Världens märkligaste ungar

#1 - 12 juni 2008 16:40
Har 8 st ca 2 månader gamla yngel i akvariet. 2 ser ut som klockrena guppies, 2 ser ut som jätteguppies fast mer silverfärgade och ganska stora svarta prickar över hela kroppen.

En unge har sett ut som en black molly ända tills för nån vecka sen och nu börjar den utveckla guppieutseende också.... mest på stjärtfenan. I övrigt ser den ut som en molly

Till saken hör att vi haft guppyhane-fritt i akvariet en ganska lång tid så vi trodde inte att vi kunde eller skulle få fler guppy yngel, men nu vet jag att honorna kan hamstra och föda senare. Vi har däremot haft både hanar och honor av black molly tillsammans med guppyhonorna. Alla yngel är födda samma dag eller med någon dags mellanrum och der så totalt olika ut att det är skrattretande.

Kanske kan det vara en korsning? Jag tycker att mollyhanarna borde hålla sig till egen art?!

Mycket märkligt och mycket spännande ska det bli att se dessa fiskar växa upp. :D
#2 - 12 juni 2008 16:43
Kan vara korsningar eftersom det inte är helt omöjligt för Guppy och Molly att leka.

Hade varit kul att få se lite bilder då och då så vi oxå får ta del av utvecklingen :D
#3 - 12 juni 2008 17:00
det kan jag nog ordna, de är bara så rackarns snabba...
#4 - 12 juni 2008 17:31
Nej!! Du hann före mig :P Vill också ha den korsningen.
#5 - 13 juni 2008 16:40
:-) det var totalt oplanerat! Har inte kunnat fånga dem på någon bild som är värd att visa än men jag ska minsan lyckas...
#6 - 13 juni 2008 22:07
Du har nog ingen korsning, det är nog rena mollyyngel du fått eftersom art-egen sperma har företräde vid befruktningen....
#7 - 14 juni 2008 08:33
tummen skrev:
Du har nog ingen korsning, det är nog rena mollyyngel du fått eftersom art-egen sperma har företräde vid befruktningen....

Men där fanns ju inga guppy-hanar som kunde ha företräde, endast guppy-honor och sen Molly.
#8 - 14 juni 2008 14:29
Nitra98 skrev:
Men där fanns ju inga guppy-hanar som kunde ha företräde, endast guppy-honor och sen Molly.

Jag menar att det är rena mollyyngel och rena guppyyngel, inte någon korsning åt ena eller andra hållet, guppyhonorna måste ha lagrat riktiga guppyspermier som nu fötts fram i form av riktiga guppyyngel, de tar ju "pauser" i födandet ibland (ovanligt, men det händer). Molly och guppy har så olika parningsbeteende så det är osannolikt att de bara av den anledningen skulle ha klarat av att para sig över artgränserna...blev det för rörigt och svårt att förstå :confused:??? Hoppas inte det, annars får du fråga vidare.:p:)
#9 - 15 juni 2008 16:28
De blir väldiga konstiga yngel när molly och guppy parar med varandra......
#10 - 15 juni 2008 17:17
Försök att ta bilder även om det kanske är lite suddiga. :p
#11 - 16 juni 2008 08:05
oki! nu har jag några bilder... ge mig en liten stund att fixa hit dem så ska ni få se vad kag menar ;)
bilderna är inte de bästa men man kan nog se hur olika de är iaf.

....
#12 - 16 juni 2008 08:08
spännande :)
#13 - 16 juni 2008 08:39
OK, här är tre bilder av fiskar från vad vi trodde var samma kull. de är alltså födda samma dag eller möjligen med någon dags mellanrum.

På den andra bilden tycker jag man ser en black molly med guppy-stjärt. ?! den andra ser bara roliga ut :D

fritt fram för kommentarer och åsikter!!!
#14 - 16 juni 2008 08:49
Vilket äckligt öga den i mitten hade :D
#15 - 16 juni 2008 17:14
två översta bilderna är rena molly och nedersta ren guppy... inga hybrider där inte...
att mollyn är spräcklig beror på att den i naturen är grå och går tillbaka i generna till sin ursprungsform...
#16 - 17 juni 2008 06:53
den som är i mtten är en molly...
#17 - 17 juni 2008 07:18
Mmmmm... jaha.... men de två som ser ut som på översta bilden börjar utveckla mer och mer gul stjärt - och analfena..... märkligt på en molly!? Eller? Jag vet inte hur stora variationer det kan bli. Mamman och pappan av mollyna är helsvarta och inte syskon.

Den i mitten har ett något annorlunda beteende än de andra. Rör sig mer inne i växterna och i nedre delen av akvariet medan de andra har mer "guppy beteende".

jag är inte helt övertygad men jag värdesätter era åsikter och idéer!!!

Ska försöka ta fler bilder där det syns bättre också.
#18 - 17 juni 2008 07:26
de kan va nån guppy som har parat sig med mollyna så ynglen beteer sig som guppy
men har du nåra guppysar eller ta nogra fler bilder.
#19 - 17 juni 2008 07:27
Simon H skrev:
de kan va nån guppy som har parat sig med mollyna så ynglen beteer sig som guppy

men har du nåra guppysar eller ta nogra fler bilder.

Det är det hela tråden handlar om ;)
#20 - 17 juni 2008 07:29
jaaa jag vet
Bilagor:
#21 - 17 juni 2008 10:59
Simon H skrev:
jaaa jag vet

Varför upprepar du saker som vi redan tagit upp då?
#22 - 17 juni 2008 11:33
jag tyckte som ni också får man inte tro samma eller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
#23 - 18 juni 2008 08:38
linda.n skrev:
Mmmmm... jaha.... men de två som ser ut som på översta bilden börjar utveckla mer och mer gul stjärt - och analfena..... märkligt på en molly!? Eller? Jag vet inte hur stora variationer det kan bli. Mamman och pappan av mollyna är helsvarta och inte syskon.

Den i mitten har ett något annorlunda beteende än de andra. Rör sig mer inne i växterna och i nedre delen av akvariet medan de andra har mer "guppy beteende".

jag är inte helt övertygad men jag värdesätter era åsikter och idéer!!!

Ska försöka ta fler bilder där det syns bättre också.

Jag tror fortfarande att du har "rena" yngel, att en individ har ett något annorlunda beteende innebär ju inte att det är en hybrid för det.:D Vildformen av "black molly" kan nog, om jag mins rätt, ha en något gulaktig stjärtfena, sedan kan dina molly vara hybrider mellan olika mollyarter,(mycket troligare än att de skulle vara molly*guppy) och då vet man ju aldrig vilka gener som ligger och lurpassar.....:p Spräckliga mollyindivider kan som sagt komma fram från helsvarta föräldrar, det ha hänt (ofta) förr....
#24 - 18 juni 2008 08:40
Simon H skrev:
jag tyckte som ni också får man inte tro samma eller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Om man inte tillför någonting så kan det ibland vara bättre att inte skriva nå´t alls, eller att skriva "instämmer" om man nu skall/måste yttra sig.:)[:o]
#25 - 18 juni 2008 10:05
ja

Annons