Värme från ytterfilter

#1 - 9 april 2004 13:43
Jag har just köpt ett Eheim 2260, och nu när det gått ett tag så har jag en temp på ca 28 grader i 400 liters karet, belysningen har stått på ett par dygn så det har nog värmt en del.

När jag känner på själva pumpen så känns den lite varm och jag undrar om den hjälper till att värma vattnet.

//Marcus
#2 - 9 april 2004 14:31
Inte ömöjligt.
Pump huvudet som jag har i mitt saltkar värmer vattnet till 25 grader. Var tvungen att stänga av doppvärmaren.
#3 - 9 april 2004 20:16
Ursprungligen skickat av jorgen41

Inte ömöjligt.

Pump huvudet som jag har i mitt saltkar värmer vattnet till 25 grader. Var tvungen att stänga av doppvärmaren.

Hade min Eheim 1060 cirkulationspump i filterkammaren i mitt 560-liters kar tidigare. Då steg tempen till 28-29 grader. Fick flytta ner pumpen till skåpet under akvariet, då fick jag ner tempen till 25 grader, doppvärmaren är nästan aldrig på, så den mesta värmen alstrar fortfarande pumpen. Synd, för jag ville egentligen inte ha vatten "utanför karet". Det är mindre nervöst att ha alla pumpprylar i karet.
#4 - 9 april 2004 22:15
tack för svaren, jag är rätt säker på att mitt ytterfilter hjälper till att höja tempen, 28 grader är inget problem eftersom det är bra syresättning i karet, men jag får nog fixa lite ventilation så inte belysningen värmer karet för mycket i sommar.

//Marcus
#5 - 10 april 2004 09:04
Nu har jag kollat efter att belysningen varit av i 10 timmar, tempen håller 27 grader, helt klart värmer filtret.

//Marcus
#6 - 11 april 2004 07:21
Med lite teoretisk bakrund, ett ytterfilter borde inte generera mågon nämnvärd värme till ett akvarium.

Motorn är på ca 10-15 watt och en elmotor har en verkningsgrad på mer än 95%, detta ger att ett ytterfilter värmer sin omgivning med ca 1 Watt vilket är försvinnande lite jämfört med till exempel lyset.
#7 - 11 april 2004 07:46
2260 är på 50 watt, går kontinuerligt till skillnad från doppvärmare som går intermitent.
Egentligen skulle man väl vända på frågan, hur mycket energi behövs för att värma vattnet X antal grader, det behövs kanske inte så många watt.
#8 - 11 april 2004 09:40
50 watt är ju lite mer men det är fortfarande ganska lite som gör ut i värme ca: 2,5 watt.

Det är ju naturligtvis beroende av vilken omgivningstemperatur man har och vilken temperatur man vill ha.

har man väldigt hög temperatur i rummet kommer minsta lilla tillägg att bidra till mer.

Den stora boven är lyset, och det räcker inte med 10 timmar för att vattnet ska förlora all upparbetad temperatur eftersom rumstemperaturen ligger så högt i förhållande till akvariets.

Här kan man räkna på effektbehov i akvarium:

http://boonedocks.net/fishtank/ftweb.php
#9 - 11 april 2004 10:11
Hallå!
NE har rätt.
En pump på ca 50W alstrar inte mer än 3W värme (om man räknar med friktionen).
Jag kulle tro att nedbrytningen i filtret alstrar mer värme.
Å lika dant alstar botten endel värme i form av nedbrytningen.
#10 - 11 april 2004 10:19
Villa bara tillägga att jag tror ju inte nedbrytningen i filter och botten alstrar mer värme än ett filter, i så fall är ju snacket om att växter kan få "kalla fötter" bull :-)

Med ditt resonemang så skulle ju växter isåfall alltid ha det varm och gott.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 april 2004 10:23
Rent allmänt så kyls ett ytterfilter av luften och ett innerfilter av vattnet - så ett innerfilter på 20 watt höjer vattentemperaturen mångdubbelt mer än ett ytterfilter på 20 watt.
Så visst höjer alla filter vattentemperaturen men ett ytterfilter gör det oerhört marginellt.
#12 - 11 april 2004 10:34
Tänk på hur varm en kompost blir.
Så du menar att botten å ett filter inte värmer mer än 3W?

Vad grundar du detta på?
#13 - 11 april 2004 16:43
I ett akvarie så måste ju dock värme utvecklingen i botten ändå vara minimal.
En kompost har ju något större volym än en akvarie botten (med reservation eftersom jag inte vet hur stort akvarie du har ;-) .

