Varför växer det bättre just där?

#1 - 29 oktober 2003 16:52
http://www.pbase.com/image/22528180

Jag har märkt precis samma fenomen i mitt akvarium som ni kan se på bilden ovan. Bottentäckaren växer mycket snabbare precis intill framrutan och blir snabbare mycket tätare just där längs en liten linje. Helst verkar (Glossistigman i mitt fall) den vilja växa upp på rutan med rötter och utlöpare.

Är det extra ljus som reflekteras från framrutan via något listigt brytningindexfenomen eller är det lite kallare så att dom trivs bättre där? Eller vad kan det bero på?
#2 - 29 oktober 2003 16:58
Nu när jag tittar efter på dom andra bilderna på samma akvarium så verkar det som den välvda framrutan på något sätt koncentrerar ljuset i en väldigt markant rand längst fram.
http://www.pbase.com/plantella/jbl_tank
#3 - 29 oktober 2003 17:11
Jag har samma fenomen i min sydamerikaburk. Går möjligen se på http://www.stockholmsciklidklubb.com/cgi/bilder3.pl?member=Ola_Svensson&img=107 En sak som jag märkt är att fiskarna simma upp mot fronten och tappar saker där. Mat kan man ju tänka sig är viktigt också. När de gräver, vilket syns i högra delen av akvariet, så blir det "täckodling" också. Jag har extremt lite grus i akvariet på bilden. Kanske två centimeter. Jag har funderat i de banorna men ljusmiljön skiljer sig förstås längst fram. Sedan tar det ju stopp för utlöparna mot glaset så allt som är påväg ditåt hamnar längst fram vid frontrutan. Det är förstås den mest troliga förklaringen när jag tänker efter. En annan fråga/tanke. Rötterna växer ner i frigolitskivan. Kan det finnas något festligt där? Den är ju inte vattentät, vatten tränger in i frigolit, men troligtvis är det syrgasfria förhållanden i frigoliten. Hursomhelst, akvarierna du länkar till skulle jag gissa på har med ljus att göra. Uj, vilket brainstorminlägg det här blev.
#4 - 29 oktober 2003 17:56
Det skulle kunna samlas mer matrester och annat ej vattenlösligt material framme vid rutan, om bottengruset lutar ner mot den? Då kanske det finns mer näring för växterna där, än en bit upp i "backen"?
Har du utströmmarröret längst med bakrutan, då förs allt smått krafs i vattnet ner till framrutan har jag märkt i mina kar.
#5 - 29 oktober 2003 19:13

Sedan tar det ju stopp för utlöparna mot glaset så allt som är påväg ditåt hamnar längst fram vid frontrutan.

Ja så är det ju naturligtvis. De utlöpare som växer i riktning mot glasrutan måste ju naturligtvis böja av och då blir det en naturlig ansamling och ihopgrötning av växterna precis vid framrutan. Vikningsfenomen helt enkelt.

Fast i fallet i ovan verkar det helt klart som det även är en extra stark ljusrand längst fram som framhäver det ytterligare.

Sedan är det säkert även så som ni båda säger att det samlas mer gottigheter längs kanten beroende på strömning etc.
#6 - 29 oktober 2003 19:38
Testa att vrida karet 90 grader och se om det blir samma sak på gaveln.. Nej men, ljuset blir förstås lite mer koncentrerat där...
#7 - 29 oktober 2003 19:40
defdac, har du tätare växtlighet även vid kortsidorna?
#8 - 29 oktober 2003 20:01

har du tätare växtlighet även vid kortsidorna?

Jupp!

Annons