Varning För "endlers"

#1 - 18 oktober 2007 21:37
..ja vad är nu detta undrar ni?
Var inne i stockholm i måndags, skulle titta in på Södermalms akvarieaffär tänkte jag, men på grund av dålig reserch så var affären stängd, så jag knallade in på "boa´s zoo" (eller liknande namn) som låg just runt hörnet.
En ordinär zoobutik med några akvarier visade det sig.

I ett akvarium så simmade det små guppysar, på akvariet stod det "Endlers guppy 69:-". Så långt allt väl, men problemet var att det som simmade i akvariet inte alls var "endlers guppy" utan HYBRIDER med MÅNGA olika färger och teckningar. Eftersom jag tycker 69:-. är väl magstarkt även för renrasiga endlers så upplyste jag ägarinnan om att det visserligen var söta fiskar, men knappast renrasiga endler så blev jag förvånad när hon sade att det visst fanns renrasiga endlers i akvariet. Då sade jag att det inte kunde vara möjligt; det var ju fullt av hyrider, inte tillstymelse till rena endlers såvitt jag kunde se.
Framhärdade då att det visst var hybrider och fick följande svar;" ja visst finns det "blandnigar" där i, MEN det finns en renrasig hona och en renrasig hane i det akvariet, de är köpta som endlers och går där fortfarande. SEDAN har vi blandat i lite fler olika sorter för att få fram kul färger. Men de ursprunliga endlersarna går där fortfarande"

Detta svar fick mig att förstå att hon var fullkomligt okunnig om att det ALDRIG kommer att födas en renrasig endler av den honan, även om hon hade kunnat fånga den "ursprungliga" honan, för den honan kommer att bära på spemier från MASSOR av andra hybridhanar....
IDIOTI tycker jag. KÖP inte från sådana butiker!!!!!! Dessutom lyckades jag INTE se ens den rena hanen någon gång, och jag tvivlar starkt på att den fanns kvar överhuvudtaget....:mad: Akta er för detta bondfångeri!!!!!!

Bara för att visa hur äkta endlers skall se ut så kommer det här en länk:
http://www.swampriveraquatics.com/

Over and out.....;)
#2 - 19 oktober 2007 07:29
Nja, fast endlers guppi är ju också en hybrid. Jag tror att man skall passa sig att tala om renrasighert när det gäller guppis, för det finns inte, inte ens i naturen.
MVH
Magnus
#3 - 20 oktober 2007 08:04
Såkallade hybrider är ofta mycket tåliga, och för nybörjarna tycker jag det är viktigare än en diskussion huruvida de är renrasiga eller ej.
#4 - 20 oktober 2007 09:35
Att man hybridiserar endler är väl en sak, men affärer skall inte sälja fisk under fel namn (framförallt inte när de tar så jäkla bra betalt! 69:- för en endlers?!).
#5 - 20 oktober 2007 11:00
Azur skrev:
Att man hybridiserar endler är väl en sak, men affärer skall inte sälja fisk under fel namn (framförallt inte när de tar så jäkla bra betalt! 69:- för en endlers?!).

Det har du helt rätt i, det kan stå guppy för vad är renrasigt? Och ett pris på 20-25kr/st, jag tittade inte på priset när jag skrev.
#6 - 20 oktober 2007 21:48
Tropfrog skrev:
Nja, fast endlers guppi är ju också en hybrid. Jag tror att man skall passa sig att tala om renrasighert när det gäller guppis, för det finns inte, inte ens i naturen.

MVH

Magnus

Jodå, Endlers guppy heter Poecilia wingei, vanlig guppy heter Poecilia reticulata, osv.
Däremot kan jag hålla med om att de sk. färgglada "guppy" vi ser i akvarieaffärerna säkerligen är hybrider av något slag, annars kanske de hade varit svåra att få fram.
...men det existerar riktiga arter! Tro inget annat.:D
#7 - 20 oktober 2007 21:50
rsoderberg skrev:
Såkallade hybrider är ofta mycket tåliga, och för nybörjarna tycker jag det är viktigare än en diskussion huruvida de är renrasiga eller ej.

[COLOR=Red]Man skall inte lura på kunderna något de inte får....ljuga är FULT! Att dessutom sälja dem så dyrt är direkt ocker!!!!!![:(!][/COLOR]
#8 - 20 oktober 2007 21:55
På Stenåsa Zoo i Varberg hade de riktiga Endler, fint för sig själv i ett akvarium, för 59:- paret om jag minns rätt, en vecka senare fanns det bara honor kvar, men en vanlig guppyhane hade hoppat över till det akvariet, eller så hade de lagt dit den (TYVÄRR). Det är då STOR risk att den hanen och en hona säljs tillsammans som "äkta" Endlers....falsk marknadsföring, antingen det är meningen eller inte. Det spelar ingen roll om det är billigt eller inte....fel är det ändå!
Eller har JAG fel?
#9 - 20 oktober 2007 21:58
rsoderberg skrev:

Att de är tåliga var inte frågan, jag vill inte att man skall lura kunderna!
Jag har själv ett akvarium med snygga mixguppy, inklusive en hel del hybrider....sedan har jag skitsnygga renrasiga Endler enskilt i ett helt annat akvarium.:p:D
#10 - 20 oktober 2007 22:00
Ett stort problem blir ju också när avkomman efter dessa hybrider säljs till mindre nogräknade (eller okunniga?) affärsinnehavare och kommer ut på marknaden som "rena/äkta" Endler, hur skall då [SIZE=3][COLOR=Red]nybörjarna[/COLOR][/SIZE] kunna se/veta vad som är originalet????
Hybridisera gärna säger jag men var öppna med det......
#11 - 21 oktober 2007 04:35
tummen skrev:
Jodå, Endlers guppy heter Poecilia wingei, vanlig guppy heter Poecilia reticulata, osv.

Däremot kan jag hålla med om att de sk. färgglada "guppy" vi ser i akvarieaffärerna säkerligen är hybrider av något slag, annars kanske de hade varit svåra att få fram.

...men det existerar riktiga arter! Tro inget annat.:D

Visst existerar det riktiga arter, men dit räknas inte Endlers
Citat från ett Azurinlägg i annan tråd
Kort svar: Endlers kommer ur akvariet.

Som regel har de fiskar som säljs som diverse stammar av endlers aldrig funnits i naturen.

Såvitt man vet var "ursprungs-endlers" en hybrid mellan Campoma-guppy Poecilia wingei och Vanlig Guppy Poecilia reticulata som fanns i några dammar i Venezuela, dit Campoma-guppy flyttats för att äta moskiter, och där Vanlig Guppy fanns naturligt.

Dessa ursprungs-endlers har sen ytterligare korsats med Vanlig Guppy samt urvalsodlats i akvarium. Dr Endlers himself säger att dagens Endlers-guppy inte ser ut som de fiskar han en gång samlade in.

Efter det att Poecilia wingei beskrevs för några år sedan har det blivit mer förvirrat. Eftersom det inte går att se skillnad på vilda Vanlig Guppy och Campoma Guppy, och Campoma-Guppyn i fångenskap blandats ihop (och korsats) med "endlers guppy", verkar det som om det idag är så att alla guppies som är av vildtyp, dvs inte är slöjguppies, kallas "endlers guppy".

Som om det inte räckte, har äkta, vildfångade, Campoma-guppys (P. wingei) börjat säljas, och säljs då givetvis som "vildfångade endlers guppy".

Och därmed är förvirringen total.

Alltsammans tack vare att Poeser et al som beskrev Poecilia wingei gjorde ett så genomuselt jobb.

Det är annars helt riktigt att det skall finnas en hel räcka olika geografiska raser av Poecilia wingei, och att man alltså, om man har ren-artiga wingei, borde kunna se på dem varifrån de härstammar.

Det förutsätter förstås att de wingei man har är renrasiga och inte korsats med en massa "endlers" eller vildformsguppys eller andra wingei-stammar. Och har man en sån stam vet man förmodligen också var den är fångad.

Sen, och det är lite överkurs, men jag tycker det är kul, kan det i framtiden bli ännu värre: det finns ingenting som säger att de olika raserna av wingei är en och samma art!

#12 - 21 oktober 2007 08:07
På affären där jag köpt akvarium kostar endlers 120:- paret!
E inte det lite å ta i??
#13 - 21 oktober 2007 09:38
tummen skrev:
Inte enligt beskrivningen av Poecilia wingei. Tyvärr har dock Poeser et al varit mycket otydliga om saken, men det framgår av deras beskrivning att Endlers samlades in utanför wingeis utbredningsområde, inne på reticulatas område. De ville därför att wingei skulle kallas "Campoma-guppy" istället för att inte blandas ihop med Endlers - men eftersom de sen i andra artiklar, och tillochmed på andra ställen i beskrivningen - säger att wingei och Endlers är samma sak, så har det blivit så att vildfångade wingei nu säljs som Endlers guppy, och naturligtvis blir korsade med akvarieformen.

Ännu bättre är att det inte finns någonting som säger att det stim olika isolerade guppy-populationer med olika utseende de beskrev som wingei egentligen alls är samma art.

Beskrivningen av Poecilia wingei är kort sagt en av de sämsta artbeskrivningar jag nånsin sett, och resultatet blev förvirring.

Arter finns, men det är jäkligt tveksamt i just fallet Endlers Guppy.
#14 - 21 oktober 2007 09:41
Affärerna får väl ta hur mycket de vill för deras endlers? Tar man 120kr och säljer på "bra" så tror jag inte att man sänker priset bara för att forumanvändare på nätet säger att det är dyrt. Det är den stora massan som köper och sätter prisnivån. Sen vet inte forumanvändarna heller vad just den affärens "endlers" kostade i inköp. Det är stor skillnad på fisk och fisk, då menar jag i kvalitet.
Eftersom det är levande djur så spelar faktorer som mat och skötsel också in i priset. Kanske inte så mycket hos affären men hos grossisten. En fisk som får bättre/dyrare foder än en annan likadan i ett annat kar blir helt klart dyrare.
#15 - 21 oktober 2007 13:27
Här i stan tror jag Endlers kostar runt 30 kr fisken..

