Världens äldsta levandefödare?

#2 - 9 juni 2008 08:30
Intressant!
#3 - 9 juni 2008 09:04
Fast kanske inte så förvånande som de antyder. Plakodermerna är hajarnas förfäder, vet inte varför man inte skulle trott de hade samma fortplantningssystem som moderna hajar.
#4 - 9 juni 2008 09:18
Detta kanske öppnar för möjligheten att levandefödning, snarare än äggläggning, var standard hos tidiga ryggradsdjur. Frågan är då varför många senare utvecklade grupper av ryggradsdjur gått ifrån detta.
#5 - 9 juni 2008 09:36
Nja, alltså... Pansarhajar (Placodermer) + hajar är inte särskilt tidiga grupper, och är inte förfäder till övriga ryggradsdjur. De primitivaste ryggrads/ryggsträngsdjur som existerar (sjöpungar och pirålar) lägger ägg, vilket visar att äggläggning är "grundläget" hos ryggradsdjur.

Hajarnas närmaste släktingar, rockorna, lägger dessutom ägg, vilket antyder att levandefödande utvecklades av placodermerna och ärvdes av hajarna.

Levandefödande har uppstått många *många* gånger under historien. Däggdjur, t.ex., utvecklade levandefödande separat, och det gjorde även de klassiska amerikanska levandefödarna (guppies, mollies etc, vars närmaste släktingar lever i Afrika och alla lägger ägg).

Även vissa insekter och maskar är levandefödare.
#6 - 9 juni 2008 19:50
Azur skrev:
Nja, alltså... Pansarhajar (Placodermer) + hajar är inte särskilt tidiga grupper, och är inte förfäder till övriga ryggradsdjur. De primitivaste ryggrads/ryggsträngsdjur som existerar (sjöpungar och pirålar) lägger ägg, vilket visar att äggläggning är "grundläget" hos ryggradsdjur.

Hajarnas närmaste släktingar, rockorna, lägger dessutom ägg, vilket antyder att levandefödande utvecklades av placodermerna och ärvdes av hajarna.

Levandefödande har uppstått många *många* gånger under historien. Däggdjur, t.ex., utvecklade levandefödande separat, och det gjorde även de klassiska amerikanska levandefödarna (guppies, mollies etc, vars närmaste släktingar lever i Afrika och alla lägger ägg).

Även vissa insekter och maskar är levandefödare.

Jag som trodde att både rockor och hajar hade invärtes befruktning.....:confused: Många hajar lägger väl även ägg, men dessa är ju redan befruktade innan de läggs.....:p:confused: Eller har jag fel.....:):confused:
#7 - 9 juni 2008 20:21
Nej, du har rätt, de har invärtes befruktning - och de flesta föder också levande ungar, men många lägger ägg.
#8 - 11 juni 2008 17:40
Azur skrev:
Nej, du har rätt, de har invärtes befruktning - och de flesta föder också levande ungar, men många lägger ägg.

Ja då var jag inte helt fel ute.....det är ju skönt att veta.:D
#9 - 11 juni 2008 18:25
Finns även rockor som föder levande ungar, om jag inte minns fel.
#10 - 13 juni 2008 22:31
Micke_A skrev:
Finns även rockor som föder levande ungar, om jag inte minns fel.

...ingen "regel" utan undantag......:D
#11 - 15 juni 2008 16:33
jag tror att dom lägger rom....
#12 - 15 juni 2008 16:45
Simon H skrev:
jag tror att dom lägger rom....

Simon har du inte spamat klart nu med massa oseriösa inlägg? ...
#13 - 15 juni 2008 17:25
varför skriver du sånt till mig blllll puunnkktt sslluutt.......
#14 - 18 juni 2008 08:16
Simon H skrev:
varför skriver du sånt till mig blllll puunnkktt sslluutt.......

Därför att du har fel, SÅ ENKELT ÄR DET....:)

Annons