Hur kan man...? Men som sagt... Jag brukar inte vara så känslig men de här gav mig kväljningar:
[COLOR=#800080]http://www.glumbert.com/media/dolphin[/COLOR]
[COLOR=#800080]http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs....meet_your_meat[/COLOR]
bena skrev:"jag äter inte tonfisk för att det är synd om delfinerna".
någon som ser något konstigt i den meningen..?
Torstensson skrev:Vilken propaganda av vegetarianer/veganer..
Stephanie0134 skrev:Om du menar mig så är jag långt ifrån vegetarian! :)
Stephanie0134 skrev:Hur kan man...? Men som sagt... Jag brukar inte vara så känslig men de här gav mig kväljningar:
[COLOR=#800080]http://www.glumbert.com/media/dolphin[/COLOR]
[COLOR=#800080]http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs....meet_your_meat[/COLOR]
solbacka skrev:Smågrisarna behandlas lika här i sverige (utan bedövning)... förutom att de brukar inte klippa av svansarna som förebyggande...
batski skrev:Jag tror knappast det? Menar du att filmen inte visar verkligheten? Tror du att det där är inscensatt i Hollywood med hjälp av special effects???
Långås skrev:Klart att det är propaganda, det är ju reklam för ett veg-mat starter kit. Varför skulle dom visa djur som har det bra, det säljer inte vegmat. Måste säga att jag blev lite besviken när budskapet var att "bli vegetarian för att rädda djuren... och förresten ni kan köpa vegmaten hos oss".
Men givetvis är bilderna genuina och att veta att sådant här förekommer får det att vända sig i magen och skapar rejäl nedstämdhet. Dock anser jag att det är ganska långt ifrån verkligheten i Sverige.
*kryper ner under skrivbordet och väntar på tomaterna*
Långås skrev:Klart att det är propaganda, det är ju reklam för ett veg-mat starter kit. Varför skulle dom visa djur som har det bra, det säljer inte vegmat. Måste säga att jag blev lite besviken när budskapet var att "bli vegetarian för att rädda djuren... och förresten ni kan köpa vegmaten hos oss".
Långås skrev:Men givetvis är bilderna genuina och att veta att sådant här förekommer får det att vända sig i magen och skapar rejäl nedstämdhet. Dock anser jag att det är ganska långt ifrån verkligheten i Sverige.
Långås skrev:*kryper ner under skrivbordet och väntar på tomaterna*
Stephanie0134 skrev:Ja, det är väldigt riktat såklart... Och jag tror inte heller att det hjälper att vi helt slutar äta kött. Välj "bättre" kött istället...
qenzo skrev:Höndelser likt dessa slutar inte att ske, bara för att man slutar äta kött.
batski skrev:Alla djur i Sverige har det inte bra! Jag skulle tom säga att de flesta faktiskt inte har det så bra. Hallå jag har sett en del elände i det här landet med mina egna ögon. Men det kanske är bekvämt att leva i den föreställningen...
Piscator skrev:Hmmm, om nu alla skulle sluta att äta kött - hur skulle djuren då bli behandlade?
Piscator skrev:Massor av människor världen över lever ju av att producera kött, för att inte bli av med alla sina inkomster är det väl sannolikt att de tvingas sälja köttet till andra ändamål?
Piscator skrev:Vad blir det då av köttet? Kanske blir det en köttproduktion som ämnas till gödningsämnen, oljor, biobränsle och ett antal nya produkter som inte går att förutse.
andreassofus skrev:jag hade inte väntat mig att du skulle hålla med eftersom du är vegan,, spelar ju ingen roll hur bra djuret har,, du skulle ändå säga att dom inte har det bra..
jag skulle istället säga att djuren i sverige har det bra för vi har mycket strängare regler än dom flesta andra länder.
andreassofus skrev:dina fiskar då? hur kan du va så säker på att dom mår bra? har inte du haft dödsfall i ditt akvarium ganska nyss?
enligt mig har dina fiskar ganska dåligt i så fall.
andreassofus skrev:tur att man bara äter svenskt kött,, då kan man ha lite bättre samvete,, för djuren i sverige har det väldigt mycket bättre än så här.
känner en som har grisar och slaktar,, jag pratade med honom om etdär med kastrering utan bedövning och han sa att det nästan inte förekommer i sverige.. det har hänt och då sprids det rykten om att alla djuren i sverige misshandlas innan slakt men så är inte fallet..
andreassofus skrev:men man tjänar inte lika mycket på att odla grönsaker som att föda upp kor batski och då skulle väldigt många bli arbetslösa, så den teorin håller inte.
bear skrev:Hur kan du vara så säker på att du äter bara svenskt kött och att djuren har det bättre här?
Pizzan??
Lunhrestaurangens mat?
Färdiglagade frysta maten?
Kebaben?
Hamburgaren?
Dansk fläskfile?
Korv?
batski skrev:Inte som det ser ut i dag. Men om alla bara åt vetetabilier skulle situationen vara annorlunda. Dessutom skulle det behövas folk som jobbar med att framställa olika matvaror av dessa vegetabilier.
Katharina skrev:...att det här också skulle bli en vegan diskussion... att det inte bara kan handla om djurens bästa utan alltid ska vara att vi ska sluta äta kött... Snart blir vi köttätare jämförda med pedofiler igen... :(
andreassofus skrev:i en annan tråd som handlar om detta så har jag sagt att jag är noga med att äta svenskt kött utom just kebab o pizza o sånt för där kan man inte veta.
färdiglagade maträtter äter jag inte för det smakar apa.
varför just Dansk fläskfile?? du vet väl att det finns svensk fläskfile?
korv och köttbullar äter jag inte.
hemmagjorda köttbullar äter jag med nöje.
har gått hotell och resturang och även jobbat i resturang, jag vet att väldigt många resturanger bara tar in svenskt kött.
bear skrev:Jajamän det finns svensk fläskfile också och oftast betydligt dyrare än den danska många väljer varor med plånboken.....
hemgjorda köttbullar här också, men är inte lika säker att färsen alltid består av svensk råvara.
importerat kött som mals och förädlas i Sverige kan märkas som Svenskt enligt gällande regler......
batski skrev:Alla djur i Sverige har det inte bra! Jag skulle tom säga att de flesta faktiskt inte har det så bra. Hallå jag har sett en del elände i det här landet med mina egna ögon. Men det kanske är bekvämt att leva i den föreställningen...
batski skrev:Jag tycker att det är beklämmande att varje gång någon försöka visa bilder från djurens verklighet så reagerar en del folk med att säga att det rör sig om propaganda.
batski skrev:Kycklingarna t ex. De är ju framavlade för att bli så stora som möjligt på så kort tid som möjligt. De växer så onaturligt fort att deras skelett inte klarar att bära deras kroppsvikt. De hålls inomhus i stora bygnader och en del kan inte ens ta sig fram till maten och vattnet. En del dör innan det är dags för slakt. När de ska samlas in för slakt är det ganska många som bryter vingar och ben.