Skulle ALDRIG betala 69 spänn för en sådan..
#16 - 22 oktober 2007 10:55
Azur skrev:
Inte enligt beskrivningen av Poecilia wingei. Tyvärr har dock Poeser et al varit mycket otydliga om saken, men det framgår av deras beskrivning att Endlers samlades in utanför wingeis utbredningsområde, inne på reticulatas område. De ville därför att wingei skulle kallas "Campoma-guppy" istället för att inte blandas ihop med Endlers - men eftersom de sen i andra artiklar, och tillochmed på andra ställen i beskrivningen - säger att wingei och Endlers är samma sak, så har det blivit så att vildfångade wingei nu säljs som Endlers guppy, och naturligtvis blir korsade med akvarieformen.

Ännu bättre är att det inte finns någonting som säger att det stim olika isolerade guppy-populationer med olika utseende de beskrev som wingei egentligen alls är samma art.

Beskrivningen av Poecilia wingei är kort sagt en av de sämsta artbeskrivningar jag nånsin sett, och resultatet blev förvirring.

Arter finns, men det är jäkligt tveksamt i just fallet Endlers Guppy.

Jasså, jag har alltid undrat lite angående att "Endlersguppy" fick artnamnet P.wingei, jag har tidigare sagt att jag undrar lite om inte många guppyarter i själva verket är underarter av en och samma art? Förvirringen kvarstår, men att sälja hybrider på det sättet som jag skrev från början, dvs. att själv hybridisera och kalla dem för endlers är direkt fel.
#17 - 22 oktober 2007 10:56
Jenny054 skrev:
Här i stan tror jag Endlers kostar runt 30 kr fisken..

Skulle ALDRIG betala 69 spänn för en sådan..

Nä speciellt som det inte var riktiga endlers....
#18 - 22 oktober 2007 11:05
Uddaveka skrev:
På affären där jag köpt akvarium kostar endlers 120:- paret!

E inte det lite å ta i??

Låter lite dyrt, men är de rena endlers så kan det vara värt det, första gången jag såg endlers kostade de 200:- stycket...men det är 10 år sedan och de var väldigt nya i handeln här i landet. De blir ju också snabbt flera....:p
#19 - 25 oktober 2007 19:44
Hur går det, har någon mer än jag upptäckt att affärer säljer hybrider som äkta endler?????
#20 - 25 oktober 2007 19:53
Visa lite bilder på hybrider då också.
#21 - 26 oktober 2007 11:10
Fiddan skrev:
Visa lite bilder på hybrider då också.

Det finns också via den länken jag bifogade redan från början, klicka omkring lite grann så får du se mycket fina hybrider.;):D Han är nämligen öppen med att vissa av hans fiskar ÄR HYBRIDER!!!!:):D;)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 26 oktober 2007 11:43
tummen skrev:
Hur går det, har någon mer än jag upptäckt att affärer säljer hybrider som äkta endler?????

Som sagt - alla endlers på marknaden är väl hybrider.
Det intressanta är väl för min del om de säljer endlers som blir lika stora som de vanliga guppy som finns på marknaden. Det tycker jag vore lite falsk varudeklaration
#23 - 26 oktober 2007 13:12
Mina är lika stora som edler, det är en del som får lite större fenor men det är allt. De är supersnygga, tåliga och har inga problem att gå utan salt. I min värld så är det en bra nybörjarfisk, men till ett pris av en vanlig guppy naturligtvis.
#24 - 26 oktober 2007 14:07
"Som sagt - alla endlers på marknaden är väl hybrider."

Det finns undantag. Men dom flesta är ju det.
#25 - 26 oktober 2007 20:44
Som sagt - alla endlers på marknaden är väl hybrider.

Det intressanta är väl för min del om de säljer endlers som blir lika stora som de vanliga guppy som finns på marknaden. Det tycker jag vore lite falsk varudeklaration

Det jag såg i stockholm visade inte mycket likeheter med "endler" så som vi känner dem. De liknade vanliga guppy mera än endler, men mindre....=falsk marknadsföring.

Citat:rsoderberg:
Mina är lika stora som edler, det är en del som får lite större fenor men det är allt. De är supersnygga, tåliga och har inga problem att gå utan salt. I min värld så är det en bra nybörjarfisk, men till ett pris av en vanlig guppy naturligtvis.
Slut citat.

Att endlershybrider inte skulle vara en bra nybörjarfisk har jag aldrig sagt, det är den falska marknadsföringen jag vill åt, med därtill (ibland) hutlösa priser och den förvirring det skapar...
Om det sedan egentligen skulle visa sig handla om en hittills obeskriven underart/vildform av vanlig guppy eller ej spelar för mig inte så stor roll, jag tycker att de är så snygga att de förtjänar att säljas åtminstone som den vackra variant de faktiskt är.
Sedan står det förståss var och en fritt att "hybridisera"/avla fram nya varianter om de vill, men då skall man också vara tydlig med att det är en korsning och inte som nu i vissa fall säga att de är rena endler.
#26 - 2 november 2007 19:56
Nu känner jag mig lite korkad här, men får jag fråga vad hybrider är?
Hade tänkt att köpa mig ett par endlers så det här är kanske rätt viktigt?
Mvh Erica
#27 - 2 november 2007 20:01
En hybrid är en korsning.
#28 - 5 november 2007 11:25
En hybrid är en korsning.

Förtydligande: en hybrid är en korsning mellan olika ARTER, tex mellan guppy (P.reticulata) och Endlers guppy (P.wingei) (ja jag vet att just endlers är ett "dåligt" exempel på "art" mn det är ju detta tråden handlar om). En annan hybrid är om man korsar svärdbärare med platy, eller zebraciklid med eldbukciklid. Alla dessa korsningar ger fertil avkomma som alltså kallas hybrider.:D
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 5 november 2007 11:35
tummen skrev:
Förtydligande: en hybrid är en korsning mellan olika ARTER, tex mellan guppy (P.reticulata) och Endlers guppy (P.wingei) (ja jag vet att just endlers är ett "dåligt" exempel på "art" mn det är ju detta tråden handlar om).

Ja det var ju ett rätt dåligt exempel eftersom rätt många anser att endlers också är P. reticulata och inte P. wingei.
Sedan tycker jag nog att man kan vidga begreppet hybrider lite till att ibland även omfatta korsningar mellan olika populationer.
Detta därför att artbegreppet ofta är tämligen diffust och vi ändå inte vet vad som kommer att hända i framtiden. Därför betraktar jag t.ex. en korsning mellan 2 olika Tropheus moorii populationer som ser helt olika ut som en hybrid.
#30 - 5 november 2007 11:48
Ja det var ju ett rätt dåligt exempel eftersom rätt många anser att endlers också är P. reticulata och inte P. wingei.

Sedan tycker jag nog att man kan vidga begreppet hybrider lite till att ibland även omfatta korsningar mellan olika populationer.

Detta därför att artbegreppet ofta är tämligen diffust och vi ändå inte vet vad som kommer att hända i framtiden. Därför betraktar jag t.ex. en korsning mellan 2 olika Tropheus moorii populationer som ser helt olika ut som en hybrid.

Hejsan Kjell!
Ingen skulle bli mer glad än jag om Endlers guppy började bertaktas som en vildform av P.reticulata, ochockså i övrigt är vi helt överens. Men faktum kvarstår: [SIZE=4][COLOR=red]en Endlershybrid är inte en ren "Endler guppy"....[/COLOR][/SIZE]:D Håller också med om att korsningar mellan olika populationer kan man mycket gärna innefatta i begreppet hybrid, [SIZE=4][COLOR=red]MEN[/COLOR][/SIZE] det är inte den rätta innebörden av ordet....:p;):D
#31 - 5 november 2007 15:53
tummen skrev:
Hejsan Kjell!

Ingen skulle bli mer glad än jag om Endlers guppy började bertaktas som en vildform av P.reticulata, ochockså i övrigt är vi helt överens. Men faktum kvarstår: [SIZE=4][COLOR=red]en Endlershybrid är inte en ren "Endler guppy"....[/COLOR][/SIZE]:D Håller också med om att korsningar mellan olika populationer kan man mycket gärna innefatta i begreppet hybrid, [SIZE=4][COLOR=red]MEN[/COLOR][/SIZE] det är inte den rätta innebörden av ordet....:p;):D

[LIST=1]
[*]En blandart eller korsning mellan [COLOR=#0000ff]taxa[/COLOR]. Denna form av hybridisering förekommer mellan [COLOR=#0000ff]arter[/COLOR] inom samma [COLOR=#0000ff]släkte[/COLOR] (exempelvis [COLOR=#0000ff]åsna[/COLOR] - [COLOR=#0000ff]häst[/COLOR]), mellan [COLOR=#0000ff]underarter[/COLOR] inom samma art (exempelvis [COLOR=#0000ff]gråkråka[/COLOR] - [COLOR=#0000ff]svartkråka[/COLOR]) eller mellan arter från olika släkten.
[*]En blandning mellan populationer eller raser. Denna innebörd används oftast inom växtförädling eller djuravel.[/LIST]
#32 - 5 november 2007 16:06
Om man tittar på andra djur så är hybrid alltid 50/50, rex varghybrid som alltid är en korsning varg/hund (och inte varg/hund/hund tex). Det kräver att båda föräldradjuren är "renrasiga".
Skiljer sig hybrider inom fisksläktet på detta? Dvs, är alla fiskkorsningar hybrider oavsett vilken generation blandingen skett?
#33 - 7 november 2007 14:56
lili76 skrev:
Om man tittar på andra djur så är hybrid alltid 50/50, rex varghybrid som alltid är en korsning varg/hund (och inte varg/hund/hund tex). Det kräver att båda föräldradjuren är "renrasiga".

