Varför vill man ha en kraftigare pump i akvariet?

#1 - 15 januari 2012 13:43
När jag köpte mitt Juwel 180 liters akvarium så medföljde det ju en pump i paketet som var anpassat för akvariets storlek.

När vill man ha en kraftigare pump i akvariet?
Vad blir fördelarna med det?
Vad är nackdelarna?
#2 - 15 januari 2012 14:19
Olika fiskar gillar olika kraftig vattenrörelse, om man t.ex. har malawiciklider eller L-malar så gillar de att det blåser rätt ordentligt. Vattenrörelsen ger bättre syresättning på vattnet, och minskar risken för att skit ska ligga och samla sig på bottnen.

Å andra sidan, om man har t.ex. scalare eller slöjguppies så gillar de inte starkt strömmande vatten, och då finns förstås ingen anledning att skaffa stark pump heller.

Ytterligare faktor är filterstorleken. Stora pumpar har ofta stora filter, och större filter ger större reningskapacitet.
#3 - 15 januari 2012 15:32
När jag köpte mitt Juwel 180 liters akvarium så medföljde det ju en pump i paketet som var anpassat för akvariets storlek.

När vill man ha en kraftigare pump i akvariet?

Vad blir fördelarna med det?

Vad är nackdelarna?

Fördel: Syrerikt vatten, bättre biologisk rening, renar snabbare bort partiklar!

Nackdel: växter gillar inte så strömmt vatten, många fiskarter uppskattar inte så strömmt vatten! (dessa problem kan man dock arbeta sig runt genom att använda väldigt grova utblås)
#4 - 15 januari 2012 15:50
åheim skrev:
Nackdel: växter gillar inte så strömmt vatten

Det har jag inte märkt, det akvariumet jag har haft bäst tillväxt i var också det med mest pumpar/strömt i.
#5 - 15 januari 2012 17:21
flygrc skrev:
Det har jag inte märkt, det akvariumet jag har haft bäst tillväxt i var också det med mest pumpar/strömt i.
Jag har iallafall väldigt mycket erfarenhet av att de tynar bort när jag har haft kraftig strömm, men det du menar med kraftig menar jag kanske som en stilla drill;) Detta med stark strömm negativa inverkan på växter är väl etablerat så det går jag inte på djupet med:)
#6 - 15 januari 2012 17:46
åheim skrev:
Jag har iallafall väldigt mycket erfarenhet av att de tynar bort när jag har haft kraftig strömm, men det du menar med kraftig menar jag kanske som en stilla drill;) Detta med stark strömm negativa inverkan på växter är väl etablerat så det går jag inte på djupet med:)

Så kan det vara :D
#7 - 15 januari 2012 17:56
Jag hör till de som gillar Juwels filter och pumpar. Relativt lagom behållare i förhållande till pumpflöde osv.
Vill man ha mer fart i själva akvariet kan man kompletera med en sån här: http://www.pwss.se/product.php?productid=4123&cat=290&page=1 Fördelen är att man kan stänga av och på utan att det biologiska filtret påverkas och det blir garanterat bra sprutt på vattnet!
#8 - 15 januari 2012 21:31
En definitiv nackdel med större pump är större energiförbrukning/ kostnad.
#9 - 16 januari 2012 02:08
Bygert skrev:
En definitiv nackdel med större pump är större energiförbrukning/ kostnad.
Har du testat en sån där kanonkula jag länkade till? Jag köpte 4 st av den största modellen. De drar 17 W och jag fick hela vattenmassan att röra sig med 1 i min runda 100 M3 tank. Snacka om energi besparing!

Annons