Varför ytterfilter?

#1 - 5 december 2008 16:33
Jag har tänkt på en sak. Varför vill så många egentligen använda ytterfilter? Varför inte bara köpa en modul som man fyller med filtermassa samt driver med en cirkulationspump? Det är både billigare och snyggare än ett vanligt ytterfilter. Man slipper slangar som kan läcka, en stor fyrkantig låda brevid akvariet och så vidare... Man kan dessutom gömma all teknik i modulen. Varför har inte fler personer filtermoduler?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 december 2008 16:36
[quote=Wieder;1224126]Jag har tänkt på en sak. Varför vill så många egentligen använda ytterfilter? Varför inte bara köpa en modul som man fyller med filtermassa samt driver med en cirkulationspump? Det är både billigare och snyggare än ett vanligt ytterfilter. Man slipper slangar som kan läcka, en stor fyrkantig låda brevid akvariet och så vidare... Man kan dessutom gömma all teknik i modulen. Varför har inte fler personer filtermoduler?[/quote]
Ja det kan man ju fråga sig;)
#3 - 5 december 2008 16:38
Alla tycker nog inte att det är snyggt med en stor låtsas-sten fastsilikonad i akvarierutan. Tveksamt om det skulle passa i många växtakvarium tex...
#4 - 5 december 2008 16:40
[quote=Wieder;1224126]Jag har tänkt på en sak. Varför vill så många egentligen använda ytterfilter? Varför inte bara köpa en modul som man fyller med filtermassa samt driver med en cirkulationspump? Det är både billigare och snyggare än ett vanligt ytterfilter. Man slipper slangar som kan läcka, en stor fyrkantig låda brevid akvariet och så vidare... Man kan dessutom gömma all teknik i modulen. Varför har inte fler personer filtermoduler?[/quote]Dem flesta som har sysslat med detta länge gör nog också på detta viset som du beskriver plus dem komleterar med ett ytterfilter också,vad som är negativt är den stora volymen det själ ifrån karet.
#5 - 5 december 2008 16:49
[quote=Patrik Steen;1224133]Dem flesta som har sysslat med detta länge gör nog också på detta viset som du beskriver plus dem komleterar med ett ytterfilter också,vad som är negativt är den stora volymen det själ ifrån karet.[/quote]

Jag resonerar som så , att om burken är på 540 liter kan jag offra tjugo liter i ena hörnet för filter.
Det märks knappast åtminstånde för mig som inte är estettaliban.
Guest
#6 - 5 december 2008 16:53
Ja kör me ytterfilter för att lämna mer plats åt fiskarna o växterna..
#7 - 5 december 2008 17:00
[quote=pello;1224136] åtminstånde för mig som inte är estettaliban.[/quote]Förklara mer vad som menas med detta jag är Skåning och har ingen aning:confused:;):D
#8 - 5 december 2008 17:16
Jag tycker att det är mer praktiskt med ytterfilter,lättare att göra rent,får mer plats för fisk och växter,plus att en btn bakgrund för filtermassa kostar multum...
#9 - 5 december 2008 18:19
[quote=Wieder;1224126]Jag har tänkt på en sak. Varför vill så många egentligen använda ytterfilter? Varför inte bara köpa en modul som man fyller med filtermassa samt driver med en cirkulationspump? Det är både billigare och snyggare än ett vanligt ytterfilter. Man slipper slangar som kan läcka, en stor fyrkantig låda brevid akvariet och så vidare... Man kan dessutom gömma all teknik i modulen. Varför har inte fler personer filtermoduler?[/quote]

För att man har råd med ytterfilter, kanske?:)

- Eller som i mitt fall så gillar jag den stora filtervolymen man får i ett ytterfilter och man kan t.ex. under en period byta ut någon av de filtermedia man använder för att höja eller sänka PH, minska Nitrit osv.

Vad gäller mitt 450-liters har jag slim-line bakgrund - och alltså ingen plats för att lägga något bakom bakgrunden. I ena änden av akvariet går insuget ner - och i andra utblåset - och där sitter också doppvärmaren. Inga fula klumpar i något hörn och alltså mer plats för fisk.

