Värmare överskattat

#1 - 11 februari 2007 12:54
hallå undrar varför måste man ha värmaren drar ju bara onödig ström. Jag kör mitt 375l utan värmare har gjort det i ett halvår nu sen vi skaffade 375l alltså alldrig haft värmare i den och utan problem tempen ligger i karet stadigt på 22grader o firrarna de mår prima. är det andra som kör utan värmare med?
#2 - 11 februari 2007 12:56
har ingen värmare i mitt kar på 43l, tempen ligger stadigt på 23 grader. men i 180l karet har jag ett.
#3 - 11 februari 2007 12:57
Det beror lite på vad man har för fisk, men 22 grader låter lite kallt för en del arter.
Har man ett möbelkar så brukar de ha högre vattentemp än tex alu-kar.
Att skylla på strömmen går inte heller då doppvärmaren slår av vid en viss temp som du ställt in, då de har termostat.
#4 - 11 februari 2007 12:58
Det beror väl på vilken fisk man har i:confused:
Tror det är svårt för tex diskus att klara sig i 22 grader...[B)]
#5 - 11 februari 2007 13:01
jag har ett 375 alu kar inga täckglas
#6 - 11 februari 2007 13:02
sen är det ett malawi kar med bl golden
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 februari 2007 13:06
Vilken temperatur man skall ha beror ju på vilka fiskar man har, men visst så tål fiskarna ofta temperaturer som ligger i ytterkanten.
Dock så är ju marginalerna mindre om något går snett - dvs de ligger mer i farozonen för sjukdomar som vita prick.
Sedan är det ju som så att bra för att fiskarna tål en sak så behöver det ju inte vara bra för dom.

Själv har jag värmare i mina akvarier - visst i en del av dom är de nästan aldrig igång men de sitter där som extra säkerhet i alla fall.
#8 - 11 februari 2007 13:06
Jag kör 5 kar utan värmare. 3 av dom ligger 25-27 grader och två på ca22-23.

funkar fint!:D
#9 - 11 februari 2007 13:15
Man kan ju även ställa värmaren i den nedre delen av det för fisken rekomenderade tempintervallet, då är det ingen risk att det blir för kallt och strömförbrukningen blir marginell.

Sedan är det ju även så att om man har elvärme i huset/lägenheten så går ju värmen från karen till uppvärmningen av bostaden och kostar då inget extra, i alla fall under den kalla årstiden men har man varmhyra är det ju inte så ekonomiskt.
#10 - 11 februari 2007 21:00
Så ni menar att det inte alls är nödvändigt att ha en värmare?? :D Har ett 100 liters, och värmaren funkkar lite si som så, så jag har tagit stress över att skrapa ihop pengar till en ny. Finns det ngn möjlighet att jag kanske inte behöver göra det?
#11 - 11 februari 2007 22:18
Har ingen värmare i mitt 310l.

Ligger konstant på 27grader. Vill snarare ha ner tempen. Ska man stoppa AC i karet? Kanske lite datorfläktar, ta bort täckglasen eller 'turbo' på ytvattnet?

/Totte
#12 - 11 februari 2007 22:24
Värmare är inte nödvändigt i akvarier i uppvärmda rum.
Jag kör sedan 30 år utan värmare, eftersom värmare förr eller senare hänger sig och dödar fisken - det är helt enkelt säkrare utan.

Jag plonkar dock i värmare i vissa specialakvarier, framförallt yngelakvarier, eftersom fisken växer snabbare i varmare vatten.
#13 - 11 februari 2007 23:15
Överskattat.... njaa snarare underskattat!! Kan man garantera ett vatten som inte understiger ca25gr under dygnet så behöver man kanske ingen doppvärmare men har man som dem flesta ca20gr hemma så använder man doppvärmare och gör man ändå inte det så är det bara nonchalant och dumsnålt! för att fiskens tarmsystem och immunförsvar ska fungera fullt ut så krävs det att den går i ett vatten som är tillräckligt varmt (och det är inte 20-22gr) och så färgar den även ut och blir livligare och kostnaden är så försvinnande liten så motiveringen till att inte använda doppvärmare kan jag inte hitta!
#14 - 13 februari 2007 08:24
Det är ju viss skillnad om man har 20 eller 22 grader inomhus.
Jag har en 15 W slinga i gruset (på hela tiden) och 22 gr inomhus och når då 24-25 gr i akvariet (60 W Ljus 180L)

Jag skulle absolut sätta i en (extra) doppvärmare om jag hade kallare inomhus
#15 - 13 februari 2007 08:32
Jag har värmare i alla mina akvarier..skulle inte våga vara utan.. I diskuskaret har jag 30 grader och de skulle frysa ihjäl och dö utan.. men det är som ni säger det beror på vilka fiskar man har. :)
Här hemma skulle det bli för stora temp svängningar (i de andra 2 karen) utan doppvärmare för vi har lite kallare på natten och då är ju inte ljusramparna igång heller.
#16 - 13 februari 2007 10:55
har ingen värmare i min 720 liters balja.
ligger på ca: 26 grader
#17 - 13 februari 2007 10:56
welljon skrev:
har ingen värmare i min 720 liters balja.

ligger på ca: 26 grader

Hur varmt har du i rummet då ?
#18 - 13 februari 2007 11:05
jag har ingen värmare i mitt 160l kar. det är 22-23 grader där i.. har levandefödare och mosaikgurami bland annat.. dom ser ut o trivas i alla fall, men jag ska köpa mig en liten värmare vid tillfälle.
#19 - 13 februari 2007 11:53
Jag har inte heller någon värmare i mina kar.
När jag startade dem i höstas så fick jag höra av flera personer att det går bra utan.
Jag ska nog skaffa en digital termometer, så att jag kan se max- och min-temperaturen, till att börja med. Nu ligger den på 24 grader när jag kikar, någon grad varmare i lilla karet.
Jag kan förstå poängen med en värmare/termostat.
Det jag oroar mig mest för nu är ifall det kommer att bli för varmt i sommar? Jag brukar få det ganska varmt eftersom min lägenhet ligger mot söder.
Hur gör man isåfall? :confused:
#20 - 13 februari 2007 12:38
Ceci skrev:

Det jag oroar mig mest för nu är ifall det kommer att bli för varmt i sommar? Jag brukar få det ganska varmt eftersom min lägenhet ligger mot söder.

Hur gör man isåfall? :confused:

Ta av locket/täckglaset så mycket som möjligt så att vatten kan avdunsta, då sänks värmen.
#21 - 13 februari 2007 12:40
Vi har fem akvarium i gång i lägenheten. Våra malwisar i 300l blir hängiga utan värmare, de vill ha varmare än ca 23 grader. Vårtplatykar funkade fint utan värmare. MItt snigel och guppykar lika så. Vårt yngelkar för stora yngel har ingen värmare heller men det är nog mest slump. Vårt växtkar har bara värmare för att det är inbyggt i filtret då vi inte kan ha rampen helt stängd ens på vintern utan att det blir för varmt.
#22 - 13 februari 2007 13:34
har värmare i mitt stora malawikar. ligger på runt 24.5 grader.
Ingen värmare i lilla tangayaka-karet. Blir runt 23-23.5 grader där.
#23 - 13 februari 2007 22:46
Har man många akvarier är det enklare och säkrare att värma upp hela rummet. Många termostatvärmare är opålitliga och plötsligt går de aldrig på eller stängs aldrig av.
#24 - 13 februari 2007 23:16
Eftersom den här tråden snabbt blev en tråd där det stänktes in olika temperatur intervall, tänkte jag bidra med min temp. 24-26c vintertid. 25-alldeles för mycket/akuta vatten byten sommartid. Ingen doppvärmare, Zooline Alurams kar, icke heltäckande glas, 2x39watt belysning, och 4x22watt pump. Totalt alltså drygt 100-120watt värme in i baljan utan doppvärmare.

Folk glömmer gärna vad de har för belysning osv... Men helt klart är att en balja som står i ett kallt rum, med sparsam belysning, och en mindre pump, kommer behöva hjälp med tempen, men en balja i ett varmt rum, med massor av "teknik" som tillför värme, behöver nästan aldrig det.

