variera fiskmaten..

#1 - 10 april 2005 16:27
hallå hallå...

Jag matar redan mina neontetror, palletter, praktbotior, gröna kulfisk och mal med:

- artemia (kläcker själv)
- frysta röda mygglarver
- flingfoder
- tabletter (olika, en algspecial och en annan mix)
- och ibland ärtor

finns det något mer man skulle kunna variera maten med? känns så tråkigt med samma hela tiden. T.ex. kulfisken är väldigt bortskämd och vägrar äta något annat än mygglarver.. vågar man ge honom räkor eller kräftstjärtar? kommer de andra fiskarna också uppskatta detta?

har läst att man kan ge gurka till malen med - det enda är att han inte är så stor i maten, och risken finns att gurkan hinner ruttna innan han har hittat den - några tips?

det var väl i stort sett alla mina frågor, har du något att lägga till så varegod!
#2 - 10 april 2005 16:33
[QUOTE=slechmiinh]
- artemia (kläcker själv)
- frysta röda mygglarver
- flingfoder
- tabletter (olika, en algspecial och en annan mix)
- och ibland ärtor

finns det något mer man skulle kunna variera maten med? känns så tråkigt med samma hela tiden.[/QUOTE]

Samma hela tiden? jisses,,, 5 olika menyer, och firrarna är inte nöjda?
#3 - 10 april 2005 16:46
kulfisken kommer behöva annan mat, käkar han bara mygglarver kommer hans tänder växa så pass mycket att du kommer bli tvungen att klippa dom.

dommäter snäckor, musslor, räkdjur etc. i naturen så dom behöver hård föda som håller tänderna nere.

Min kulfisk (tetraodon linueatus) matar jag mest med räkor och då inte bara stjärten efter som större delen av all näring etc. sitter i skalet/huvudet. Sen får han även musslor snäckor och liknande när jag får tag på det.
#4 - 10 april 2005 18:22
Mina Praktbotior och malar älskar gurka, även Fjärilscikliderna äter av den!
Jag fodrar med räkmix en gång per vecka, det äter dom från handen ;-)
#5 - 10 april 2005 18:44
Och släpp de röda mygglarverna innan du eller någon i den familj utvecklar allergi mot dem... :eek:
Kanske något större levande foder någon gång vore bra - köpt på zoo-affären eller fångat i närmaste damm... :)
#6 - 10 april 2005 19:59
WOW... vilka superbra tips... Jag har vart lite orolig för kulfisken för det kan ju inte vara kul att bara äta mygglarver.. inte nyttigt heller.. skall mata me räk-hjärna.. :D kanske en bra ide att behålla skalet?

Alltså hur allergiframkallande är de röda mygglarverna.. Jag tvättar alltid händerna direkt efter att jag har tagit i dem och de ligger alltid förseglade och ingen annan rör vid dem... Använder ibland pincett när jag matar också fast det brukar inte gå så bra för kulfisken sliter så i maten att han inte får något själv när jag tappar den. Är det likadant med de vita mygglarverna?

flera tips är alltid välkomna..
#7 - 13 april 2005 07:15
Har läst igenom denna tråden och ser vad som skrivs om kulfisken.. *rusar ut o lägger en räka på tining*
Hoppas verkligen att han gillar det.. men nu medans den tinar så kanske nån hinner svara på det som Sarah skrev här sist, om man ska behålla skalet på räkan???
Har matat mina malawi med räkor ibland, men då utan skal.
Någon som vet?
Tack på förhand!

Ps. Sen undrar jag om din variation på maten inte är tillräcklig, mina får bara räkmix, nån gång ibland kan dom få nåt annat gott, men jag ser en tendens till "bortskämdhet" hos dom om jag varierar.. Alla fiskar äter inte för att det inte duger, dom vill hellre ha det som dom fick igår.. t.ex. Det gör ju inget, men jag tror att så länge det är en allsidig kost så behöver man inte tänka så mycket på variation. Ds.
#8 - 13 april 2005 07:19
Tina inte räkan till kulfisken! Dom mår inte dåligt av fryst mat och att den är hård är bara bra för deras tänder.
#9 - 13 april 2005 08:08
[QUOTE=slechmiinh]Alltså hur allergiframkallande är de röda mygglarverna.. Jag tvättar alltid händerna direkt efter att jag har tagit i dem och de ligger alltid förseglade och ingen annan rör vid dem... [/QUOTE]

Jag blev kraftigt allergisk utan att någon gång röra larverna, bara genom att en gång möblera om i akvariet dagen efter jag matat. Även fast jag duschade noggrant. Hade inga allergier innan.

Om man söker lite på röda mygglarver så får man väldigt många trådar med exempel på folk som blivit allergiska bara av att vara i samma lägenhet.

Nu för tiden så får jag klåda och svullna ögon om jag står nära när någon på en zooaffär öppnar frysen med foder. Det är alltid en risk att gå in i en akvarieaffär för mig. Försöker passa på när det är så lite kunder som möjligt. Jag kan inte vara hemma hos vänner som matat med röda mygg de senaste veckorna.