I mitt nästa akvarium kommer jag att ha en annan typ av bakgrund men kommer ändå att ha ytterfilter som huvudfilter. Sen kommer jag dessutom att köra pumpskalle+filtermatta i motsatt hörn för cirkulationens skull och alltså ha två filter där bägge flyttar ungefär lika mycket vatten/timme.
#10 - 5 december 2008 18:45
[quote=Patrik Steen;1224144]Förklara mer vad som menas med detta jag är Skåning och har ingen aning:confused:;):D[/quote]

Ett praktiskt tilltal när det visar sig att jag är slarvigare än andra.
Taliban=fundamentalist[:o]
#11 - 5 december 2008 21:43
Nu är det väl iofs inte sååå billigt med en modul så att man kan se det som en ekonomisk vinst direkt. sen tycker inte jag att det skulle se vidare kul ut med bara EN modul i karet... Men har man nu tänk ha en BTN lr Moduler så ska man ju självklart utnyttja dem som filter men i kar utan är väl ytterfilter det klart bästa!
#12 - 5 december 2008 22:06
Jag var på Åleds med en kompis och pratade med personalen där om olika sorters filter. Hon frågade:

"Men varför är det så många som har ytterfilter då?"

Svaret blev:

"För att dom gillar att göra av med pengar i onödan, tror jag."

Själv har jag ingen aning, jag har inget ytterfilter. Det kanske är jättebra, vad vet jag... Men jag tyckte det var ett roligt och lite kaxigt svar... :D
#13 - 5 december 2008 22:08
[quote=Esja;1224263]Jag var på Åleds med en kompis och pratade med personalen där om olika sorters filter. Hon frågade:

Svaret blev:

Själv har jag ingen aning, jag har inget ytterfilter. Det kanske är jättebra, vad vet jag... Men jag tyckte det var ett roligt och lite kaxigt svar... :D[/quote]
Vad har du för filtreringslösning i ditt kar???
#14 - 5 december 2008 22:14
[quote=Galne-Gurra;1224265]Vad har du för filtreringslösning i ditt kar???[/quote]

I mina? Vanliga pumpar inne i karet. Jag är en sån där glad nybörjare som köper färdiga akvariepaket på Hornbach, typ... :D Har ett bottenfilter också, blev liksom omkullpratad av Åleds-folket... [:o]
Guest
#15 - 5 december 2008 22:27
Ja tycker inte att d är nån vidare bra lösning att slänga i 4 innerfilter bara för att få någorlunda bra filtrering.. Om jag hade haft en enorm modul så hade ja kanske skippat ytterfiltret. Men nu har jag ju inte d så ytterfilter passar bäst.
#16 - 5 december 2008 22:39
[quote=Esja;1224269]I mina? Har ett bottenfilter också, blev liksom omkullpratad av Åleds-folket... [:o][/quote]

Och där ser man vad deras kommentarer är värda.:) Fråga Kjell vad han tycker om bottenfilter.

(Iofs hade jag det själv förr och det funkade... nog...)
#17 - 5 december 2008 23:10
[quote=Esja;1224263]Jag var på Åleds med en kompis och pratade med personalen där om olika sorters filter. Hon frågade:

Svaret blev:

Själv har jag ingen aning, jag har inget ytterfilter. Det kanske är jättebra, vad vet jag... Men jag tyckte det var ett roligt och lite kaxigt svar... :D[/quote]Fast ett väldigt okunnigt svar;) ytterfilter är väldigt effektiva och klarar stora fisklaster och ger möjlighet för fisken att leva sin fulla livslängd! dålig filtrering av innerfilter är utan disskussion vanligaste orsaken till problem!
#18 - 6 december 2008 10:51
[quote=Hogan1;1224293]Och där ser man vad deras kommentarer är värda.:) Fråga Kjell vad han tycker om bottenfilter.

(Iofs hade jag det själv förr och det funkade... nog...)[/quote]

Jag känner inget större behov av att fråga någon annan, min taktik är att göra exakt som Åleds-folket säger. Har funkat hittills, liksom :D och deras fiskar/akvarier är sjukt fina. Jag började verkligen på noll så det var superskönt att hitta Åleds såpass nära, i mina ögon vet dom exakt vad dom håller på med till skillnad från en del zoobutiker jag besökt... :(

Men visst, första gången jag får problem av att följa deras råd så återkommer jag kanske, det har bara inte hänt något ännu... jag måste ha en enorm nybörjartur men det var inte varit det minsta strul med något av mina tre akvarier sen jag drog igång 2006. *ta i trä*
#19 - 6 december 2008 12:29
Fråga dom på åleds vad som händer i ett bottenfilter i samband med ett strömavbrott, eller be hellre Lasse, han använder så vackert runda ord när han pratar om bottenfilter och det glada -70 talet.. :D