Och jo om både filter och botten är inräknade, men då återstår ju ända frågan: Hur stor del av den värmen kommer ifrån botten ?
#14 - 11 april 2004 17:17
Jag känner märkbart att pumpen på ytterfiltret är varm, alltså värmer den vattnet som passerar genom, sen är ett 2260 på 65 watt.

ska man sen dra paralell till att det är belysningen som är boven i dramat så kan man ju undra varför mitt andra kar med lite större volym men med 4 rör istället för 2 inte håller samma höga värme.

//Marcus
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 april 2004 17:54
Jag känner märkbart att pumpen på ytterfiltret är varm, alltså värmer den vattnet som passerar genom, sen är ett 2260 på 65 watt.

OK, varför ställde du din fråg då om du redan visste svaret? Eller ville du bara ha svar som håller med dig - ursäkta då att jag inte gör det.
#16 - 11 april 2004 19:42
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Jag känner märkbart att pumpen på ytterfiltret är varm, alltså värmer den vattnet som passerar genom, sen är ett 2260 på 65 watt.

OK, varför ställde du din fråg då om du redan visste svaret? Eller ville du bara ha svar som håller med dig - ursäkta då att jag inte gör det.

[/quote]

Jag trodde också att det var något fel på min pump, när den värmde upp vattnet så pass. Då är det ju väldans trevligt med ett forum där man kan kolla om andra upplevt samma sak med sina teknikprylar, eller?
#17 - 11 april 2004 20:26
vill bara påpeka att när jag tänder belysningen i mitt akvarierum så ökar tempen ca 3 grader efter några timmar.men jag har aldrig märkt någon tempökning av pumparna,har 49 burkar igång just nu.
#18 - 11 april 2004 20:52
Kjell: du har en ful ovana att försöka dumgöra folk som skriver sina åsikter, om du läser tråden så har jag konstaterat att det inte bara är belysningen som värmer mitt akvarium.

Men eftersom du är sveriges akvariegud så håller jag väl med, nästa gång kanske jag skickar ett mejl direkt till dig istället för att fiska efter åsikter.

Sen om du håller med eller inte bryr mig inte ett dugg, så länge du inte klarar av att skriva på ett trevligt sätt ser jag ingen anledning till att du behöver ödsla tid på att svara.

faktum kvarstår att om du har en värmekälla som är varmare än vattnet så värms vattnet.

//Marcus

*och när jag skrev tråden visste jag inte, jag hade bara märkt att vattnet var varmare än det brukar vara i mina akvarium*
#19 - 11 april 2004 20:59
Ulla: det är jätte trevligt att ha ett forum där man kan utbyta erfarenheter, jag blir bara så less när skaparen av forumet istället för att läsa trådarna (du och jag har samma erfarenhet) bara går in som och skriver precis som om vi alla ska foga oss efter vad han tror sig veta.

Kjell vet mer om akvarium än dom flesta av oss här, men en gnutta mer respekt för oss andra och våra åsikter/iaktagelser vore trevligt.

//Marcus
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 11 april 2004 21:15
Kjell: du har en ful ovana att försöka dumgöra folk som skriver sina åsikter, om du läser tråden så har jag konstaterat att det inte bara är belysningen som värmer mitt akvarium

Vem är det som "dumgör" vem - du ställde en fråga och jag svarade på den varvid du talar om "ditt facit" och gör övrig diksussion meningslös.

faktum kvarstår att om du har en värmekälla som är varmare än vattnet så värms vattnet.

Självklart är det så och det skrev jag också i mitt svar och om det bara var det som frågan gällde vore denna diskussion fullkomligt meningslös. Det intressanta är väl inte att den höjer temperaturen utan hur mycket och det var det jag försökte svara på.
T.ex. så kyls ju också vattnet till ett ytterfilter eftersom den tid vattnet tar på sig att passera pumphuvudet är avsevärt kortare än den tid det tar för vattnet att gå genom slangarna (som befinner sig i rummet som är svalare (oftast i alla fall) än rummet.
I ett par fall där vattnet varit för varmt i akvariet (på sommaren) har jag bytt från inner- till ytterfilter och fått en temperatursänkning på 2-3 grader. Detta hindrar självklart inte att även ytterfiltret kan höja vattentempen något, men kontentan av mitt första inlägg var att ett innerfilter höjer tempen betydligt mer än ett ytterfilter.
Med detta lämnar jag denna tråd eftersom vi har samma höga tankar om varandra[;)] och en vidare diskussion blir tämligen meningslös.

