Världens största aquascaping tävling

#1 - 10 februari 2010 20:50
IAPLC, International Aquatic Plants Layout Contest 2010 är en tävling där man presenterar de vackraste växtakvarierna från hela världen. 2009 var det 1342 deltagare från 51 länder som kämpade om titeln. Det finns en samling av domare som röstar och tittar igenom alla bidragen och till slut utser man en vinnare. Här hittar du vinnarna 2001-2009. Och här en bra länk till många (inte alla) av bidragen 2009.

Och i år är det 10års jubileum för tävlingen, och då det bara var 5st från Sverige som deltog förra året så vill jag i samarbete med ADA & IAPLC försöka hitta flera som vill delta och visa att det finns talanger även här uppe i kalla norden bland alla isbjörnarna.

Att delta i tävlingen är gratis och alla är välkommna med ett bidrag.
Alla tävlar mot alla, och det spelar ingen roll vilken storlek det är på akvariet. Det finns alltså inga olika tävlingskategorier.

Alla tävlingbidragen kommer att finnas i en katalog som trycks efter tävlingen och som finns sen att köpa.
Jag betalade 2000 yen (ca. 170kr) för min 2009 katalog. Sin världsranking får man via brev från ADA och resultatet presenteras även på en PDF-lista på hemsidan.

Det finns mycket att berätta om men allt finns att läsa på IAPLC hemsida, och ni är välkommna med frågor om tävlingen.

Tävlingen stänger 31/5.
#2 - 10 februari 2010 22:31
VM i växtakvarier med andra ord... HÄFTGT!!
#3 - 10 februari 2010 22:43
Nr 13 och 18 va ju helt sjukt snygga alltiså. Trissa att inte nått svenskt kar va med på bild.
#4 - 11 februari 2010 05:02
Nr 13 och 18 va ju helt sjukt snygga alltiså. Trissa att inte nått svenskt kar va med på bild.

Titta på 290 och 620 så har du hittat två.
#5 - 11 februari 2010 18:36
Förra året var första priset 1 000 000 yen, 80-85 000kr, om det kan locka lite!? ( ;
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 februari 2010 20:16
Förra året var första priset 1 000 000 yen, 80-85 000kr, om det kan locka lite!? ( ;

Nja kanske är ändå dom pengarna väl långt borta[:o]
I alla fall en mycket trevlig tävling som det skall bli mycket intressant att följa - vi fick ju också i söndags se en hel del snygga växtakvarium på Planted Aquarium i Hannover så utan tvekan är det internationella kunnandet på området stort:D
#7 - 11 februari 2010 20:28
Har förvisso sett den här typen av inredda kar förut va men, jisses!
Sjukt snygga akvarier, riktigt underbara att titta på.
Får ju en annans tankar att framstå som om det vore en efterbliven 3-åring som inrett dem:d
#8 - 11 februari 2010 20:58
Det roliga var att förra årets vinnare har inte så jätte avancerad scape. Den är ganska enkel i sin helhet, dock har han hittat rätta proportioner och allt annat klaffade givetvis också. Men där kan man se att vinna denna tävling behöver faktiskt inte vara helt omöjligt för oss nordbor. Jag själv siktar högt i år, hoppas på en plats bland de 100 bästa. Jag funkar bäst under press och har gott om självförtroende vilket behövs när man leker med de stora pojkarna från asien.
#9 - 12 februari 2010 08:35
Skulle vara kul att se film från indredningen. Hur de jobbar med dem.

Äckligt fina akvarium de får till. Alla har ju sin stil så jag kan omöjligt ranka dem.
#10 - 15 februari 2010 18:01
Verkar vara svalt intresse. Skulle vara intressant att veta vad det är med växtakvarium som skrämmer eller är just tävlingsmomentet som är ointressant.
Men jag fortsätter tjata på hur underbart och rogivande det är att sköta ett växtakvarium och att få njuta av sin undervattensträdgård när den är som bäst.
Och ett växtakvarium är ingenting utan dess små juveler, fiskarna. Så man behöver inte ge upp sin passion för fiskarna heller! (:
#11 - 15 februari 2010 18:09
Oj, detta är första gången en nybörjare som jag ser något som detta. Fy satan va läckra setups vissa har fått till! [:O]
#12 - 15 februari 2010 18:23
går det ut på att ha planterat så bra som möjligt eller måste man inte bara ha växter
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 15 februari 2010 19:14
Verkar vara svalt intresse. Skulle vara intressant att veta vad det är med växtakvarium som skrämmer eller är just tävlingsmomentet som är ointressant.