/olivia
#10 - 13 april 2005 12:07
vita mygglarver tycker jag är lagom knaprigt, fast jag skulle vilja prova något större, skulle räka vara bra till silverhaj och praktbotia? Dessa fiskar äter allt i sin väg!
#11 - 13 april 2005 12:51
Jag fattar inte var alla babblar om,Jag och min brorsa har matat med röda mygglarver i flera år nu,utan att ha blivit allergiska.
#12 - 13 april 2005 13:28
Om vi pratar röda mygg så är de inte bra för fiskarna heller. Särskilt kampfisk får lätt bukvattensot av det. Vad jag hört (läst) så föds rödamygglarver upp i avfall (gödsel) mycket trevligt att ha detta i sin frys? Det ända som det sägs att röda mygg är bra till är att locka matvägrade fiska att äta...
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 13 april 2005 13:41
Fiskar är inte människor och ställer därför inga som helst krav på att få en varierad kost, snarare är detta onaturligt för dom eftersom de i sin naturliga miljö oftast äter exakt samma föda dag efter dag.
Vad som däremot är viktigt är att de fiskar man har får ett sådant foder att det innehåller tillräckligt med de näringsämnen som ingår i deras naturliga föda. Kan man inte erbjuda ett sådant foder så kan det av den anledningen vara vits med att variera kosten.

Att en fisk gillar ett foder är inte heller samma sak som att fodret i sig är bra för dom - lika lite som den mat vi själva äter är bra bara för att vi tycker om den.

[QUOTE=skalar90]Jag fattar inte var alla babblar om,Jag och min brorsa har matat med röda mygglarver i flera år nu,utan att ha blivit allergiska.[/QUOTE]
Och du tror uppenbarligen att bara för att inte du och din brorsa har blivit allergiska så är det ett bevis för att röda mygg inte utvecklar allergier - lite väl liten undersökning för att tvärsäkert kunnat påstå nåt sånt.
Självklart utvecklar inte ALLA allergier av en sak bara för att den är allergiframkallande. Jag ids inte leta reda på de vetenskpaliga undersökningar som genomförts men har för mig att de visade att mellan 30 och 40% av de som exponerades för röda mygg utvecklade allergier.
#14 - 13 april 2005 14:10
Men jag har för mig (vilket även övriga på vår träff igår) att jag läst här på forumet att varierad kost ger tåligare fiskar..:confused: Men det kanske det inte gör... fast olika typer av insekter kan man väl ge om man får tag på och variera med flingfodret?

Tips om man har malar är att mata med zuccini - det älskar mina malar! Mycket bättre än gurka, tappar inte formen så lätt. Sen älskar de ju även kokt brysselkål. :)
#15 - 13 april 2005 14:14
även praktbotia och silverhaj älskar zuccini de äter den också fast den flyter vid ytan. Fast de äter inte skalet så jag skalar den alltid.
#16 - 13 april 2005 14:22
[QUOTE=Kjell Fohrman]Fiskar är inte människor och ställer därför inga som helst krav på att få en varierad kost, snarare är detta onaturligt för dom eftersom de i sin naturliga miljö oftast äter exakt samma föda dag efter dag.
...
Jag ids inte leta reda på de vetenskpaliga undersökningar som genomförts men har för mig att de visade att mellan 30 och 40% av de som exponerades för röda mygg utvecklade allergier.[/QUOTE]
Om kosten. Jag har nyligen läst i diskussioner på andra forum att en del arter (i detta fall gäller det killis) liksom präglas på en viss föda vid en yngre ålder och sedan helst äter detta och ratar annat. T ex stora killiarter som vants vid fisk har svårt att vänjas till annan likvärdig föda.
Om allergin. Om det är så många som 30-40% som blir allergiska så är det faktiskt en skyhög siffra. Och i så fall borde ansvariga akvariehandlare sluta att sälja dessa enligt min professionella mening denna gång.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 13 april 2005 14:34
Om allergin. Om det är så många som 30-40% som blir allergiska så är det faktiskt en skyhög siffra. Och i så fall borde ansvariga akvariehandlare sluta att sälja dessa enligt min professionella mening denna gång.

Tycker jag också men det är inte så lätt eftersom man konkurrerar med andra affärer och grossister konkurrerar med varandra och röda mygg är oerhört inarbetat. Risken är mycket stor att man förlorar kunder.
#18 - 13 april 2005 15:30
[QUOTE=solbacka]även praktbotia och silverhaj älskar zuccini de äter den också fast den flyter vid ytan. Fast de äter inte skalet så jag skalar den alltid.[/QUOTE]

Jag trodde att skalet var farligt om det var köpt i affär, all besprutningsmedel sitter ju i skalet.. vet när jag hade undulater att man inte skulle mata med skal på gurkan..

Annons