Världsnyhet!

#1 - 13 april 2011 15:30
Lite bilder på den nya BTN Slimline Amazonas som kommer ut på marknaden till hösten:D! Snygg eller snygg, det är frågan;).
[ATTACH=CONFIG]44029[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44030[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44028[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44027[/ATTACH]

Jag har precis satt in den i mitt nya projektkar som kan läsas om här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707 och Mats Bryzell har en i sin ena kub som kan läsas om här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141971
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 april 2011 15:48
Ja jag är också verkligen såld på denna bakgrund.

Egentligen är jag lite inblandad i historien bakom denna bakgrund. För en jäkla massa år sedan (15 eller nåt sånt) så besökte jag Charlie som producerar BTN och hittade i ett hörn en rund "polyuretanstubbe" som de hade gjutit av. Den var som sagt runt och hjade rejäla rötter och jag gillade den vekligen - men var ju nästan omöjlig att placera i ett akvarium. Såsom av en händelse så hade jag då ett akvarium med måtten 160x160x75 cm och jag tjötade till mig stubben och den placerades i mitten av detta akvarium. Där stod den sedan under några år och beundrades av många. Så skulle jag flytta till nya lokaler och hade då inte längre plats för "stubben" och jag lämnade tillbaks den till Charlie och den hamnade återigen i något hörn.
Ända tills att Charlie någon gång tidigt i vintras "snubblade" över den och tänkte att den kan man kanske går att göra något med. Efter en massa jobb lyckades han gjuta av den och plattade ut den för att se hur det skulle bli. Så hälsade jag återigen på Charlie i januari och han hade lagt ut bitarna i köket när jag kom dit för att jag skulle säga vad jag tyckte och jag tände direkt. Detta kommer att bli en succé.

Så fortsatte han med jobbet att ta fram en färdig produkt och nu finns det 3 färdiga prototyper (2 st olika på 50 cm och en på 20 cm). Än så länge har dock inte formarna gjorts så det dröjer nog några månader innan den finns i handeln.
#3 - 13 april 2011 16:07
Jag trodde aldrig jag skulle bli så exalterad över ett par bilder av några plastbitar!
Detta är ta mig tusan det snyggaste jag sätt i bakgrundsväg. I mitt huvud snurrar en bakgrund jag byggde för många herrans år sedan av korkbark, kommer di ihåg den trenden Kjell? De flesta satte dessa barkbitar i en låda bakom akvariet men jag stoppade i mina. Det var ungefär samma färg på dessa och jag kan fortfarande se den härliga djupverkan det fick.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 april 2011 16:21
bossep skrev:
Jag trodde aldrig jag skulle bli så exalterad över ett par bilder av några plastbitar!

Detta är ta mig tusan det snyggaste jag sätt i bakgrundsväg. I mitt huvud snurrar en bakgrund jag byggde för många herrans år sedan av korkbark, kommer di ihåg den trenden Kjell? De flesta satte dessa barkbitar i en låda bakom akvariet men jag stoppade i mina. Det var ungefär samma färg på dessa och jag kan fortfarande se den härliga djupverkan det fick.

Jepp - jag hade kork som bakgrund i ett 1.000 liters någon gång i slutet av 70-talet/början av 80-talet.
#5 - 13 april 2011 16:39
Jepp - jag hade kork som bakgrund i ett 1.000 liters någon gång i slutet av 70-talet/början av 80-talet.

Exakt! Det var nog inte helt fel!
#6 - 13 april 2011 16:49
Får man vara nyfiken och fråga hur fick du tag i bakgrunden om den inte ens finns på marknaden???

Jag vet inte om jag tycker att just denna bakgrund är så snygg... kanske för att jag inte förstår vad den föreställer?

Jag tycker nog den gamla hederliga rocky är den BTN-bakgrund som är snyggast, och jag har ju en liggande här hemma som jag var nära att stoppa i ett stort regnskogsterrarium som jag planerade med en del nyskapande idéer , och jag hade behövt komplettera med mer BTN-delar, men sen kom allergi, barn och budgetunderskott emellan så nu är just det regnskogsprojektet skjutet på obestämd framtid, (möbeln står halvfärdig i garaget).... Däremot har jag tidigare fått till en ganska nyskapande montering av en woodrock-bakgrund)...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 13 april 2011 17:02
petnym skrev:
Får man vara nyfiken och fråga hur fick du tag i bakgrunden om den inte ens finns på marknaden???

Det vet jag - det togs fram några provexemplar för att se om den fungerade. Dessa tjatade jag mig till några exemplar av, några var också med på lotteriet på Ciklidstämman i helgen, några vet jag fanns i ett akvarium på en zoofackmässa i Norge nu i helgen och några har skickats till distributörer i Tyskland men nu är dessa slut.
Av de jag fick så behöll jag 3 bitar själv, ansjo fick 3 och Mats 1.

Jag vet inte om jag tycker att just denna bakgrund är så snygg... kanske för att jag inte förstår vad den föreställer?

