Varning för begagnade rötter!!!

#1 - 28 mars 2004 00:04
Har som bekant lagt in en annons här på zoopet om att jag vill köpa begagnade rötter. Anledningen är dels att man kommer undan rätt mycket i pris mot att köpa nya i butiken, dels att begagnade rötter ju (som jag utgår från) bör vara inkörda och inte behövas kokas och rengöras alltför mycket. Fick napp och köpte en stor vacker rot av en person här i stan, den måste väga minst 4-5 kg och i butik då kosta runt 500:- som ny, men jag fick köpa den för 70:-. "Vilket himla kap jag gjorde" tänkte jag för mig själv, och traskade glad i hågen hem till mig. Väl hemma tyckte jag att roten luktade lite skumt och såg lite smutsig ut, men tog diskborsten och skrubbade bort det värsta, och la roten i akvariet. Till min förvåning så vägrade dock denna att sjunka utan flöt som en kork, väldigt mysko eftersom personen jag köpte den av ju hade haft den ett bra tag i sitt akvarium. Jag tog upp den och tänkte koka den så gott jag kunde för att få den att "bli tyngre" och sjunka. Av en händelse råkade jag pilla bort en bit som föll av, och under denna på roten var det fullt av äcklig sörja. Blev misstänksam och inspekterade roten noga, och upptäckte till min fasa att merparten av roten hade en slemmig äcklig sörja som satt fast ordentligt. Spenderade mer än en timme åt att skrapa bort skiten med en matkniv, var faktiskt riktigt svårt då den del man efter en stunds skrapande hade lyckats fått bort dolde ännu ett lager packad skit. Nu har jag pillat bort det jag kunde och skrubbade allt jag kunde med diskborsten under rinnande varmvatten, i skrivande stund ligger roten och kokar i min största gryta och ska väl förhoppningsvis både bli ren och sluta åt sig porerna så den blir mättad och sjunker.

Som synes blev köpet långt ifrån det "kap" jag först trodde att det var. Borde ha blivit misstänksamm då personen jag köpte roten av var mer än väl angelägen att bli av med den. Om jag får spekulera fritt så hade förmodligen denna person aldrig kokat roten och haft problem med att roten har blivit slemmig och påverkat vattnet negativt, och därför snabbast möjligt ville bli av med den. Tursamt nog så har jag nog "räddat" roten och ska slänga ner den i akvariet då den har kokat färdigt, men jag vill ändå med min berättelse här ovan höja ett varningens finger till de som också letar efter begagnade rötter. Inspektera den tilltänkta roten mycket noga och ge akt på dålig lukt, pilla i skarvar och krökningar och se om det finns skit där bakom! Gör inte om mitt misstag utan kolla roten innan ni betalar för den!!!
#2 - 28 mars 2004 00:12
[:-118]Åååååååååååh din stackare,vilken jäkla otur [:-48]!Hoppas det ordnar sej![:-106]
#3 - 28 mars 2004 00:16
Tackar för de varma orden ;-)
#4 - 28 mars 2004 01:08
Nu tycker jag att du tar i lite väl mycket... Alla ör inte fifflare och idioter. Mycket mer troligt än att han/hon ville lura dig är väll att denna "sönja" uppstått efter personen tog upp roten ur akvariet.

För övrigt tycker jag detta kokande har gått till överdrift. Själv har jag inte kokat en enda av mina rötter och det går kalasbr endå. Dock lät jag dom liggar några dagar i vatten för att det skulle släppa lite fär och småskit skulle lossna.

På en av mina rötter blev det lite vitt, Antligen var det tätt "ludd" eller "slem" men det käkade mina fiskar gladerligen upp och dom mår prima.
#5 - 28 mars 2004 01:26
Jag spolar av mina rötter med lite hetvatten och sedan ner i karet... Har aldrig varit med om allt det där med ludd, slem och sörja... Se till att ha akvariet igång (biologiskt) och med normal cirkulation så fixar det sig...
Det var säkert inget fel på den där roten heller... du vet.. det blir skit i skrymslorna på rötterna... även i naturen...
#6 - 28 mars 2004 03:05
Som svar på Nanc inlägg kan jag bara säga att du nog också skulle rengöra en rot som ser ut att ha legat i en igenslammad bäck i 20 år innan du stoppar ner den i ditt akvarie... Marcus swe: Påstod jag verkligen att ALLA är fifflare och idioter? Läs inlägget en gång till så ser du nog att jag bara rent allmänt ville påpeka att man ska vara misstänksam/kritisk till begagnade rötter och inte köpa dom utan en noggrann kontroll! Men eftersom du tydligen tog åt dig så kanske du själv är en fifflare och idiot, låter i alla fall logiskt...

Åtminstone jag kokar alla rötter, dels för att döda eventuella skadliga parasiter och bakterier, dels för att sluta porerna så roten inte släpper ut så mycket skit i vattnet. Detta är rekommenderat i många akvarieböcker, till och med i vissa som Kjell har medverkat i, så jag kör på mitt vis och litar på det jag har läst mig till. Men gör ni som ni tycker är bäst, jag har liksom ingen anledning att beklaga mig över hur ni hanterar era rötter. Kan för övrigt meddela att roten nu är så ren den kan bli men att den fortfarande vägrar att stanna kvar på bottnen, får väl försöka låna någon jättebalja att blötlägga i eller helt enkelt ha den i akvariet då det ändå inte är några fiskar i just nu.
#7 - 28 mars 2004 06:24
Jag har köpt begagnade rötter och det har fungerat bra. Fast att dom flyter är tycker jag hyfsat vanligt. Både på de jag köpt i affär och begagnat. Har bar låtit dom ligga i en hink eller i tanken med en sten som tynger ner dem tills de har sugit åt sig tillräckligt med vatten för att ligga på botten av sig självt.

