varmt i karet trots att doppvärmaren inte är på

#1 - 1 maj 2011 17:06
Hej

Jag såg igår att tempen står på 26 grader i mitt 450L kar. Det är em-sol i rummet där det står, kan det vara solen som värmer upp det?

Det är ju dom nya T5 rören i lysrampen, ska jag kanske släcka den ena rampen och se om det kan hjälpa till med?

//Jessica
#2 - 1 maj 2011 18:02
26 grader låter inte så farligt, det är väl vad de flesta fiskar brukar gilla.. vad har du i burken?
Solljuset kan påverka, fast det beror på lite hur akvariet står, och hur mycket solljus som träffar det. Man bör alltid undvika att ställa ett akvarium vid ett fönster - eller på en plats med höga temperaturskiftningar. ljusrampen tror jag inte påverkar speciellt mycket. jag har sldrig hört talas om att det kan påverka i alla fall..
#3 - 1 maj 2011 18:14
Paddy skrev:
26 grader låter inte så farligt, det är väl vad de flesta fiskar brukar gilla.. vad har du i burken?

Solljuset kan påverka, fast det beror på lite hur akvariet står, och hur mycket solljus som träffar det. Man bör alltid undvika att ställa ett akvarium vid ett fönster - eller på en plats med höga temperaturskiftningar. ljusrampen tror jag inte påverkar speciellt mycket. jag har sldrig hört talas om att det kan påverka i alla fall..

Tack för svaret!
Jag har malawis i karet, så jag skulle vilja ha iaf 24 grader. Tycker det är konstigt att det ändå ligger så pass högt trots att värmaren inte är på... :S

Dom verkar inte må dåligt men dom trivs väl lite bättre med lite kallare vatten!
/Jessica
#4 - 1 maj 2011 18:52
Jag har också 26 grader trots utdragen plugg. Har endast 25 grader i det mindre karet, men det har sämre lysrör. Är övertygad om att det är lysrören som värmer. Mina står i skugga dagtid, max 22 grader i rummet.
#5 - 1 maj 2011 19:03
Pumparna värmer också. Är ljusrampen tättslutande så kan det hjälpa att öppna lite luckor om det går.
#6 - 1 maj 2011 19:49
Jessi_86 skrev:
Tack för svaret!

Jag har malawis i karet, så jag skulle vilja ha iaf 24 grader. Tycker det är konstigt att det ändå ligger så pass högt trots att värmaren inte är på... :S

Dom verkar inte må dåligt men dom trivs väl lite bättre med lite kallare vatten!

/Jessica

26 grader är precis det som malawi skall hållas i - kan knappast bli bättre ;) så om du sänker temperaturen kommer fisken sannolikt bara må sämre.
#7 - 1 maj 2011 19:57
Paddy skrev:
26 grader är precis det som malawi skall hållas i - kan knappast bli bättre ;) så om du sänker temperaturen kommer fisken sannolikt bara må sämre.

Malawi funkar ypperligt vid lägre tempratur. Och ligger man under 25 spar man rätt mycket energi.
#8 - 1 maj 2011 21:10
lillfrasse skrev:
Malawi funkar ypperligt vid lägre tempratur. Och ligger man under 25 spar man rätt mycket energi.

Yes, men om du kollar på vattentemperaturen i malawisjön ligger den i snitt mellan 25-28 grader (beror på vädret)

Annons