varför växer det inte?

#1 - 25 februari 2009 18:34
Hej!

Har nu kört ett par månader med ett 100l akvarie med en hel del växter ca 70 % bottenyta täckt, givetvis vill jag att detta skall växa men jag får inte igång det riktigt ordentligt.
utrustnig
CO2 anläggning, bottensubstratvärmare, tropica bottensubstrat.
2 *18W med reflektor Dennerle Lysrör, lystid ca 10h dag
vattenvärde NO3 10mg/ml, NO2mg/ml, GHca 6, KH6, pH 6,8
Fe 1,0Mg/l lite högt men har egen brunn där jag har utgångsvärde på 0,5mg/l, PO4 10Mg/l Jag vet, skyhöga värde av fosfat men lyckas inte sänka dem ( 0 värde i brunnsvattnet). delvattenbyte sänker det bara temporärt och har även provat med olika fosfat stopp men inte lyckats.
använder även Easy carbo och Aqua plant activator 24(aqutic nature).

vad har jag missat eller inte fattat eftersom jag inte får igång det, har sökt i forumen men inte lycktas hitta svar?

Tacksam för hjälp
#2 - 27 februari 2009 15:05
Hmm, borde det inte va enklare, pmdd i standarddos, co2 och hyggliga lysrör så växer det så det knakar om man håller sig stabilt med allt dvs veckovis vattenbyte och inte ändrar på doseringar eller stoppar i några andra kemikalier.

PS mera lysrör skulle inte skada heller ;)
#3 - 27 februari 2009 15:48
Hej !

Vad tror du de höga värdena av Fosfat och järnet kommer av och vad kan jag göra åt dem, jag har det lite trångt i rampen för att kunna klämma in ytterligare ett lysrör men skall göra ett försök har du förslag på vad för rör jag skall stoppa in då?
#4 - 27 februari 2009 17:35
ja på nåt sätt tillför du ju fosfat och järn, min gissning är från din gödning eller möjligen bottensubstratet då jag inte känner till det, men sluta med att ge nån gödning och mät igen om nån vecka så vet du om det är bottensubstratet, själv gillar jag vanlig sand i botten och inget annat.
Dom bästa lysrör som jag känner är philips aquarelle, hagen power-glo och sylvania aquastar, dom är ganska lika men min favorit är power-glo då dom andra kan se lite mera lila ut i ljuset.
Vad har du för co2 anläggning och dosering? (ph?)
Aqua plant activator 24 ska väl innehålla en hel del järn fast det är väl ingen större fara med lite mycket järn iofs.
#5 - 27 februari 2009 18:12
Jag har CO2 på tub och ferplast regulator, Acua medic reactor100 diffusor och aquatic nature visul test CO2 jag brukar ligga på ph 6,8. att plant activator innehöll järn visste jag inte så jag slutar med det för tillfället. gödningen som jag har i botten är tropicas bottensubstrat- kan det läcka ut fosfater?
#6 - 27 februari 2009 21:59
kan säkert va bottensubstratet som ger fosfater men vore bra om nån mera kunnig på just detta kan ge lite ljus i ämnet, men kan du utesluta plant activator som källa så finns det inte många andra möjliga orsaker i mina tankar, 6,8 i ph borde va en hygglig sänkning så nog tillräckligt iaf.
#7 - 28 februari 2009 10:25
Jag (och fler med mig tror jag) har haft perioder där just fosfatnivåer och järnnivåer är skyhöga och aldrig verkar gå ner trots vattenbyten med helt rent vatten.

Samtidigt har mitt filtersubstrat varit färgat rostrött och jag hade lägre CO2-halter i vattnet pga att jag körde med sk CO2-mist - istället för att lösa upp CO2 i vattnet så slog jag sönder gasen i mikrobubblor som spriddes i hela akvariet. Tanke var att mikrobubblorna skulle lägga sig under växternas blad och ge dom en oherrans massa CO2 i ren gasform.

När jag sedan har börjat lösa upp CO2 igen i filtret har fosfat- och järnnivåer ökat dramatiskt och jag vill tro att utfällt järnfosfat helt enkelt börjat lösas upp igen. Antingen enbart pga lägre pH eller för att bakterier av någon anledning börjat mineralisera järnfosfatet.

