Har som bekant lagt in en annons här på zoopet om att jag vill köpa begagnade rötter. Anledningen är dels att man kommer undan rätt mycket i pris mot att köpa nya i butiken, dels att begagnade rötter ju (som jag utgår från) bör vara inkörda och inte behövas kokas och rengöras alltför mycket. Fick napp och köpte en stor vacker rot av en person här i stan, den måste väga minst 4-5 kg och i butik då kosta runt 500:- som ny, men jag fick köpa den för 70:-. "Vilket himla kap jag gjorde" tänkte jag för mig själv, och traskade glad i hågen hem till mig. Väl hemma tyckte jag att roten luktade lite skumt och såg lite smutsig ut, men tog diskborsten och skrubbade bort det värsta, och la roten i akvariet. Till min förvåning så vägrade dock denna att sjunka utan flöt som en kork, väldigt mysko eftersom personen jag köpte den av ju hade haft den ett bra tag i sitt akvarium. Jag tog upp den och tänkte koka den så gott jag kunde för att få den att "bli tyngre" och sjunka. Av en händelse råkade jag pilla bort en bit som föll av, och under denna på roten var det fullt av äcklig sörja. Blev misstänksam och inspekterade roten noga, och upptäckte till min fasa att merparten av roten hade en slemmig äcklig sörja som satt fast ordentligt. Spenderade mer än en timme åt att skrapa bort skiten med en matkniv, var faktiskt riktigt svårt då den del man efter en stunds skrapande hade lyckats fått bort dolde ännu ett lager packad skit. Nu har jag pillat bort det jag kunde och skrubbade allt jag kunde med diskborsten under rinnande varmvatten, i skrivande stund ligger roten och kokar i min största gryta och ska väl förhoppningsvis både bli ren och sluta åt sig porerna så den blir mättad och sjunker.
Som synes blev köpet långt ifrån det "kap" jag först trodde att det var. Borde ha blivit misstänksamm då personen jag köpte roten av var mer än väl angelägen att bli av med den. Om jag får spekulera fritt så hade förmodligen denna person aldrig kokat roten och haft problem med att roten har blivit slemmig och påverkat vattnet negativt, och därför snabbast möjligt ville bli av med den. Tursamt nog så har jag nog "räddat" roten och ska slänga ner den i akvariet då den har kokat färdigt, men jag vill ändå med min berättelse här ovan höja ett varningens finger till de som också letar efter begagnade rötter. Inspektera den tilltänkta roten mycket noga och ge akt på dålig lukt, pilla i skarvar och krökningar och se om det finns skit där bakom! Gör inte om mitt misstag utan kolla roten innan ni betalar för den!!!