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nämen........... Ahhhhhhhh......... Det finns INTE gott om proteiner i vegetabilier. Det finns däremot gott om kolhydrater och kostfiber i vegetabilier! För att få i dig tillräckligt samma mängd protein som ifrån kött så får du med dig mängder med kostfiber. Kostfiber i dessa mängder hindrar upptaget av mineraler och spårämnen. Fett finns där, ja, ja, men inte *mycket* protein. Animaliskt fett innehåller fler essentiella fettsyror och än vad som finns i vegetabilier. Och animaliskt protein innehåller därmed även fler essentiella aminosyror som är nödvändiga för kroppens uppbyggnad och normala funktioner. Ren fakta! Genom att äta kött gör man det enkelt för sig att få i sig alla näringsämnen för det är vetenskapligt belagt att kött innehåller mineraler och spårämnen som i samverkan gör det mycket enklare för kroppen att fungera. Varför göra det enkla svårt?? Jämför du proteininnehåll i kött med proteininnehåll i t ex sojabönor så är det också fakta att du måste trycka i dig en tredubbel volym av bönor för att nå samma resultat. Jag älskar bönor men jag är nöjd med min halva deciliter (75-100g??) per dag!! :p Mer än så, då får i alla fall jag avsmak! :p Jag hade B12 brist under en period i mitt liv och jag måste få säga att jag är innerligt glad att jag är köttätare![/COLOR][/FONT]

Det finns tillräckligt med protein i sojabönor, baljväxter, nötter och även en del i sädesslag. Vegetabilisk fett är nyttigare än det mättade animaliska fettet som dessutom innehåller klosterol. Och veggisar är i regel friskare än blandkostare. Jag har inte ätit animaliska produkter på snart 12 år och jag är ganska sällan sjuk. Så nog finns alla aminosyror som kroppen behöver i växtriket. Annars hade jag inte levt i dag. Det krävs mer vegetabilier för att föda upp djur och sen äta dem än om människor åt vegetabilierna direkt. Så även om man måste äta lite mer baljväxter (och produkter gjorda av dessa) så går det ändå åt mindre mat. Och nej jag har inte hittat på detta. Det finns vetenskaplig fakta. B12-brist kan man få även om man är köttätare.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Växthuseffekten är långt mer skrämmande än djurhållningen tycker jag![/COLOR][/FONT]

Men den industriella djurhållningen bidrar ju starkt till växhuseffekten. Men jag håller med dig om det där med bilindustrin.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nä, den möjligheten kommer vi aldrig att ges eftersom vi är människor. Och den diskussionen vill jag inte ta för där har du och jag så fundamentalt olika åsikter. I min värld är det skillnad på djur och människor men för den sakens skull så innebär det inte att de är mindre värda. Däremot står de under mig i näringskedjan. Det är min bestämda åsikt![/COLOR][/FONT]

Visst finns det skillnader mellan människor och andra djur (människan är ju ett däggdjur), men på en del sätt är vi också lika. Både människor och andra djur vill leva och må bra.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Det gör mig ont dock att du uttalar dig generaliserande om bönder och lantbruk och jag är ju inte den enda som reagerat på dina uttalanden där. Du måste ta till dig av kritiken på den punkten. Du har generaliserat kring svensk djurhållning och dessvärre i negativ klang. Det talar för att du inte har tillräckligt med goda erfarenheter av svensk djurhållning. Jag får en känsla av att din livsåskådning som vegan präglat och färgat dina intryck genom att du endast sökt de dåliga exemplen. Så upplever jag det åtminstone när jag läser dina inlägg i denna tråden.

[/COLOR][/FONT]

Men en del av det jag skrivit har tom bekräftats av t ex solbacka en del av det som jag skrivit. Det jag skrivit om t ex broilerkycklingar och värphönor är inga dåliga exempel, utan normen. Även vad gäller grisar och mjölkkor är det jag beskriver det vanliga i Sverige. Och om jag endast sökt de dåliga exemplen har inte ni bara sökt de goda?

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Fast just nu känns de lite kul juh? ;)[/COLOR][/FONT]

Jag tycker den är skitjobbig :(
#131 - 26 januari 2007 00:46
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Fast djur dör... De gör det!! Och de lider när de blir gamla... Så slakten kommer ändå. Även av barmhärtighet om djuret.[/COLOR][/FONT]

Fast människor dör också. Men inte vill vi dö i tonåren för det. Jag är inte emot dödshjälp. Men den systematiska slakten har ingenting med barmhärtighet att göra, utan är en del av en industri som finns för att förse marknaden med vissa produkter.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]De allra flesta bönder betraktar inte sina djur som produktionsenheter. De betraktas som en del i ekokedjan på gården!! Utan korna betas inte marken. Utan korna gödslas inte marken och därmed får du inte till all den biologiska mångfald som följer med detta.[/COLOR][/FONT]

Med produktionsenheter menar jag att man föder upp djur för att sen få fram en del produkter. Mao så föds dessa djur upp enbart för att konsumeras och inte för sin egen skull. Hade man fött upp djuren för deras egen skull skulle man inte döda dem, utan ha dem som man har hundar och katter. Kor skulle mycket väl kunna beta marken även om de inte dödades tidigt i livet.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nä, ha en go kväll Paul!! Hoppas det blir lite endlershonor nu. Hoppas vi syns nästa västträff!![/COLOR][/FONT]

Det är ganska många endlershonor nu, men alla är inte vuxna än. Ha det bra du med!
#132 - 26 januari 2007 00:52
Glenn skrev:
Jo det gör jag och jag äter kött med- då måste jag vara en dubbelt så hemsk människa som dig;)

Jag är plågsamt medveten om hur mycket lidande och miljöförstörelse bomollsproduktionen som den ser ut i dag innebär och hade det varit lika lätt att välja bort bomoll som det är att välja bort djurprodukter skulle jag göra det. Ungefär som jag undviker icke-ekologiska bananer.
#133 - 26 januari 2007 01:45
batski skrev:
Jag är plågsamt medveten om hur mycket lidande och miljöförstörelse bomollsproduktionen som den ser ut i dag innebär och hade det varit lika lätt att välja bort bomoll som det är att välja bort djurprodukter skulle jag göra det. Ungefär som jag undviker icke-ekologiska bananer.

Du bidrar också till framställandet av djurmat genom att använda bomull då fröna från plantan pressas och detta används senare i djurfoder tex.
Köper du själv kravmärkt bomull?
#134 - 26 januari 2007 01:47
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Visst är det en känslig fråga! Och visst ifrågasätter vi din livsstil som verkar helt onormal och väldigt full av fördummande fördomar ;)! Men det är ditt val och det respekterar jag!! :p[/COLOR][/FONT]

Jag må vara onormal, men jag är iaf i gott sällskap. Leonardo da Vinci, Einstein, Tolstoj, Ghandi, Plutarcus, Pythagoras, George Bernard Shaw, Linda Blair, Martina Navratilova, Carl Lewis, Joaquin Phoenix, m fl :D
#135 - 26 januari 2007 06:25
Vill bara tala om att jag från och med nu ska försöka vara VEGETARIAN!!!
#136 - 26 januari 2007 07:58
Vad kul Azeah, hoppas att du gör det för att du mår bra av det! För djuren kommer tyvärr inte att få det ett dugg bättre för att inte du äter ur hela kostcirkeln.
#137 - 26 januari 2007 08:17
jarinen skrev:
Ok , det är synd om de delfiner som blev så respektlöst behandlade i videon. När det gäller fisk och det marina så tror jag inte hanteringen av fisken är det stora problemet utan att vi håller på att fiska ut haven i rasande takt, sen behöver vi inte bekymra oss om hantering, det finns inget att hantera.

Haven vet vi är utfiskade inom en nära framtid men ändå så diskuterar vi hur elakt man minsann dödar delfiner som är så söta och dessutom anses intelligenta.

Mvh Jari

Ett bra inlägg, synd att jag inte skrev det själv.. :p

I en liknande tråd skrev jag att man ska akta sig för att ge djuren mänskliga egenskaper och känslor. Jag fick såklart svaret att det inte alls var så att man gjorde det.. Men det är ju det vi gör hela tiden och jag också. Visst tycker jag mycket mer synd om en söt kossa eller delfin än vad jag tycker om en en strömming som en yrkesfiskare råkar trampa på!

Ett annat exempel är några inlägg om slaktmetod i denna tråd. Varför skulle det vara lindrigare för djuret att bli skjutet i skallen än att få halsen avskuren? Sannolikt är det precis tvärtom om bara kniven är väldigt vass och risken för att göra fel är mindre. Men visst verkar tanken på allt blod som sprutar ut otäckare..

Djurhållningen kan nog bli bättre även med marknadsekonomi hoppas jag, för den lär vi ha ett bra tag. Det är vi som är marknaden och det är vi som väljer vilket kött vi köper, eller om vi inte köper kött alls.
#138 - 26 januari 2007 09:07
Mina tankar drar sig hela tiden mot Indien.
Där äts inte kossorna, men lever de ett bra liv?
Vandra runt på gator, magra och eländiga.... men de hyllas iaf och är heliga!
Är det dit vi ska komma?
Troligtvis kommer iofs att dagens matdjur vara en ovanlig syn i landet om köttproduktionen läggs ner.
För vem vill slita från morgon till kväll med djur som ändå inte tillför ngt annat än ett gigantiskt hål i plånboken.
#139 - 26 januari 2007 09:54
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid] Vi äter för mycket kött och för lite kolhydrater i västvärlden och detta måste vi ställa om i framtiden.[/COLOR][/FONT]

Där håller jag inte med... jag tror att kolhydrater är den stora boven i vår kost... + socker och vetemjöl... tror aldrig vitt socker är bra för oss och inte de mängder vetemjöl och kolhydrater vi får i oss...:)

Baski sa förrut att människan förändras men vi har funnits i många tusen år och ätit vad vi har kunnat hitta, alltså en mycket varierad kost men de senaste femtio åren äter vi så ensidigt... Så fort förändras inte människan och inte undra på att vi är allergiska och sjuka, kroppen kan inte försvara sig emot alla gifter i mat, kläder och luft om den inte har bra bränsle i sig...

Baski talar också om hur en ko ska leva... Men du vet väl hur en vildhund lever... Din hund är precis lika misshandlad och onaturligt framavlad som en frisk och välskött ko på en bondgård... Sen håller jag helt och fullt med om de raser som inte kan stå upp eller föda naturligt osv och djur som plågas...[:(!]

Håller med Glenn om bomull.... ;)
#140 - 26 januari 2007 10:21
[quote=qenzo;907802]Mina tankar drar sig hela tiden mot Indien.
Är det dit vi ska komma?
quote]

Tja, vem vet vad djuren anser som ett bra liv? Vi vet bara vad vi tycker är ett bra liv. De flesta vilda djur ska ju trots allt sluta livet i käften på ett annat djur.

