värmaren o pumpen bakom BTN

#1 - 28 september 2005 17:38
jag närmar mig uppstart av tanken. bakgrunden sitter. filtermatta mm ligger bakom o så......men :

kan jag bara "lägga" ner doppvärmaren bland filterkuberna ?

och hur fäster man fast pumphuvudet på nåt vettigt sätt...?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 september 2005 17:42
kan jag bara "lägga" ner doppvärmaren bland filterkuberna ?

Jag brukar använda sugpropparna så värmaren kommer ifrån rutan lite - men bortsett från det är svaret ja

och hur fäster man fast pumphuvudet på nåt vettigt sätt...?

Brukar ställa den på en bit filtermatta och "staga" med lite filtermattekuber runt om så att den låses fast och inte vibrerar.
#3 - 28 september 2005 18:52
[QUOTE
Brukar ställa den på en bit filtermatta och "staga" med lite filtermattekuber runt om så att den låses fast och inte vibrerar.QUOTE]

men då menar du att du har filtermatta på botten o ställer den På det ? eller ?

min huvud var tänkt att vara ca 1 dm under ytan......kan det kanske går o ställa en bit filtermatta på de lösa kuberna o få den att vara kvar där...? tänkte silikona fast några mattbitar på sid/bakstycke för att eliminera ev vibbar...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 september 2005 18:59
Ja jag har filtermatta längst ner
#5 - 28 september 2005 19:30
och därmed ditt pumphuvud oxå längst ned då ?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 september 2005 19:31
[QUOTE=Tobbe Jee]och därmed ditt pumphuvud oxå längst ned då ?[/QUOTE]

Om det är Woodrock - svar ja
För övriga bakgrunder - svar nej
#7 - 28 september 2005 19:32
ok , jag förstår....men ändå inte ? i det fall du har pumpen högt, hur har du då fixerat det på ett bra sätt ?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 september 2005 19:45
[QUOTE=Tobbe Jee]ok , jag förstår....men ändå inte ? i det fall du har pumpen högt, hur har du då fixerat det på ett bra sätt ?[/QUOTE]
Fyllt med filtermatta under
#9 - 28 september 2005 19:51
ok. ja jag har ju ett 70 cm högt kar. nu e det kuber upp hela vägen o jag kan ju inte balansera huvudet på dessa. o dessutom e jag rädd att den ska "SUGA IN" kuber i insuget som därmed sätter sig "kloss" på liksom.....

känner mig lite rådlös....hmm....finns det ingen uppfinning jag kan planka....
#10 - 29 september 2005 07:00
Du har väl en Aquaclear 802? Det bra med den är väl att den har sugproppar på baksidan (till skillnad från såna modeller som Kjell nog menar som mer verkar lämpade att stå på botten och spruta vatten rakt uppåt...).

Kan du inte helt enkelt sugproppa fast den mot glaset? Möjligen skulle man kunna låta powerheaden "hänga" fritt i vattnet, bara fastsatt med slangbiten från utblåset som då sitter i hålet i bakgrunden. Men powerheaden är kanske för tung då och hänger för mycket neråt...

Jag kommer få ett liknande problem att grunna på om nån vecka när mitt akvarium levereras...
#11 - 29 september 2005 07:16
ja, exakt, en 802a....jo sugproppar finns väl med i lådan...men jag vill absolut inte ha några vibrationer, så jag vill "frihänga" den på nåt vis.......sen vet jag inte heller om jag ska köra den "som den är", eller dra på ett sånt elrör på ett par dm, över insuget, o borra 100 hål...vad tror du ?
#12 - 29 september 2005 07:28
[QUOTE=Tobbe Jee]ja, exakt, en 802a....jo sugproppar finns väl med i lådan...men jag vill absolut inte ha några vibrationer, så jag vill "frihänga" den på nåt vis.......[/quote]
Vibrationer tycker jag iofs man främst får om sladden sitter lite dumt till mot täckglas eller lysramp. Då kan vibrationerna från pumpen fortplantas. Dom powerheads jag redan har sitter med sugproppar och det funkar bra. Du kan ju prova det först och vibrerar det för mycket så får du försöka frihänga sen.

sen vet jag inte heller om jag ska köra den "som den är", eller dra på ett sånt elrör på ett par dm, över insuget, o borra 100 hål...vad tror du ?

