varför verkar mina guppy sjuka?

#1 - 26 november 2006 23:46
mitt 160 l akvarium har var igång sen i somras, har inget nitrit, pht är helt ok... allt som har ändrats den senaste månaden är att jag köpte en ny guppy och 2 nya räkor, så allt som finns är 6 guppy 5 räkor o en mal L-147. men guppysarna verkar inte må bra o när ja kom hem ikväll så var en död o det var inte ens en av dom som verka sjuk! :(

började med att en över en helg när ja var borta för en månad sen blev en av gyppysarna extremt smal såg väldigt dålig ut, men piggnade snabt till o verkade helt normal i nåra veckor tills föra helgen då en annan börjar bete sig konstigt, simmar precis under pumpen me huvudet mot ytan o har gjort det i ett par dar (han har väldigt stor fena o e lite krökt i ryggen). nu är även han som först verka dålig jätte smal igen o ser dålig ut! (men är pigg o äter som vanligt) och den senaste dan har nåra av dom andra legat mycket på botten o ser ut att flåsa :(

har letat efter va som kan orsaka detta men ingen av sjukdommarna ja läst om här i forumet verkar stämma in o allt annat verkar skyllas på nitrit? har gjort ett par vatten byten denna veckan o använder alltid sån bakteriekultur efter, men det verkar inte ha stor påverkan eftersom att en nu e död :( så va kan det vara? nån som kan hjälapa mig?
#2 - 27 november 2006 00:12
ja fottade dom två som ja precis berätta om som verkar må sämst, vet inte om det hjälper nått men här e länkarna:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1027018#
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1027018&a=8#

den första en på guppyn som simmar konstigt o den andra e på han som har viktproblemen
#3 - 27 november 2006 04:17
Det vanligaste problemet med sjuka guppy är det vi kallar fenklibb,, det kan orsakas av flera olika orsaker.. men kommer oftast då man har nya guppy eller blandar guppy från 2 olika akvarium, ska man lägga i nya guppy så är det bra med 50% vattenbyte precis innan... får man sjuka fiskar så finns det inte mkt bättre saker än salt behandling.. men du har malar som inte gillar det o hur räkorna klarar salt vet jag inte... men om vi nu bortser från andra fiskar så brukar jag ta bort 90% av vattnet, röra ut grovsalt i ljummet vatten 1 msk/ 10 liter o blanda in, därefter gör jag dagliga vattenbyteb utan tillsätta salt.. det kan funka..

Har fisken fenklibb så brukar den knipa med fenorna, äta dåligt, magra, hänga med bakkroppen o ibland ser man hudförändringar.. din andra bild dom var lite suddig visar en fisk som kan ha fenklibb.. han tycks dra ihop fenorna...

Har du nyligen tillsatt ngn ny guppy i akvariet ?
#4 - 27 november 2006 12:13
ser man det tydligt om det är fenklibb? för ja har suttigt o kollat på dom i ett bra tag nu o inte sett att det var nått konstigt med nån av deras fenor... har gjort ett ca 50 % vatten byte precis o dom andra verkande gilla det men han som magrat verkar ha blivit sämre sen igår för nu ligger han mest på botten, lyckades fotta honom när han var stilla http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1027251#
#5 - 27 november 2006 12:42
Det finns annat än nitrit som kan orsaka problem. Ammoniak (har du rengjort filtret nyligen och i så fall hur?), klor, koppar eller annan skit i vattnet (använder du vattenberdningsmedel vid vattenbyten?), syrebrist (vad har du för temperatur?). Eller så kan det vara nån sjukdom eller parasit som följde med de nya fiskarna.

Saltkuren som MaxRobban föreslår kanske hjälper även om det inte rör sig om fenklibb. Det kan iaf inte skada guppiesarna. Och jag kan inte heller tänka mig att det skulle vara farligt för räkorna. L147 vet jag faktiskt inte.

