Värmeverket brinner hur länge håller akvariet värmen?

#1 - 6 oktober 2012 18:16
Hej

Värmeverket här i Örebro står i lågor och vi står utan värme i lägenheten. Jag hoppas ju verkligen att de fixar värme på annat sätt snart men om det drar ut på tiden hur länge håller sig temperaturen i akvarierna tror ni?

Har följande
Ca 25 L med snäckor (elefanter, äppel och posthorn)
30 L räkor (amano och körsbär)
120 L sydamerikanskt (inkl ca 13 st yngel av boliviansk fjärilsciklid som är ca 2 mån)
260 L Malawi

Behöver jag oroa mig?
#2 - 6 oktober 2012 19:09
Sv: Värmeverket brinner hur länge håller akvariet värmen?

Värmeverket gör väll bara fjärrvärme och karet värms väll med doppvärmare så ska väll inte vara någon fara. Annars är det bara åka och köpa en om du är orolig.
#3 - 6 oktober 2012 19:09
Försök att isolera akvarierna redan nu med täcken, filtar, tidningspapper redan nu, det lär väl dröja ett tag innan ni har värmen åter.
Har du extra doppvärmare kan du ju pröva med dem, men nackdelen är att de kräver lite övervakning. Doppvärmare har ju kapacitet att värma några grader över rumstemperatur, men oftast inte från 'scratch'.
Tidningar och snören, särskilt till de små, pronto!!
#4 - 6 oktober 2012 19:11
AffeAlien skrev:
Värmeverket gör väll bara fjärrvärme och karet värms väll med doppvärmare så ska väll inte vara någon fara. Annars är det bara åka och köpa en om du är orolig.

Var köper man doppvärmare kvart över åtta en lördagskväll? Och om sagt, de är inte gjorda för att värma vattnet till önskad temp från hur lågt värde som helst.
#5 - 6 oktober 2012 19:14
frida.L skrev:
Hej

Värmeverket här i Örebro står i lågor och vi står utan värme i lägenheten. Jag hoppas ju verkligen att de fixar värme på annat sätt snart men om det drar ut på tiden hur länge håller sig temperaturen i akvarierna tror ni?

Har följande

Ca 25 L med snäckor (elefanter, äppel och posthorn)

30 L räkor (amano och körsbär)

120 L sydamerikanskt (inkl ca 13 st yngel av boliviansk fjärilsciklid som är ca 2 mån)

260 L Malawi

Behöver jag oroa mig?
Tempen i karen kommer nog sjunka ungefär i samma takt som värmen i lägenheten... har du doppvärmare så är det nog ingen!
#6 - 6 oktober 2012 19:49

Har inte doppvärmare i nåt av karen. Tror vi har liggandes någonstans på vinden men de är väl typ från kalla kriget och känns aningen riskablet att trycka ner i karet.
Så frågan är ju om jag behöver ge mig ut på doppvärmarjakt imorgon (just nu är det ju rätt kört) men känns oxå surt att köpa 4 doppvärmare som aldrig kommer att användas sen när värmen väl kommer igång igen.

Antar att det smartaste är att isolera karen nu så gott det går enligt tipsen jag fått och hoppas på att värmen kommer tillbaka under natten/morgonen.
#7 - 6 oktober 2012 20:05

Enligt tidningen så ska reserv värmeverk vara igång och alla ska få värmen tillbaka under natten så både vi, akvarium och nakenkatt ser ut att klara oss bra!

Tackar för alla tips kanske kommer till pass nästa gång värmeverket brinner....
#8 - 6 oktober 2012 20:14
Jag har motsatt problem. Alltid typ 26-27 grader i karet och skulle behöva få ner tempen lite men det är i princip omöjligt. Iaf inte utan att ta bort min heltäckande ljusramp.
#9 - 7 oktober 2012 07:40
Bor man på landsbygden så garderar man sig mot såna där händelser, värmefläktar, reservelverk, fotogenkamin mm - det går att säkra sig mot åtskilligt. Har man djur man är extra rädd om så kan man ju faktiskt förbereda sig lite även om man bor i lägenhet.
#10 - 7 oktober 2012 07:44
Einarsson skrev:
Jag har motsatt problem. Alltid typ 26-27 grader i karet och skulle behöva få ner tempen lite men det är i princip omöjligt. Iaf inte utan att ta bort min heltäckande ljusramp.

Omöjligt är det inte. Finns den dyra vägen med kylare och den billigare men lite pyssligare att ta upp hål för fläkt(ar) i rampen.

Annons