Hade min Eheim 1060 cirkulationspump i filterkammaren i mitt 560-liters kar tidigare. Då steg tempen till 28-29 grader. Fick flytta ner pumpen till skåpet under akvariet, då fick jag ner tempen till 25 grader,

Jo som sagt när pumpen flyttades så sjönk tempen, vilket är samma erfarenhet som jag har.
#21 - 11 april 2004 21:35
Kjell: ok, enligt mina beräkningar ligger min temp minst 2 grader över min normala temp.

Jag kanske missförstog dig när du skrev att du inte höll med, men som jag skrev så har jag 2 akvarium varav det som inte har ytterfiltret har 4x58w lysrör och det med filtret bara har 2x58w lysrör, ändå ligger tempen flera grader högre på det med mindre belysning.

//Marcus

*ursäktar om han var helt fel ute angående Kjell*
#22 - 11 april 2004 21:37
En diskussion är avslutad när bägge parter tycker lika...alltså är denna diskussion inte avgjord då Dr Strange har ett "eget facit" och Kjell F har en annan teori.

Jag tycker att det verkar som om Dr Strange vill ha bekräftat det han trodde istället för att få reda på fakta om hur det verkligen står till. Kan ett ytterfilter möjligtvis höja temperaturen? Ja det kan det säkert, men jag är tveksam till om det höjer det mer än marginellt, som Kjell svarat, om ytterfiltret är i normalt skick.

En sak som talar emot att en riktigt fungerande pump avger märkbar värme är att tillverkarna inte indikerar detta i sina produktblad. De har ändå gjort grundliga tester på sina produkter.
Sedan rinner vatten snabbt igenom ytterfiltret som därigenom borde ge nedkylning istället för värmehöjning.

Sedan ett råd till er som skriver frågor och inlägg...var beredda på att era svar eller teorier blir ifrågasatta. Godtar ni inte olika teorier eller åsikter så är ett forum som detta fel forum för era frågor.
Detta har jag iallafall lärt mig, och visst kan de diskussioner som jag deltar i hetta till ibland...men jag läser och tar till mig av det andra tycker och tänker. Sedan är det upp till alla att tolka det som skrivs...[;)]

Att attackera någon person (Kjell i detta fallet) och skriva "men eftersom du är akvariegud så håller jg väl med dig" är direkt opassande och faktiskt en förolämpning om Kjell´s kunskaper och erfarenheter.
Kjell kan inte allt...men han kan ändå få ha en åsikt...även om han ibland kan ha fel i slutändan (jaja Kjell...jag vet vad du tänker![;)]).
#23 - 11 april 2004 21:56
Tricella: jag tog det som att folk menade att jag hade helt fel, att en pump teoretiskt inte kunde värma vattnet märkbart etc etc, sen skrev Kjell och han fick ofärtjänt ut för vad andra skrivit.

Se det så här, jag och Ulla har samma pumpar och båda märker en värmehöjning i akvariet, antingen beror det på att vi är helt fel ute eller så är det folk här på forumet som teoretiskt inte kan acceptera fakta.

hur snabbt vattnet passerar borde enligt mig bara påverka hur lång tid det tar att värma vattnet, det borde sluta med att vattnet värms till samma temp i slutet i alla fall.

//Marcus
#24 - 11 april 2004 22:03
Enklaste sättet att utvärdera med säkerhet är att under en dag hålla akvariet nedsläckt och se om temperaturen ändras så pass mycket enbar via ytterfiltret...

Du/ni behöver inte ha fel och kanske är det så att den Eheim modell ni har avger mer värme än andra...det vore helt klart intressant att få en utvärdering av detta ifrån flera olika användare (så man kan eliminera eventuella produktfel).

Jag förstår bådas ståndpunkter och diskussion i denna tråd. Jag vill enbart att det skall vara en diskussion på en bra nivå utan sidogrejer som inte har med ämnet eller den verkliga diskussionen att göra.
#25 - 11 april 2004 22:23
Som test har jag nu lagt en akvarie-termometer på pumpen med en handuk över, den visar efter en timme ca 33-34 grader.

Sen hur mycket det klarar av att höja tempen i mitt akvarium vet jag inte.

//Marcus
#26 - 11 april 2004 22:58
Om du lagt termometern ovanpå filtret så kan du ju inte mäta värme den avger annat än på pumphuvudet. Värmen behöver inte automatiskt genereras nedåt och värma vattnet som senare går in i akvariet.

Den mätning man kan göra är att ha karet nedsläckt en dag och se morgontempens nivå och sedan kvälltempens nivå och jämföra. Lysrören får alltså inte vara på alls under denna tid. Är det ingen skillnad så avger ju pumpen ingen värme utan då är det värmen som genereras från lysrören som höjer tempen. Sker det en ändring på temperaturen (utan att akvarierummets temperatur ändrats) så kan man misstänka att pumpen står för höjningen.