Värphönorna här det om möjligt ännu jävligare.
batski skrev:Då skulle det inte födas upp några djur för köttproduktion.
Om människor inte åt kött skulle de ändå behöva äta ;) Så man skulle lägga om sin produktion till mat som det skulle efterfrågas.
Som sagt om det inte fanns nån efterfråga på kött skulle det inte produceras kött. Gödningsämnen, oljor, biobränsle kan man få fram av annat än döda kroppar.
gladys skrev:Dels pga priserna.
Kom på en grej till..
Anta att hela världens befolkning skulle bli veganer.
HUR skulle det bli då!?
andreassofus skrev:tur att man bara äter svenskt kött,, då kan man ha lite bättre samvete,, för djuren i sverige har det väldigt mycket bättre än så här.
känner en som har grisar och slaktar,, jag pratade med honom om etdär med kastrering utan bedövning och han sa att det nästan inte förekommer i sverige.. det har hänt och då sprids det rykten om att alla djuren i sverige misshandlas innan slakt men så är inte fallet..
He-Man skrev:
gladys skrev:Efter att ha sett delfinfilmen.. Jag bara undrar HUR kan man stå och skära i något som vrider sig i plågor?
bena skrev:det händer överallt.
kycklingen folk äter får halsarna avskurna mekaniskt t ex. deras näbbar klipps av manuellt utan bedövning.
kycklingar av han-kön mals ofta levande.
etc etc
om slakterierna hade glasväggar så skulle nog en del välja bort kött.
Långås skrev:Överallt alltså, även i Sverige? Har aldrig sett klippta näbbar i sverige. Ej heller malningen. Jag har inte mycket över för kycklingindustrin i Sverige men här skulle jag gärna villa ha lite referenser om var man sett detta.
Långås skrev:Överallt alltså, även i Sverige? Har aldrig sett klippta näbbar i sverige. Ej heller malningen. Jag har inte mycket över för kycklingindustrin i Sverige men här skulle jag gärna villa ha lite referenser om var man sett detta.
solbacka skrev:Hur är det med "avhorningen" av kalvar? Jag har hört att de får bedövning nu, sant eller falskt?
När jag gick JO brände man hornämnena med brännjärn så de blev mjuka och slutade att växa. Utan bedövning för den stackars kalven..
Oscar Cederqvist skrev:Vad är så konstigt med detta, så fiskar man ju många sorters fisk. Eller är det bara för ni är vana att se delfiner hoppa efter bollar på kolmården det är så hemskt. De har antagligen ätit delfin i tusentals år utan att beståndet påverkats, det är nog någon annanstanns felet ligger.
Oscar Cederqvist skrev:Vad är så konstigt med detta, så fiskar man ju många sorters fisk. Eller är det bara för ni är vana att se delfiner hoppa efter bollar på kolmården det är så hemskt. De har antagligen ätit delfin i tusentals år utan att beståndet påverkats, det är nog någon annanstanns felet ligger.
Långås skrev:Vilken föreställning (som du menar är falsk) menar du då. Jag har själv levt på en gård i 17 år. Hur många minuter har du själv spenderat på gård??? Gillar inte att du anser att endast du har tillgång till sanningen om svenska djurs situation...
Långås skrev:Jag tycker detta är lika mycket propaganda som att visa bild av djuruppfödsel utan problem. Skulle inte du bli upprörd om du såg en film om hur underbart alla djur har det när du vet att det inte stämmer överens med värkligheter för de flesta djur. Samma sak tycker jag om filmer som denna.
Långås skrev:Men det positiva med diskussion är att folk blir mer medvetna och kan sätta press på matbranshen. För så länge folk inte tänker på att köttet i frysdisken kommer ifrån dödade djur så kommer inte någon bry sig om hur de hade det när de levde. Om det sedan leder till att folk blir vegetarianer eller till att matbranshen blir mer djurvänligt är ju vinst i vilket fall.
Stephanie0134 skrev:Jag kan inte tänka mig att man kan få alla att sluta äta kött direkt, så köttindustrin lär fortsätta vad man än gör. Däremot kan man arbeta för att djuren ska må bättre!
Piscator skrev:Jag tycker att du missar poängen. För många människor lever av djurhållning för att kunna lägga ner bara för att inte människor vill äta köttet. Sannolikheten för att de kommer att ställa om sin produktion mot andra målgrupper är överväldigande, tycker jag.
Piscator skrev:Skinnet går fortfarande att sälja, eller ska vi sluta med skor också? :) Köttpriset kommer att gå ner så varför inte göra biobränsle av det? Mer spannmål kommer att efterfrågas, så varför inte göra gödning av köttet? Etc, etc...
Piscator skrev:Som sagt, köttpriset kommer att gå ner - ännu mer kött behöver produceras för samma vinst! Vem har då tid och råd att bry sig om hur de mår?
Piscator skrev:Det är vi konsumenter som efterfrågar KRAV odlad mat, kläder som inte producerats av barnahänder, etc. Det bästa vi kan göra för djuren tror jag är att efterfråga kött som har producerats på ett "humant" :) sätt. Att sluta äta kött är en dålig lösning för mångas hälsa, dvs de som inte klarar av eller har råd att skaffa sig alla näringsämnen kroppen behöver utan kött-tillskott i kosten.
andreassofus skrev:men nu är det så batski att alla inte vill bli vegetarianer, sen är det inte fel på nåt sätt att äta svenskt kött som kommer från svenska gårdar ,, nu är du ju där igen att du tycker att du bara gör rätt och att alla andra som äter kött gör fel,, men för väldigt många ät det du som gör fel , så vem har rätt?
andreassofus skrev:låt dom som äter kött få göra det istället för att försöka påverka oss, alla har en egen vilja.
bena skrev:nja, om man nu vill lätta sitt samvete genom att öppna plånboken ja.
föredrar de utomparlamentariska grupperna som aktivt arbetar ute på gator och torg framför de som sitter på ett kontor och ringer samtal och skriver brev.
http://www.drinfo.se/sveda.htm
andreassofus skrev:du vill kanske inte tvinga men du skulle gärna se att alla i hela världen blev vegetarianer
batski skrev:Jag det skulle jag. Det skulle vara en mycket bättre värld för både djuren, människorna och miljön. Skulle inte du gärna se att alla krig och alla orättvisor och förtryck försvann?
jarinen skrev:Det här med dålig hantering av djur kommer att fortgå så länge man bedriver näring på detta, konsumentpåverkan genom att sluta äta kött och dylikt ska man hålla på med om man finner att man mår bra av det och ens samvete funkar bättre men det kommer aldrig vara lösning på problemet. Först när vi törs ifrågasätta vårt levnadssätt (marknadsekonomin) kan vi börja försöka hitta en lösning på detta, en politisk lösning. Jag vet, "man skall väl kunna bedriva ansvarsfull näring", nej, jag tror inte det, det ligger i sakens natur att allt skall effektiviseras och då kommer djurens väl i kläm.
batski skrev:Vad är det som är en teori menar du?
qenzo skrev:Alltså... exakt vad är det som säger att djurhållningen skulle bli bättre om folket slutar äta kött?
