Varning för Eheim's Echo pumpar!

#1 - 15 januari 2009 13:06
Trevlig överraskning fick jag i natt. Tur som satan att jag satt vid datorn som ör alldeles bredvid akvariet.

En av plastknopparna på pumpen som håller i bygeln som man öppnar och stänger akvariet gick av! Akvariet började präktig tömmas ut på vardagsrumsgolvet. Efter några sekunders guldfisk panik så kom jag ihåg kranarna :)

Jag vet inte vad Eheim har för kvalité på sina övriga pumpar. Men att använda PLAST på en detalj som är starkt påverkad av tryck och slitningar vid varje öppningstillfällen. Nu så gär i efterhand inser jag att det bara var en tidsfråga när någon av plastpluggarna skulle gå av.

Vilka jubelidioter som tillverkar dessa pumpar. Kommer aldrig i mitt liv köpa något från Eheim igen.

Jag hoppas att många kan ta del av den här informationen så att ni inte drabbas av ett värre öde än mig.

Hur är det med andra pumpar, är konstruktionerna så här bräckliga att de går åt pipsvängen när materialet brister? I så fall kommer jag bygga min nästa pump själv, i gjutgärn!
#2 - 15 januari 2009 13:17
Jag har också råkat ut för det där... (två gånger på samma Ecco-pump)... Det är en liten plastbit som finns att köpa som reservdel. När jag jämförde de jag ursprungligen hade med reserdelen så såg jag att de ändrat konskruktionen en smula så att den skulle vara en aning mer hållbar. Får hoppas att mina båda utbytta plastbitar håller...
#3 - 15 januari 2009 15:05
man får vad man betalar för är jag rädd...
ecco é ju inte direkt eheims dyraste serie.
Guest
#4 - 15 januari 2009 15:24
Namnet säger ju allt.
#5 - 15 januari 2009 16:50
Bra med sådana här "konsumentvarningar"!

Som ganska nybliven akvarieägare har jag ju fått intrycket att eheim tillhör det bästa.

Bra! Tack!
#6 - 15 januari 2009 16:51
ojkooj skrev:
Bra med sådana här "konsumentvarningar"!

Som ganska nybliven akvarieägare har jag ju fått intrycket att eheim tillhör det bästa.

Bra! Tack!
det är en illfarelse;)
#7 - 15 januari 2009 17:34
Har själv aldrig använt just denna pump, men annars har jag bara bra erfarenheter av eheim och jag har använt dom i ca 20 år. Dyrt ja, men desto bättre kvalité:)
Guest
#8 - 15 januari 2009 17:44
Jora eheim är bra. Har själv nåra st.
Men eheim ecco är väl inte deras succé pump direkt..
#9 - 15 januari 2009 17:55
ojkooj skrev:

Eheim är det bästa... men inte deras Ecco-serie... Även solen har sina fläckar.

EDIT: Till Ecco-seriens försvar kan jag tillägga att mitt filter snurrat i kanske 9 år, så "skit" är det ju inte även om plastfästena känns lite läskiga...
#10 - 16 januari 2009 05:44
Ecco-serien är förmodligen en budgetvariant för den som inte vill lätta på lädret.
Har aldrig haft ett Ecco och vill inte ha det heller, har enbart använt filter ur Classic-serien samt Proffesional 2-serien och är helt nöjd.
Classicfiltren har funnits sedan Jesus gick i kortbyxor och är lika driftssäkra än i dag :)
#11 - 16 januari 2009 23:11
som sagt man får vad man betalar för... när de är en så viktig sak som ett ytterfilter som måste hålla tätt är de dumt å lätta på lädret..om du är nöjd med pumpen är de la inte svårare å bara dra ett litet spännband runt den så är de ju idiotsäkert sen ?

som sagt eheim e riktigt duktiga på de dom gör...
#12 - 16 januari 2009 23:24
Jag har 5 Ecco filter (o även classic, professional I, II & intervall). Funkat felfritt i 2½ år...

Mvh Tomas
#13 - 17 januari 2009 09:10
Köp ett ADA filter om ni vill ha nåt som håller bra. Gjort i rostfritt stål och det billigaste kostar bara 4000-5000.:D
#14 - 17 januari 2009 09:23
JEK skrev:
Köp ett ADA filter om ni vill ha nåt som håller bra. Gjort i rostfritt stål och det billigaste kostar bara 4000-5000.:D

Synd att man inte kan Japanska, vet du om det finns en bättre sida än den här: http://aquagoods.net/shop/ada/15.htm ?
#15 - 17 januari 2009 19:03
Klart sexiga filter det där ada, känns riktigt Göteborgskt av någon anledning.

Ser ut att hålla bra fart på genomströmmningen i kanistern pga den lilla diametern, och om det är en riktig monstermotor så känns det där konceptet nästan som Lasse Forsbergs recept på en lyckad denitrifiering/syresättning/polering..

Du får köpa en smörgåstårta och be gubbarna på maskinverkstan nere på bruket om en så smäcker du på den nya universal 1264'an på toppen, blir perfekt att ha hängandes vågrätt under bänken.

Kan knåpa ihop en ritning om du grejar smörgåstårtan och en kanister åt mig Anders. :)
#16 - 17 januari 2009 19:09
Kanske ett syrafast 700-rör räcker:p?
Men då får man nog förstärka bänken först;).
#17 - 17 januari 2009 19:32
Med tanke på att ett ADA ES-2400 kostar nästan 10 000:- har du fria händer.. Kunde vara intressant att ta reda på vilka pumpar dom använder sig av..
Bilagor:
#18 - 23 januari 2009 11:46
Va då "man får vad man betalar för"
När jag köpte mina två Ecco filter var dom dyra som fan.
Bilagor:

Annons