Växtakvarium är ju inte min grej direkt men vi var ju i alla fall ett rejält Zoopet-gäng som besökte Planted Aquarium i Hannover för att kolla på snygga växtakvarier. Så vi vill nog gärna se - men inte direkt tävla (ännu har t.ex. ingen svensk tävlat på Planted Aquarium)
#14 - 15 februari 2010 19:29
Växtkar är inte min grej heller. Men kan ju också tycka att intresset för Hannover var svalt från plantswaps sida. Där om någonstans borde man väl promota det som finns i närområdet. Webbtävlingar iall ära men irl är outstanding. :D
Bilagor:
#15 - 15 februari 2010 20:18
Jag skulle gärna ställa upp och tävla i Hannover om jag hade sponsorer. Som den tävlingen ser ut idag så har nog inte många som har råd att åka dit och tävla helt enkelt. Alla växter och inredning kostar en hel del här i Sverige och dessutom en ganska hög deltagaravgift (vill jag minnas) + allt resande och boende kräver pengar som iaf jag inte har extra idag.

Själv har jag varit på väg dit de senaste åren, som besökare, men tyvärr har det alltid kommit något i vägen i sista stunden. Och visst finns det många fina växtkar där men jag vill inte ens försöka jämföra en växtburk som är 2 dagar gammal och en som puttrat på i 4-6 månader, som det minst krävs för att få en tävlingskraftigt bidrag.

Sen kan jag också hålla med att det är konstigt att inte fler växtnördar åker till Hannover och kanske är det dags att ge Hannover mera uppmärksamhet också. Och sen är Kjell verkligen bra på att organisera och fixa resor för större grupper dit bort.

Men just nu är min uppgift att uppmärksamma IAPLC...

Så då hoppas jag iaf att många ZooPetare håller sina blöta tummar för oss som ska kämpa mot alla kreativa växtakvarister från hela världen. Och jag hoppas fortfaranade att fler öppnar ögonen för just aquascaping.
#16 - 15 februari 2010 20:19
Mitt hjärta klappar helt klart lite extra för vinnaren 2002, trots den kitchiga vita sanden och vallisnerian =)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 15 februari 2010 20:21
Så då hoppas jag iaf att många ZooPetare håller sina blöta tummar för oss som ska kämpa mot alla kreativa växtakvarister från hela världen.

Jepp, skall bli kul att se reultatet.
#18 - 15 februari 2010 20:42
Vad är haken egentligen? Gratis att vara med. Bara att maila ett gammalt (opublicerat) kort. Även om man blir sågad och hamnar sist så har man ju lärt sig något inför nästa ommöblering i karet.

/sätter igång och letar på hårddisken
#19 - 15 februari 2010 20:49
Den här är en av mina favoriter från 2009.
http://4.bp.blogspot.com/_zVouexsOwJg/SuACZ0liUlI/AAAAAAAADRo/7e1_CrYqoJY/s1600-h/011.jpg

Synd bara för de blåaktiga stenarna som sabbar helheten.
#20 - 16 februari 2010 11:08
Hur många timmar ligger det bakom ett genomsnittligt bidrag?

Är väl omöjligt att svara på men handlar det om tidsbegränsning med x antal timmar som en gräns?
#21 - 16 februari 2010 15:41
Jag tycker de ser overkligt ut, på de bilder jag tittade närmare på så syns ingen elektronik..
Har de bara planterat växterna eller vaddå??

Inget för mig iaf.
#22 - 16 februari 2010 15:52
Det går att plocka ut tekniken ur akvariet innan man fotar. Inte så svårt.
#23 - 17 februari 2010 15:52
rödtoppen skrev:
Jag tycker de ser overkligt ut, på de bilder jag tittade närmare på så syns ingen elektronik..