Jag köpte sju mindre rötter för en hundring. Ett kap 3 av dem var mycket bra formade.
#8 - 28 mars 2004 07:24
Hej.
Det värsta är att det kan finnas medecinrester typ koppar i trät och det vill man ju inte ha.Därför använder jag aldrig beg. grejor utan plockar "friska" bokgrenar istället.
MVH Mats
#9 - 28 mars 2004 16:26
Ursprungligen skickat av mats m

Hej.

Det värsta är att det kan finnas medecinrester typ koppar i trät och det vill man ju inte ha.Därför använder jag aldrig beg. grejor utan plockar "friska" bokgrenar istället.

MVH Mats

Tack för den upplysningen Mats, detta har jag faktiskt aldrig tänkt på förren jag läste ditt inlägg. Detta motiverar ju som jag ser det en extra noggrann rengöring och eventuell kokning av de begagnade akvarieprylar man köper. Väldigt värdefullt inlägg Mats! Förresten, du skriver att du plockar bokgrenar, menar du att du går ut i skogen och plockar, eller att du köper i en akvariebutik? Vore ju kul att ha lite bok i sitt akvarium, men man kan väl knappast använda "färskt" trä utan att riskera att träet ruttnar? Skriv gärna hur du menade och hur du går tillväga. Peppito: Grattis till det köpet!
#10 - 28 mars 2004 16:50
Alla mina rötter tror jag är mer eller mindre "skitiga". Skulle dom inte vara det såg dom ju inte ut som rötter utan mera som en plastbit.
Min "lilla" rot är duktigt slemmig å geggig på vissa ställen, men försök komma dit som mal eller siamesiskalgätare! Mitt Jack Dempsey-par försvarar sina yngel mot ALLT, utom rena rötter..
#11 - 28 mars 2004 16:59
Man plockar torra, döda grenar av bok. Använd helst inte tjockare grenar, (max 1 cm) Skala dem fria från bark och ner i akvariet. Det bästa sättet är att låta dem hänga ner i akvariet.
Det finns en bild på ett akvarium med bokgrenar här på Zoopet.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1527
#12 - 28 mars 2004 17:09
Hej Balanzi.
Vad är det för dumt prat att max 1cm. tjocka grenar,jag har upp till 15cm. tjocka och det är inget fel på dom,så sen det att det bästa är att låta dom hänga rätt ner,det är ingen westrenfilm typ Clintan.Har du sett ett vattendrag där allt hänger rätt ner utan det ligger lite hur som helst.
MVH Mats
Fija
#13 - 28 mars 2004 17:19
I våran akvarieaffär sa han att rötterna blir mjuka om man kokar dem, man skulle bara skålla dem om det var mögel på.
#14 - 29 mars 2004 10:18
Vadå dumt prat. Ju tjockare grenar du använder desto svårare blir det att hitta tillräckligt torra grenar. Risk för att de kommer att fälla ut ej nyttiga ämnen.
Westernfilm a´la Clintan förstår jag inte, jag tror nog att grenar hänger ner i vattnet även i naturen.
Ett exempel till på ett akvarium med trädgrenar.
http://showcase.aquatic-gardeners.org/?&op=showcase&category=1&vol=-1&id=65

Guy
#15 - 12 april 2004 05:42
Hej! Jag köpte ett beg. 375 liters kar för nån månad sedan och fick då med ett par rötter som efter några dagar var ruggigt slemmiga =( .Svor gjorde jag ett par gånger men sen tänkte jag ...hmm..jag skaffar ett par malar och några vanliga algätare så löser det sig nog o vips så försvann "algerna".Efter en vecka så var min ena segelfenspleko fet som en gris ..hehe..men rötterna var rena o granna. =)
#16 - 12 april 2004 07:57
När en affär görs mellan 2 privatpersoner så är det upp till köparen att syna "varan" noga innan köp. Om de så gäller ett hus, en bil eller en liten rot!

Tycker det är DU som gjort ett misstag, säljaren ville bli av med roten, och du nappade! Surt äpple, men så är det i detta fallet!
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 12 april 2004 08:03
Jag köpte en stor snygg rot på en auktion i en akvarieförening för några år sedan - snygg var den men tyvärr så dog fiskarna när jag la ner den i akvariet.
Man lär så länge man lever och tur är väl det[:-34]
#18 - 12 april 2004 08:44
Skulle ju vara intresant att veta vad fiskarna dog av, om det var själva roten eller om den var kontaminerad med något, och i så fall vad.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 12 april 2004 11:02
I mitt fall var det själva roten - den var inte behandlad med något.
#20 - 12 april 2004 11:23
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

I mitt fall var det själva roten - den var inte behandlad med något.

Var den som de "vilda" rötterna menar du? Direkt från naturen??
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 12 april 2004 11:29
Var den som de "vilda" rötterna menar du? Direkt från naturen??

Den var med all säkerhet plockad direkt från naturen - trodde den var OK eftersom den såldes på en auktion i en akvarieförening.
#22 - 12 april 2004 11:33
Vad var det för trädslag ?
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 12 april 2004 11:35
Vad var det för trädslag ?

Inte en aning.

Annons