Skiljer sig hybrider inom fisksläktet på detta? Dvs, är alla fiskkorsningar hybrider oavsett vilken generation blandingen skett?

Nu är ju varg och hund samma art i grunden, så det blir väl mer "korsning" än hybrid tycker jag, men där finns det säkert (många) olika åsikter. Om fiskar är hybrider beror ju på hur korsningen gått till, har man en gång korsat två olka arter så blir det inte mindre hybrid för att man återkorsar med den ena arten i steg 2, man har ju i alla fall en hybrid, för det ingår ju fortfarande gener från 2 olika arter....se även GUY:s inlägg.....;)
#34 - 7 november 2007 14:58
Guy Palm skrev:

[LIST=1]

[*]En blandart eller korsning mellan [COLOR=#0000ff]taxa[/COLOR]. Denna form av hybridisering förekommer mellan [COLOR=#0000ff]arter[/COLOR] inom samma [COLOR=#0000ff]släkte[/COLOR] (exempelvis [COLOR=#0000ff]åsna[/COLOR] - [COLOR=#0000ff]häst[/COLOR]), mellan [COLOR=#0000ff]underarter[/COLOR] inom samma art (exempelvis [COLOR=#0000ff]gråkråka[/COLOR] - [COLOR=#0000ff]svartkråka[/COLOR]) eller mellan arter från olika släkten.

[*]En blandning mellan populationer eller raser. Denna innebörd används oftast inom växtförädling eller djuravel.[/LIST]

Tack guy för ditt förtydligande....:) Vi pratar här alltså om en mix av båda betydelserna, och alltså är avkomman hybrider hur man än ser på det.:p
#35 - 7 november 2007 16:22
När jag beställde endler och djuraffären fick hem dem så hade de släppt i dem hoss guppyhannarna. Jag sa till dem att de inte skulle ha gjort det men köpte endlerna iallafall.
Gick en tid och sen hade jag bara en hanne kvar och släppte då ner den hoss mina vanliga guppysar så nu har jag hybrider. Har inte köpt nya guppsar på över 1 år och på 4 av fiskarna ser man att de har endler i sig (2 guld och 2 gråa). De gula har orange på stjärtfenan och kroppen och även lite silverblått. De gråa har också orange på stjärtfenan och den där svarta fläcken på kroppen. Resten av guppyhannarna får oftast mörk kropp med en röd fena men jag har även 3 med blå och en med gul.
Får se hur det kommer bli senare och funderar på att köpa ett större kar och köpa ca 3 endlerhonor eftersom min stam ser ut att bli friskare av endlerinblandningen för oftast har guppysarna dött rätt fort och de har inte förökat sig så mycket att de har lyckats skapa balans i karet utan att jag har behövt köpa mer fisk hela tiden.
Så den där endlerhannen ser ut att ha lyckats göra en stark och bra guppystam för mig.
(funderar på att göra om mitt stora 325l till guppykar men kommer troligtvis inte göra det eftersom jag vill ha lite lagom stora fiskar som man ser på långt håll där i.)
#36 - 7 november 2007 16:42
*ot*

tummen skrev:
Nu är ju varg och hund samma art i grunden, så det blir väl mer "korsning" än hybrid tycker jag, men där finns det säkert (många) olika åsikter. Om fiskar är hybrider beror ju på hur korsningen gått till, har man en gång korsat två olka arter så blir det inte mindre hybrid för att man återkorsar med den ena arten i steg 2, man har ju i alla fall en hybrid, för det ingår ju fortfarande gener från 2 olika arter....se även GUY:s inlägg.....;)

Jo, rent teoretiskt så blir det bokstavligen mindre hybrid när man går ner i generation.
Och ja, det finns förmodligen lika många åsikter som det finns hybrider.. ;) Men faktum kvarstår.
Korsning hund/varg är alltid hybrid i första steget. När en hybrid (varg/hund) sen korsas med hund i nästa led, så är det inte längre en hybrid utan en korsning. Likaså om hybriden korsas med en annan hybrid.
Åsna/häst är oxå en hybrid (allmänt kallad mula), men korsar man sedan denna hybrid med häst eller åsna i nästa led så är det inte längre en hybrid, utan en korsning.
Detta enligt "korrekt biologi".
Sen att det slarvas med att kalla tex varg/hundkorsningar för hybrider är en annan femma.

Min fråga var om det är annorlunda sett när det gäller fisk. Om det är "korrekt" att kalla en korsning endler/guppy i 2, 3, 4 eller tom 5 generation. Fisk går nämligen utanför min biologiska kunskap.. :p
Av ren nyfikenhet alltså.
#37 - 8 november 2007 07:47
lili76 skrev:
Åsna/häst är oxå en hybrid (allmänt kallad mula), men korsar man sedan denna hybrid med häst eller åsna i nästa led så är det inte längre en hybrid, utan en korsning

.

Är inte mulan steril???
#38 - 8 november 2007 08:01
Kapar hela tråden med mina "hybridtankar".. :p

Jo, en mula är steril. Så det var ett dumt exempel, men jag behövde nåt exempel bortsett från varg/hund. Tänkte först på lejon/tiger, men blev osäker på om det inte är en egen "art" numera.
Så det var "bara" ett exempel. :)

Har försökt leta efter ren fakta angående fiskar och hybrider, men går bet. Antar att de "undantas" och att man kan kalla det mesta hybrider inom fiskkorsningar. Så nu ska jag sluta kapa tråden med mina funderingar!

Fina är de iaf, endlers! :)
#39 - 8 november 2007 19:39
Det var verkligen dyrt! Efter köpt akvarie m.m akvarie tillbehör är jag helt pank och skulle aldrig köpa en Endler som inte är äkta för 69 kr!!
#40 - 9 november 2007 06:15
hybridtankarna är ju ganska konstiga i akvariefiskvärlden då så mkt av det vi har faktiskt är fertila hybrider...

ofta pratar man om artgrupper där arterna är så lika att de kan paras och få fertil
avkomma utan problem men dock är åtskilda geografiskt i naturen eller inte har den brist på sin egen art som kan förekomma i akvarier...
Malawicikliderna är ett exempel där mkt hybrider förekommer i akvarier, i stort sett alla mbunas kan korsas och få fertil avkomma, på gott och ont...

i världen av ungfödare så kan tex alla mollytyper korsas, alla svärdbärar och platy-typer ingår i en grupp, likaså guppy och dess nära släktingar.

Det finns tillochmed en mollyart som specialiserat det så hårt att det bara finns honor. Dessa parar sig med hanar av alla arter i molly-gruppen men bara för sin egna arts gener vidare...
#41 - 9 november 2007 11:39
Zwitta skrev:
När jag beställde endler och djuraffären fick hem dem så hade de släppt i dem hoss guppyhannarna. Jag sa till dem att de inte skulle ha gjort det men köpte endlerna iallafall.

Gick en tid och sen hade jag bara en hanne kvar och släppte då ner den hoss mina vanliga guppysar så nu har jag hybrider. Har inte köpt nya guppsar på över 1 år och på 4 av fiskarna ser man att de har endler i sig (2 guld och 2 gråa). De gula har orange på stjärtfenan och kroppen och även lite silverblått. De gråa har också orange på stjärtfenan och den där svarta fläcken på kroppen. Resten av guppyhannarna får oftast mörk kropp med en röd fena men jag har även 3 med blå och en med gul.

Får se hur det kommer bli senare och funderar på att köpa ett större kar och köpa ca 3 endlerhonor eftersom min stam ser ut att bli friskare av endlerinblandningen för oftast har guppysarna dött rätt fort och de har inte förökat sig så mycket att de har lyckats skapa balans i karet utan att jag har behövt köpa mer fisk hela tiden.

Så den där endlerhannen ser ut att ha lyckats göra en stark och bra guppystam för mig.

(funderar på att göra om mitt stora 325l till guppykar men kommer troligtvis inte göra det eftersom jag vill ha lite lagom stora fiskar som man ser på långt håll där i.)

Tyvärr så gör affärerna ofta så, även med vanliga guppysorter med olika färger, vore trevlig om några fler affärer skulle satsa på att hålla olika varianter av samma/närbesläktade fiskarter i olika kar. Och ja, det blir en väldigt kul mix, men då skall man också kalla dem just för hybridguppy.
#42 - 9 november 2007 11:49
lili76 skrev:
Jo, rent teoretiskt så blir det bokstavligen mindre hybrid när man går ner i generation.

Och ja, det finns förmodligen lika många åsikter som det finns hybrider.. ;) Men faktum kvarstår.

Korsning hund/varg är alltid hybrid i första steget. När en hybrid (varg/hund) sen korsas med hund i nästa led, så är det inte längre en hybrid utan en korsning. Likaså om hybriden korsas med en annan hybrid.

Åsna/häst är oxå en hybrid (allmänt kallad mula), men korsar man sedan denna hybrid med häst eller åsna i nästa led så är det inte längre en hybrid, utan en korsning.

Detta enligt "korrekt biologi".

Sen att det slarvas med att kalla tex varg/hundkorsningar för hybrider är en annan femma.

Min fråga var om det är annorlunda sett när det gäller fisk. Om det är "korrekt" att kalla en korsning endler/guppy i 2, 3, 4 eller tom 5 generation. Fisk går nämligen utanför min biologiska kunskap.. :p

Av ren nyfikenhet alltså.

Jag skulle kalla hund/varg korsningen för just korsning, där är det fråga om samma art, även om hundar numera förs till "underarten" hund. Om du tittar på GUY´s inlägg så får du svar på hur det är med fisk, i stort sett alla korsningar, även mellan olika geografiskapopulationer av samma art kan kallas hybrider, eftersom de i naturen inte skulle ha parat sig med varandra. Vad jag från början var ute efter var att man skall vara uppmärksam på om det är endlershybrider man ser i akvarierna, eller rena endlers, alltså HELT utan inblandning av andra guppy. Men enligt detta resonemang skulle man kunna kalla en korsning av 2 olika endlerspopulationer för hybrid också...även om jag inte skulle dra det SÅ långt.
Men har du en gång hybridiserat mellan 2 olika arter/populationer så ligger dessa balandade gener kvar oavsett hur mycket man återkorsar med bara en art i fortsättningen, det kanske inte märks, men generna ligger med även i fortsättningen....
#43 - 9 november 2007 12:29
tummen skrev:
Det jag såg i stockholm visade inte mycket likeheter med "endler" så som vi känner dem. De liknade vanliga guppy mera än endler, men mindre....=falsk marknadsföring.

