Varför vill inga ha viktorior?

#1 - 22 mars 2004 20:05
Ja, det är en sak jag undrat på länge...Nån som har något att säga?

Varför?

Jag kan behöva lite grund till min kommande artikel i ciklidbladet.
#2 - 22 mars 2004 20:11
Hmm, jag vet inte ens vad Viktorior är för något?
#3 - 22 mars 2004 20:18
Då kommer en länk här...

http://www.african-cichlid.com/Lake_Victoria.htm
#4 - 22 mars 2004 20:26
Vilken skönhet! Jag är förälskad.
http://www.african-cichlid.com/BlueRockKrib.htm

det kanske är så att man inte har Viktorior eftersom det knappt inte görs någon "reklam" för dem ute i zoo-butikerna. Jag har bara sett malawi och Tanganyika ute i handeln.
Personligen skulle jag lika väl kunna ha dessa fiskar i mitt kar där jag nu har Malawi simmande.
#5 - 22 mars 2004 20:32
Jag har blivit lite mer sugen på såna nu sen du visat bilder och pratat med mig om dem ;)

Konstigt att inte fler har viktorior..
Madeleine är kanske mer poppis? ;D

Mvh Fredrik
#6 - 22 mars 2004 20:47
Den var faktiskt bra!
Jag hänvisar till www.ciklid.se där ni kan läsa mer och skriva om viktoriorna...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 mars 2004 20:48
Viktoria-ciklider har ett par "nackdelar".
Tills kroppsformen liknar de rätt mycket malawicikliderna och malawina är minst lika snygga och det finns många fler malawi att välja på. Detta är säkert huvudorsaken till att de inte slagit lika bra som malawicikliderna, sedan har det ju inte direkt blivit bättre av att många arter med viktoria-ciklider har utrotats pga inplanteringen av nilabborren i Viktoriasjön.
En annan sak är också att malawisjön är betydligt renare än viktoriasjön och att det därför är lättare att ta upp levande fisk i malawisjön - malawicikliderna fångas ju genom att fiskarna jagas in i nät av dykare som sedan plockar ut fiskarna en och en för hand ut nätet i vattnet för att fiskarna inte skall skadas.
Detta är några orsaker till att de inte är och aldrig kommer att bli så populära inom akvariehobbyn, men inte desto mindre så försvarar de självklart en plats i ciklidhobbyn och vi ser fram emot din artikel om dessa vackra ciklider i Ciklidbladet.
#8 - 23 mars 2004 09:41
Jag vill ha viktorior! Har vissa planer på att skaffa mig ett kar med viktoriacilklider, men det är än så länge bara på ett litet vagt planeringsstadium. De verkar dock vara väldans svåra att få tag på...
#9 - 23 mars 2004 10:21
Nols ciklidhobby brukar ha Victoriaciklider inne. Kanske inte hjälper just dig men ett tips i alla fall :-)

/Jonas
#10 - 23 mars 2004 10:49
Har Nols ciklidhobby en hemsida?
#11 - 23 mars 2004 10:55
Hittade den själv.

http://www.ciklidhobby.com/
#12 - 23 mars 2004 10:58
Viktoriaciklider är ej så vanliga på marknaden dom går bara ha i hop med fiskar från viktoriasjön,är rätt aggresiva och du bör ha minst dubbelt med honer .
#13 - 23 mars 2004 18:51
Var in på den lokala fiskaffären här utanför Umeå och där gick det inte få tag på (ens beställa) fiskar från viktoriasjön =/

Lite svåra att få tag på med andra ord.