De framavlade guppy med långa stjärtfenor som vanligen säljs har tyvärr inte så bra hälsa längre. Vildguppies brukar vara friska.
#6 - 27 november 2006 12:59
filtret har brar blivigt rengjort en gång men det var för mer än 3 månader sen, kan inte säga hur, det var min kille som gjorde det. ja använder stress zyme vid varge vatten byte och tenperaturen låg på 26 grader men läste att de var mer syre i svalare vatten så stängde av droppvärmaren igår kväll så nu ligger den på 24 grader.

om det är nån parasit kommer det drabba min mal oxå? om jag gör salt blandningen, kommer saltet att försvinna eller kommer de finnas kvar tänkte om ja kanske kunde flytta malen till hinken under tiden eftersom ingen verkar veta om de kommer skada honom?
#7 - 27 november 2006 13:24
konstigrej skrev:
filtret har brar blivigt rengjort en gång men det var för mer än 3 månader sen, kan inte säga hur, det var min kille som gjorde det. ja använder stress zyme vid varge vatten byte och tenperaturen låg på 26 grader men läste att de var mer syre i svalare vatten så stängde av droppvärmaren igår kväll så nu ligger den på 24 grader.

Bättre att ställa in doppvärmaren på 25 grader än att stänga av den. Tänk på att 24 kanske är för kallt för din mal. Även 26 grader är en helt ok temperatur. Det är mest vid 28-30 som det kan bli problem med syrebrist och så höga temperaturer ska du inte ha ändå.

Stress Zyme är bakteriekultur, men tar inte bort klor, koppar eller andra tungmetaller. Fiskar är mycket känsligare för låga halter av dessa miljögifter än vi däggdjur. Om jag vore du skulle jag skaffa mig ett vattenberedningsmedel som du behandlar det nya vattnet med vid varje vattenbyte. Sen kan du om du vill tillsätta Stress Zyme ett par timmar senare. Men har du ett välfungerande filter ska du inte behöva fortsätta tillsätta Stress Zyme efter varje vattenbyte. Möjligtvis efter varje gång du har rengjort filtret. Var köper du Stress Zyme förresten? Det låter som en bra produkt.

Om det var för 3 månader sen som ni rengjorde filtret så kan inte det vara orsaken till problemet. Filtret ska bara rengöras när vattenflödet börjar avta. När man rengör filtret ska man iaf helst göra det i en hink akvarievatten för att bakterierna inte ska dö.

konstigrej skrev:
om det är nån parasit kommer det drabba min mal oxå?

Det behöver det inte göra. En del parasiter är artspecifika.

konstigrej skrev:
om jag gör salt blandningen, kommer saltet att försvinna eller kommer de finnas kvar tänkte om ja kanske kunde flytta malen till hinken under tiden eftersom ingen verkar veta om de kommer skada honom?

Nej saltet kommer inte att försvinna av sig självt. Det kommer bara att försvinna iom vattenbyten. Så att flytta malen till en hink är tyvärr inget alternativ. Du kan ta kontakt med någon från Guardians of Catfish och fråga om salt är skadligt för L147 och hur du ska göra: http://www.goc.se/
#8 - 27 november 2006 13:47
ok, den e nu inställd på 25 grader. har du något tipps på vad som e bra vattenberedningsmedel? får fixa det imorrn. stress zyme köpte ja på djurmagazinet.
hittade nått där om salt men hinner inte läsa nu, måste springa till jobbet e redan sen! :(
#9 - 27 november 2006 15:32
konstigrej skrev:
har du något tipps på vad som e bra vattenberedningsmedel?

Jag använder JBL:s Biotopol eller Nutrafins Aqua plus.

Hoppas du hann till jobbet i tid!
#10 - 28 november 2006 01:07
jorå ja han i tid :) han har överlevt dagen men han ser fortfarande lilla ut, får hoppas att han överlever natten, läste lite om malar o salt o tror det ska gå, så hår köpa salt utan jod o nån av dom du rekomendera o hoppas att nått av det funkar...
matade dom som vanligt nu när ja kom hem men det var inte många som verkade intreserade av maten, en till som börjat ligga mycket på botten men det är bara guppyn på bilden som ser riktigt dålig ut... blir galen av att inte veta vad det är som orsakar det! :(
#11 - 28 november 2006 08:56
Jag önskar jag visste vad de lider av så jag kunde hjälpa dig med en lösning. Man känner ju sig så maktlös när man inte vet :(
#12 - 28 november 2006 11:23
Har du ett innerfilter kan 3mån utan rengöring vara på tok för länge, det kan vara så mycket jox i det att det upphört att "fungera"
Ytterfilter däremot så borde det inte vara nåt problem...
#13 - 28 november 2006 23:21
det är ett ytter filter...

när ja just kom hem så var det en till som hade dött... 3 av 6 e nu borta.... men dom 3 som e kvar verkar må bra... simmar omkring som vanligt o åt nu när ja mata dom...
den första som dog vet ja inte va som hände me för 3 dar sen den andra blev jätte mager o låg bara på botten, även den andra fast han va tjock nästa lite uppsväld skulle ja vilja säga, o såg ut som han hyperventilerade...

var på djur affären idag o snacka me dom, köpte nåt som dom rekomenderade, tetramedica-general tonic, nån som vet om det e nå bra?
#14 - 28 november 2006 23:39
konstigrej skrev:
var på djur affären idag o snacka me dom, köpte nåt som dom rekomenderade, tetramedica-general tonic, nån som vet om det e nå bra?