Det är väl lite av detta som är grunden i hela denna tråd, att vi vet vad vi tycker är ett bra liv och tror att alla djur delar den uppfattningen.
#141 - 26 januari 2007 10:25
Piscator skrev:
Vad kul Azeah, hoppas att du gör det för att du mår bra av det! För djuren kommer tyvärr inte att få det ett dugg bättre för att inte du äter ur hela kostcirkeln.

Självklart ska jag försöka äta vegetariskt för min egen skull. Och för att jag ska må bättre. Och för att mitt samvete inte vill vara delaktig i det som försegår.
#142 - 26 januari 2007 10:31
Azeah skrev:
Självklart ska jag försöka äta vegetariskt för min egen skull. Och för att jag ska må bättre. Och för att mitt samvete inte vill vara delaktig i det som försegår.

Tyvärr är det ju så att man är delaktig så länge man inte på ngt sätt arbetar för att ändra djurhållningen där det krävs.
Man beh däremot inte försöka omvända alla till att sluta äta kött för att göra det.
#143 - 26 januari 2007 10:34
Piscator skrev:

Tja, vem vet vad djuren anser som ett bra liv? Vi vet bara vad vi tycker är ett bra liv. De flesta vilda djur ska ju trots allt sluta livet i käften på ett annat djur.

Det är väl lite av detta som är grunden i hela denna tråd, att vi vet vad vi tycker är ett bra liv och tror att alla djur delar den uppfattningen.

Nej visserligen vet vi inte det, men jag har svårt att tro att ngt djur tycker det är prima liv att vara hungrig, avmagrad och (som mitt ex) trängas med bilar.

Jag tror verkligen inte att alla djur delar uppfattningen med oss alla gånger.
Men jag är heller inte så dum att jag går på anti-kött-propagandan, och tror det är lösningen på allt.
#144 - 26 januari 2007 10:36
Köpa ekologiskt...

... är väl det första och lättaste man kan göra... Det försöker vi göra... Även om ekologiska tomater tex är ca 20 % dyrare så innehåller de ca 20 % mer vitaminer så det blir samma pengar i slutändan... ;) Ägg osv skulle jag aldrig köpa som inte är lycklliga hönor... :p
#145 - 26 januari 2007 10:38
Glenn skrev:
Du bidrar också till framställandet av djurmat genom att använda bomull då fröna från plantan pressas och detta används senare i djurfoder tex.

Köper du själv kravmärkt bomull?

Det finns säkert fler sätt på vilket mitt liv bidrar till att både människor och andra djur lider och dör. Världen och marknaden är ju ganska komplexa. Att äta veganskt som jag gör är ingen mirakelkur på alla problem, men det är ett sätt att leva som innebär mindre lidande och död och mindre påverkan på miljön.

Nej jag köper inte kravmärkt bomoll. Utbudet är ju minimal vilket gör det i praktiken så gott som omöjligt att handla kläder.
#146 - 26 januari 2007 10:39
Azeah skrev:
Vill bara tala om att jag från och med nu ska försöka vara VEGETARIAN!!!

Underbart Azeah :D Vill du få tips på recept och kokböcker säg bara till!
#147 - 26 januari 2007 10:43
Piscator skrev:

Många bäckar små... Än så länge är vi inte så många men vi blir ständigt fler. Nånstans måste man börja. Det är så välden förändras.

Och Piscator visst äter man hela kostcirkeln även som vegetarian. Det är ju källorna till de olika näringsämnen som man byter ut, inte själva näringsämnen.
#148 - 26 januari 2007 10:58
qenzo skrev:
Mina tankar drar sig hela tiden mot Indien.

Är det dit vi ska komma?

Givetvis inte. Men de indinska kornas situation beror på religion och nog går inte riktigt att jämföra med hur det skulle bli i resten av världen. Jag tror knappast att det skulle springa en massa kor, grisar och hönor i Sverige i fall man inte åt kött ;)

qenzo skrev:
Troligtvis kommer iofs att dagens matdjur vara en ovanlig syn i landet om köttproduktionen läggs ner.

För vem vill slita från morgon till kväll med djur som ändå inte tillför ngt annat än ett gigantiskt hål i plånboken.

Fast är det inte just det man i många fall gör? Hur billigt är det med akvaristik eller med en hund? ;) Men visst är det så att dagens framavlade landbruksdjur i stort sett skulle försvinna. Men jag tror ändå att kor ocg grisar skulle fortsätta att finnas om än i mycket mindre antal. Highland Cattle till exempel skulle fortfarnde få arbeta med att beta markerna, gamla grisraser skulle kunna bereda skogsmark genom att böka (det sker redan i dag), osv.
#149 - 26 januari 2007 11:00
[quote=Piscator;907754]Ett bra inlägg, synd att jag inte skrev det själv.. :p
Ett annat exempel är några inlägg om slaktmetod i denna tråd. Varför skulle det vara lindrigare för djuret att bli skjutet i skallen än att få halsen avskuren? Sannolikt är det precis tvärtom om bara kniven är väldigt vass och risken för att göra fel är mindre. Men visst verkar tanken på allt blod som sprutar ut otäckare..
quote]

får jag fråga dig då? om du nu skulle bli avrättad? vad väljer du? ett skott i huvudet så det är över eller att i kramper förstå att du håller på att dö?
#150 - 26 januari 2007 11:05
Katharina skrev:
Baski sa förrut att människan förändras men vi har funnits i många tusen år och ätit vad vi har kunnat hitta, alltså en mycket varierad kost men de senaste femtio åren äter vi så ensidigt... Så fort förändras inte människan och inte undra på att vi är allergiska och sjuka, kroppen kan inte försvara sig emot alla gifter i mat, kläder och luft om den inte har bra bränsle i sig...

Givetvis har inte människan förändrats på bara 50 år. Vi har förändrats i årtusenden och förändras hela tiden. Människan, likt t ex grisen och råttan kan klara sig på en mycket bred kost, vilket ju gör oss till bra överlevare. Vi är väldigt anpassningsbara, men det betyder inte att vi inte kan ta skada av gifter och annat. Givetvis kan - ocg gör - vi det.

Katharina skrev:
Baski talar också om hur en ko ska leva... Men du vet väl hur en vildhund lever... Din hund är precis lika misshandlad och onaturligt framavlad som en frisk och välskött ko på en bondgård... Sen håller jag helt och fullt med om de raser som inte kan stå upp eller föda naturligt osv och djur som plågas...[:(!]

För andra gången. Jag har ingen hund. Men nej en hund av en frisk ras som lever med ett ansvars-och kärleksfull familj lider INTE som en framavlat mjölkko. Men visst finns det sjuka hund-och kattraser. Dessa tycker jag inte heller borde finnas.

Katharina skrev:
Håller med Glenn om bomull.... ;)

Jag med ;)
#151 - 26 januari 2007 11:09
Piscator skrev:

Vi vet att alla arter har naturliga behov och mår mer och mindre dåligt om de inte kan tillfredställa dessa behov. Vi vet att grisar vill vara ute och böka med sin flock och vi vet att de mår dåligt av ett stimulansfattigt liv inomhus i ett bullrikt och stinkande miljö där de knappt kan röra sig. Låt oss vara lite realistiska.
#152 - 26 januari 2007 11:35
qenzo skrev:
Jag tror verkligen inte att alla djur delar uppfattningen med oss alla gånger.

Men jag är heller inte så dum att jag går på anti-kött-propagandan, och tror det är lösningen på allt.

Och vem har påstått att det skulle vara lösningen på allt? Har inte jag tvärt om skrivit att det inte är det. Men det skulle innebära en giganstisk förändring till det bättre på många områden. Inte minst miljön.

Enligt FAO (FN.s livsmedelsorgan):s rapport Livestock's Long Shadow bidrar djuruppfödningen till större påverkan på växthuseffekten än transporter.

En till alldeles ny rapport från Institutet förLivsmedel och Bioteknik: www.sik.se/archive/pdf-filer-katalog/SR756.pdf

Några fler länkar:

www.worldwatch.org/

www.rattvismat.nu/rapporten/2.htm

www.novator.se/kretslopp/nr596/mat.html
#153 - 26 januari 2007 11:37
Katharina skrev:
... är väl det första och lättaste man kan göra... Det försöker vi göra... Även om ekologiska tomater tex är ca 20 % dyrare så innehåller de ca 20 % mer vitaminer så det blir samma pengar i slutändan... ;) Ägg osv skulle jag aldrig köpa som inte är lycklliga hönor... :p

Varje steg i rätt riktning är positivt.
#154 - 26 januari 2007 11:46
batski skrev:
Givetvis har inte människan förändrats på bara 50 år. Vi har förändrats i årtusenden och förändras hela tiden. Människan, likt t ex grisen och råttan kan klara sig på en mycket bred kost, vilket ju gör oss till bra överlevare. Vi är väldigt anpassningsbara, men det betyder inte att vi inte kan ta skada av gifter och annat. Givetvis kan - ocg gör - vi det.

För andra gången. Jag har ingen hund. Men nej en hund av en frisk ras som lever med ett ansvars-och kärleksfull familj lider INTE som en framavlat mjölkko. Men visst finns det sjuka hund-och kattraser. Dessa tycker jag inte heller borde finnas.

Nej, skada tar vi ändå men jag tror att kroppen är mer självläkande om man har full bränsletank... Jag dricker aloe vera som innehåller 75 vitaminer och mineraler och tycker att mycket har blivit bättre.. Långa naglar, sover bättre, bättre mage, saltar inte maten extra längre mm...
Jag har inte tid och kunskap att äta allt vi behöver, alltså bönor, ärtor, bär osv...[:o]

Sorry jag missade att det inte är din hund på bilden...
Men principen håller jag fast vid, en framavlad och frisk mjölkko har det lika bra som en frisk framavlad hund.
De stora och dåligt avlade hundraserna har också hälsoproblem som en framavlad mjölkko...
Många Golden har ju för sjutton inte ens ett normalt socialt beteende längre... Många har problem med ögon, höfter, hjärta, hud osv...
#155 - 26 januari 2007 12:13
batski skrev:
Givetvis inte. Men de indinska kornas situation beror på religion och nog går inte riktigt att jämföra med hur det skulle bli i resten av världen. Jag tror knappast att det skulle springa en massa kor, grisar och hönor i Sverige i fall man inte åt kött ;)

Nej det klart. Tanken var mest att de inte äts. Men lever de ett bättre liv för den sakens skull?
Religion eller anitkött-propaganda... same shit different name.

Fast är det inte just det man i många fall gör? Hur billigt är det med akvaristik eller med en hund? ;) Men visst är det så att dagens framavlade landbruksdjur i stort sett skulle försvinna. Men jag tror ändå att kor ocg grisar skulle fortsätta att finnas om än i mycket mindre antal. Highland Cattle till exempel skulle fortfarnde få arbeta med att beta markerna, gamla grisraser skulle kunna bereda skogsmark genom att böka (det sker redan i dag), osv.