Jag kommer definitivt köra den "som den är". Allt man sätter på utblåset (tex. strilrör dåra) minskar ju flödet, och det kanske man inte vill. Däremot kommer jag nog ha en kort slangstump från utblåset på powerheadet genom hålet i bakgrunden, så att inte powerheaden sitter direkt mot bakgrunden, plus att det går lätt att rikta utblåset dit man vill ha det.

Men å andra sidan kan jag för lite om strilrör (har aldrig använt det), så jag kan egentligen inte uttala mej alls om det.
#13 - 29 september 2005 07:55
Jag tänkte köra med den cirk pump som följde med mitt juwel kar, pumpen får "hänga" i slangen som jag kört igenom bakgrunden..

Som jag förstod det kommer nivån att vara lite lägre i pumpfacket och då behövs en lite längre slangstump för att komma ner till vattnet...
#14 - 29 september 2005 09:45
Min Eheim pump hänger i slangen och sladden ca 5cm över botten. Den är säkert gjord för att stå på botten (alt. filtermatta), men då jag inte ville ha några vibrationer så låter jag den hänga fritt i vattnet. Har visserligen lite filterkuber under pumpen också. Pumpen snuddar dem, men jag kan inte påstå att den står på dem.
Men som allas vår gud säger så är det nog smartast att låta den stå på en bit filtermatta :)
Tror för övrigt inte att ditt insug är så pass stort så det kan suga in en filterkub?
#15 - 29 september 2005 12:27
[QUOTE=dinajel][QUOTE=Tobbe Jee]ja, exakt, en 802a....jo sugproppar finns väl med i lådan...men jag vill absolut inte ha några vibrationer, så jag vill "frihänga" den på nåt vis.......[/quote]

sen vet jag inte heller om jag ska köra den "som den är", eller dra på ett sånt elrör på ett par dm, över insuget, o borra 100 hål...vad tror du ?

.[/QUOTE]

jag menar inte strilrör på utblåset, utan förlängt insugsrör på insuget...e ru med ? ;-) vissa kör ju så.....
#16 - 29 september 2005 12:29
[QUOTE=y0da]Tror för övrigt inte att ditt insug är så pass stort så det kan suga in en filterkub?[/QUOTE]

nej då, inte suga IN en filterkub....men få en kub att sugas MOT insuget o sitta fast lite...tänkta bara att det isf skulle minska effekten...

silikonar ni fast utblåsslangen som går ut genom bakgrunden förresten ?
#17 - 29 september 2005 12:31
[QUOTE=dinajel

Jag kommer definitivt köra den "som den är". Allt man sätter på utblåset (tex. strilrör dåra) minskar ju flödet, och det kanske man inte vill. Däremot kommer jag nog ha en kort slangstump från utblåset på powerheadet genom hålet i bakgrunden, så att inte powerheaden sitter direkt mot bakgrunden, plus att det går lätt att rikta utblåset dit man vill ha det.

Men å andra sidan kan jag för lite om strilrör (har aldrig använt det), så jag kan egentligen inte uttala mej alls om det.[/QUOTE]

jag menar INTE strilrör på utblåset....utan förlängt INsug...som en del gör.....för att likaom fördela insugseffekten på större yta ....typ...tror jag ?
#18 - 29 september 2005 12:34
[QUOTE=dinajel][QUOTE=Tobbe Jee]ja, exakt, en 802a....jo sugproppar finns väl med i lådan...men jag vill absolut inte ha några vibrationer, så jag vill "frihänga" den på nåt vis.......[/quote]
Vibrationer tycker jag iofs man främst får om sladden sitter lite dumt till mot täckglas eller lysramp. Då kan vibrationerna från pumpen fortplantas. Dom powerheads jag redan har sitter med sugproppar och det funkar bra. Du kan ju prova det först och vibrerar det för mycket så får du försöka frihänga sen.

Men å andra sidan kan jag för lite om strilrör (har aldrig använt det), så jag kan egentligen inte uttala mej alls om det.[/QUOTE]

jag menar INTE strilrör på utblåset, utan ett längre plaströr satt på INsuget....fullborrat med hål...för att liksom fördela insugseffekten på större yta...liksom...tror jag...?...eller ? ska man ?
#19 - 29 september 2005 12:54
[quote=Tobbe Jee]jag menar INTE strilrör på utblåset, utan ett längre plaströr satt på INsuget....fullborrat med hål...för att liksom fördela insugseffekten på större yta...liksom...tror jag...?...eller ? ska man ?[/QUOTE]
:) Men varför skulle man göra så? Allt vatten ska ju ändå in genom samma lilla hål sen. Själv kommer jag köra två stycken raster (5 cm i diameter) som sätts in direkt i bakgrunden. Det borde räcka. Eller menar du att du ska sätta ett plaströr på powerheaden? Alltså på själva insuget på powerheaden?
#20 - 29 september 2005 16:42
precis, på själva Powerheadens insug. har du inte sett att vissa gör så ??