Vad föranleder oron egentligen? I akvarie sammanhang snackar man oftast om värmare som ger 25-100 watt, och går kanske en timma om dagen. Kaffepengar. Klart värt det för fiskarnas bästa.
B!
#25 - 15 februari 2007 11:44
Berserken skrev:
Hur varmt har du i rummet då ?

inte en aning faktiskt... är väl normalvarmt...
men har en ganska tät ljusramp över...
har pallat upp den med cd-fodral annars så får jag ca:30 grader i vattnet
#26 - 20 februari 2007 15:54
Tack för alla svar fint med en tråd som många svarar i :) fick så fina svar att jag har beslutat att stänga av värmarna i mina andra kar med då jag tycker det kostar för mycket de drar liksom lite ström ni må kalla mig snål men när man är A-lös så har man inte mycket pengar. graderna ligger mellan 20 och 22 grader inomhus nu just. vattnet i karet är 22 grader o fiskarna är då som de har vart enda sen jag startade det har alldrig haft värmare och de är pigga :) får se ska stänga ner värmarna i kväll i 60l och 240L
#27 - 21 februari 2007 20:26
ja körde utan värmare ett halvår sen va ja tvungen att köpa en pga att resten av familjen inte gillade att ja hade 26 grader på elementet i mitt rum för att kunna håll 23-24 grader i karet :p blev så där mysigt klibbigt av all fukt i rummet efter ett tag :P ja är nöjd med min värmare iaf :)
#28 - 22 februari 2007 08:10
johannes89 skrev:
ja körde utan värmare ett halvår sen va ja tvungen att köpa en pga att resten av familjen inte gillade att ja hade 26 grader på elementet i mitt rum för att kunna håll 23-24 grader i karet :p blev så där mysigt klibbigt av all fukt i rummet efter ett tag :P ja är nöjd med min värmare iaf :)

Men johannes något termostat eller termometer visar ju fel
Du kan ju inte ha lägre temperatur i karet än i rummet om du inte har kylare.
"Temperaturen" på ett termotstat kan vara upp till 5 gr fel ju.

Men OK familjen kanske inte köper detta, vem vet. Och det är väl rätt att inte värma upp rummet för fiskarna utan huvudsaken är att du vill ha varmt i rummet.
#29 - 25 februari 2007 01:19
Vad säger ni om värme matta då typ en plast film som läggs under sanden finns hos flesta zoo handlare?
#30 - 3 mars 2007 11:35
Jag har ett 150 liters utan värmare och det ligger runt 24-26 grader beroende på hur varmt jag har inne (fönster öppna etc).

Har samma problem som Lena och jag brukar ta ett litet vattenbyte och långsamt fylla upp med kallare vatten
#31 - 3 mars 2007 12:11
när ni säger att värmare dödar fiskarna vad menar ni då?
#32 - 3 mars 2007 12:13
Har man Diskus kan man inte avstå värmare!
#33 - 3 mars 2007 20:40
Värför väljer man att inte ha värmare? Om det är elförbrukningen man syftar på då hoppas jag att den även stänger av alla apparater med stand-by läge och har lågenergilampor...en värmare drar ju löjligt lite el. Och vad har ni för belysning som blir så varma att dom klara av att hålla en bra temperatur...prova känn på ett ljusrör...dom är ju knappast varma?
Det låter som att en värmare är en jätte kostnad...det handlar ju om några hundralappar i inköp. Och hur ekonomiskt är det att ha 24-25 varmt inne...även för dom som slipper direkt betala för sin värmekostnad, det går ju åt ändå mera energi (som någon betalar) att värma upp ett rum/lägenhet för att kunna hålla värmen i vattnet än att ha en värmare i akvariet.
Och att räkna hur mycket vissa apparater i akvariet andvänder energi betyder inte att det blir lika mycket värme i karet...ett 100W filter ger inte 100W i värme. I så fall fanns det inget energi kvar för att driva pumpen...
Alla gör givetvis som dom vill, men jag ser ingen andledning varför skippa en värmare.
#34 - 3 mars 2007 21:35
På mig verkar det som en oportun åsikt att nu skall man avstå från att ha (dopp)värmare.
Bestäm dig för vilken temperatur du vill ha på vattnet (beroende på vilka fiskar du har), skaffa en tillförlitlig termometer och se vad det är för temp på vattnet.
Blir tempen för låg får man skaffa en värmare, är det varmt nog är den överflödig, svårare än så är det ju inte ;)
Har man en doppvärmare i karet och den är injusterad för en viss temperatur så drar den ingen ström när den tempen är uppnådd.
#35 - 3 mars 2007 22:48
Om det är elförbrukningen man syftar på då hoppas jag att den även stänger av alla apparater med stand-by läge och har lågenergilampor...en värmare drar ju löjligt lite el.

Standby är något av en elakartad tingest, det håller jag med om, men låt oss titta på energi lampor ett tag...
En vanlig glödlampa tar du i handen och går ut med i soprummet, för att slå sönder, och återvinna glasbubblan som ofärgat glas, och sockeln som metal. Energi lampor återvinns inte alls, utan ska kastas som miljöfarligt avfall för destruktion, bland annat för att de innehåller kvicksilver. Det är en miljö aspekt. De är dyrare att tillverka, och använder mer produkter som är skadliga för miljön vid produktion. Det är en annan. En tredje är en som man för det mesta aldrig tänker på. I det här landet har de flesta ett behov av att värma upp bostaden, en glödlampa på 100w vs en energi lampa på 25w ger enbart den skillnaden att pellets, olje, eller el pannan måste värma för mellanskillnaden med.

Och vad har ni för belysning som blir så varma att dom klara av att hålla en bra temperatur...prova känn på ett ljusrör...dom är ju knappast varma?

2x40w lysrör (T8) över ett 375liters kar, med en eftermiddags temp på 26 grader på vintern.

Och att räkna hur mycket vissa apparater i akvariet andvänder energi betyder inte att det blir lika mycket värme i karet...ett 100W filter ger inte 100W i värme. I så fall fanns det inget energi kvar för att driva pumpen...

Faktum är att en pump avger exakt 100w energi. en del avges till luften, vilket blir ett bortfall som i liten del påverkar rumstemperaturen. Det kanske blir kännbart om man har pumpen i ett litet instängt utrymme, men det är inget jag har testat. Resten av energin avges i pumpen rakt av till vattnet. En del som värme. Det kallar vi förlust. Resten som rörelse energi. Rörelseenergin omsätts till värme av friktion, men som någon känd nisse en gång sa, energi är oförstörbar. Om du har en pump som avger 100w, och du vet att den endast avger 5w till den om givande luften vet du att du får 95 w i vattnet. Du får vissa förluster redan i slangarna där turbulens och friktion ökar vattnets och slangarnas temperatur, men jag tror inte det är i mätbar nivå för våra pumpar...

Alla gör givetvis som dom vill, men jag ser ingen andledning varför skippa en värmare.

En jäkligt bra anledning kan vara att de är benägna att gå sönder. Det är i särklass den produkt som oftast leder el rakt ut i vattnet på akvariet, dels pga undermåliga kablar, och dels pga överhettade enheter med sprickor och därefter kortslutning som följd. Utöver det är det inte helt ovanligt att doppvärmare hakar upp sig och fortsätter värma vattnet tills dess att man har fisksoppa i akvariet. Och då menar jag inte den gulliga sorten många har i sitt första akvarium, med ett par fiskar av olika sort, och massor av sorter...

Förlåt, det här blev vist lite halvstort. Jag ber om ursäkt.
Nja, kanske inte just om ursäkt, men ni förstår säkert vad jag menar...
B!

Edit
Visst ja... Det var ju det med.
En annan fördel, med att inte ha doppvärmare, är ju att man får en mer naturligt växlande vattentemp. Hur många naturliga vattenkällor har en konstant temp år efter år?
/Edit
#36 - 4 mars 2007 08:57
Detta går att diskutera i all evigheter...argumenter och motargumenter.
För att göra detta svar kort, det finns inget rätt eller fel...alla gör som man själv vill ha det. Vill man spara energi och vår miljö, då finns det många bra och bättre sätt att göra det än att skippa värmaren.
#37 - 4 mars 2007 10:01
Det ENDA som är rätt och det går inte att förhandla om det är att se till att man har en temperatur i vattnet som överensstämmer med fiskens habitat (artbeskrivning)
#38 - 4 mars 2007 10:22
åheim skrev:
Det ENDA som är rätt och det går inte att förhandla om det är att se till att man har en temperatur i vattnet som överensstämmer med fiskens habitat (artbeskrivning)

Um... Varför? Fisk som lever i störtflodsområden har kanske en standard temp på 27-32 grader i vattnet, när nämnda störtflod kommer sjunker tempen drastiskt, kanske så lågt som till runt 20, och fiskarnas lek beteende triggas. Eftersom det då står 25-27 i art beskrivningen för att det är "hälsosammast" för fisken, ska vi altså aldrig simulera störtfloden, eller andra naturliga företeelser, som monsunregn, osv?

