varit borta 1 vecka, kaos i karet!

#1 - 15 augusti 2008 16:20
Hejsan ,
Måste nog ta hjälp av er nu,
Jag har varit bortrest 1 vecka, och hade ställt in en timer på akvariumet, men det var en ganska gammal timer, så den hade tydligen gått sönder.
Så nu är det så att min djurvakt (även fisk"vakt") hade tänt akvariumet på "heltid", så det har alltså stått tänt i 3 dygn, vilket jag förstår inte är bra alls :(
Jag hade ställt ett snapsglas med mat bredvid karet med pyttelite mat + algetablett, som hon skulle hälla i efter halva tiden, alltså tisdags.
Nu när jag kom hem så låg min sewellia lineolata död, och jag har heller inte sett till någon räka (hade 3 redcrystal).. Det är mossigt och algigt i heela karet och det är allmänt ofräscht..
HUR ska jag gå vidare med akvariumet för att det ska bli lika bra som innan?
Hänger också som ett draperi på växterna med alger..
Hjälper det med mina regelbundna delvisvattenbyten eller ska jag göra något mer?
#2 - 15 augusti 2008 21:36
Ja byta vatten lite oftare låter ju inte fel... Har du någon algätare i karet?
Den "mossan" du har, hur ser den ut? Kan du lägga upp en bild.
#3 - 15 augusti 2008 22:35
Tråkigt[B)] Gjorde du vattenbyte innan du åkte? Låter onekligen som "fiskvakten" tyckte synd om fiskarna och matat en del xtra;) tror inte 3 dygn ljus orsakat fiskdöd och algodling! för att bäst få bukt med algerna nu så är regelbundna delvattenbyten bra och lite micronäring!
#4 - 15 augusti 2008 22:46
Att skapa oreda går fort, däremot tar det tid att skapa ordning:mad:

Jag förmodar att du i normala fall har 10 - 12 timmars ljustid, minska ner dessa till 9 timmar.

Byt en tredjedel av vattnet varje vecka.

Räkna med att det tar minst fyra veckor eller upp till åtta veckor innan du ser något resultat.

Tyvärr så har du ingen info om ditt akvarium i din profil, om du hade haft det så kunde det varit möjligt att ge mer precisa råd till just ditt akvarium:p
#5 - 16 augusti 2008 12:49
Hoppas du inte ger upp!!
Följ zooparnas råd och bit i hopp så kommer du att få ordning på karet, för du har ju en bra grund att ordna upp i från.
Jag fick oxå starta med vatten byta och köpa lite nya snälla bakterier till mit kar efter 2 veckors fiks vakt , det hade gått åt lika mycket mat på två veckor som jag gjort av med under en månad .Klarade mig från algerna tackvare alg ätarna men fisk vakten hade spolat bort det "äckliga goijset" på filter patronerna för det var dåligt drag i pumpen.. Men efter tre DVB på ca 25% under en vecka och en bakteri kultur har vattnet klarnat. Minss tyvärr inte vad preparete hette men det gjorde susen.
#6 - 16 augusti 2008 12:54
Om du bara är borta en vecka åt gången (tips för framtida behov) behövs nog ingen fiskvakt utan ett normalt akvarie klarar sig själv. De flesta fiskar klarar sig också utan mat i en vecka.
#7 - 16 augusti 2008 14:08
Tack så jättemycket!
Nej, jag ska inte ge upp, men igår kändes det nästan lite hopplöst ;)
Ska göra mindre vattenbyten nu 1 ggr i veckan, ska jag ha i vattenberedningsmedel eller så också då?
Har även nu skrivit den information jag kom på om akvariumet nu på profilen:)

Tack för all hjälp, då vet jag att det går att ordna! Ska även köpa mig en ny Rocky (sewellia lineolata[:o]) när allt börjar bli bättre i vattnet..

Någon annan tålig algätare som ni rekomenderar till ett 112 liters akvarium? Som kan plumsa i nu och hjälpa till lite på traven? :)
#8 - 16 augusti 2008 16:00
Låter som lite för varmt vatten i samband med att ljuset stod tänt 7/24, algblommning och syredipp som ett brev på posten..
#9 - 16 augusti 2008 21:45
Gott och höra att du repat mod Wihsky =)
Läste på någon om växter och alger att man kunde göra egen bakteriekultur genom att hälla vatten på jord i från skogen som lagts i ett melittafilter har för mig att portionen var 1l H2o till 1dl jord, skulle nog hålla typ en vecka i kylen sedan. Kolla på växter och alger avdelningen så finner du det =)
Jag har tre ancitricus eller vad dom nu heter fula som stryk men jätte bra på att äta alger . Men vänta med att stoppa i fler fiskar tills du fått mer stabilitet i karet.
#10 - 16 augusti 2008 22:36
[INDENT]Lasses DIY Nitriväck
[/INDENT]
#11 - 16 augusti 2008 22:45
Gaffel skrev:

[/INDENT]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Info från en man som är jordnära:) och som med sin kunskap löser problem som akvariehandeln tjänar storkovan på:D[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Allt blir så enkelt med erfarenhet och rätt kunskap![/FONT][/COLOR]
#12 - 18 augusti 2008 12:07
Hur har det gått med algsoppan och allt ??
#13 - 18 augusti 2008 12:10
Gaffel skrev:

