Sjön är nu varmare än den varit på åtminstone 1500 år:
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LDE64F0F3.htm
Oroande nyheter, fiskarna i Tangnyika har ju inga möjligheter att flytta norröver när det blir varmare.
Bygert skrev:Sjön är nu varmare än den varit på åtminstone 1500 år:
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LDE64F0F3.htm
Oroande nyheter, fiskarna i Tangnyika har ju inga möjligheter att flytta norröver när det blir varmare.
Nej du har läst fel, tempen harAzur skrev:Det är härledda, och därmed osäkra data, som antyder en genomsnittlig ökning på 0.9 grader över 1500 år.
Jag skulle vilja påstå att studien inte visar något alls annat än att klimat inte är absolut stabilt.
Azur skrev:vattennivån sjunker med 30 cm om året pga att tillflödena har dämts och vattnet används för jordbruk.
Öh, nej. Till skillnad från många andra tropiska sjöar mixas aldrig djupvattnet. Däremot mixas vattnet ovanför mer eller mindre och olika djup. Men för att gå på djupet i frågan lär man tvingas att läsa boken de refererar till samt referens 1 och 2.Azur skrev:Tanganyikasjön, som alla tropiska sjöar, är monomiktisk; det är inte nåt som ändrat sig med de här 0.9 graderna.
Ola Svensson skrev:Till skillnad från många andra tropiska sjöar mixas aldrig djupvattnet.
Jag antar att detta handlar om att "en klump" syrgasfritt vatten strax under det syrerika vattnet kommer upp till ytan, inte att det skett en regelrätt omblandning av vattenmassorna. Jag har även ett svagt minne av att djupet på det syrgasinnehållande skiktet varierar under och mellan åren. Tanganyika och Malawisjön (kanske någon mer djup sjö i området och kanske finns det någon djup tropisk sjö t ex på Sulawesi, vad vet jag) är ju helt unika i detta sammanhang och därför gissar jag att det forskats en hel del på detta (konstigt nog lär man sig mycket på att studera undantagen).Kjell Fohrman skrev:Har för mig att Ad har sagt att de olika vattenlagren inte mixas, men att detta har hänt någon gång (pga naturliga orsaker) i vissa mindre områden och att det då har lett till att massor av fiskar i just dessa områden har dött
Ola Svensson skrev:Jag antar att detta handlar om att "en klump" syrgasfritt vatten strax under det syrerika vattnet kommer upp till ytan, inte att det skett en regelrätt omblandning av vattenmassorna.
Ola Svensson skrev:Nu tycker jag att du är förvånansvärt skeptisk om det är artikeln du kritiserar och inte medierapporteringen av den.
Bygert skrev:0.9 grader i höjd medeltemperatur är mycket, det räcker definitivt för att kunna utlösa stora förändringar i en sjös ekologi.
Bygert skrev:
Sen hör det ju till saken att så fort det diskuteras uppvärmning så dyker det upp klimatskeptiker som hävdar att allt är naturliga variationer.
Jag är övertygad att global warming är ett faktiskt och människoskapat fenomen - men 0.9 grader är lite*, och temperaturen vinglar även helt naturligt som en drucken sjöman, vilket innebär att alla arter i sjön bör ha överlevt likadana eller värre förändringar förr.Bygert skrev:Nja, det finns ju två bitar i det här. Det ena är temperaturhöjningen i sig. Jag har fått ett intryck av att det finns skepsis redan så långt
Det som gör att såna här artiklar frustrerar mig är att man fokuserar på ett hypotetiskt eller rentav imaginärt problem, och helt ignorerar kända, påtagliga, pågående (och ärligt talat större) problem som just överfiske och överuttag av vatten.Att det sen finns andra problem som vattentillgång och överfiske är ju inte direkt nåt som gör saken bättre precis...
PatrikMalmo skrev:det vore själva Sören också om Tanganyikacikliderna landar i liknande sits som Viktoriacikliderna
Ja, man vet alltså redan att anledningen till att Tanganyikasjöns stora barber försvunnit är att man gav fiskarna nylonnät, och de använde dem till att blockera de flodmynningar där barberna vandrade upp för att leka. För tretti år sen var barbfisket ett basfiske i tanganyikasjön, idag är fisket helt borta och flera arter anses utdöda.det vore kanske värt att lägga mer kraft på de problem som redan är utforskade och faktiska, som Mike är inne på.
