Vargen

Maffia666
#1 - 11 maj 2007 20:30
Vad har ni för åsikter angående Vargen??
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 maj 2007 20:36
Ingen rädder för vargen här;)

Se till att 10 dubbla antalet vargar för då blir det så många att man kan idka jakt på dom och då blir de skyggare gentemot människor och ställer till med mindre problem för människor.
#3 - 11 maj 2007 20:57
Ta bort folket i norrland och gör det till ett vargland typ ett reservat...
#4 - 11 maj 2007 21:19
Några av oss kan faktiskt samsas med vargar..
Maffia666
#5 - 11 maj 2007 21:25
Ingen rädder för vargen här;)

Se till att 10 dubbla antalet vargar för då blir det så många att man kan idka jakt på dom och då blir de skyggare gentemot människor och ställer till med mindre problem för människor.

Hur ska vi kunna 10 dubbla vargstammen när det tjyvskjuts som det gör?
Vilka är problemen för människorna?
Maffia666
#6 - 11 maj 2007 21:29
gladys skrev:
Några av oss kan faktiskt samsas med vargar..

Jag har träffat på varg i naturen (ca 50m avstånd ) och har aldrig sett en räddare varelse.
MVH Magnus.
#7 - 11 maj 2007 21:42
Här omkring är de inte skygga av sig. Hällsar gärna på i trädgårdar mm.
#8 - 11 maj 2007 21:45
M-SwEDen skrev:

Var bor du ?
Maffia666
#9 - 11 maj 2007 21:50
M-SwEDen skrev:

Okej har du obehag utav att den visar sig på din trädgård? Tror många att många är avundsjuk på dig som fått uppleva detta djur på så nära håll.
#10 - 11 maj 2007 21:52
i Dalsland, delar kommun med Stig Engdahl ;)
#11 - 12 maj 2007 00:22
Hör till naturen
#12 - 12 maj 2007 06:19
vargen bör vara kvar i naturen... regeringen är lite mesiga tycker jag, har de satt upp mål för hur många föryngringar de ska vara varje år ska de försöka följa den tycker jag...

sen är jag lite bitter på samerna, och andra som tjuvskjuter, de får ganska mycket i ersättning för en fälld ren av regeringen men de lyckas alltid knäppa de vargar som tar sig in via finland.. :(
#13 - 12 maj 2007 08:59
Ja mer varg skulle ingen dö av...
#14 - 12 maj 2007 09:17
tycker vargen är det finaste som finns i naturen..de som finns kvar..vargen i djurpark räknas som farlig eftersom den inte är lika rädd för människan som vilda är. såg ni i aftonbladet för någon vecka sedan om arne waise och vargarna som "anföll" honom på kolmården? snacka va arg jag blev! att de ens kan skriva den rubriken för att sälja....tror absolut inte de anföll på något sätt. de är nyfikna och lekfulla, kanske inte vet vad försiktighet är, de är inte som hundar heller, inget sällskapsdjur. jag som urspung norrbottning skulle hellre ta jakt på mer björnar, efter det som hände i min by för 2 år sen, då ett flertal björnar härjar inne i byn...och efter att en kompis mötte björnungen på tomten vid hust..först då reagerade länsstyrelsen och bevilja jakt på de som fanns kring byn. björnar har inte stor respekt för människan än vad vargen har. jag hoppas varghatare en dag kommer förstå myterna kring vargen. samerna har mer problem med järv och lo än med varg, i södra delarna är vargen ett problem...hursomhelst så tycker jag det är ganska naturligt att ett rovdjur jagar lättåtkommliga byten, och tycker inte de ska straffas för sin naturliga instinkt. kanske skulle djurägarna komma på nån annan lösning att skydda sina djur gäller även samerna med sina lösspringande renar.
#15 - 12 maj 2007 11:52
Plantera in lite nya vargar så att det blir nytt blod.
#16 - 12 maj 2007 12:08
Ibland verkar det som dom med bössa på axeln är dom som blir "anfallna" av något rovdjur och bara måste försvara sig. Har dom lös hund som springer till husse/matte kan iofs dra djuret till ägaren men ändå även utan hund skjuts det väl?
#17 - 12 maj 2007 12:20
I Spanien - som är aningen större till ytan än Sverige men har drygt fyra gånger så många invånare - finns 2000 vargar.
Och Rumänien - hälften så stort som Sverige och mer än dubbelt så många invånare - har 2500 vargar.
Så man kan tycka att det borde finns plats för många, många fler vargar i Sverige.
#18 - 12 maj 2007 13:14
jag läste att jägarna knäpper sina hundar mycket oftare än vad vargen attackerar hundarna...

det är väl också så att man kan få bidrag för vargstängsel (funkar det) och sen finns den en organisation som hjälper till att sätta upp det gratis åt djurägaren...
Maffia666
#19 - 12 maj 2007 16:58
Lill_Lena skrev:
tycker vargen är det finaste som finns i naturen..de som finns kvar..vargen i djurpark räknas som farlig eftersom den inte är lika rädd för människan som vilda är. såg ni i aftonbladet för någon vecka sedan om arne waise och vargarna som "anföll" honom på kolmården? snacka va arg jag blev! att de ens kan skriva den rubriken för att sälja....tror absolut inte de anföll på något sätt. de är nyfikna och lekfulla, kanske inte vet vad försiktighet är, de är inte som hundar heller, inget sällskapsdjur. jag som urspung norrbottning skulle hellre ta jakt på mer björnar, efter det som hände i min by för 2 år sen, då ett flertal björnar härjar inne i byn...och efter att en kompis mötte björnungen på tomten vid hust..först då reagerade länsstyrelsen och bevilja jakt på de som fanns kring byn. björnar har inte stor respekt för människan än vad vargen har. jag hoppas varghatare en dag kommer förstå myterna kring vargen. samerna har mer problem med järv och lo än med varg, i södra delarna är vargen ett problem...hursomhelst så tycker jag det är ganska naturligt att ett rovdjur jagar lättåtkommliga byten, och tycker inte de ska straffas för sin naturliga instinkt. kanske skulle djurägarna komma på nån annan lösning att skydda sina djur gäller även samerna med sina lösspringande renar.

:DHåller med dig om att massmedia överdriver något fruktansvärt. Hade vargarna velat Arne Weise illa så hade man kunnat leta efter honom, nästa dag i bajse[:D][:D][:D][:D]....
#20 - 12 maj 2007 23:38
Ja, det finns inget mer oetiskt än skvaller... förlåt, kvällspressen.

Människan tycks aldrig inse att det inte är de vilda djuren som är problemen, utan vi själva. Vi förstör deras naturliga miljö, vi skjuter vilt omkring oss, och bygger hus och städer på de ställen de vilda djuren kallar hemma, trots att det kanske inte ens är bra ställen att bygga på. Och så gnäller vi när djuren gör allt för att överleva, trots att vi ställer till det för dem.

Det finns ju så många fördomar om vilda djur också. Det har visst gjorts nå´t test i Afrika, på geparder, som farmarna skjuter först och frågar se´n, för att se om det fanns fog för det. Och det visade sig att de föredrog sina naturliga byten framför tamdjur som t.ex getter. De fick visst farmarna i det området att inse att det gick att leva med geparder. I nå´t land har de stora hundar som skyddar fårflockar mot vargar. Se´n är det väl inte så konstigt att rovdjur ofta tar tamdjur, eftersom det ofta är det enda som finns att tillgå, för antingen har människorna skjutit av deras naturliga byten, eller så har bytesdjuren helt enkelt försvunnit, för att tamdjuren äter upp all deras mat. Varför kan inte människan acceptera att vilda djur också vill överleva, och varför kan de inte acceptera att ett och annat tamdjur blir taget av ett rovdjur? Det är väl inte hela världen, bland alla miljoner renar? Dessutom är det ju vi själva som försatt oss och rovdjuren i den situationen.