Att endlershybrider inte skulle vara en bra nybörjarfisk har jag aldrig sagt, det är den falska marknadsföringen jag vill åt, med därtill (ibland) hutlösa priser och den förvirring det skapar...

Om det sedan egentligen skulle visa sig handla om en hittills obeskriven underart/vildform av vanlig guppy eller ej spelar för mig inte så stor roll, jag tycker att de är så snygga att de förtjänar att säljas åtminstone som den vackra variant de faktiskt är.

Sedan står det förståss var och en fritt att "hybridisera"/avla fram nya varianter om de vill, men då skall man också vara tydlig med att det är en korsning och inte som nu i vissa fall säga att de är rena endler.

Nää jag har också varit inne i den affären när Janne hade stängt och visst syntes det att det var endlers i dem..
Jag måste småle åt att dina edlers är lika mycket hybrider och bastarder som mina!!! Där fick du för rasrenhet.. :D Det existerar ju inte i naturen heller.. Alla arter har ju vuxit fram genom korsning och mutationer.. :D

Jag betalade 45 kr styck för mina Odlade Endlers vilket de absolut var värda, innan de fick tarmmask (av en Kakaduaciklid) så hade jag inte förlorat en enda!!! Med tanke på hur många guppys min vännina har köpt under samma tid för att de har dött (hon har startat och sköter sitt kar exakt som jag) så skulle mina ha varit värda 300 kr styck för sina livsdugliga gener och jag skulle ändå ha tjänat på det...

Sen tycker jag precis som du att affären ska skriva ut t ex Odlad Endlers. ;)
#44 - 9 november 2007 12:37
Katharina skrev:
Nää jag har också varit inne i den affären när Janne hade stängt och visst syntes det att det var endlers i dem..

Jag måste småle åt att dina edlers är lika mycket hybrider och bastarder som mina!!! Där fick du för rasrenhet.. :D Det existerar ju inte i naturen heller.. Alla arter har ju vuxit fram genom korsning och mutationer.. :D

Jag betalade 45 kr styck för mina Odlade Endlers vilket de absolut var värda, innan de fick tarmmask (av en Kakaduaciklid) så hade jag inte förlorat en enda!!! Med tanke på hur många guppys min vännina har köpt under samma tid för att de har dött (hon har startat och sköter sitt kar exakt som jag) så skulle mina ha varit värda 300 kr styck för sina livsdugliga gener och jag skulle ändå ha tjänat på det...

Sen tycker jag precis som du att affären ska skriva ut t ex Odlad Endlers. ;)

Fel: jag tycker inte att de skall skriva odlad endlers, då verkar de vara rasrena, vilket de inte är, jag vill att man skall kalla dem [SIZE=3][COLOR=magenta]hybrider[/COLOR][/SIZE]. Dessutom har jag rena endlers (med fyndorten angiven) i ett annat akvarium, så där tog du fel...;):p:D däremot håller jag med om att mina endlershybrider/blandguppy är fina, livskraftiga och trevliga, DÄR är vi överens.
#45 - 9 november 2007 12:41
tummen skrev:
Fel: jag tycker inte att de skall skriva odlad endlers, då verkar de vara rasrena, vilket de inte är, jag vill att man skall kalla dem [SIZE=3][COLOR=magenta]hybrider[/COLOR][/SIZE]. Dessutom har jag rena endlers (med fyndorten angiven) i ett annat akvarium, så där tog du fel...;):p:D däremot håller jag med om att mina endlershybrider/blandguppy är fina, livskraftiga och trevliga, DÄR är vi överens.

Ja, fast de andra har just konstaterat att inga endlers som finns idag är rasrena utan alla är hybrider. :D Även alla dina då?! :D

Jag anser inte att de ska kallas hybrider eftersom det som sagt antyder att aveln har skett av misstag och inte genom en seriös odling. ;)
#46 - 9 november 2007 15:57
Katharina skrev:
Ja, fast de andra har just konstaterat att inga endlers som finns idag är rasrena utan alla är hybrider. :D Även alla dina då?! :D

Jag anser inte att de ska kallas hybrider eftersom det som sagt antyder att aveln har skett av misstag och inte genom en seriös odling. ;)

Att alla endlers i naturen också skulle vara hybrider är ju inte heller bevisat, det är en åsikt bland andra. Det kan dessutom visa sig att de är en underart till vanlig guppy, P.reticulata, men tills det retts ut så kallar jag mina endlers för rena, de härstammar i alla fall från en fångstresa till Venezuela, och har aldrig blivit korsade med någon annan stam av guppy/endlers, det är alltså en ren art, så nära man nu kan komma.:)

Att beteckningen "hybrid" skulle antyda att ett mistag skulle begåtts är [SIZE=3]DIN[/SIZE] tolkning av ordet, hybridisering används flitigt inom växtförädling och som sagt även inom avelsarbete (alltså inte bara med fisk).
#47 - 9 november 2007 17:18
tummen skrev:
Att alla endlers i naturen också skulle vara hybrider är ju inte heller bevisat, det är en åsikt bland andra. Det kan dessutom visa sig att de är en underart till vanlig guppy, P.reticulata, men tills det retts ut så kallar jag mina endlers för rena, de härstammar i alla fall från en fångstresa till Venezuela, och har aldrig blivit korsade med någon annan stam av guppy/endlers, det är alltså en ren art, så nära man nu kan komma.:)

Att beteckningen "hybrid" skulle antyda att ett mistag skulle begåtts är [SIZE=3]DIN[/SIZE] tolkning av ordet, hybridisering används flitigt inom växtförädling och som sagt även inom avelsarbete (alltså inte bara med fisk).

Ja, exakt, min tolkning.. Det var ju mina åsikter jag uttryckte här... Lr??

Alla djur i naturen är väl hybrider i såfall... Alla djur kommer väl ur kosningar och mutationer eller har jag fel...
Egentligen är det ju samma med rasismen... Vi kommer ju allihopa ifrån Afrika om jag har förstått det hela rätt... :D

Men jag håller med om de arter vi nu har ska vi behålla.. Men menar du att den vilda formen i Venezuela ser exakt ut som dina?? För annars har nog någonting hänt på vägen.. :D Ha ha.. Jag skulle tycka att det var roligt om det visade sig att även dina rasdjur har guppy inparat!!!

En rolig historia ang raser och rasism, helt utanför diskussionen....
Jag lyckades att lura i en ung, tysk rasist att han var en missbildning när han var rh-negativ... Att om han fick döttrar som ärvde hans "missbildning" så skulle de "döda" sina foster och inte kunna få barn...
Han var helt knäckt och slutade att skrika ut om den ariska, friska rasen!! :D :D :D
#48 - 9 november 2007 17:45
Katharina skrev:
Ja, exakt, min tolkning.. Det var ju mina åsikter jag uttryckte här... Lr??

Alla djur i naturen är väl hybrider i såfall... Alla djur kommer väl ur kosningar och mutationer eller har jag fel...

Egentligen är det ju samma med rasismen... Vi kommer ju allihopa ifrån Afrika om jag har förstått det hela rätt... :D

Men jag håller med om de arter vi nu har ska vi behålla.. Men menar du att den vilda formen i Venezuela ser exakt ut som dina?? För annars har nog någonting hänt på vägen.. :D Ha ha.. Jag skulle tycka att det var roligt om det visade sig att även dina rasdjur har guppy inparat!!!

En rolig historia ang raser och rasism, helt utanför diskussionen....

Jag lyckades att lura i en ung, tysk rasist att han var en missbildning när han var rh-negativ... Att om han fick döttrar som ärvde hans "missbildning" så skulle de "döda" sina foster och inte kunna få barn...

Han var helt knäckt och slutade att skrika ut om den ariska, friska rasen!! :D :D :D

Är inte alla akvariefiskar odlade? Även dina "odlade endlers"????:p

Ja, alla arter och raser har ju utvecklats över (lång)tid, så där har du rätt, men artbegreppet är ju rätt så etablerat så det tänker jag inte gå in på. En häst är en häst och inte en åsna om man säger så. Med fiskar är det inte lika lätt, flera till synes olika fiskar kan mycket väl vara släkt eller samma art, eller omvänt, vissa rätt så lika fiskar kan likna varandra väldigt mycket men inte vara släkt alls (t.ex. glödbandstetra och glödbandsrasbora) Med guppy komer vi säkert se flera revisioner av släktskapet gentemot andra arter framöver. Guppy och endlers kan mycket väl visa sig vara samma art, men det gör inte det mindre intressant att hålla "endlers" varianterna rena och omixade. Likaså vill vi nog gärna hålla vanliga vildguppyvarianter omixade....detta går inte om mixguppy säljs som rena endlers...