och - limmar du fast utblåsslangen ? eller ska den bara få sticka ut fritt....?
#21 - 30 september 2005 06:26
I woodrock modulen är det ett 16mm hål som man kan använda, jag tänker stoppa i en 12/16 slang där och inget mer...

I mitt fall så passar slangen som klippt och skuret så jag bara pressar i den i hålet..

Jag tror inte att jag bemödar mig att silikona runt slangen, det är ju bara lite vatten som isåfall skulle kunna rinna/droppa mellan slang och bakgrund och det är inte hela världen...
#22 - 30 september 2005 06:40
nej det stämmer. jag pressar oxå ut min slang genom hålet...

men kommer du o göra cirkpumpen som den är eller ha ett rör som förlänger insuget ?
#23 - 30 september 2005 07:02
Jag låter den vara som den är...
#24 - 30 september 2005 07:10
Kommer också låta insuget vara som det är. Vattnet kommer ju ändå passera genom grymt mycket filtermatta innan, så vattnet som kommer fram till powerheaden innehåller ju ingen skit. Och jag tror insugseffekten blir sämre om man sätter på ett rör.

Och jag kommer inte heller silikona runt utblåshålet i bakgrunden. Bara man gör det precis lagom stort så är det ju bara att pressa igenom slangen, som sagt.
#25 - 30 september 2005 08:45
då gör jag ....lika som Ni.........snart dax o fylla vatten :-)
#26 - 30 september 2005 09:04
Jag har inte heller fyllt karet ännu, suck, börjar längta... (allt är i princip klart, fyllt filtermatta och idag kommer slangstumpen som jag var tvungen att beställa hem mellan bakgrund och pump..)

Vet inte riktigt vart jag ska ställa åbäket bara, vision 450 är ju rätt så svulstig..

Vilka problem va...;)
#27 - 30 september 2005 10:08
[QUOTE=kentk]Jag har inte heller fyllt karet ännu, suck, börjar längta... (allt är i princip klart, fyllt filtermatta och idag kommer slangstumpen som jag var tvungen att beställa hem mellan bakgrund och pump..)

Vet inte riktigt vart jag ska ställa åbäket bara, vision 450 är ju rätt så svulstig..

Vilka problem va...;)[/QUOTE]

Lyxproblem :-)
#28 - 30 september 2005 10:52
Och för min del ringde dom precis från akvariebutiken och sa att mitt akvarium var klart! (Plus att dom kör hem det till mej med taxi - på deras bekostnad.) Och ett stoooort paket från pwss finns att hämta på ICA i eftermiddag. Det kommer blir en riktigt trevlig helg det här! :D
#29 - 30 september 2005 11:54
[QUOTE=dinajel]Och för min del ringde dom precis från akvariebutiken och sa att mitt akvarium var klart! (Plus att dom kör hem det till mej med taxi - på deras bekostnad.) Och ett stoooort paket från pwss finns att hämta på ICA i eftermiddag. Det kommer blir en riktigt trevlig helg det här! :D[/QUOTE]

wow...hur mkt handlade du för då ? om då fick det hemkört gratis....
#30 - 30 september 2005 13:15
[QUOTE=Tobbe Jee]wow...hur mkt handlade du för då ? om då fick det hemkört gratis....[/QUOTE]
Grejen var att dom hade lovat att köra det hem till mej istället för till sig från glasmästaren eftersom jag bor så nära butiken (han kunde lika gärna köra det till mej istället för dit -- det blev ingen omväg). Sen visade det sig att han som skulle köra var bortrest. Men lovat är lovat, så då löste dom det på det här viset. Och inte mej emot! :)

Dessutom lyckades jag pruta ner priset på en btn till samma pris som billigaste nätbutiken tar. :)
#31 - 30 september 2005 14:40
nätbutikerna gör nytta :-) och pwss är ruggigt trevliga o bra!!!

nu ska jag koppla av akvarievatten ur huvudet och inmundiga den ädla drycken blandat med malt, humle och jäst på söder...:-)

Annons