Ett borrat hål i insugsröret till ett ytterfilter omk 2-3 cm under vattennivån KAN förhindra att ett ytterfilter tömmer akvariet, en annan bra lösning om man ofta utsätts för långa strömmavbrott är en jordfelsbrytare som förhindrar att ytterfiltret startar upp och förgiftar akvariet vid ett längre avbrott.
#20 - 6 december 2008 12:33
Fråga dom på åleds vad som händer i ett bottenfilter i samband med ett strömavbrott, eller be hellre Lasse, han använder så vackert runda ord när han pratar om bottenfilter och det glada -70 talet.. :D

Ett borrat hål i insugsröret till ett ytterfilter omk 2-3 cm under vattenytan KAN förhindra att ett trasigt ytterfilter eller ett slangbrott tömmer akvariet, en annan bra lösning om man ofta utsätts för långa strömmavbrott är en jordfelsbrytare som förhindrar att ytterfiltret startar upp när strömmen går på igen.
#21 - 8 december 2008 08:20
Utan att lägga någon åsikt om hurvida det ena är bättre än det andra så kan jag iaf konstatera att Åledspersonalen (Arnold förmodar jag) är väldigt bra på att "sälja" sina åsikter. :D
#22 - 8 december 2008 09:13
Japp, men samtidigt är det angenämt med en butik med engagerad personal som brinner för vad de gör. Mitt intryck är att de verkligen gör jobbet och tar hand om fiskarna på den nivån att det skulle kunna fungera med åtskilliga andra lösningar =)
Guest
#23 - 8 december 2008 15:41
Haha
#24 - 10 december 2008 09:52
Ett ytterfilter är lätt* att göra rent.

1. Ta ur sladden
2. Isolera (dvs stäng in och ut kranen)
3. ta lossa och bär till duschen / handfaten utan att droppa över allt
Göra rent och sedan proceduren baklänges...

* Prydligt utan söl...
#25 - 10 december 2008 10:36
tycker jag nog är enklare med innerfilter.

1.ur med sladden.
2.kopplaloss filter delen.
3.lyfta över den till en hink och gå in i badrummet.
göra rent i hinken med akvarie vatten.
Guest
#26 - 10 december 2008 11:07
[quote=DJ_Metal;1225930]tycker jag nog är enklare med innerfilter.

1.ur med sladden.
2.kopplaloss filter delen.
3.lyfta över den till en hink och gå in i badrummet.
göra rent i hinken med akvarie vatten.[/quote]

fortsättning på 2:an.
Koppla loss filterdelen lyft sakta upp den iofs spelar d ingen roll hur sakta man tar ut för skiten som finns där i kmr endå flyga ut i karet. Sen så tar d 1 timme för filtrena att ta bort allt skit ur vattnet och när d gjort d så måste man göra rent dom igen, och då flygar all skit ut igen... Innerfilter funkar bara bra till små kar.. me neontetror som inte skiter 1cm's korvar.
#27 - 24 december 2008 17:43
[quote=Narii;1225937]fortsättning på 2:an.
Koppla loss filterdelen lyft sakta upp den iofs spelar d ingen roll hur sakta man tar ut för skiten som finns där i kmr endå flyga ut i karet. Sen så tar d 1 timme för filtrena att ta bort allt skit ur vattnet och när d gjort d så måste man göra rent dom igen, och då flygar all skit ut igen... Innerfilter funkar bara bra till små kar.. me neontetror som inte skiter 1cm's korvar.[/quote]

hahahhaha! stämmer så jävla bra :D har 2 innerfilter i mitt 450L å det e precis så det går till när man rengör. Flickvännen är rädd att ytterfiltret ska börja läcka så hon vill inte att vi använder det :/ Skulle måsta övertyga henne om att vi ska skaffa ytterfilter istället...
#28 - 24 december 2008 19:17
själv så föredrar jag innerfilter framför ytteerfilter. har alltid haft innerfilter under mina år som akvarist och jag har inte haft så stort problem med att skit har flugit ur pumpen och om det gör det så har det ändå försvunnit inom någon timme igen. inget som stör mig direkt :P. men alla får tycka som de vill :)
#29 - 24 december 2008 21:24
Nu är jag en totalt nolla på akvarium och inte ens rengjort mitt innerfilter en enda gång än men kan man inte låta det vara igång medans man lyfter ur det ur karet för att minimera att skit lossnar?