När det gäller mina rena Endlers så har jag inte fångat dem själv, men jag antar eftersom de är uppfödda från vildfånster och säljs som ren endlers så är de inte korsade (samma uppfödare har även hybridguppy, men är öppen med detta och då litar jag även på att de jag har inte är korsade med vanlig guppy, kolla min länk tidigare i tråden) Men vet gör jag ju inte, men jag skulle gärna åka dit och fånga en egen stam.:p;):D

Om du tycker det låter som ett misstag med "hybrid" så kalla dem blandguppy eller mixguppy. För du kommer inte ifrån fakta: sorten du har är mixad mellan 2 olika arter/varianter.:D

Kuriosa:
Hört på tv, från en skinhead: [COLOR=Blue][SIZE=3]"Jag skulle vilja flytta till ett land som inte tar emot invandrare"[/SIZE][/COLOR] (...no comments! ):p;):D
#49 - 14 november 2007 21:32
Men varför kan jag inte få kalla dem Odlade endlers??? De hette ju så när jag köpte dem!!! Det låter mycket finare, tycker jag.. än bastarder eller hybrider... :D :D
Och det är ju faktiskt bara [SIZE=5]DIN [SIZE=2]åsikt att de inte ska få heta så... :D[/SIZE][/SIZE]

Hybrid låter som konstgjort och bastard som någon ofrivillig blandning... :( :)

Smarta grabbar... :D Jag pratade med ett skin och frågade honom.. Om din mamma åkte till afrika och blev med barn.. du föds svart... din vita mamma och vita pappa uppfostrar dig och du är precis samma person som idag fast med svart hud... ska du kastas ut då???
Han blev faktiskt svarslös... :D :D Det är insidan som räknas.. tänker jag... ;) Ursäkta sidospåret... vanligt med mig... :D
#50 - 14 november 2007 22:12
Katharina skrev:
Men varför kan jag inte få kalla dem Odlade endlers??? De hette ju så när jag köpte dem!!! Det låter mycket finare, tycker jag.. än bastarder eller hybrider... :D :D

Och det är ju faktiskt bara [SIZE=5]DIN [SIZE=2]åsikt att de inte ska få heta så... :D[/SIZE][/SIZE]

Hybrid låter som konstgjort och bastard som någon ofrivillig blandning... :( :)

Bara för att de kallades så betyder ju inte det att det är mindre "fel" eller hur? För i sak har jag fortfarande rätt; de bär anlag även från odlade guppyvarianter och dessa kan mycket väl visa sig i senare generationer även om du inte ser det nu (men du hade visst blandat in flera nya odlade guppy?) och då är det ändå en "mixguppy", om du nu inte gillar beteckningen hybrid. Jag tycker det är en viktig skillnad, så att man vet vad man får. Jag har på vissa ställen sett endlerhybrider säljas som "endler" fast de hade stora röda slöjfenor, hur fel blir inte det????;)
#51 - 14 november 2007 22:21
Mycket diskussion om endlers rasrenhet och så vidare. Är ju enkelt korvspad att hantera situationen tills "forskarna" kommit fram till vad som är vad. Ja, det jag tänker säga gäller nog alla fiskar enligt mitt ovetenskapliga sätt att se det på.

Ren art som paras med någon ur samma art får art-rena yngel även om föräldrarna kommer från olika sjöar, distrikt eller länder. Däremot mister dessa sina "artnummer"

Under art och art = Korsning
naturhybrid = Korsning
Variant av art med samma variant = samma variant på ungarna
Variant av art med annan art eller variant = Korsning

För att korta ner det totalt, allt som inte kan härledas till rena arter kan således inte kallas för det namnet. arter med "artnummer" kan bara paras med samma "artnummer" för att dessa ska behålla det, annars kan man bara skriva artnamnet och deras nummer trillar bort.

Så Endlers är för mig Wndlers-hybrider tills det är fastslaget vilken korsning/hybrid eller art som är den riktiga Endlers, alla andra som liknar denna blir sen med automatik korsningar och hybrider.
#52 - 14 november 2007 22:28
tummen skrev:
Bara för att de kallades så betyder ju inte det att det är mindre "fel" eller hur? För i sak har jag fortfarande rätt; de bär anlag även från odlade guppyvarianter och dessa kan mycket väl visa sig i senare generationer även om du inte ser det nu (men du hade visst blandat in flera nya odlade guppy?) och då är det ändå en "mixguppy", om du nu inte gillar beteckningen hybrid. Jag tycker det är en viktig skillnad, så att man vet vad man får. Jag har på vissa ställen sett endlerhybrider säljas som "endler" fast de hade stora röda slöjfenor, hur fel blir inte det????;)

Jag har inte sålt mina men mixguppy lr mixendlers går bra.. hellre mixendlers eftersom mixguppy kan innebära att det endast är olika guppysorter...
Jag har hittills blandat in en röd/blond guppydam... :)

jubbe063 skrev:
Mycket diskussion om endlers rasrenhet och så vidare. Är ju enkelt korvspad att hantera situationen tills "forskarna" kommit fram till vad som är vad. Ja, det jag tänker säga gäller nog alla fiskar enligt mitt ovetenskapliga sätt att se det på.

Så Endlers är för mig Wndlers-hybrider tills det är fastslaget vilken korsning/hybrid eller art som är den riktiga Endlers, alla andra som liknar denna blir sen med automatik korsningar och hybrider.

Ja, det är jättekul med sådana här diskussioner, tycker jag... Korsning går också bra.. Men inte hybrid... som sagt... Det är [COLOR=Red][SIZE=5]MIN [SIZE=2][COLOR=Black]åsikt.. :D[/COLOR][/SIZE][/SIZE][/COLOR]
#53 - 15 november 2007 21:00
jubbe063 skrev:

Ren art som paras med någon ur samma art får art-rena yngel även om föräldrarna kommer från olika sjöar, distrikt eller länder. Däremot mister dessa sina "artnummer"

Under art och art = Korsning

naturhybrid = Korsning

Variant av art med samma variant = samma variant på ungarna

Variant av art med annan art eller variant = Korsning

För att korta ner det totalt, allt som inte kan härledas till rena arter kan således inte kallas för det namnet. arter med "artnummer" kan bara paras med samma "artnummer" för att dessa ska behålla det, annars kan man bara skriva artnamnet och deras nummer trillar bort.

Så Endlers är för mig Endlers-hybrider tills det är fastslaget vilken korsning/hybrid eller art som är den riktiga Endlers, alla andra som liknar denna blir sen med automatik korsningar och hybrider.

Jag håller inte riktigt med, endler som korsas med endler är ändå endler, men då en "akvariestam", då slipper man frågetecken. Sedan får forskarna reda ut släktskapsförhållandena...
Korsningar av olika arter, vare sig det handlar om naturliga hybrider eller akvariekorsningar, det är hybrider, har man en ren stam som oblandat med anra stammar/arter får föröka sig, då är det samma variant (där är vi överens) fast så olika tycker vi ju egentligen inte inte, men jag vill poängtera att många affärer säljer hybrider som rena endler, det är DET som är grundproblemet.
#54 - 15 november 2007 21:04
Katharina skrev:
Jag har inte sålt mina men mixguppy lr mixendlers går bra.. hellre mixendlers eftersom mixguppy kan innebära att det endast är olika guppysorter...

Jag har hittills blandat in en röd/blond guppydam... :)

[COLOR=Red][SIZE=5][SIZE=2][COLOR=Black]:D[/COLOR][/SIZE][/SIZE][/COLOR]

Bra, kalla dem GÄRNA för mixendler den dagen du börjar sälja/ge bort överskottet, att Akvarielagret sålde dem under "fel" namn tycker jag är konstigt, det var ju i alla fall de som var bland de första i Stockholm som började sälja dem (riktiga endlers alltså) för sisådär 10-15 år sedan, då till det "lagoma" priset på 200:- paret.:p
#55 - 15 november 2007 21:15
tummen skrev:
Jag håller inte riktigt med, endler som korsas med endler är ändå endler, men då en "akvariestam", då slipper man frågetecken. Sedan får forskarna reda ut släktskapsförhållandena...

Korsningar av olika arter, vare sig det handlar om naturliga hybrider eller akvariekorsningar, det är hybrider, har man en ren stam som oblandat med anra stammar/arter får föröka sig, då är det samma variant (där är vi överens) fast så olika tycker vi ju egentligen inte inte, men jag vill poängtera att många affärer säljer hybrider som rena endler, det är DET som är grundproblemet.

Hej!

har inte sagt något annat. Endlers som korsars med Endlers är Endlers. Men jag vet att en del Endlers som säljs är egentligen hybrid med vanlig mixguppy, sen köper någon ovetandes dessa "Endlershybrider" släpper ner dem med sina riktiga Endlers och sen är det kaos kan man milt säga för då ger ju denna kanske bort yngel under namnet Endlers som det dess fakto inte är.

Så summan är ju att vi tycker likadant fast jag säger att hybrid är mellan arter och korsning kan vara en hybrid eller olika stammar eller raser av samma art.
#56 - 15 november 2007 21:24
jubbe063 skrev:
Hej!

har inte sagt något annat. Endlers som korsars med Endlers är Endlers. Men jag vet att en del Endlers som säljs är egentligen hybrid med vanlig mixguppy, sen köper någon ovetandes dessa "Endlershybrider" släpper ner dem med sina riktiga Endlers och sen är det kaos kan man milt säga för då ger ju denna kanske bort yngel under namnet Endlers som det dess fakto inte är.

Så summan är ju att vi tycker likadant fast jag säger att hybrid är mellan arter och korsning kan vara en hybrid eller olika stammar eller raser av samma art.

Citat:
"och korsning kan vara en hybrid eller olika stammar eller raser av samma art."
Detta tycker jag INTE!:) [COLOR=Red]hybrider[/COLOR] har vi ju konstaterat vara en korsning mella olika arter. Då kan ju inte en "korsning" innehålla hybrider, bara en blandning av olika populationer/varianter av samma art, vilket jag skulle kalla en "akvariestam"....men det där om att det kan bli fel med affärsendlers som egentligen är mixendler, där är vi helt på samma linje, eller hur?:D
#57 - 15 november 2007 21:29
tummen skrev:
Citat:

"och korsning kan vara en hybrid eller olika stammar eller raser av samma art."

Detta tycker jag INTE!:) [COLOR=red]hybrider[/COLOR] har vi ju konstaterat vara en korsning mella olika arter. Då kan ju inte en "korsning" innehålla hybrider, bara en blandning av olika populationer/varianter av samma art, vilket jag skulle kalla en "akvariestam"....men det där om att det kan bli fel med affärsendlers som egentligen är mixendler, där är vi helt på samma linje, eller hur?:D

ha ha, börjar bli lite för sent på kvällen för mig att sitta här och skriva märker jag, alla begrepp snurrar just nu lite, tänker nog klart imorgon.

