Värme till 5 liters akvarium?

#1 - 28 december 2005 15:35
Hej! Fick ett 5 liters akvarium av min flickvän i julklapp och jag funderar på hur jag ska värma upp det. Jag har en kampfiskhane och 4 honor i det.
Var iväg till djuraffären för att höra med dem om en doppvärmare men det var ingen idé sa de då akvariet var så litet. Eftersom att lufttempen i rummet bara är ca 20 grader så blir ju inte vattnet varmare än så. Jag har provat olika lampor, men de som är varma nog är så skarpa att fiskarna flyr och gömmer sig i skuggan. Har funderat på IR eller UV lampor då dessa avger bra med värme.

Har ni några förslag?

Tack på förhand
#2 - 28 december 2005 15:39
I "min" zoo-affär hade de en platt värmare, av plast eller nåt. Den var till för allt "från guldfiskskålar till 20-liters kar". Märket är Hydro.
Jag la in en tråd om den här på Forumet. Leta bland akvarier och tillbehör...
Vet inte hur man gör när man hänvisar så det bara är att klicka på en länk...:confused:
Vet inte heller hur stor "guldfiskskål" dom menar...
#3 - 28 december 2005 15:44
[QUOTE=Twisted]Hej! Fick ett 5 liters akvarium av min flickvän i julklapp och jag funderar på hur jag ska värma upp det. Jag har en kampfiskhane och 4 honor i det.
Var iväg till djuraffären för att höra med dem om en doppvärmare men det var ingen idé sa de då akvariet var så litet. Eftersom att lufttempen i rummet bara är ca 20 grader så blir ju inte vattnet varmare än så. Jag har provat olika lampor, men de som är varma nog är så skarpa att fiskarna flyr och gömmer sig i skuggan. Har funderat på IR eller UV lampor då dessa avger bra med värme.

Har ni några förslag?

Tack på förhand[/QUOTE]

Har du en kampfisk hane och 4 honor i det, shit...Stackars fiskar...[B)]
#4 - 28 december 2005 15:46
Kan man inte ha någon form av lampa som värmer det då?
#5 - 28 december 2005 15:53
En glödlampa ger mycket värme..
För övrigt kan du inte ha fiskar i 5 liter?
#6 - 28 december 2005 16:14
[QUOTE=gladhertha]En glödlampa ger mycket värme..
För övrigt kan du inte ha fiskar i 5 liter?[/QUOTE]

En glödlampa blir väl för stark?
Kan jag inte ha dem i det akvariet, det är ju en kampfisk-skål. De på djuraffären sa att man kunde ha en hane och några honor i den.
#7 - 28 december 2005 16:38
5???

Får jag diskret föreslå att du byter djuraffär? Fem fiskar - av vilket slag det vara må - hör helt enkelt inte hemma i en 5-l burk. Det förefaller vara akvarism a la Markis de Sade...

Surfa runt lite på Zoopet och nätet i övrigt så kommer du att finna erfarna och kloka råd avseende beståndstäthet.
#8 - 28 december 2005 16:43
[QUOTE=lehndal]Får jag diskret föreslå att du byter djuraffär? Fem fiskar - av vilket slag det vara må - hör helt enkelt inte hemma i en 5-l burk. Det förefaller vara akvarism a la Markis de Sade...

Surfa runt lite på Zoopet och nätet i övrigt så kommer du att finna erfarna och kloka råd avseende beståndstäthet.[/QUOTE]

Okey, men nu är de som de ä. Skulle ingen kunna vara lite snäll att svara på frågan angående värmen, så de små liven får de så bra som möjligt under de förhållanden som råder.
#9 - 28 december 2005 17:25
Dom kommer att dö så det är lika bra att du ger bort dom! EN räka kanske kan få plats. Kampfiskar gillar att ha ca 24-26 grader. Absolut inte under 21 eller högre en 30.
#10 - 28 december 2005 17:38
om du kollar på artbeskrivningen här på zoopet så ser du att dom kräver betydligt större utrymme än 5 liter..
förstr inte varför folk tror att man kan ha kampfiskar i vad som helst egentligen bara dom får plats

mvh Andreas
#11 - 28 december 2005 17:41
Och räkor är "flockdjur" så det känns ju inte som att man kan ha så mycket i det karet :rolleyes: men som twisted sa så har han ju det redan hemma.. så tills han kan bli av med dem kan man ju ge han råd så att fiskarna får det så bra som möjligt sålänge.. har dock inget tips själv(har inga kampisar)
#12 - 28 december 2005 17:49
Troligen kommer lampljuset att sköta om värmen i ditt akvarium! Lägenheten är väl inte kall?
#13 - 28 december 2005 18:51
[QUOTE=laerni]Troligen kommer lampljuset att sköta om värmen i ditt akvarium! Lägenheten är väl inte kall?[/QUOTE]