Har de bara planterat växterna eller vaddå??

Inget för mig iaf.

Ja det är för djävligt!!!! ;)
#24 - 17 februari 2010 17:17
Ja och dom är dåliga miljömässigt. Dom borde förbjudas.
#25 - 24 februari 2010 17:39
Liten update...

Jag har kontaktat några utvalda butiker runt om i Sverige och frågat om de är intresserade om att bli supporterbutiker för tävlingen. Många har nappat och tycker det verkar kul. Jag tycker det är bra att även uppmärksamma våra bästa akvariebutiker då mer och mer av handeln går via nätet nu för tiden.

Så håll ett öga här för att se vilka svenska butiker som är med som IAPLC supporter shop, dock dröjer det ett tag till innan jag ska rapportera till ADA och IAPLC om mitt arbete här i Sverige och efter det så kommer namnen på butikerna dyka upp på hemsidan.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 24 februari 2010 18:52
Liten update...

Jag har kontaktat några utvalda butiker runt om i Sverige och frågat om de är intresserade om att bli supporterbutiker för tävlingen. Många har nappat och tycker det verkar kul. Jag tycker det är bra att även uppmärksamma våra bästa akvariebutiker då mer och mer av handeln går via nätet nu för tiden.

Så håll ett öga här för att se vilka svenska butiker som är med som IAPLC supporter shop, dock dröjer det ett tag till innan jag ska rapportera till ADA och IAPLC om mitt arbete här i Sverige och efter det så kommer namnen på butikerna dyka upp på hemsidan.

Fick också ett antal med "supportknappar" och "supportklistermärken" så om det finns några affärer som är intresserade så maila mig eller diväteoxid så kan vi skicka över lite material.
#27 - 25 februari 2010 12:36
Olivin skrev:
Vad är haken egentligen? Gratis att vara med. Bara att maila ett gammalt (opublicerat) kort. Även om man blir sågad och hamnar sist så har man ju lärt sig något inför nästa ommöblering i karet.

/sätter igång och letar på hårddisken

Undrar jag också. Om det bara är att skicka in en bild på sitt akvarium utan övriga regler så kan det ju vara kul att vara med, även om man inte direkt lär vinna...

(har inte kollat in alla regler, sitter egentligen och pluggar)
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 8 mars 2010 10:43
Jenny_E skrev:
Undrar jag också. Om det bara är att skicka in en bild på sitt akvarium utan övriga regler så kan det ju vara kul att vara med, även om man inte direkt lär vinna...

(har inte kollat in alla regler, sitter egentligen och pluggar)

Man måste nog följa reglerna för att fotot skall bli godkänt.

Har du någon ny update diväteoxid - verkar det bli några svenskar som deltar?
#29 - 8 mars 2010 20:12
Jo det verkar som det finns intresse för tävlingen även i år, fast de flesta är ju gamla växtakvarister som deltagit förr, men det verkar som jag lyckats locka ut några till. Men jag hoppas också att uppmärksamheten kan resultera i ännu fler tävlande nästa år.
Vi var 5st från Sverige förra året och som det ser ut nu så kan det bli några fler, men det är många som inte har sina kar i tävlingsskick än. Och i växtakvarier kan det fort gå galet, 2009 var jag tvungen att fota mitt kar innan den var "klar" då algerna började visa sitt fula tryne. I år så ser det betydligt bättre ut, fotade mitt kar i helgen men ska ta och göra det igen nu i veckan. Det finns mycket tid kvar för de som har sina kar i tipptoppskick just nu, fram till 31/5!