Dessa depåer har naturligtvis varit väldigt stora och det har tagit lång tid innan nivåerna gått ner igen. Det hjälpte att lägga filtersubstratet i Citronsyravatten så att den roströda färgen försvann, dvs jag fick bort alla järnfosfatdepåer från filtersubstratet.

Samtidigt så försökte jag motkompensera nivåerna genom att sluta dosera järn och fosfat och växterna hoppade aldrig igång. Det var då jag märkte att det alltid är bättre att hålla sig till en fast dosering av *alla* näringsämnen så att nivåerna i akvariet sakta gick mot de doserade och fick börja stabilisera sig av sig själv. Allteftersom så märkte jag markant bättre tillväxt.

Kontentan av detta är att man återigen inte ska ta testerna på alltför stort allvar och lita på att vattenbyten + normal dosering till slut kommer få in alla nivåer rätt.
#8 - 28 februari 2009 19:55
innebär detta att jag gör ganska rätt då med det jag stoppar i akvariet, och att jag skall fortsätta i samma stil? men hur länge skall jag vänta innan det sätter fart med växterna eller är det bara pmdd och Co2 som gäller?
#9 - 28 februari 2009 20:10
Det skulle verkligen inte skada med ett par Hagen Power-glo rör, se även till att hålla reflektorerna rena så håller du ljusnivån uppe. PMDD bör du helt klart köra med, en välsignelse för växtakvaristen :D

Sen är det bara rutiner att hålla, säg att du kör vattenbyten på fredagar, 20-30% och dumpar i en fulldos PMDD direkt efter, sen kör du i ytterligare en fulldos PMDD på tisdagen, vattenbyte nästa fredag osv. sen håller du på så utan att ändra någonting annat än att möjligen höja doseringen om du börjar se brister på växterna. Försök att inte rucka på vilka dagar du gör vattenbytena och se till att inte missa en dosering.
Bilagor:
#10 - 28 februari 2009 20:30
fisch skrev:
innebär detta att jag gör ganska rätt då med det jag stoppar i akvariet, och att jag skall fortsätta i samma stil? men hur länge skall jag vänta innan det sätter fart med växterna eller är det bara pmdd och Co2 som gäller?

har kollat och bottensubstratet ska inte innehålla nån näring men hur komplett din Aqua plant activator 24 är vet jag inte? pmdd är komplett gödning så gör en koll på activatorn och se om nåt saknas i den, men när den är slut kan du ju lika väl byta till pmdd iaf
#11 - 2 mars 2009 08:38
Har nu tittat lite noggarnare på växterna och börjar se att mina anubias och cryptocyrronne börjat få lite gula fläckar på bladen, trots den angivan gödningen ovan( skall beställa PMDD idag) vad tyder detta på (brist av??)
#12 - 2 mars 2009 09:43
fisch skrev:
Har nu tittat lite noggarnare på växterna och börjar se att mina anubias och cryptocyrronne börjat få lite gula fläckar på bladen, trots den angivan gödningen ovan( skall beställa PMDD idag) vad tyder detta på (brist av??)

gula fläckar kan ha flera orsaker kolla den här sidan för en lista över möjliga brister

http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=83

samma sida som jag även rekomenderar att köpa pmdd från ;)
#13 - 2 mars 2009 09:46
Lite om gula fläckar,kolla i den här tråden...
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127894
#14 - 2 mars 2009 11:28
Greger Lindstrands beslutsträd säger kaliumbrist (om det är på de äldre bladen):
http://www.defblog.se/permalink/1674.html
PMDD hjälper.
#15 - 2 mars 2009 13:49
Det är på dem äldre bladen och PMDD är nu beställt.
#16 - 2 mars 2009 16:54
en snabb instickade... Folk snackar om standard doser på pmdd hej vilt?! standard dosen är väl 10ml/100L 1 gång om dagen eller har jag fel. Man ser en massa olika doseringar :)

tack på förhand
#17 - 2 mars 2009 17:09
nä standard dosen är 10ml/100L per vecka
#18 - 3 mars 2009 20:37
Jag har kollat runt lite i forumet efter substrat värmares vara elle icke vara, det är ganska gamla svar som finns, är det fortfarande så att det inte gör någon större nytta för växterna genom att ha det lite varmare runt rötterna vilket man kan läsa i en del litteratur plus att det skall skapa en mikrocirkulation som skall vara bra, vad säger dem senaste rönen om detta? eller är det rent av skadligt, och sen hur snabbt kan jag se resultat då jag nu skall börja med PMDD?
#19 - 3 mars 2009 20:42
Stämmer. Dom gör varken från eller till. Har bevisats om och om igen. Jag själv körde ena halvan av ett akvarium med bottenvärme och det andra utan. Ingen som helst skillnad.

