Värme tider

#1 - 6 juni 2008 10:08
Hej!

Jag har en fråga nu det är sommar tider o temp går upp allt efter som

Min fråga är vad är det bästa sätt att ha bra temp i akvariet utan temp går upp

För jag har 2 akvarium i sovrumet där jag har inte möjlighet kunna ha öppen fönster under natten pga bor på botten våning samt under dagarna när jag jobbar

är det bra att skaffa sig ac till sovrummet o låta den på till o från eller finns det bättre alternativ?
tacksam för tips :)
#2 - 6 juni 2008 10:25
Igår hade jag 28 grader i mitt lilla akvarium, tyckte det var aningen för högt. Det jag gjorde var: I mitt fall så öppnade jag matluckan (Ta bort en bit av täckglaset) och tog ut doppvärmaren, samt ökade ytcirkulationen lite. Idag är det 24-25 grader varmt.

Hoppas det funkar!
#3 - 6 juni 2008 11:43
Jag lägger i kylklampar ibland och hoppas på det bästa. Mitt akvarium ligger nu på 30 grader. Tycker det är för högt men min fiskar verkar inte må så dåligt av det. Men när jag lägger i kylklamparna blir det endast 29 grader varmt.
#4 - 6 juni 2008 21:29
johanski skrev:
Igår hade jag 28 grader i mitt lilla akvarium, tyckte det var aningen för högt. Det jag gjorde var: I mitt fall så öppnade jag matluckan (Ta bort en bit av täckglaset) och tog ut doppvärmaren, samt ökade ytcirkulationen lite. Idag är det 24-25 grader varmt.

Hoppas det funkar!

Jag får testa det o se vad som händer fram över

:)
#5 - 7 juni 2008 08:04
Finns flera tips i olika trådar om hur man håller ner värmen,
Klossar mellan akv. och täckglas
Släkta ramper
Bordsfläkt utan täckglas gör underverk för mig men med kraftig avdunstning
Kylaggregat
Ut med doppvärmare, (kan vara defekt)

Finns säkert fler tips.......

Annons