Varmt vatten = syrebrist = massdöd

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 17 september 2010 08:23
Ja i naturen kan varmt vatten få katastrofala följder http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7798490.ab

Värt att tänka på vad som kan hända om man höjer temperaturen i akvariet
#2 - 17 september 2010 12:21
Oh jäklar vad många döda fiskar! trodde först att det var en väg.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 september 2010 12:26
Ja det är nog något av det värsta jag har sett
#4 - 17 september 2010 12:32
ja läste artikeln i morse men fy fan säger jag bara
#5 - 17 september 2010 12:35
Tänkte samma tanke när jag klickade på länken och såg bilden: Varför visa en bild på en asfaltsväg i reportaget :eek: Såg ut som sådana kärlsprickor som bildas på hösten. Usch, stackars fiskar [:(]

Sen kommer det ju aningen "lägligt" efter BPs utsläpp. Man börjar ju undra om det inte kan vara en kombination av syrefattigt vatten och utsläpp. Om fisken först sätts ur spel av olja och kemikalier som gör deras upptagning av syre ineffektivare lär ju syrefattigare vatten kunna vara en större fara. Men men, hemskt hur som helst.
#6 - 17 september 2010 13:16
Klart som fan att orsaken är BP,s jävla utsläpp det där är bara en mörkning!!! Jag fattar inte hur det kan tillåtas att borra olja och förstöra den jord vi alla lever på, fördjävligt och den som påstår att människan är intellegent ska tänka om! Människan är det värsta som hänt jorden och dess ekosystem:mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 17 september 2010 13:23
åheim skrev:
Klart som fan att orsaken är BP,s jävla utsläpp det där är bara en mörkning!!! Jag fattar inte hur det kan tillåtas att borra olja och förstöra den jord vi alla lever på, fördjävligt och den som påstår att människan är intellegent ska tänka om! Människan är det värsta som hänt jorden och dess ekosystem:mad:

Nja, oljeustsläppet kan nog mycket väl ha spelat in men jag tror faktiskt den teori som anges som trolig orsak är den korrekta. Nämligen en exceptionellt hög temperatur och grunt vatten: Det vet vi ju leder till syrebrist så det är ju inte något konstigt med det.
#8 - 17 september 2010 13:27
Frågan är vad som händer med resten av floden är all den här biomassan ska brytas ner, för då lär det gå åt åtskilligt med syre. Man kan nog lugnt säga att nitritspiken blir extremt stor. Vilket kommer att döda de mikroorganismer som ska bryta ner på ett bra sätt, dvs med syre. Resultatet blir en förruttnelse utan dess like= ekologisk katastrof. Igen!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 september 2010 14:06
Mumin skrev:
Frågan är vad som händer med resten av floden är all den här biomassan ska brytas ner, för då lär det gå åt åtskilligt med syre. Man kan nog lugnt säga att nitritspiken blir extremt stor. Vilket kommer att döda de mikroorganismer som ska bryta ner på ett bra sätt, dvs med syre. Resultatet blir en förruttnelse utan dess like= ekologisk katastrof. Igen!

Instämmer fast det verkar ju också vara en kustnära flod eller deltaområde och bara det blir lite vind och vattenståndet börjar stiga så borde ju liken spolas ut till havs och där blir det ju en "fis i rymden"

Det var ju t.ex. nästan lika många människolik (även om kanske inte antalet var fler, så var ju vikten mycket större) som spolades ut i Viktoriasjön för några år sedan och det är ju en grund sjö och ändå blev nog inte konsekvenserna av just det sannolikt så enorma för sjön. Att sedan folkmordet i sig var fruktansvärt är en annan sak
#10 - 17 september 2010 14:16
Olivia Watkins hade tydligen inte velat intervjuas i tv utan lämnade senare detta uttalande, wonder why! I ett område i närheten hade det dagarna innan upptäckts stora kvantiteter döda "starfish" och bl.a även en död val! Om nu detta område återkommande drabbats av lågvatten så skulle detta ha uppstått förut och inte komma som en chock!
#11 - 17 september 2010 14:24
Kombination av igenkleggade hjälar och värme på det känns inte så otroligt
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 17 september 2010 14:25
åheim skrev:
Olivia Watkins hade tydligen inte velat intervjuas i tv utan lämnade senare detta uttalande, wonder why! I ett område i närheten hade det dagarna innan upptäckts stora kvantiteter döda "starfish" och bl.a även en död val! Om nu detta område återkommande drabbats av lågvatten så skulle detta ha uppstått förut och inte komma som en chock!

Nja pga klimatförändringar (som också säkert ofta är miljöbetingade) har det ju varit extrem värme på många håll runt om i världen.
Men självklart går det inte att uttala sig säkert utan att veta alla fakta (om ens då) men OM det nu är en flod så har jag lite svårt att tro att den olja och de gifter som havet har exponerats för har kunnat leta sig upp i en flod och där fått så drastiska konsekvenser.
Oavsett vilket så är det självklart för jävligt med denna oljekatastrof och det borde bli ett förbud på djupvattenborrande efter olja.

Annons