Och ja, jag överdrev medvetet i exemplet, jag vet ingen miljö som på rak hand drabbas av fullt så stora växlingar.
B!
#39 - 4 mars 2007 19:03
MrB: Habitat som jag skrev och då anpassar man tempen därefter och vill man då simulera monsunregn genom att sänka tempen några grader så visst... men det handlade inte om odling här utan vikten av en lagom och jämn temperatur anpassad till de arter man håller! vill gärna ha exempel på simulerad störtflod och monsunregn förutom temperaturen som förövrigt har väldigt lite med lekbeteendet att göra.
#40 - 4 mars 2007 22:11
Temperaturvariationer och variationer i ledningsförmåga har ALLT med lekbeteende att göra för många arter; här är ett exempel på hur jag använde det för att få en mycket svår art i lek:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_sailfin_tetras.htm
Jag skulle nog tillochmed säga att de akvariefiskar har variation i temperatur och/eller ledningsförmåga som trigger för lek, tillochmed de arter som leker för jämnan, som malawiciklider.
#41 - 5 mars 2007 08:34
Vad säger ni om värme matta då typ en plast film som läggs under sanden finns hos flesta zoo handlare?

Är inte de mest avsedda för terrarier? "Doppvärmaren" värmer ju vattnet direkt, lägger man värmematta under sanden så skall den ju värma sanden INNAN värmen går ut i vattnet.....

Jag har fixat det lite olika, i mina "vanliga" akvarier har jag inga värmare, där värmer bara belysningen dagtid, det blir "naturliga" växlingar mellan dag/natt, i mitt 144-liters(med bland andra fjärilsciklider och Apistogramma hoignei) har jag numera kopplat värmaren till samma timer som belysningen för att uppnå samma effekt...Och när jag byter vatten så ger jag medvetet svalare vatten för att (kanke?) stimulera effekten av ett regn...

I de stora flodernas nedre lopp ändras temperaturen INTE nämvärt, ganska konstant temp. där.....
#42 - 5 mars 2007 09:05
Jag har en 15 w värmeslinga (som går hela tiden) från rena i min akvariesand och den håller ner till 20 graders rumstemperatur (180 L akvarie 60 w belysning (rör) 10 h och temperatur mellan 23-25 gr C.

Detta är precis på gränsen (praktbotiorna skall ha minst 25 grader fick jag för mig och då är 23 grader lite lågt) så jag skaffade efter ett tag en doppvärmare på 25 w så nu varierar tempen från 24,5 och uppåt. den går ungefär halva tiden (nattetid och efter vattenbyte typ 8h).

Vill man ligga 5 grader över över rumstemperatur så måste man ha 1/4 w per liter eller så. Det är ju ren fysik och inga konstigheter ju.
#43 - 5 mars 2007 19:47
oki jag kan hålla med om att elförbrukningen av dum ursekt näää jag ändrar det då nä men jag ser ingen nödvädighet i att ha värmare funkar bara endå. sen har inte sett nån fisk må dåligt av det heller.
Bilagor:
#44 - 6 mars 2007 05:17
Välmående Diskus fordrar tillskottsvärme (doppvärmare) i karet! Utan sådan sysslar man med djurplågeri! Så visst fordras värmare beroende av vad för sort fiskar man har! De flesta tropiska fiskar trivs bäst i 24-26 grader varmt vatten, varför livet för dessa blir ansträngande utan värmare!
#45 - 6 mars 2007 06:43
Som de flesta sagt - man får kolla vilka fiskar man har och vad de har för krav.
Plus vilken inomhustemp man har :)

Nu på vintern har jag doppis i två av karen - som står i ett stort och ganska kallt rum. Karen är små och blir snabbt nedkylda.

I mitt stora har jag ingen för det står i ett mindre utrymme som är lite varmare. Det blir heller inte så snabbt nedkylt nattetid. Och där bor fiskar som vill ha lite kallare.

Längre fram på vårkanten tar jag väck doppvärmarna.
#46 - 6 mars 2007 07:17
Jag har värmare på nätterna på vintern annars har jag ingen för jag har 23 grader inne så det behövs inte men nattetid sjunker temperaturen.Men snart så behövs det inte på nätterna heller :)
#47 - 6 mars 2007 17:18
jo värmaren kan va bra om de blir kallt men som sakt går bra utan
#48 - 6 mars 2007 17:46

Det går inte att vara utan värmare om man t.ex. har diskus!!!!!!!
#49 - 6 mars 2007 18:48
ja du drar allt över en kam när du säger så och detta stämmer inte! har dina skalare fenorna hela förresten?
#50 - 6 mars 2007 18:51
laerni skrev:

Det går jätte bra att hålla discus utan doppvärmare!!!
Jag har ett 720 liters akvarium med discus utan en enda doppvärmare!
Tempen pendlar mellan 27,9-28,5 under dygnet.
Det är mycket roligare att ha T5 belysning ovanför karet än en ful doppvärmare i vattnet!

Växterna och discusarna mår prima och jag har en helt oanvänd jäger 300w liggandes i en låda. :-)

Mvh
#51 - 6 mars 2007 19:44
OK! man skall kanske aldrig säga aldrig:) Men jag har i vart fall doppvärmare i alla mina kar och alla mina 97 Diskus i dom olika karen trivs kanon! Jag tror inte dom skulle göra det om inte doppvärmarna fanns och temperaturen fäll till 22-24 grader nattetid!
Jag vet inte hur tempen skulle pendla? mitt största är över 1000L och jag tar inga chanser!
#52 - 7 mars 2007 00:01
åheim skrev:
ja du drar allt över en kam när du säger så och detta stämmer inte! har dina skalare fenorna hela förresten?

ja mina scalarer mår fint har alldrig haft problem tyckte det va ganska dum fråga!!
#53 - 7 mars 2007 00:09
Jag tycker personligen här att man inte ska tjafsa om en sak.. Det finns de som tycker det går bra utan värmare och dem som säger att det måste va värmare. Det som många glömmer är att det beror mycket på utomstånde värme, är det varmt i rummet så går ju vatten tempen efter det med. Jag tror dessutom att alla fiskar går att köra utan värmare om man bara är skicklig nog att få till det. Sen ett ytter filter värmer bra med och ljusramp, allt samverkar till ett.
#54 - 7 mars 2007 07:12
laerni skrev:
Alltså... Det tror helt enkelt inte jag på. Jag kan tänka mig att det inte går att mata lika hårt och med lika högproteinfoder, eftersom metabolismen går långsammare i svalare vatten, men jag är Skeptisk till att just discus, av alla sydamerikanska ciklider, inte skall acceptera temperaturer kring 20-26 grader.
Jag *vet* t.ex. att massor av fisk från samma område, t.ex. scalare och neontetra, går bara fint i akvarier som håller 20-26 grader.

Jag tror över huvud taget inte på "discus är gjord av Orrefors" teorin, dvs att discus skall vara extremt känslig för allt, men, för all del, jag har aldrig hållit discus.

Jag har sagt det förr: har du minst 18 grader i rummet och lite teknik i akvariet, så torde akvariet hålla 20+ under dygnets alla timmar, och det klarar akvariefisk helt utan problem.
#55 - 7 mars 2007 07:25
Azur skrev:
Alltså... Det tror helt enkelt inte jag på. Jag kan tänka mig att det inte går att mata lika hårt och med lika högproteinfoder, eftersom metabolismen går långsammare i svalare vatten, men jag är Skeptisk till att just discus, av alla sydamerikanska ciklider, inte skall acceptera temperaturer kring 20-26 grader.

Jag *vet* t.ex. att massor av fisk från samma område, t.ex. scalare och neontetra, går bara fint i akvarier som håller 20-26 grader.