#27 - 12 april 2004 07:46
Vad som kan påverka temperaturhöjning eller sänkning från ytterfitret är var filtret är placerat. Om det står instängt i ett skåp så blir det säkert varmt i skåpet pga att motorn värmer upp skåpet, om filtret står svalt (i rumstemperatur) så borde det kyla något. Det är ju inte bara slangarna utan också filterbehållarens temperatur som påverkar kylning eller uppvärmning.
Sedan en viktig sak. All (el-)energi som vi använder blir i sutändan värme. Så om pumpen förbrukar 25W så värmer den sin omgivning med 25W.
#28 - 12 april 2004 08:38
Energins oförstörbarhet, heter det inte något i den stilen ?
#29 - 12 april 2004 09:23
Mät temperaturen på ingående vatten och utgående så får du svaret. Min gissning utifrån mina kunskaper och erfarenhet ang. värmeöverföring är att du har svårt att mäta upp någon skillnad i temperatur. Det finns de som har betydligt djupare kunskaper som begått misstag när det gäller liknande problem.

Slangarna består av sådant material at de avger väldigt lite värme till omgivningen, vilket måste beaktas vid mätningen.

Jag baserar det hela på att jag byggde en låda på ljusrampen och i den böjbart elrör(för att efterlikna flänsar och öka arean). Temperaturen i lådan blev 45 grader och röretslängd var 3,5 m och dessutom av ett mycket lämpligare material. Dessutom anpassade jag massflödet för att få bästa möjliga värmeöverföring. Temperaturökningen blev 0,4 grader från ut- till utlopp. Orsaken till det låga värdet är att luften i lådan står stilla och det blir en naturlig konvektion.

I ditt fall rör det sig om ledning men materialet är i huvudsak "plast" vilket har en låg termisk konduktivitet.
#30 - 12 april 2004 10:03
Ett annat alternativ är att stänga av allt och vänta tills vattnet har samma temperatur som rummet och därefter starta pumpen. Sedan är det bara att vänta på jämviktstillståndet och under tiden hålla rummets temperatur konstant. Du får säker vänta ett par dygn.

Stor vattenvolym och liten tillförs effekt gör försöket mycket osäkert, ett experiment som är ett skräckexempel. Knappast värt besväret men du får veta om du har rätt eller fel eller bara jaså.
#31 - 12 april 2004 10:28
Pupfish: Jag har redan konstaterat att Filtret värmer vattnet, och hur hade du tänkt att jag skulle se skillnad mellan ingående slang och utgående slang på filtret, vattnet värms inte upp direkt det passerar pumpen, det tar nog flera dygn innan det går se skillnad på tempen i akvariet.

Dom som tvivlar: Jag har 2 lika stora akvarium, det ena med mitt nya ytterfilter har 2 58w lysrör, det gamla har 4 58w lysrör.
I det gamla har jag en temp som aldrig går över 25 grader, i det nya har jag aldrig under 27 grader.

Jag antar att man inte får fram samma effekt med mindre pumpar, det verkar som att Eheim 1260/1262/1264 inte är gjorda med samma finlir som andra pumpar, dom vibrerar mer och blir varma om man tar på dom.

//Marcus
#32 - 12 april 2004 11:11
Sedan en viktig sak. All (el-)energi som vi använder blir i sutändan värme. Så om pumpen förbrukar 25W så värmer den sin omgivning med 25W.

fel, detta är inget värmeelement, vilket ger 100% värmeenergi.

energin övergår i annan form, tex rörelse eller värme. all enegi blir inte värme för då skulle du inte få någon rörelse.
en elmotor har en effektivitet på över 95% det vill säga mindre än 5 % blir värme (förlustenergi) resten övergår i rörelseenergi.

detta handlar igentligen inte så mycket om hur mycket effekt som går ut i värme utan skillnaden mellan rummstemperaturen och den önskade temperaturen (vilken effekt rummet kyler med), om denna marginal är väldigt liten kan en liten effekt bidra till en uppvärmning, men om det är "stor" skillnad blir den försummbar.
#33 - 12 april 2004 11:36
Har du ett ytterfilter måste vattnet värmas då det passerar genom det och då ska du också kunna mäta upp en temperatur ökning. Om inte är det inte filtret som tillför effekten. Detta är vi nog överens om?

Vad du får fram är att det faktiskt tillförs en viss effekt, går också att räkna fram hur mycket om du vill.

Den andra metoden kommer du fram till hur mycket av effekten som "stannar" kvar i akvariet. D v s du tar hänsyn till den värmeöverföring som sker genom sidorna med hälp av den påtvingade konvektion som vattenrörelsen skapar. Genom botten och toppen sker en mindre överföring.