Snarare är det väl så att folket skulle skita fullständigt i "matdjuren", för de fyller inte längre ngt syfte.
Vad ska man med en ko till om den inte används till ngt?
qenzo skrev:Fö är även jag emot "jag har rätt och du har fel"-snacket.
Ingen människa med vett i skallen vill se djur lida. Inte ens köttätarna.
andreassofus skrev:hur allt kommer se ut i framtiden om alla blev vegetarianer.
du säger ju hela tiden att så och så kommer det att bli och så och så funkar det inte då,, o köttpriserna kommer gå upp.
du har ingen aning, rena gissningar från din sida, du tror de du vill tro ska hända i framtiden så att komma med den föreläsningen som du håller på med tycker jag är fel.
batski skrev:Nu tycker jag du är orättvis. Utan det arbetet som Djurens Rätt bedriver hade djuren haft det ännu jävligare och det kanske inte ens hade funnits autonoma djurrättsgrupper ;)
bena skrev:fast djurens rätt arbetar öppet med att bli av med de utomparlamentariska grupperasn och fördömmer oss öppet i media som huliganer och terrorister trots att det ofta rör sig om flygbladsutdelning.
dessutom så har ledande medlemmar i djurens rätt hjälpt snuten att sätta dit celler inom dbf.
jarinen skrev:batski : Du vet vad du pratar om, helt klart, men du uttrycker dig ibland klantigt( på ett skriva folk på näsan sätt) likt detta "Men den krassa verkligheten är ändå att de lider och dör just för att folk vill äta dem."
Det där är en högst personlig slutsats du drar, den är inte speciellt rimlig att dra och framförallt inte presentera som en sanning för alla andra här på forumet. Irritation lär uppstå med såna uttryck, du beskyller ju faktiskt alla köttätare som skyldiga till djurplågeri.
Mvh Jari
batski skrev:Däremot jag jag sagt att om man äter kött bidrar man till att djur lider och dör. Nån som tror något annat?
andreassofus skrev:du vägrar att inse att alla djur inte har det så dåligt batski.
lyssna på någon annan än dig själv nångång.
batski skrev:Det gör jag väl! Varför tror du att jag inte lyssnar på andra? Jag har ju sagt flera gånger att det är skillnader i djurhållningen. Har du läst det?
Sen att alla djur inte har det så dåligt hjälper inte dem som verkligen har det för jävligt. Och det är många. Men jag VET att det jag har beskrivit är sant (annars hade jag inte skrivit det). Och en del har tom bekräftats av andra som själva äter djur. Dessutom måste de dö för att folk sen ska få äta deras kroppar. Och alla vill leva.
batski skrev:Sen att alla djur inte har det så dåligt hjälper inte dem som verkligen har det för jävligt. Och det är många. Men jag VET att det jag har beskrivit är sant (annars hade jag inte skrivit det). Och en del har tom bekräftats av andra som själva äter djur. Dessutom måste de dö för att folk sen ska få äta deras kroppar. Och alla vill leva.
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Att sluta äta kött och fisk löser inte världsproblemen. Människan är en omnivor varelse. Om hela världen skulle ställa om sig till enbart vegetabilisk föda, hur kommer denna att produceras? Kommer det att ske under ekologiska former? Hur kan man garantera att den inte genmanipuleras, besprutas och "misshandlar" världens jordar?[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Protein och fett ger mer energi än kolhydrater så det innebär bara att du måste konsumera mera mat för att få maskinen som kallas kroppen att orka och fungera normalt. Du har en ädel och hedervärd övertygelse batski och det är tur att det finns människor som verkligen lever efter sin tro..[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag tycker att ekologi är mycket viktigare än att sluta äta kött. Jorden kommer förmodligen att gå under av andra orsaker än av att människan åt för mycket kött! Jag lever efter mitt hjärta här, jag väljer ekologisk mat för att min övertygelse att detta är det rätta. Kor som betar och naturligt gödslar marken, kalvar som får dia sina mödrar och gårdar som verkligen tas om hand i ett ekosystem. Där finns framtiden enligt mig. Jag skulle aldrig i hela mitt liv köpa bananer som inte var ekologiskt odlade eller kaffe som inte var ekologiskt! För mig är det helt absurt att vägra äta kött men i nästa andetag en ta en fika med bananpaj på ett café. Att välja ekologiskt är att värna om djur, natur och kommande generationer. Så känner jag!.[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Många i min släkt är bönder så jag tar väldigt illa vid mig när du (batski) får det att låta som att det är mer regel än undantag att svenska djur far illa i svenska gårdar. Sanningen ligger långt därifrån, majoriteten bönder lever i mycket nära samklang med djur och natur. De vårdar sina marker med hjälp av sina djur och djuren är mycket väl omhändertagna. Vrid inte detta bara för att du själv sett skräckexemplen. Jag tycker du skall göra fler studiebeök på de gårdar som verkligen är engagerade och vårdar sina djur..[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Gud så tråkigt att det blir så här långa "trista" diskussioner som bara uppmanar till ilska och "dragkamp". Inget konstruktivt som kommer ur dem dessvärre utan bara pajkastning på hög nivå.[/COLOR][/FONT]
Katharina skrev:Jag tog mycket illa vid mig att bli jämförd med en pedofil eller våldtäcksman.. Du skrev att bara för att jag vill äta kött så är det inte rätt och så kom jämförelsen med att en våldtäcksman vill våldta... [:(!]
bena skrev:du menar nog ull...
bomull växer inte på djur.