Jag tror över huvud taget inte på "discus är gjord av Orrefors" teorin, dvs att discus skall vara extremt känslig för allt, men, för all del, jag har aldrig hållit discus.

Jag har sagt det förr: har du minst 18 grader i rummet och lite teknik i akvariet, så torde akvariet hålla 20+ under dygnets alla timmar, och det klarar akvariefisk helt utan problem.

Håller med, många fördelar med att inte hålla för varmt= mer syre i vattnet= bättre nedbrytning= färre vattenbyten= längre livslängd på fiskarna= mindre matning= normalare tillväxt
#56 - 7 mars 2007 08:31
Azur skrev:

det är möjligt att akvariefisk "klarar" 20 grader men hur bra mår den? och alla som har fött upp yngel har nog märkt att dom växer på mycket bättre i 25 grader än i 20, och att risken för vita prick är många gånger högre om dy har en lägre temp i karet
hälsningar Börge i dalsland
#57 - 7 mars 2007 08:41
det är möjligt att akvariefisk "klarar" 20 grader men hur bra mår den? och alla som har fött upp yngel har nog märkt att dom växer på mycket bättre i 25 grader än i 20, och att risken för vita prick är många gånger högre om dy har en lägre temp i karet

hälsningar Börge i dalsland

De flesta fiskar växer ännu bättre med 28 graders temp, och massor med protein rikt käk... Alltså är det det vi ska eftersträva? Förkortad livslängd pga lever skador osv, vad snackar du om? Äh, du ser ju att de växer, det betyder att de mår bra.

Jag har iofs alltid haft 23-26 grader i mina kar, så det kanske är därför, men jag har aldrig haft vita prick i något av mina kar. *tar i trä*
B!
#58 - 7 mars 2007 12:32
alltså det kommer upp allt om vita pricksjuka och mycket annat vist risken ökar men man måste ju va villig att ta den risken sätt lite salt i karet tar bort en del
#59 - 7 mars 2007 18:52
ja mina scalarer mår fint har alldrig haft problem tyckte det va ganska dum fråga!!
tja jag frågade eftersom du har tigerbarber tillsammans med skalaren och då brukar dem ryka!
#60 - 7 mars 2007 20:01
Du SKA ha minst en doppvärmare i ditt akvarium.
Givetvis pratar vi ju om en sådan med termostat som antagligen alla har nuförtiden. En sådan här sak är självklar och alla som rekommenderar annat
har fel.

Jag har ettt 450l och har 2st 300W värmare i det.
Dom är i stort sett aldrig igång och drar således nästan ingen ström.
Har mätt up dessa och de "tjuvdrar" ingenting alls när de är avstängda.

För att ta ett exempel. av skräckscenario klassen.
Om man inte har någon värmare i karet. Flickvännen / mamma ställer upp ditt
fönster för vädring och glömmer stänga det. Ja blockfisk kan man finna i
frysdisken och numera i ditt akvarium oxo.
#61 - 7 mars 2007 20:03
åheim skrev:
tja jag frågade eftersom du har tigerbarber tillsammans med skalaren och då brukar dem ryka!

ja du mednade så jo det går fint ihop har haft det ett tag ville se om det gick från början o de gick fint de ljusare scalaren vart lite hackad i början ,men nu går de då bra
#62 - 8 mars 2007 07:48
Tjena!

Jag har ett 470 l utan värmare.
Har aldrig haft en värmare i detta akvarium.

Jag har problem med att få ner temp i stället. Ligger konstant på 28,8 grader vintertid, sommar tid måste jag slänga ner is i det.

Rumstempen ligger på ca 23 grader dagtid.
vet inte hur detta kommer sig, men har heltäckande ramp och ljusanl gör nog sitt.
#63 - 8 mars 2007 08:28
hallå undrar varför måste man ha värmaren drar ju bara onödig ström.

Mina labyrintfiskar vill ha runt 28 grader varje dag året om. Jag kan inte se hur detta skulle vara möjligt utan värmare (att värma upp rummet till 28 grader är uteslutet) :)

Mvh
Mattias
#64 - 8 mars 2007 08:44
Det är nog enklast med en värmare, dom går ju inte hela tiden.

Kan bli svårt annars.
#65 - 8 mars 2007 09:33
det är möjligt att akvariefisk "klarar" 20 grader men hur bra mår den?
Pja, de lever, är friska, och leker. Och du kan ju se på alla mina foton jag lagt ut att de inte ser ut som skrutt heller. Fast jag är inte säker på att nåt av mina akvarier nånsin kommer så lågt som till 20C, även fast rumstemperaturen är 18-20; normalt ligger de runt 23-26 pga pumpar och lyse. Möjligen att de kan dippa till 20 på natten om jag har fönstret öppet.

och alla som har fött upp yngel har nog märkt att dom växer på mycket bättre i 25 grader än i 20, och att risken för vita prick är många gånger högre om dy har en lägre temp i karet
1) Ja, yngel växer mycket snabbare vid högre temp. En höjning av temperaturen med 10 grader innebär en fördubbling av metabolismen, dvs fisken växer dubbelt så snabbt och lever hälften så länge. Faktiskt sant.
Jag har ju också sagt att just i odlings- och yngelakvarier är en plats där jag tycker värmare är berättigat: det är en begränsad tid (så värmaren har mindre chans att hinna oxidera och hänga sig), det snabbar upp tillväxten, och om värmaren skulle hänga sig och döda alla fiskarna så gör det inte så himla mycket - ynglen är ju liksom räntan, inte kapitalet.

2) Jag har inte haft vitaprick på 30 år heller. Inte en enda gång. Jo, vänta förresten, jag köpte in smittade kardinalfiskar för tre år sen. De tillfrisknade spontant i akvariet, och ingen av mina andra fiskar blev smittade. Det kanske är 'famous last words' och jag får in vitaprick imorgon, men just vitaprick verkar inte vara ett problem för mig.

(Samma kardinaler hade dock också fisktuberkulos, och *det* orsakade allvarliga problem)
#66 - 12 mars 2007 20:49
Mr B skrev:
Standby är något av en elakartad tingest, det håller jag med om, men låt oss titta på energi lampor ett tag...

En vanlig glödlampa tar du i handen och går ut med i soprummet, för att slå sönder, och återvinna glasbubblan som ofärgat glas, och sockeln som metal. Energi lampor återvinns inte alls, utan ska kastas som miljöfarligt avfall för destruktion, bland annat för att de innehåller kvicksilver. Det är en miljö aspekt. De är dyrare att tillverka, och använder mer produkter som är skadliga för miljön vid produktion. Det är en annan. En tredje är en som man för det mesta aldrig tänker på. I det här landet har de flesta ett behov av att värma upp bostaden, en glödlampa på 100w vs en energi lampa på 25w ger enbart den skillnaden att pellets, olje, eller el pannan måste värma för mellanskillnaden med.

2x40w lysrör (T8) över ett 375liters kar, med en eftermiddags temp på 26 grader på vintern.

Faktum är att en pump avger exakt 100w energi. en del avges till luften, vilket blir ett bortfall som i liten del påverkar rumstemperaturen. Det kanske blir kännbart om man har pumpen i ett litet instängt utrymme, men det är inget jag har testat. Resten av energin avges i pumpen rakt av till vattnet. En del som värme. Det kallar vi förlust. Resten som rörelse energi. Rörelseenergin omsätts till värme av friktion, men som någon känd nisse en gång sa, energi är oförstörbar. Om du har en pump som avger 100w, och du vet att den endast avger 5w till den om givande luften vet du att du får 95 w i vattnet. Du får vissa förluster redan i slangarna där turbulens och friktion ökar vattnets och slangarnas temperatur, men jag tror inte det är i mätbar nivå för våra pumpar...

En jäkligt bra anledning kan vara att de är benägna att gå sönder. Det är i särklass den produkt som oftast leder el rakt ut i vattnet på akvariet, dels pga undermåliga kablar, och dels pga överhettade enheter med sprickor och därefter kortslutning som följd. Utöver det är det inte helt ovanligt att doppvärmare hakar upp sig och fortsätter värma vattnet tills dess att man har fisksoppa i akvariet. Och då menar jag inte den gulliga sorten många har i sitt första akvarium, med ett par fiskar av olika sort, och massor av sorter...