Men det är skit samma, den här tråden är allt annat än kort. Den riktiga ursprungliga Endlern verkar i alla fall vara en raritet, sen får de andra vara vad de vill, bara man ine marknadsför dem på fel sätt.
#58 - 15 november 2007 21:36
jubbe063 skrev:
ha ha, börjar bli lite för sent på kvällen för mig att sitta här och skriva märker jag, alla begrepp snurrar just nu lite, tänker nog klart imorgon.

Men det är skit samma, den här tråden är allt annat än kort. Den riktiga ursprungliga Endlern verkar i alla fall vara en raritet, sen får de andra vara vad de vill, bara man ine marknadsför dem på fel sätt.

Just det vill jag komma fram till, kolla förresten in GUY:s inlägg om begreppet/ordet HYBRID tidigare i tråden....;)
#59 - 4 december 2007 09:12
För ett halvår sedan sålde jag av mitt överskott av Endlers (eller ska jag kalla dem Mixendlers) till stadens zoo-affär. Döm om min besvikelse när jag 2 veckor senare kommer in i butiken och de går i en soppa med med guppymix!
Oavsett om Endlers ska betraktas som egen art, ras eller hybrid så skiljer de sig så pass från vanlig guppy att deras särart bör värnas.
#60 - 4 december 2007 09:17
Äh, jag blandar mina "Endlers" med nåt som kallades "Caracas", ser ut som en viltform. Avkomman verkar bli ganska snygg faktiskt :)

//C
#61 - 4 december 2007 13:26
Äh, jag blandar mina "Endlers" med nåt som kallades "Caracas", ser ut som en viltform. Avkomman verkar bli ganska snygg faktiskt :)

//C

...och då skall du vara noga med att berätta detta (att det är en hubrid/mix/korsning) om du ger/säljer vidare yngel....men visst blir de säkert snygga och tåliga, vilket bara ytterligare övertygar mig om att "endler" "bara" är ännu en vildform av [SIZE=3]Poecilia reticulata[/SIZE] (guppy)....:D:)
#62 - 4 december 2007 23:36
tummen skrev:
..ja vad är nu detta undrar ni?

Var inne i stockholm i måndags, skulle titta in på Södermalms akvarieaffär tänkte jag, men på grund av dålig reserch så var affären stängd, så jag knallade in på "boa´s zoo" (eller liknande namn) som låg just runt hörnet.

En ordinär zoobutik med några akvarier visade det sig.

I ett akvarium så simmade det små guppysar, på akvariet stod det "Endlers guppy 69:-". Så långt allt väl, men problemet var att det som simmade i akvariet inte alls var "endlers guppy" utan HYBRIDER med MÅNGA olika färger och teckningar. Eftersom jag tycker 69:-. är väl magstarkt även för renrasiga endlers så upplyste jag ägarinnan om att det visserligen var söta fiskar, men knappast renrasiga endler så blev jag förvånad när hon sade att det visst fanns renrasiga endlers i akvariet. Då sade jag att det inte kunde vara möjligt; det var ju fullt av hyrider, inte tillstymelse till rena endlers såvitt jag kunde se.

Framhärdade då att det visst var hybrider och fick följande svar;" ja visst finns det "blandnigar" där i, MEN det finns en renrasig hona och en renrasig hane i det akvariet, de är köpta som endlers och går där fortfarande. SEDAN har vi blandat i lite fler olika sorter för att få fram kul färger. Men de ursprunliga endlersarna går där fortfarande"

Detta svar fick mig att förstå att hon var fullkomligt okunnig om att det ALDRIG kommer att födas en renrasig endler av den honan, även om hon hade kunnat fånga den "ursprungliga" honan, för den honan kommer att bära på spemier från MASSOR av andra hybridhanar....

IDIOTI tycker jag. KÖP inte från sådana butiker!!!!!! Dessutom lyckades jag INTE se ens den rena hanen någon gång, och jag tvivlar starkt på att den fanns kvar överhuvudtaget....:mad: Akta er för detta bondfångeri!!!!!!

Bara för att visa hur äkta endlers skall se ut så kommer det här en länk:

http://www.swampriveraquatics.com/

Over and out.....;)

har varit inne på den länken du hänvisar till o kollade, men hur ser man skillnad på hybrid och äkta? har faktiskt två liknande fiskar som kan ses på din länk. hittade de på zoo hemma (vid olika tillfällen) där de hade hamnat i ett akvarium där det inte fanns guppy. varför står det inget om endlers i akvarie lexikonet? (tittar i 90 upplagan) lexikonet tar bara upp tre sorters poecilia - reticulata, sphenops och verlifera?
skiljer sig den vanliga guppyhonan från hybridendlernhonan?
älskar ovanliga färger på guppy.
#63 - 5 december 2007 00:18
Diskussionen om Endlers är renrasiga, en egen art, eller inte ska jag inte lägga mig i, för jag har ingen aning. Men låt oss säga att även om det nu råkar vara en korsning eller hybrid, så kan man inte kalla en guppy som är en blandning mellan Endlers och vanlig slöjguppy för Endlers, hellre då slöjguppy, eftersom man vet att det inte är en naturlig art, där olika varianter förmodligen har korsats hej vilt, så där spelar det mindre roll. Ta t.ex kattraser, vissa har ju skapats genom korsning mellan två olika raser. Burmilla t.ex, är en korsning mellan Burma och Chinchillaperser, och man uppkallar ju då inte avkomman efter den ena föräldrarasen, utan antingen säger man att det är en blandras, eller så etablerar man resultatet som en ny ras, eftersom den har utseendet från båda raserna.

Samma sak med guppy, oavsett om Endlers är en riktig art, eller en hybrid/korsning, så har den ju ändå en viss "rasstandard", man förväntar sig att den ska se ut på ett visst sätt, honorna ska vara helt grå, har de markeringar eller fläckar i fenorna, kan man anta att det förmodligen är vanlig slöjguppy inblandad, och hanarna är mindre än slöjguppyhanar, har mindre fenor, speciella färger och mönster. Ser man guppy som säljs som Endlers, men som avviker från den här "rasstandarden" så kan man vara rätt säker på att de inte är renrasiga, och således inte bör kallas Endlers. Se´n kan nog en del yngel av så´na korsningar se ut som rena Endlers, men om man ser ett antal individer i varierande åldrar i samma akvarium, och alla har det typiska Endlersutseendet, utan annan inblandning, så kan man nog rätt säkert kalla dem för Endlers. Men minsta lilla avvikelse, som honor med färg i stjärtfenorna, eller hanar med för stora stjärtfenor, så ska man bli misstänksam. Eftersom det tydligen tvistas om Endlers är en vildform eller inte, så gör möjligheten att det kanske kan vara det, att man bör vara försiktig med att korsa in andra varianter, och om man gör det ska det framgå, att sälja guppy som helt klart har blandad härkomst för Endlers, tycker jag är falsk marknadsföring. Har en Endlers gått ihop med en slöjguppy så ska man nog vara försiktig med alla kalla avkomman för Endlers, även om de bara gick ihop en kort period. Och 69:- hade jag aldrig betalat för guppy, här kostar väl Endlers mellan 25 och 30:-
#64 - 5 december 2007 11:11
Micke_A skrev:
Diskussionen om Endlers är renrasiga, en egen art, eller inte ska jag inte lägga mig i, för jag har ingen aning. Men låt oss säga att även om det nu råkar vara en korsning eller hybrid, så kan man inte kalla en guppy som är en blandning mellan Endlers och vanlig slöjguppy för Endlers, hellre då slöjguppy, eftersom man vet att det inte är en naturlig art, där olika varianter förmodligen har korsats hej vilt, så där spelar det mindre roll. Ta t.ex kattraser, vissa har ju skapats genom korsning mellan två olika raser. Burmilla t.ex, är en korsning mellan Burma och Chinchillaperser, och man uppkallar ju då inte avkomman efter den ena föräldrarasen, utan antingen säger man att det är en blandras, eller så etablerar man resultatet som en ny ras, eftersom den har utseendet från båda raserna.

Samma sak med guppy, oavsett om Endlers är en riktig art, eller en hybrid/korsning, så har den ju ändå en viss "rasstandard", man förväntar sig att den ska se ut på ett visst sätt, honorna ska vara helt grå, har de markeringar eller fläckar i fenorna, kan man anta att det förmodligen är vanlig slöjguppy inblandad, och hanarna är mindre än slöjguppyhanar, har mindre fenor, speciella färger och mönster. Ser man guppy som säljs som Endlers, men som avviker från den här "rasstandarden" så kan man vara rätt säker på att de inte är renrasiga, och således inte bör kallas Endlers. Se´n kan nog en del yngel av så´na korsningar se ut som rena Endlers, men om man ser ett antal individer i varierande åldrar i samma akvarium, och alla har det typiska Endlersutseendet, utan annan inblandning, så kan man nog rätt säkert kalla dem för Endlers. Men minsta lilla avvikelse, som honor med färg i stjärtfenorna, eller hanar med för stora stjärtfenor, så ska man bli misstänksam. Eftersom det tydligen tvistas om Endlers är en vildform eller inte, så gör möjligheten att det kanske kan vara det, att man bör vara försiktig med att korsa in andra varianter, och om man gör det ska det framgå, att sälja guppy som helt klart har blandad härkomst för Endlers, tycker jag är falsk marknadsföring. Har en Endlers gått ihop med en slöjguppy så ska man nog vara försiktig med alla kalla avkomman för Endlers, även om de bara gick ihop en kort period. Och 69:- hade jag aldrig betalat för guppy, här kostar väl Endlers mellan 25 och 30:-

Kunde inte sagt det bättre själv, du har förstått precis vad jag menade när jag startade tråden!!!!!!:D;):p
#65 - 5 december 2007 11:12
my1 skrev:
har varit inne på den länken du hänvisar till o kollade, men hur ser man skillnad på hybrid och äkta? har faktiskt två liknande fiskar som kan ses på din länk. hittade de på zoo hemma (vid olika tillfällen) där de hade hamnat i ett akvarium där det inte fanns guppy. varför står det inget om endlers i akvarie lexikonet? (tittar i 90 upplagan) lexikonet tar bara upp tre sorters poecilia - reticulata, sphenops och verlifera?

skiljer sig den vanliga guppyhonan från hybridendlernhonan?

