Varmt vatten!

#1 - 1 augusti 2004 12:52
hej!
är det ngn annan förutom mig som har svårt att hålla nere tempen i karen så här på sommaren? I de stora karen är det nog lätt, men desto svårare i mindre som 30/50/70/100 osv...
hur gör NI för att få ner tempen?

Mvh malawi´n
#2 - 1 augusti 2004 19:49
Utan några extraordinära åtgärder så är det svårt att få vattentemperaturen att understiga rumstemperaturen, så vi får lov att börja där.

Stäng ute solen (om ni har sett någon vill säga) redan från tidiga morgonen. Se till att det är ventilation med hjälp av korsdrag så att luften inne inte bara står still och värms upp. Var dock försiktig så att det inte står i drag på natten om det blir kallt, ett ras från +30 grader till +15 grader i vattnet på några timmar kommer ge dig stora problem.

Har du doppvärmare i karet, stäng av den. Har du glödlampor som belysning, byt mot åtminstone lågenergilampor.

Lyft lite på täckglaset, eller ta bort det helt om fiskar och andra husdjur ändå klarar av att hålla sig i, respektive utanför, karet. Har du heltäckande ramp, så försök göra hål för en eller ett par vanliga datorfläktar (80mm diameter) som ser till så att luften cirkulerar där.

En fläkt som blåser på vattnet kan orsaka stora temperaturfall genom att vattnet dunstar fort. Redan att man flyttar upp filtrets utblås till ovanför vattenytan så att det får porla kan göra ett par grader. Och kanske får du låta bli att ha belysningen tänd alls på dagtid.

I extremfall får man ta till frusna kylklampar, PET-flaskor med fruset vatten eller liknande som får ligga och kyla vattnet.

#3 - 2 augusti 2004 13:14
Flytta karet till källaren eller någon svalare plats, gör många delvattenbyten.
#4 - 2 augusti 2004 14:16
Lev i en jordkula! Vi bor ju i och för sig i Norrland, så vi drabbas ju inte av extrema värmeböljor allt för ofta. I stället har vi väldigt korta nätter, vilket inte är kul för algtillgången. Denna sommar bestämde jag mig för att slippa allt sommarstrul med akvarierna och därför kör vi med konstant nedfällda persienner i vardagsrummet (där vi har de flesta akvarierna)... vädringsfönstren är öppna och en takfläkt cirkulerar luften....
Akvarierna mår bättre vad gäller algerna... vad gäller temperaturen har vi lixom inte haft för varmt utomhus än... himla dålig sommar....
#5 - 2 augusti 2004 14:29
Jag har mitt 120L i en betongvägg... Där är det svalt :) Även om det bara är de 2 kortsidorna som sitter mot själva betongen. Bor dessutom i en hyreslägenhet med liten gård och alla fönstrena i öst (i alla fall i vår lägenhet) så det blir inte så varmt, solen hittar sällan in i själva lägenheten, så även om fiskarna klagar lite på att det blir "svettigt" med luckorna på, och hunden och fåglarna när de är av så de får oftast ligga av. Det blir ett hiskeligt påfyllande av vatten, men vad gör man inte för sina små älsklinga? :)
#6 - 2 augusti 2004 14:38
Dom flesta tropiska fiskar klarar hyggligt av de kortare värmeperioder vi har i Sverige. Jag har aldrig gjort något särskillt för att hålla ner temperaturen, utom möjligen att mata lite mindre.

Enklaste sättet att få ner temperaturen är annars delvattenbyten. Mer avancerade är luftkonditionering, kylaggregat eller att se till att man har akvarierna i ett kallt rum (=källare eller stenhus).
#7 - 2 augusti 2004 14:41
Vi har köpt en ismasin. När temperaturen i akvariet stiger slänger vi i ett gäng isbitar. Täcklocken måste vi ha av på sommaren, annars får vi lätt över 30 grader. Har minst 26 grader inne, trots dålig sommar. Vi har golvvärme i hela huset och den verkar inte gå att stänga av helt och hållet? plus att vi har ett envåningshus som kryllar av fönster med sol hela dagen på någon sida av huset. Kär också med kylklampar i fryspåsar (så att ingen konstig vätska rinner ut i akvariet. De mindre akvarierna (54 och 110 liter) måste vi vakta hela tiden. Annars går tempen upp och fiskarna blir flåsiga. Vattenbyten gör vi också, ibland enbart för att sänka tempen.
#8 - 2 augusti 2004 14:44
Så farligt är det inte för mig. Byter dock vatten när det närmar sig 28 grader!

Mvh malawi´n
#9 - 2 augusti 2004 21:14
Varför hålla på och grisa med kylklampar, petflaskor och gud vet vad?
Frys vatten i en 2-liters glassburk och lägg isklumpen i vattnet. Ner isen tinnat finns ingenting att plocka upp, bara lite vatten att tappa av om det blivit för fullt.
#10 - 2 augusti 2004 21:33
Mina mbunas får just nu stå ut med en temp på ca 30 grader, har inte gjort någonting åt det(utom persienner, gardiner och korsdrag), och de verkar inte må dåligt av det alls.

Mvh. Martin
#11 - 2 augusti 2004 21:36
Ursprungligen skickat av Karon

Varför hålla på och grisa med kylklampar, petflaskor och gud vet vad?

Frys vatten i en 2-liters glassburk och lägg isklumpen i vattnet. Ner isen tinnat finns ingenting att plocka upp, bara lite vatten att tappa av om det blivit för fullt.

Jag tycker att det känns smidigare att kasta i pet flaskor och sen fiska upp dom igen än att tappa vatten. Nu använder jag mig av korsdraget och kommer ner på 23,5c som minst och 25,5c som mest.

Vänligen
Kawe
#12 - 3 augusti 2004 21:24
Byter vatten gör man väl i vilket fall som helst, och då måste man ju tappa av vatten ?
Visst, tycker man det är kul med pet flaskor i karet så gör de i alla fall ingen skada. Har själv aldrig haft det tvingande behovet att behöva sänka tempen i karet, och det är jag glad för. Måste vara ett himla bestyr.
#13 - 3 augusti 2004 22:15
jag har ett 540 det blir typ 27-28 grader som inte är bra för mina tropheus ska jag lägga i PEt-flaskor med kalt vatten i?
#14 - 6 augusti 2004 07:44
Jag har kampfiskar i det kar som är "utsatt". Som mest har det blivit ca 28-29 grader, men hur mycket tål de, och hur mycket kan temperaturen höjas egentligen?
Har hört att man kan isolera karen mot värmen. Använder man frigolit då, eller ngt annat?
Snälla svara så fort som möjligt eftersom jag ska åka bort i 2 dagar nu, och oroar mig för värmen!!!
(kan itne fiskarna skadas om det plötsligt dimper ner ngt som håller "frystemperatur", som is i plastpåse?)

Mvh Malawi´n
#15 - 6 augusti 2004 10:29
Ngn?
Hur myckët is behövs i ett 30 liters för att hålla tempen nere under 30 grader?
den brukar höjas mot 28-29 på eftermiddagen, ska man lägga i 2 isbitar då, så att det inte kan höjas mera?

Mvh Malawi´n
#16 - 6 augusti 2004 10:48
Lägg en halvliter pet flaska på frysning, tror inte 2 isbitar gör märkbar skillnad. Håll bara ett öga på tempen så det inte blir för kallt.

Vänligen
Kawe

Annons