Värmare

#1 - 14 september 2003 09:43
Hej
Jag undar bara om en 100W värmare räker till ett 255L akvarium ????
#2 - 14 september 2003 09:45
Ja men det är nog precis. Vad ska du ha för fiskar? At hålla tempen på 25c klarar den nog men inte mycket mer.
#3 - 14 september 2003 15:13
Jodå, den räcker.
Jag har 150 W i ett 540-liters och den har inga problem att orka med.
Till en del beror det ju även på hur varmt du har det där akvariet står, hur varmt du vill ha det i karet och vad du har i akvariet, belysningen samt innerfilter/cirkulationspumpar värmer en del.
#4 - 14 september 2003 21:39
Har köpt ett 30-liters "komplett" akvarium-paket. Blev mäkta förvånad när det inte fanns någon värmare med + bara en ynklig halogenlampa till belysning samt ett minimalt innerfiter. Lampan åkte ut och jag monterade in ett 8W lysrör från ett annat kar istället.

Men det konstiga är att akvariet håller en stadig temperatur på 25-26 grader trots att det bara är 20-21 grader i rummet. Det gäller även på natten när belysningen är släckt. Tydligen värmer innerfiltrets pump-motor upp vattnet, behövs ju inte så mycket till 23 liter vatten. Faktiskt ganska praktiskt!

Synd att det inte fungerar på stora kar, man skulle spara mycket el på det.
#5 - 15 september 2003 05:52
Hur tänkte du vad gäller "att spara el" ?
Den el som den befintliga utrustningen nu använder och som värmer upp karet skulle ju en ev. doppvärmare behövt, men visst är det praktiskt att slippa en separat värmare :)

Annons