Varmt i akvariet!

#1 - 3 juli 2008 18:40
Det brukar blir för varmt i mitt akvarie, vad ska jag göra då????:confused:
#2 - 3 juli 2008 18:42
Jag har fryst vatten i petflaskor. Lägger in en och när den har smält och tempen börjar gå upp igen byter jag och lägge i nästa. Funkar väldigt bra.

Fast de beror nog på hur stort karet är också. Mitt är på 70L och det fungerade jättebra för mig.
#3 - 3 juli 2008 18:44
Ta bort täckglas, öka ytcirkulationen. Öppna luckan om du har en såndär heltäckande. Ta även ut doppvärmaren då den inte behövs nu sommartid.

Du kan även ta och köra med PET-flaskor som du haft i frysen ett tag, och byter ut så en är i karet och en i frysen hela tiden.

Kan även montera fläktar i rampen, men för mig räkte det att öppna upp rampen.

MVH Johan

Edit: Passat hann före mig :)
#4 - 3 juli 2008 18:44
Jag har 60, men jag kan ju alltid prova och så om det funkar!
#5 - 3 juli 2008 18:44
Johanski skrev:
Ta bort täckglas, öka ytcirkulationen. Öppna luckan om du har en såndär heltäckande. Ta även ut doppvärmaren då den inte behövs nu sommartid.

Du kan även ta och köra med PET-flaskor som du haft i frysen ett tag, och byter ut så en är i karet och en i frysen hela tiden.

Kan även montera fläktar i rampen, men för mig räkte det att öppna upp rampen.

MVH Johan

Edit: Passat hann före mig :)

Jag har ingen doppvärmare:S
#6 - 3 juli 2008 18:48
Jag har även ett litet 30 liters akvarie med en ramp som man har vanliga glödlampor i, vad ska jag ha för watt på dom??
#7 - 3 juli 2008 19:07
Guppie skrev:
Jag har även ett litet 30 liters akvarie med en ramp som man har vanliga glödlampor i, vad ska jag ha för watt på dom??

kör lågenergi :).. fast egentligen så lågt du kan.. det är bara sockeln som sätter gränser..

Annons