Det finns till och med fall där djurhållare skjuter djur som inte utgör nå´n fara för deras tamdjur, bara för att de tror att de gör det.

Och jag har också hört att fler jakthundar skjuts av nöjesjägare med kliande avtryckarfingrar, än som dödas av vargar. Självklart vill vargarna försvara sina revir mot de fåniga, skällande minivargarna som gör intrång på deras revir. Vi är fina på att klanka ner på andra djur, och inte se våra egna brister. Vi klagar på att vissa djur är "blodtörstiga" och så vidare, men bedriver själva kraftig rovjakt och rovfiske. Vi äger inte den här planeten, som vi tycks tro.

Lite större ödmjukhet inför moder natur, och andra djur, och då även i slutändan även för oss själva, vore på sin plats. Annars är vi nog snart hemlösa och utrotade.
Maffia666
#21 - 13 maj 2007 06:06
Micke_A skrev:

Människan tycks aldrig inse att det inte är de vilda djuren som är problemen, utan vi själva. Vi förstör deras naturliga miljö, vi skjuter vilt omkring oss, och bygger hus och städer på de ställen de vilda djuren kallar hemma, trots att det kanske inte ens är bra ställen att bygga på. Och så gnäller vi när djuren gör allt för att överleva, trots att vi ställer till det för dem.

Det finns ju så många fördomar om vilda djur också. Det har visst gjorts nå´t test i Afrika, på geparder, som farmarna skjuter först och frågar se´n, för att se om det fanns fog för det. Och det visade sig att de föredrog sina naturliga byten framför tamdjur som t.ex getter. De fick visst farmarna i det området att inse att det gick att leva med geparder. I nå´t land har de stora hundar som skyddar fårflockar mot vargar. Se´n är det väl inte så konstigt att rovdjur ofta tar tamdjur, eftersom det ofta är det enda som finns att tillgå, för antingen har människorna skjutit av deras naturliga byten, eller så har bytesdjuren helt enkelt försvunnit, för att tamdjuren äter upp all deras mat. Varför kan inte människan acceptera att vilda djur också vill överleva, och varför kan de inte acceptera att ett och annat tamdjur blir taget av ett rovdjur? Det är väl inte hela världen, bland alla miljoner renar? Dessutom är det ju vi själva som försatt oss och rovdjuren i den situationen.

Det finns till och med fall där djurhållare skjuter djur som inte utgör nå´n fara för deras tamdjur, bara för att de tror att de gör det.

Och jag har också hört att fler jakthundar skjuts av nöjesjägare med kliande avtryckarfingrar, än som dödas av vargar. Självklart vill vargarna försvara sina revir mot de fåniga, skällande minivargarna som gör intrång på deras revir. Vi är fina på att klanka ner på andra djur, och inte se våra egna brister. Vi klagar på att vissa djur är "blodtörstiga" och så vidare, men bedriver själva kraftig rovjakt och rovfiske. Vi äger inte den här planeten, som vi tycks tro.

Lite större ödmjukhet inför moder natur, och andra djur, och då även i slutändan även för oss själva, vore på sin plats. Annars är vi nog snart hemlösa och utrotade.

Tack för svaret.
Har själv bott i dom vargtätaste delarna av sverige och tycker precis som du att dom också ska få leva. Har en morbror som jobbar åt länstyrelsen att räkna och spåra varg, han har fått däcken sönderskurna på sin bil flera gånger och hört folk som skjutit med gevär i skogarna när han inventerat varg som en varning till honom. Men han skiter i dessa fegisar till jägare som inte törs ta en diskussion med vad han sysslar med, Han har ett jobb att inventera vargar och han har inte tagit ställning till vargens vara eller icke vara. Dom som tjuvskjuter varg är ena j..vla skit stövlar enligt min mening.
#22 - 13 maj 2007 09:52
Jag tycker rovdjurs frågan är en oerhört svår fråga, särskilt när det kommer till vargen. Jag tycker att det är självklart att vi ska livskraftiga stammar av de stora rovdjuren men samtidigt så ska folk kunna bedriva sina fritidsnöjen som vanligt. Största problemet med varg tycker jag inte är att de äter tamdjur (absolut inte att de äter renar) utan att de attackerar hundar. Mycket av varg skräcken bygger på fördommar men att de river jakthundar är ingen fördom, tittar man på länder där de har starka vargstammar har man även en helt annan kultur hur man använder och ser på sina jakthundar.
En tio gånger större vargstamm där man kan ha en årlig reglerad avskjutning hadde nog kunnat vara bra men att komma dit är nog tyvärr inte möjligt.
Att plantera in varg skulle kunna vara en lösning men jag har för mig att den svensk-norska vargstammen räknas som en egen underart vilket skulle kunna gå förlorat vid inplantering.
Personligen så möter jag många gånger hällre en varg än en björn i skogen.
Undra om det är sagornas fel att folk hatar vargar?
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 13 maj 2007 10:27
Du nämner risken för hundar att bli dödade av vargar.
Jodå den finns - men som någon tidigare nämnt så vådaskjuts mångdubbelt fler hundar av jägare än vad som dödas av vargar.
Den särklassigt största "hunddödaren" är dock bilar - där kan man tala om att hundtalas gånger fler hundar döddas av bilar än av vargar.
Själv är jag uppvuxen långt ute på landet och med jakt. Av de jakthundar vi hade så dog många en för tidig död och det var alltid bilarna som var orsaken.

Så vill man värna om hunden så vore det i så fall bra mycket effektivare att förbjuda bilar och jägare;)

Det skall väl också nämnas att den absolut största orsaken till att så många jägare är emot vargen inte är att de dödar hundar utan att de tar vilt. En kraftigt utökad vargstam i Sverige skulle t.ex. innebära en stark reducerad älgstam och älgjakten i Sverige är ju något av en helig ko.
#24 - 13 maj 2007 11:43
hm hm tittar man på inläggen i denna fråga så kommer alla positiva till varg i sverige från stockholm och nedåt landet är detta månne en geografisk fråga:confused: :confused:
Jag trodde annars att rovdjur skulle vara i de stora skogarna men så enkelt är det inte rovdjur etablerar sig där det finns föda och där det är lättast att finna denna föda, var är det jo i bebyggelsen varför ta vilt när det finns tamboskap inhägnat och lättillgängligt och det sker ju bevisligen. Naturligtvis får man då problem.Alla vill väl freda sitt, då får man problem, de löses inte igenom att säga: Samernas fel,jägarnas fel eller böndernas fel o.s.v Ska vi ha en stabil rovdjursstam i sverige så bör förutsättningar göras för detta!!!
Kom i stället med konstruktiva förslag i stället för det klassiska, Det är deras fel!

mvh erik l
#25 - 13 maj 2007 12:45
Ska man göra en jämförelse mellan om bilar, jägare eller vargar är farligast för jakthundar så får man naturligtvis göra det i på ett sätt som tar hänsyn till att vargar är bra mycket ovanligare än både jägare och bilar.

Något som jag skulle vilja se är större och bättre skyddade naturresarvat.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 13 maj 2007 13:16
Rambo skrev:
Ska man göra en jämförelse mellan om bilar, jägare eller vargar är farligast för jakthundar så får man naturligtvis göra det i på ett sätt som tar hänsyn till att vargar är bra mycket ovanligare än både jägare och bilar.