I mina ögon går det inte ens jämföra de "hobbyerna". En hund kostar så där 2-4 tusen kr/år, akvaristiken... tja det avgör man ju mkt själv. Vad kostar det att driva en ladugård tror du?
Hundratusentals kronor!

Och att utrota miljontals djur... är det vettigt det?
#156 - 26 januari 2007 12:20
Att äta kött är ju inget nytt påfund... så hur kan "ni" vara så säker på att allt skulle förbättras till det enbart positiva?
#157 - 26 januari 2007 12:28
batski skrev:
Vi vet att alla arter har naturliga behov och mår mer och mindre dåligt om de inte kan tillfredställa dessa behov. Vi vet att grisar vill vara ute och böka med sin flock och vi vet att de mår dåligt av ett stimulansfattigt liv inomhus i ett bullrikt och stinkande miljö där de knappt kan röra sig. Låt oss vara lite realistiska.

Naturligtvis ska djuren behandlas efter de kunskaper vi har om DERAS liv och beteende. Jag reagerar på att många här tenderar att sätta likhetstecken mellan vad som är bra för djur och vad som är bra för människor.

smurfmats skrev:
[quote=Piscator;907754]Ett bra inlägg, synd att jag inte skrev det själv.. :p

smurfmats skrev:
får jag fråga dig då? om du nu skulle bli avrättad? vad väljer du? ett skott i huvudet så det är över eller att i kramper förstå att du håller på att dö?

Nu är ju inte jag ett djur, utan en människa. Jag förstår vad som kommer att hända oavsett om avrättningen sker med pistol, kniv, gift, trasig glödlampa.. Att skära halsen av djur används i många länder, fr.a. islamiska just för att det anses humant och värdigt för djuret. Hjärnan töms snabbt på blod och lidandet är förhållandevis kort. Innan nästa djur slaktas ska blodet efter det föregående tas bort. Jag kan inte hela proceduren, men något åt det hållet är det.
#158 - 26 januari 2007 12:52
Katharina skrev:
Där håller jag inte med... jag tror att kolhydrater är den stora boven i vår kost... + socker och vetemjöl... tror aldrig vitt socker är bra för oss och inte de mängder vetemjöl och kolhydrater vi får i oss...:)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kolhydrater är mer än bara vitt socker så ursäkta att jag inte var tydlig. [:o] När jag skriver att vi äter för lite kolhydrater så menar jag att vi äter för lite rotfrukter, kål och baljväxter. Det vita sockret och de enkla sockerarterna är alldeles för lättillgängliga så de lider vi ingen brist på. Om man jämför med tallriksmodellen så är andelen kött alldeles för stor. Mängden fett och enkla sockerarter likaså. Så ursäkta om mitt svar gav upphov till feltolkningar.[/COLOR][/FONT]
#159 - 26 januari 2007 12:52
Piscator skrev:

Nu är ju inte jag ett djur, utan en människa. Jag förstår vad som kommer att hända oavsett om avrättningen sker med pistol, kniv, gift, trasig glödlampa.. Att skära halsen av djur används i många länder, fr.a. islamiska just för att det anses humant och värdigt för djuret. Hjärnan töms snabbt på blod och lidandet är förhållandevis kort. Innan nästa djur slaktas ska blodet efter det föregående tas bort. Jag kan inte hela proceduren, men något åt det hållet är det.

för mig känns det obehagligt att se delfinen ligga och sprattla ett bra tag efter slaktaren har skurit upp halsen på den, det var därför jag tyckte att ett skott borde vara "humanare"...
#160 - 26 januari 2007 12:58
Du behöver inte be om ursäkt...

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kolhydrater är mer än bara vitt socker så ursäkta att jag inte var tydlig. [:o] När jag skriver att vi äter för lite kolhydrater så menar jag att vi äter för lite rotfrukter, kål och baljväxter. Det vita sockret och de enkla sockerarterna är alldeles för lättillgängliga så de lider vi ingen brist på. Om man jämför med tallriksmodellen så är andelen kött alldeles för stor. Mängden fett och enkla sockerarter likaså. Så ursäkta om mitt svar gav upphov till feltolkningar.[/COLOR][/FONT]

... jag var precis lika otydlig... Jag tror att vi äter för mycket pasta, ris och potatis... lite som GI metoden...
Jag tror att vi ska äta mer grönt och nyttiga oljerika produkter... Nu blir det gärna 50/50 köttbullar och makaroner för att man har så bråttom jämt... :p
#161 - 26 januari 2007 12:59
Håller med...

smurfmats skrev:
för mig känns det obehagligt att se delfinen ligga och sprattla ett bra tag efter slaktaren har skurit upp halsen på den, det var därför jag tyckte att ett skott borde vara "humanare"...

Jag har varit väldigt nära att drukna när jag var liten, minns det mycket väl och skulle aldrig vilja dö en sådan död... Rätta mig om jag har fel men blodbrist ger väl samma symtom som drunkningsdöden?! :(
#162 - 26 januari 2007 13:37
batski skrev:
Underbart Azeah :D Vill du få tips på recept och kokböcker säg bara till!

och en lärobok kanske du kan låna ut till han så att han vet vad han ska äta för att få i sig allt som han behöver.. det räcker inte med sojakorv och gurka.

det är ett väldigt stort steg att gå över till att bli vegetarian.
själv vill jag inte min kropp så ont.
#163 - 26 januari 2007 14:08
och en lärobok kanske du kan låna ut till han så att han vet vad han ska äta för att få i sig allt som han behöver.. det räcker inte med sojakorv och gurka.

är man bara insatt i vad man gör så gör man nog inte kroppen "så ont"
#164 - 26 januari 2007 14:17
Jag kan faktiskt inte riktigt förstå att vi "kloka" på toppen på näringskedjan kan göra så mycket ont. Djuren som vi föder upp till mat, mjölk osv är helt missbildade och avlade för sitt syfte.
Visst är vi allätare och jag äter kött men det är bra att dessa debatter kommer upp och man får tänka efter lite. :)
Förändra djurhållningen politiskt är näst intill omöjligt för hela världen misshandlar djuren och i Sverige så har de ändå "bäst i europa". Jag tror att vi konsumenter har stor makt. Välj kravmärkt, Svenskuppfött, frigående höns ägg o.s.v. ät mer vegetariskt, visst är detta dyrare men vi jobbar då alla för en bättre djurhållning.
#165 - 26 januari 2007 14:29
smurfmats skrev:
är man bara insatt i vad man gör så gör man nog inte kroppen "så ont"

precis.. därför man ska läsa en lärobok så man blir insatt ;)
#166 - 26 januari 2007 14:36
Visst frigående höns har det säkert bättre än "burhönsen" men sämst har nog tuppkycklingen som åker ner i kvarnen........

eller kanske inte......

Ägg o broilerproduktionen är klart värst när det gäller djurhantering i landet Sverige som gärna framstår som föregångare i världen.......

Fan tro`t!
#167 - 26 januari 2007 14:49
Vad som stör mig också på är att säga att det beror på kulturskillnad med delfinslakten. Visst! Då kan vi acceptera kulturen som eldar upp sina kvinnor när det tröttnar på de..

Sedan är det lika sjukt hur människans bästa vän också ser ut idag. Avlade i en massa möjliga varianter för att tjäna sitt syfte... nu börjar ju fler och fler bruksraser dela upp sin ras i utställning och bruks. jag tänker då på t.ex. labben (labrador retriver). De är så olika utställningslabben och jaktlabben...
Även den ras jag har rottweiler börjar delas upp. Lättare smidigare rottisar till tjänst och bruks mer labbelika. och tunga biffiga saker till utställning.
#168 - 26 januari 2007 14:57

Ahaa,verkar som du själv har provat eller du kanske känner någon som har provat.......
#169 - 26 januari 2007 15:02
Ja...

bear skrev:
Ahaa,verkar som du själv har provat eller du kanske känner någon som har provat.......

... och det finns många människor med sjukdomen anorexi som säger att de är veganer för att ursäkta att de inte äter...

Jag vet flera veganer som ser långt ifrån friska ut men å andra sidan vet jag flera vegetarianer som ser friska ut... :p

Jag själv skulle vilja bli en fuskvegetarian... En som äter kött när jag vill men foccuserar på att få i mig mer nyttig kost men jag tycker att det är en hel vetenskap som jag inte har tid med nu i mitt liv, försöker lite... ;)

En idé Baski... skriv en lättläst amatörvegetarian bok så vi får lära oss lite...:D
#170 - 26 januari 2007 15:09
Katharina skrev:

Jag själv skulle vilja bli en fuskvegetarian... En som äter kött när jag vill men foccuserar på att få i mig mer nyttig kost men jag tycker att det är en hel vetenskap som jag inte har tid med nu i mitt liv, försöker lite... ;)

Känner som du :) Skulle också vilja.. tänkte införa en veg. dag här hemma. Var duktig och planerade maten och skrev matlista efter sommarlovet -06 försökte ordna en varierad kost med många "nyheter" men man orkar inte höra att maten smakar pest varje dag heller...
Det räcker att jag hör det ofta endå från min yngsta son... som idag när min yngsta kom hem från skolan sa han mamma vad blir det för mat idag? Jag svarade vet ej, har inte planerat.. - mamma blir det fisk vägrar jag att äta :(
Förlåt en parantes men förändra kosten i praktiken är inte så lätt särskilt när man är fler i familjen....
#171 - 26 januari 2007 16:31
Katharina skrev:
Nej, skada tar vi ändå men jag tror att kroppen är mer självläkande om man har full bränsletank... Jag dricker aloe vera som innehåller 75 vitaminer och mineraler och tycker att mycket har blivit bättre.. Långa naglar, sover bättre, bättre mage, saltar inte maten extra längre mm...

Jag har inte tid och kunskap att äta allt vi behöver, alltså bönor, ärtor, bär osv...[:o]

Det där med aloe vera lät intressant. Det är inte så svårt. Men man ska tänka på att ersätta djurprodukterna med vegetabiliska sådana som innehåller protein. Det finns en del: tofu, sojaprotein, tzay, kikärtor, bönor och andra baljväxter (dessa behöver inte ätas som de är utan, kan användas t ex till att göra biffar och annat mumsigt). Om man skaffar sig en vegetarisk kokbok så behöver man nog inte ens tänka så mycket på det eftersom recepten utgår oftast från tallriksmetoden. Fast lite måste man ändå tänka på. Är man laktovegetarian så ska man se till att äta järnrika vegetabilier eftersom komjölk hämmar kroppens upptag av järn. Man ska även äta järnrik mat tillsammans med sånt som innehåller c-vitamin, eftersom c-vitamin boostar järnupptaget. Omega-3 finns det mycket av i linfröolja, men man får i sig tillräckligt av rapsolja, som har en bättre balans mellan omega-3 och omega-6. Annars kan man kombinera linfröolja och olivolja som innehåller mycket omega-6. Nötter är väldigt nyttig mat. Sen tycker jag att man ska ta B12-tillskott för säkerhets skull. B12 finns naturligt i jorden, men vi i västvärlden besprutar och sköljer våra grönsaker för mycket för att få i oss B12 den naturliga vägen.