Med CO2 kan du se subtila resultat på bara några dagar. Utan CO2 tar det runt 2 veckor till en månad.
#20 - 18 mars 2009 16:49
Efter nu två veckor med PMDD så har jag sett att det börjar växa bättre men! det har även Algerna framförallt små gröna och svarta fläckar som börjar klä in växterna. övriga vattenvärden är väl ok utom KH som också har stuckit i väg tillca 15-18Kh, jag kör även med CO2 ca fyra bubblor i sekunden (100l akvarie)Ph 6,8. vad är det som inte stämmer nu?
#21 - 18 mars 2009 17:15
Hmm.. det blir 70-85 ppm CO2 om KH/pH-mätning stämmer vilket det skulle kunna göra om du lyckas lösa upp hela 4 bubblor/sek i 100 liter. Se upp med fiskarna.

Små hårda gröna prickalger brukar tyda på fosfatbrist vilket inte är omöjligt om du får rejäl sprutt på växterna med mycket CO2 och bara kör enkeldos PMDD en gång i veckan. Isåfall är det bara att öka till dubbla doseringen så borde dom må sämre.
#22 - 18 mars 2009 18:37
Jag har kört med en full dos PMDD på Lördagen med vattenbyte och sedan en full dos på Onsdagen.
Bilagor:
#23 - 30 mars 2009 17:08
Efter ytterligare ett par veckor med PMDD så har jag fått nya bekymmer, helt klart att det växer mera men det verkar som jag har svårt att få balans med mitt GH, Kh, Ph och c02, dvs Ph lågt runt 6,4 KH runt 15 likaså Gh runt 20,använder JBL mätstickor Co2 som tidigare ca 4 bublor per sekund, en morgon stod fiskarna och kippade vid ytan och var allmänt mycket slöa tolkade detta som det var för mycket Co2, halverade takten och senare på kvällen var fiskarna betydligt piggare. men om nu detta berodde på C02 halten var för hög skulle inte KH vara väldigt lågt samtidigt?

kan jag använda KH minus och GH Minus för att få ner dessa värden så att jag inte äventyrar att få in för mycket co2 i akvariet.
eller hur skall jag gå vidare?
#24 - 30 mars 2009 17:32
Du kan inte påverka CO2-mängden i akvariet med varken GH eller KH så dom behöver du inte röra. Anledningen att fiskarna kippade var för att du helt enkelt körde ner för mycket gas.

Det verkar som du använder mätstickor för att mäta dina värden med tanke på att dom hoppar så mycket? KH och GH är helt konstanta om man inte har något KH/GH-påverkade i akvariet (typ korallsand).
#25 - 30 mars 2009 17:53
Köpte aquarell lysrör 10000K på Akvarielagret och på mindre än 2 veckor har mina växter vuxit så mkt att jag måste knipsa av de och plantera om de igen. :)
#26 - 30 mars 2009 17:59
Ja det är bra tryck i dom! =)
#27 - 31 mars 2009 12:33
Är det då ok med så höga KH och GH värden eller skall jag sänka dem och i så fall hur. och ackumuleras CO2 över tid då jag har haft samma inställning på Co2 tillförslen sen jag började? eller vad kan ha påverkat denna plötsliga ökning
#28 - 31 mars 2009 12:41

Är det då ok med så höga KH och GH värden eller skall jag sänka dem och i så fall hur. och ackumuleras CO2 över tid då jag har haft samma inställning på Co2 tillförslen sen jag började?

Har du ett ökande KH med en pH-controller så innebär det att du gasar ihjäl fiskarna.

Jag kör utan pH-controller och ställer bara in 1 bubbla/sek som jag löser upp med mitt ytterfilter så jag berörs aldrig av KH:t. Jag skjuter alltid in samma mängd CO2 oavsett kemin i vattnet.

eller vad kan ha påverkat denna plötsliga ökning

Felaktiga test? Är det teststickor? Dom kan visa lite olika beroende på vad dom känner för.

Annons