Detta förutsätter att man bor med en mordern elinstallation med jordfelbrytare. Chansen att man får ström i sig bör vara mindre än att man dör i en bilolycka på vägen till jobbet en onsdagsmorgon vecka 7.
#30 - 24 december 2008 21:28
[quote=macke_fisk;1231338]själv så föredrar jag innerfilter framför ytteerfilter. har alltid haft innerfilter under mina år som akvarist och jag har inte haft så stort problem med att skit har flugit ur pumpen och om det gör det så har det ändå försvunnit inom någon timme igen. inget som stör mig direkt :P. men alla får tycka som de vill :)[/quote]

Du har ALLTID haft innerfilter, och ändå föredrar du det framför ytterfilter. Hur kan du skriva så om du inte ens provat? ;)

Ytterfilter är helt klart mycket bekvämare enligt mig, behöver knappt rengöras och när man väl gör det så är det lätt att göra utan slask. Bara ta med filtret till badrummet och gegga där.
#31 - 24 december 2008 21:31
Jag kör både på ytterfilter och filtervadd bakom min bakgrund :) Funkar superbra!
#32 - 24 december 2008 21:37
skulle inte äns tänka tanken att ha ett innerfilter till ett akvarium större än 40liter
#33 - 24 december 2008 22:06
Snabbkopplingar på slangarna är väldigt bra med ytterfilter, och så tycker jag att man ska göra rent slangarna med vid filterrengörning, jag har råkat ut för alginvation när de bruna kiselalgerna smet ut från slangarna, varade dock inte så länge.

Helt klart man ska ha respekt för att ytterfilter är en större läckrisk.

Ett alternativ som inte nämts är sump, har ännu inte provat men jag gillar tänket skarpt.

Min effektivaste variant jag provat var bottenfilter kopplat till ytterfilter, (då fick jag inte växter att fungera men hade nog typ 0,2 w/liter)
Smidigaste var att skiten gick genom gruset (2-4 mm grus) och samlade sig i bottenfiltert i stället för att ligga kvar överallt , sedan var det bara att koppla på bottenfiltert vid vattenbytet och allt skiten sögs ut.
Jag har som plan att köra med detta i mitt växtkar, så får vi se hur det fungerar med växter.
Funderar med på att lösa co2 redan under gruset, skulle det bygga upp gaser kommer dom att kunna smita ut genom gruset eller via ytterfiltert.
#34 - 24 december 2008 22:21
[quote=Wieder;1224126]Varför inte bara köpa en modul som man fyller med filtermassa samt driver med en cirkulationspump?[/quote]

Jag gillar lösning och var själv inne på att jag skulle använda den.
Det föll på att jag inte hade en bakgrund när jag drog igång..
Det ser ut att vara en smidig installation men det som är lite svårare hålla rent.
Skulle man ha att det kunde smita in vatten även via underkanten på modulen så skulle man kunna använda slamsugen för att rengöra filterkuberna om man bara anpassat måtten för det från början.
Då blir ju filter rengjort med akvarievatten per automatik.

Visst tar modulerna plats för karet men det är bara att ta ett större kar:D.
Man behöver inte förlora så mycket djup om man en modul/snedställd slimline i var hörna och slimline mellan.Kanske kan man t.om använda skifferskivor, finns ju som golvmaterial i kapade plattor tex 30*60 cm.
Det kan ju inte vara problem att få filtervolym på detta vis.
#35 - 24 december 2008 22:23
Jag anser att ytterfilter är bättre ur följande synvinklar vad jag kan komma på just nu: Estetiskt, vid håvning, vid rengöring, flexibilitet. Men om man gillar utseendet hos modulerna så kan det väl vara värt priset och krånglet.
#36 - 24 december 2008 22:33
[quote=Gaffel;1224432]Fråga dom på åleds vad som händer i ett bottenfilter i samband med ett strömavbrott.[/quote]

Är det någon skillnad på vad som händer med ett ytterfilter?

[quote=Gaffel;1224432] en annan bra lösning om man ofta utsätts för långa strömmavbrott är en jordfelsbrytare som förhindrar att ytterfiltret startar upp när strömmen går på igen.[/quote]

Förmodar att det är en variant man sätter på sladden som man måste aktivera.

Jag har jordfelsbrytare på hela huset och den slår inte ut av ett strömavbrott.
#37 - 24 december 2008 23:43
[quote=flygrc;1231379]Är det någon skillnad på vad som händer med ett ytterfilter?
[/quote]

Ett rimligt belastat bottenfilter kan ju släppa ner en del syre i en påtaglig del av filtermatrialet, till skillnad mot inner, ytter och modulfilter, så att risken misnkas för att totalomvändning till anaerob nedbrytning ska uppstå. Dock tas då det syret från vattnet, vilket under vissa omständigheter är värre än de andra filteralternativen.

Annons