Katharina skrev:
Sorry jag missade att det inte är din hund på bilden...

Men principen håller jag fast vid, en framavlad och frisk mjölkko har det lika bra som en frisk framavlad hund.

De stora och dåligt avlade hundraserna har också hälsoproblem som en framavlad mjölkko...

Många Golden har ju för sjutton inte ens ett normalt socialt beteende längre... Många har problem med ögon, höfter, hjärta, hud osv...

Jag håller helt med dig om hundraserna! Och jag tycker inte att det är etiskt försvarbart att fortsätta föda upp såna raser som är så sönderavlade att de ofta lider. Men så är det även med mjölkkorna. De är framavlade för att producera så mycket mjölk som möjligt. En svensk mjölkko i dag kan producera 10 ggr mer mjölk per dygn än vad som är naturligt för en diande ko. Alltså upp till 50 liter istället för 3-5. En sån ko kan ha ett så stort ljuver att det nästan släpar i marken. Det gör ont. Och ondare gör när de drabbas av mastit (ljuverinflamation), vilket är mycket smärtsamt. Den onaturligt stora mjölkproduktionen sliter hårt på deras kroppar och de brukar vara helt utslina efter typ 7 år istället för 20-25. Tycker du att det låter bra?
#172 - 26 januari 2007 16:54
qenzo skrev:
Nej det klart. Tanken var mest att de inte äts. Men lever de ett bättre liv för den sakens skull?

Religion eller anitkött-propaganda... same shit different name.

Jag ska försöka tydliggöra varför jag menar att det är skillnad. En religion består av dogmer, i detta fall att kor är heliga. Detta grundar sig inte på kunskaper om kors fysiologi eller något annat som har med verkliga kor att göra. Religionen säger att kor är heliga och att man därför inte får döda dem, punkt slut. Den säger dock inget om hur man ska behandla dem. Eftersom de är heliga ska de finnas och inte dödas, men ingen har sagt att de måste ha det bra.

Anitkött-propagandan som du väljer att kalla det (själv ser jag inte det som att jag är anitkött, utan snarare för djurens rätt till sina egna liv och möjligheten att få sina naturliga behov tillfredställda) grundar sig i idén om att även andra djur än människor är kännande varelser som har behov och intressen som man måste ta hänsyn till och som kan lida eller må bra beroende på sina livssituationer. Denna idé grundar sig på vetenskapliga kunskaper om verkliga kor. Därför skulle, i fall man slutade äta dem, inte finnas något intresse av att fortsätta föda upp dem.

qenzo skrev:
I mina ögon går det inte ens jämföra de "hobbyerna". En hund kostar så där 2-4 tusen kr/år, akvaristiken... tja det avgör man ju mkt själv. Vad kostar det att driva en ladugård tror du?

Hundratusentals kronor!

Visst är det skillnad. Den ena är en business som innefattar många och ofta stora djur, det andra är det privata familjelivet.

qenzo skrev:
Och att utrota miljontals djur... är det vettigt det?

Jag kan inte tänka mig att skulle tycka de vore hemskt att sluta föda upp Belgian Blue eller broilerkycklingar för att annars skulle dessa sönderavlade djur utrotas. Jag skulle inte ens kalla det för utrotning. De raserna som utnyttjas i djurindustrin är inte ett resultat av det naturliga urvalet. De är onatrurliga arter som inte borde ha funnits över huvud taget. De är inte en del av naturen och det naturliga mångfalden. Om dessa raser försvann skulle det inte påverka de vilda djuren på något negativt sätt. Det handlar inte utrotning, utan helt enkelt att sluta föda upp onaturliga djur som ändå inte skulle ha funnits för sitt eget skull och inte heller som en del av naturen.
#173 - 26 januari 2007 16:56
qenzo skrev:
Att äta kött är ju inget nytt påfund... så hur kan "ni" vara så säker på att allt skulle förbättras till det enbart positiva?

Vi har aldrig varit så många männikor på jorden och vi har aldrig ätit så mycket kött som vi gör i dag, så det är en helt annan situation vi befinner oss i. Har du läst nånting på de länkarna som jag postade här?
#174 - 26 januari 2007 17:04
Piscator skrev:
Naturligtvis ska djuren behandlas efter de kunskaper vi har om DERAS liv och beteende. Jag reagerar på att många här tenderar att sätta likhetstecken mellan vad som är bra för djur och vad som är bra för människor.

Helt riktigt! Varje art har sina egna behov och upplevelse av verkligheten. Bara för att vi människor tycker det är trevligt att vara instända i en bil och åka härifrån till sydeuropa behöver det inte betyda att även kor skulle uppskatta det ;) Givetvis ska man utgå ifrån varje arts (ja varja individs) behov.

Piscator skrev:
Nu är ju inte jag ett djur, utan en människa. Jag förstår vad som kommer att hända oavsett om avrättningen sker med pistol, kniv, gift, trasig glödlampa..

Jag måste påpeka att ävan människor är djur (inte är vi svampar iaf ;)). Vi är däggdjur och primater och har levande släktingar bland primaterna, dvärgschimpanserna. Och vad är det som får dig att tro att djur inte fattar vad som kommer att hända? Att dömma ifrån hur rädda de blir och hur de kämpar emot vore det rimlig att anta att de mycket väl förstår att det är något mycket farligt. Sen hur mycket de olika arterna förstår är en annan fråga. Jag kan tänka mig att apor, elefanter och delfiner faktiskt förstår rätt mycket.
#175 - 26 januari 2007 17:20

Du får det att låta som om man skulle behöva gå en flerårig universitetskurs för att leva som vegetarian. Vad kloka vi måste vara alla vi som är vegetarianer ;) Bara man skaffar sig en bra kokbok så får man mycket kunskap på köpet. Sen så finns det massor med information att tillgå om man bara vill.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185506796&checked=1

http://www.vegan.nu/veganism//nutrition.php

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189646037&r=1

http://www.arton.nu/guide_avd.php?gid=15&sid=78&arton_login=c5b1fcca83f686895993c5a7e5993ee7

http://receptfavoriter.se/recept/viewcategory/recept-p%E5-vegan-mat-vegan-recept-veganmat

http://www.vegan.nu/recipes/

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=2946

http://vegankrubb.blogg.se/allmnt.html

Jag har inte läst genom alla dessa länkar, så det finns nog både goda och tråkiga recept, men det blir ganska kul att upptäcka allt det nya :)
#176 - 26 januari 2007 17:24
solbacka skrev:
Vad som stör mig också på är att säga att det beror på kulturskillnad med delfinslakten. Visst! Då kan vi acceptera kulturen som eldar upp sina kvinnor när det tröttnar på de..

Håller helt med! Som om kultur vore nånting heligt som är överårdnat levande och kännande individer. Dessutom är inte kulturer nånting statiskt utan är i ständig förändring. Har i Sverige har vi en gång i tiden haft den "fina" kulturen att bränna häxor på bål, men som tur är har vi lärt oss nya saker sen dess.
#177 - 26 januari 2007 17:32
Katharina skrev:
... och det finns många människor med sjukdomen anorexi som säger att de är veganer för att ursäkta att de inte äter...

Men snälla Katharina! Veganism är i sig ingen ätstörning. Dessutom är de flesta anorektiker inte veganer. Ska man då dra slutsatsen att man kan bli anorektiker av att vara köttätare? ;) Seriöst! Det är ju helt andra mekanismer bakom anorexi som inte har nånting med ksotval att göra.

Katharina skrev:
Jag vet flera veganer som ser långt ifrån friska ut men å andra sidan vet jag flera vegetarianer som ser friska ut... :p

Och jag vet många köttätare som är långt ifrån friska. Själv känner jag ganska många veganer och de kommer i alla möjliga former, tjocka, smala, långa, korta, aktiva eller lata, men de är alla vanliga och välfungerande människor. Herregud, det finns idrottare och tom bodybilders som är veganer. Hade vegankosten varit så farlig skulle dessa människor aldrig blivit framgångsrika.

Katharina skrev:
En idé Baski... skriv en lättläst amatörvegetarian bok så vi får lära oss lite...:D

Det behövs inte. Det finns redan massor med sån info. Ut och googla :)
#178 - 26 januari 2007 18:05
f-n vad bra du debatterar batski! måste ge dig cred när du trampar oss köttätare på tårna och du får ett massdrev efter dig och klarar att ¨gång på gång möta de vågor som kommer emot dig!

gillar det skarpt, man måste få sin världsbild ifrågasatt ibland för att veta vad man håller på med!
#179 - 26 januari 2007 18:26
smurfmats skrev:
f-n vad bra du debatterar batski! måste ge dig cred när du trampar oss köttätare på tårna och du får ett massdrev efter dig och klarar att ¨gång på gång möta de vågor som kommer emot dig!

gillar det skarpt, man måste få sin världsbild ifrågasatt ibland för att veta vad man håller på med!

Tack! Jag behövde det :) Det tråkiga är inte att vi har olika uppfattningar, utan att en del verkar bara ha bestämt sig från första början att jag inte vet vad jag pratar om. Och jag känner mig faktiskt kränkt när jag betraktas som en fullständigt naiv och verklighetsfrånvarande typ som bara slänger ur sig en massa strunt. Det spelar ingen roll hur mycket jag har läst på och satt mig in i frågan. Jag måste ha fel! Det känns som att mina kunskaper blir ifrågasatta just pga min syn på saken, inte för att det jag skriver skulle vara ogenomtänkt. Tråkigt :(

Jag hoppas iaf att någon tar sig tiden att läsa någon av de länkarna som handlar om kopplingen mellan djurindustrin och miljöförstörelse. Jag lovar, det var varken jag eller nån annan vegan som hittat på det där ;)

Ja, hade inte jag fått min världsbild ifrågasatt hade jag inte varit den jag är i dag. Men det slutar nog inte här. Man lär sig hela livet om man bara är öppen för nya saker och tankar. Jag känner att jag lär mig nya saker hela tiden (t ex om miljön) och det känns bra :)
#180 - 26 januari 2007 18:57
batski skrev:
Jag kan inte tänka mig att skulle tycka de vore hemskt att sluta föda upp Belgian Blue eller broilerkycklingar för att annars skulle dessa sönderavlade djur utrotas. Jag skulle inte ens kalla det för utrotning. De raserna som utnyttjas i djurindustrin är inte ett resultat av det naturliga urvalet. De är onatrurliga arter som inte borde ha funnits över huvud taget. De är inte en del av naturen och det naturliga mångfalden. Om dessa raser försvann skulle det inte påverka de vilda djuren på något negativt sätt. Det handlar inte utrotning, utan helt enkelt att sluta föda upp onaturliga djur som ändå inte skulle ha funnits för sitt eget skull och inte heller som en del av naturen.

