Varning för aquael doppvärmare!

#1 - 31 maj 2006 19:58
Jag vet att de har tagits upp förut, men nu reser jag ytterligare ett varningens finger för aquael doppvärmare som termostaten hängtsig på!
Upptäckte att de var väldigt varmt i mitt yngelkar, över 28 grader och det visade sig att de var doppvärmaren som hakat sig...
Tur att jag såg de i tid!

Nåja, ett gott råd till er med aquael doppvärmare, håll ett extra öga på termometern.
#2 - 31 maj 2006 20:44
Jag håller också extra koll på min, har haft otroliga svängningar. Nu var det 26 grader. Egentligen för varmt men den har stängt av sig. Den verkar väldigt okänslig. De andra jag har håller akvarierna på rätt temp hela tiden.
#3 - 1 juni 2006 00:16
är egentligen fel att peka ut ett ensamt märke då detta är nåt som förekommer med mer eller mindre alla doppvärmare med bimetallbrytare.

om jag behöver doppvärmare i mitt nästa akvarie kommer jag modifera en digital ugnstermometer så att termometern börjar tjuta om tempen blir för hög.
#4 - 1 juni 2006 05:17
Jag har två AquaEl termostatdoppvärmare. Dom har inte krånglat någonting för mig (ännu ;) )
Min pappa hittade en gammal termostatdoppvärmare när vi rensade garaget nyss. Tror ni att den går att använda? Det är en 150watt, så det blir lie svårt att testa den på något.
Jag har en 150watt AquaEl i mitt 160l.
#5 - 1 juni 2006 11:47
kan ju testa 150wattarn i en spann med termometer i.
#6 - 1 juni 2006 12:05
Ett vanligt problem med de flesta värmare är om de inte använts på ett tag, då strular de ofta när man sätter igång dem igen. Just AquaEl är ofta lite otäta och får kondens innaför glaset, det är inte bra om de sedan får ligga oanvända ett tag. Jag har själv slängt flera stycken...

Daniel
#7 - 1 juni 2006 12:22
[quote=Raven]är egentligen fel att peka ut ett ensamt märke då detta är nåt som förekommer med mer eller mindre alla doppvärmare med bimetallbrytare.[/quote]

Om man surfar runt lite på nätet så är de dock aquaels värmare som leder ligan av trasiga bimetallvärmare.

Annons