Varifrån kommer Endlers ?

#1 - 9 oktober 2007 09:55
Hej !

Nej, jag har inte glömt att kolla på artbeskrivningen om vart endlers kommer ifrån.

Men jag läste någonstans att man kan med hjälp av teckningen få ut mer exakt varifrån de kommer.

Stämmer det ?

Nu kommer inte mina endlers från sydamerika.

De är insmugglade i en syltburk från Nya Guinea.
Men det vore kanske kul att kolla upp om man kan se det egentliga ursprunget.
#2 - 9 oktober 2007 10:30
Kort svar: Endlers kommer ur akvariet.
Som regel har de fiskar som säljs som diverse stammar av endlers aldrig funnits i naturen.

Såvitt man vet var "ursprungs-endlers" en hybrid mellan Campoma-guppy Poecilia wingei och Vanlig Guppy Poecilia reticulata som fanns i några dammar i Venezuela, dit Campoma-guppy flyttats för att äta moskiter, och där Vanlig Guppy fanns naturligt.
Dessa ursprungs-endlers har sen ytterligare korsats med Vanlig Guppy samt urvalsodlats i akvarium. Dr Endlers himself säger att dagens Endlers-guppy inte ser ut som de fiskar han en gång samlade in.

Efter det att Poecilia wingei beskrevs för några år sedan har det blivit mer förvirrat. Eftersom det inte går att se skillnad på vilda Vanlig Guppy och Campoma Guppy, och Campoma-Guppyn i fångenskap blandats ihop (och korsats) med "endlers guppy", verkar det som om det idag är så att alla guppies som är av vildtyp, dvs inte är slöjguppies, kallas "endlers guppy".

Som om det inte räckte, har äkta, vildfångade, Campoma-guppys (P. wingei) börjat säljas, och säljs då givetvis som "vildfångade endlers guppy".

Och därmed är förvirringen total.
Alltsammans tack vare att Poeser et al som beskrev Poecilia wingei gjorde ett så genomuselt jobb.

Det är annars helt riktigt att det skall finnas en hel räcka olika geografiska raser av Poecilia wingei, och att man alltså, om man har ren-artiga wingei, borde kunna se på dem varifrån de härstammar.

Det förutsätter förstås att de wingei man har är renrasiga och inte korsats med en massa "endlers" eller vildformsguppys eller andra wingei-stammar. Och har man en sån stam vet man förmodligen också var den är fångad.

Sen, och det är lite överkurs, men jag tycker det är kul, kan det i framtiden bli ännu värre: det finns ingenting som säger att de olika raserna av [I]wingei är en och samma art[/I]!
#3 - 9 oktober 2007 12:04
visst är det kul att vara nere i akvarieträsket,,,,,,,,:-)
#4 - 9 oktober 2007 18:59
Kensa skrev:
Hej !

Nej, jag har inte glömt att kolla på artbeskrivningen om vart endlers kommer ifrån.

Men jag läste någonstans att man kan med hjälp av teckningen få ut mer exakt varifrån de kommer.

Stämmer det ?

Nu kommer inte mina endlers från sydamerika.

De är insmugglade i en syltburk från Nya Guinea.

Men det vore kanske kul att kolla upp om man kan se det egentliga ursprunget.

Här kan du låsa lite om "Edlers gupy"
http://www.afae.it/pages/tematica/biotopi/laguna%20de%20los%20patos%20inglese.htm

Mvh Roman
#5 - 11 oktober 2007 19:56
Azur skrev:
Kort svar: Endlers kommer ur akvariet.

Som regel har de fiskar som säljs som diverse stammar av endlers aldrig funnits i naturen.

Såvitt man vet var "ursprungs-endlers" en hybrid mellan Campoma-guppy Poecilia wingei och Vanlig Guppy Poecilia reticulata som fanns i några dammar i Venezuela, dit Campoma-guppy flyttats för att äta moskiter, och där Vanlig Guppy fanns naturligt.

Dessa ursprungs-endlers har sen ytterligare korsats med Vanlig Guppy samt urvalsodlats i akvarium. Dr Endlers himself säger att dagens Endlers-guppy inte ser ut som de fiskar han en gång samlade in.

Efter det att Poecilia wingei beskrevs för några år sedan har det blivit mer förvirrat. Eftersom det inte går att se skillnad på vilda Vanlig Guppy och Campoma Guppy, och Campoma-Guppyn i fångenskap blandats ihop (och korsats) med "endlers guppy", verkar det som om det idag är så att alla guppies som är av vildtyp, dvs inte är slöjguppies, kallas "endlers guppy".