Nja varför då gnälla över ett problem som är ytterst litet istället för att diskutera det stora problemet.

Vad erik l menar vet jag inte riktigt - får man inte ha en åsikt i frågan om man bor i södra Sverige.
I norra Sverige bor det väldigt få männsikor så där är det få trafikolyckor, men för den sakens skull får väl även de ha en åsikt i trafikfrågor.
Den tamboskap som främst drabbas i Sverige är får och dessa är ingen naturlig del av Sverige - till skillnad från vargen. Så om man vill ha en uppfödning av den typen av djur så får man väl se till att skydda dem på ett lämpligt sätt.
Som tidigare nämnts i tråden så är ju tätheten av såväl varg som människor betydligt större i länder som Spanien och Rumänien - där har människa och varg uppenbarligen på ett bättre sätt lärt sig att leva med "varandra".

Jag hade förövrigt ett konkret förslag - se till att öka vargstammen rejält så att man kan ha jakt på dom. Då skulle de av självbevarelsedrift bli skyggare gentemot människor.
#27 - 13 maj 2007 15:48
Vargar ska leva i mälardalen och skåne.

Vargar och andra rovdjur borde få leva och frodas i mälardalen och skåne.

Varför?

-Marken i mälardalen och skåne kan bära betydligt fler bytesdjur/yta än ett norrländskt fjäll eller en oaverkad värmländsk barrskog.

-Majoriteten av Mäniskorna som vill ha dessa djur i Sverige bor oftast i dessa eller liknande områden.
#28 - 13 maj 2007 15:53

Vad erik l menar vet jag inte riktigt - får man inte ha en åsikt i frågan om man bor i södra Sverige.

I norra Sverige bor det väldigt få männsikor så där är det få trafikolyckor, men för den sakens skull får väl även de ha en åsikt i trafikfrågor.

Den tamboskap som främst drabbas i Sverige är får och dessa är ingen naturlig del av Sverige - till skillnad från vargen. Så om man vill ha en uppfödning av den typen av djur så får man väl se till att skydda dem på ett lämpligt sätt.

Som tidigare nämnts i tråden så är ju tätheten av såväl varg som människor betydligt större i länder som Spanien och Rumänien - där har människa och varg uppenbarligen på ett bättre sätt lärt sig att leva med "varandra".

Jag hade förövrigt ett konkret förslag - se till att öka vargstammen rejält så att man kan ha jakt på dom. Då skulle de av självbevarelsedrift bli skyggare gentemot människor.

Naturligtvis får man ha en åsikt! Men det konstiga är att i debatter på forum och även i sända tv debatter verkar åsikterna vara geografiskt styrda tyvärr.
nog tycker jag att det är lite konstigt. Att sedan folk som bor i ett område ska bestämma hur andra ska ha det, och hur de ska agera men det ska kanske vara så vad vet jag.:confused:
Nu är det mer än får som drabbas även getter nöt,ren även fäbodbruket har fått ökade problem
Att problemet ökat, ja rovdjurstammen har ju ökat så visst måste det göras radikala förändringar om en stabil rovdjurs stam skall hållas,öka vargstammen och tillåta avskjutning är inte heller enkelt då stammen har stora problem med inavel visst kan det ju lösas med utplantering men var skall man ta dessa ifrån,blandas stammen ut så är den ju inte naturlig men Norge kanske avvarar några.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 13 maj 2007 16:27
erik l skrev:
Naturligtvis får man ha en åsikt! Men det konstiga är att i debatter på forum och även i sända tv debatter verkar åsikterna vara geografiskt styrda tyvärr.

nog tycker jag att det är lite konstigt. Att sedan folk som bor i ett område ska bestämma hur andra ska ha det, och hur de ska agera men det ska kanske vara så vad vet jag.:confused:

Det är kanske som så att "rovdjurshatarna" i "norr" gör livet så jävligt för de som accepterar vargen att dessa föredrar att inte säga något - se t.ex. inlägget från maffia666
#30 - 13 maj 2007 16:40
Ska man få bestämma över sitt eget närområde?

Det är ju ganska rimligt att människor som bor i en landsända själva borde få ha mer inflytande över hur den ska styras än mäniskor som inte bor där. Här kan det kommunala självstyret nämnas(tex. Stockholms kommunalskatter eller Sjöbos invandringspolitik)

Dock avhandlas rovdjurspolitiken på länsnivå, vilket är en statlig instans. Dessutom kan rovdjurspolitiken vara av riksintresse såsom gruvdrift eller utbyggnad av vattenkraft.

Mitt tidigare förslag är dock seriöst. Uppväxt i fjällvärlden, vandrat och fiskat mycket, gör det fortfarande. Fjäll och oaverkat barrskog har liten biomassa.

Bor nu i mälardalen, semestrar i skåne. Har aldrig sett så mycket vilt som här och i skåne.
#31 - 13 maj 2007 16:59
Ja, fy för rovdjur som tar vilt, vi människor ska ju ha allt för oss själva :rolleyes:

Vi är usla på att hålla en bra balans i naturen, och dödar långt mer än vi behöver, t.o.m av ett så mysko skäl som nöje. Det är kul att döda tydligen. Rovdjuren och deras bytesdjur är bra på att upprätthålla bra balans. Men vi skjuter av både rovdjur och vilt, för vi vill ha ensamrätt på den här planeten.

Att rovdjur kommer in i bebyggelse är vårat eget fel. Vad fanns där innan vi byggde? Jo, vildmark, djurens hem. Vi har alltså kraftigt förändrat deras hem, och kan inte ens tåla att de faktiskt vill bo kvar, och inte har nå´n annanstans att ta vägen.
#32 - 13 maj 2007 17:02
Nja varför då gnälla över ett problem som är ytterst litet istället för att diskutera det stora problemet.

Nu missuppfattade du nog vad jag menade. Det jag menade är att man inte kan rakt av kan jämföra hur många hundar som av misstag och oaktsamhet dödas av 100000 jägare med hur många som dödas av vargar.Varg dödade hundar är ett hyffsat stort problem där det finns vargar och jag skulle gissa att det är vanligare att jakthundar rivs av varg än våda skjuts inom de områden som har en etablerad vargstam.

Angående hur det ser ut i andra länder så har jag pratat med estniska jägare som har starka varg stammar på sina marker. Dessa har haft en syn på sina jakt hundar mer som en förbruknings vara där man får räkna med att vargarna tar en å annan hund varje år.
Bilagor:
#33 - 13 maj 2007 17:07
I ett vargtätt område behöver man oftast inte skjuta av så mkt vilt, så varför ens jaga med lös hund?
Det är ett attans skrik över hundar som tas av varg, men att de stryker med på vägarna höjer ingen ett ögonbryn över.
#34 - 13 maj 2007 17:19
Det är kanske som så att "rovdjurshatarna" i "norr" gör livet så jävligt för de som accepterar vargen att dessa föredrar att inte säga något - se t.ex. inlägget från maffia666

Ja det där är en riktigt het potatis som varit i debatt program i Riks Tv sänt bara några mil ifrån min hemstad och blivit polisärenden men nu blivit ganska lugnt på den fronten, ett bedrägligt lugn kanske. Men åsikter hörs ju om än på lugn nivå. Kanske är det tur att inte vargstammen ökar lika stort som björnstammen men där har problemen minskat tack vare avskjutning och skyddsjakt är dock inte lika lättlöst med vargen tack vare vargens flock betende och inaveln hålls intakt på att bara ledarparet i flocken parar sig
#35 - 13 maj 2007 17:32
Micke_A skrev:

Vi är usla på att hålla en bra balans i naturen, och dödar långt mer än vi behöver, t.o.m av ett så mysko skäl som nöje. Det är kul att döda tydligen. Rovdjuren och deras bytesdjur är bra på att upprätthålla bra balans. Men vi skjuter av både rovdjur och vilt, för vi vill ha ensamrätt på den här planeten.