Mvh Fredrik
#14 - 23 mars 2004 19:13
Offtopic: Var ligger Nol?
#15 - 25 mars 2004 13:31
Victoria sjon ar proppfull av parasiter sa kan tanka mig att det blir svart att fa nagon som vill dyka in o hamta upp oskadad fisk. Sjon ar ju inte alls medlem i Rift gruppen som ofta sags utan en enorm dy pol som ar jatte grund. En av parasiterna bar pa en dodlig sjukdom, det ar dock ingen fara for akvarister eftersom parasiten i fraga tydligen behover en vard for stadiet mellan fisk o manniska som inte finns i akvarier. Tror dock inte att nagon klurat ut vilken denna vard ar. Detta ar orsaken till att jag inte haller Victoria ciklider, nagon gang sa maste dom ju plockas upp ur sjon och manga av dom fattiga o outbildade manniskor som far betalt nagra korv oren for att gora det har blivit sjuka och nagra har tom dott. Mao kop aldrig vildfangade Victoria ciklider, manniskors liv satts i fara for att fa upp dom.
#16 - 25 mars 2004 13:36
Jag har själv varit vid Viktoriasjön och sett att de vanliga fiskarna (de som fiskar, inte de som bli uppfiskade)själva badar och vadar och dyker i sjön, jag hade själv hört samma sak som Nynick innan, men efter att med egna ögon sett i vilken utsträckning folk ändå badar i Viktoriasjön ställer jag mig tveksam till hur ofta dessa parasiter förekommer.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 25 mars 2004 13:48
Offtopic: Var ligger Nol?

Nol ligger strax norr om Göteborg.

Vad gäller parasiten så antar jag att det är Bilharzia som ni pratar men eftersom den finns i stora delar av Afrika så lär knappast inte den vara orsaken till att just viktoriaciklider inte finns på marknaden.
Bilharzia har snäckor som mellanvärd och är mycket väl dokumenterad.
Att skriva sådant som "Mao kop aldrig vildfangade Victoria ciklider, manniskors liv satts i fara for att fa upp dom." blir därför minst sagt märkligt.
Däremot spelar renheten i sjön en roll som jag skrev ovan.
#18 - 26 mars 2004 01:49
Parasiten forekommer over hela afrika men ar sallsynt i de akta rift sjoarna och xtra vanlig i Victoria sjon. Finns knappt alls i vare sig Malawi eller Tanganyika. Kan val kanske bero pa att de ar sa annorlunda fran de flesta andra sjoar?? Jag har last ett flertal artiklar och hort fran folk som fangar fisk i Afrika. Ingen verkar vilja jobba i Victoria sjon for all ohyra som lever dar.

Gott om folk dor arligen efter att ha dykt i Victoria sjon sa jag tycker inte att det ar nagot markligt med att saga att folk ska vara forsiktiga med vad deras pengar far andra att gora, andra som kanske inte har sa stort val. Angaende manniskor som badar dar sa kan det ju kanske vara sa att parasiten inte ar vanligt forekommande over hela sjon utan finns bara i vissa omradet, men dar gissar jag bara...
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 26 mars 2004 07:14
Den är sällsynt i Malawi- och Tanganyikasjön men den finns även där i de områden som ligger nära byar där det bor folk - dvs där de badar och tvättar sig.
Sedan är det ju dessutom som så att de VF ciklider som fångats in i Viktoria-sjön inte har tagits upp av dykare (pga skuten i sjön som jag skrivit ett antal gånger) utan på annat sätt nät, mjärdar, mete tec. och att säga att man inte skall köpa VF Viktoriaciklider av anledningen att man vill skona befolkningen från Bilharzia blir då lite märkligt. Tvärtom hade det fångats mycket ciklider i sjön så hade det genererat stora inkomster till befolkninmgen och de hade haft råd att rena vattnet som rinnner ut i sjön.
#20 - 26 mars 2004 09:37
Just svårigheten att fånga fisken i Victoria kan nog spela roll. Vattnet är som sagt skitigt, man har Bilharzian, och siktdjupet är dåligt == man kan inte dyka upp fisken. Fällor funkar, men man kan inte "plocka godsaker" med fällor, som man gör när man dyker upp fisken, utan man får ta vad som råkar simma in i fällan.

Får hålla med Kjell om att det är tråkigt att det inte finns nån ekonomiskt betydande export av fisk från Viktoria som motvikt till de pengar nilabborre-fisket genererar.

#21 - 26 mars 2004 11:28
Ni har missat att länka till www.haplochromis.org i den här tråden ser jag...

Annons