Varför växer inte mina ancistrus?

#1 - 14 maj 2007 15:03
Har haft mitt 250 liters akvarie i några månader nu...allt är frid o fröjd o fungerar kanonbra men....... mina ancistrusar har inte växt en millimeter sen i januari. Jag matar med algtabletter några gånger i veckan och de suger för fullt på min stora rot och på rutorna (inte för att det finns så mycket alger) men dom växer tamejf-n inte...

tips?
#2 - 14 maj 2007 15:17
Mina älskar att sitta och gnaga på skalade ärtor, gurka, algpiller, räkstjärtar.. äter nog allt jag stoppar ner i karet. Du matar nog förlite.
//Camilla
#3 - 14 maj 2007 15:22
men jag matar med algtabletter, ärter, squash (zuccini), broccoli + mygglarver och cyklops som alltid lägger sig på botten....

är det för lite?
#4 - 14 maj 2007 15:25
Thorn skrev:
Jag matar med algtabletter några gånger i veckan och de suger för fullt på min stora rot och på rutorna (inte för att det finns så mycket alger) men dom växer tamejf-n inte...

tips?

Thorn skrev:
men jag matar med algtabletter, ärter, squash (zuccini), broccoli + mygglarver och cyklops som alltid lägger sig på botten....

är det för lite?

Själv matar jag mina malar VARJE dag, dom äter glatt och växer bra! Är nog just det som C.Ciklid menar när hon skriver att du kanske matar för lite? En eller 2 algtabletter när du släcker för kvällen varje kväll hade han nog inte blivit ledsen för!

Jens
#5 - 14 maj 2007 17:01
Glömde skriva...
Jag matar mina 3 glupska galningar varje dag. Dels äter de när mina diskus får mat (oxhjärta, artemia m.m.) och efter släkning får de algpiller, ett eller två st. Har rötter och växter som även de fått lite stryk av ancistrusarna. Mina är som sagt GLUPSKA!! :D

//Camilla
HazelCR
#6 - 14 maj 2007 18:00
Thorn skrev:
Har haft mitt 250 liters akvarie i några månader nu...allt är frid o fröjd o fungerar kanonbra men....... mina ancistrusar har inte växt en millimeter sen i januari. Jag matar med algtabletter några gånger i veckan och de suger för fullt på min stora rot och på rutorna (inte för att det finns så mycket alger) men dom växer tamejf-n inte...

tips?

Täta vattenbyten! .....och bra käk, typ skalade gröna ärter, räkmix, pellets.

Jag har råkat ut för samma sak, sämre tillväxt som jag tror beror på sämre vattenkavalite p.g.a. för få vattenbyten i.o.m. att jag matar rejält med sådant som tidigare fått dem att växa snabbt.
Slarv med vattenbyten märks och kanske är det så att har man en gång slarvat så straffar det sig för firren under hela dess tillväxt?
Det gäller alltså att sköta sig. :)
#7 - 15 maj 2007 04:15
HazelCR skrev:
Täta vattenbyten! .....och bra käk, typ skalade gröna ärter, räkmix, pellets.

Jag har råkat ut för samma sak, sämre tillväxt som jag tror beror på sämre vattenkavalite p.g.a. för få vattenbyten i.o.m. att jag matar rejält med sådant som tidigare fått dem att växa snabbt.

Slarv med vattenbyten märks och kanske är det så att har man en gång slarvat så straffar det sig för firren under hela dess tillväxt?

Det gäller alltså att sköta sig. :)

men du.... detta handlade om att mata ancistrusarna.... eller har jag nämnt att jag missköter mitt akvarium??? Blir ju lite pissed off när du skriver så där. Jag gör regelbundna vattenbyten en gång i veckan och jag vet väl vad jag håller på med när det gäller vattenkvalité. Denna tråd handlade om mina malar, och inte mitt vatten. Jag förstår ditt budskap och är jättetacksam för all hjälp men detta var som ett slag i magen. [:(!]
HazelCR
#8 - 15 maj 2007 04:57
Thorn skrev:
men du.... detta handlade om att mata ancistrusarna.... eller har jag nämnt att jag missköter mitt akvarium??? Blir ju lite pissed off när du skriver så där. Jag gör regelbundna vattenbyten en gång i veckan och jag vet väl vad jag håller på med när det gäller vattenkvalité. Denna tråd handlade om mina malar, och inte mitt vatten. Jag förstår ditt budskap och är jättetacksam för all hjälp men detta var som ett slag i magen. [:(!]

Ta det inte på det sättet. Ta det som att jag skäller på mig själv istället, att jag själv slarvat.
Jag har dragit upp många kullar ancistrus från yngel till lekstora och så helt plötsligt vill en kull inte växa för mig. Jag berättade om min egen erfarenhet och vad jag tror var orsaken, för få vattenbyten och inte brist på bra käk. Att jag tror det kommer sig av att jag ändrade de andra parametrarna, de jag kunde komma på, en i taget, och till slut återstod bara detta med vattenbyten, vattenkvalite.
Om det kan vara så hos dig också, är en slutsats som du själv måste fundera över.

Men om du vet att du har "bra vatten", så mata på mer. Du har ju fått många mattips också.
#9 - 15 maj 2007 05:26
Om man har mycket nitrat i vattnet så växer de långsamt, mycket långsammare har jag märkt när jag har odlat malar, man kan ha nitrat i vattnet ur kran om man har osis(har man egen brunn så bör man mäta upp det och isåfall ordna till så att man inte tankar akvariet med nitrat när man byter vatten - mäta kan man göra ändå förresten) det handlar inte om misskötsel alls, bara förutsättningar. Men kort sagt - ger man dem bra mat och de ändå inte växer, mät nitraten och se till att den är så låg som möjligt!
#10 - 15 maj 2007 10:45
Min senaste ancistrus växer också vääldigt långsamt och lite.
Den är ju aktiv på kvällen, men när man en försöker mata den så är ju alla fiskar på maten och äter upp det innan malen hinner dit.
Jag har ingen nitrit i akvariet och byter 30-40% varje vecka.