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vad är en lycklig ko enligt dig? En lycklig gris?[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Alla djur lider inte. Långt ifrån! Majoriteten lever värdiga liv på sina gårdar där de är en del i en ekologisk näringskedja, så har det varit sedan tidernas begynnelse. De allra flesta bönder är det på grund av sin kärlek för djur, natur och miljö. Att vara bonde med djur är sannerligen inget vanligt arbete, det är ett kall! Vilken annan vettig människa går upp innan tuppen vaknat för att se hur djuren har det? För att se hur torrt det är i skogen, för att röjja sly osv? Dessutom för ynkliga pengar?[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag äter kött och jag föder också mina barn med kött. När du uttrycker dig som du gör ovan så är det ett personligt påhopp på alla som äter kött!! Det måste du förstå! Det är knappast ett uttalande som omvänder köttätare till veganism i alla fall. Så vill du missionera får du ändra din marknadsföring ;)!
[/COLOR][/FONT]
batski skrev:Hmm, jag har aldrig påstått att om folk slutar att äta djur skulle det lösa hela världens problem. Men det skulle ha en enorm positiv påverkan på miljön.
batski skrev:
Men det finns ju gott om protein och fett i vegetabilier. Jag tycker inte jag äter mer än folk som äter djurprodukter.
batski skrev:
I Sverige är iaf bilismen och djurindustrin som är de två största miljöbovarna. Och så är det även i många andra länder. Givetvis finns det även annat som skadar miljön. Och ja jag slutade köpa icke-ekologiska bananer när jag blev medveten om hur mycket lidande de innebär för de stackars arbetarna och deras familjer.
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nä, den möjligheten kommer vi aldrig att ges eftersom vi är människor. Och den diskussionen vill jag inte ta för där har du och jag så fundamentalt olika åsikter. I min värld är det skillnad på djur och människor men för den sakens skull så innebär det inte att de är mindre värda. Däremot står de under mig i näringskedjan. Det är min bestämda åsikt!batski skrev:
Maria, jag tror inte att bönder är blodtörstiga djurplågare. Men jag vet att ingen av oss på denna lista skulle vilja byta plats med dessa djur.
batski skrev:
Jag tycker också att dessa långdragna diskussioner är jobbiga.
andreassofus skrev:det hjälper väl om man äter svenskt kött eftersom dom svenska djuren har det bra. utom möjligtvis några få gårdar kanske.
så vart vill du komma nu batski när du säger att det inte hjälper att äta kött från djur som kommer från bra svenska gårdar?
tycker fortfarande att du låter negativ mot köttätare.
hjälper det inte menar du om alla äter kött från svenska gårdar?
tycker det här börjar spåra ur lite.
spelar ju ingen roll vad man säger längre.. du vrir och vänder på det ändå så att vi ska få dåligt samvete. men du misstager dig.
vill du tro att alla djur i hla världen har det dåligt så får du tycka det.. varsågod!
Katharina skrev:En bonde skulle säga att du plågar din hund om du bor i villa eller lägenhet... En bonde har en hund som springer fri hela dagarna och ofta arbetar med djurhållningen, som alltså blir stimulerat mentalt på ett sätt som mycket, mycket få människor kan åstadkomma åt sina hundar i andra miljöer.. ;)
Katharina skrev:Jag tog mycket illa vid mig att bli jämförd med en pedofil eller våldtäcksman.. Du skrev att bara för att jag vill äta kött så är det inte rätt och så kom jämförelsen med att en våldtäcksman vill våldta... [:(!]
Långås skrev:Men frågan är känslig och jag tror att man måste vara taktisk i sin metodik när man skall ifrågasätta hela rätten att folk äter kött. Här tycker jag att du har lite kvar att lära batski;) . Det är många som blir irriterade som du märker.
Långås skrev:Sen får jag fortfarande inte ihop din totalsågning av djurhållning för mat skull (du kritiserar ju hela iden med att djur lever för att bli mat) medans du själv har akvariefiskar och hundar i en onaturlig miljö för skoj skull.
batski skrev:En ko som får leva med sin flock och får vara utomhus och beta. En ko som inte är framalvad för att producera 10 ggr mer mjölk än vad som är naturligt. En ko som inte blir fråntagen sina kalvar och en ko som inte dödas efter bara några år eller tom månader. Kan även tilläga att köttkor i Sverige är antagligen de jordbruksdjuren som har det bäst så länge de får leva. Men sen kommer ändå slakten.
batski skrev:
Det vanligaste är väl att man blir bonde för att ens föräldrar var bönder och man tar över gården. Jag är medveten om att det är många bönder som tycker om att arbeta med djur, annars hade de givetvis inte gjort det och jag anklagar inte heller bönderna för att vara onda och blodtörstiga. Men hela systemet bygger på att djur betraktas som produktionsenheter. Det är en motsägelse att ha ihjäl någon man bryr sig om. En motsägelse som bara kan leva vidare för att man är van vid en världsbild där det är det normala.
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nu är DU motsägelsefull. Du uttrycker ju dig negativt om köttätande och djurhållning och eftersom här finns personer som känner sig kränkta av dina uttalanden så kan det vara så att du inte ser att det blir personligt av din sak.batski skrev:
Missionera? Usch vilka ord ni använder :( Det är inte min mening att hoppa på någon. Jag tycker det är viktigt att skilja mellan sak och person och behandla alla med respekt. Omvända köttätare? Nä jag tror inte jag har den makten. Men jag kan inte låta bli att diskutera det när någon tar upp frågan.
batski skrev:Kan det inte vara så att folk blir irriterade för att det här är en känslig fråga? Ingen gillar väl att bli ifrågasatt i sin livsstil. är det inte där som skon klämmer?
batski skrev:Svar ja. Gör inte du det? Det finns knappast en massa alternativ, tyvärr!