Nu har det även börjat ramla in lite svenska butiker på "supporter shop" listan. Listan uppdateras så fort jag får respons och bilder från butikerna.
http://en.iaplc.com/supporter/map.html
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 28 april 2010 17:59
Fick det senaste numret av den japanska tidskriften Aqua Journal med posten idag. Inte för att jag begriper något av det som står i den (den är på japanska) men den innehåller en massa snygga foton. På några sidor i tidskriften var det foto på de affärer som supportar denna växtakvarietävling och där fanns en svensk affär med - Lustgården Zoo från Eskilstuna. Kul:D
#31 - 28 april 2010 19:09
Häftigt!! Nån gång skulle man ju vara med, när man blivit lite bättre på det här! man får ju galet med inspiration av att titta på bilderna!
#32 - 30 april 2010 19:35
Fick det senaste numret av den japanska tidskriften Aqua Journal med posten idag. Inte för att jag begriper något av det som står i den (den är på japanska) men den innehåller en massa snygga foton. På några sidor i tidskriften var det foto på de affärer som supportar denna växtakvarietävling och där fanns en svensk affär med - Lustgården Zoo från Eskilstuna. Kul:D

Jupp, det är Kenneth, en av ägarna, och jag som poserar på bilden.
Den tidningen är kul att läsa utan att man faktiskt läser den! (:
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 30 april 2010 21:11
Jupp, det är Kenneth, en av ägarna, och jag som poserar på bilden.

Den tidningen är kul att läsa utan att man faktiskt läser den! (:

Man kan ju diskutera det där med läsa;)

Ja Kenneth känner jag, men jag saknade Rasmus på fotot
#34 - 30 april 2010 21:31
Här finns också flera bilder:
#35 - 1 maj 2010 10:35
Hur ser det ut här på Zoopet, finns det någon här som tänker delta i tävlingen?
Eller någon som blivit inspirerad av att ha ett växtkar?

Själv har jag skickat in mitt bidrag nu och vill bara påminna om att tävlingen stänger 31/5!
Kjell, ska du inte prova på att skicka ett bidrag!?
#36 - 1 maj 2010 10:37
Man kan ju diskutera det där med läsa;)

Ja Kenneth känner jag, men jag saknade Rasmus på fotot

Rassa var inte på plats vid fototillfället så jag fick vara hans stuntgubbe!
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 1 maj 2010 10:41
petnym skrev:
Här finns också flera bilder:

Trevligt där var ju ytterligare några svenska affärer med som Akvarielagret och Djurmagazinet (det är ju en kedja)
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 1 maj 2010 10:50
Hur ser det ut här på Zoopet, finns det någon här som tänker delta i tävlingen?

Eller någon som blivit inspirerad av att ha ett växtkar?

Själv har jag skickat in mitt bidrag nu och vill bara påminna om att tävlingen stänger 31/5!

Kjell, ska du inte prova på att skicka ett bidrag!?

Jag föredrar att beundra andras aquascaping - jag är mer åt det vildvuxna hållet:D

Fick i alla fall ett mail från Japan att "ADA" och Amano "really enjoy viewing the book" (dvs den nya nanoboken) så lite har jag i alla fall indirekt bidragit till "aquascapingen".

Rassa var inte på plats vid fototillfället så jag fick vara hans stuntgubbe!

Ja det är säkert 15 år sedan som jag besökte dom så mycket har nog förändrats sedan dess (skrev då bl.a. en artikel till Ciklidårsboken om deras världsunika odling av Boulengerochromis microlepis) och vi träffades senast på någon Zoorfkurs (jag var lärare och dom elever) för några få år sedan - så hälsa dom. Duktiga akvarister med lång erfarenhet.
#39 - 1 maj 2010 15:16
Trevligt där var ju ytterligare några svenska affärer med som Akvarielagret och Djurmagazinet (det är ju en kedja)

Ja fast meningen var att flera svenska butiker skulle bidragit med bilder men tyvärr så fick jag bara av dessa tre, fast jag bad alla 8 butiker (runt om i Sverige) att skicka in bilder för att publiceras just för hemsidan och ev. tidningen. Deras chans för gratis reklam...vissa nappade och vissa inte.

Och tyvärr är det väl lite så att detta med aquascaping och växtakvarier är ganska okänd hobby för även många vanliga fiskakvarister.
Men jag hoppas den lilla extra uppmärksamheten t.ex. här, kan generera i flera fina växtkar/undervattenskonstverk i framtiden.
#40 - 24 maj 2010 17:22
En vecka kvar att skicka bidrag...31/5 stänger tävlingen och resultatet kommer i slutet av juli.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 24 maj 2010 18:03
Och tyvärr är det väl lite så att detta med aquascaping och växtakvarier är ganska okänd hobby för även många vanliga fiskakvarister.