Hur skall man lösa detta?

mvh
#11 - 19 maj 2007 07:58
Hej!
Jag är i samma sits som er andra. Jag har en Ancistrus hona som vägrar att växa, jag är ganska säker på att det har med att jag inte ger henne specielt mycket mat (hon tycker inte om algpellets och sist gång jag stoppade gurka blev hon bort jagad av min enorma Hypostomus Plecostomus). Om jag jämför med min kompis som byter 50%vatten en gång i månaden, ger fiskarna för mycket mat och har mycket högre nitrat än jag så växer alla hans fiskar i 100km/timmen. Jag har haft en Eldstjärt i 3 mån. längre än han, men hans är ändå dubbelt så stor som min. Våra Ancistrus kommer ifrån samma kull och hans är ca 10-12cm och min är ca 6-7. Båda är honor.

Därför drar jag slutsatsen at nitra behöver inte vara boven i dramat.

Ha det bra!!!
Mathias
#12 - 19 maj 2007 08:37
Kanske inte ancistrusen trivs?? Bara en tanke.

Har själv 3st som sagt och de äter så gott som konstant och får en varierande kost allt från kött till algpiller. Man kan lätt se om en sugmal inte får tillräckligt med mat. Titta på magen, är den insjunken så vad jag kallar det "bröstbenet" synns så är harneskmalen inte i bra kondition. Mata efter släckning då de är som aktivast. Då brukar dessutom inte andra glupska fiskar hinna ta all mat för malarna.

Sen är det bra att titta till vattenvärdena då och då. Nitrit, Nitrat, KH, pH, GH och ammonium. Ett kliniskt rent akvarium tror jag ingen fisk trivs i heller. Och som matte159 nämner om kompisen som kanske har lite nitrat (villket inte är lika farliigt som nitrit) i sitt akvarium, men kanske har ett ingått akvarium med stabila vattenvärden där fiskarna uppenbarligen trivs och frodas är det självklart att det händer något med fisken längd osv. Nitrat brukar även ge algtillväxt, alltså kasnke hans algätande fiskar har mat konstant??

Akvariets storlek och dess inredning har åxå en stor betydelse för trivseln.

//Camilla
#13 - 19 maj 2007 11:01
Hejsan alla.Jag har exakt samma problem.Jag matar med räkmix,hackad artemia,moina,bosnier,torrfoder,fodertabletter (alg tabletter.,tabl, till bottenlev.o JBL:s dyraste tabletter Tabis.(jag matar för mycket ,säger alla.)Men Dvärg guld- Ancistrus blir det iaf. Vuxna vid c:a7cm.Jag byter (120lit.vatten till ett 375lit.kar) en gång i veckan.Jag vet att jag får många på mig ,men jag har en tanke på att de "vanliga" ancistrusarna växer fortare(naturformen).Jag har nu yngel av båda sorterna o ska nu kolla upp detta .
#14 - 19 maj 2007 14:19
Våra växer också väldigt dåligt. Ger dem algtabletter huvudsakligen men de äter väl lite flingfoder ihop med de andra också antar jag. Har provat att ge dem gurka men den skiter dom blankt i.
Har bra vattenvärden,en del plantor,mycket stenar,trasiga krukor etc så jag tror inte att det är inredningen de inte trivs med då de har gott om ställen att dra sig undan till när de vill. Har en ok mängd alger,ej för mycket men tillräckligt för att det ska finnas att äta av.

Följer den här tråden med intresse för att se om jag kan få några nya ideer till vad jag ska göra mer för att de ska trivas....börjar kännas lite hopplöst.

De andra fiskarna verkar stortrivas. De leker och får yngel i jätte takt så jag tror inte det är något stort fel på miljön i akvariet.
#15 - 19 maj 2007 14:34
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 Lite info om deras vattenvärden m.m. för er som inte viste det innan. De blir ju inte så jättestora heller.

Filosofi 1.
Kanske har desa individer man köper blivit inavlade så många ggr att det bla. hämat växten. Många säljare odlar själva dessa då de inte verkar vara speciellt svåra att få yngel av.

Filosofi 2.
Kankse finns det dvärgvarianter..

Filosofi 3.
Det som redan har nämnts i inläggen.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=168&Itemid=88
Värt att läsa.. framförallt sista snutten längst ner.

//Camilla
HazelCR
#16 - 20 maj 2007 16:18
Bäst tillväxt på mina ancitrusyngel har jag när de får gå tillsammans med mBunayngel, som helst skall vara mindre än ancistrusarna, i ett 310 liters kar med två ytterfilter. Maten består av MYCKET skalade ärtor i stort sätt ständig tillgång, dessutom räkmix och ciklidpellets. Tillgång till trä har malarna förståss också.
Vattenbyten ca 1-2 ggr per vecka. Slamsugning av sandbotten flera gånger per vecka, när malskiten har samlats till högar.

Jag gissar att de relativt täta vattenbytena är bra för malarnas tillväxt.
Jag gissar att även protein från räkmix och pellets behövs för malarnas tillväxt, enbart grönt räcker inte.
Jag gissar att överkapaciteten med 2 ytterfilter gör att "bra" vattenvärden hålls.
Om jag frångår någon av dessa 3 saker, så blir det sämre tillväxt på malarna.

OBS att detta är min odlingstips. Om frågan gäller några få halvvuxna malar, så .....får andra försöka fylla på med sina tips. Mycket finns ju redan skrivit i denna tråd.

Annons