Vårkärlek i utedammen

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 13 april 2007 13:40
I vår trädgårdsdamm så är det åtminstone 5 paddpar som håller på att para sig just nu + ett 20-tal hanar som slåss för att få "komma till"
Såg också en salamanderhane i lekdräkt - hoppas att det finns någon hona där också

Fotona visar dels ett par som parar sig och dels några guldfiskyngel som har överlevt vintern.
#2 - 13 april 2007 14:10
Alltid rolig med yngel det var ett par stycken också så det blir nog en sevärd damm fram i mot sommaren när dem har växt till sig lite
#3 - 14 april 2007 09:42
Är det paddor? Vilken art är det,, jag trodde faktiskt det var stora grodor. Vi har massvis av dem, jag bar faktiskt iväg några till ett dike, men de går tillbaka.
#4 - 14 april 2007 11:25
vad spännande!
vi har en mellanstor damm på baksidan, där det var fullt av salamandrar och i slutet av sommaren, när dammen torkade ut, så var det små liter pölar där det kryllade av salamanderyngel. nu för tiden så tror jag bara det endast finns några få kvar..
hur stor är din damm?
#5 - 14 april 2007 14:40
Den är rejält stor.
http://web.telia.com/~u50030066/

Vi brukar också kunna se några salamandrar varje vår, men efter midsommar så försvinner de.

När vi ändå är inne på andra djur än fiskar, så fick jag förra året lära mig hur rovgiriga trollsländelarverna var. Vi köpte koiyngel och de gav sej på dem så fort de fick en chans. Riktiga monster var de och sen blir de så vackra.
#6 - 14 april 2007 15:38
Zirry skrev:
Är det paddor? Vilken art är det,, jag trodde faktiskt det var stora grodor. Vi har massvis av dem, jag bar faktiskt iväg några till ett dike, men de går tillbaka.

Resultatet visar väl om det är paddor eller grodor.
Grodrom läggs i klumpar och paddrom i slingor.
;)
#7 - 14 april 2007 15:50
Zirry skrev:
Den är rejält stor.

Vi brukar också kunna se några salamandrar varje vår, men efter midsommar så försvinner de.

Hej!
Salamandrarna leker nog i dammen men fiskarna äter upp rom och yngel.
Vi lät våra fiskar vara inne i akvariet förra sommaren och det blev massor av små salamandrar i dammen.
Vi har ett litet vattenfall men vi fick sänga av pumpen, salamanderyngel sögs med och vissa dog andra klarade äventyret.
#8 - 14 april 2007 15:56
Okej Erikthur,,, då är dessa grodor,,
Hmm hur kan du lägga in bild och inte jag,, är du guldig..*ler*
är det då man kan lägga med bilder?
#9 - 14 april 2007 15:58
japp, enbart goldmedlemmar kan lägga in bilder...
#10 - 14 april 2007 16:46
Tänk om man kunde ha en damm! Kanske om jag ber snällt att jag får bygga en på vårt (platta) tak ;) Fast då skulle väl måsarna, som har BB däruppe, bli JÄTTEglada :D Hur stora är de där ynglen på bild?

I vår trädgårdsdamm så är det åtminstone 5 paddpar som håller på att para sig just nu + ett 20-tal hanar som slåss för att få "komma till"

Såg också en salamanderhane i lekdräkt - hoppas att det finns någon hona där också

Fotona visar dels ett par som parar sig och dels några guldfiskyngel som har överlevt vintern.
#11 - 15 april 2007 04:56
Paret på bilden är inte grodor. Det är Bufo bufo alltså paddor.

Kom att tänka på salamandrarna som du skrev försvinner. Efter leken går dom upp på land och är landlevande tills nästa vår&lek
#12 - 15 april 2007 05:13
japp det syns klart och tydligt på bilden!!
hade tjugo grodor i min damm (som övervintrade) av varierande storlek och de lägger rom varje år men koien äter ju upp grodynglen. lite synd kanske!! dock inga slamandrar!! är det liten eller stor salamander?????

Annons