Smaken är ju som baken - dvs delad:p och tur är väl det (vore tråkigt om alla hade samma smak). Själv tycker jag den är jäkligt snygg. Vad den förställer är som sagt en "stubbe" där barken är borta på några ställen så själva träet syns.
Snygg inredning som du själv fått till :D
#8 - 13 april 2011 18:08
Hmm Jag tycker jag känner igen den. :p:d
#9 - 13 april 2011 20:21
kaj.p skrev:
Hmm Jag tycker jag känner igen den. :p:d

Hmm, konstigt...:pmen du har iaf fått hålla i dem:D.
#10 - 13 april 2011 20:55
mmmm... väldans fin!!!
gillar skarpt...
Ska inreda ett lekkar till ett par skalarer, där ska det vara slimline, kommer inte bli denna (orkar inte vänta till hösten)
Men kommer säkert hitta på nåt med slimstubben nångång i framtiden:)
#11 - 14 april 2011 15:41
Grym! någon som vet vad priset kommer ligga på? och om den går att beställa från nån hemsida när den släpps
#12 - 14 april 2011 16:16
Det kommer en variant till? Den längst till vänster och den längst till höger är väl identiska? Eller är det bara jag? :p
#13 - 14 april 2011 16:46
Paddy skrev:
Grym! någon som vet vad priset kommer ligga på? och om den går att beställa från nån hemsida när den släpps
Priserna kommer nog inte långt från deras tidigare Slimline, en gissning från min sida. De kommer säkerligen att kunnas beställas från samma sidor som du kan beställa bakgrunder ifrån idag, som tex PWSS och liknande.

Nasso skrev:
Det kommer en variant till? Den längst till vänster och den längst till höger är väl identiska? Eller är det bara jag? :p
Jepp, helt riktigt. För att kunna ha sneda hörn av Slimlinen i mitt kar var jag tvungen att ha 3 bitar, så därför är det två identiska på bilden. Det kommer en bit på 20 cm som jag sett IRL, och säkerligen en på 10 cm med för att kunna täcka upp de olika måtten på akvarium.
Ser man på det sortimentet som den "gamla" Slimlinen har, så är serien i 45 cm höjd samt 55 cm höjd med...
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 18 april 2011 13:22
Paddy skrev:
Grym! någon som vet vad priset kommer ligga på?

Ungefär samma som den 2-färgade Slimlinen
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 18 april 2011 13:24
Nasso skrev:

Det förekommer 6 st
3 st av dem är avsedda för 50 höga akvarier och 3 st för 60 höga akvarier

De 3 bitarna av vardera kommer att vara 2 olika som är 50 cm breda och 1 st som är 20 cm bred
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 18 april 2011 13:29
Hur går det med ditt akvarie ansjo - har du fått igång det än?
#17 - 18 april 2011 13:38
Jag lägger in ett par bilder på min bit som sitter i en 50x50x50 cm. kub. (så slipper man leta igenom "stugtråden").:)
En mycket fin bakgrund, tycker jag. Jag skall sätta in en hel panel i ett 540-liters till hösten!
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 18 april 2011 13:43
Jag lägger in ett par bilder på min bit som sitter i en 50x50x50 cm. kub. (så slipper man leta igenom "stugtråden").:)

En mycket fin bakgrund, tycker jag. Jag skall sätta in en hel panel i ett 540-liters till hösten!

Ser trevligt ut
#19 - 18 april 2011 13:47
Ser trevligt ut

Ja, det ser dock lite djupare ut i verkligeheten, svårt att fota kuber - och sedan blir det led-ljus i detta karet också, och då kommer karet att se helt annorlunda ut!:)
#20 - 18 april 2011 13:50
Jag fick en väldans lust att fixa ett "Louisiana-inspirerat" kar med ammerikans fisk och den bakgrunden.
#21 - 18 april 2011 15:02
Jag fick en väldans lust att fixa ett "Louisiana-inspirerat" kar med ammerikans fisk och den bakgrunden.

Efter att ha plumsat runt I ett antal “biotoper” och sätt Mats fina bilder så är det få regnskogs biotop liknande akvarier där den här bakgrunden INTE skulle platsa. (Titta på Mats kub, botten med lite olika stora stenar/grus är klockrent i exempelvis en flod biotop.)

Jag bara skall ha den till ett CA akvarium till hösten/vintern. Då skall jag också sno din idé med moduler som överhäng!
#22 - 18 april 2011 15:22
Håller med! Lite dunkel och grenar/rötter så smälter den in i så gott som alla kar. Louisiana skulle vara härlig dock med tanke på att den påminner mig om Amerikaner sittandes på verandan till sitt skjul vid vattnet spelandes banjo i stråhatt. Kanske är influensan som spökar? :p
#23 - 18 april 2011 17:32
Hur går det med ditt akvarie ansjo - har du fått igång det än?