älskar ovanliga färger på guppy.

Akvariets lexikon är på inget sätt heltäckande....;):D
Boken tar upp de arter som regelbundet gått att få tag i i tyskland under de år då boken skrevs...dessutom finns det flera olika delar, men då bara på tyska, den svenska delen är ett begränsat urval av dessa delar om jag förstått det rätt. Därför är det inte förvånande att de inte tar upp endlers där, dessutom är det väl osäkert om endlers var funnen vid den tiden då boken skrevs? Kolla in speciallitteratur från senare år så kan du nog läsa betydligt mer.

Det KAN vara svårt att se skillnad på äkta endlers och mixguppy, men generellt så skall man bli misstänksam om "endlers" har:långa fenor; är kraftigt byggda, som en vanlig guppy;om de är svarta på bakre delen av kroppen, eller om det finns ormskinnsmönster på kroppen; en endlers är aldrig guld/gulfärgad.
En äkta endler har därför: metalliska färger i främst rött grönt och svart, silverglans kan förekomma, och även orange och blåa inslag, speciellt på fenorna.
I länken finns det ju bilder på dels olika urvalsodlade färgvarianter/stammar av äkta endler, dels olika mixguppy/hybridguppy, kolla in dem så förstår du vad jag menar.....
#66 - 6 december 2007 11:31
tummen skrev:

Självklart. De fattar inte bättre och vill bara sälja :D
#67 - 7 december 2007 10:13
Matsvin skrev:
Självklart. De fattar inte bättre och vill bara sälja :D

Eller så fattar de och vill ändå bara sälja....[:(!]
#68 - 7 december 2007 13:50
Ursprungligen postat av tummen

Visa mig en enda affär som säljer vildfångade Endler :)
#69 - 7 december 2007 16:03
Guy Palm skrev:
Visa mig en enda affär som säljer vildfångade Endler :)

Guy! Du har (som alltid) rätt!:p:)
Vad jag menar är naturligtvis renrasig endler, icke blandprodukt, eller vad man nu skall kalla det...urvalsodlade, renrasiga endler finns det däremot gott om i vissa affärer...om affären är seriös vill säga. Hade varit kul att få se en "vild" stam som inte var urvalsodlad, att få se variationen som ju måste finnas där.;):D
#70 - 16 december 2007 20:02
herregud, jag köpte mina endlers för 19 kr st, är det inga "endlers" då? Hur sjutton ser jag skillnaden?
#71 - 17 december 2007 12:46
sucksdorff skrev:
herregud, jag köpte mina endlers för 19 kr st, är det inga "endlers" då? Hur sjutton ser jag skillnaden?

Endlers börjar bli så pass vanliga så du kan mycket väl ha renrasiga endlers även om de var billiga, en bild skulle underlätta för oss att avgöra om de är äkta eller korsningar....men inte ens då kan man vara HELT säker....:p;):D
#72 - 14 maj 2008 14:53
Hur går det, har affärerna skärpt sig?
#73 - 15 maj 2008 08:51
Ang Boa´s, kollade in där en dag och hon påstod att hon hade en kuhli som var minst 25cm men h*n gömde sig såklart....
#74 - 15 maj 2008 13:41
Jag vet att denna bild verkligen suger, fota fiskar är inte min grej.
Vill ändå veta ifall "tummen" eller någon annan kan avgöra om detta är en "äkta" endler.
Även jag betalade 69:- för mitt par.
#75 - 15 maj 2008 16:03
AllaFiskar skrev:

Vill ändå veta ifall "tummen" eller någon annan kan avgöra om detta är en "äkta" endler.

personligen tycker jag ryggfenan är för hög och stor..
Jag köpte Endlers som var blandat med vanlig Guppy och dom ser ut sådär..

Mina rena endlers ser ut såhär:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163
#76 - 15 maj 2008 17:11
Just det mörka och nästan neonblå på framkroppen har min hane, men har jag förstått det rätt om jag tror att de alla har det transparenta mittpartiet på stjärtfenan? För det har ju inte min.
Han är väsentligt mindre än mina andra guppyhanar, men har som du säger en väldigt stor ryggfena, i stort sett slöjliknande, och en mer lyrbetonad stjärt i rött och svart.
Då är det ingen ren endler med andra ord :-/
Det lustiga (eller allt annat än) är att jag köpte mitt par i den enda av de fyra affärer jag besökt i Örebro som hade vad de sa var endler. Usch vad irriterande:mad:!
Men nåja, han är ju fin ändå...
Ska honorna också vara mindre än P. reticulata? För om de ska det är honan ingen endler heller, "bara" en viltfärgad guppy..
#77 - 16 maj 2008 15:07
AllaFiskar skrev:
Just det mörka och nästan neonblå på framkroppen har min hane, men har jag förstått det rätt om jag tror att de alla har det transparenta mittpartiet på stjärtfenan? För det har ju inte min.

Han är väsentligt mindre än mina andra guppyhanar, men har som du säger en väldigt stor ryggfena, i stort sett slöjliknande, och en mer lyrbetonad stjärt i rött och svart.

Då är det ingen ren endler med andra ord :-/

Det lustiga (eller allt annat än) är att jag köpte mitt par i den enda av de fyra affärer jag besökt i Örebro som hade vad de sa var endler. Usch vad irriterande:mad:!

Men nåja, han är ju fin ändå...

Ska honorna också vara mindre än P. reticulata? För om de ska det är honan ingen endler heller, "bara" en viltfärgad guppy..

Ja bilden var ju inte så bra så det enda jag kan säga är att det KAN vara en ren endler, ELLER en hybrid, ta en bättre bild (i vinkel mot glaset så reflexerna försvinner!) så kan jag säga bättre sedan. Endlerhonor blir lika stora som vanliga guppyhonor, så du KAN ha rena endler, visa oss en bättre bild så skall jag "döma" efter den. Det finns ju MÅNGA olika stammar av endlers också.....:p;):)
#78 - 16 maj 2008 15:09
AllaFiskar skrev:

Snygg guppy, men någon Endlers är jag väldigt tveksam att det är....
#79 - 16 maj 2008 15:15
ansjo skrev:
Snygg guppy, men någon Endlers är jag väldigt tveksam att det är....

Efter att ha fingranskat bilden i största förstoring så är jag böjd att hålla med dig, men jag skulle ändå vilja se en bättre bild för att kunna vara säker.:) Snygg verkar den vara i alla fall....:D
#80 - 17 maj 2008 09:32
Jag ska försöka åstadkomma denna bättre bild[:o]
#81 - 17 maj 2008 10:03
"Jag kunde, jag kunde"

Jag "vet" nog egentligen vad svaret på min fråga är, men visst är han fin, som sagt.
#82 - 17 maj 2008 12:09
Jag har lite medlidande med dig Tummen!

Det verkar som alla har lite egna definitioner på termer här, korsning eller hybrid är helt enkelt produkten av föräldradjur som skiljer sig genetiskt, jag klänner inte till några regler för hur mycket de måsta skilja sig, men i princip måste det väl inte vara olika arter eller underarter, även olika lokalreser eller avelsreser bildar korsningar eller hybrider, och huruvida de är fertila eller inte har väl knappast nånting att göra med om de är korsningar eller hybrider eller inte.

I vilket fall som helst anser inte jag att "endlers" inte är värd en spänn extra utan pålitligt fångstdata, men visst dom lär smaka rätt lika "vanliga" guppys, så för mig är "butiks-endlers" värda precis lika mycket som vanliga guppys i samma storlek.

De "endlers" som kostade 200:-/par skulle jag tro var korsningsprodukter, alltså att man samlade hanar från naturen med rätt utseende och parade med foderguppy-honor, Visserligen kan jag ha fel på den här punkten, det är väldigt svårt att bevisa nånting så här långt efteråt. "Endlers-utseendet" har ju en tendens att slå igenom rätt mycket.

Egentligen är jag också lite road av "rensighet" hos fiskar, men "endler"-hypen anser jag vara en fullständigt patetisk produkt av kommersialism, uppbyggd på bland annat lurendrejeri. Bra foder är de iaf, "endlers", och hanarna kan ju vara lite färgglada.

Tyvärr kommer man nog få acceptera att namnet "endlers" alltid kommer att betyda korsning av "vildguppytyp", och eftersom de man kan få tag på med rimlig insats är akvarie-produkter (korsade eller tydligt påverkade av avel) så är de inte mer spännade än dekorations eller foder-värdet, och då föredrar jag nog personligen "guldguppy" med lite rött och lite metallic-grönt på, tack så mycket.
#83 - 17 maj 2008 14:41
AllaFiskar skrev:
Jag "vet" nog egentligen vad svaret på min fråga är, men visst är han fin, som sagt.

Som sagt, någon ren Endlers är det inte;).
#84 - 17 maj 2008 16:18
Erik... skrev:
Jag har lite medlidande med dig Tummen!

Det verkar som alla har lite egna definitioner på termer här, korsning eller hybrid är helt enkelt produkten av föräldradjur som skiljer sig genetiskt, jag klänner inte till några regler för hur mycket de måsta skilja sig, men i princip måste det väl inte vara olika arter eller underarter, även olika lokalreser eller avelsreser bildar korsningar eller hybrider, och huruvida de är fertila eller inte har väl knappast nånting att göra med om de är korsningar eller hybrider eller inte.