Som om det inte räckte, har äkta, vildfångade, Campoma-guppys (P. wingei) börjat säljas, och säljs då givetvis som "vildfångade endlers guppy".

Och därmed är förvirringen total.

Alltsammans tack vare att Poeser et al som beskrev Poecilia wingei gjorde ett så genomuselt jobb.

Det är annars helt riktigt att det skall finnas en hel räcka olika geografiska raser av Poecilia wingei, och att man alltså, om man har ren-artiga wingei, borde kunna se på dem varifrån de härstammar.

Det förutsätter förstås att de wingei man har är renrasiga och inte korsats med en massa "endlers" eller vildformsguppys eller andra wingei-stammar. Och har man en sån stam vet man förmodligen också var den är fångad.

Sen, och det är lite överkurs, men jag tycker det är kul, kan det i framtiden bli ännu värre: det finns ingenting som säger att de olika raserna av wingei är en och samma art!

....eller ens att wingei skulle vara en egen art, det KAN ju vara en underart av vanlig guppy också....:p:D
#6 - 11 oktober 2007 19:57
Kensa skrev:
visst är det kul att vara nere i akvarieträsket,,,,,,,,:-)

...ja det är bara att instämma!!!!!! Akvariefeber kanske man kan bli sjukskriven för eller vad tror du?
#7 - 14 oktober 2007 16:49
Den stammen Endlers jag har är uppfiskad i Laguna de los Patos North Lake, 2004.
#8 - 18 oktober 2007 20:56
Den stammen Endlers jag har är uppfiskad i Laguna de los Patos North Lake, 2004.

Kul med riktiga vildformer! Har du någon bild?
Min stam kallas "Black Bar" och kommer också ursprungligen från Laguna de los Patos.:p;):D Mina hanar går mest i rött/svart med lite gröna inslag. Har tyvärr inte fått någon bra bild på dem ännu.... ;)[:o][B)]
#9 - 8 november 2007 18:51
Här kommer det en bild, http://akvaforum.no/images/aquarium/thumbs500/13635_070928222502.jpg
Det går bra för dom nu, förutom en misstänkt sjukdom, som verkar vara på tillbaka gång.
Hur som helst har dom fått 2 kullar nu, har nu 20+ yngel.
#10 - 9 november 2007 12:18
Här kommer det en bild, http://akvaforum.no/images/aquarium/thumbs500/13635_070928222502.jpg

Det går bra för dom nu, förutom en misstänkt sjukdom, som verkar vara på tillbaka gång.

Hur som helst har dom fått 2 kullar nu, har nu 20+ yngel.

Fast den där liknar ingen endler jag sett förut, men däremot liknar den vissa typer av vildguppy jag sett....speciellt fläcken på sidan liknar vildguppy...och det där översvärdet är inte heller så mycket endler. Men fina är de i alla fall. det kan ju vara endlers ändå, det är bara det att jag inte sett denna variant förut. Grattis till alla ynglen.;):D
#11 - 9 november 2007 12:19
tummen skrev:
Fast den där liknar ingen endler jag sett förut, men däremot liknar den vissa typer av vildguppy jag sett....speciellt fläcken på sidan liknar vildguppy...och det där översvärdet är inte heller så mycket endler. Men fina är de i alla fall. det kan ju vara endlers ändå, det är bara det att jag inte sett denna variant förut. Grattis till alla ynglen.;):D

Sedan kan det ju finnas flera olika sjöar i området, med sin egen variant av endlers.
#12 - 11 november 2007 14:25
Ett litet sidospår i ämnet då... vilka malar brukar gå i samma vatten som endlers i Venetzuela?
#13 - 12 november 2007 11:13
patdah skrev:
Ett litet sidospår i ämnet då... vilka malar brukar gå i samma vatten som endlers i Venetzuela?

Detr finns säkert många olika malar som går i samma vatten, flera olika Corydoras-arter till exempel. Ancistrusar, Otocinklus, mm. kolla in en bra bok om malar ([SIZE=3][COLOR=red]aqualog[/COLOR][/SIZE] ALL CORYDORAS, eller ALL L-NUMBERS til exempel), eller sök på olika malar och se var de förekommer.;):D
#14 - 12 november 2007 17:28
tummen skrev:

Nej men dom ska tydligen vara Endlers, annars hade jag aldrig importerat dom.
#15 - 13 november 2007 15:38
Nej men dom ska tydligen vara Endlers, annars hade jag aldrig importerat dom.