Förlåt, det här blev vist lite halvstort. Jag ber om ursäkt.

Nja, kanske inte just om ursäkt, men ni förstår säkert vad jag menar...

B!

Edit

Visst ja... Det var ju det med.

En annan fördel, med att inte ha doppvärmare, är ju att man får en mer naturligt växlande vattentemp. Hur många naturliga vattenkällor har en konstant temp år efter år?

/Edit

By the way så var jag på föreläsning idag, VD:n på Vattenfall pratade energi och koldioxidutsläpp.
[COLOR=Red]EN vanlig glödlampa[/COLOR] föranleder ett utsläpp på ett [COLOR=Red]havt TON koldioxid [/COLOR]under sin livstid, på grund av att den drar så mycket mer el än en lågenergilampa. Dessutom måste jag påpeka att den vanliga glödlampan bara har en livslängd på en sjättedel/en åttondel av en lågenergilampa, alltså kan det LÖNA sig att ändå skaffa Lågenergilampor just för att de inte behöver bytas så ofta. DESSUTOM återanvänds/återvinns de, så att skadliga ämnen inte kommer ut i naturen, det FINNS till och med företag som sätter dit ett nytt rör på dem, för elektroniken håller upp till 6/8 gånger längre än "lysröret" på själva lampan.
VANLIGA glödlampor skall lämnas HELA på återvinningsstatoinen, inte lämnas i vanliga insamlingen så som du beskriver....
Sedan har man ju belysningen främst till att lysa upp akvariet, inte till att värma bostaden, och VAD gör du av överskottsenergin på sommaren???? Nej, låt lamporna lysa upp, och värmesystemet värma, det är det de är till för. Det finns massor av intressant läsning angående energi och miljö på vattenfalls hemsida.... http://www.vattenfall.se/privat/
#67 - 12 mars 2007 20:56
Azur skrev:

Om du aldrig haft dem kanske du inte skall vara FÖR säker....det är en mycket speciell fisk du talar om....
#68 - 12 mars 2007 21:26
tummen skrev:
By the way så var jag på föreläsning idag, VD:n på Vattenfall pratade energi och koldioxidutsläpp.

[COLOR=Red]EN vanlig glödlampa[/COLOR] föranleder ett utsläpp på ett [COLOR=Red]havt TON koldioxid [/COLOR]under sin livstid, på grund av att den drar så mycket mer el än en lågenergilampa.

Ointressant, då vi under den delen då vi faktiskt använder belysningen i stor utsträckning, har ett uppvärmningsbehov. Alltså, använder du inte en glödlampa för de uppvärmingsbehovet, använder du en energilampa, och fjärrvärmeverket får stå för den extra uppvärmningseffekten du behöver istället. Då värmeverket står för värmen har du för övrigt förluster, även om rören är isolerade, vilket leder till högre energiförbrukning totalt sett.

tummen skrev:
Dessutom måste jag påpeka att den vanliga glödlampan bara har en livslängd på en sjättedel/en åttondel av en lågenergilampa, alltså kan det LÖNA sig att ändå skaffa Lågenergilampor just för att de inte behöver bytas så ofta.

Det var ingen som argumenterade hurvida det var ekonomiskt lönsamt, det var miljöaspekten som drogs i fokus. Annars kan bara den låga energiförbrukningen vara en motiverande faktor, för alla de som har uppvärmning i hyran, men inte el.

tummen skrev:
DESSUTOM återanvänds/återvinns de, så att skadliga ämnen inte kommer ut i naturen, det FINNS till och med företag som sätter dit ett nytt rör på dem, för elektroniken håller upp till 6/8 gånger längre än "lysröret" på själva lampan.

Det fins viss teknik för att återvinna energiglödlampor, men i verkligheten hamnar de allra flesta bland restavfallet. De energilampor som faktiskt återvinns kommer från olika företag.

tummen skrev:
VANLIGA glödlampor skall lämnas HELA på återvinningsstatoinen, inte lämnas i vanliga insamlingen så som du beskriver....

Vanliga glödlampor ska... Plast ska sorteras olika, likaså olika sorters papper. Anledningen är för att "rätt företag" ska få betala återvinningsavgiften. Du förväntas alltså köra till en återvinningsgård som har alla dessa kärl, vilket här i området, bara är den på soptippen, och då bor jag i Helsingborg, inte Sverige minsta håla. Återvinner du för miljön, och inte för någonting annat, är det smartare att slå sönder lampan och sortera glas och metal för sig. Miljö aspekten av att köra bil du vet...

tummen skrev:
Sedan har man ju belysningen främst till att lysa upp akvariet, inte till att värma bostaden, och VAD gör du av överskottsenergin på sommaren???? Nej, låt lamporna lysa upp, och värmesystemet värma, det är det de är till för. Det finns massor av intressant läsning angående energi och miljö på vattenfalls hemsida.... http://www.vattenfall.se/privat/

På sommaren är belysningen inte direkt någon av mina stora värme leverantörer, eftersom jag inte har glödlampor över akvariet, och överallt annars är det ju släkt. Inte fan finns det någon anledning att ha tänt när det redan är ljust. Däremot är det lite av ett problem att transportera bort lägenhetens värme, som bara stiger med soltiden, och passerar 35 graders sträcket före midsommar.
Hur som helst. Det finns inget mer effektivt uppvärmnings sätt än att producera värmen där det ska vara varmt. Använd glödlampor inomhus, eventuellt lysrör i tex badrum och klädkammare, helt enkelt i utrymmen med speciella ljusförhållanden, och istället för att kuta runt och köpa miljönegativa energilampor, dra upp gardinerna på sommaren.

Som en bisak kan man ju inkludera energibehovet vid tillverkning av glödlampor, och lysrör, och de negativa aspekterna av fosforn i lysröret, samt kvicksilvern i drivdonet på energilamporna.

Tack för dina synpunkter, men du har missat en sak. VD'n på vattenfall driver ett företag. han vet att det krävs lika mycket el, oavsett om det är dina glödlampor, eller din elvärme central som står för uppvärmningen, så han kan kosta på sig att säga vad som är politiskt korrekt. Det är vad allt det här handlar om. Det finns saker vi kan göra som faktiskt skulle vara miljöpositiva, men som antingen är jobbiga, eller dyra. Svenssons vill inte ha dåligt samvete, och därför promotas energiglödlampor, som bara har en positiv effekt. Om du betalar elen men inte uppvärmningen är den ekonomiskt lönsam.

Givetvis fortfarande undantaget utomhusbelysningar, och en hel hög andra applikationer där vanliga lysrör kanske är opraktiska, men en lågenergilampa är mindre av ondo.
B!
#69 - 13 mars 2007 07:24
Mr B skrev:
Ointressant, då vi under den delen då vi faktiskt använder belysningen i stor utsträckning, har ett uppvärmningsbehov. Alltså, använder du inte en glödlampa för de uppvärmingsbehovet, använder du en energilampa, och fjärrvärmeverket får stå för den extra uppvärmningseffekten du behöver istället. Då värmeverket står för värmen har du för övrigt förluster, även om rören är isolerade, vilket leder till högre energiförbrukning totalt sett.

Det var ingen som argumenterade hurvida det var ekonomiskt lönsamt, det var miljöaspekten som drogs i fokus. Annars kan bara den låga energiförbrukningen vara en motiverande faktor, för alla de som har uppvärmning i hyran, men inte el.

Det fins viss teknik för att återvinna energiglödlampor, men i verkligheten hamnar de allra flesta bland restavfallet. De energilampor som faktiskt återvinns kommer från olika företag.

Vanliga glödlampor ska... Plast ska sorteras olika, likaså olika sorters papper. Anledningen är för att "rätt företag" ska få betala återvinningsavgiften. Du förväntas alltså köra till en återvinningsgård som har alla dessa kärl, vilket här i området, bara är den på soptippen, och då bor jag i Helsingborg, inte Sverige minsta håla. Återvinner du för miljön, och inte för någonting annat, är det smartare att slå sönder lampan och sortera glas och metal för sig. Miljö aspekten av att köra bil du vet...

På sommaren är belysningen inte direkt någon av mina stora värme leverantörer, eftersom jag inte har glödlampor över akvariet, och överallt annars är det ju släkt. Inte fan finns det någon anledning att ha tänt när det redan är ljust. Däremot är det lite av ett problem att transportera bort lägenhetens värme, som bara stiger med soltiden, och passerar 35 graders sträcket före midsommar.