[/INDENT]

hmm.. och detta funkar??? kul med lite innovation :D
#14 - 18 augusti 2008 13:13
De går väl framåt med akvariumet, men en trådfensregnbågshona har dött också...
Hoppas på att se liiite resultat snart iallafall...
#15 - 18 augusti 2008 22:07
Tråkigt och höra att en till gått bort , men jag tycker att det bord börja och vända närmsta lite dagarna. Det är bra att vänta nu som gäller, hur är värdena på vattnet?
Vad har du för teknik till karet? Provade du med lasses nitraväck? Som någon skrev tidigare kommer det att ta flera veckor att helt återställa balansen jag har först nu i dagarna kommit till den balans jag hade på karet när jag for på semester. Stå på dig det kommer att gå vägen tålamod är inte fel i detta läge många snabba förändringar kan göra mer skada än nytta. Länka gärna upp en bild på karet som hjälp för att ge dig den rätta hjälpen.
#16 - 19 augusti 2008 19:17
Nej jag har inte testat de, använde den nitritborttagaren jag har hemma, den fungerade ju sist!
Men, börjar fundera på om det är läge att köpa en ny pump? Min jag har nu, som jag fick med akvairumet verkar lite halvdålig. Det är ett aquaEL akvarium, har hört att varken dom pumparna eller doppvärmarna är nå vidare... Även om dom inte varit dåliga innan, men då hade jag inte dessa problem heller ..
Vattnet blev aldrig klart efter senaste vattenbytet, och det ser ut som om det är småsmå bubblor/skärp som åker runt i heela akvarium, kan det vara läge att köpa en ny pump? och hur går man tillväga isådana fall, ska jag bara byta eller ska jag göra nått med filtret i den gamla?
Annars verkar det ändå gå åt rätt håll nu, visst ser växterna lite skrumpna ut, men valt att låta dom få ta igen sig liite, och se om det går..
Ingen mer fiskdöd iallafall! PEPPAR PEPPAR ;)
#17 - 19 augusti 2008 21:06
GÖtt och höra att inga mer fiska gått bort. Skall du köpa och sätta i en ny pump så hjälper det alltid att ta och krama ur filtren från det gamla filtret vi in suget på det nya så baciluskerna far in i det nya filtermaterialet. Är det ett inner filer eller ytter filter du har nu? Det kan hjälpa och sätta in grövre filtermaterial i den gamla pumpen. Jag fick bättre resultat med blå 10ppm filter matta i mitt filter. Bytte en sidas filter patron i tagt med en veckas mellan rum för att filtret skulle hinna och "mogna" på en sidan i taget. Har en Fulval 3+. Jag är inte rätt person och uttala mig om vilka filter pumpar som är bra och vilka inte. Kanske skulle vara bra och sätta i några växter till kanske vattenpest någon variant av dom lär var jätte bra på att ta upp näringsämnen ur vattnet. Stå på dig Wisky snart har du orsak och fira med en singelmalt =)
#18 - 20 augusti 2008 13:08
Jag har ett innerfilter :)
En kompis har frågat om jag vill ta över hans två ancistrus och 2 Zebrabotior, sa att jag iallafall ville vänta tills de blir lite mer stabilt, men att det inte är helt omöjligt sen, dom har bott mindre än mitt akvarium tills nu också, tror de är mellan 60-70 l .. Och mitt är som sagt 112 l, så liiite lite större iallafall [:o]
Kunde inte komma mer passande med algätarna iallafall :)

Men vad för pump "exakt" ska man ha för att de ska bli bästa möjliga effekt på ett 112 liters akvairum?
Dom i djuraffären närmast här kan absolut ingenting, så bäst att veta själv innan man går dit ;)
#19 - 20 augusti 2008 20:51
Ancistrus är riktiga storkonsumenter av alger botior vet jag inte ett dyft om. Har du koll på vatten värden? Så du inte chockar de nya invånarna för kommer det från ett fungerande kar kan det bli ordentligt stressade.
Gaffel är en heijare på pumpar det finns några till som är duktiga på vatten och rening. Kolla runt på vattentråden så får du nog råd. För jag tror att man skall hitta sin prly och det man tror på brukar fungera bäst. Har samma erfaren het av zoohandlare vet man inte själv vad man skall ha så får man inte helt rätt utav dom heller.
Bilagor:
#20 - 30 augusti 2008 14:52
Här är en bild på akvariumet som verkligen börjar ta igen sig efter fallet!
Algerna börjar försvinna, inga mer dödsfall eller någonting! :)
Roligt att se den stora skillnaden!

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2139299
#21 - 30 augusti 2008 22:24
Ett riktig trevligt kar blir avundsjuk på dina snygga växter , växterna i mitt kar får inte vara i fred för slöjstjärtarna...
Gott och se att det vänt ordentligt i ditt kar, bytte du filter föresten??
Ancistrusen är riktigt bra på att hålla algerna i schack, jag skulle nog ha rejäla probs med algerna om det inte vore för dom tre alg utrotarna.

Annons