Som jag skrev så är det en skål, och nej den är fortfarande 21 grader som jag också skrev. Jag har förstått att den är för liten men det är inget att göra åt nu. Så om någon skulle vilja svara på min fråga för en gåns skull så de små liven får de bra nångång :D.
#14 - 28 december 2005 18:59
Att ställa den bredvid ett element skulle nog vara den bästa lösningen men se upp ifall värmen stiger över 29 grader. Vad jag vet så finns det ingen värmare till såna små akvarium. Men kampfiskhanar kan vara aggresiva så kolla om han trakaserar honorna. Om han gör det flytta över honorna till nåt annat t.ex. en låda.
#15 - 28 december 2005 19:13
[QUOTE=Twisted]
Så om någon skulle vilja svara på min fråga för en gåns skull så de små liven får de bra nångång :D.[/QUOTE]

Ärligt nu, dom kommer aldrig få det bra. Plus att jättemånga svarat på din fråga redan..
#16 - 28 december 2005 19:39
Tycker ärligt talat att affären har gett dig helt tokiga uppgifter. Det är inte du som ska ta åt dig kritiken. För man ska helst kunna lita på personalen. Vilket man inte kan alltid, tyvärr. En del är mer måa om att få sälja så mycket det bara går.

Visserligen så kan Kampfiskar fungera i små utrymmen. Men, 5L är helt enkelt för litet.

Jag tycker att du ska gå tillbaka till dem och kräva att du vill ha någon form av upprättelse.

5L det duger gott för att ha växter i.
#17 - 28 december 2005 22:15
[QUOTE=gladhertha][QUOTE=Twisted]
Så om någon skulle vilja svara på min fråga för en gåns skull så de små liven får de bra nångång :D.[/QUOTE]

Ärligt nu, dom kommer aldrig få det bra. Plus att jättemånga svarat på din fråga redan..[/QUOTE]

Nej, det är ingen som har svarat på min fråga, jag frågade om man kunde ha någon fomr av IR eller UV ljus, då föreslog någon en glödlampa men då frågade jag om den inte blir för stark.
#18 - 28 december 2005 22:20
[QUOTE=Gimbo]Tycker ärligt talat att affären har gett dig helt tokiga uppgifter. Det är inte du som ska ta åt dig kritiken. För man ska helst kunna lita på personalen. Vilket man inte kan alltid, tyvärr. En del är mer måa om att få sälja så mycket det bara går.

Visserligen så kan Kampfiskar fungera i små utrymmen. Men, 5L är helt enkelt för litet.

Jag tycker att du ska gå tillbaka till dem och kräva att du vill ha någon form av upprättelse.

5L det duger gott för att ha växter i.[/QUOTE]

Okey, tack för informationen. Funderar nu starkt på att byta akvarium, men jag kan ju inte bara köpa en ny då jag fick skålen av min flickvän och den kostade 900 kr då det är en hjärtformad kampfiskskål. De sa på djuraffären att den var till för kampfiskar. Så jag måste ju på något sätt få tillbaka pengarna från affären. Men de kan ju neka till de då jag redan har använt skålen. Kan man säga att jag har pratat med en del experter och alla säger enhälligt att skålen inte är lämpad för att ha fisk i överhuvudtaget, särskillt inte kampfisk? Hur ska jag göra för att få byta till ett mycket större akvarium? Ska jag skriva ut en massa papper från internet och ta med en massa böcker där det står om beståndstäthet etc eller?

Tack på förhand och förlåt om jag låter otrevlig ibland.
#19 - 28 december 2005 22:22
Köp en platt värmare, den kan du lägga under gruset.
I denna tråd diskuterar vi lite olika värmare. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81270
#20 - 28 december 2005 22:33
Här är artbeskrivningen för en kampfisk samt lämplig storlek på akvarie:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233
#21 - 28 december 2005 22:39
[QUOTE=Twisted][QUOTE=Gimbo]Tycker ärligt talat att affären har gett dig helt tokiga uppgifter. Det är inte du som ska ta åt dig kritiken. För man ska helst kunna lita på personalen. Vilket man inte kan alltid, tyvärr. En del är mer måa om att få sälja så mycket det bara går.