Hur som helst. Det finns inget mer effektivt uppvärmnings sätt än att producera värmen där det ska vara varmt. Använd glödlampor inomhus, eventuellt lysrör i tex badrum och klädkammare, helt enkelt i utrymmen med speciella ljusförhållanden, och istället för att kuta runt och köpa miljönegativa energilampor, dra upp gardinerna på sommaren.

Som en bisak kan man ju inkludera energibehovet vid tillverkning av glödlampor, och lysrör, och de negativa aspekterna av fosforn i lysröret, samt kvicksilvern i drivdonet på energilamporna.

Tack för dina synpunkter, men du har missat en sak. VD'n på vattenfall driver ett företag. han vet att det krävs lika mycket el, oavsett om det är dina glödlampor, eller din elvärme central som står för uppvärmningen, så han kan kosta på sig att säga vad som är politiskt korrekt. Det är vad allt det här handlar om. Det finns saker vi kan göra som faktiskt skulle vara miljöpositiva, men som antingen är jobbiga, eller dyra. Svenssons vill inte ha dåligt samvete, och därför promotas energiglödlampor, som bara har en positiv effekt. Om du betalar elen men inte uppvärmningen är den ekonomiskt lönsam.

Givetvis fortfarande undantaget utomhusbelysningar, och en hel hög andra applikationer där vanliga lysrör kanske är opraktiska, men en lågenergilampa är mindre av ondo.

B!

Nu har vi tyvärr gjort om den här tråden till något den inte var i början, men jag undrar FORTFARANDE om du var inne på vattenfalls hemsida. Jag tror inte han snackade skit bara sör att hålla förbrukningen uppe, de bedriver ett stort arbete även för att göra elanvändningen EFFEKTIV, han vill, lika lite som jag ha slösaktighet i energianvändningen. Men om det handlar om uppvärmning av akvarier så röstar jag på värmare i stora akvarier ändå....I mina mindre akvarier, varav två är inbyggda i ett skåp, så har jag lågenergilampor, och även den lilla värme DE avger räcker för att värma de akvarierna, även det lilla som står ovanpå värms av lågenergilampor, trots att så liten del av energin i dem går ut i form av värme....
I mitt 144-litersakvarie har jag värmare, och lysrörsbelysning.
Du har en poäng i att det kan vara krångligt att lämna in lågenergilamporna på "rätt" ställe, men du menar väl inte på fullt allvar att du åker till "tippen" bara för att lämna EN lågenergilampa? Jag samlar alla uttjänta lampor i en gammal skokartong, och lämnar alla grovsopor/miljöavfall/elapparater/lampor på en gång, då och då, med långa mellanrum...
För min del är diskussionen om Lågenergilampor vs. Glödlampor avslutad, den hör ju egentligen inte hemma här...Och jag tycker fortfarande att du har fel....vill du säga mig något mer så tar vi det i form av PM, så håller vi tråden "ren".....
#70 - 13 mars 2007 08:01
tummen skrev:
Om du aldrig haft dem kanske du inte skall vara FÖR säker....det är en mycket speciell fisk du talar om....
Du menar att just diskus, en ciklid ur grunda, skitiga, igenvuxna, syrefattiga träsk i amazonas, är oändligt mycket känsligare än dvärgciklider, forslevande malar och tetror, vilda svenska saltvattensfiskar, dvärgfiskar från sydostasiens myrmarker, eller killis?

Nej, det tror jag inte heller på.

Däremot tror jag att när man, som folk brukar göra med diskus, kör "broiler-hållning", där man håller inavlade odlingsformer, med för mycket fisk på för liten volym, vid för hög temperatur, som man matar för mycket, med för kraftigt foder, i akvarier utan inredning - ja, då spelar det ingen roll vilken fisk man har, för då har man jäkligt små marginaler.
#71 - 13 mars 2007 08:53
Azur skrev:
Du menar att just diskus, en ciklid ur grunda, skitiga, igenvuxna, syrefattiga träsk i amazonas, är oändligt mycket känsligare än dvärgciklider, forslevande malar och tetror, vilda svenska saltvattensfiskar, dvärgfiskar från sydostasiens myrmarker, eller killis?

:D Dessa grunda skitiga igenvuxna vatten som du säger Diskusen lever i har en medeltemperatur på upp emot 28-30 grader dygnet runt, just för att det är grunt och stillastående vatten! Tycker du då inte man skall försöka ha liknande förhållanden i sitt akvarium med Diskus? Givetvis utan skitigt vatten men givetvis med mycket växter?:D
#72 - 13 mars 2007 09:02
Tummen, jag trodde det framgick klart och tydligt.. Jag använder över huvud taget inte energilampor.
B!
#73 - 13 mars 2007 09:10
laerni skrev:
:D Dessa grunda skitiga igenvuxna vatten som du säger Diskusen lever i har en medeltemperatur på upp emot 28-30 grader dygnet runt, just för att det är grunt och stillastående vatten! Tycker du då inte man skall försöka ha liknande förhållanden i sitt akvarium med Diskus? Givetvis utan skitigt vatten men givetvis med mycket växter?:D

Jag vet inte om det är så "skitigt" vatten det handlar om, mycket partiklar givetvis, men troligen ingen nitrit och andra skadliga prodikter att tala om....:D ;)
#74 - 13 mars 2007 09:14
Mr B skrev:
Tummen, jag trodde det framgick klart och tydligt.. Jag använder över huvud taget inte energilampor.

B!

Så synd för dig då, energikostnaden för en glödlampa under dess livstid ligger på c:a 400kr....och då får du bara ljus för c:a 20% av den energin... det är inte bara miljöaspekter som gör att jag väljer att ha så många lågenergilampor som möjligt....ekonomi är också viktigt....men nu vill jag verkligen att du fortsätter med PM så slipper vi skita ner tråden med nå´t den egentligen inte handlar om....:D
#75 - 13 mars 2007 10:34
laerni skrev:
Tycker du då inte man skall försöka ha liknande förhållanden i sitt akvarium med Diskus?
Jovisst, och håller man dem med låg täthet i stora inredda akvarier så är de säkert inte känsligare än nån annan fisk från samma område - som t.ex. scalare eller apistogrammor. Fast det är ju inte så discus hålls, och det är hållningen som enligt mig gett arten rykte att vara svår.

Jag menar, klämmer man in 10-20 stora rovfiskar i ett oinrett 540 liters kar och göder dem stenhårt med ultrakraftigt foder ungefär motsvarande att släppa en Big Mac i akvariet per dag, bör man inte vara förvånad att sjukdomar lätt sprider sig, att minsta störning kan döda fisken, att man behöver göra dagliga vattenbyten, att man behöver UV-filter... och allt annat skit som kommer med extremt intensiv, industriliknande, rationell, fiskhållning.
#76 - 13 mars 2007 10:47
Azur skrev:
Jovisst, och håller man dem med låg täthet i stora inredda akvarier så är de säkert inte känsligare än nån annan fisk från samma område - som t.ex. scalare eller apistogrammor. Fast det är ju inte så discus hålls, och det är hållningen som enligt mig gett arten rykte att vara svår.

Jag menar, klämmer man in 10-20 stora rovfiskar i ett oinrett 540 liters kar och göder dem stenhårt med ultrakraftigt foder ungefär motsvarande att släppa en Big Mac i akvariet per dag, bör man inte vara förvånad att sjukdomar lätt sprider sig, att minsta störning kan döda fisken, att man behöver göra dagliga vattenbyten, att man behöver UV-filter... och allt annat skit som kommer med extremt intensiv, industriliknande, rationell, fiskhållning.

