Värmare som exploderat!!!

#1 - 23 juni 2010 15:21
Sitter och kolla på fotboll, slänger ett öga på 140l. kakaduorna leker:d

Tar en kaffe på balkongen i pausen, när jag kommer in så ser jag att alla fiskar står på en kortsidan av karet...va händer??

Sen slocknar plötsligt hela vardagsrummet, jordfelsbrytaren löste ut...

Kollar karet och ser att värmaren har mer eller mindre exploderat...måste blivit jäkligt varm då plasten på hållaren smält fast på den...

Bild på värmaren: http://img85.imageshack.us/i/020kc.jpg/

Suttit och pusslat ihop de glasskärvor jag lyckats hitta i karet med värmaren och jag tror jag fått upp de flesta iaf. saknas en del stycken av värmaren så det finns säkert några kvar men inte lätt att se dem bland alla växter. är väl knappast nån fara för fiskarna men känns om det kan va värre för snäckorna med glasbitarna.

Kollade temperaturen i karet och den hade stigit från 26 till närmare 33 på 5-10 min, har nu bytt lite vatten samt slängt i en påse med en isklump i för att sänka temperaturen, tänkte att det kanske inte är så bra att sänka temperaturen så snabbt ifall fiskarna blir ännu mer chockade av det:confused:

Alla fiskarna verkar ha klarat sig iaf. så det är bara att vänta och se.

Hur vanligt är det att värmare bara ballar ur på detta vis??
#2 - 23 juni 2010 15:46
inte alls vanligt, aldrig hört talas om det förut! Var det nån stenåldersmodell det där... aldrig sett en liknande doppvärmare!
#3 - 23 juni 2010 16:22
åheim skrev:
inte alls vanligt, aldrig hört talas om det förut! Var det nån stenåldersmodell det där... aldrig sett en liknande doppvärmare!

Det är nog möjligt att det va nån stenåldersmodell ja, kommer inte ens ihåg vart jag fått den ifrån... kan nog va från tiden när man hade akvarium senast för en 20 år sen eller nåt haha:p

Plockade över en nyare Eheim värmare från räkkaret, ( då det egentligen inte behövs nån i det), värms upp tillräckligt av lampan och rumstemperaturen

...får väl va nöjd att den pajade, innan temperaturen hade stigit till dödliga nivåer för fiskarna.

Eheimvärmare verkar det som det sitter överhettningsskydd på så det känns ju lite bättre

Det verkar som om alla invånare i karet har klarat sig:d:d!! Blev mer än måttligt nervös där ett tag
#4 - 23 juni 2010 17:25
Dom kan ju spricka om man te.x byter vatten och glömmer stänga av den under tiden - så att den står och blir jättevarm. Och så skvätter det lite vatten på den och popp, så är den sönder.

Men att den, nedsänkt i vatten. spricker...det har jag aldrig vart med om.

Sicken tur att du var hemma och snabbt kunde få ner tempen.
Hade en värmare som gick sönder (fastnade i uppvärmningsläge) när jag var i skolan, när jag kom hem var ALLA fiskar förutom 4 kopparbarber, en guldfisk och en siames, döda.
#5 - 23 juni 2010 17:48
Wow, sicken kollaps den doppvärmaren hade!
Kanske tur i oturen att den exploderade så den slutade värma och du märkte. Du vet att elsäkerheten i huset fungerar iaf. ;)
#6 - 23 juni 2010 18:27
Joo det va tur både att den exploderade så att det sluta värma och att jag va hemma när det hände så att jag kunde få styr på temperaturen relativt snabbt iaf.

Nu verkar det som om normaliteten är återställd i karet och temperaturen är hög på ett annat sätt;)

Honan gör sitt bästa för att få hanen på besök i grottan...haha läste precis det där själv och hörde hur det låt :D.

Snäckorna kör på för fullt igen, har fortfarande inte fått nå ägg av äpplena men det kommer väl hoppas jag, Spixi ägg finns det en klase igen såg jag nu när jag va ner och fiskade glasbitar.

Får hoppas att sniglarna klarar sig och ifall de glasbitar som kan finnas kvar åker ner i sanden ganska fort
#7 - 23 juni 2010 19:06
Fiskarna borde klara en kort sådan chock nog. Regn, snö, smältvatten, sol och liknande kan ju ge rejäla temperaturskiftningar lokalt i sjöar det med.
#8 - 23 juni 2010 20:04
Akvastabil har en ovana att sluta på det där sättet.
#9 - 23 juni 2010 20:12
Bygert skrev:
Akvastabil har en ovana att sluta på det där sättet.

Aha! du kände igen värmaren...hittade inget namn på den men den lär ju ha vart med ett tag om man säger så:p

Va ju tur i oturen nu att den pajade innan jag hade fisksoppa till kvällsmat;)
#10 - 11 juli 2010 23:36
Har jag aldrig varit med om :) Men var glad att det bara blev 33 grader. Gjorde rent mitt 150l Malawi och bad tjej kompisen sätta på vattnet medan jag gjorde fikat. Sedan skulle jag stänga av vattnet. Och då visade det sig att hon glömde kolla värmen på vattnet. Så hon sprutade i varmvatten. Slutade med att alla fiskar dog. Dock visste hon inget om akvarium så fick förklara för henne att det inte var hennes fel.

Ibland tar man förgivet att alla vet hur ett akvarium ska skötas :(

Annons