Varma lysrör!!! Vad göra???

#1 - 18 maj 2004 18:20
Finns det lysrör som inte blir varma alls, från när jag startade mitt akvarium för 3 dagar sen har det gått upp från under 25 grader till 26,6 grader.
Undrar också hur varmt malawi ciklider vill ha det, har sett att det står 23-27 grader, men vad gillar dom bäst?

Vänligen
Kawe
#2 - 18 maj 2004 18:56
Egentligen har jag svårt att dina inlägg seriöst efter klock-historien...

Sluta vara neurotisk - en grad hit eller dit gör ingenting alls. Vad någon mätt upp vid några enstaka tillfällen någonstans har ingen som helst betydelse. Kolla in fiskarna - ser de ut att må dåligt? - då mår de förmodligen dåligt. Ser de ut att må bra? - då mår de förmodligen bra. Oavsett vad du läst i någon beskrivning.

PS det är drosslarna som värmer. Bygg i så fall en egen ramp med drosslarna något ur vägen...

#3 - 18 maj 2004 19:13
Tack tack, får väl lita på dig eftersom du är den enda som svarar.

Sen var mina inlägg helt seriösa i "klock-historien", jag bidrog inte för fem öre till att det spårade ur. Om du inte läst allt så gör gärna det. Sen bildar ju du dig en egen uppfattning efter dina preferenser. Ligger enligt länken:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25989

Vänligen
Kawe
#4 - 18 maj 2004 19:41
Jag har bytt mina reaktorer i det stora akvariet till elektroniska, de blir inte ens ljumna :) till på köpet gick strömförbrukningen ner på lyset från 112w till 72w *pip* för 2st 36w rör, enl claes ohlssons energimätare.
#5 - 18 maj 2004 20:02
Gugges:
Vill du lite kort beskriva hur man går till väga eller kanske skicka över ett mail med en liten guide.
Det skulle verkligen vara uppskattat.
#6 - 19 maj 2004 07:04
Jag kör med Osram:s QT-QTP och det finns ett inkopplings schema på själva reaktorn, inga konstigheter men om man inte har lite koll på elektronik så skulle jag remkomendera dig att ta hjälp av någon som kan... annars ter det sig hyggligt självklart när man tittar på reaktor, kan plåta schemat på den och slänga upp om så önskas.
Denna finns som dimbar med men snålheten satte in när jag såg priset ;) köpte min för 300 spänn och den dimbara går lös på 900...
QT-HF heter de dimbara, finns på Elfa men de är svindyra där.. åkte ner till en leverantör av el installationer och köpte min..

Edit: Det ser inte ut att vara någon nödvändighet att byta med tanke på värmen dock, men jag räknar med att få mindre problem med att tempen lägger sig på över 30grader denna sommar iallafall! sen att den drar betydligt mindre gör mig ju inget ;)
#7 - 19 maj 2004 07:22
Om du köper ett don (reaktor) så kan jag hjälpa dig med hur man kopplar. Jobbar med att bygga lysrörsarmaturer. Har du två rör så finns det förmodligen bara tre olika kopplingsalternativ. Det ena alternativer är viktigt att man får ledningarna <u>exakt</u> rätt.
#8 - 19 maj 2004 07:31

Jag tycker det verkar som dom leker bäst vid en temp på runt 26 grader därimot kan dom ha högre utan problem det du behöver tänka på är att om du kommer upp på en 28-31grader så är det mycket syretillförsel som gäller.
#9 - 19 maj 2004 08:15
Kawe: som flera stycken har påpekat, så länge temperaturen håller sig under 30 grader har du inga problem alls. Du oroar dig i onädan.
#10 - 19 maj 2004 08:17
Varför krongla till det med att byta reaktorer mm.
Sänk temperaturen på doppvärmaren. så jämnas det ut av rören.
#11 - 19 maj 2004 08:30
jorgen41: tar din doppvärmare hänsyn till andra faktorer än vattentemperaturen?
#12 - 19 maj 2004 08:32
Nej men sänker du temperaturen på dopparen så får ju rörren så att säga "jobba" mer för att komma upp i samma temperatur.

Eller vad menade du med den frågan ?

Jag har själv fått göra så i mitt lilla saltkar.
#13 - 19 maj 2004 14:31
Jag har kopplat ut min doppvärmare helt och hållet. Som tillfällig lösning har jag slutat ha på lysrören under soltimmarna och lägger ner 2 st halvliter flaskor med fryst vatten per dygn.

Gugges: Jag tackar inte nej till en bild på det där schemat du kunde plåta.

Vänligen
Kawe
#14 - 19 maj 2004 16:08
jag förstår inte vad ni pratar om, är kanske lite nybörjare, men om man har en doppvärmare, ställer man in den i önskad tempratur, och plaserar doppvärmaren nära pumpen så att det uppvärmda vattnet cirkulerar.