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Säger vem? :rolleyes: Du vet ju sedan långt tillbaka hur jag står i frågan så mig kan du inte övertyga genom att svara så här kortfattat och totalt i avsaknad av vetenskaplig fakta ;)! Vad är det som säger att jorden inte kommer "misshandlas" av ensidigt jordbruk, genmaipulation för att få bönorna att bli större, besprutning för att minska de biologiska angreppen? Hur stora volymer kommer det inte att behövas för att täcka världsbefolkningens behov? Nu hoppar jag på dig och säger att din inställning är väldigt idealistisk! Förlåt för påhoppet! [:o][/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nämen........... Ahhhhhhhh......... Det finns INTE gott om proteiner i vegetabilier. Det finns däremot gott om kolhydrater och kostfiber i vegetabilier! För att få i dig tillräckligt samma mängd protein som ifrån kött så får du med dig mängder med kostfiber. Kostfiber i dessa mängder hindrar upptaget av mineraler och spårämnen. Fett finns där, ja, ja, men inte *mycket* protein. Animaliskt fett innehåller fler essentiella fettsyror och än vad som finns i vegetabilier. Och animaliskt protein innehåller därmed även fler essentiella aminosyror som är nödvändiga för kroppens uppbyggnad och normala funktioner. Ren fakta! Genom att äta kött gör man det enkelt för sig att få i sig alla näringsämnen för det är vetenskapligt belagt att kött innehåller mineraler och spårämnen som i samverkan gör det mycket enklare för kroppen att fungera. Varför göra det enkla svårt?? Jämför du proteininnehåll i kött med proteininnehåll i t ex sojabönor så är det också fakta att du måste trycka i dig en tredubbel volym av bönor för att nå samma resultat. Jag älskar bönor men jag är nöjd med min halva deciliter (75-100g??) per dag!! :p Mer än så, då får i alla fall jag avsmak! :p Jag hade B12 brist under en period i mitt liv och jag måste få säga att jag är innerligt glad att jag är köttätare![/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Växthuseffekten är långt mer skrämmande än djurhållningen tycker jag![/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nä, den möjligheten kommer vi aldrig att ges eftersom vi är människor. Och den diskussionen vill jag inte ta för där har du och jag så fundamentalt olika åsikter. I min värld är det skillnad på djur och människor men för den sakens skull så innebär det inte att de är mindre värda. Däremot står de under mig i näringskedjan. Det är min bestämda åsikt![/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Det gör mig ont dock att du uttalar dig generaliserande om bönder och lantbruk och jag är ju inte den enda som reagerat på dina uttalanden där. Du måste ta till dig av kritiken på den punkten. Du har generaliserat kring svensk djurhållning och dessvärre i negativ klang. Det talar för att du inte har tillräckligt med goda erfarenheter av svensk djurhållning. Jag får en känsla av att din livsåskådning som vegan präglat och färgat dina intryck genom att du endast sökt de dåliga exemplen. Så upplever jag det åtminstone när jag läser dina inlägg i denna tråden.
[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Fast just nu känns de lite kul juh? ;)[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Fast djur dör... De gör det!! Och de lider när de blir gamla... Så slakten kommer ändå. Även av barmhärtighet om djuret.[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]De allra flesta bönder betraktar inte sina djur som produktionsenheter. De betraktas som en del i ekokedjan på gården!! Utan korna betas inte marken. Utan korna gödslas inte marken och därmed får du inte till all den biologiska mångfald som följer med detta.[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nä, ha en go kväll Paul!! Hoppas det blir lite endlershonor nu. Hoppas vi syns nästa västträff!![/COLOR][/FONT]
Glenn skrev:Jo det gör jag och jag äter kött med- då måste jag vara en dubbelt så hemsk människa som dig;)
batski skrev:Jag är plågsamt medveten om hur mycket lidande och miljöförstörelse bomollsproduktionen som den ser ut i dag innebär och hade det varit lika lätt att välja bort bomoll som det är att välja bort djurprodukter skulle jag göra det. Ungefär som jag undviker icke-ekologiska bananer.
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Visst är det en känslig fråga! Och visst ifrågasätter vi din livsstil som verkar helt onormal och väldigt full av fördummande fördomar ;)! Men det är ditt val och det respekterar jag!! :p[/COLOR][/FONT]
jarinen skrev:Ok , det är synd om de delfiner som blev så respektlöst behandlade i videon. När det gäller fisk och det marina så tror jag inte hanteringen av fisken är det stora problemet utan att vi håller på att fiska ut haven i rasande takt, sen behöver vi inte bekymra oss om hantering, det finns inget att hantera.
Det här med dålig hantering av djur kommer att fortgå så länge man bedriver näring på detta, konsumentpåverkan genom att sluta äta kött och dylikt ska man hålla på med om man finner att man mår bra av det och ens samvete funkar bättre men det kommer aldrig vara lösning på problemet. Först när vi törs ifrågasätta vårt levnadssätt (marknadsekonomin) kan vi börja försöka hitta en lösning på detta, en politisk lösning. Jag vet, "man skall väl kunna bedriva ansvarsfull näring", nej, jag tror inte det, det ligger i sakens natur att allt skall effektiviseras och då kommer djurens väl i kläm.
Haven vet vi är utfiskade inom en nära framtid men ändå så diskuterar vi hur elakt man minsann dödar delfiner som är så söta och dessutom anses intelligenta.
Mvh Jari
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid] Vi äter för mycket kött och för lite kolhydrater i västvärlden och detta måste vi ställa om i framtiden.[/COLOR][/FONT]
Piscator skrev:Vad kul Azeah, hoppas att du gör det för att du mår bra av det! För djuren kommer tyvärr inte att få det ett dugg bättre för att inte du äter ur hela kostcirkeln.
Azeah skrev:Självklart ska jag försöka äta vegetariskt för min egen skull. Och för att jag ska må bättre. Och för att mitt samvete inte vill vara delaktig i det som försegår.
Piscator skrev:
Tja, vem vet vad djuren anser som ett bra liv? Vi vet bara vad vi tycker är ett bra liv. De flesta vilda djur ska ju trots allt sluta livet i käften på ett annat djur.
Det är väl lite av detta som är grunden i hela denna tråd, att vi vet vad vi tycker är ett bra liv och tror att alla djur delar den uppfattningen.
Glenn skrev:Du bidrar också till framställandet av djurmat genom att använda bomull då fröna från plantan pressas och detta används senare i djurfoder tex.
Köper du själv kravmärkt bomull?
Piscator skrev:Vad kul Azeah, hoppas att du gör det för att du mår bra av det! För djuren kommer tyvärr inte att få det ett dugg bättre för att inte du äter ur hela kostcirkeln.
qenzo skrev:Mina tankar drar sig hela tiden mot Indien.
Där äts inte kossorna, men lever de ett bra liv?
Vandra runt på gator, magra och eländiga.... men de hyllas iaf och är heliga!
Är det dit vi ska komma?
qenzo skrev:Troligtvis kommer iofs att dagens matdjur vara en ovanlig syn i landet om köttproduktionen läggs ner.
För vem vill slita från morgon till kväll med djur som ändå inte tillför ngt annat än ett gigantiskt hål i plånboken.
Katharina skrev:Baski sa förrut att människan förändras men vi har funnits i många tusen år och ätit vad vi har kunnat hitta, alltså en mycket varierad kost men de senaste femtio åren äter vi så ensidigt... Så fort förändras inte människan och inte undra på att vi är allergiska och sjuka, kroppen kan inte försvara sig emot alla gifter i mat, kläder och luft om den inte har bra bränsle i sig...
Katharina skrev:Baski talar också om hur en ko ska leva... Men du vet väl hur en vildhund lever... Din hund är precis lika misshandlad och onaturligt framavlad som en frisk och välskött ko på en bondgård... Sen håller jag helt och fullt med om de raser som inte kan stå upp eller föda naturligt osv och djur som plågas...[:(!]