Jag känner inte till någon sådan lista. Fisk behandlas otroligt styvmoderligt inom miljövården; i början var jag förvånad över att man spenderade miljontals dollar på att minska effekterna på vanliga och vitt spridda däggdjur och fåglar men inte en cent på att skydda fiskarter som hotades av total utrotning (eller i bästa fall byggde symboliska laxtrappor som aldrig fungerar), idag blir jag förvånad om det inte är så.Är det någon vänlig själ som kan bidra med en slags början till lista över alla projekt där fisken hotas?
Bygert skrev:När det gäller sånt här så borde vi nog egentligen börja med att ta hand om vår egen skit i minst lika hög grad som vi har synpunkter på annat.
Det rör sig om "arter" som är så lika varandra att de inte ens går att skilja med DNA analys. Tog man det artbegreppet till Xingu eller Mekong hotar dammarna inte tvåsiffrigt, utan antagligen tresiffrigt med arter.Med kraftverksbyggen har vi troligen utrotat fyra arter ur sikgruppen. Vårlekande siklöja finns enbart i Sverige
Absolut inte, men att vi har skött oss illa innebär inte att vi bör blunda för det pågående massutrotandet av tropisk och subtropisk fiskfauna. Utrotning är inte en rättvisefråga.det är inte så att vi har direkt nåt att vara stolta över vi heller när det gäller bevarande av fiskarter.
Bygert skrev:har inte vi med vår goda ekonomi råd att hantera våra rätt lindriga problem så kan vi knappast begära att fattiga människor skall bry sig om sina större problem.
Bygert skrev:Nej det är absolut inte att ge upp att säga att man faktiskt måste föregå med gott exempel.
Det är bara en ursäkt för att vara tyst. Det är enorma summor i omlopp i de här projekten, Xingu-projektet ensamt omsätter tiotals miljarder kronor, varav tiotals miljoner kommer att hamna i politikers fickor som mutor och en stor del av resten hos konstruktionsfirmor och landägare. De tar självklart mycket illa upp av all kritik mot projekten; de tillochmed mördar folk som motsätter sig projekten, och självklart kommer de att hävda att eftersom Europa förstört sin natur är det bara rättvist att de får förstöra sin.risken är uppenbar att vi får nerkört i halsen att vi minsann inte uträttar mycket själva om vi försöker berätta för andra vad de skall göra.
Azur skrev:Det är det om det innebär att man inte försöker påverka u-länderna utan ENDAST försöker föregå med gott exempel. Ingen kommer nånsin att tacka Sverige för att vi skyddar ett par populationer av sik som inte går att skilja från varandra men håller tyst när Brasilien utrotar unika arter som Ossubtus xinguense.
Ola Svensson skrev:Planktonmängderna har sjunkit till en tredjedel på 25 år och fosforhalterna till en trettiondede
Nu orkar jag inte rota fram kvävehalten från artiklarna men siktdjupet är idag tretton meter istället för sex, syrgas tränger inte ner lika djupt och som exempel återfanns en endemisk snäcka Tiphobia horei 1938 på 300 meters djup men idag finns den inte djupare än 100 meter. Vätesulfid kunde inte uppmätas ovanför 300 meters djup 1938 men idag sträcker det sig till 120 meters djup. En del av detta kan ha att göra med den primitivare utrustningen i det äldre datat.Azur skrev:Oligotrofa tropiska alkaliska sjöar brukar vara kvävebegränsade. Om det gäller för Tanganyika så skulle minskad fosfathalt tyda på ökad kvävetillförsel.
Ola Svensson skrev:
Our study provides evidence that the impact of regional effects of global climate change on aquatic ecosystem functions and services can be larger than that of local anthropogenic activity or overfishing.[/I]
Jamen det är ju inte det de gör. Du fördummar studierna fullständigt. Studien är inte upplagda så utan det finns mycket mer grejer. Jag vet inte vem du försöker övertyga, men du kan inte bara plocka ut grejer som stödjer din uppfattning om att slutsatsen är skit. Jag påstår inte att artiklarna inte drar alltför långtgående slutsatser (och jag har inte kunskapen i limnologi/oceanografi strömmar och grejer för att göra det). Men vi vet faktiskt att minskade halter av näringsämnen leder till minskad produktion (och ökade halter leder till ökad produktion) även i mesocosmstudier.Azur skrev:Mitt problem med det här är alltså orsak & verkan. Man har en sjö där man fiskar upp 200 000 ton planktonätande fisk per år (fyra gånger mer fisk än vad USA tar ut ur stora sjöarna, och cirka hälften så mycket som det fiskas torsk i hela atlanten), man får förändringar i planktonsamhället, man märker att fisken minskar i antal, och man härleder indirekt att temperaturen just nu är det högsta den varit på 1500 år.
Ur det drar man slutsatsen att människoskapad global warming har större effekt än överfiske