Kjell: du har en ful ovana att försöka dumgöra folk som skriver sina åsikter, om du läser tråden så har jag konstaterat att det inte bara är belysningen som värmer mitt akvarium
Vem är det som "dumgör" vem - du ställde en fråga och jag svarade på den varvid du talar om "ditt facit" och gör övrig diksussion meningslös.
faktum kvarstår att om du har en värmekälla som är varmare än vattnet så värms vattnet.
Självklart är det så och det skrev jag också i mitt svar och om det bara var det som frågan gällde vore denna diskussion fullkomligt meningslös. Det intressanta är väl inte att den höjer temperaturen utan hur mycket och det var det jag försökte svara på.
T.ex. så kyls ju också vattnet till ett ytterfilter eftersom den tid vattnet tar på sig att passera pumphuvudet är avsevärt kortare än den tid det tar för vattnet att gå genom slangarna (som befinner sig i rummet som är svalare (oftast i alla fall) än rummet.
I ett par fall där vattnet varit för varmt i akvariet (på sommaren) har jag bytt från inner- till ytterfilter och fått en temperatursänkning på 2-3 grader. Detta hindrar självklart inte att även ytterfiltret kan höja vattentempen något, men kontentan av mitt första inlägg var att ett innerfilter höjer tempen betydligt mer än ett ytterfilter.
Med detta lämnar jag denna tråd eftersom vi har samma höga tankar om varandra[;)] och en vidare diskussion blir tämligen meningslös.
Hade min Eheim 1060 cirkulationspump i filterkammaren i mitt 560-liters kar tidigare. Då steg tempen till 28-29 grader. Fick flytta ner pumpen till skåpet under akvariet, då fick jag ner tempen till 25 grader,
Jo som sagt när pumpen flyttades så sjönk tempen, vilket är samma erfarenhet som jag har.