Att rovdjur kommer in i bebyggelse är vårat eget fel. Vad fanns där innan vi byggde? Jo, vildmark, djurens hem. Vi har alltså kraftigt förändrat deras hem, och kan inte ens tåla att de faktiskt vill bo kvar, och inte har nå´n annanstans att ta vägen.

Nja nöje inte bara, jag är visserligen ingen jägare och har aldrig varit men avskjutning är kraftigt reglerad och påbjuden på gott och ont.

Rovdjur i bebyggelsen är på sätt och vis ett nygammalt problem som ökat för att rovdjuren åter ökat men nu dragit sig in i bebyggelsen då blir det trassel.
#36 - 13 maj 2007 18:16
Är ni beredda att ha varg nära er?

Jag tycker att man ska vara försiktig med att uttala sig om vad andra ska tvingas acceptera.

Vill man ha vargar i Sverige så ska man också vara beredd att ha vargar nära sommarstugan eller kanske ett par i stadens frilufs och strövområde.

Vill man ha kärnkraft ska man vara beredd på att bo nära en reaktor eller ha slutförvar i sin närhet.

Vill man ha utbyggd vattenkraft ska man vara beredd på att det kan ske i ens egen närhet.

Vill man att minska utsläppen av co2 måste man först se om sitt eget hus, byta bil/åka buss etc.
..osv

Som exemplet öst/centraleuropa visar går det utmärkt att ha en björn och vargstam kring tätorter med omnejd. Det finns väldiga mängder småvilt av olika slag upp till rådjurs storlek.
#37 - 13 maj 2007 18:32
Nej, inte bara för nöje, men nöjesjägare är ju ett existerande uttryck, så jag tycker vi ska vara försiktiga med att döma andra rovdjur.

Att vi måste hålla på med kraftig avskjutning är ju för att vi håller på att eliminera konkurrensen om bytesdjuren.

Vargar och andra vilda djur är nu inget hot mot hälsa och miljö, som kärnkraft och utsläpp, snarare tvärtom. Jag lever hellre i närheten av vargar och andra djur, än ett kärnkraftverk. De har en naturlig plats på jorden, och bör få överleva tills moder natur tycker att de har spelat ut sin roll, inte för att vi inte tål konkurrens, har fördomar om vilda djur, och förstör naturen omkring oss. Visst, mer dominanta arter har knuffat undan andra arter i urminnes tider (på senare tid allt oftare för att vi gång på gång för in arter där de inte ska vara), men vi är inte så mycket dominanta, som giriga, obetänksamma, och ofta rent ut sagt korkade.
#38 - 13 maj 2007 19:11
Jag tycker det ska finnas varg efter folkmängden.

t.ex. helsingfors så skulle det lätt kunna finnas 4000 vargar.
för där finns även dom "idioterna" som förspråkar vargen.

I en debatt på finska televsionen gick en natur"mupp" ut och sa att hundar som inte har stamtavla är mindre värda än en chivauva med stamtavla.

så om vargen äter upp en finsk stövare i skogen som inte har stamtavla så gör det inte något.

dessa betongråttor skulle det vara skottpeng på.

jag är jägare / hundägare och jag tycker nog att vargen skall finnas.. men den ska behöva bli skyggare. t.ex. för 2 veckor sedan stod en varg och glodde på vår älghund där den stod i hagen och skällde.. den brydde sig inte ett fan och knallade rakt över gräsmattan.

vargen är ett vildmarksdjur och ska så förbli.
dom exemplar som blir urbaniserade skall skjutas eller som sagt flyttas till helsingfors och rota i skräp conteinrar.

tack för ordet
#39 - 13 maj 2007 19:19
Men det är inte så lätt för dem att förbli vildmarksdjur när människan förstör deras (och våran, vi är också ett av moder natus barn, men förmodligen inget hon är särskilt stolt över) vildmark, och skjuter deras mat. Det är vi som är inkräktare, med våra bilar och hus, och våran betong och asfalt, inte de vilda djuren.

Vargar äter väl inte jakthundar, bara attackerar dem, eftersom de ser dem som andra vargar, som gör intrång på deras revir. Och eftersom vi har avlat dem så att de minskat i storlek från sitt ursprung (ja, hundar är sönderavlade vargar), så har de ingen schans att försvara sig mot en vild varg.
#40 - 13 maj 2007 19:22
Micke_A skrev:
Men det är inte så lätt för dem att förbli vildmarksdjur när människan förstör deras (och våran) vildmark, och skjuter deras mat. Det är vi som är inkräktare, med våra bilar och hus, och våran betong och asfalt, inte de vilda djuren.

Så du menar att vi bygger för många städer i vildmarken?

tillåt mig småle
Bilagor:
#41 - 13 maj 2007 19:24
Vi hugger ner skog, för att få nya platser att bygga och odla på. Kanske inte ett så stort problem här som i tropikerna, men ändå. Djuren har då bara antingen att dö, flytta (men vart?), eller anpassa sig till människans bebyggelse.

I Florida är det vanligt med alligatorer som kommer nära mänsklig bebyggelse, för att vi krälar oss allt närmare deras naturliga områden. Samma sak med andra krokodiler i t.ex Australien. De vill bara ha ett hem, och överleva, och människan gnäller över att de är onda monster som smyger sig in i trädgårdar för att äta barn och husdjur. I Arizona har de mer eller mindre börjat bygga i öknen, vilket resulterar i många ormbett. Ormarnas fel? Knappast. Bygger man på olämpliga ställen får man stå ut med så´nt, vi är inte ensamma på den här planeten. Än.
#42 - 13 maj 2007 19:25
Micke_A skrev:
Vargar äter väl inte jakthundar, bara attackerar dem, eftersom de ser dem som andra vargar, som gör intrång på deras revir. Och eftersom vi har avlat dem så att de minskat i storlek från sitt ursprung (ja, hundar är sönderavlade vargar), så har de ingen schans att försvara sig mot en vild varg.

Måste jag scanna in en bild som fanns i sista koiramme(våra hundar på finska)?

där det som finns kvar av en jakthund är huvud och ryggrad och baktassar?

dessutom blev han uppäten till det tillståndet på under 2 timmar av flera vargar.

detta på ett jaktprov där skogen var full med hundar och människor.
#43 - 13 maj 2007 19:38
[quote=Micke_A;968061]

Nej, inte bara för nöje, men nöjesjägare är ju ett existerande uttryck, så jag tycker vi ska vara försiktiga med att döma andra rovdjur.

Men det är inte så lätt för dem att förbli
vildmarksdjur när människan förstör deras (och våran, vi är också ett av moder natus barn, men förmodligen inget hon är särskilt stolt över) vildmark, och skjuter deras mat. Det är vi som är inkräktare, med våra bilar och hus, och våran betong och asfalt, inte de vilda djuren.

