Världens minsta fisk, en guppy?

#1 - 21 mars 2004 20:47
Jag läste i senaste illustrerad vetenskap att världens minsta fisk och tillika ryggradsdjur är dvärgguppyn. Denna "guppy" lever på 20-30 meters djup i indiska oceanen. Det här kan väl inte stämma?

Jag har själv undrat vilken världens minsta fisk är och letat upp lite fakta. Den minsta kända fisk är atomstubben och är en smörbult (Trimmatom nanus), lever i indiska oceanen osv. Det verkar ju vara samma fisk eller hur? Men visst har illustrerad fått det hela om bakfoten, inte är det väl någon guppy? Eller är det jag som är helt ute och cyklar?
#2 - 31 mars 2004 15:00
Fisken är ju en Goby så det är rimligen en felöversättning utan faktagranskning.
Tydligen finns inte ssk många bilder på den lilla arten - här finns dock en
http://www.rom.on.ca/news/goby2.html
#3 - 31 mars 2004 15:02
kanske är en släkting till guppyn, och illusterad vetenskap vill få vanliga personer att förstå vilken sort det är???
Jag vet inte...(inte samma latinska namn, men vem vet?)
#4 - 2 april 2004 08:10
Har den fisken på bilden NÅGOT misshandlade fenor, eller är det bara jag? :D
#5 - 2 april 2004 08:18
Ursprungligen skickat av malawi´n

kanske är en släkting till guppyn, och illusterad vetenskap vill få vanliga personer att förstå vilken sort det är???

Jag vet inte...(inte samma latinska namn, men vem vet?)

Gobi är inte nära släkting till guppi. Garanterat en felöversättning.
MVH
Magnus
#6 - 2 april 2004 08:32
Vilket nummer av ilustrerad vetenskap?
MVH
Magnus
#7 - 2 april 2004 09:05
illustrerad vetenskap i ett nötskal! dom är ju ungefär lika trovärdiga som en ding ding värld
#8 - 2 november 2005 16:55
Vilken är den minsta välkända levandefödande sötvattensakvariefisken, då?
(som inte är fullkomligt omöjlig att få tag på)
#9 - 2 november 2005 17:16
Levandefödare: gissningsvis vildformsguppy. Hanarna ligger runt sisådär 2 cm. Lär skall fnnas odlingsformer av guppy som är ännu mindre.

Övriga: Jag har lyckats få tag på Danionella mirifica, som är bara lite större än sin mer kända släkting Danionella translucida, den minsta beskrivna sötvattensfisken: http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=27287&genusname=Danionella&speciesname=translucida

Mina mirifica är cirka 15 mm, men fortfarande otroligt små fiskar. Har ännu inte fått lek, fast de sägs vara lättlekta.

Det finns ännu mindre arter i sötvatten, som är kända men inte beskrivna än. Har hört en uppgift om 8 mm för en liten cyprinid från sydostasien.
#10 - 2 november 2005 17:54
Tackar.
Det är alltså endler jag skall satsa på om jag utan vidare omständigheter vill ha tag på småttingar....
#11 - 2 november 2005 18:23
Dvärgtandkarp - Heterandria formosa
Är en ännu mindre ungödare som jag haft tidigare.
Missade att köpa den när jag hade chansen senast.
Rekommenderas till specialakvarium dock.

Annons