Men det är ju också så att Belgian Blue inte tillhör de vanligaste köttdjuren i landet.
Kollar man däremot på SKB, SLB osv så är det de dominerande raserna, och de är inga broiler arter.
SKB har funnit i många många år och tillhör också de som producerar minst mängd mjölk. Och ändå är de så vanliga...
Beligan blue tycker inte jag heller tillhör ngt vi ska ta del av, inte heller vanvård av djur eller andra former av misshandel. Men med MIN erfarenhet är det heller inte det som dominerar våra bondgårdar i dagens läge, även om det förekommer.
Samma vanvärd/misshandel förekommer inom alla djurgrupper människan har valt att hålla "tama", inkl fiskar, hundar, djur på djurparker osv.

Att jag väljer att kalla det Atnikött-propaganda är att jag tycker det liknar det. Alla som äter kött deltar aktivt i den vanvård som sker, de som inte äter kött är landets helgon.
Och ja jag vet att du sagt emot det flera gånger. Dock är jag inte övertygad.

Nej jag har inte läst ngn av dina länkar...det får vänta tills jag har mer tid. Flytt och ungar gör inte att man kan koncentrera sig under kolossalt långa stunder.;)
#181 - 26 januari 2007 19:42
qenzo skrev:
Men det är ju också så att Belgian Blue inte tillhör de vanligaste köttdjuren i landet.

Kollar man däremot på SKB, SLB osv så är det de dominerande raserna, och de är inga broiler arter.

SKB har funnit i många många år och tillhör också de som producerar minst mängd mjölk. Och ändå är de så vanliga...

Beligan blue tycker inte jag heller tillhör ngt vi ska ta del av, inte heller vanvård av djur eller andra former av misshandel. Men med MIN erfarenhet är det heller inte det som dominerar våra bondgårdar i dagens läge, även om det förekommer.

Samma vanvärd/misshandel förekommer inom alla djurgrupper människan har valt att hålla "tama", inkl fiskar, hundar, djur på djurparker osv.

Jag är medveten om att Belgian Blue intetillhör de vanligaste raserna i landet. Däremot är broilerkycklingarna det vanliga vad gäller "matkycklingar". Men att jag tog upp just dessa extremt sönderavlade raser var för att göra min poäng. Att jag inte tycker man kan tala om utrotning av en ras som egentligen inte är en del av den naturliga biologiska mångfalden.

Men visst är det så att även andra djur än "matdjuren" lider pga avel, olämplig djurhållning och annat. Eftersom jag försöker se det ur de drabbade djurens synvinkel tycker jag att det är lika fel oberoende av var det förekommer. Djuren bryr ju sig inte om varför de har det jobbigt. De vill bara leva sina liv och må bra.

qenzo skrev:
Att jag väljer att kalla det Atnikött-propaganda är att jag tycker det liknar det. Alla som äter kött deltar aktivt i den vanvård som sker, de som inte äter kött är landets helgon.

Och ja jag vet att du sagt emot det flera gånger. Dock är jag inte övertygad.

Det finns inga helgon! Jag kan garantera dig att jag inte är ett iaf ;)

qenzo skrev:
Nej jag har inte läst ngn av dina länkar...det får vänta tills jag har mer tid. Flytt och ungar gör inte att man kan koncentrera sig under kolossalt långa stunder.;)

Oj, flyttar ni? Ja det är mycket att göra och tänka på när man ska flytta. Jag vill inte ens tänka på när det blir aktuellt för mig att flytta med 3 akvarier :eek:

Lycka till med flytten!
#182 - 26 januari 2007 20:58
batski skrev:
Jag är medveten om att Belgian Blue intetillhör de vanligaste raserna i landet. Däremot är broilerkycklingarna det vanliga vad gäller "matkycklingar". Men att jag tog upp just dessa extremt sönderavlade raser var för att göra min poäng. Att jag inte tycker man kan tala om utrotning av en ras som egentligen inte är en del av den naturliga biologiska mångfalden.

Men visst är det så att även andra djur än "matdjuren" lider pga avel, olämplig djurhållning och annat. Eftersom jag försöker se det ur de drabbade djurens synvinkel tycker jag att det är lika fel oberoende av var det förekommer. Djuren bryr ju sig inte om varför de har det jobbigt. De vill bara leva sina liv och må bra.

Det finns inga helgon! Jag kan garantera dig att jag inte är ett iaf ;)

Oj, flyttar ni? Ja det är mycket att göra och tänka på när man ska flytta. Jag vill inte ens tänka på när det blir aktuellt för mig att flytta med 3 akvarier :eek:

Lycka till med flytten!

Tack... och jag inget alls emot dig, men jag är emot sättet du framför ditt budksap på. I vissa fall rätt klumpigt.
Dock måste jag hålla med om att du verkar ha en vilja av stål och ett oändligt tålamod.

Btw... jag har 5 akvarier som ska tömmas [B)] Börjar ångra den här hobbyn just nu[:o]
#183 - 26 januari 2007 21:22
Jag bara undrar, om alla blir vegeterianer, hade inte då kor och grisar funnits på listan över utrotningshotande djur? Vem vill ha en gris eller ko som husdjur? De är ju lite för stora att ha inne, och de är inte djur man ser som "husdjur".
#184 - 26 januari 2007 21:53
miluhe skrev:
Jag bara undrar, om alla blir vegeterianer, hade inte då kor och grisar funnits på listan över utrotningshotande djur? Vem vill ha en gris eller ko som husdjur? De är ju lite för stora att ha inne, och de är inte djur man ser som "husdjur".

Hmm dagens kor och grisar är ju inte "naturliga" djur..utan framavlade..det är ju inte som t.ex.tigern som utrotningshotad...
#185 - 26 januari 2007 21:56
Så då klarar vi oss utan dem de behövs inte i en vegetarisk värld?
#186 - 26 januari 2007 22:08
vi klara oss bra utan de...egentligen :) Men tror du att alla kommer att sluta att äta kött? Jag tror inte det..jag tror att välden går under istället :( Vänta bara Indien och Kina vill ha samma livskvalite som USA och vem ska stoppa de? Varför ska inte de få det lika bra?
Jordens resurser kommer att gå under...och vi med de...
#187 - 26 januari 2007 22:11
Så är det nog.
#188 - 26 januari 2007 22:16
solbacka skrev:
vi klara oss bra utan de...egentligen :) Men tror du att alla kommer att sluta att äta kött? Jag tror inte det..jag tror att välden går under istället :( Vänta bara Indien och Kina vill ha samma livskvalite som USA och vem ska stoppa de? Varför ska inte de få det lika bra?

Jordens resurser kommer att gå under...och vi med de...

härligt positiv såhär på fredagskvisten solbacka? ;)
#189 - 26 januari 2007 22:18
Jag menade det som en utopi så klart alla inte slutar äta kött. Jag kommer nog vara en av de sista. Men köper fortfarande bara svenskt kött för jag tycker vi har bra(kan förbättras) djurhållning,
#190 - 26 januari 2007 22:26
Allt ska vara så himlandes lättillgängligt "nuförtiden". Jag tror att det är största problemet.
#191 - 26 januari 2007 22:29
jag tror det största problemet är människans egoism... o det är fullt naturligt ska tilläggas, det gäller bara att komma över den egoismen som härjar i världen...

och sen att vi är sisådär en sex miljarder.. ;)
#192 - 26 januari 2007 22:32
smurfmats skrev:
härligt positiv såhär på fredagskvisten solbacka? ;)

Men visst känns det postitvt :(
#193 - 26 januari 2007 22:34
Jag tror inte att egoismen har förändrats så mycket de senast 100 åren.
#194 - 26 januari 2007 22:34
nej det gör det inte... man blundar ju lätt för de problem vi står inför nu... känns för övermäktigt faktiskt...
#195 - 26 januari 2007 22:35
Sen kan vi i de måbraländerna diskutera äta kött eller inte. Hade vi varit riktigt fattiga som största delen av vår jord är. Hade vi nog ätit det mesta råttor, syrsor till och med vita bönor:). Alla har vi en överlevnadsinstinkt. Jag menar och tror att kött behöver vi men inte i den mängd vi konsumerar idag. Koll behövs hur vi hanterar djuren. Stor koll har vi idag på kor, grisar, får. Tyvärr sämre på våra sällskapsdjur. Bra att nya regler på rastning av hundar införs 6 timmar. Jag tror att regler på våra husdjur är mycket sämre än regler på boskapsdjur.
#196 - 26 januari 2007 22:36
Däremot tror jag att tillgängligheten gör att vi konsumerar mer.
#197 - 26 januari 2007 22:41
batski skrev:
Du får det att låta som om man skulle behöva gå en flerårig universitetskurs för att leva som vegetarian. Vad kloka vi måste vara alla vi som är vegetarianer ;) Bara man skaffar sig en bra kokbok så får man mycket kunskap på köpet. Sen så finns det massor med information att tillgå om man bara vill.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185506796&checked=1

http://www.vegan.nu/veganism//nutrition.php

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189646037&r=1

http://www.arton.nu/guide_avd.php?gid=15&sid=78&arton_login=c5b1fcca83f686895993c5a7e5993ee7

http://receptfavoriter.se/recept/viewcategory/recept-p%E5-vegan-mat-vegan-recept-veganmat

http://www.vegan.nu/recipes/

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=2946

http://vegankrubb.blogg.se/allmnt.html

Jag har inte läst genom alla dessa länkar, så det finns nog både goda och tråkiga recept, men det blir ganska kul att upptäcka allt det nya :)

nej inte alls det jag menade.. men jag menar bara att det är bra att läsa på innan men bestämmer sig så man vet att man får i sig det man behöver. annars kan det rent av vara farligt att vara vegetarian..

stämmer oxå att du är smartare än mig,, i alla fall när det gäller vegmat :)
jag ser absolut inget fel i att äta vegmat men jag personligen skulle inte vilja leva på det..

faktiskt så stod jag i valet och kvalet härom dagen när jag var i affären och skulle köpa mat.. fick då syn på sojabiffar som man bara skulle steka.. skulle va kul o veta vad dom smakade och vad dom va gjorda av lite mer exakt.. men eftersom jag äter lite nyttigare mat nu för tiden så köpte jag dom inte.. dom innehåller ju MÄNGDER med kalorier. men en dag kommer jag smaka på dom,, kanske jag tycker om dom :)
#198 - 26 januari 2007 23:39
Förlåt, men jag förstår inte riktigt om allt som ni talar om. Alla vi är överens om att djuren ska behandlas så väl som vi kan? Och:

1. Varför skulle det vara omöjligt att förändra djurhållningen worldwide? Kan väl inte vara svårare än att få världen att lämna fossila bränslen, hugga ner urskog, sluta urarma haven, inte använda barn som arbetskraft, etc. Visst går det! Men somligt kräver att fattiga länder får högre standard och bättre utbildning, samtliga saker kräver bättre kunskap/insikt, kanske behövs mer åtgärder men ingen av sakerna kräver att vi slutar att äta kött. Bara att vi behandlar den blivande maten på ett värdigt sätt! Kulturskillnader har nämnts, men även det har med kunskap och insikt att göra, jämför med Islam där de flesta är analfabeter och inte kan ifrågasätta vad prästerna är rätt och vad de säger står i Koranen. Vissa av de lögnerna har även vi annamat, det står si och så i Koranen, ..mem har du läst den själv? Jag har det inte..