Vargar äter väl inte jakthundar, bara attackerar dem, eftersom de ser dem som andra vargar, som gör intrång på deras revir. Och eftersom vi har avlat dem så att de minskat i storlek från sitt ursprung (ja, hundar är sönderavlade vargar), så har de ingen schans att försvara sig mot en vild varg.[/quo

Men dömer är ju precis exakt vad du själv gör:confused: Vad vargar äter ja undrar hur i hela friden kan du påstå nåt sådant? vargen är väl allätare eller
#44 - 13 maj 2007 19:50
Dömer jag? Jag menade att vi är snabba med att döma ut andra rovdjur som blodtörstiga, när vi borde se oss själva i spegeln. Jag har inte sagt att nå´t rovdjur är det, utan som sagt att man ska städa utanför sin egen dörr innan man klagar på andra.

Jag tror fortfarande inte att vargar ser hundar som byten, utan som inkräktare på reviret. Det är ju samma djur från början. Och hundar älskar vi, för att vi tycker att vi kontrollerar dem, men vargar, som är vilda, hatar vi... Dubbelmoral?
#45 - 13 maj 2007 20:12
Precis... Micke A är på helt rätt spår.
En främmande varg som kliver in på ett nytt redan etablerat revir, går sällan därifrån levande, OM den stöter på den styrande flocken.
Precis samma probem stöter jakthundarna på. Man släpper jakthunden i ett vargtätt område, där man VET att vargen etablerat revir, och sedan blir man upprörd över att hunden inte överlevt det hela :s
Jaga inte med lös hund i vargtäta områden, så slipper "ni" en stor del av dessa "problem"!

Sedan skrev ngn att alla som älskar vargen lever från Stockholm och neröver.
*Protest*
Ngn sa även att de hellre möter varg än björn, och det håller jag med om.
Vargen har inte, i Sverige, skadat en människa på MÅnga år, medans björnen så sent som ifjol (kanske 2 år sedan) slog en man och vaktade dess kropp.
Ingen hysteri över björnantalet då inte... knepigt.
#46 - 13 maj 2007 20:21
Hata vargar?

Vill man ha vargar så får man väl ha dem i sin närmiljö! Vildmark är inte nödvändigt för att ha vargar, de kan leva i städernas ytterområden eller angränsande jordbruksmark. Kaniner, harar,igelkottar, rådjur, vildsvin, tamkatter samt en och annan löshund etc finns ju i överflöd.
För många djur är det väldigt lätt att anpassa sig till en modern miljö bara vi tillåter det. Öst/centraleuropa återigen.

Björnen som figurerade för ett par år sedan i Stockholms ytterkanter blev ju väldigt populär, så det kan vara värt att pröva att mer aktivt plantera in rovdjur.

Ett mer demokratiskt förfarande vore väl att rovdjursfrågor avhandlades på kommun eller landstingsnivå. Då kunde varje medborgare bilda opinion för sin åsikt och samtidigt påverka sin närmiljö.

Om sedan Kirunaborna vill ha varg och värmlänningarna vill vara utan varg så är det i alla fall ett demokratiskt beslut. Trots att vargen är väldigt mobil så kan man ändå ha kontroll på dem inom de gränser som omfattas av ett län.
#47 - 13 maj 2007 20:39
qenzo skrev:
Precis... Micke A är på helt rätt spår.

En främmande varg som kliver in på ett nytt redan etablerat revir, går sällan därifrån levande, OM den stöter på den styrande flocken.

Precis samma probem stöter jakthundarna på. Man släpper jakthunden i ett vargtätt område, där man VET att vargen etablerat revir, och sedan blir man upprörd över att hunden inte överlevt det hela :s

Jaga inte med lös hund i vargtäta områden, så slipper "ni" en stor del av dessa "problem"!

Sedan skrev ngn att alla som älskar vargen lever från Stockholm och neröver.

*Protest*

Ngn sa även att de hellre möter varg än björn, och det håller jag med om.

Vargen har inte, i Sverige, skadat en människa på MÅnga år, medans björnen så sent som ifjol (kanske 2 år sedan) slog en man och vaktade dess kropp.

Ingen hysteri över björnantalet då inte... knepigt.

Om det var mig du menade så skrev jag faktist inte så: utan jag skrev:

"hm hm tittar man på inläggen i denna fråga så kommer alla positiva till varg i sverige från stockholm och nedåt landet är detta månne en geografisk fråga":confused: :confused:

Sedan är det faktist så att björn som river människor har då uppmärksammats både i lokal Tv och press så det stämmer inte( möjligt på riksnivå då)

Men det enda radikala borde av inlägg och döma att ta och flytta vargarna till andra områden så att viltet kan återhämta sig innan rovdjuren kommer tillbaka, för tillbaka kommer de deras strövområden är stora. idag på riksvägen mellan mora och rättvik blev en varg påkörd som tillhörde furudalsreviret ett litet avstånd på 5-7 mil
#48 - 13 maj 2007 20:44
Faktum är, vi borde lära oss att visa respekt mot vilda djur, vargar och andra, och den natur som både de och vi har nytta av. Vore tråkigt om vi blev helt ensamma.
#49 - 13 maj 2007 21:29
En lokal fråga...

... absolut tycker jag. Jag har gått mycket i skogen när jag har haft hund och jag lovar att jag inte skulle ha velat möte en varg eller björn.. Det räcker bra med älgar tycker jag :D Har ni sett någon vild älg på nära håll?? Attans vad de är stora och har de kalv sen så kan de ju vara riktigt ilskna.. Min dotter blev jagad genom vårat radhusområde av en fjolårskalv under jakttider, då står de och trycker på vår områdesparkering :D

Jag håller med alla parter... Vargen är ett fint djur och borde absolut få finnas men vi i Stockholm ska inte säga att Norrlänningarna ska få tas med den utan det ska Norrlänningarna besluta själva...
Sen kan jag bli sur när jag läser insändare från Norrlänningar som att vi ska ta vargen för då kan de få alla våra missbrukare... De är garanterat farligare än björn och varg så då kan vi ta viltet istället... ;)

Förr tog faktiskt vargen folk om jag har förstått det hela rätt... Det var vår fiende och vår konkurrent... Det sitter väl kvar i oss fortfarande... [:o]
#50 - 13 maj 2007 21:45
Maffia666 skrev:
Tack för svaret.

Har själv bott i dom vargtätaste delarna av sverige och tycker precis som du att dom också ska få leva. Har en morbror som jobbar åt länstyrelsen att räkna och spåra varg, han har fått däcken sönderskurna på sin bil flera gånger och hört folk som skjutit med gevär i skogarna när han inventerat varg som en varning till honom. Men han skiter i dessa fegisar till jägare som inte törs ta en diskussion med vad han sysslar med, Han har ett jobb att inventera vargar och han har inte tagit ställning till vargens vara eller icke vara. Dom som tjuvskjuter varg är ena j..vla skit stövlar enligt min mening.

Jodå finns en del inavlat isolerat pack ute i skogarna om man säger så. Nämner dock inga speciella orter.
#51 - 13 maj 2007 22:24
Jodå finns en del inavlat isolerat pack ute i skogarna om man säger så. Nämner dock inga speciella orter.