I vilket fall som helst anser inte jag att "endlers" inte är värd en spänn extra utan pålitligt fångstdata, men visst dom lär smaka rätt lika "vanliga" guppys, så för mig är "butiks-endlers" värda precis lika mycket som vanliga guppys i samma storlek.

De "endlers" som kostade 200:-/par skulle jag tro var korsningsprodukter, alltså att man samlade hanar från naturen med rätt utseende och parade med foderguppy-honor, Visserligen kan jag ha fel på den här punkten, det är väldigt svårt att bevisa nånting så här långt efteråt. "Endlers-utseendet" har ju en tendens att slå igenom rätt mycket.

Egentligen är jag också lite road av "rensighet" hos fiskar, men "endler"-hypen anser jag vara en fullständigt patetisk produkt av kommersialism, uppbyggd på bland annat lurendrejeri. Bra foder är de iaf, "endlers", och hanarna kan ju vara lite färgglada.

Tyvärr kommer man nog få acceptera att namnet "endlers" alltid kommer att betyda korsning av "vildguppytyp", och eftersom de man kan få tag på med rimlig insats är akvarie-produkter (korsade eller tydligt påverkade av avel) så är de inte mer spännade än dekorations eller foder-värdet, och då föredrar jag nog personligen "guldguppy" med lite rött och lite metallic-grönt på, tack så mycket.

Nja, för att börja någonstans så var de 200:- endlers jag nämner de allra första som dök upp i butik för 10-15 år sedan, så de var med största sannolikhet rena endler, dessutom förkommer det många "rena" endler från och till i affärerna, det är inte ALLTID det är frågan om hybrider.....;)
När vi pratar om hybrider i denna diskussion så pratar jag om korsning mellan vanlig guppy med endler, då har man en ordentlig hybrid, att kalla korsningar mellan olika lokalraser av guppy tycker jag är att gå lite väl långt, i alla fall i denna tråd.....:p:)
#85 - 17 maj 2008 16:19
ansjo skrev:
Som sagt, någon ren Endlers är det inte;).

Nu när jag sett den nya bilden så håller jag med till fullo....men fin är han fortfarande.....:D
#86 - 18 maj 2008 13:11
Komiskt

Varje gång jag köpt guppy har jag fått med "bonusyngel" i påsen, så även när jag köpte min vackra icke-endler och hans hona.
Det som är komiskt är att detta yngel nu håller på att färga ut, och även om jag ännu inte kan svära på det så håller hans svarta/lila markringar på och lägger sig på ett sätt som väl stämmer överens med den bild av en "äkta" endler som länkades till här i tråden.
Vem vet, i slutänden kanske det visar sig att jag köpte en nedlerhane tros allt, även om det inte var den fisk i påsen jag trodde:D;)
#87 - 19 maj 2008 12:17
AllaFiskar skrev:
Varje gång jag köpt guppy har jag fått med "bonusyngel" i påsen, så även när jag köpte min vackra icke-endler och hans hona.

Det som är komiskt är att detta yngel nu håller på att färga ut, och även om jag ännu inte kan svära på det så håller hans svarta/lila markringar på och lägger sig på ett sätt som väl stämmer överens med den bild av en "äkta" endler som länkades till här i tråden.

Vem vet, i slutänden kanske det visar sig att jag köpte en nedlerhane tros allt, även om det inte var den fisk i påsen jag trodde:D;)

Även om detta yngel "verkar" vara riktig endler så är det med största säkerhet i just detta fallet en HYBRID med [COLOR=red]ursprungligt utseende[/COLOR], en gång hybrid alltid hybrid liksom, och kom ynglet från samma akvarium som de andra så är alltså även det en hybrid.....oj då, nu blev jag visst övertydlig eller?:D
#88 - 20 maj 2008 18:50
tummen skrev:
Även om detta yngel "verkar" vara riktig endler så är det med största säkerhet i just detta fallet en HYBRID med [COLOR=red]ursprungligt utseende[/COLOR], en gång hybrid alltid hybrid liksom, och kom ynglet från samma akvarium som de andra så är alltså även det en hybrid.....

Ja, fast då är det ändå roligare att ha en hybrid med ursprungligt utseende än en hybrid som ser ut som...något annat..

tummen skrev:
oj då, nu blev jag visst övertydlig eller?:D

Ja, något lite grann!:D
#89 - 23 maj 2008 06:23
AllaFiskar skrev:

Det kanske är en av mina :) är honan silverblank? Synd att man inte kan märka sin egen fisk och dess avkomma.. :D
Guest
#90 - 24 maj 2008 12:14
Tar tacksamt emot en bedömmning på mina Endlers om någon skulle vilja känna sig manad. (unga hanar på bilden)
http://user.tninet.se/~xnc826k/Bilder/End.jpg
#91 - 24 maj 2008 15:22
Anettejt skrev:
Tar tacksamt emot en bedömmning på mina Endlers om någon skulle vilja känna sig manad. (unga hanar på bilden)

Jäkligt snygga :)
#92 - 24 maj 2008 19:13
Anettejt skrev:

Fina endlers, verkar vara en bra, [SIZE=3][COLOR=Red]ren[/COLOR][/SIZE] stam....:D
Guest
#93 - 24 maj 2008 21:22
tummen skrev:
Fina endlers, verkar vara en bra, [SIZE=3][COLOR=red]ren[/COLOR][/SIZE] stam....:D

Tackar, tackar! :)
Jo stammarna är ju köpta som "rena" och jag har inte blandat upp dom.

@NIC
Tack!! :)
#94 - 24 maj 2008 21:45
Anettejt skrev:
Tackar, tackar! :)

Jo stammarna är ju köpta som "rena" och jag har inte blandat upp dom.

@NIC

Tack!! :)

Ja, men som tråden antyder/handlar om så är ju det inte alltid fallet med "endlers" köpta i butik....:p;):D
#95 - 25 maj 2008 09:44
De hanar som Anettejt visade är mycket lika den som nu håller på att färga ut hos mig. Kan jag "rena" hans avkomma på något vis (usch, nu känner jag mig som värsta rasbiologen[:o])?
#96 - 25 maj 2008 19:52
AllaFiskar skrev:
De hanar som Anettejt visade är mycket lika den som nu håller på att färga ut hos mig. Kan jag "rena" hans avkomma på något vis (usch, nu känner jag mig som värsta rasbiologen[:o])?

Om du menar fisken som du bifogade så kan du inte få den att bli "ren" utan den kommer alltid att ha sitt arv. Om du vill ha renrasiga så köper du renrasiga, och säljer de du har.
#97 - 25 maj 2008 20:42
Nej, jag menar en fisk som kom med som yngel när jag köpte den bifogade. Han håller på och färgra ut nu och har samma (i stort sett) teckning som de i Anettejt. Inte den typ av fenor som på mitt foto.
#98 - 26 maj 2008 06:24
AllaFiskar skrev:
Nej, jag menar en fisk som kom med som yngel när jag köpte den bifogade. Han håller på och färgra ut nu och har samma (i stort sett) teckning som de i Anettejt. Inte den typ av fenor som på mitt foto.

Men det ynglet föddes i ett "blandat" akvarium så då är han också en blandad "produkt" och kommer att vara det även framöver. ÄVEN om han ser ut som en riktig endler....
#99 - 26 maj 2008 06:52
Rena mig hit och rena mig dit. Denna tråden börjat verkligen att urarta om den inte gjorde det redan vid rubriken. Jag tror inte någon egentligen har "vildfångade" Endlers utan akvariestammar. För att få kalla en art för "ren" så skall det för min del anges både fångstår och fångstplats och då räcker det inte att skriva "Ponto de Lago" 1993. Jag tror att samtliga Endlers som säljs i affärerna är akvariestam, själv bryr jag mig inte utan köper den sort jag själv tycker är snygg.
#100 - 26 maj 2008 07:30
tummen skrev:
Men det ynglet föddes i ett "blandat" akvarium så då är han också en blandad "produkt" och kommer att vara det även framöver. ÄVEN om han ser ut som en riktig endler....

Fast frågan gällde huruvida det är möjligt att para fram "rena" yngel av en blandendler. Fast egentligen spelar det ingen roll. Jag får lite dålig smak i munnen av detta "ren"-snack.
#101 - 26 maj 2008 08:17
AllaFiskar skrev:
Fast frågan gällde huruvida det är möjligt att para fram "rena" yngel av en blandendler. Fast egentligen spelar det ingen roll. Jag får lite dålig smak i munnen av detta "ren"-snack.

Svaret är nej, det går inte avv "renavla" från hybrider.
Jag själv har inget emot bland/hybridguppy, bara man är tydlig med att det är hybrider det handlar om, men det är inte alla, inte ens vissa affärer, därav denna tråd.;):D
#102 - 26 maj 2008 08:23
Guy Palm skrev:
Rena mig hit och rena mig dit. Denna tråden börjat verkligen att urarta om den inte gjorde det redan vid rubriken. Jag tror inte någon egentligen har "vildfångade" Endlers utan akvariestammar. För att få kalla en art för "ren" så skall det för min del anges både fångstår och fångstplats och då räcker det inte att skriva "Ponto de Lago" 1993. Jag tror att samtliga Endlers som säljs i affärerna är akvariestam, själv bryr jag mig inte utan köper den sort jag själv tycker är snygg.

Visst är de flesta "rena" endlers akvariestammar, d.v.s avlade på vissa karaktärsdrag, men genetiskt är de ju i så fall "rena" endlers, till skillnad från de HYBRIDER jag hittar emellanåt i affärerna, som då säljs DYRT som "rena" endlers....;):D
Men visst, åk du gärna ner till norra Sydamerika och fånga dig en "riktig" stam med endlers, jag följer gärna med också, om jag får plats i resväskan....:);):D Jag gillar dock också det jag tycker för tillfället är snyggt och har även hybridguppy i ett akvarium hemma, med en osannolik mix, men jag skulle för den skull ALDRIG kalla DEN blandningen för endlers fast det ingår sådana också....:p

Annons