Skulle du "bygga" in filtret i akvariet blir det en annan femma, glaset som det nu är betraktas som systemgräns.

Du har "konstaterat" att det tillför effekt och det kan i sig vara korrekt men jag betvivlar att det har den effekt på temperaturen om filtret är fristående från akvariet. Men isolerar du filtret och sänker flödet ökar den tillförda effekten.

Då du jämför akvarierna utgår jag från att du använder samma temp. givare om inte skifta dem. Jag antar också att du har samma flöde i båda filterna/akvarierna. Jag antar också att de inte står mot en yttervägg eller är isolerade. Om inte kan du inte jämföra.
#34 - 12 april 2004 12:23
OBS detta är utanför frågeställningen.

NE har rätt i att all effekt inte övergår till värme, åtminstonde omedelbart. Man kan göra ett litet experiment; genom att ha två akvarier och pumpa från det ena till det andra och mäta den effekt som åtgår. Sedan beräkna lägesenergi man får och skillnaden där mellan är förluster och man får fram verkningsgraden på pumpen. Men nu tangerar vi nästan frågeställningen.

Verkningsgraden på en akvariepump är inte speciellt hög och det beror framför allt på skovlarnas design och pumphusets utförande. Mycket av den effekt som tillförs till pumpen ger inte fluiden rörelseenergi.
#35 - 12 april 2004 13:37
desto höge verkningsgrad på pumpen desto mer utav pumpens effektåtgång hamnar som värme i akvariet.
den del av effekten som direkt blir värme kyls av, dels ut i den omgivande luften och dels av det genomflödande vattnet.
resten av effekten pumpar och skapar rörelse i vattnet som rör om i akvariet och därmed värmer det. givetvis värmer det också slangar och dylikt där vattnet stöter på motstånd.

för att räkna ut hur mycket pumpen värmer akvariet måste man testa hur varmt akvariet blir utan någon värme och hur mycket det blir med en viss mägnd värme tillförd (exempelvis en LITEN doppvärmare) och hur varmt det blir med bara pmpen...

lättare och tillräkligt exakt är att mäta värmeskillnaden mellan ut och inlopp till pumpen mha en liten termometer som sätts precis i utfrödet och brevis inflödet, skillnaden borde vara mellan -5 - +10 beroende på rumstemperatur och pumpefekt. sedan är det bara att multiplicera med mägnden liter per sekund som pumpas och vad vattnets uppvärmningseffekt är per grad (kan inte det värdet i huvet). resultatet är vad för effekt pumpen har i watt. detta sätt bortser från den rörelsen i akvariet som också den blir värme.

med reservation för fel
#36 - 12 april 2004 14:41
Jag kör själv med två stycken ytterfilter, Eheim 2217-2213, och jag märker ingen höjning av temperaturen. Den ligger på ca 27-28grader och då värms den upp av lysrören. Jag använder inte värmare. Mitt akvarium är på 375L.
#37 - 12 april 2004 14:48
Tricella om du känner på din 2217 är den då kännbart varm?

//Marcus
#38 - 12 april 2004 14:54
Nu har jag hela akvariet nedstängt, men när det var igång så var 2217 varm på huven när den gick och det är naturligt då det blir värme av pumpmotorn. Men den värmen tror jag endast genereras uppåt då samma värme inte fanns under huven.

Det finns många faktorer som kan göra att värmen i akvariet går upp och ned. Den vanliga är värmen från lysrören...rummet...och eventuellt pumpar. Jag tror dock att den sistnämnda har minst effekt, men det är vad jag tror och alltså inget bevisat.
#39 - 12 april 2004 18:38
NE: Jag skrev att allt energi blir värme till slut. Som pupfish och averator mycket riktigt påpekar så blir en del av energin först rörelseenergi.

Eheime 2260 pumpar 1900 l/timme och drar 50W. Om man gör en del grova antaganden så kan skillnaden i vattentemperatur mellan tillopp och utlopp maximalt vara 0,02 grader C. Om någon är intresserad hur jag kommit fram till detta så kan jag redogjöra för det. Vad jag vill säga är att det är med normala termometrar omöjligt att mäta någon skillnad.

Det är enklare att säga att om verningsgraden hos pumpen är 100% så tillförs 50W till akvariet, om den är 10% tillförs 5W. Vilken verkningsgrad pumpen i filtret har vet jag inte.
#40 - 12 april 2004 19:16
Vad jag vill säga är att det är med normala termometrar omöjligt att mäta någon skillnad.

Precis

Annons