He he.. man skulle ju inte garva men när vet vad som åsyftas blir det humor i bedrövelsen:p Ett skojigt inlägg itråden:D tack för den

mvh erik l
#52 - 14 maj 2007 05:13
erik l skrev:
Om det var mig du menade så skrev jag faktist inte så: utan jag skrev:

"hm hm tittar man på inläggen i denna fråga så kommer alla positiva till varg i sverige från stockholm och nedåt landet är detta månne en geografisk fråga":confused: :confused:

Sedan är det faktist så att björn som river människor har då uppmärksammats både i lokal Tv och press så det stämmer inte( möjligt på riksnivå då)

Men det enda radikala borde av inlägg och döma att ta och flytta vargarna till andra områden så att viltet kan återhämta sig innan rovdjuren kommer tillbaka, för tillbaka kommer de deras strövområden är stora. idag på riksvägen mellan mora och rättvik blev en varg påkörd som tillhörde furudalsreviret ett litet avstånd på 5-7 mil

Men alla i tråden som VILL ha varg, kommer inte från södra Sverige.;)
Ang björnen så stod det i tidningarna under dagarna som händelsen jag nämnde, var i full blom. Vad har skrivits efteråt? Inte många rader. Men så fort namnet Varg, Ulv, Gråben nämns får folket stora skälvan och ramaskriken kommer - "Blodtörstiga" osv.

Vargen behöver flyttas, iaf en del av de. Idag befinner sig den största delen i samma områden, vilket ju uppenbarligen inte fungerar enligt de som bor där.
Tyvärr så strövar vargen tillbaka till de områden där viltet finns. Men med ett större antal skulle de på naturlig väg sprida sig över fler områden i landet.
#53 - 14 maj 2007 08:24
En som är jägare på jobbet mer eller mindre hatar vargen. Dom tar ju djur som hon och andra jägare ska skjuta......
Har inte läst alla inlägg men regleras inte antalet rovdjur automatiskt pga antalet bytesdjur. När inte tillräckligt med byten minskar stammen av rovdjur tills en balans skapas. Efter Tjernobyl jagade inte det jaktlaget för att då behövdes tydligen ingen "naturvårdsjakt" så stammarna inte blev för stora. Man visste ju inte om det gick att äta rådjur mm så då behövdes inte någon sådan jakt tydligen.
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 14 maj 2007 09:12
eriahl skrev:
En som är jägare på jobbet mer eller mindre hatar vargen. Dom tar ju djur som hon och andra jägare ska skjuta......

Har inte läst alla inlägg men regleras inte antalet rovdjur automatiskt pga antalet bytesdjur. När inte tillräckligt med byten minskar stammen av rovdjur tills en balans skapas. Efter Tjernobyl jagade inte det jaktlaget för att då behövdes tydligen ingen "naturvårdsjakt" så stammarna inte blev för stora. Man visste ju inte om det gick att äta rådjur mm så då behövdes inte någon sådan jakt tydligen.

Helt riktigt, som jag skrev ovan så är det egentliga skälet till hatet mot vargen bland många jägare inte orsakat av att de ibland tar någon hund eller ett får utan att de tar de villebråd som de själva vill skjuta. Förr när det fanns gott om rovdjur i Sverige så fanns det väldigt få älgar, men genom att döda dessas naturliga fiender (rovdjuren) så växte älgstammen till sig rejält.
Detta har jag förövrigt också hört från flera jägare men anledningen till att det inte förs fram är ju att denna inställning inte skulle väcka någon sympati. Dvs att allt handlar om vem som skall ha rätten att döda våra vilda djur - andra vilda djur, eller vi själva.
#55 - 14 maj 2007 09:52
eriahl skrev:

Efter Tjernobyl jagade inte det jaktlaget för att då behövdes tydligen ingen "naturvårdsjakt" så stammarna inte blev för stora.

ursäkta om jag inte förstår.. men vilket jaktlag pratar du om som inte jagade efter tjernobyl?
#56 - 14 maj 2007 10:15
Ett gäng med "skjutglada" människor som går ut i skogen kallas dom inte jaktlag. Kanske fel uttryck av mig. Både finns och fanns "skjutglada" i släkten men spelar ingen roll här.
#57 - 14 maj 2007 10:37
Aha.. okej.. sjukaste jag hört att "jaktlaget" inte jagade efter tjernobyl. men det är väl lite svensk mentalitet ;)

här i finland stoppades dock inte jakten pga småsaker som tjernobyl.

man tog bara inte till vara hjärtan och lever samt annan inävlsmat.
#58 - 14 maj 2007 11:43
Är alla som jagar skjutglada?
Är alla som jagar ute efter att "utrota" rovdjuren?

Människan har i alla tider klarat av att både jaga och dela livet med de rovdjur som funnits i markerna.
Varför just vargen blivit så utsatt vet inte jag, men kaske har Rödluvan ngt med det hela att göra?
Sverige är bortskämt... Varför i hela fridens dagar skulle inte vi kunna leva med mer rovdjur, när andra länder klarar det galant?
#59 - 14 maj 2007 19:45
Rättelser

Kjell mfl;

Rättelse 1.
Den ökade förekomsten av jaktbart vilt, främst i Sverige beror inte på att vargen är kraftigt reducerad. Vargen var i stort sett utrotad innan älgstammen började sin kraftiga uppgång.

Älgstammens uppgång beror främst på det extensiva skogsbruket!! Micke mfl. kan då begrunda faktumet av civilisationen genom kalhyggena ökat förutsättningarna för en hel del vilt.*

Rättelse 2.
Norge, som inte är lika urbaniserat som Sverige, och som har en långt mer levande landsbygd och högre grad av naturskydd(nationalparker, skyddsområden regleringar skoterföbud etc) än Sverige har en helt annan rovdjurspolitik. Norge har förklarat att man inte kan hålla ett antal av de större rovdjuren inom sina gränser just beroende på att de drabbar kreaturskötsel, fäbodrift rennäring mm.

Sverige och svenskarna har alltså en för rovdjuren väldigt positiv rovdjurspolitik jämfört med jämförbara länder.

Inte säker på hur finnarna löser rovdjursfrågan men om jag inte missminner mig så såg staten mellan fingrarna på reducering av rovdsjursbestånden i alla fall i de norra delarna intill för ett par år sedan... rätta mig om jag har fel...

Själv tror jag att rovdjursfrågan ska lösas utifrån lagens bokstav och utifrån den regionala demokratins ramar.

*Extensivt skogsbruk leder till kalhyggen. Efter kalhuggningen och innan planten har tagit sig tar lövträden över. Lövträd är mycket bättre föda än näringsfattig barrskog utgör underlagetr för dagens älgstam.
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 14 maj 2007 20:34
Kjell mfl;

Rättelse 1.

Den ökade förekomsten av jaktbart vilt, främst i Sverige beror inte på att vargen är kraftigt reducerad. Vargen var i stort sett utrotad innan älgstammen började sin kraftiga uppgång.

Älgstammens uppgång beror främst på det extensiva skogsbruket!! Micke mfl. kan då begrunda faktumet av civilisationen genom kalhyggena ökat förutsättningarna för en hel del vilt.*

Du har säkert rätt - jag refererade bara till vad jägare har sagt till mig, så nu fick jag ytterligare ett argument för fler vargar - tack för det:D
#61 - 14 maj 2007 20:50
Varför denna fixering vid just vargen förresten? Vargen är bara ännu en av moder naturs skapelser. Människan borde lära sig respektera, och leva med, alla vilda djur. De har en lika stor plats på jorden som vi, och det är inte de som skövlar regnskogar, förstör miljön, och bedriver rovjakt.
#62 - 15 maj 2007 15:04
Men ifall man vill vara snäll mot naturen mm så är ju jagat kött det bästa man kan äta. Skulle tycka det var väldigt synd ifall man tog bort en så bra källa till mat - det har visat sej att jordbruket tex är en större miljöfara än vad transporter är. Väljer du älgkött istället för tex nöt så är det alltså bättre för naturen eftersom man inte tex fraktat runt köttet långa vägar, övergött åkrar mm. Det står mer om jordbruket här;
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14574912.asp?id=2857
Visst behöver man inte utrota vargen för det men man behöver ju inte, som många vill(av någon anledning? fattar egentligen inte), ha så stor rovdjursstam att vi inte kan jaga längre
#63 - 15 maj 2007 18:40
Jaga för mat kan man ju göra, men jag har svårt för fenomenet nöjesjakt, det verkar ha mer med kliande avtryckarfingrar att göra, än att få mat, och vilja minska på transporter, och dylikt. Att, som det verkar, många jakthundar och även jägare vådaskjuts tyder ju att det är folk som skjuter först och frågar se´n som håller på med nöjesjakt. Det var nöjesjakt som kraftigt decimerade bestånd av t.ex elefanter och tigrar förr, man ville ha troféer, och visa hur "modiga" man var. Numera är det istället tjuvjakt som är de stora farorna för dessa djur.