Och jag förstår inte vilka andra faktorer man ska ta hänsyn till förutom vattnets tempratur, jag menar man har ju doppvärmaren för att ändra vattnets tempratur, ingenting annat.
#15 - 19 maj 2004 17:34
Turbo: En doppvärmare kan ju bara öka temperaturen i vattnet. Inte sänka den som Kawe vill.
#16 - 19 maj 2004 18:08
Turbo:
Om du vill ha tex 26grader så sätter du dopparen på 26grader.
Men rören värmer upp vattnet ytterligare, till 29grader.
Vad gör du då ?
Sänker dopp värmaren och utnyttjar värmen ifrån rören istället.

Eller ?

Jag tycker ialla fall att det är det mest logiska.
#17 - 19 maj 2004 18:40
Som sagt så har jag kopplat ur min doppvärmare helt och hållet, och börjar ändå närma mig 27 grader.

tacksam för tips.
#18 - 19 maj 2004 19:05
Och så bilder på reaktorn!

Hela reaktorn....

http://lgh15.vidingsjo.se/~gugge/images/Reaktorhela.jpg

och enbart kopplingsschemat på den...

http://lgh15.vidingsjo.se/~gugge/images/reaktorkoppling.jpg

Som framgår så har man ingen glimtändare till dessa....
#19 - 19 maj 2004 19:18
Jätte tack googes, nu måste jag bara hitta nån som är duktig på sånt där.
Tack än en gång.

Vänligen
Kawe
#20 - 20 maj 2004 13:08
Ett allternativ är att montera typ 2st fläktar (ifrån PC nätdel) i rampen.

Detta har jag testat med en 500W halogen lampa och funkar ypperligt.

Hmm. Undra varför jag inte tänkt på det innan ;-)
#21 - 20 maj 2004 13:29
Hade också funderingar på att göra det. Skall väl sagas att större såklart är bättre. Ett par 120 m.m. borde kunna ge lite svalka, men det är möjligt att det blir stor avdunstning i akvariet, men är man bara hemma så man kan fylla på så är det ju lugnt.
#22 - 20 maj 2004 13:38
Har även haft funderingar på vattenkylning a'la datormodell. Pumpa ut vattnet ur akvariet till en radiator kyld av ett par 120mm fläktar, eller i värstingmodellen, ett peltier-element och sen tillbaka igen.

Det verkar dock landa på minst 2000:-, med alla prylar.
#23 - 20 maj 2004 13:40
Problemet med den lösningen är ju att dom flesta sådana lösningar har någon form av koppar i kontakt med vattnet.
#24 - 20 maj 2004 13:46
har ni gott om kallvatten går det ju att kyla med det. ta ett rör från kallvattenskranen tillkaret där ni sätter på nån värmeväxlingsanordning (stålrör leder värme bra) och sedan när kallvattnet kylt karet dumpas det i närmsta slask...
kanske lite krångligt om man inte vill dra två slangar till toan eller om man inte vill ha slangar i karet men det går ju också att kyla vattnet från ytterfiltret om man har ett sådant, fast då krävs nog bättre värmeväxlare...

annars om man är tekninsk så är det klart att man kan bygga om ett begagnat kylskåp till en ac, men det är kanske för svårt. och om man använder luften utanför akvariet att kyla ac'n med så blir rummet ännu varmare. än utan ac
#25 - 20 maj 2004 13:46
Dessutom kan den metoden aldrig kyla under rumstemperaturen, så problemet kvarstår om det är 30 grader i rummet.
Att ha en fläkt riktad mot vattenytan är nog det effektivaste av dom billiga varianterna.
MVH
Magnus
#26 - 20 maj 2004 13:50
radiator kan aldrig kyla om rummet är för varmt. ombyggt kylskåp kan.
att bygga nån fläktanordning som blåser på vattnet i karet kyler också under rumstempen pga ökad avdunstning (jämför svettning)
#27 - 23 maj 2004 19:06
Hur bär man sig åt för att lyckas få 30 grader varmt i rummet? Om solen steker på sommmaren så att rumstepraturen ökar ytterligare, köp drapperier, verkar billigast!

Sen så har jag visserliger inte räknat med vattnets värmekonficient osv, men detta lamp och doppvärmar problem uppstår på morgonen när lampan tänds. Om lampan t.ex skulle vara igång 24h, så skulle väll inte lampan övervärma vattnet, då den mesta värmen går till spillo till det förhoppningsvis kallare rummet.
Men när morgonen gryr, och tempraturen hållts uppe till 27 grader under hela natten tack vara doppvärmaren, så tänds lampan, som ger ytterligare värme. Men hur länge existerar denna extra värme? doppvärmaren kommer inte sättas igång förens tempraturen är under 27, och det kallare rummet kyler väll ner denna extra värme från lampan? (jag menar, så farligt varmt är det väll inte på morgonen, oavsätt årstid.)

Annons