Nytillväxten är INTE BARA cyanodrabbad, utan även grönalgdrabbad. Gäller samma princip ändå, att bara köra på?
Ja precis, det gäller speciellt "slöväxande" vanliga alger. Dom kommer trimmas bort på bara några trimmningar pga den fina tillväxten på växterna. Dom liksom ingen chans.
Ska jag bara låta cyanon växa så att den täcker hela bottnen utan att suga upp den? Inom kort kommer då hela bottnen att vara täckt av en slemmig matta (usch...), men jag ska alltså bara låta det ske?
Nej jag brukar som du säger föra häverten över cyanomattan varje vattenbyte. Däremot har jag blivit jäkligt restriktiv med att hålla på och gegga med cyanon, typ pula ner den i substratet och gnugga av den från ställen - speciellt om jag inte har en hävert i närheten.
Går det lika bra med Tetra Fungistop som med General Tonic? Detta har jag hemma och det har tagit bort cyanon förut (fast då har jag sugit bort det värsta innan behandlingen och så skulle jag ju inte göra). Är också lite fundersam på om det tar död på bakteriekulturen för efter den sista kuren så fick jag brun beläggning lite här och var.
Det låter precis som min erfarenhet också. Cyanon dör snabbt av Fungistop men det verkar som effekten av Fungistop avtar snabbare än GeneralTonic. Dvs du kanske måste vara extra uppmärksam och dosera snabbare inpå en föregående dosering för att verkligen bli av med eländet.
Testerna visar att det finns väldigt mycket nitrat men ingen fosfat i vattnet, men det ska jag alltså ignorera och göda typ 30 ml av varje med 1/3 vattenbyte i veckan?
Jag rekommenderar absolut att strunta totalt i testerna och alltid göda normal/dubbeldos av allt. Aldrig hålla på och skruva upp/ner nitrat och fosfat individuellt. Flera med mig har faktiskt sett en tillbakagång av Cyano när man helt fosfatbegränsat akvariet och man sedan börjar tillsätta fosfat igen. Även om cyano växer saktare vid total fosfatbegränsning så är de negativa effekterna på växterna så stora att Cyanon ändå har övertaget verkar det som.
Har väldigt lite växter nu eftersom allt dör kvävningsdöden pga alger och cyano. Ska jag satsa på att köpa nya växter (har varit en ruskig kapitalförstöring hittills) ändå så att något konkurrerar med cyanon?
Fokusera helt på att få igång växterna så att dom växer skitbra. Det gör dom inte vid stark fosfatbegränsning. Däremot mår dom bra av en och samma doseringsmängd vecka efter vecka där alla de relativa nivåerna är satta i sten.
Även om det är så att vissa nivåer under vissa tider är markant högre än alla andra så jämnar det ut sig i längden med 50% vb och samma dosering hela tiden.
Några växter jag kan rekommendera som är de värsta ogräsen någonsin:
1) Myriophyllum mattogrossense (snygg! ser nästan ut som cabomba)
2) Limnophila sessiflora (kan bli lite leggy även under optimala förhållanden)
3) Hygrophila polysperma rosanervig (kan bli helt fantastiska buskage man kan trimma hur aggresivt och konstigt som helst).