5L det duger gott för att ha växter i.[/QUOTE]

Okey, tack för informationen. Funderar nu starkt på att byta akvarium, men jag kan ju inte bara köpa en ny då jag fick skålen av min flickvän och den kostade 900 kr då det är en hjärtformad kampfiskskål. De sa på djuraffären att den var till för kampfiskar. Så jag måste ju på något sätt få tillbaka pengarna från affären. Men de kan ju neka till de då jag redan har använt skålen. Kan man säga att jag har pratat med en del experter och alla säger enhälligt att skålen inte är lämpad för att ha fisk i överhuvudtaget, särskillt inte kampfisk? Hur ska jag göra för att få byta till ett mycket större akvarium? Ska jag skriva ut en massa papper från internet och ta med en massa böcker där det står om beståndstäthet etc eller?

Tack på förhand och förlåt om jag låter otrevlig ibland.[/QUOTE]

Oj 900:- spänn? Då tycker jag verkligen du ska klaga. För 900:- kronor kan du ju få ett nytt eller bagangnat fint akvarium med tillbehör i rätt storlek.
#22 - 28 december 2005 23:17
gav 900:- för ett nytt 112L inklusive värmare och filter!!! Din tjej blev blåst!!
#23 - 28 december 2005 23:20
finns nya 112 liters i nol aquael med pump värmare o lysrör o håv för 895kr
#24 - 29 december 2005 00:16
[QUOTE=Gimbo]Här är artbeskrivningen för en kampfisk samt lämplig storlek på akvarie:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233[/QUOTE]

Tackar!
Har ni några funderingar på hur jag ska göra med djuraffären och skålen?
#25 - 29 december 2005 00:21
Japp, återvända till dem och hänvisa till artbeskrivningen eller vilken vettig akvarieliteratur som helst. Säg att du har blivit felinformerad och vill hävda köpet. Eller att de ser till att du får korrekt utrustning.

Men, som sagt. Du får ett nytt 112L med filter och värmare för samma pris.
#26 - 29 december 2005 00:49
[QUOTE=Gimbo]Japp, återvända till dem och hänvisa till artbeskrivningen eller vilken vettig akvarieliteratur som helst. Säg att du har blivit felinformerad och vill hävda köpet. Eller att de ser till att du får korrekt utrustning.

Men, som sagt. Du får ett nytt 112L med filter och värmare för samma pris.[/QUOTE]

Okey, men om de vägrar att ta tillbaka det p.g.a. att skålen har varit använd. Har du/ni någr atips om bra argument som man kan säga när man visar upp artbeskrivningen?
#27 - 29 december 2005 00:55
Du får väl seja att den fisken inte är anpassad för ett sådant litet "kar" utan att du vill ha ett annat, så pekar du ut ett för samma peng.. 900kr låter helt otroligt dyrt...
#28 - 29 december 2005 01:41
Vet inte hur det funkar riktigt. Men, har man inte 14 dagars ångerrätt?
#29 - 29 december 2005 02:47
Gimbo, sökte på konsumentverkets hemsida och hitta detta.

När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning, har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.
#30 - 29 december 2005 03:45
Jo, fast hur ser det ut när de har sålt något med fel information. Då borde ångerrätt gälla?
#31 - 29 december 2005 03:53
har säljaren sagt nåt som är felaktigt kan det va skäl till att häva köpet.
frågan är var ligger definitionerna.

dom kan ju gå alltifrån vad fisken precis kan överleva i till större än vad artbeskrivningen säger.

men man är ju alltid välkommen att maila/ringa konsumentrådgivaren i sin kommun och i värsta fall vända sej till ARN
#32 - 29 december 2005 06:27
Vad heter affären i fråga och vart ligger den?
Hoppas du kan byta in skålen och få pengarna till baka för 5 liter är ju ett skämt till bostad åt flera kampfiskar.

