Varning för fosfat i Waterlife's pH 6.5 buffer

#1 - 26 februari 2006 13:42
Jag vid tidigare tillfällen och efter egen erfarenhet rekommenderat Waterlife's pH 6.5 buffer som ett effektivt och enkelt sätt att hålla ett stabilt pH vid 6.5.

Nu har jag dock upptäckt att denna, annars så praktiska, produkt tyvärr är fosfatbaserad och kan därför orsaka algproblem i akvariet.

Så jag ber om ursäkt i fall jag har bidragit till att någon fått algproblem. Sorry!
#2 - 26 februari 2006 15:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kan du inte krydda på med nån annan av ingredienserna i pmdd för att komma på rätt nivåer med det andra? Jag fattar inte så mycket om det men vet ju att fosfor är pH-sänkande.... Nån växtakvarist kanske har nåt tips att dela med sig av??[/COLOR][/FONT]
#3 - 26 februari 2006 15:34
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kan du inte krydda på med nån annan av ingredienserna i pmdd för att komma på rätt nivåer med det andra? Jag fattar inte så mycket om det men vet ju att fosfor är pH-sänkande.... Nån växtakvarist kanske har nåt tips att dela med sig av??[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Nej tyvärr! Nitratnivåerna är ok nu sen jag började med PMDD. Mer nitrat skulle inte vara så nyttigt för fiskarna.

Den fosfatnivån som krävs för att växterna ska må bra är så där mellan 1-3 ppm. Jag har över 10ppm (vet inte hur mycket för att testet mäter bara upp till 10 ppm, så det kan vara mycket mer än så). Det kan även vara förklaringen till att jag har sett nån fisk klia sig ibland trots att alla andra vattenvärden är bra.

Det finns pH-sänkande medel som är fosfatfria, men jag vet om någon av dem har nån bufferteffekt.
#4 - 26 februari 2006 15:38
funkar inte torv då?
Bilagor:
#5 - 26 februari 2006 15:43
[QUOTE=Linnet_90]funkar inte torv då?[/QUOTE]

Det gör det nog. Jag försöker nu sätta mig in i HUR det skulle funka och hur man bäst går tillväga.

Jag har börjat en annan tråd där jag ställer mer specifika frågor om detta: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85664

Den här tråden vara mer för att informera dem som jag har råkat "missinformera" :(

Annons