Men du kommer ju inte ifrån att de i naturen lever med de vattentemperaturerna....även om man håller dem parvis i stora akvarier så skall de ju vara "svåra" att få till lek vid lägre temp. samt att de drabbas av sjukdomar, likadant har jag upplevt det med mina fjärilsciklider, de tynade bort och dog om temp. understeg 25 grader ungefär...nu däremot har jag haft fjärilsciklider som lekt i mitt tätbefolkade sällskapsakvarium, men då vid en temp. på c:a 25-26 grader....
#77 - 13 mars 2007 11:53
Tropiska fiskar från SA bör ha en temperatur på 25+ för att trivas! Vill man inte ha trivseltemperatur för sådana fiskar i akvariet, ja då får man välja fisk från kallare vatten!
#78 - 13 mars 2007 13:35
laerni skrev:
Tropiska fiskar från SA bör ha en temperatur på 25+ för att trivas!
Ja, du säger det. Berätta inte det för de två Apareiodon tetrorna som leker i mitt 160'a, där är 22 grader för tillfället. Corydoras schultzei verkar också trivas, och tre Corydoras pygmaeus gick bakom BTN'n i en månad utan problem. Eller Madagaskar-regnbågarna, trådfenorna, och risfiskarna som leker hela tiden i samma kar - fast de är förstås från tropiska afrika och tropiska asien, inte SA.

Jag anser att det bevisar att tropisk fisk över lag nog har lite större temperaturtolerans än du tror. Som jag nämnt har jag 32 år som akvarist stött på exakt EN fiskart, Hypancistrus sp. "Queen Arabesque", som verkligen krävde över 25C, annars vägrade de lämna sina grottor.

Ändra det där till "tropiska fiskar från SA bör ha en temperatur nånstans mellan 20 och 30, sikta gärna på 25 så du har marginal, för att trivas" så skriver jag på.
#79 - 13 mars 2007 13:48
Azur skrev:
Ja, du säger det. Berätta inte det för de två Apareiodon tetrorna som leker i mitt 160'a, där är 22 grader för tillfället. Corydoras schultzei verkar också trivas, och tre Corydoras pygmaeus gick bakom BTN'n i en månad utan problem. Eller Madagaskar-regnbågarna, trådfenorna, och risfiskarna som leker hela tiden i samma kar - fast de är förstås från tropiska afrika och tropiska asien, inte SA.

Jag anser att det bevisar att tropisk fisk över lag nog har lite större temperaturtolerans än du tror. Som jag nämnt har jag 32 år som akvarist stött på exakt EN fiskart, Hypancistrus sp. "Queen Arabesque", som verkligen krävde över 25C, annars vägrade de lämna sina grottor.

Ändra det där till "tropiska fiskar från SA bör ha en temperatur nånstans mellan 20 och 30, sikta gärna på 25 så du har marginal, för att trivas" så skriver jag på.

men om du skall uttala dig om diskus bör du kanske ha egen erfarenhet, just så som dina Hypancistrus sp. "Queen Arabesque, där var det ju ett temp.krav du INTE kunde bortse ifrån, dessutom lever väl inte de Corydoras och andra arter du nämner i ett vatten som är så temperaturstabilt som diskusens....:p
#80 - 13 mars 2007 13:49
tummen skrev:
Men du kommer ju inte ifrån att de i naturen lever med de vattentemperaturerna...
Allt jag vet är att de lever i vatten som under torrperioden kan ha temperaturen 28C. Det är den enda säkra datapunkt jag hittat. Jag vet dock att fisk från samma område, som t.ex. scalare, segelfenstetra, neontetra, otocinclus, klarar sig utmärkt varsomhelst inom intervallet 20-30C.

även om man håller dem parvis i stora akvarier så skall de ju vara "svåra" att få till lek vid lägre temp. samt att de drabbas av sjukdomar,
Det är alltså det jag ställer mig skeptisk till, fast jag kan gott tänka mig att de vill ha temperaturhöjning för att leka, många fiskar använder temperaturförändringar som trigger för lek.

likadant har jag upplevt det med mina fjärilsciklider, de tynade bort och dog om temp. understeg 25 grader ungefär...nu däremot har jag haft fjärilsciklider som lekt i mitt tätbefolkade sällskapsakvarium, men då vid en temp. på c:a 25-26 grader....
Fjäril *är* svår, men för att det är en aggressiv ciklid men inte alls tål att bli dominerad. Det är dessutom en naturligt mycket kortlivad fisk, som sällan eller aldrig ser sin treårsdag oavsett hur den sköts. Lägg till det att det är en massproducerad och därmed hårt inavlad fisk så har du en problemfisk oavsett temperatur.
#81 - 13 mars 2007 14:59
Ja har haft ett kar med värmare men nu tog ja bort den för den anvääääänds aldrig. Tempen blir det samma endå (ca 25)
#82 - 13 mars 2007 20:09
Doppvärmares vara eller inte vara...det är frågan.

Jag har tidigare kört helt utan doppvärmare och tyckt det funkat bra, men nu har temperaturregleringsmekaniken bevisat motsatsen. Vår värmepump är tillfälligt ur funktion med en inomhustemperatur som svänger mellan 14-21 grader som följd.

Firrarna var inte så glada när temperaturen kröp ner under 20graders-strecket, det var bara att låta belysningen gå på dygnet runt i väntan på att få hem doppisar.

Så behövs doppvärmare? Ja, om nöden kräver. Sen glömmer ni en viktig sak, temperaturen sjunker avsevärt mycket snabbare i små akvarier än stora, och saktare om man har täckglas än om man inte har.
#83 - 14 mars 2007 09:57
Azur skrev:
Allt jag vet är att de lever i vatten som under torrperioden kan ha temperaturen 28C. Det är den enda säkra datapunkt jag hittat. Jag vet dock att fisk från samma område, som t.ex. scalare, segelfenstetra, neontetra, otocinclus, klarar sig utmärkt varsomhelst inom intervallet 20-30C.

Det är alltså det jag ställer mig skeptisk till, fast jag kan gott tänka mig att de vill ha temperaturhöjning för att leka, många fiskar använder temperaturförändringar som trigger för lek.

Fjäril *är* svår, men för att det är en aggressiv ciklid men inte alls tål att bli dominerad. Det är dessutom en naturligt mycket kortlivad fisk, som sällan eller aldrig ser sin treårsdag oavsett hur den sköts. Lägg till det att det är en massproducerad och därmed hårt inavlad fisk så har du en problemfisk oavsett temperatur.

Det är väl helt enkelt så att vi tycker olika, och att du kommer hitta skäl för din åsikt oavsett vad jag skriver...:D Det är sådant jag får respektera, även om jag inte håller med....;) :p
Det blir samma sak med doppvärmare: det är en sak som vi aldrig kommer enas om ifall det BEHÖVS eller inte...det beror på så många faktorer....
Bilagor:
#84 - 14 mars 2007 10:03
För mig är det en självklarhet att ha täckglas, alla mina fiskar riskerar att hamna på golvet om jag inte har det, och det stämmer väl för de flesta...
#85 - 14 mars 2007 12:45
Hehe en discus tråd :) det vart av detta :)... men vilka fiskar ligger inom tropiska? och grad antal?
#86 - 14 mars 2007 12:46
tummen skrev:
För mig är det en självklarhet att ha täckglas, alla mina fiskar riskerar att hamna på golvet om jag inte har det, och det stämmer väl för de flesta...

jag har inga täckglas alls på mitt malawi enu har ingen hoppat ut.
#87 - 14 mars 2007 13:26

Stora delar av världen har aldrig haft täckglas. I viss utsträckning har de haft heltäckande huvar, annars inget alls. På gott, och ont.
B!
#88 - 14 mars 2007 21:05

Vilken tur då!:D;).... men om man nu diskuterar värme och värmeförluster så är ett täckglas inte fel för att behålla värmen INUTI akvariet...och även för att minska avdunstningen...med eller utan värmare....
#89 - 14 mars 2007 21:13
Hehe en discus tråd :) det vart av detta :)... men vilka fiskar ligger inom tropiska? och grad antal?