Länkar till en diskussion om skålar som vi hade på foumet för inte alltför länge sedan, här pratas det om en c:a 20 liters-skål.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80739

Finns en del nyttig info där, tycker iaf jag, lycka till med inbytet nu och tänk på att det finns inga för stora akvarier bara för små :)
#33 - 29 december 2005 08:26
[QUOTE=Gimbo]Jo, fast hur ser det ut när de har sålt något med fel information. Då borde ångerrätt gälla?[/QUOTE]

Är det inte olagligt att ha så många kampfiskar i en så liten skål???
I så fall ha affären uppmanat till brott... eller...:confused:
Då borde de ta tillbaka alltihop!
#34 - 29 december 2005 12:22
vet inte om den här hjälper, men:

18 § Varan är felaktig, om den
1. säljs i strid mot ett förbud som har meddelats med stöd av [color=#800080]27[/color] eller [color=#800080]36 §[/color] produktsäkerhetslagen ([color=#0000ff]2004:451[/color]) eller [color=#0000ff]17 §[/color] marknadsföringslagen ([color=#0000ff]1995:450[/color]) eller mot ett annat försäljningsförbud som har meddelats i författning eller av en myndighet väsentligen i syfte att förebygga att den som använder varan drabbas av ohälsa eller olycksfall eller för att annars hindra användning av en vara som inte är tillförlitlig från säkerhetssynpunkt, eller
2. är så bristfällig att dess användning medför påtaglig fara för liv eller hälsa. Lag (2004:458).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM
#35 - 29 december 2005 17:19
jag vet inte om han blivit blåst? 900 spänn för en hjärtformad skål...

jag menar, ni kan ju ta ner era tavlor av van gogh, jag kan kladda ner en större tavla för samma pris...

däremot håller jag med om att twisted borde byta hem till sina fiskar

lycka till!!
#36 - 30 december 2005 00:01
[QUOTE=akan]2. är så bristfällig att dess användning medför påtaglig fara för liv eller hälsa. Lag (2004:458).
[/QUOTE]

Jaa... o det där gäller vems hälsa??! Helt klart mindre bra för en kampfisks hälsa att bo i en femlitersburk!

Hoppas du lyckas lösa ditt lilla problem på något sätt!
#37 - 30 december 2005 02:06
Du måste skämta!? du kan absolut inte ha så mycket fisk i de, möjligtvis en växt!!!
alltså kampfiskar ska ha minst 20 liter om de ska bo där, och då gäller det en! skulle inte ens sätta ner 4 av mina kampyngel i de utrymmet, ordna med de direkt för det är absolut inte bra för fiskarna och jag tror inte att det är inte lagligt heller!
lycka till!
#38 - 30 december 2005 14:09
opps såg nu att du redan hade fått massa inlägg jag såg de o skrev direkt:P jag tycker iaf att du ska ringa till de som har ansvar över sådant i din kommun, de ligger ju i deras intresse också, men sen så tycker ja att du ska printa ut detta irån zoopet's artbeskrivningar o gå dit och säga att du vill lämna tillbaka de eftersom de köptes under den omständigheten att de sa till din tjej att de funkade "utmärkt" (tror att din tjej borde hajjat till lite där också men åandra sidan vet itne många hur de ska vara eller) så ut så det är defenitivt djuraffären ni ska klandra. lycka till o stå på dig!!!
#39 - 29 januari 2006 10:02
ställ det lilla akvariet ovanpå det stora. om du har ett? då får det samma värme som det stora. har själv ett 10 liters (endast för yngel!!!) som står ovanpå ett frysskåp. värmen som kommer från kylaggregatet håller vattentempen på 26 grader.
#40 - 29 januari 2006 19:21
Hej alla!
Var in till djuraffären i förrgår och köpte ett 60 liters med reningsverk, doppvärmare ljusramp etc. Fick byta in mitt gamla och la lite pengar emellan. Kommer med mer info och bilder innom kort. Kanske en liten berättelse om hela historien också om någon orkar läsa :).
#41 - 29 januari 2006 19:31
[quote=Twisted]Hej alla!
Var in till djuraffären i förrgår och köpte ett 60 liters med reningsverk, doppvärmare ljusramp etc. Fick byta in mitt gamla och la lite pengar emellan. Kommer med mer info och bilder innom kort. Kanske en liten berättelse om hela historien också om någon orkar läsa :).[/quote]

Bra! Det var inte proffsigt av butiken att sälja kampfisk i sånna små skålar. 5 l blir en bra godis skål men inte mer.
Ps: skålen ska självfallet vara fylld med godis till bredden.

Annons