2. Söderavlade raser, visst är det hemskt med hundar som måste förlösas med kejsarsnitt! Jaha, frågar du i din akvarieaffär hur din fisk är avlad? En ko är avlad för att ge mycket och därmed billig mjölk till konsumenten, men köp en nyckelmärkt mjölk eller ge en annan konsumentsignal då om att du vill ha en annan men dyrare produkt. Mjölkproducenterna och alla andra leverantörer svarar i vår marknadsekonimi på vad konsumenten vill ha, föregå med gott exempel.

3. OK, jag köper att Belgian Blue inte är naturlig och jag skulle inte köpa kött som jag vet kommer från en sådan ras. Men jag vet däremot inte att de har ett olyckligare liv eller sämre livskvalitet än en Ayrshire eller Svensk röd, som också är framavlade raser som våra guppy eller en Collie.

Jag skulle inte sörja om Belgian Blue försvann från marknaden och inte heller om den framalade rasen "Fantail" slöjstjärt gjorde det heller (har en själv). Det är inget som naturen skapat. Men om de lever ett gott liv det är inte jag man att svara på, men jag tror inte att alla som t.ex. är blinda skulle vilja avlivas bara för att vi seende tror att inte de kan ha ett lika gott liv som vi!

4. Givetvis är transporter av djur något som bör undvikas. Hur ska vi påverka för att det ska ske, genom att bli veganer?

5. Avlivning, slakt. Inget djur tycker väl att det är en hit att bli avlivad? Men alla djur blir på ett eller annat sätt till mat för andra djur förr eller senare, att bli levande uppäten av vilda hundar i Afrika kan inte vara någon hit! Vi köttätare kan lobba för och genom våra val av konsumentprodukter välja de avlivningsmetoder vi tror är humana (human = mänsklig!). Att en avlivningsform ser otäck ut (vilken gör inte det?) betyder inte att den är sämre än en som ser mindre otäck ut. Kanske ser det oblodigt och mindre otäckt ut att se en Gnu kvävas mellan käftarna på ett Lejon on att sen en ko få halsen avskuren. Men i fall 2 töms hjärnan snabbt på blod och den dör ändå förhållandevis "humant". Såklart kämpar alla djur emot att bli avlivade, slaktade, dödade av ett rovdjur (som människan), det ligger i alla varelser natur att överleva, såväl morot som ciklid. Men alla ska vi dö och det ÄR naturligt.

6. Vegetarianer och veganer, det får man naturligtvis vara. Jag anser dock att det kräver kunskap och pengar. Kunskap för att veta vad man ska äta för att få i sig de näringsämnen man behöver. Kunskap som somliga inte har eller vill skaffa sig, lättare då att äta en för människor natulig kost - en som omfattar kött. Pengar, jag har själv gått in för att äta mer grönt. Det är dyrt! Att äta grönt är för välavlönade människor.

7. (Edit, känner behov av att lägga till en sak till, ..säkert i onödan) Vi de flesta slaktar ett flertal mygg var sommar och ofta med kommenterer som "där fick du din #¤%&&"ZZ#¤%XX mygga! Det är bara en insekt, men kanske är det bara forskning som saknas för att vi ska förstå hur de lider? Kan vi inte unna dem en skvätt blod, inte gör det väl ont och kliar gör det bar i högst tre dagar? Djur som djur, ..men söta är de ju inte. Nä, det tror jag ju inte. Men finns det anledning att tro att däggdjuren har våra känslor avseende liv och död? Men åter igen, naturligtvis ska vi behandla slaktdjuren så bra som vi förmår.

OCH, du Batski. Tusan vad mycket du haft att kämpa emot i denna tråd och andra, jag tycker att du är underbar! Jag håller inte med om allt du skriver :) men jag respekterar dina åsikter och ditt ställningstagande. Jag hoppas att du förstår att både du och jag vill alla djurs bästa. Fast vi har lite olika åsikter om hur vi ska nå dit..
#199 - 27 januari 2007 10:44
qenzo skrev:
Btw... jag har 5 akvarier som ska tömmas [B)] Börjar ångra den här hobbyn just nu[:o]

Fem akvarier? Aj, det var många när ska flytta :eek: Hoppas allt går smidigt till!
#200 - 27 januari 2007 10:53
miluhe skrev:

Jag har redan svarat på det i ett tidigare inlägg. Men kortfattat kan man säga att man inte kan tala om utrotning av en ras som inte är en del av den naturliga biologiska mångfalden. De ursprungliga korna - uroxarna - finns fö inte. De sista dog 1627 i fångenskap i Polen. Men det finns koraser, som t ex Highland Cattle som klarar att leva i det svenska klimatet. I en värld där männiksor inte åt andra djur skulle dessa kor säkert få arbeta med att beta åkrarna för att hålla landskapet öppet. Det finns även äldre grisraser som lämpligen skulle kunna arbeta med att bereda skogsmark (detta sker redan i dag, dock i mindre skala) genom att böka (ett naturligt beteende som otaliga grisar i djurfabrikerna aldrig för utlopp för). Sen kan jag tänka mig att det även skulle finnas föreningar som höll på med dessa djur av rent intresse - kanske.
#201 - 27 januari 2007 10:59
miluhe skrev:
Jag menade det som en utopi så klart alla inte slutar äta kött.

Där vi står i dag känns det som en utopi ja. Men så har det faktiskt varit med andra företeelser, som i dag är borta eller så gott som. Nu tror jag att detta skulle ske successivt både tidsmässigt och geografiskt. Den stora köttkonsumptionen som vi har i dag är inte miljömässigt hållbar. Så även om människor inte slutar att äta kött måste de iaf minska sin konsumption av animaliska produkter till kanska 10% av dagens konsumption just för att världen inte ska gå under. Men då kommer köttpriset antagligen att vara så högt att det kommer att blir en lyxprodukt som det var på medeltiden, eller ännu lyxigare. Det kommer alltså inte att vara vardagsmat. Detta alltså vare sig vi tänker djurrättsligt eller bara är rädda om våra egna liv på jorden.
#202 - 27 januari 2007 11:08
nej inte alls det jag menade.. men jag menar bara att det är bra att läsa på innan men bestämmer sig så man vet att man får i sig det man behöver. annars kan det rent av vara farligt att vara vegetarian..

Ok, ursäkta att jag missuppfattade dig [:o] Kunskap är ju alltid bra. Och visst är det så att vegmat handlar om mycket mer än att bara plocka bort de animaliska produkterna! Inte minst får man tänka om lite vad gäller kryddorna. Själv tycker jag att krydder får större betydelse när man lagar vegmat.

faktiskt så stod jag i valet och kvalet härom dagen när jag var i affären och skulle köpa mat.. fick då syn på sojabiffar som man bara skulle steka.. skulle va kul o veta vad dom smakade och vad dom va gjorda av lite mer exakt.. men eftersom jag äter lite nyttigare mat nu för tiden så köpte jag dom inte.. dom innehåller ju MÄNGDER med kalorier. men en dag kommer jag smaka på dom,, kanske jag tycker om dom :)

Det är som veg mat som med all mat. Det finn det som är riktigt gott och det som är tråkigt. Det gäller att hitta rätt :) Nånting som jag tycker är god och festlig mat är tzay som finns att köpa i charkdisken i vissa Koop-och ICA-butiker. Blev även serverad det en gång när jag var ute och åt på Henriksberg.
#203 - 27 januari 2007 11:40
Piscator skrev:
Jag skulle inte sörja om Belgian Blue försvann från marknaden och inte heller om den framalade rasen "Fantail" slöjstjärt gjorde det heller (har en själv). Det är inget som naturen skapat. Men om de lever ett gott liv det är inte jag man att svara på, men jag tror inte att alla som t.ex. är blinda skulle vilja avlivas bara för att vi seende tror att inte de kan ha ett lika gott liv som vi!

Woa! Stopp och belägg! Vem har pratat om avliving? Däremot skulle det inte vara schysst alls om man medvetet skulle avla fram en ras blinda individer och sen fortsatte att föda upp dem.

Piscator skrev:
4. Givetvis är transporter av djur något som bör undvikas. Hur ska vi påverka för att det ska ske, genom att bli veganer?

Om Ingen velat äta djur skulle det inte finnas något behov av att transportera "matdjur" som man gör i dag. Men visst just det här med transporter skulle nog kunnat lösas på andra sätt. Fast här är det pengarna som styr.

Piscator skrev:
5. Avlivning, slakt. Inget djur tycker väl att det är en hit att bli avlivad? Men alla djur blir på ett eller annat sätt till mat för andra djur förr eller senare, att bli levande uppäten av vilda hundar i Afrika kan inte vara någon hit!

De vilda djurens matvanor kan vi inte göra nånting åt. Så djur kommer att fortsätta sluta sina dagar på det sättet vare sig vi människor äter djur eller inte. Fast om vi äter djur kommer lika många att bli dödade av rodjuren PLUS alla som kommer att dö för att vi vill äta upp dem. De vilda djuren kan inte välja, men det kan vi.

Piscator skrev:
6. Vegetarianer och veganer, det får man naturligtvis vara. Jag anser dock att det kräver kunskap och pengar. Kunskap för att veta vad man ska äta för att få i sig de näringsämnen man behöver. Kunskap som somliga inte har eller vill skaffa sig, lättare då att äta en för människor natulig kost - en som omfattar kött. Pengar, jag har själv gått in för att äta mer grönt. Det är dyrt! Att äta grönt är för välavlönade människor.

Jag kan börja med att säga att jag har ganska dålig ekonomi. Jag är ganska säker på att lägger ner mindre pengar på mat än vad de flesta på detta forum gör. Visst finns det vissa produkter som är något dyrare, men i det stora hela behöver det verkligen inte vara dyrare att äta vegetariskt.