Katharina skrev:Håller med Glenn om bomull.... ;)
Piscator skrev:Tja, vem vet vad djuren anser som ett bra liv? Vi vet bara vad vi tycker är ett bra liv. De flesta vilda djur ska ju trots allt sluta livet i käften på ett annat djur.
qenzo skrev:Jag tror verkligen inte att alla djur delar uppfattningen med oss alla gånger.
Men jag är heller inte så dum att jag går på anti-kött-propagandan, och tror det är lösningen på allt.
Katharina skrev:... är väl det första och lättaste man kan göra... Det försöker vi göra... Även om ekologiska tomater tex är ca 20 % dyrare så innehåller de ca 20 % mer vitaminer så det blir samma pengar i slutändan... ;) Ägg osv skulle jag aldrig köpa som inte är lycklliga hönor... :p
batski skrev:Givetvis har inte människan förändrats på bara 50 år. Vi har förändrats i årtusenden och förändras hela tiden. Människan, likt t ex grisen och råttan kan klara sig på en mycket bred kost, vilket ju gör oss till bra överlevare. Vi är väldigt anpassningsbara, men det betyder inte att vi inte kan ta skada av gifter och annat. Givetvis kan - ocg gör - vi det.
För andra gången. Jag har ingen hund. Men nej en hund av en frisk ras som lever med ett ansvars-och kärleksfull familj lider INTE som en framavlat mjölkko. Men visst finns det sjuka hund-och kattraser. Dessa tycker jag inte heller borde finnas.
batski skrev:Givetvis inte. Men de indinska kornas situation beror på religion och nog går inte riktigt att jämföra med hur det skulle bli i resten av världen. Jag tror knappast att det skulle springa en massa kor, grisar och hönor i Sverige i fall man inte åt kött ;)
Fast är det inte just det man i många fall gör? Hur billigt är det med akvaristik eller med en hund? ;) Men visst är det så att dagens framavlade landbruksdjur i stort sett skulle försvinna. Men jag tror ändå att kor ocg grisar skulle fortsätta att finnas om än i mycket mindre antal. Highland Cattle till exempel skulle fortfarnde få arbeta med att beta markerna, gamla grisraser skulle kunna bereda skogsmark genom att böka (det sker redan i dag), osv.
batski skrev:Vi vet att alla arter har naturliga behov och mår mer och mindre dåligt om de inte kan tillfredställa dessa behov. Vi vet att grisar vill vara ute och böka med sin flock och vi vet att de mår dåligt av ett stimulansfattigt liv inomhus i ett bullrikt och stinkande miljö där de knappt kan röra sig. Låt oss vara lite realistiska.
smurfmats skrev:[quote=Piscator;907754]Ett bra inlägg, synd att jag inte skrev det själv.. :p
Ett annat exempel är några inlägg om slaktmetod i denna tråd. Varför skulle det vara lindrigare för djuret att bli skjutet i skallen än att få halsen avskuren? Sannolikt är det precis tvärtom om bara kniven är väldigt vass och risken för att göra fel är mindre. Men visst verkar tanken på allt blod som sprutar ut otäckare..
smurfmats skrev:får jag fråga dig då? om du nu skulle bli avrättad? vad väljer du? ett skott i huvudet så det är över eller att i kramper förstå att du håller på att dö?
Katharina skrev:Där håller jag inte med... jag tror att kolhydrater är den stora boven i vår kost... + socker och vetemjöl... tror aldrig vitt socker är bra för oss och inte de mängder vetemjöl och kolhydrater vi får i oss...:)
Piscator skrev:
Nu är ju inte jag ett djur, utan en människa. Jag förstår vad som kommer att hända oavsett om avrättningen sker med pistol, kniv, gift, trasig glödlampa.. Att skära halsen av djur används i många länder, fr.a. islamiska just för att det anses humant och värdigt för djuret. Hjärnan töms snabbt på blod och lidandet är förhållandevis kort. Innan nästa djur slaktas ska blodet efter det föregående tas bort. Jag kan inte hela proceduren, men något åt det hållet är det.
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kolhydrater är mer än bara vitt socker så ursäkta att jag inte var tydlig. [:o] När jag skriver att vi äter för lite kolhydrater så menar jag att vi äter för lite rotfrukter, kål och baljväxter. Det vita sockret och de enkla sockerarterna är alldeles för lättillgängliga så de lider vi ingen brist på. Om man jämför med tallriksmodellen så är andelen kött alldeles för stor. Mängden fett och enkla sockerarter likaså. Så ursäkta om mitt svar gav upphov till feltolkningar.[/COLOR][/FONT]
smurfmats skrev:för mig känns det obehagligt att se delfinen ligga och sprattla ett bra tag efter slaktaren har skurit upp halsen på den, det var därför jag tyckte att ett skott borde vara "humanare"...
batski skrev:Underbart Azeah :D Vill du få tips på recept och kokböcker säg bara till!
andreassofus skrev:och en lärobok kanske du kan låna ut till han så att han vet vad han ska äta för att få i sig allt som han behöver.. det räcker inte med sojakorv och gurka.
det är ett väldigt stort steg att gå över till att bli vegetarian.
själv vill jag inte min kropp så ont.
smurfmats skrev:är man bara insatt i vad man gör så gör man nog inte kroppen "så ont"
andreassofus skrev:och en lärobok kanske du kan låna ut till han så att han vet vad han ska äta för att få i sig allt som han behöver.. det räcker inte med sojakorv och gurka.
det är ett väldigt stort steg att gå över till att bli vegetarian.
själv vill jag inte min kropp så ont.
bear skrev:Ahaa,verkar som du själv har provat eller du kanske känner någon som har provat.......
Katharina skrev:
Jag själv skulle vilja bli en fuskvegetarian... En som äter kött när jag vill men foccuserar på att få i mig mer nyttig kost men jag tycker att det är en hel vetenskap som jag inte har tid med nu i mitt liv, försöker lite... ;)
Katharina skrev:Nej, skada tar vi ändå men jag tror att kroppen är mer självläkande om man har full bränsletank... Jag dricker aloe vera som innehåller 75 vitaminer och mineraler och tycker att mycket har blivit bättre.. Långa naglar, sover bättre, bättre mage, saltar inte maten extra längre mm...
Jag har inte tid och kunskap att äta allt vi behöver, alltså bönor, ärtor, bär osv...[:o]
Katharina skrev:Sorry jag missade att det inte är din hund på bilden...
Men principen håller jag fast vid, en framavlad och frisk mjölkko har det lika bra som en frisk framavlad hund.