Jag vet, det blev lite OFFTOPIC av det...:D
Jag skulle säga att "alla" våra vanligaste akvariefiskar i någon mån kan kallas tropiska, men värmebehovet varierar stort beroende på VAR de lever...alltså i vilken typ av vattendrag/flod/sjö, och det beror också på vilken höjd över havet det vattendraget etc. ligger på, om det är strömt eller trögflytande....stort eller litet..det finns massor av anledningar till att fiskarnas värmebehov skiftar så mycket:eek:...oavsett vad "vissa" här tycker...:D men riktvärde gradmässigt ligger väl någonstans mellan 20-28 grader för de flesta av de akvariefiskar vi hittar i affärerna, men undantag finns...vissa tål till och med vårat sommarklimat utomhus, med temp. ner till 12-14 grader (t.ex. indianplaty, kardinalfisk, och säkert flera....hörde om någon i södra sverige som höll rödciklider utomhus i trädgårdsdammen sommartid.;)..)
#90 - 15 mars 2007 14:54
tummen skrev:
Jag vet, det blev lite OFFTOPIC av det...:D

Jag skulle säga att "alla" våra vanligaste akvariefiskar i någon mån kan kallas tropiska, men värmebehovet varierar stort beroende på VAR de lever...alltså i vilken typ av vattendrag/flod/sjö, och det beror också på vilken höjd över havet det vattendraget etc. ligger på, om det är strömt eller trögflytande....stort eller litet..det finns massor av anledningar till att fiskarnas värmebehov skiftar så mycket:eek:...oavsett vad "vissa" här tycker...:D men riktvärde gradmässigt ligger väl någonstans mellan 20-28 grader för de flesta av de akvariefiskar vi hittar i affärerna, men undantag finns...vissa tål till och med vårat sommarklimat utomhus, med temp. ner till 12-14 grader (t.ex. indianplaty, kardinalfisk, och säkert flera....hörde om någon i södra sverige som höll rödciklider utomhus i trädgårdsdammen sommartid.;)..)

tja offtopic vet jag inte det är ju som allt annat med täckglas och tropiska fiskar bra o veta för dem som ska köra utan värmare. som tidigare sakt kör fortfarande utan värmare på mina malawis de klagar inte
#91 - 15 mars 2007 17:59
Själv så har jag ingen doppvärmare eftersom mina fiskar är kallvatten fiskar, mer bestämt Slöjstjärtar. Och mitt rum är på 22-23 grader, vilket gör att vattnet också är på dem graderna. :)
#92 - 15 mars 2007 20:00
Täckglas eller nån slags formpressad ljusramp är både mer ekonomisk och ekologiskt då du sparar el på uppvärmningen, skyddar fisken från flygturer om nu olyckan skulle vara framme och, enligt mig, ger ett snyggare (formpressad ljusramp) akvarium då ljuset fokuseras i karet och inte ovanför.

Nu har jag inte läst tråden så jag vet inte vad som tagits upp, men det var mina tankar om akvarium"tak".

Och ja.. doppis eller ej, är ju aldrig fel att ha om den nu skulle behövas vid temperatursänkningar, om man inte har nån sen innan dvs.
#93 - 15 mars 2007 20:12
FredrikH skrev:
Och ja.. doppis eller ej, är ju aldrig fel att ha om den nu skulle behövas vid temperatursänkningar, om man inte har nån sen innan dvs.

Jag har mina doppvärmare till temperaturhöjning;) :D .
#94 - 15 mars 2007 20:16
FredrikH skrev:
Täckglas eller nån slags formpressad ljusramp är både mer ekonomisk och ekologiskt då du sparar el på uppvärmningen, skyddar fisken från flygturer om nu olyckan skulle vara framme och, enligt mig, ger ett snyggare (formpressad ljusramp) akvarium då ljuset fokuseras i karet och inte ovanför.

Nu har jag inte läst tråden så jag vet inte vad som tagits upp, men det var mina tankar om akvarium"tak".

skulle mina firrar ta flyg turer över akvariekanten så blir det katt mat :D men jag utesluter sånt då det aldrig hänt.
#95 - 16 mars 2007 11:48
tja offtopic vet jag inte det är ju som allt annat med täckglas och tropiska fiskar bra o veta för dem som ska köra utan värmare. som tidigare sakt kör fortfarande utan värmare på mina malawis de klagar inte

När jag skrev OFFTOPIC syftade jag på Diskus diskussionen....:D
#96 - 16 mars 2007 11:50
ansjo skrev:

...vid temp.sänkning i RUMMET, men det förstog du visst inte?:p :D
#97 - 16 mars 2007 11:52
skulle mina firrar ta flyg turer över akvariekanten så blir det katt mat :D men jag utesluter sånt då det aldrig hänt.

Du har inte bara väldigt mätta fiskar då?;) :D :p Jag skulle själv inte schansa...och som någon annan skrev/bekräftade så sparar det energi...
#98 - 16 mars 2007 13:07
ansjo skrev:

tummen skrev:
...vid temp.sänkning i RUMMET, men det förstog du visst inte?:p :D

Det framgick faktiskt inte, jag tolkade det precis som ansjo gjorde...! ;) :p
#99 - 16 mars 2007 17:33
tummen skrev:
Du har inte bara väldigt mätta fiskar då?;) :D :p Jag skulle själv inte schansa...och som någon annan skrev/bekräftade så sparar det energi...

Hehe nja har då inte sett mina firrar hoppa så jag vågar hehe
#100 - 16 mars 2007 20:43
Nitra98 skrev:
Det framgick faktiskt inte, jag tolkade det precis som ansjo gjorde...! ;) :p

Jag tror det refererade till ett tidigare inlägg om när värmen i huset inte funkade som det skulle:p....DÅ är värmaren ovärderlig...;):D:)
#101 - 16 mars 2007 21:15
vill man ha ytterligare värme i vattnet så kan man isolera locket på karet som sagt vämen stiger uppåt
#102 - 19 mars 2007 19:11
Azur skrev:
och om värmaren skulle hänga sig och döda alla fiskarna så gör det inte så himla mycket - ynglen är ju liksom räntan, inte kapitalet.

Härlig syn på levande varelser...
#103 - 19 mars 2007 19:25
Miate skrev:
Härlig syn på levande varelser...
Jag ser värmare som en acceptabel risk med yngel eftersom det får dem att växa snabbare.
Du har gissningsvis värmare även "till vardags" med dina vuxna fiskar; du tar alltså risker med dina fiskars liv som jag inte är beredd att ta.
#104 - 19 mars 2007 19:35
Värmare ska man ha om det behövs annars är det onödigt. Jag höll en temp på 25-26, perfekt för mina fiskar, innan husvärmepumpen dog å gick ner så vi hade 14-15 inne. Ni får diskutera hur ni vill så länge ni tänker på era fiskar, en slöjsjärt skulle mått guld hos mig då en diskus hade stendött...mina tåliga fiskar klarade sig rätt så bra, bara två döda. Säger som jag sa tidigare, doppisar behövs om nöden kräver. Å kryper den lägre än 19 (min skala gick inte lägre) då behövs det...iaf i mitt fall för jag har fiskar som vill ha minst 22. Ett under att inte fler dog under dom 3 dagarna....
#105 - 4 april 2007 19:57
Upptäckte för några veckor sedan att min värmare nog inte fungerade längre, kollade med digitala ugnstermometern, och ja: "bara" 22-23 grader, trots att värmaren lyste, det var alltså därför som mina två Apistogramma hoignei-hanar blivit sjuka och dött!!!!(....och det är en ganska så tålig art ändå!)....sagt och gjort: jag köpte snabbt en ny värmare, och se: de flesta fiskarna i akvariet blev genast gladare & aktivare och mina kvarvarande A.hoignei-honor överlevde...detta tycker jag BEVISAR att det i vissa fall är nödvändigt med värmare, men att det i andra fall (som med mina 4 andra akvarier) inte alls är nödvändigt för fiskarnas trivsel och överlevnad....det BEROR HELT PÅ VILKEN FISKART det handlar om...
#106 - 5 april 2007 13:13
tummen skrev:
Upptäckte för några veckor sedan att min värmare nog inte fungerade längre, kollade med digitala ugnstermometern, och ja: "bara" 22-23 grader, trots att värmaren lyste, det var alltså därför som mina två Apistogramma hoignei-hanar blivit sjuka och dött!!!!(....och det är en ganska så tålig art ändå!)....sagt och gjort: jag köpte snabbt en ny värmare, och se: de flesta fiskarna i akvariet blev genast gladare & aktivare och mina kvarvarande A.hoignei-honor överlevde...detta tycker jag BEVISAR att det i vissa fall är nödvändigt med värmare, men att det i andra fall (som med mina 4 andra akvarier) inte alls är nödvändigt för fiskarnas trivsel och överlevnad....det BEROR HELT PÅ VILKEN FISKART det handlar om...

ta får dementera ett tidigare inlägg i denna sak värmare har man om det behövs annars inte.

Annons