Piscator skrev:
7. (Edit, känner behov av att lägga till en sak till, ..säkert i onödan) Vi de flesta slaktar ett flertal mygg var sommar och ofta med kommenterer som "där fick du din #¤%&&"ZZ#¤%XX mygga! Det är bara en insekt, men kanske är det bara forskning som saknas för att vi ska förstå hur de lider? Kan vi inte unna dem en skvätt blod, inte gör det väl ont och kliar gör det bar i högst tre dagar? Djur som djur, ..men söta är de ju inte. Nä, det tror jag ju inte. Men finns det anledning att tro att däggdjuren har våra känslor avseende liv och död?

Vi är själva däggdjur. En ko och en människa har enormt mycket mer gemensamt än en ko och en mygga. Ändå heter det precis som du skrev "djur som djur". Denna tanke bygger på ett stort logiskt fel. Vi och dem-felet. Vi tänker på oss själva som ståendes på den ena sidan av nån skiljelinje och alla andra arter på den andra sidan. Visst finns det skillnader (det finns ju mellan varje art). Men vi tenderar att stirra oss blida på skillnaderna och har oerhört svårt att se likheterna. Men hur skulle det vara möjligt, ur ett evolutionärt perspektiv, att en enda art skulle bli *essentiellt* olik alla andra arter? Alla de senaste vetenskapliga studierna pekar åt samma håll. Det är vi inte. Ju mer forskare lär sig om andra djurarter desto mer inser de hur lika vi är vad gäller våra känslor. Även intelligensmässigt är det gradsskillnader, inte skillnader i essens som man konstaterar. Studier på schimpanser, gorillor, men även fåglar visar på att de kan förstå mycket mer än vad vi tidigare trott. Men två saker är säkra, vad olika arter än känner inför döden. Livet är allt vi har och varken vi eller kor vill dö. Viljan att leva är något väldigt primitivt som vi delar med en massa andra arter.

Piscator skrev:
OCH, du Batski. Tusan vad mycket du haft att kämpa emot i denna tråd och andra, jag tycker att du är underbar! Jag håller inte med om allt du skriver :) men jag respekterar dina åsikter och ditt ställningstagande. Jag hoppas att du förstår att både du och jag vill alla djurs bästa. Fast vi har lite olika åsikter om hur vi ska nå dit..

Tack Piscator! Även jag uppskattar mycket ditt lugna och sansade sätt att diskutera även om jag inte håller med om allt du skriver!
#204 - 27 januari 2007 13:20
[COLOR="Red"][SIZE="5"]Grattis Stephanie0134 till din antagligen längsta startade tråd!![/SIZE][/COLOR] ;) Denna diskution kan pågå forever!!
#205 - 27 januari 2007 13:54
C.Ciklid skrev:
[COLOR=red][SIZE=5]Grattis Stephanie0134 till din antagligen längsta startade tråd!![/SIZE][/COLOR] ;) Denna diskution kan pågå forever!!

Det troliga är väl att den kommer att pågå i evighet om inte någon moderator låser tråden.
#206 - 27 januari 2007 13:58
Glenn skrev:
Det troliga är väl att den kommer att pågå i evighet om inte någon moderator låser tråden.

Japp ;)
#207 - 27 januari 2007 14:03
Nu är det så finurligt ordnat att var och en väljer vilken tråd man vill läsa på forumet.....

dessutom kan man ju själv också välja om man vill äta kött eller vegetariskt....

dagligen har man massa möjligheter att välja och påverka med sina egna val med hänsyn till konsekvenserna.
#208 - 27 januari 2007 14:16
bear skrev:
Nu är det så finurligt ordnat att var och en väljer vilken tråd man vill läsa på forumet.....

Det har du helt rätt i.

[quote=bear]dessutom kan man ju själv också välja om man vill äta kött eller vegetariskt....[/quote]

Känns inte alltid som det när man läser den här tråden....

[quote=bear]dagligen har man massa möjligheter att välja och påverka med sina egna val med hänsyn till konsekvenserna.[/quote]

Har du helt rätt i
#209 - 27 januari 2007 14:18
Vist läser man det man vill läsa men dessa trådar TAR aldrig slut eftersom man FÅR inte ha olika uppfattningar osv. Det ältas fram och tillbaka med vem som vet bäst med ingen vett alls. Fan, lägg energin på att göra nått åt skiten än att sitta här och fördärva energin på alla dessa spydiga inlägg!!! Tänk på vår nya medlem Stephanie som började tråden och ser vart det "slutade". Hon lär väll kanske själv undra varför energin inte läggs på mer vettigt sätt.

//Camilla
#210 - 27 januari 2007 14:26
Glenn skrev:
Känns inte alltid som det när man läser den här tråden....

Inte? Någon som bokstavlingen känt sig tvungen att äta nånting mot sin villja? ;) Poängen med hela denna diskussion är just att alla vi kan välja hur vi vill leva och att vad vi väljer har konsekvenser för andra än oss själva och för världen i stort.
#211 - 27 januari 2007 14:28
batski skrev:
Inte? Någon som bokstavlingen känt sig tvungen att äta nånting mot sin villja? ;) Poängen med hela denna diskussion är just att alla vi kan välja hur vi vill leva och att vad vi väljer har konsekvenser för andra än oss själva och för världen i stort.

Ibland när man läser här så känns det typ som att vi som äter kött är världens ondaste människor
#212 - 27 januari 2007 14:33
så du tycker det är helt onödigt att föra en dialog om detta problem camilla? som sagt, du behöver ju inte läsa denna tråden. jag tycker det är grymt intressant att höra båda sidor av saken...

o piscator, du kan väl ändå inte mena att det är billigt med kött? det är ju det som är dyrt när man handlar....
#213 - 27 januari 2007 14:35
C.Ciklid skrev:
Vist läser man det man vill läsa men dessa trådar TAR aldrig slut eftersom man FÅR inte ha olika uppfattningar osv. Det ältas fram och tillbaka med vem som vet bäst med ingen vett alls. Fan, lägg energin på att göra nått åt skiten än att sitta här och fördärva energin på alla dessa spydiga inlägg!!! Tänk på vår nya medlem Stephanie som började tråden och ser vart det "slutade". Hon lär väll kanske själv undra varför energin inte läggs på mer vettigt sätt.

//Camilla

Din åsikt (som du visst har rätt till ;)). Själv tycker jag att diskussioner och idéombyte kan vara utvecklande och leda till något positivt. Om inte annat i det långa loppet. Men jag hoppas verkligen att Stephanie0134 inte blivit ledsen över hur tråden har utvecklat sig. Jag tycker verkligen det var bra att hon reagerade på filmen!
#214 - 27 januari 2007 14:44
Glenn skrev:
Ibland när man läser här så känns det typ som att vi som äter kött är världens ondaste människor

Så ser jag inte på det. Vi är alla barn av vår tid och vi lever som vi har lärt oss att leva. Men att ifrågasätta sin egen världsbild kan aldrig skada. Visst kan det kännas skrämmande och obekvämt ibland, men att vi lever som vi gör i dag beror på att det genom tiderna har det funnits människor som ifrågasatt sin egen världsbild.
#215 - 27 januari 2007 14:53
Vist diskutera är en sak, men att nästan idiotförklara osv är en annan... Klart man vill läsa igenom, men oftast har det ballat ur till idioti där folk kastar skit på varandra och glömde ämnet som var från början. Så många trådar har gort det innom detta ämne och jag undrar varför det alltid skall börjas om hela tiden! I slutänden så har ju inte kycklingarna slutats malas levande, delfinerna halv halshuggas och alla slutat äta kött. Är det verkligen bara jag som ser "Kacklet i hönsgården"?

//Camilla
#216 - 27 januari 2007 15:08
batski skrev:
Så ser jag inte på det. Vi är alla barn av vår tid och vi lever som vi har lärt oss att leva. Men att ifrågasätta sin egen världsbild kan aldrig skada. Visst kan det kännas skrämmande och obekvämt ibland, men att vi lever som vi gör i dag beror på att det genom tiderna har det funnits människor som ifrågasatt sin egen världsbild.

Jo men tror nog att det är viktigt att man själv är öppen för att ifrågasätta den och om man inte är det och får dessa "krav" på sig då stänger man nog in sig mer. Tror att var och en själva måste vara redo för att ifrågasätta den
#217 - 27 januari 2007 15:14
C.Ciklid skrev:
I slutänden så har ju inte kycklingarna slutats malas levande, delfinerna halv halshuggas och alla slutat äta kött.

Det var väl ingen som trodde det! Så enkelt går det inte att förändra världen. Men jag och tydligen andra med mig har tyckt att denna diskussion har varit tillräckligt intressant och viktig att föras så vi har gjort det. Kasta skit på varandra ska man inte göra, men tycker du verkligen att det har varit så mycket sånt i denna diskussion?
#218 - 27 januari 2007 15:22
Glenn skrev:
Jo men tror nog att det är viktigt att man själv är öppen för att ifrågasätta den och om man inte är det och får dessa "krav" på sig då stänger man nog in sig mer. Tror att var och en själva måste vara redo för att ifrågasätta den

Javisst måste man själv vara redo för att kunna göra det. Men det kan bara var och en själv avgöra. Man kan inte sluta föra diskussioner för att någon kanske inte är redo. Sen är det ju en massa olika omständigheter som har gjort att var och en av oss är den h*n är och lever som h*n gör. Var i världen en lever, ens uppväxt, ens umgängeskrets, ja you name it.
#219 - 27 januari 2007 15:43
men vad är då meningen med att sprida propaganda om folk inte är beredda att ta till sig?
#220 - 27 januari 2007 15:45
för att vissa kan komma att ta åt sig?
#221 - 27 januari 2007 16:19
batski skrev:
Men snälla Katharina! Veganism är i sig ingen ätstörning. Dessutom är de flesta anorektiker inte veganer. Ska man då dra slutsatsen att man kan bli anorektiker av att vara köttätare? ;) Seriöst! Det är ju helt andra mekanismer bakom anorexi som inte har nånting med ksotval att göra.

Nej, nu läste du inte vad jag skrev... Det finns många som använder vegan som ursäkt för att inte äta... Men jämförelsen kan även ligga i att man kontrollerar vad man äter... Sen som i ditt och många andras fall kan omsorg av djuren ligga till grund...

Aloe veran jag dricker är från Forever Living... säljs på sådant där homepartys... Aloe vera är mest likt vitlök och sparris i egenskaperna tydligen... Innehåller allt utom Selen och oljorna givetvis... Förbättrar blodcirkulationen till den grad att du inte får ta den före operation, precis som med vitlök...
Det verkar som förutom bristsjukdommar har människor med astma, blodcirkulationsproblem, mag och tarmproblem visat mycket stora förbättringar... kunnat minska på medicin... Min mamma är sjuksköterska och hade högt blodtryck... hon har testat trycket regelbundet på jobbet och ätit medicin... nu är hennes blodtryck nere på samma nivå som när hon var 20 år och hon äter inte någon medicin lägre :p En astmatiker jag känner kan för första gången på 15 år ligga ner och sova och har dessutom minskat ner astmamedicinen... :p

Det svåra i nyttig matväg är att få det att smaka bra och att få det där lättlästa, lättillgängliga som stressade föräldrar behöver... :(
#222 - 27 januari 2007 16:43
smurfmats skrev:
för att vissa kan komma att ta åt sig?

