Varning för Doctor Fish

#1 - 30 november 2012 11:31
Japp nu börjar man tydligen förbjuda användningen av doctor fish på andra sidan atlanten.
Orsak - bakteriefaran:
Farligt när fiskar fixar fina fötter
#2 - 30 november 2012 12:07
Vad är det för art på bilden dom visar?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 november 2012 13:06
eriahl skrev:
Vad är det för art på bilden dom visar?

Tilapia-yngel skulle jag tro. Definitivt inte Garra rufa i alla fall som det stod i artikeln i GP.

Annars har jag varit förundrad över att myndigheterna har tillåtit detta - de har en massa regler för djuraffärer men har totalt struntat i denna hantering.
#4 - 30 november 2012 13:59
Tilapia makes sense... Så vanlig t ex i Filippinerna att de flesta tror det är en inhemsk art och tycks livnära sej på det mesta...
#5 - 30 november 2012 15:18
Jag har fyrtio Garra rufa hemma, en verkligt trevlig fisk med intressant beteende, livlig och nyfiken. Matas förstås, eftersom det är en sällskapsfisk. Det märkliga är att när jag är nere med händerna i karet så är de inte alls intresserade av dem. Nån enstaka kan nosa lite halvintresserat. Går man på fiskpedikyr så kastar de sig över händer och fötter. Betyder det att pedikyrfiskarna är svultna, eller att mina inte är vana vid hud som mat?
Hur länge lever spa-fiskarna?
Och så till TS fråga, och då tänker jag bara fisktuberkulos, huh!!!
#6 - 30 november 2012 15:26
Rimligen är det väl hungern som driver dom...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 november 2012 15:33
erikthur skrev:
Rimligen är det väl hungern som driver dom...

Nja, vete sjutton - även feta övergödda fiskar äter ju "konstant".

Jag har även sett spa med G.rufa som matar sina fiskar dagligen med vanligt fiskfoder och där plockar de ändå på huden. Så jag tror snarare att det handlar om att Mumins fiskar blivit "avanda"
#8 - 30 november 2012 15:45
Jag läste ett reportage där dom beskrev att fisken gick ner till botten om dom blev mätta. Fiskfodret kan ju också bara var ren stödutfodring. Att fiskar som går på flingor oftast är hungriga beror väl mer på att födan är alltför koncentrerad alt för sparsamt given. Överfodrar jag med levande så lämnas ju dom kvar även om dom är mycket mer lockande än flingorna.
#9 - 30 november 2012 21:48
Sv: Varning för Doctor Fish

Inte f-n ;) är hudrester deras naturliga föda i alla fall. Jag tycker det hela är pinsamt djurplågeri. Vilken vattenkvalitet blir det i de burkar dessa stackars fiskar ska leva i. Nä fy.

Sorry för ett lite smågrinigt inlägg men jag blir lite smågrinig när jag tänker på det hela.
#10 - 30 november 2012 22:33
Håller helt med om att hanteringen som sådan känns tveksam, minst sagt, men... "bakteriefaran"? Det är farligt att leva, ska vi sluta med det helt? Man kan ju bli förkyld genom att andas också!
#11 - 1 december 2012 04:54
Artikeln jag länkade till har som man kallar det "uppdaterats" efter hand. Tidigare innehöll den uppgifter om vilka bakterier som påträffats och det var åtminstone en som kan vara riktigt otrevlig - glömt vilken bakterie det var dock. Men inte fisktuberkulos som någon frågade om - betydligt värre.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 december 2012 10:11
Det som artikeln nämner är bakterien Vibrio vulnifucus som anges vara en släkting till koleran.
#13 - 1 december 2012 10:33
Hos personer med nedsatt immunförsvar och leversjukdom kan en allvarlig blodförgiftning (sepsis) förekomma, med feber och chock och där dödligheten är hög (50 procent). Not nice...
Vibrio vulnificus@SMI
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 1 december 2012 11:07
erikthur skrev:
Hos personer med nedsatt immunförsvar och leversjukdom kan en allvarlig blodförgiftning (sepsis) förekomma, med feber och chock och där dödligheten är hög (50 procent). Not nice...

Vibrio vulnificus@SMI

Visst risken finns uppenbarligen - men sedan kan man ju alltid fundera över hur stor denna risk är och väga detta mot nyttan. Pressen har ju en viss förmåga att blåsa upp vissa saker som inte är så farliga och istället tona ner saker som är farliga. Det vore därför intressant att få läsa denna brittiska undersökning - istället för en artikel där ordet "kan" återkommer överallt - typ "kan få förödande konsekvenser, speciellt om......."

Oavsett vilket - som jag skrev ovan. Det är märkligt att detta är totalt oreglerat.
#15 - 1 december 2012 11:51
Det finns ju två sidor av det här:

Risk för människor - Socialstyrelsn bedömer riskerna som "mycket låga" och det är bedömningar som fler gjort. Risken för fisktuberkulos finns ju alltid om man stoppar något sår i akvarievatten men det är inte speciafikt för den här behandlingen. Eventuellt kommer det riktlinjer så småningom.