Serien Hälge är ju rätt klockren, med skjutglada Uffe, och har älgarna för få taggar är de ofta inte värda att skjuta (för liten trofé). Se´n är det en jäkligt kul serie också.

Vad jag menar med att respektera och leva med vilda djur, är inte att vi inte får jaga alls (vi är ju ändå allätare, som björnar), utan att vi måste sluta med urskiljningslöst rovdjurshat, sluta att vara giriga, och ta mer än vi behöver, vad det gäller både vilt och natur. Mentaliteten att vi är de enda som har rätt till viltet (som när norrmännen klubbade sälungar, under, om jag minns rätt, förevändningen att de tog "vår" fisk, trots att det är människan som håller på att utarma haven, inte sälarna), och att viltet bara är värdefullt om det hänger på väggen eller ligger på tallriken, är ganska skrämmande.
#64 - 11 juni 2007 22:01
Micke_A skrev:

Vet att det var väldigt länge sen du skrev detta men jag håller med dig till 110%, varje timme så sjövlas en fotbollsplan skog bara nere i amazonas etc.tänk då hur det är i resten av planeten? det är jordenslungor vi har där så hugger man ner det, vi har så många utrotningshotade arter nu så jag har tappat räkning. Säger bara att människan är en skamm, enligt forskning är vi 1000gånger smartare än vissa andra djur... Tydligen inte. Vill även tillägga att om 5-8år så kommer det vara lika varmt här i sverige som i Grekland på ett ungefär, om 30-40år är det öken nere vid medelhavet, och lika varmt som i Egypten här, OM vi inte slutar släppa ut så mycket avgaser etc i naturen, vi är alla delaktiga i detta så därför kan man gå/cykla lite oftare.
#65 - 12 juni 2007 11:29
Jag skulle önska vargdebatten var lite ärligare.

Ingen är egentligen RÄDD för vargar, utan det är fyra problem:
1) Vargar dödar jakthundar under älgjakten.
2) Vargar dödar tamboskap (får, hästar, kor).
3) Vargar dödar tamboskap (ren)
4) Vargar dödar frigående boskap (älg, rådjur, hjort).

Punkt 1 är den minst betydande. Det är relativt sällsynt att varg dödar jakthundar, och det kan ofta undvikas genom att i mindre omfattning använda drivande frispringande hundar, och till viss del genom spikhalsband. Det kommer dock inte att gå att helt få bort.

Punkt 2 är av större betydelse, men lättare att åtgärda: det är inte alltför svårt att sätta upp vargsäkra staket, och man kan få statligt bidrag till det. Det är förstås ett extra-arbete, och det kommer att ta ett bra tag innan hela sverige insett betydelsen av vargsäkra staket.

Punkt 3 är politiskt omöjlig att göra nånting åt - det kommer inte att gå att ha varg i fjällen eller i stora delar av norrlands inland pga renarna. Den logiska lösningen, som också skulle lösa problemet med överbetning i fjällen och tillåta att vildren fick sprida sig in i sverige igen, vore att avgränsa och inhägna renbetesmarkerna, men det är som sagt politiskt omöjligt. Kort sagt: inga vargar, inga vildrenar, och inga järvar i fjällen.

Punkt 4: här är det VERKLIGA skälet till motståndet mot varg i Sverige: den äter älg. Älgjakten är inte bara en fritidssysselsättning, den är ekonomiskt viktig för de flesta som bor på landsbygden, och i praktiken är sveriges älgar frigående tamboskap. Varje älg vargen tar är en förlust på flera tusentals skattefria kronor för jaktlaget. Det går tyvärr inte att få vargen att låta bli att äta älg heller.
Det finns motargument, huvudsakligen att om vargen blev vanligare skulle man kunna tillåta jakt på varg vilket delvis skulle ersätta förlusten av älg, men jag tror inte det nånsin blir lönsamt att ha varg i ett jaktområde.
Staten kompenserar till viss del för uppätna älgar genom att betala per varg i ett område, men det uppväger knappast ändå.
Bilagor:
Maffia666
#66 - 22 juni 2007 20:37
Azur skrev:
Jag skulle önska vargdebatten var lite ärligare.

Ingen är egentligen RÄDD för vargar, utan det är fyra problem:

1) Vargar dödar jakthundar under älgjakten.

2) Vargar dödar tamboskap (får, hästar, kor).

3) Vargar dödar tamboskap (ren)

4) Vargar dödar frigående boskap (älg, rådjur, hjort).

Punkt 1 är den minst betydande. Det är relativt sällsynt att varg dödar jakthundar, och det kan ofta undvikas genom att i mindre omfattning använda drivande frispringande hundar, och till viss del genom spikhalsband. Det kommer dock inte att gå att helt få bort.

Punkt 2 är av större betydelse, men lättare att åtgärda: det är inte alltför svårt att sätta upp vargsäkra staket, och man kan få statligt bidrag till det. Det är förstås ett extra-arbete, och det kommer att ta ett bra tag innan hela sverige insett betydelsen av vargsäkra staket.

Punkt 3 är politiskt omöjlig att göra nånting åt - det kommer inte att gå att ha varg i fjällen eller i stora delar av norrlands inland pga renarna. Den logiska lösningen, som också skulle lösa problemet med överbetning i fjällen och tillåta att vildren fick sprida sig in i sverige igen, vore att avgränsa och inhägna renbetesmarkerna, men det är som sagt politiskt omöjligt. Kort sagt: inga vargar, inga vildrenar, och inga järvar i fjällen.

Punkt 4: här är det VERKLIGA skälet till motståndet mot varg i Sverige: den äter älg. Älgjakten är inte bara en fritidssysselsättning, den är ekonomiskt viktig för de flesta som bor på landsbygden, och i praktiken är sveriges älgar frigående tamboskap. Varje älg vargen tar är en förlust på flera tusentals skattefria kronor för jaktlaget. Det går tyvärr inte att få vargen att låta bli att äta älg heller.

Det finns motargument, huvudsakligen att om vargen blev vanligare skulle man kunna tillåta jakt på varg vilket delvis skulle ersätta förlusten av älg, men jag tror inte det nånsin blir lönsamt att ha varg i ett jaktområde.

Staten kompenserar till viss del för uppätna älgar genom att betala per varg i ett område, men det uppväger knappast ändå.

Tack för alla åsikter ni givit!!
Vargen är här för att stanna, vilket jag hoppas!!!Det finns många som slutat jagat älg pågrund utav att det kostar för mycket attt jaga älg!!
Och dom flesta hundarna går åt vid drevjakt utav hare eller råddjur.
#67 - 22 juni 2007 22:08
Förbud eller morot???