De stora och dåligt avlade hundraserna har också hälsoproblem som en framavlad mjölkko...
Många Golden har ju för sjutton inte ens ett normalt socialt beteende längre... Många har problem med ögon, höfter, hjärta, hud osv...
qenzo skrev:Nej det klart. Tanken var mest att de inte äts. Men lever de ett bättre liv för den sakens skull?
Religion eller anitkött-propaganda... same shit different name.
qenzo skrev:I mina ögon går det inte ens jämföra de "hobbyerna". En hund kostar så där 2-4 tusen kr/år, akvaristiken... tja det avgör man ju mkt själv. Vad kostar det att driva en ladugård tror du?
Hundratusentals kronor!
qenzo skrev:Och att utrota miljontals djur... är det vettigt det?
qenzo skrev:Att äta kött är ju inget nytt påfund... så hur kan "ni" vara så säker på att allt skulle förbättras till det enbart positiva?
Piscator skrev:Naturligtvis ska djuren behandlas efter de kunskaper vi har om DERAS liv och beteende. Jag reagerar på att många här tenderar att sätta likhetstecken mellan vad som är bra för djur och vad som är bra för människor.
Piscator skrev:Nu är ju inte jag ett djur, utan en människa. Jag förstår vad som kommer att hända oavsett om avrättningen sker med pistol, kniv, gift, trasig glödlampa..
solbacka skrev:Vad som stör mig också på är att säga att det beror på kulturskillnad med delfinslakten. Visst! Då kan vi acceptera kulturen som eldar upp sina kvinnor när det tröttnar på de..
Katharina skrev:... och det finns många människor med sjukdomen anorexi som säger att de är veganer för att ursäkta att de inte äter...
Katharina skrev:Jag vet flera veganer som ser långt ifrån friska ut men å andra sidan vet jag flera vegetarianer som ser friska ut... :p
Katharina skrev:En idé Baski... skriv en lättläst amatörvegetarian bok så vi får lära oss lite...:D
smurfmats skrev:f-n vad bra du debatterar batski! måste ge dig cred när du trampar oss köttätare på tårna och du får ett massdrev efter dig och klarar att ¨gång på gång möta de vågor som kommer emot dig!
gillar det skarpt, man måste få sin världsbild ifrågasatt ibland för att veta vad man håller på med!
batski skrev:Jag kan inte tänka mig att skulle tycka de vore hemskt att sluta föda upp Belgian Blue eller broilerkycklingar för att annars skulle dessa sönderavlade djur utrotas. Jag skulle inte ens kalla det för utrotning. De raserna som utnyttjas i djurindustrin är inte ett resultat av det naturliga urvalet. De är onatrurliga arter som inte borde ha funnits över huvud taget. De är inte en del av naturen och det naturliga mångfalden. Om dessa raser försvann skulle det inte påverka de vilda djuren på något negativt sätt. Det handlar inte utrotning, utan helt enkelt att sluta föda upp onaturliga djur som ändå inte skulle ha funnits för sitt eget skull och inte heller som en del av naturen.
qenzo skrev:Men det är ju också så att Belgian Blue inte tillhör de vanligaste köttdjuren i landet.
Kollar man däremot på SKB, SLB osv så är det de dominerande raserna, och de är inga broiler arter.
SKB har funnit i många många år och tillhör också de som producerar minst mängd mjölk. Och ändå är de så vanliga...
Beligan blue tycker inte jag heller tillhör ngt vi ska ta del av, inte heller vanvård av djur eller andra former av misshandel. Men med MIN erfarenhet är det heller inte det som dominerar våra bondgårdar i dagens läge, även om det förekommer.
Samma vanvärd/misshandel förekommer inom alla djurgrupper människan har valt att hålla "tama", inkl fiskar, hundar, djur på djurparker osv.
qenzo skrev:Att jag väljer att kalla det Atnikött-propaganda är att jag tycker det liknar det. Alla som äter kött deltar aktivt i den vanvård som sker, de som inte äter kött är landets helgon.
Och ja jag vet att du sagt emot det flera gånger. Dock är jag inte övertygad.
qenzo skrev:Nej jag har inte läst ngn av dina länkar...det får vänta tills jag har mer tid. Flytt och ungar gör inte att man kan koncentrera sig under kolossalt långa stunder.;)
batski skrev:Jag är medveten om att Belgian Blue intetillhör de vanligaste raserna i landet. Däremot är broilerkycklingarna det vanliga vad gäller "matkycklingar". Men att jag tog upp just dessa extremt sönderavlade raser var för att göra min poäng. Att jag inte tycker man kan tala om utrotning av en ras som egentligen inte är en del av den naturliga biologiska mångfalden.
Men visst är det så att även andra djur än "matdjuren" lider pga avel, olämplig djurhållning och annat. Eftersom jag försöker se det ur de drabbade djurens synvinkel tycker jag att det är lika fel oberoende av var det förekommer. Djuren bryr ju sig inte om varför de har det jobbigt. De vill bara leva sina liv och må bra.
Det finns inga helgon! Jag kan garantera dig att jag inte är ett iaf ;)
Oj, flyttar ni? Ja det är mycket att göra och tänka på när man ska flytta. Jag vill inte ens tänka på när det blir aktuellt för mig att flytta med 3 akvarier :eek:
Lycka till med flytten!
miluhe skrev:Jag bara undrar, om alla blir vegeterianer, hade inte då kor och grisar funnits på listan över utrotningshotande djur? Vem vill ha en gris eller ko som husdjur? De är ju lite för stora att ha inne, och de är inte djur man ser som "husdjur".
solbacka skrev:vi klara oss bra utan de...egentligen :) Men tror du att alla kommer att sluta att äta kött? Jag tror inte det..jag tror att välden går under istället :( Vänta bara Indien och Kina vill ha samma livskvalite som USA och vem ska stoppa de? Varför ska inte de få det lika bra?