Risk för fiskarna - Det går ju att fråga sig hur de här fiskarna sköts och mår. Inga specifika regler finns, L 80 är inte tillämplig utan bara generella regler i Djurskyddslagen. Kanske behövs det regler för den här verksamheten.
#16 - 1 december 2012 13:17
Som läkare måste man även titta på individuella risker och då är fyndet av just fyndet av Vibrio vulnifucus viktigt. Kruxet i det hela är ju att de som lockas till att doppa fötterna är folk med hudproblem på fötterna och som dessutom ofta har små sår och nedsatt immunförsvar - t ex diabetiker. Och de flesta tror väl att risken att bli svårt sjuk av ett sådan här behandling är obefintlig. Men så är icke fallet tydligen. För några år sedan var det en gammal man som tog ett sommardopp vid någon svensk kust och fick in bakterien ifråga via ett bensår och dog till följd av sepsis. Generellt låg risk visst men för vissa individer kan risken vara allt för stor.

Och detta om fisktuberkulos är ju inte alls på samma risknivå. Här rör det sej om hudsår - inte risk för sepsis.
#17 - 1 december 2012 18:17
Jag tycker det är märkligt att man kan få ha fiskspa utan att ha UV eller ozon som vattenrening. Men att det skulle vara något onaturligt låter befängt för mig, med tanke på beteendet rensar säkerligen hud i sin naturliga miljö. Det finns mängder med fiskarter som lever enbart på att rensa hud och dylikt från andra fiskar, däggdjur mm
#18 - 1 december 2012 19:04
Sv: Varning för Doctor Fish

Värt att läsa angående fiskars välmående i dessa situationer inklusive hur normal mat människohudrester är
http://www.theecologist.org/blogs_and_comments/commentators/other_comments/899341/response_why_its_wrong_to_use_garra_rufa_fish_in_pedicures.html
#19 - 1 december 2012 20:57
Varning för Doctor Fish

Lilla Albin. du har tydligen inte sett hur det funkar i den stora världen. uvljus ozon. Det kan dom inte stava till och mindre använda. jag var i ett köpcentra i Thailand längst ner så fanns dessa baljor. jag räknade till 56 akvarium fulla med fiskar ochpriset för en behandling var 200 bath ca 46 kr
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 1 december 2012 21:08
Lilla Albin. du har tydligen inte sett hur det funkar i den stora världen. uvljus ozon. Det kan dom inte stava till och mindre använda. jag var i ett köpcentra i Thailand längst ner så fanns dessa baljor. jag räknade till 56 akvarium fulla med fiskar ochpriset för en behandling var 200 bath ca 46 kr

Nåväl nu handlar det inte om detta utan om hur det hela hanteras i Sverige. Bara för att det då uppenbarligen fungerar ännu sämre i andra länder så är det ju ingen anledning till att det skall skötas dåligt i Sverige.

Angående detta med UV så används detta av fiskspa i Sverige.
#21 - 3 december 2012 23:47

Angående detta med UV så används detta av fiskspa i Sverige.

Där jag var och tittade fanns det bara UV i 1 av 4 behandlingsakvarier.
#22 - 3 december 2012 23:49

Å tack stora Janne för att du är så ödmjuk och upplyser stackars ovetande människor om sanningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 4 december 2012 09:35
endymion skrev:
Där jag var och tittade fanns det bara UV i 1 av 4 behandlingsakvarier.

Ok - så är det kanske.
Vet några som har köpt paket i Göteborg och där ingick UV i paketet - men det kan säkert variera mellan olika platser.

Oavsett vilket - enligt artikeln i GP sas det att UV var "ganska meningslöst". Om det stämmer vet jag dock inte.
#24 - 12 januari 2014 18:26
Mumin skrev:
Jag har fyrtio Garra rufa hemma, en verkligt trevlig fisk med intressant beteende, livlig och nyfiken. Matas förstås, eftersom det är en sällskapsfisk. Det märkliga är att när jag är nere med händerna i karet så är de inte alls intresserade av dem. Nån enstaka kan nosa lite halvintresserat. Går man på fiskpedikyr så kastar de sig över händer och fötter. Betyder det att pedikyrfiskarna är svultna, eller att mina inte är vana vid hud som mat?

Hur länge lever spa-fiskarna?

Och så till TS fråga, och då tänker jag bara fisktuberkulos, huh!!!

Är du säkert att du har äkta garra rufa? Garra mylla eller andra garra sorter jobbar inte så bra, men de ser ganska lita ut. Vi har kangal garra rufa och även de yngel som bor i ett extra akvariet börja nu att kasta sig över händerna.
mvh
Andrea

Annons