Kan kanske blir ett uppsving nu när Amano kommer till Skandinavien (Århus) för att hålla föredrag
#42 - 25 maj 2010 18:55
Kan kanske blir ett uppsving nu när Amano kommer till Skandinavien (Århus) för att hålla föredrag

Ja vi får hoppas på det, jag kommer iaf att vara där om allt går som planerat. Tror inte att Amano kommer att komma så mycket närmare än så...
#43 - 28 maj 2010 15:04
2 dagar kvar...
#44 - 22 juni 2010 19:14
UPDATE!

1819 deltagare från 55 länder och hela 8st från Sverige! Bra jobbat!
För mer info --> http://en.iaplc.com/results10/index.html
Brevet med världsrankingen bör dimpa ner i brevlådorna här i Sverigen under augusti, men listorna med placeringarna
släpps i slutet av juli.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 22 juni 2010 19:56
Kul med så många deltagare:d
#46 - 23 juni 2010 10:53
Kul med så många deltagare:d

Jomenvisst! ADA/IAPLC frågade ut mig härom veckan om just hur många bidrag jag trodde skulle komma från Sverige, jag gissade på just 8 och hoppades på 10...nu återstår bara en lååång väntan på resultatet. Själva katalogen med alla bidragen brukar komma okt/nov.
#47 - 14 augusti 2010 16:22
Nu är tävlingen slut för några dagar sedan. Listorna med placeringarna finns här: http://en.iaplc.com/results10/results10.html
Om ni vill se bidragen på bild så kan ni titta på några här: http://acuariorosa.com/2010/08/10/the-international-aquatic-plants-layout-contest-2010/ den listan byggs på vartefter...

Personligen är jag besviken på min placering men jag förstår att konkuransen är stenhård i år!

Nu gäller det att ställa om sig och sikta på årets AGA tävling http://showcase.aquatic-gardeners.org/2010.cgi
Och även börja fundera vad man ska hitta på till nästa års IAPLC...
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 14 augusti 2010 21:13
Skall bli kul att se "alla" foton när de publiceras - rätt hyfsat i alla fall att så många svenskar deltog.
Utan tvekan är det ju som så att Asien toppar i denna typ av tävlingar och lite mer förvånande är det ju att det i Europa så verkar de flesta duktiga växtakvarister befinna sig i det gamla Östeuropa
#49 - 24 augusti 2010 10:24
Hur gick det för dig diväteoxid?
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 24 augusti 2010 10:35
Bäste svensk hamnade i alla fall runt 450e platsen.

Du hittar resultalistan här http://en.iaplc.com/results10/results10.html
#51 - 25 augusti 2010 19:44
Hur gick det för dig diväteoxid?

http://acuariorosa.files.wordpress.com/2010/08/513.jpg
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 25 augusti 2010 19:53

Snyggt akvarium och man får väl också säga grattis till placeringen för det var ju en jäkla massa delatagare
#53 - 26 augusti 2010 16:19
Tack Kjell!
Jo visst får man väl vara nöjd, men jag hade verkligen hoppats på en bättre placering än förra året (#291).
Men nu måste jag bara få inspiration och börja fundera och skissa på nästa års bidrag.
#54 - 26 augusti 2010 16:29
Riktigt snyggt, är det Windelöv som täcker rötterna?
#55 - 26 augusti 2010 18:19
ansjo skrev:
Riktigt snyggt, är det Windelöv som täcker rötterna?

Tackar ansjo! Nope, det är Ranunculus inundatus.
#56 - 26 augusti 2010 18:22
...om du nu menar i mitten nere vid botten...om du menar högre upp så är det MP needle leaf och MP trident.
#57 - 26 augusti 2010 18:22
Aldrig hört talas om eller sett men ser väldans trevlig ut, var har du fått tag på den:)?
#58 - 26 augusti 2010 19:36
Oj, kanske ska först förklara MP=Microsorum pteropus...tror ibland att alla är växtnördar.
Personligen har jag nu ett nätverk av likasinnade vänner som jag kan efterlysa det mesta inom växter.

Annons