Jordens resurser kommer att gå under...och vi med de...
batski skrev:Du får det att låta som om man skulle behöva gå en flerårig universitetskurs för att leva som vegetarian. Vad kloka vi måste vara alla vi som är vegetarianer ;) Bara man skaffar sig en bra kokbok så får man mycket kunskap på köpet. Sen så finns det massor med information att tillgå om man bara vill.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185506796&checked=1
http://www.vegan.nu/veganism//nutrition.php
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189646037&r=1
http://www.arton.nu/guide_avd.php?gid=15&sid=78&arton_login=c5b1fcca83f686895993c5a7e5993ee7
http://receptfavoriter.se/recept/viewcategory/recept-p%E5-vegan-mat-vegan-recept-veganmat
http://www.vegan.nu/recipes/
http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=2946
http://vegankrubb.blogg.se/allmnt.html
Jag har inte läst genom alla dessa länkar, så det finns nog både goda och tråkiga recept, men det blir ganska kul att upptäcka allt det nya :)
miluhe skrev:Jag bara undrar, om alla blir vegeterianer, hade inte då kor och grisar funnits på listan över utrotningshotande djur? Vem vill ha en gris eller ko som husdjur? De är ju lite för stora att ha inne, och de är inte djur man ser som "husdjur".
miluhe skrev:Jag menade det som en utopi så klart alla inte slutar äta kött.
andreassofus skrev:nej inte alls det jag menade.. men jag menar bara att det är bra att läsa på innan men bestämmer sig så man vet att man får i sig det man behöver. annars kan det rent av vara farligt att vara vegetarian..
andreassofus skrev:faktiskt så stod jag i valet och kvalet härom dagen när jag var i affären och skulle köpa mat.. fick då syn på sojabiffar som man bara skulle steka.. skulle va kul o veta vad dom smakade och vad dom va gjorda av lite mer exakt.. men eftersom jag äter lite nyttigare mat nu för tiden så köpte jag dom inte.. dom innehåller ju MÄNGDER med kalorier. men en dag kommer jag smaka på dom,, kanske jag tycker om dom :)
Piscator skrev:Jag skulle inte sörja om Belgian Blue försvann från marknaden och inte heller om den framalade rasen "Fantail" slöjstjärt gjorde det heller (har en själv). Det är inget som naturen skapat. Men om de lever ett gott liv det är inte jag man att svara på, men jag tror inte att alla som t.ex. är blinda skulle vilja avlivas bara för att vi seende tror att inte de kan ha ett lika gott liv som vi!
Piscator skrev:4. Givetvis är transporter av djur något som bör undvikas. Hur ska vi påverka för att det ska ske, genom att bli veganer?
Piscator skrev:5. Avlivning, slakt. Inget djur tycker väl att det är en hit att bli avlivad? Men alla djur blir på ett eller annat sätt till mat för andra djur förr eller senare, att bli levande uppäten av vilda hundar i Afrika kan inte vara någon hit!
Piscator skrev:6. Vegetarianer och veganer, det får man naturligtvis vara. Jag anser dock att det kräver kunskap och pengar. Kunskap för att veta vad man ska äta för att få i sig de näringsämnen man behöver. Kunskap som somliga inte har eller vill skaffa sig, lättare då att äta en för människor natulig kost - en som omfattar kött. Pengar, jag har själv gått in för att äta mer grönt. Det är dyrt! Att äta grönt är för välavlönade människor.
Piscator skrev:7. (Edit, känner behov av att lägga till en sak till, ..säkert i onödan) Vi de flesta slaktar ett flertal mygg var sommar och ofta med kommenterer som "där fick du din #¤%&&"ZZ#¤%XX mygga! Det är bara en insekt, men kanske är det bara forskning som saknas för att vi ska förstå hur de lider? Kan vi inte unna dem en skvätt blod, inte gör det väl ont och kliar gör det bar i högst tre dagar? Djur som djur, ..men söta är de ju inte. Nä, det tror jag ju inte. Men finns det anledning att tro att däggdjuren har våra känslor avseende liv och död?
Piscator skrev:OCH, du Batski. Tusan vad mycket du haft att kämpa emot i denna tråd och andra, jag tycker att du är underbar! Jag håller inte med om allt du skriver :) men jag respekterar dina åsikter och ditt ställningstagande. Jag hoppas att du förstår att både du och jag vill alla djurs bästa. Fast vi har lite olika åsikter om hur vi ska nå dit..
bear skrev:Nu är det så finurligt ordnat att var och en väljer vilken tråd man vill läsa på forumet.....
Glenn skrev:Känns inte alltid som det när man läser den här tråden....
batski skrev:Inte? Någon som bokstavlingen känt sig tvungen att äta nånting mot sin villja? ;) Poängen med hela denna diskussion är just att alla vi kan välja hur vi vill leva och att vad vi väljer har konsekvenser för andra än oss själva och för världen i stort.
C.Ciklid skrev:Vist läser man det man vill läsa men dessa trådar TAR aldrig slut eftersom man FÅR inte ha olika uppfattningar osv. Det ältas fram och tillbaka med vem som vet bäst med ingen vett alls. Fan, lägg energin på att göra nått åt skiten än att sitta här och fördärva energin på alla dessa spydiga inlägg!!! Tänk på vår nya medlem Stephanie som började tråden och ser vart det "slutade". Hon lär väll kanske själv undra varför energin inte läggs på mer vettigt sätt.
//Camilla
Glenn skrev:Ibland när man läser här så känns det typ som att vi som äter kött är världens ondaste människor
batski skrev:Så ser jag inte på det. Vi är alla barn av vår tid och vi lever som vi har lärt oss att leva. Men att ifrågasätta sin egen världsbild kan aldrig skada. Visst kan det kännas skrämmande och obekvämt ibland, men att vi lever som vi gör i dag beror på att det genom tiderna har det funnits människor som ifrågasatt sin egen världsbild.
C.Ciklid skrev:I slutänden så har ju inte kycklingarna slutats malas levande, delfinerna halv halshuggas och alla slutat äta kött.
Glenn skrev:Jo men tror nog att det är viktigt att man själv är öppen för att ifrågasätta den och om man inte är det och får dessa "krav" på sig då stänger man nog in sig mer. Tror att var och en själva måste vara redo för att ifrågasätta den
batski skrev:Men snälla Katharina! Veganism är i sig ingen ätstörning. Dessutom är de flesta anorektiker inte veganer. Ska man då dra slutsatsen att man kan bli anorektiker av att vara köttätare? ;) Seriöst! Det är ju helt andra mekanismer bakom anorexi som inte har nånting med ksotval att göra.
smurfmats skrev:o piscator, du kan väl ändå inte mena att det är billigt med kött? det är ju det som är dyrt när man handlar....
C.Ciklid skrev:Vist diskutera är en sak, men att nästan idiotförklara osv är en annan... Klart man vill läsa igenom, men oftast har det ballat ur till idioti där folk kastar skit på varandra och glömde ämnet som var från början. Så många trådar har gort det innom detta ämne och jag undrar varför det alltid skall börjas om hela tiden! I slutänden så har ju inte kycklingarna slutats malas levande, delfinerna halv halshuggas och alla slutat äta kött. Är det verkligen bara jag som ser "Kacklet i hönsgården"?
//Camilla
Stephanie0134 skrev:Ett djur saknar ju inte livet när den är död