[QUOTE=Björn J.;n2383423]
Doppvärmare är relativt billiga, köp en ny! Följ anvisningarna på förpackningen angående effekt kontra akvarievolym.
Dom kan vara litet svåra att ställa in, det brukar finnas en skala att ställa in dem efter, den är sällan exakt.
Sedan är det nu anda variabler som styr också. Värmarens effekt relaterat till akvariets volym, som (dåligt-)exempel kan man ju förstå att en 100W värmare till ett 25 liters akvarium är överdimensionerad, det blir ju snabbt varmt, och kan bli för varmt innan den inbyggda termostaten slår ifrån. Motsatt en 25W värmare i ett 100 litersakvarium, där händer det nästan ingenting.
Nu blir det litet fysik och kanske ellära, men saker man kanske inte tänker på. Det finns något som heter hysteres, om jag nu stavade rätt, alltså tiden det förflyter mellan termostatens tillslag och frånslag. Med kraftig värmare i litet akvarium kan det då hinna bli väldigt varmt innan termostaten slår ifrån.
Sedan "trögheten" det tar tid att reglera värmen, akvariets vatten blir ju en värmeackumulator som tar tid på sig att värmas upp liksom att svalna. För att krångla till det så har ju rummets omgivngstemperatur också en stor inverkan.
Sedan har de enklaste doppvärmarna, de allra flesta, en enklare mekanisk bimetall-termostat vars konstruktion är jättegammal. Dessa är rätt så långsamma och oprecisa.
Det finns doppvärmare med en extern termostat, som man kan placera en bit bort från doppvärmaren, och har dessutom en elektronikbox med ett temeperaturvred som man placerar utanför akvariet, jag har en sådan, funkar betydligt bättre än de gamla modellerna. Jag såg nu att det finns en uppdaterad variant med två temperaturrattar, en för minitemperatur och en för maxtemp, om nu detta funkar kan man ställa in tillslag och frånslagstemperaturerna mer exakt.[/QUOTE]
alla är nya...
Har ett 100 kar, ett 48, ett 30, ett 39 och en 54a delat i 2 (kampfiskar ska bo där)