Vad är det för nånting?
#15 - 29 november 2006 00:59
står såhär på baksidan, användningsområden: bakteriella infektioner som fenröta, svampsjukdommar,hud och gälparasiter, sår och skador. o en massa exempel va dom kan va oraskade av som ja inte orka skriva av :)
sjuksymtom:fransiga fenor,bomullsliknande vita belägningar,mögelliknande strukturer på huden, fenorna klibbar ihop, matt hud och ögon, andnöd, sår.

våga inte chansa på att malen överlever saltet funkar inte de här så får ja pröva saltet ist...

så ser den ut, http://www.akvarieshopen.com/tetra-general-tonic-100-p-978.html
#16 - 29 november 2006 01:43
står såhär på baksidan, användningsområden: bakteriella infektioner som fenröta, svampsjukdommar,hud och gälparasiter, sår och skador. o en massa exempel va dom kan va oraskade av som ja inte orka skriva av :)
sjuksymtom:fransiga fenor,bomullsliknande vita belägningar,mögelliknande strukturer på huden, fenorna klibbar ihop, matt hud och ögon, andnöd, sår.

våga inte chansa på att malen överlever saltet funkar inte de här så får ja pröva saltet ist...

så ser den ut, http://www.akvarieshopen.com/tetra-general-tonic-100-p-978.html
#17 - 29 november 2006 07:20
Ok det är medicin. Tänk på att det kan påverka bakteriefloran negativt. Så mata sparsamt under medicineringen och sen när du är klar med behandlingen får du göra ett stort vattenbyte och börja tillsätta bakteriekultur för säkerhets skull.

Hoppas det löser sig!
#18 - 29 november 2006 11:25
ok, jorå nog blir det sparsamt har ju bara 3 kvar o mata... kanske en dum fråga men hur ska ja veta när medicineringen e klar? :) står på att om tillståndet inte förbättrats efter 5 dar så ska man upprepa behandlingen... men dom som e kvar verkar ok.. men borde kanske ha kvar det 5 dar för säkerhets skull?
#19 - 29 november 2006 11:37
Oj, svår fraga. Du kan kanske ha kvar det i 2 dagar till. Men bäst att du frågar nån som kan mer om medicinen. Där borde affären där du köpte den kunna svara på frågan.
#20 - 29 november 2006 23:23
alla var vid liv ikväll o ser ut att må bra... men ja misstänker att mina räkor inte va så förtjusta i den medicinen... kan inte hitta en av dom :( äter fiskarna upp dom i fall dom dör? borde ju hitta nåra rester av dom i så fall tycker ja...
#21 - 30 november 2006 09:35
Ja det gör de nog. I stort sett alla fiskar är asätare.
#22 - 10 december 2006 01:13
ja hittade precis min ena guppy (en av dom ja först skrev om som simmade lodrätt mot ytan) såg ut att va fastklämd mellan akvariet o doppvärmaren men den låg o vilade på sugproppen som håller den fast... e detta normalt? har har nämligen börjat åter gå lite till att hänga där under filtret me näsan vid ytan...
#23 - 10 december 2006 02:15
Det låter inte alls normalt för en guppy tyvärr. H*n mår säkert inte bra :(
#24 - 10 december 2006 12:29
nä, ja har misstänkt det ett tag, men för de mesta e han normal... föresten hur länge bör man vänta med att skaffa nya fiskar? har ingen bråska men dom ser lite ensama ut där i... :)
#25 - 10 december 2006 12:45
Eftersom akvariet har varit igång sen i somras måste det vara färdigcyklat, så du skulle kunna skaffa fler fiskar nu. Men eftersom du har fiskar som inte mår bra skulle jag ändå vänta med det tills du inte har några sjuka fiskar.

Annons