Om man jämför med djur i Afrika, bergsgorillor t ex. Om befolkningen tjänar på att turister vill komma och titta på gorillorna eller om man tjänade på att döda mamman och sälja ungen till ett Zoo så har ju befolkningens inställning ändrats radikalt i och med att turismen blev lönsam.

Det är ju samma sak vad man än tittar på. Vill man få folk att gå åt ett håll så måste de vinna något på att göra det. Vill vi ha varg så måste norrlänningarna, för det är ju de som drabbas mest, tjäna något på att dem där... Vi kan sitta här i STHLM och snacka hur humant som helst om vargens rätt att leva men om vi inte ger en morot så lär ju inte alla köpa konceptet...

Speciellt inte han som fick hunden dödad.. [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 23 juni 2007 08:09
Katharina skrev:
Om man jämför med djur i Afrika, bergsgorillor t ex. Om befolkningen tjänar på att turister vill komma och titta på gorillorna eller om man tjänade på att döda mamman och sälja ungen till ett Zoo så har ju befolkningens inställning ändrats radikalt i och med att turismen blev lönsam.

Det är ju samma sak vad man än tittar på. Vill man få folk att gå åt ett håll så måste de vinna något på att göra det. Vill vi ha varg så måste norrlänningarna, för det är ju de som drabbas mest, tjäna något på att dem där... Vi kan sitta här i STHLM och snacka hur humant som helst om vargens rätt att leva men om vi inte ger en morot så lär ju inte alla köpa konceptet...

Lite märklig inställning att det är OK att utrota ett djur om man inte kan tjäna pengar på det.
#69 - 23 juni 2007 10:49
Men det är ju så det är Kjell, med ta mig tusan allt.
Vem vill ha maggot hemma liksom? Ändå köps det litervis av maggot varje vinter fast man kan få det hemma gratis :D
Allt "ont" är bra om man få pengar på köpet.... Sjukt så det förslår tyvärr.
#70 - 23 juni 2007 11:16
Ja, tyvärr är det ju så...

Lite märklig inställning att det är OK att utrota ett djur om man inte kan tjäna pengar på det.

Sen kan vi djurvänner och humanister sitta här och tycka hur mycket som helst.. Pengar är det absolut bästa sättet att faktiskt rädda den djurarten vi är rädda om... [:o]
Maffia666
#71 - 29 juni 2007 20:19
Katharina skrev:

Jag kan av egen erfarenhet säga att ska dom bli nöjda så ska ingen Varg finnas. Jag kan hålla med dig om att det är ingenting 08 ska bestämma, men frågar man folket i allmänhet i områderna så är många positiva till varg, men många vågar inte säga vad dom tycker!!! På grund utav att hamna utanför i dessa byar!
#72 - 29 juni 2007 22:26
Saker som borde göras:
1) Flytta en vargflock till 08. Södertörn eller Vaxholm har plats.
Seriöst. Visa att det inte bara är snack, utan att 08 accepterar varg också när de är inpå knutarna och äter deras katter/hundar/hästar/får. Kan 08, som i stort sett är ett stort jäkla villaområde, hålla en flock om 20 vargar då kan de definitivt kräva att Lappland, Jämtland etc gör det också.

2) Inhägna renbetesområdena. Staten betalar inhägningen och ger bidrag till utfodring för upp till 1 miljon renar. I gengäld lämnas 1/3 av fjällen fria åt vargar, vildren, och järv.

3) Importera ryska älgtjurar för att hjälpa upp svensk älgstam. Jag hörde vi har exporterat älgar till storbrittannien - vill de verkligen ha småvuxna älgar med pinnhorn och anlag för albinism, som vi odlat fram?
#73 - 30 juni 2007 21:06
Jodå..

Maffia666 skrev:
Jag kan av egen erfarenhet säga att ska dom bli nöjda så ska ingen Varg finnas. Jag kan hålla med dig om att det är ingenting 08 ska bestämma, men frågar man folket i allmänhet i områderna så är många positiva till varg, men många vågar inte säga vad dom tycker!!! På grund utav att hamna utanför i dessa byar!

Vem tycker inte om en guldtacka????

Kan man tjäna stålar på vargen så skulle varenda norrlänning vårda vargen... Ponera att de skulle få en slant per varg de huserar i skogen runt om så skulle de nog mata vargungarna med ett får till och med :D

Jag är ju som sagt 08 men hela släkten kommer i och för sig från norrland men jag kan gladeligen säga att jag inte vill ha varg i skogen här i Stockholm!!! Har ett reservat bakom ryggen och det var tryggt att gå med en stor boxer när man gick på promenad, skulle inte vilja ha varg i en sådan här liten skog...

När jag är på landet däremot är jag inte rädd att ha varg runt knuten eftersom de har så stora ytor så att de knappast lär trängas med mig eller förhoppningsvis inte försöka käka upp min hund ;)

Jag säger det igen... Alla norrlänningar som tycker att Stockholm kan få ta varg och björn.. Vi byter gärna om ni tar våra missbrukare :D :D :D
Maffia666
#74 - 13 augusti 2007 07:01
Måste skriva vad som hände mig när jag och min familj besökte Skånes djurpark. När vi gick där så passerade vi ett lotteristånd och tänkte att jag kanske ska ta en lott, och så gjorde jag det och VANN 1:a pris!! Det fanns en del att välja på men priset jag valde blev ett VARGMÖTE! Så nu ska jag tillsammans med en skötare gå in i hägnet och träffa vargarna, vilken höjdar vinst!!
Maffia666 skrev:
Vad har ni för åsikter angående Vargen??
#75 - 13 augusti 2007 16:09
Här i Hälsingland är det ständigt ett jäkla tjafs om vargarna..
Jag vill gärna ha vargen kvar i våra skogar & marker. Jag skulle med glädje vilja stöta på vilda fria vargar ute, men tyvärr så har jag inte gjort det än.

Ni skulle se hur dom gamla bondgubbarna & kommunpolitikerna spyr galla över vargarna under Fria Ord i våran morgontidning.. Det är ju inte klokt hur dom får till det som tex att dom vågar inte gå ut för då springer det en massa varg runt fötterna på dom, och vargar är ju sådana hemska blodtörstiga bestar.
På en del bilar har jag även sett dekaler där det står "En död varg är en bra varg", helt knäppt hur dom håller på ju..
Kan urbefolkningen i Amerika leva med vargar & andra rovdjur så ska väll även vi kunna det tycker jag.

Så jag håller på vargarna jag,,
#76 - 13 augusti 2007 16:22
Dokumentär ikväll kl 21.30 på 1:an..

Som handlar om varg och människor... ;)
Maffia666
#77 - 13 augusti 2007 16:25
Katharina skrev:
Som handlar om varg och människor... ;)

Okej då får man kolla.
#78 - 15 augusti 2007 20:13
http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/gagnef/article221287.ece
Förstår att man har respekt för vargen
#79 - 15 augusti 2007 20:32
Ja, respekt ska man ha, för alla vilda djur. Däremot är vargen ofta föremål för urskiljningslöst, oförfalskat, och imbecillt hat, och fördomar.

Respekt är nå´t sunt och positivt, men en del människor tror att det är respekt de får när folk är rädda för dem. Likaså är det snarare brist på respekt att hata vargen, som bara försöker överleva, trots människans envetna försök att förstöra för den.
Guest
#80 - 15 augusti 2007 21:38
miluhe skrev:

För vad?
Tar man med sin hund ut för att jaga på natten och har den lös med risk för varg, får man bara skylla sig själv...
Själv hoppas jag detta blir mer en stämpel på: Korkad jägare!!!

Annons