Jo självklart så finns det väl möjligen en minoritet som tar åt sig men i övrigt så tror jag inte att den gör någon nytta.

Någon här som har valt att bli veg efter den här tråden?
#223 - 27 januari 2007 16:53
nej men att bli veg är ju ett stort steg men ändå att man har det i åtanke när man handlar... jag handlade tex ekologiskt idag för första gången... ett litet steg men ändå...
#224 - 27 januari 2007 16:55
Jo men det är superbra, försöker själv få mina föräldrar att köpa så mkt ekologiskt som möjligt:)
#225 - 27 januari 2007 17:14
Jag skulle kunna tänka mig att bli "halv-veg", och möjligen även helt veg så småningom. Men än kan jag inte göra något, eftersom jag aldrig skulle få för mina föräldrar :p

Kan väl sammanfatta min "syn" på saken lite:
Jag har inga problem alls med att se antiloper bli dödade av lejon (ok, på tv iofs). Jag tycker mer att det är en "fin" sak. Det är 100% naturligt och det vet även antilopen. Den kämpar för sitt liv, men ändå har naturen gjort så att en del djur blir rovdjursmat. Jag har inga problem med att äta kött eller andra som äter kött, eftersom det är naturligt för oss människor att äta kött. Därför tycker jag inte att det är fel att föda upp kor och grisar osv för att sedan slaktas och bli mat. MEN, jag hade mycket hellre sett att de dödades på ett bättre (=snabbare och så smärtfritt som möjligt) sätt. Samt att de haft en bättre uppväxt (tänk snäll, stor ko på grön äng med kompisar och älskad bonde :p). Ett djur saknar ju inte livet när den är död, så att en dag få vara med om ett äventyr med god mat och sedan *pang* *bom* *död* anser jag vara det bästa :) Fast man får väl ha lite "kallt hjärta" också, som ska ta beslutet att döda den söta kon med stora snälla ögon också :(

Jag brukar ofta tänka att ju mer naturligt något är, ju bättre är det. Inom rimliga gränser då förstås :)
#226 - 27 januari 2007 17:17
Glenn skrev:

Någon här som har valt att bli veg efter den här tråden?

Nix, men min syn på köttätandet som legitimt har blivit om möjligt ännu mer grundmurad. :)

Mvh Jari
#227 - 28 januari 2007 13:40
smurfmats skrev:
o piscator, du kan väl ändå inte mena att det är billigt med kött? det är ju det som är dyrt när man handlar....

Nja, det beror ju på vad man handlar för kött ;) , blandfärs, grytbitar och korv är ganska billigt.. Fast jag menade mer i begreppet "att äta sunt".

C.Ciklid skrev:
Vist diskutera är en sak, men att nästan idiotförklara osv är en annan... Klart man vill läsa igenom, men oftast har det ballat ur till idioti där folk kastar skit på varandra och glömde ämnet som var från början. Så många trådar har gort det innom detta ämne och jag undrar varför det alltid skall börjas om hela tiden! I slutänden så har ju inte kycklingarna slutats malas levande, delfinerna halv halshuggas och alla slutat äta kött. Är det verkligen bara jag som ser "Kacklet i hönsgården"?

//Camilla

Nä just, men det förskrickliga som tråden startar med är vi ju alla överrens om. Jag ifrågasätter inte folks livsstil, man bör leva på det sätt som man själv mår bra av. Men jag tycker att det är synd att tro att lösningen på problemet att tuppkycklingar mals etc. skulle vara att sluta äta det föda som är naturlig för oss. Ja, självklart vore det ju en lösning - men i realiteten kommer detta ju aldrig att inträffa. Vi måste alltså hitta på något annat sätt att påverka, men hurdå? Någon som har förslag, mailbomba jordbruksverket? :confused:
#228 - 28 januari 2007 13:49
När man ser hur slaktdjur behandlas tappar iaf jag matlusten. Men nog äter jag fläskfilé och kycklingfilé ändå. Lite dubbelmoral men tänker vad kan en annan göra för att dom ska behandlas på ett bra sätt
#229 - 28 januari 2007 13:51
Angående tuppkycklingarna som åker ner i kvarnen kontra hönan som får leva vidare..........

vem "vann"????
#231 - 10 februari 2007 02:06
Hur fan kan man göra så mot djur, att man orkar att leva med sig själv när man varje dag plågar djur på det sättet...

Även om jag äter kött så köper jag nästan alltid ekologiskt svenskt kött, man inbillar sig att de djuren avlivas på ett ej plågsamt sätt men vet någon om hur det förhåller sig?

Kanske skall bli veggo...
#232 - 10 februari 2007 03:13
om inte annat, så miljöpåverkan...

"FNs livsmedelsorgan FAO publicerade den 29 nov 2006 rapporten "Livestock´s Long Shadow", som konstaterar att animaliekonsumtionen är en av de största miljöbovarna. Rapporten säger att djuruppfödningen bidrar till större påverkan på växthuseffekten än transporter och att köttproduktionen kraftigt bidrar till skogsskövling och ökad påfrestning på tillgången av färskvatten. Tyvärr konstaterar rapporten också att köttkonsumtionen ökar betydligt i världen."

http://www.virtualcentre.org/en/library/key_pub/longshad/A0701E00.htm#sum

denna är oxå väldigt intressant.
"2007-02-03

England kan behöva införa ransonering gällande animaliska produkter, så som kött, kyckling och mjölkprodukter (mjölk och ost) om klimatförändringarna drar iväg utom kontroll. Detta föreslår miljöministern Ben Bradshaw.

Bradshaw säger att djurfabrikerna gör lika mycket skada för miljön som biltransporter. I samband med detta uttalande startade regeringen en ny hemsida med råd för konsumenter att hjälpa till att rädda planeten genom att undvika exempelvis kött och ost."

http://www.direct.gov.uk/en/Environmentandgreenerliving/Greenerfoodanddrink/DG_064434
Guest
#233 - 11 februari 2007 11:54
man kan inte jämnföra asienslakt på delfiner mot svensk nötkreatur eller fläsk...

varför måla upp en sån svartbild om slakt....visst det har la hänt massa slakter som man själv inte kan stödja men de flesta slakter iaf i sverige sköts korrekt.

var och en väljer själva om de skall vara vegeterianer, vegan eller omnivorer..

men att säga att sånt här händer överallt är bara bullshit, besök ett slakteri själva då så får ni se hur det går till.
#234 - 18 april 2007 17:25
Fy satan, delfinslakten var bland det värre jag har sett på ett bra tag faktiskt. Jag skulle bra gärna ha varit i närheten med min egen machete i näven... Jag tycker att det är en sak att "döda" (slakta) djur för att äta dem, en annan att göra det på ett fullständigt inhumant sätt!

Film nr 2 kändes lite mer åt propagandahållet även om det upprör som tusan att se hur illa vissa djur far. Dock växte jag upp på landet i Norrland och de djur som for till slakt jag kom i kontakt med hade ett mycket bra liv med stora öppna områden att gå fritt ute på och vänliga och kunninga människor som tog bra hand om dem och fllde mer än en tår när djurens tid var kommen... Jag är 110 % för att betala lite mer för maten och låta djuren ha det så mycket bättre. Tveksamt dock om jag någonsin kommer att bli vegan även om jag bryr mig mycket om djur.

MVH
/Jens
#235 - 21 maj 2007 20:12
Filmsekvensen på delfinslakten är från den prisbelönta dokumentären "Earthlings". Berättarrösten är Joaquin Phoenix: www.isawearthlings.com

Jag har sett hela filmen i helgen. Jag trodde att jag hade sett allt... Inte all djurhantering som visas i filmen (som kosherslakten eller näbbkapningen av kycklingar) är inte tillåten i Sverige (fast man importerar från andra länder där sånt är tilllåtet) men en del händer även här.

Lutt: Det är inte så lätt att besöka ett slakteri. Jag vet folk som har gjort det och det är sällan som man får se själva slakten. Och ja det finns flera rapporter om lagbrott på svenska slakterier.
#236 - 21 maj 2007 20:16
Ett djur saknar ju inte livet när den är död

Det gör inte människa heller... Men vad spelar det för roll? Man vill leva ändå.
#237 - 21 maj 2007 23:24
Nu vill jag bara klargöra att jag inte läst igenom hela tråden, tack.

I Filippinierna finns valhajen, det var nära att den försvann då lokala fiskare jagade den så hårt. Tills fiskarna insåg att man kunde få turister att betala deras lön och samtidigt behålla valhajen, vilket genererade mer pengar då en val kunde tittas på mer än du kunde äta den.

Inser dessa fiskare att de kan ha guidade turer och visa turister hur fantastiska delfinerna är, ja då behöver de inte bedriva denna kapitalförstörning som de gör. En delfin kan tjäna in det mångdubbla levande i naturen än död i en frys, det är jag övertygad om!

Nu kommer säkert någon torr människa säga "men måste man tjäna pengar på allt". Gör inte det, du idiotförklarar bara dig själv då!
En fiskare är uppväxt i denna miljö, han kan ofta bara detta yrke, men han kan även omsätta sina kunskaper om hur man jagar delfiner till hur man spårar dem så att turister kan få kolla på dem, samtidigt som de överlever. Sammtidigt ligger det "fiskaarens" intresse att valen eller delfinen överlever.

Det samma gäller i USA där tallspetten, en redan utrotningshotad fågelart, skjuts utav markägare för att staten bestämt att om den skulle befinna sig på dina ägor får du inte avverka några träd, döda som levande.

Skjuta, skyffla och hålla käften är vad som händer, om jag får citera artikeln jag först läste om detta i.

Om markägaren skulle kunna tjäna pengar på att han hade en tallspett på sina ägor, då skulle han inte skjuta ihjäl den och gräva ned den. Han skulle ju erbjuda fågeln de bästa möjliga omständigheterna så att han kan låta turister, eller vad det nu än må vara, betala för det han förlorar ekonomiskt i form av rätten att avverka sin skog.

Man kan även göra som så att man på ett bra sätt flyttar den nyinflyttade tallspetten till ett natureservat där människors ekonomiska intressen inte störs, för om du får välja mellan att skjuta en fågel eller att ruineras så är valet enkelt, få skulle i sanningens namn bespara denna fågel livet.

Eller?
#238 - 22 maj 2007 17:19
Tragiskt att pengar värderas högre än liv, men visst är det så som du säger.
Bilagor:

Annons