[quote=Barr]Det låter mycket konstigt tycker jag... Tror inte att en ljusramp kan avge så mycket energi att det kan hålla ett 100-liters akvarium nästan tio grader varmare än omgivningen. Annars kan man ju räkna ut hur många watt det krävs och försöka härleda det på så sätt, men det skulle ju bli ett litet projekt... Är du helt säker på att doppvärmaren är avstängd? Ingen inbyggd värmeslinga i botten eller liknande? Du har inte byggt in det i någonting och på så vis isolerat det? Dubbelkollat termometern och temperaturen både i rummet och i vattnet?
Edit: Inget ytterfilter, eller för den delen innerfilter, med inbyggd värmare?[/quote]
Ja jag är helt säker på att dopvärmaren är ur, för jag har dragit ur kontakten :) och någon värmeslinga fins inte, kör med pump och dopvärmare som följde med aquael paketet, kan inte tänka mig att det är värme i pumpen som förljde med, står inget om det iaf. Är ett innerfilter. Ja rummet är jag helt säker på tempen, men dubbelkollat termometern i akvariet har jag ju iof. inte gjort, men det känns ju att det är varmare än 25 grader iaf. Tycker det är hel skumt det här, har aldig varit med om något sånt här förut..