Variera flödet, ett annorlunda projekt.

#1 - 18 oktober 2009 12:09
Projekttrådarna handlar ofta om olika biotopstarter etc, jag tänkte bidra med ett litet "gör de själv projekt".
Nu kanske vissa inte tycker att de passar i sötvatten men ni som håller på med malawi etc kan nog se en liten fördel.
En mindre pump kan skapa en del liv i ett växtakvarium, dvs lite mer mjukt böljande o levande såvida man använder en streampump.

Bygget består av...
En låda byggd i MDF.(ca 10-20kr)
Pvc rör, 20mm, 25mm.(ca 20kr)
En skarvningsbit för 20mm rör.(15Kr)
Plexi.(gratis till 50 kr beroende på vad en glasmästare tar för spillbitar)
Ett ex mikrovågsungsmotor, den som snurrar talriken i ca 5rpm.(Svårt att säga oftast gratis)
Transformator för motorn(18v ac) (109kr)
plast muttrar(2,50kr tror jag)
Lack eller färg enligt eget tycke o behov.
Jag har även använt lite krympslang för att skydda lödningen o kopplingarna.

Extra prylar som jag använt.
Streampump 3watt, 2000l/h går även att använda dom flesta interna pumpar.(225kr)
MagFloat algmagnet, hade en gammal liggande så den fick fungera som fäste(2-300kr)
Annars kan man bygga fästen av plexi eller andra material beroende på hur akvariet ser ut.

Är man lite smidig så kan man klura ut det mesta genom videon, men finns det intresse så kan jag ge lite tipps för eventuella hemmabyggare.
" target="_blank">

Känner ni er tveksamma inför att jobba med elektroniken så låt bli, jag menar det verkligen.

//NiXoN
#2 - 18 oktober 2009 15:00
det lät lite läskigt men du kan väll skicka lite bilder
#3 - 18 oktober 2009 21:26
Hmm har inget konto för att lägga upp bilder, men hur menar du läskigt?

//NiXoN
#4 - 19 oktober 2009 15:44
Fiffig pryl, bra ide!!!
#5 - 19 oktober 2009 17:01
Tackar, min har rullat i över en vecka nu utan problem.

Vill bara pointera att man inte gör något ingrepp på pumpen eller dess elektronik/elsäkerhet.
All (DIY)elektronik är ovan ytan och det enda som är i vattnet är pumpen och en pvc axel...

//NiXoN
#6 - 19 oktober 2009 17:06
NiXoN skrev:

//NiXoN

Kanske inte det! Men du kan fortfarande slänga in bilder på en annan sida och sedan länka till bilderna, inte sant? Fiffig idé :P Bra och snabb uppladdningssida för foton: http://snelhest.org/upload/
#7 - 19 oktober 2009 17:15
Smart bygge nixon ;)
#8 - 19 oktober 2009 17:17
Jag får göra det lite senare i veckan...
Måste fixa fram lite bilder, videon var mer eller mindre en teaser för att se om de fanns intresse.

//NiXoN

Ps. tackar;)
#9 - 19 oktober 2009 17:49
NiXoN skrev:

//NiXoN

med så mycket elektronik jag gillar inte sånt
#10 - 19 oktober 2009 19:34
Finurligt bygge! Vad fick du idén ifrån?
#11 - 19 oktober 2009 20:05
Elektroniken handlar om att riva ut motorn ur en mikro och löda 2 kablar, lite krympslang o de e klart.
Sen skall man vara säker på att ens bygge inte hamnar i vattnet och att den tål lite blött ifall att.

Hittade en tråd på Reefcentral med ett liknande bygge för ett par år sen, tyckte det verkade smart men tänkte inte mera på de.
Ett tag sedan skulle jag slänga en mikro på jobbet och fick en flashback, jag hittade inte tråden så jag fick klura ut detaljerna själv.
Principen är dock så enkel så det gick genom att bygga en prototyp att börjas med.

Får ta o plåta lite så blir det enklare att förklara...

//NiXoN
#12 - 19 oktober 2009 20:21
Enkel och smart lösning! Men bottensubstratet i ditt kar var inte så vackert;) Men skämt å sido så gillar jag sånna här projekt, kanske blir någon minivariant av detta i ett växtkar framöver:)
#13 - 20 oktober 2009 04:47
Nice!. Me like..!
#14 - 20 oktober 2009 09:52
Nja jag tror inte du ens såg bottnen på karet, det man ser mest är hyllor för korallerna att stå på. Själva bottnen på burken är helt bar för enklare rengöring.
Det handar om ett odlingskar för koraller och därav är det högt prio på flödet.

http://upload.snelhest.org/v.php?id=091020Mikromotor.JPG
Lite förklaringar till bilden så blir det mer förbryllande...

-Axel A är betydligt kortare än B, om dom vore lika långa skulle allting snurra runt.
-Ju längre axel B är destu mindre vinkel blir det på rörelsen.
-Längden på axlarna kan anpassas efter boxens storlek, min box blev lite för stor så jag kunde ha rätt stora prylar i den.
-Kraftöverföringen sker med hjälp av 2 plastmuttrar och ett stag, man bör undvika för mycket glapp i hålen på staget men den skall kunna röra sig fritt.
-Muttrarna kan förankras ordentligt i dom båda"undre" delarna, där är rörligheten inte så viktig.
-Pga att man inte kan dra åt muttrarna så hjälper det med en droppe loctite eller motsvarande lim för att dom inte skall gå upp.

Genomföringen...
-1 st 25mmPvc fungerar som genomföring, jag borrade ett 24mm hål och tvingade igenom röret.
-25mm röret har ett par funktioner, det stöder det inre röret och hidrar sidledsrörelse, den håller uppe plexiskivan som glider på dess kant.
-Det inre röret är 20mm, och passar perfekt in i 25mm röret.
-20mm röret är limmat fast på plexiskivan med tangit.
-Den rör sig fritt och lätt emot det yttre röret(25mm) så att det inte blir någon vidare friktion.

Det är bara 20mm röret som går ner i vattnet, och jag har lagt en skarvbit(som man skarvar ihop 2st20mm rör med) på den delen som går ner i vattnet.
Den övre delen mot boxen är limmad medans den nedre mot pumpen har en sprint i plast.
Kort förklarat lade jag röret i skarvmuffen och borrade ett litet hål, där trycker man sedan i en passand plastskruv eller annat som håller röret/pumpfästet på plats.

Jag inser att det låter krångligt men det är allt annat;)

//NiXoN

Annons