När jag köpte mitt Juwel 180 liters akvarium så medföljde det ju en pump i paketet som var anpassat för akvariets storlek.
När vill man ha en kraftigare pump i akvariet?
Vad blir fördelarna med det?
Vad är nackdelarna?
Medicinugglan skrev:När jag köpte mitt Juwel 180 liters akvarium så medföljde det ju en pump i paketet som var anpassat för akvariets storlek.
När vill man ha en kraftigare pump i akvariet?
Vad blir fördelarna med det?
Vad är nackdelarna?
Jag har iallafall väldigt mycket erfarenhet av att de tynar bort när jag har haft kraftig strömm, men det du menar med kraftig menar jag kanske som en stilla drill;) Detta med stark strömm negativa inverkan på växter är väl etablerat så det går jag inte på djupet med:)flygrc skrev:Det har jag inte märkt, det akvariumet jag har haft bäst tillväxt i var också det med mest pumpar/strömt i.
åheim skrev:Jag har iallafall väldigt mycket erfarenhet av att de tynar bort när jag har haft kraftig strömm, men det du menar med kraftig menar jag kanske som en stilla drill;) Detta med stark strömm negativa inverkan på växter är väl etablerat så det går jag inte på djupet med:)
Har du testat en sån där kanonkula jag länkade till? Jag köpte 4 st av den största modellen. De drar 17 W och jag fick hela vattenmassan att röra sig med 1 i min runda 100 M3 tank. Snacka om energi besparing!Bygert skrev:En definitiv nackdel med större pump är större energiförbrukning/ kostnad.