Kul!:) Varifrån då, vilken odlare? :DI naturen förekommer säkerligen många olika utseenden av en art i samma lokal/biotop, sedan har de nyinfångade fiskarna säkerligen urvalsodlats en (hel)del innan de börjar säljas som olika varianter av endlers.
#16 - 14 november 2007 19:47
En kille i Miami, ja urvalsodlade kan dom ha blivit, tex att bara använda dom färggrannaste fiskarna till avelsfisk.
#17 - 14 november 2007 22:02
En kille i Miami, ja urvalsodlade kan dom ha blivit, tex att bara använda dom färggrannaste fiskarna till avelsfisk.

Är det den här killen???
http://www.swampriveraquatics.com/
#18 - 15 november 2007 15:26
tummen skrev:
Är det den här killen???

http://www.swampriveraquatics.com/

Ja precis. Tyvärr så har 2 av fiskarna som jag köpte dött, snart en till om jag har otur.
#19 - 15 november 2007 20:37
Ja precis. Tyvärr så har 2 av fiskarna som jag köpte dött, snart en till om jag har otur.

Tråkigt, men å andra sidan så har du väl yngel på tillväxt så det borde inte vara ett stort problem eller hur? De lever ju inte så himla länge och bode ha varit monst 3-4 månader gamla när du fick dem, om inte mer. Kollade in sidan och hittade din variant där....;)
Såg också att man kunde beställa [COLOR=Red]röda Micropoecilia picta[/COLOR] från honom nu, attans vad jag blev sugen, men 50 dollar för 2 par är ju inte gratis direkt, (om jag kommer ihåg rätt) dessutom har jag läst att de skall kunna vara lite/väldigt känsliga....å andra sidan så står ju dollarn lågt just nu så man skulle kanske passa på?:p
#20 - 16 november 2007 14:53
Picta ska tydligen vara kräsna när de gäller maten, dessutom verkar dom dö efter några generationer. För de andra så krävs ju papper för att importera från usa.
#21 - 16 november 2007 15:22
Picta ska tydligen vara kräsna när de gäller maten, dessutom verkar dom dö efter några generationer. För de andra så krävs ju papper för att importera från usa.

Ja, men inte för mig om jag kan övertala Åled´s att ta in dem åt mig....:p;) annars kanske det finns andra firmor som kan tänka sig att göra det....:)...skötselproblemen tar jag som en utmaning. Visste du förresten att P.picta [SIZE=2][COLOR=Red]inte[/COLOR][/SIZE] har förrådsbefruktning? Dessutom SKALL de inte gå att korsa med vanliga/endlers guppy, kanske just av den anledningen...?;):p Spännande...
#22 - 16 november 2007 16:01
tummen skrev:
Ja, men inte för mig om jag kan övertala Åled´s att ta in dem åt mig....:p;) annars kanske det finns andra firmor som kan tänka sig att göra det....:)...skötselproblemen tar jag som en utmaning. Visste du förresten att P.picta [SIZE=2][COLOR=red]inte[/COLOR][/SIZE] har förrådsbefruktning? Dessutom SKALL de inte gå att korsa med vanliga/endlers guppy, kanske just av den anledningen...?;):p Spännande...

Beror kanske också på att de inte är närbesläktade. Micropoecilia picta och de fyra andra arterna i släktet är mycket svåra att få att överleva i flera generationer. Kanske en av anledningarna till att de inte har blivit någon populär akvariefisk. De kräver dessutom stora akvarium och för att honorna inte skall skadas av de "ettriga" hanarna bör man hålla dem åtskilda.
#23 - 19 november 2007 13:24
Guy Palm skrev:
Beror kanske också på att de inte är närbesläktade. Micropoecilia picta och de fyra andra arterna i släktet är mycket svåra att få att överleva i flera generationer. Kanske en av anledningarna till att de inte har blivit någon populär akvariefisk. De kräver dessutom stora akvarium och för att honorna inte skall skadas av de "ettriga" hanarna bör man hålla dem åtskilda.

Det var väl ungefär det jag menade, att de inte är släkt, även fast de liknar vanliga guppysar så mycket...men att de är svåra att hålla stoppar inte mig, man vill väl ha utmaningar?;):D:p

Annons