Värmaren sönder.. igen!

#1 - 20 oktober 2008 02:32
Den första värmaren gick sönder efter typ en vecka. Den stängde inte av sig själv längre vid uppnådd temperatur, utan fortsatte värma så mycket som möjligt, så att vattnets temperatur blev över 30 grader. Nu har den andra värmaren jag köpte efter den första blivit likadan. Det är en sådan där värmare som man kan ställa in temperaturen på. När den känner av att vattnet är t.ex. 26 grader så slutar den värma. Problemet kanske är att det inte är bra märken? Det är Hydor. Kanske borde köpa något mer känt märke?
Kanske kan hitta kvittot och lämna in den där jag köpte den? tror att det var två års garanti.
Doppvärmare heter det, tror jag?
#2 - 20 oktober 2008 03:33
köp jägers doppvärmare istället, ett bra märke tycker jag.
#3 - 20 oktober 2008 03:47
Världens bästa värmare...
" target="_blank">
#4 - 20 oktober 2008 04:17
jäger är som sagts bra grejer men på dom flesta värmare stämmer inte skalan riktigt så det är bra att testa en ny doppis i en hink med en bra termometer så man får veta vad den går för innan man riskerar fisken.
Men är du säker på att du ens behöver en? har insett att det ofta är överskattat och har idag ingen i nåt av mina 4 kar :)
#5 - 20 oktober 2008 07:31
Vet inte hur det är med andra doppisar, men jäger doppisar kan man "kalibrera" inställningen på. Dvs man sätter den i karet och ser vad man får för temp. Sen kan man ställa om "ratten" man ändrar temp med så att den överensstämmer med vad man faktiskt får för temp i karet.
#6 - 20 oktober 2008 11:59
Temeraire skrev:
Den första värmaren gick sönder efter typ en vecka. Den stängde inte av sig själv längre vid uppnådd temperatur, utan fortsatte värma så mycket som möjligt, så att vattnets temperatur blev över 30 grader. Nu har den andra värmaren jag köpte efter den första blivit likadan. Det är en sådan där värmare som man kan ställa in temperaturen på. När den känner av att vattnet är t.ex. 26 grader så slutar den värma. Problemet kanske är att det inte är bra märken? Det är Hydor. Kanske borde köpa något mer känt märke?

Kanske kan hitta kvittot och lämna in den där jag köpte den? tror att det var två års garanti.

Doppvärmare heter det, tror jag?

1: Funkar den inte som det skall så ska du få byta.

2: Vad har du för fiskar? I många fall behövs ingen extra värme.....
#7 - 20 oktober 2008 14:52
Temeraire: Man kan som sagt ALDRIG lita på skalan utan man provar sig fram genom att läsa av termometern vad den visar, tex 26gr då justerar du doppvärmaren så att lampan tänds, då vet du var du har 26gr på doppen, utefter det kan du sedan reglera och med jämna mellanrum kolla vart tempen stannar!
#8 - 20 oktober 2008 15:25
Jag behöver nog en värmare. Vi håller bara 20-22 grader i huset och typ 17-19 under natten. Jag har Gurami, Kampfisk, Metallpansarmal, Fembandsbarber och Ancistrus sugmal.
#9 - 20 oktober 2008 15:27
åheim skrev:
Temeraire: Man kan som sagt ALDRIG lita på skalan utan man provar sig fram genom att läsa av termometern vad den visar, tex 26gr då justerar du doppvärmaren så att lampan tänds, då vet du var du har 26gr på doppen, utefter det kan du sedan reglera och med jämna mellanrum kolla vart tempen stannar!

Lampan tänds inte hur mycket jag än vrider, och trots att lampan inte lyser så värmer den.. känner man på den så är den alldeles varm.
#10 - 20 oktober 2008 15:45
Byt ut den och köp en Jäger! Det skulle jag!
Tänk också på att det är farligt med Trasiga grejor, stöm och vatten!!!! [FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR=red]VARNING [/COLOR][/SIZE][/FONT]!!!!! [:-85]
#11 - 20 oktober 2008 15:56
aquaels doppvärmare tycker jag är riktigt bra också! fast den syns lite mer i karet då den är silverfärgad...
#12 - 20 oktober 2008 15:59
Jäger är väl inte särskilt bra. Har själv inte haft särskilt goda erfarenheter av dem i alla fall.
Världens bästa värmare kommer från Rena, och jag baserar den åsikten på statistik från Akvarielagret:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57640&page=2
(Missa inte slutklämmen när han kör över värmaren med lastbil)
#13 - 20 oktober 2008 16:08
Azur skrev:
Jäger är väl inte särskilt bra. Har själv inte haft särskilt goda erfarenheter av dem i alla fall.

Världens bästa värmare kommer från Rena, och jag baserar den åsikten på statistik från Akvarielagret:

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57640&page=2

(Missa inte slutklämmen när han kör över värmaren med lastbil)
lustigt, enligt deras prislista så saluför de endast aquaels doppvärmare och alla kostar 255kr? uuuh vilka snuskiga priser de hade!!!
#14 - 20 oktober 2008 16:18
Ja, det har du rätt i. Jag vet inte hur det kommer sig, men en sak som hänt sen de där inläggen skrevs är att en av de största grossisterna i sverige har kånkat. Kan ha nåt med det att göra, kanske.
#15 - 21 oktober 2008 18:28
Azur menar såklart simontorps.
:D
Jag förespråkar aquaels värmare då de är bra och håller vad de lovar.
Dels så brukar inköps stället kunna ta tillbaka den utan några konstiga dispyter.
Guest
#16 - 21 oktober 2008 19:24
Jäger ftw.

Annons