Nope, inte ännu då det är en jäkla massa som ska fixas på kollonilotten. Men inom de närmsta dagarna så ska det vara igång:)!
#24 - 21 augusti 2011 12:41
Någon som vet när i höst denna kommer ut på marknaden ?
#25 - 21 augusti 2011 12:46
Det undrar jag också!:p
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 21 augusti 2011 12:57
stefanr72 skrev:
Det undrar jag också!:p

Den finns i alla fall ännu inte produktion och inte heller några förpackningar är framtagna så det lär först bli till senhösten
#27 - 21 augusti 2011 13:37
Jaja, den som väntar på något gott....
#28 - 21 augusti 2011 18:39
Nja, den där säger jag pass på :p
#29 - 29 augusti 2011 19:39
Kjell, har du någon bild på ditt kar med bakgrunden i. Det blev jäkligt bra, och med det ljuset var det väldigt snyggt...
Så här ser mitt kar ut för ett par veckor sedan, nu är kiselalgerna borta:):
[ATTACH=CONFIG]46670[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46671[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]46672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46673[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 29 augusti 2011 19:54
Nej - det har inte blivit av att fota mitt efter att fiskarna har släppts i. Det är ju himla svårfotat eftersom akvariets platthet gör att man inte kommer åt med blixt och det svaga naturliga ljuset gör att man måste använda så lång tid så fiskarna bar blir som streck i akvariet.

Ditt akvarium har ju blivit riktigt snyggt - mycket bättre än när jag såg det senast (fast bakgrunden syns ju inte så bra ;))
#31 - 29 augusti 2011 19:58
Nej, inte på de bilderna men IRL syns den mycket bättre. Ska testa att fota det lite bättre nu i veckan så får vi se:)...
#32 - 30 augusti 2011 06:41
Som jag sagt förrut - önskar jag också hade den gåvan, att inreda så jäkla snyggt:)

//Inger
#33 - 9 oktober 2011 11:05
Har du hört något mer om när bakgrunden kommer ut, Kjell?
Den var i BTN´s monter på mässan i Duisburg, dock inte till försäljning utan bara visning...
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 9 oktober 2011 11:16
ansjo skrev:

Den var i BTN´s monter på mässan i Duisburg, dock inte till försäljning utan bara visning...

Jag vet att dom precis har börjat med produktionen (i veckan som gick) - dock bara med en form så det innebär att de bara kan producera 15-20 st om dan (dvs 300-400 i månaden) och det är alldeles för lite för att täcka behovet.
Så även om man kommer att kunna hitta den i affärerna om någon månad så kommer den bakgrunden säkert att bli svår att få tag på framöver under hösten. Åtminstone tills de har hunnit tillverka fler formar och det tar tid.
#35 - 9 oktober 2011 11:23
Gott, då är det på gång iaf:)!
#36 - 9 oktober 2011 11:39
ansjo skrev:

Jag vet att dom precis har börjat med produktionen (i veckan som gick) - dock bara med en form så det innebär att de bara kan producera 15-20 st om dan (dvs 300-400 i månaden) och det är alldeles för lite för att täcka behovet.

Så även om man kommer att kunna hitta den i affärerna om någon månad så kommer den bakgrunden säkert att bli svår att få tag på framöver under hösten. Åtminstone tills de har hunnit tillverka fler formar och det tar tid.

Väntar på att få göra iordning den nya Dennerle-kuben, så hoppas att det går fort :)
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 11 oktober 2011 14:18
Bara ett litet tips.
Hörde "ryktet" att idag gick den första leveransen med Slimline-amazonas bakgrunder iväg till den svenske grossiten. Detta innebär att de bör ha dom imorgon och bör kunna leverera ut dom till affärer i övermorgon.
Dock det var inte så många så om man är ute efter dom så kan det vara värt att prata med sin egen affär så de hinner beställa dom innan de är slutsålda.
#38 - 11 oktober 2011 15:51
Tack, skall ringa imorgon och kolla :)
#39 - 11 oktober 2011 16:10
Jag har ett Rio 300 som väntar otåligt...
#40 - 24 oktober 2011 16:37
PiaJo skrev:
Tack, skall ringa imorgon och kolla :)
Hur gick det?
#41 - 24 oktober 2011 16:43
jag kollade med fiskaffären, för ett tag sen men han hade inte fått tag på några, tyvärr. Men skall kolla i veckan igen, annars så jag avvaktar lite till eller om det dröjer allt för länge så kanske, kanske jag tar basalt/gnejs istället.
#42 - 24 oktober 2011 16:45
Till kuben tror jag inte det ä rhelt fel, i ett större kar hade man nog ångrat sig om man inte gjort "rätt" redan från början. Har man väl siktat in sig på en sak är det bara att fullfölja, men i en 60-liters kub tror jag inte det syns lika väl vilken bakgrund man har...
#43 - 24 oktober 2011 16:47
ansjo skrev:
Till kuben tror jag inte det ä rhelt fel, i ett större kar hade man nog ångrat sig om man inte gjort "rätt" redan från början. Har man väl siktat in sig på en sak är det bara att fullfölja, men i en 60-liters kub tror jag inte det syns lika väl vilken bakgrund man har...

Ja, lite så tänker jag med och det kanske blir en kub till senare under nästa år :p och då borde den nya ha kommit...
#44 - 24 oktober 2011 17:21
Det är inte fel tänkt, så kommer du igång med kuben:p...

Annons